BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Julai 20, 2009
Cerpen : Pondok Buruk
Nama Pena : ButTerFly_GurL87

"Alamak hujanlah pulak," Amri merungut. Namun dia mengagahkan diri mengharungi hujan yang turun semakin lebat dengan basikal tuanya.

"Tak boleh jadi ni, hujan makin lebatlah pula," Amri mengayuh basikalnya dengan lebih laju. Dia memarahi dirinya sendiri yang berdegil mahu keluar juga malam ini ke rumah kawannya yang terletak dikampung sebelah.

"Macam ada pondok kat sana tu, baik aku kesana tumpang berteduh kejap," Amri berkata sendirian sebaik sahaja matanya terlihat sebuah pondok kecil ditepi jalan. Amri mempercepatkan lagi kayuhan basikalnya meredah hujan berserta angin yang menggila.

"Sampai pun, habis basah baju aku. Ada orang ke tak ni? Tadi aku tengok macam ada cahaya kat dalam," Amri memanjangkan lehernya menjenguk ke dalam pondok.

'Bukan ke pondok ni orang cakap keras? Ah…pedulilah dengan cakap orang, orang lain tu penakut sangat, selalu sangat memomokkan diri dengan cerita karut marut,' Amri bermonolog sendirian didalam hatinya.

Hujan yang semakin lebat tidak menampakkan tanda-tanda hujan akan reda. Angin hujan menampar tubuhnya yang kurus itu, Amri memeluk tubuhnya dengan lebih kejap lagi, tiba-tiba terdengar bunyi pintu pondok itu terbuka. Amri tersentak, dan dengan spontannya dia memalingkan mukanya menghadap ke pintu.

"Apa yang anak buat dekat depan tu, marilah naik. Hujan lebat tu," pelawa suara lelaki tua pemilik pondok ini barangkalinya.

"Assalammualaikum pak cik, maaf mengganggu, saya tumpang berteduh kejap," ujar Amri dengan sopan.

"Marilah naik dulu, lambat lagi hujan nak berhenti tu, basah badan anak tu nanti, mari naik dulu," ajak orang tua itu sekali lagi. Amri serba salah untuk naik ke dalam, khuatir mengganggu pemilik pondok itu.

"Takpelah pak cik, saya berteduh diluar ni pun dah cukup," Amri menolak lembut.

"Janganlah begitu, pak cik seorang je tinggal dalampondok ni pun, mari naik, jangan malu-malu dengan pak cik nak," sekali lagi lelaki tua itu mempelawa Amri untuk naik kepondoknya.

"Baiklah pak cik," akhirnya Amri mengalah dan masuk ke dalam.

"Duduklah nak, maaflah, rumah pak cik ni kecil je, lagipun pak cik tinggal seorang diri je dekat sini," tutur lelaki tua itu.

"Oh…begitu, dah lama ke pak cik tinggal dekat sini?" soal Amri.

"Dah hampir 70 tahun pak cik tinggal dekat sini. Siapa nama anak ni?"

"Nama saya Amri pak cik. Pak cik ni siapa nama?" soal Amri pula.

"Panggil saja pak cik ni Pak Tua, maklumlah pak cik dah tua," seloroh orang tua itu.

"Anak-anak pak cik duduk dimana?"

"Pak cik ni manalah ada anak, kahwin pun tak pernah. Pak cik duduk seorang diri je dekat sini sebatang kara," ujar Pak Tua sambil menghembuskan asap rokok daunnya.

"Pak cik, maaf kalau pertanyaan saya ni menyinggung pak cik, kenapa orang kampung semua kata pondok pak cik ni 'keras' tempatnya?" soal Amri bertapis.

"Keras ke? Rasanya rumah pak cik ni diperbuat dari kayu," kata Pak Tua separuh bergurau.

'Main-main pula pak cik ni, aku cepuk juga nanti.' Amri mengomel dalam hati.

"Entahlah nak, pak cik pun tak tahu kenapa orang kat sini cakap macam tu, sedangkan pondok pak cik ni berpenghuni. Anak tak usah dengar omongan mereka semua tu, diaorang semua tu dah dimomokkan dengan cerita tahyul. Jadilah macam tu," Pak Tua menarik muka.

"Hujan hampir reda ni, saya pun nak beransur dululah pak cik, nanti tercari-cari pula mak saya," Amri meminta diri dengan sopannya.

"Nak balik dah ke? Tak puas rasanya berborak dengan anak. Kalau sudi datanglah lagi ke mari teman pak cik berbual," balas Pak Tua.

"InsyaAllah pak cik. Kalau ada kesempatan saya ke mari lagi," Amri bersalaman dengan Pak Tua. Dia menaiki basikal tuanya dan memulakan kayuhan perlahan. Amri mengayuh basikalnya menempuh angin malam.



"Assalammualaikum, mak...oooo...mak..bukapintu ni mak. Am dah balik ni," Amri memberi salam.

"Waalaikumsalam, kenapa balik lambat ni Am? Risau mak," Mak Timah menutup daun pintu rumahnya.

"Maaflah mak, Am buat mak risau, hujan lebat sangat tadi sampaikan Am terpaksa berteduh dekat pondok tepi jalan tu," ujar Amri sambil menguap menahan kantuk.
"Hujan? Pondok?" Mak Timah seakan terkejut mendengar kata-kata anaknya. Baru hendak membuka mulut bertanya lebih lanjut, dilihat anaknya sudah tertidur diatas kerusi. Perlahan-lahan dibangunkan anaknya untuk masuk ke dalam bilik. Amri bangun dan menuju ke dalam biliknya



"Amri, berani kau ye?" sapa Riduan, anak Pak Said.

"Apa yang beraninya ni?" Amri menyambut salam yang dihulurkan oleh Riduan.

"Semalam aku nampak kau berhenti depan pondok tepi jalan tu, apa kau buat kat situ? Bukan ke orang kata pondok tu 'keras' sikit," ujar Riduan lagi.

"Apa kau merepek ni? Semalamkan hujan lebat, kalau tak disebabkan hujan lebat, takde maknanya aku nak tumpang berteduh kat pondok tu," balas Amri.

"Hujan? Bila masa hujan pula ni? Elok je semalam aku lalu," sangkal Riduan.

"Hujanlah, habis basah baju aku, nasib baik Pak Tua pelawa aku masuk dalam pondok dia," giliran Amri pula menyangkal dakwaan Riduan.

"Kau ni mimpi ke apa? Semalam cuaca elok je, ada pun hujan renyai-renyai je, itupun kejap sahaja," tegas Riduan dan membuatkan Amri berang kerana merasakan Riduan tidak mempercayai kata-katanya.

"Aku pergi dululah, susah betul bercakap dengan orang yang tak percayakan kata-kata orang lain ni," Amri bangun dan meletakkan beberapa keping duit seringgit di atas meja dan terus berlalu ke basikal tuanya yang dipakir tepi warung Wak Seman.

Riduan terkebil-kebil melihat gelagat temannya itu, fikirannya melayang mengingati peristiwa yang berlaku pada malam semalam. Ketika itu, dia dalam perjalanan untuk pulang ke rumah menaiki motornya, dalam perjalanan itu, dia terpandang sesusuk tubuh manusia yang berdiri didepan pondok buruk yang terletak tepi jalan.

Setelah hampir dengan pondok itu, barulah dia perasan susuk tubuh yang dilihatnya dari jauh ialah Amri, anak Mak Timah. Dia memperlahankan motornya, hajat dihati ingin bertanyakan anak Mak Timah itu, apa yang sedang dibuatnya depan pondok buruk itu. Mungkinkah basikalnya rosak?

Dia semakin hampir dengan pondok itu, lalu diberhentikan motornya sebentar, dia melangkah setapak menuju kearah Amri. Amri seolah-olah tidak perasan akan kehadirannya, malah dia melihat Amri seperti sedang bercakap dengan seseorang dimuka pintu pondok itu.

Langkahnya terhenti sebentar, namun disangkal apa yang dilihatnya. Niatnya baik, untuk membantu temannya jika dalam kesusahan. Dia melangkah setapak lagi, tiba-tiba angion menderu menampar mukanya dengan kuat. Sekonyong-konyong angin berlalu, dia terlihat suatu kelibat berwarna hitam sedang menyeringai ke arahnya.

Dia yang terkejut terus membuka langkah seribu, segera dihidupkan enjin motornya dan memecut dengan lajunya membelah angin malam. Hatinya tidak putus berdoa agar dirinya serta temannya, Amri selamat dari berlaku apa-apa yang tidak elok.




"Am, dah balik ya...mari makan sekali dengan mak," pelawa Mak Timah yang sedang menghidangkan lauk pauk yang dimasaknya diatas meja.

"Em...boleh juga tu mak. Sedapnya bau masakan mak ni, tiba-tiba perut Am rasa lapar pula," Amri tersengih menayangkan giginya.

"Marilah, mak sendukkan nasi," Mak Timah menyendukkan nasi ke dalam pinggan dan diberikan pada Amri.

"Am...mak nak tanya sikit kamu ni, boleh?" soal Mak Timah hati-hati.

"Mak nak tanya apa? Tanyalah," balas Amri yang sedang sibuk mencapai lauk.

"Semalam lepas balik dari rumah Kojan, kamu ke mana?"

"Kemana mak, lepas ke rumah Kojan semalam. Am terus balik rumahlah mak, tapi tak sangka pula Am, hujan turun tiba-tiba, lebat pula tu mak," Am menceritakan serba sedikit hal semalamnya.

"Betul ke ni nak?" soal Mak Timah sekali lagi.

"Betul mak, kenapa? Mak tak percaya ke dengan cakap Am ni?" Amri merengus perlahan, rasa marah bertandang tiba-tiba. Namun segera ditepis perasaan marah itu agar tidak menguasai akal fikiran jahatnya.

"Baiklah macam tu, mak percaya dengan apa yang Am cakapkan," balas Mak Timah.

"Mak, boleh tak mak masak lebih sikit malam nanti?" soal Amri tiba-tiba.

"Am nak buat apa?"

"Am ingat, malam ni Am nak pergi melawat Pak Tualah," balas Amri sambil menyuap kembali nasi ke dalam mulutnya.

"Pak Tua yang mana ni Am?"

"Pak Tua, nama orang yang tinggal kat pondok tepi jalan tu," tutur Amri.

"Setahu mak, pondok tepi jalan tu tak berpenghunilah Am," tukas Mak Timah.

"Kalau tak berpenghuni, macam mana Am boleh bercakap dengan Pak Tua semalam?"

"Entah-entah kamu ni bercakap dengan hantunya tak?" dengan lancang sekali Mak Timah berkata membuatkan Amri tersentak lalu terhenti selera makannya.

"Am dah kenyanglah mak, Am masuk bilik dulu," Amri menolak kerusi kebelakang dan membasuh tangannya disinki lalu naik ke atas dan masuk ke dalam biliknya. Mak Timah terdiam, salah dia juga, siapa suruh mulutnya gatal-gatal mengatakan yang bukan-bukan.



"Aku tak fahamlah, kenapa semua orang cakap pondok Pak Tua tu 'keras'?" fikiran Amri bercelaru mengingati semua itu.

Hatinya kuat menyangkal kata-kata orang kampungnya yang mengatakan pondok ditepi jalan itu 'keras'. Fikiran orang sekarang senang saja disaluti oleh cerita tahyul, apa-apa pun hatinya berkeras untuk melawat Pak Tua yang kesepian duduk seorang diri dipondoh usang itu.


"Mak, Am nak keluar ni. Mak buat tak apa yang Am pesan siang tadi?" soal Amri pada Mak Timah yang sedang melipat pakaian.

"Dah, mak dah siapkan makanan yang Am nak tu, ada atas meja tu. Ambillah," ujar Mak Timah, hati tuanya merasakan tidak sedap hati untuk melepaskan anak bujangnya yang seorang, satu-satu waris yang dia ada. Namun disedapkan sendiri hatinya, mendoakan mudah-mudahan anaknya itu selamat selalu.

Bukan dia tidak mahu menahan keinginan anaknya untuk ke pondok buruk itu, cuma dia tidak mahu anak terunanya itu bermasam muka dengannya nanti, maklumlah orang berdarah muda ni bukan senang nak menahan keinginannya.

"Mak, Am pergi dulu ya mak," pinta Amri sekaligus mematikan lamunan Mak Timah sebentar tadi.

"Hati-hati ya Amri, jangan balik lambat sangat, risau mak nanti," sempat Mak Timah memesan pada anak terunya. Dia menghantar kelibat anaknya sehingga kelibat Amri hilang ditelan angin malam.


"Assalammualaikum, Pak Tua..." Amri memberi salam. Sepi tiada jawapan.

"Assalammualaikum, Pak Tua..." sekali lagi Amri memberi salam.

"Pak Tua...oooo...Pak Tua.." Amri memanggil Pak Tua. Kedengaran derap kaki berjalan ke arah pintu.

"Oooo...Amri, masuklah. Maaf, tadi Pak Tua ada dekat belakang kejap," ujar Pak Tua.

"Ambillah ni pak cik, saya minta mak saya masakkan lebih untuk pak cik," Amri menghulurkan sebungkus bekas makanan kepada Pak Tua.

"Terima kasihlah nak, buat susah-susah anak je bawa untuk pak cik," dia menyambut huluran dari tangan Amri.

"Duduklah, kebetulan hari ni rezeki anak, siang tadi pak cik ke kebun, adalah sikit ni, bolehlah dihidangkan untuk anak," Pak Tua melangkah ke dapur yang hanya terletak beberapa tapak saja dari ruang tamunya yang sebesar kangkang kera.

"Buat susah-susah je Pak Tua ni, saya datang ni hajat nak melawat Pak Tua, tak sangka saya langkah kanan hari ni," Amri tersenyum melihat Pak Tua yang membawa sepiring ubi kayu yang direbus berserta sedikit gula dan garam.

"Tak susah pun, ni saja pun yang boleh pak cik hidangkan untuk anak, jemputlah makan nak," pelawa Pak Tua.

"Terima kasih pak cik, jemputlah makan sekali pak cik," giliran Amri mempelawa tuan rumah.

"Makanlah nak, pak cik masih kenyang lagi ni," balas Pak Tua.

"Anak dari mana ni?"

"Saya dari rumah, terus datang sini," balas Amri.

"Ooo..begitu," Pak Tua mengangguk-anggukkan kepalanya.

"Manis sungguh ubi pak cik ni, lembut dan padat isinya," Amri memakan dengan lahapnya.

"Kalau suka, makanlah banyak-banyak," kata Pak Tua sambil tersenyum.




"Dah kenyang ke?" soal Pak Tua setelah Amri selesai makan.
"Kenyang dah pak cik, sedap sungguh ubi pak cik," puji Amri.

"Dah kenyang macam ni, mengantuk pula mata ni, tapi saya kena balik. Nanti risau pula mak saya," ujar Amri yang terbayang wajah tua maknya.

"Tidur jelah disini,apa salahnya. Pak cik tak kisah pun, lagipun pak cik seorang je kat rumah ni," pujuk Pak Tua.

"Baiklah, tapi saya kena balik lepas subuh nanti," Amri mengalah akhirnya. Matanya terasa berat seolah-olah ada beberapa biji besi menindih matanya.

"Ambillah ni, harap anak selesa tidur disini," kata Pak Tua.

"Saya tak kisah pun Pak Tua, saya tidur dulu ya Pak Tua. Mata saya ni dah berat sangat ni," ujar Amri sambil mengatup mulutnya.




"Amri......! Amri.....! Amri......!" terdengar laungan suara orang kampung memanggil nama Amri bertalu-talu.

"Tok! Dekat sini tok," Riduan memanggil Tok Penghulu.

"Mana dia?" soal Tok Penghulu.

"Tu...," Riduan menunjukkan jari telunjuknya ke arah Amri yang sedang lena didalam pondok.

"Amri....bangun nak..." tok Penghulu cuba membangunkan Amri yang masih tidur dengan culas sekali. Amri membuka matanya dengan perlahan-lahan, dia tersentak lalu tersedar apabila melihat beberapa orang mengelilingi dirinya. Mak Timah terus menerpa tubuh Amri dan memeluk anaknya itu.

"Am...kan mak dah cakap," Mak Timah mengusap-ngusap kepala anaknya berkali-kali.

"Apa yang dah jadi ni mak? Tok? Saya kat mana ni?" terpacul soalan dari Amri yang masih terpinga-pinga dengan keadaan sekarang.

"Kau tak ingat ke apa jadi semalam?" soal mak Timah pada Amri, anaknya. Amri menggelengkan kepalanya.

"Kau kata semalam kau nak ke rumah Pak Tua yang duduk dipondok tepi jalan," Amri mengingati semula peristiwa semalam sebaik saja mendengar kata-kata maknya.

"Nilah rumah yang kau nak pergi nak," ujar Tok Penghulu pada Amri. Mak Timah menganggukkan kepalanya.

"Apa yang dah jadi ni nak?" soal Mak Timah sekali lagi.

"Semalam kami berborak sampai ke pagi, kemudian Am rasa ngantuk sangat, Am tidurlah dulu." Ujar Amri. Amri memandang sekelilingnya, pondok semalam yang dilihatnya kini berubah wajah, pondok yang dulu masih teguh berdiri, tapi yang ini, pondoknya hampir roboh dengan daun pintu yang sudah terkopak, dan papan pondok yang sudah berlubang sana sini.

Amri melihat dihadapannya kini, terdapat sebiji cawan dan sebiji piring yang sudah berhabuk dan sebelahnya terdapat bekas makanan yang dibawanya semalam. Masih elok lagi tidak berusik seperti semalam. Dia menjadi keliru. Tiba-tiba perutnya terasa mual dan serentak itu, dia memuntahkan isi perutnya. Sekali lagi semua yang berada disitu terkejut melihat beberapa ekor ulat mayat yang besar-besar keluar dari mulut Amri.

"Ada dia bagi kamu makan apa-apa semalam? Cuba kamu ingat balik?" soal Tok Penghulu. Amri yang sudah berubah pucat bibirnya mengingati semula benda yang dimakannya semalam.

"Pak Tua ada bagi saya makan ubi kayu," tutur Amri dalam payah. Tok Penghulu menggeleng-gelengkan kepalanya.

"Sudah, mari semua. Angkat Amri pulang kerumahnya," ujar Tok Penghulu. Riduan dan Jamen memapah Amri bersama. Amri kelihatan pucat dan lemah sekali badannya.

"Tok, macam mana sekarang dengan anak saya?" soal Mak Timah yang kelihatan risau dengan keadaan anaknya.

"Macam nilah, kita bagi dia rehat dulu, bila dia dah pulih sikit nanti, kita ubatkan dia," cadang Tok Penghulu.

"Baiklah Tok, terima kasih tolong kami anak beranak," ucap Mak Timah.

"Sama-sama Timah, marilah kita beransur dulu," Tok Penghulu berjalan seiringan dengan Mak Timah serta bebrapa orang pemuda lagi pulang ke rumah Mak Timah.
posted by Penulisan2u @ 5:07 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
15 Comments:

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group