BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Julai 01, 2009
Novel : Pertemuan 1
Nama Pena : kayaizzat

Seindah pagi:

Aku menguak jendela penuh kelembutan. Udara pagi ku hirup dalam-dalam hingga jatuh terbenam pada urat nadiku. Kulemparkan sepasang mata bulatku pada gunung-ganang yang berada di belakang rumah abah. Kelihatan air terjun Gunung Ledang amat indah biarpun agak berbalam-balam . Dapat ku rasakan,air yang mengalir di celah-celah batu begitu dingin sekali. Pastinya….seluruh urat sarafku bisa kaku seandainya setitik air jatuh pada kulitku yang putih mulus dan gebu.


Hari ini,hatiku berbunga riang. Dibenakku….dapat kurasakan burung dan unggas rimba turut tertawa riang dibalik rimbunan dedaun yang subur menghijau. Aku tersenyum sendirian. Mujur emak tidak melihat tingkah lakuku Silap hari bulan……emak menganggapku "gila bayang".


Aku memandang hamparan baldu hijau pucuk pisang warna kegemaranku di atas katil jati yang ditempah oleh abah beberapa bulan lalu. "Abah sanggup lakukan apa jua untuk puteri kesayangan abah".Masih terngiang-ngiang tutur kata abah,biarpun ia telah berlalu beberapa minggu yang lepas. Bahagianya aku mendengar tutur kata abah yang penuh kelembutan dan kasih sayang. Aku bersyukur,biar sekadar anak angkat,abah dan mak memberikan seluruh jiwa raganya untuk puteri kesayangannya. Terlalu besar pengorbanan abah dan mak .Sampai mati pun,rasanya tak mampu ku balasnya. Kasih ku pada abah seluas cakrawala yang bertaburan diruang angkasa,sayangnya aku pada mak seputih dan secerah awan di langit.


Kutumpahkan pandanganku pada langsir yang tergantung kaku dijendela."Cantik dan halus hasil tangan Mak Long Esah kali ini". Aku tersenyum sendirian bila teringat kata-kata Munira anak Mak Long dua tiga hari yang lalu. "Kau untung Amani,semua orang ambil berat pasal kau. Masa aku kawin dulu,mak aku buat dono je. Geram ada,nak mengamuk pun ada". Ku lihat muncung Munira panjang sedepa. Aku sekadar tersenyum kambing mendengar ungkapan bermadah Munirah. "Memang layak pun akak dapat macam tu…..sapa suruh kawin lari. Salah sendiri kan !!!" Aku gagal mengawal tawa bila mendengar tutur kata Anisah. . Muncung Munirah bertambah panjang. Aku rasa,jika ada alat pengukur ketika itu,sudah pasti telah ku ukur muncung Munirah yang panjng bak roti jhon..


Terasa masa yang berlalu amat pantas berlari. Setahun dua aku mengenali Amirul hingga terbitnya segudang cinta untuknya seperti baru sehari dua terjadi. Bahagianya aku menenun benih-benih cinta menjadi sepasang selendang kasih yang kemas dan menawan. Aku menghormati Amirul sebagai seorang lelaki yang tulus dan mulus hatinya. Mungkin sikap Amirul yang murni dan mempunyai hati yang tahir adalah hasil didikan Encik Razman dan Puan Norhasni. Tutur katanya penuh kelembutan. Terus terang ku katakana,aku bahagia memiliki lelaki sebaik Ustaz Amirul. Sikapnya tidak ubah seperti sikap abah.


Bersyukurnya aku bila keluarga Amirul menerima aku sebagai calon menantu. Ku ingat lagi bagaimana gembiranya dan terharunya aku bila Puan Norhasni memeluk dan mengucup ubun-ubunku tanda perhubungan kami direstui. Dapat kurasakan betapa murni dan tulusnya hati ibu Amirul.


"Berangan ya…" Ku tergamam bila melihat Anisah telah masuk ke bilik. Di tangannya ada sepasang baju kebarung satin yang dipenuhi labuci. Aku tahu,itu hasil seni Anisah. Hakikatnya,semua orang tahu,biar Anisah tak sebijak anak-anak mak long yang lain,namun dia punya bakat seni yang luar biasa. Biar nampak bodoh-bodoh alang,namun Anisah punyai hati nurani "Kelas Dunia". "Hamba yang hina berharap,sudilah kiranya Tuan Puteri Aisyah Amani,menyarung sepersalinan ringkas pemberian hamba yang hina ini". Tawaku tak terbendung lagi. Ternyata Anisah cukup nakal orangnya. "Terima Kasih Nisah,dari dulu sampai sekarang kau amat mengambil berat pada aku". Ku peluk tubuh ramping Anisah. Ada butir-butir jernih jatuh di bahu Nisah. "Woi,sudahlah tu Ustazah Aisyah Amani. Tak payah nak jiwang ngan aku. Aku nangis kang…..baru padan muka kau.!! Eh,aku berangkat dulu ya,nanti bising pulak dayang-dayang istana kat bawah tu. Al-maklumlah aku nikan ………Tailor Popular Kampung Tepian Sawah." Anisah melangkah bendul bilik ku dengan lenggok seiras Inul penyanyi dangdut pujaan Kak Munirah..


Di dapur kedengar suara nenek sedang melatah. Aku tahu,semua tu adalah kerja tangan Anisah. Dari dulu lagi,nenek dan Anisah ibarat aur dan tebing. Di mana ada nenek,disitulah ada Nisah. Abah dan abang Haziq pula sedang sibuk menyapu sampah di halaman rumah. Betuah Nisah mempunyai seorang tunang yang kacak dan penyayang seperti Doktor Haziq Haikal. Kekadang aku cemburu melihat cara abang Haziq melayan Nisah .Betapa tulus dan sabarnya dia perangai Nisah yang tak ubah seperti bola yang memantul kesana sini.


"Amani…………cepat mandi,nanti orang dah datang,awak lum mandi lagi". Suara mak yang bergegar kuat seperti letusan Pinatubo,membuatkan aku terperanjat beruk. Bila ku renung balik,terasa lucu kehidupan kami sekeluarga. Sikap mak tak ubah seperti sikap Nisah,abah pula cool sepanjang masa. Kekadang mak naik angin bila berbual dengan abah. Sudahnya mak cakap sorang-sorang macam radio kokak dan yang pastinya abah akan tersenyum manis melihat telatah emak yang tak ubah seperti murai dicabut ekornya. Namun begitu……kehidupan kami sangat bahagia. Rumah kami sentiasa harum dengan haruman kasih sayang yang sentiasa mekar di seluruh ceruk kehidupan kami.


Ku perhatikan satu persatu barang hantaran yang tersusun rapi di atas katil yang baru sahaja ditata persis hantaran perkahwinan Erra Fazira.. Kembangnya hatiku melihat hasil tangan Anisah yang cantik. "Kau tahu Amani,kaulah orang pertama yang mendapat sentuhan maut dari aku. Semua yang aku hasilkan adalah untuk sepupu kesayangan aku. Dah banyak kau tolong aku,kalau tak kerana kau bagi aku modal dulu,gaknya sampai sekarang aku masih kerja di kilang kain Lim Tat kat pekan tu . Semua ni kira percuma. Tak payah kau susah-susah nak bayar. Aku ikhlas". Ku peluh tubuh Anisah dengan erat sekali. Terasa ada butir jernih menerjah pipiku. Tak ku duga,gadis brutal seperti Anisah memelukku sambil menangis.


Tanpa ku sedari emak sudah terpacul di muka pintu biliku. Tangan emak diletakkan di pinggangnya. Aku tahu emak sudah naik angin. Aku cepat-cepat mengatur langkah ke bilik air yang berada di dalam bilikku. Sebelum mak memberi ceramah secara percuma,lebih baik aku angkat kaki. Sekurang-kurangnya tindakan aku ini dapat mengelakkan kata-kata mak yang kadang kala tak masuk akal. Anisah tersenyum nipis melihat gelagat kami.


Menganyam bahagia:

"Maaflah ya,emaknya Amirul tidak dapat hadir pada hari ini. Maklumlah nenek Amirul kurang sihat". Kami sekadar melemparkan senyuman kepada pihak keluarga Amirul. "Beginilah Encik Hadi,memandangkan kedua-dua pihak telah bersetuju,3 bulan lagi pihak kami akan datang sekali lagi bagi menyelesaikan apa yang patut." Ku lihat abah menganguk-angukan kepala tanda setuju.


Petang itu,air mataku tumpah bila Kak Long Amirul menyarung cincin di jari manisku. Bersyukurnya aku,akhirnya cinta yang kami semai telah menerbitkan kelopak-kelopak harapan. Di tepi jendela,ku perhatikan emak mengelap pipinya. Aku tahu,sebenarnya emak gembira bercampur bimbang. Bila aku sudah sah menjadi hak Amirul,pastinya aku akan pergi jauh dari hidup mak. Akan ku tinggalkan mak bersama abah. Cuma mereka berdua. Tak dapat kubayangkan betapa sunyinya hidup mak dan abah seandainya aku tidak berada di sisi mereka. Maklumlah sejak lahir sehingga aku posting di Sekolah Menengah Bukit Gembira,aku sentiasa berada di depan mak.

Setelah keluarga Amirul pulang,ku perhatikan cincin belah rotan pemberian Amirul. Cantik. Aku tahu,cincin ini adalah lambang cinta Amirul buatku. Namun begitu,ku serahkan segala-galanya pada Tuhan yang maha berkuasa. Apa yang mampu ku lakukan adalah memberikan yang terbaik pada perhubungan kami. Cinta itu sesuatu yang indah. Janjiku pada diri sendiri,biarlah cinta yang kami bina berlandaskan Islam agama anutan Umat Nabi Muhammad. Akan ku jaga dan pertahankan batas-batas pergaulan. Maruahku juga harus ku pertahankan. Biarlah ………..bila saatnya telah tiba,akan ku serahkan semuanya pada Amirul.




Takdirnya begitu:

Rombongan pihak lelaki bersimpuh kemas di ruang tamu rumah kami yang telah dihias cantik oleh Anisah. Ku mencuri pandang pada seraut wajah kacak Amirul. Ada secalit senyuman yang terukir di wajahnya. Aku tahu jantung Amirul berdegup kencang. Penampilan Amirul ternyata amat memukau pandanganku. Kumisnya kelihatan kemas tidak seperti selalu. Hatiku berombak besar. Dapat ku rasakan alangkah indahnya saat Amirul mendakap tubuhku buat pertama kalinya. Tubuh sasa Amirul pastinya akan membuatkan aku rasa hangat dan selamat buat selamanya.

Ku perhatikan disegenap sudut ruang tamu rumah kami. Aku cuba mencari seraut wajah bakal ibu mertuaku, namun hampa. Wajah Amirul kelihatan ditoreh tidak berdarah bila Pak Iman Ghani melangkah bendul rumah kami. Terasa lucu memerhatikan tingkah laku bakal suami ku. Agaknya….saat inilah yang selalu mendebarkan bagi pengantin lelaki hingga ada kalanya sesetengah kaum Adam ada yang terpaksa bernikah berkali-kali. Lebih malang lagi jika ada yang mendengki. Doaku agar majlis pernikahan kami berjalan lancar. Peluh jantan betina menerjah seluruh urat saraf Amirul. Ku perhatikan Amirul mengelap dahinya beberapa kali menggunakan sapu tangan yang ku sulam sendiri beberapa bulan yang lalu. Simpatinya aku melihat ketidak upayaan Amirul menangani situasi genting seperti ini.


Ku pejamkan mataku saat Amirul memegang tangan Imam Ghani. Air mataku mula mengalir. Aku jadi takut…..,takut Amirul gagal melafaskan kata-kata. Anisah mencuitku sambil tersenyum. Terasa mahu pecah jantungku menghadapi saat-saat penting seperti ini. Pastinya syaitan durjana meraung kegelisahan menyaksikan majlis pernikahan kami. Bangganya aku akan bergelar seorang isteri buat seorang lelaki bernama Amirul Hassan. Dalam debar yang membara,sebenarnya aku bersyukur yang amat sangat.

"Berhenti…………….,Amirul balik sekarang juga!!!!!". Aku terkedu mendengar suara Puan Hasni yang kuat seperti bom atom.Amirul cercengan kaku. Ruang tamu rumah kami jadi sunyi sepi bisu dan kaku. Dapat ku rasakan,nafas kami seolah-olah berhenti tiba-tiba. Kemeriahan yang baru terjelma ….tetiba hilang serinya. Jiran tetangga yang sibuk rewang di luar rumah turut kaget dengan tindakan ibu Amirul. Tidak kira lelaki mahupun wanita berpusu-pusu di muka pintu untuk mengetahui apa yang terjadi. Aku cuba mengawal sendu. Sakit dan tersiksanya aku..


Ku lihat air mata emak menerjah kolam matanya. Nenek pula seperti mengurut-urut dadanya yang mula berombak ganas. Tidak kurang juga ada diantara tetamu mula bergosip. Anisah cuba memberikan aku semangat agar dapat mengawal keadaan. Tiba-tiba abah berdiri. Pandangan Puan Norhasni dan abah bersatu. Mata abah tidak berkelip walau seinci. Aku dapat rasakan ada api kemarahan yang mula merebak di dalam rumah kami. Seumur hidupku,inilah kali pertama ku lihat abah gagal membendung air mata lelakinya. Namun kami masih belum mengerti apakah punca abah membazirkan air matanya. Emak berganjak ke arah abah. Ku lihat emak memeluk erat lengan abah. Suasana rumah kami kelihatan amat tegang sekali seperti akan terjadinya perang yang amat dasyat. Aku sekadar menjadi pemerhati yang naif .


"Hasni…..!!!!",kata-kata abah mati di situ. Abah gagal untuk bersuara. Ku lihat emak mengusap-ngusap dada abah. Besar betul cinta emak pada abah. "Aku kata balik,baliklah,kau pekakkah Amirul!!!". Seperti lembu dicucuk hidung,Amirul dan keluarganya hanya menurut perintah maut Puan Hasni. Kali ini aku gagal mengawal senduku. Aku cuba mengejar Amirul,namun aku dihalang oleh nenek. Perasaan malu telah ku buang jauh-jauh. Kasih ku pada Amirul terlalu tinggi nilainya. Akhirnya aku terjelupuk layu di tepi kereta Amirul yang mula bergerak. Reben hijau yang menghiasi kereta Amirul putus tiba-tiba. Seperti orang hilang akal,aku meraung sekuat hati memanggil nama Amirul. Anisah cuba memujuk ku,namun tidak ku pedulikan. Ku perhatikan jiran tetanggaku turut menangis melihat aku seperti orang hilang akal. Namun siapa yang mampu untuk mempertahankan impianku. Semuanya telah punah dalam sekelip mata..


Tetamu yang hadir ke majlis perkahwinanku bertambah ramai. Biar ramai yang cuba menghulur simpati,namun begitu hatiku telah retak seribu. Susah rasanya untuk ku cantum semula sisa-sisa luka menjadi sekeping cermin impian yang sempurna. Tak ku duga Amirul tega meninggalkan aku bersanding sendirian di atas pelamin yang Nisah reka khas buat ku. Air mataku tak henti-henti mengalir. Ku perhatikan abah seperti orang mamai, duduk membatu dengan air mata yang tidak kering di sudut almari rumah kami dengan perasaan yang berdarah. Emak cuba memujuk ku,tapi hatiku tidak ubah seperti tin kosong. Hinanya aku,menerima hadiah yang cukup menguris perasaan di hari perkahwinanku. Di hadapan pelamin indah itu,ku lihat ada tompokan duka mencarik-carik anganku. Pilunya aku,bila pelamin anganku ,menghempas seluruh tubuhku yang dibaluti sepasang kurung satin berwarna putih. Pelamin impianku akhirnya punah sebelum sempat aku memahat impian. Sedihnya aku……………….mungkin sampai kemati


Kemusnahan pelamin impianku membawa badai dalam hidup kami .Entah Mengapa aku menjadi terlalu membenci abah. Cerita emak tentang abah membuat api dendamku pada abah semakin menyala. "Abah……kenapa Amani yang jadi mangsa". Abah Cuma diam membisu mendengar pertanyaanku. Tiada lagi gurau senda yang abah berikan untukku. Berbulan-bulan aku tidak menegur abah. Aku tidak ubah seperti orang asing di dalam rumah sendiri. Namun siapa tahu, semakin ku cuba membenci abah,terasa semakin dalam sayangku pada abah. Aku hilang arah bila benci dan dendam bersatu padu dengan kemurnian abah selama ini. Jauh disudut hati……sebenarnya aku terlalu menyayangi abah. Tak adil rasanya aku melayan abah seperti aku melayan anak muridku yang bermasalah.


Ku perhatikan wajah abah yang semakin cengkung. Ternyata abah terlalu tabah menahan rasa sebak di dada. Ku peluk tubuh sasa abah. Aku menangis semahunya. Ku dakap erat-erat tubuh abah. "Abah…..maafkan Amani".Aku menangis tanpa henti. Petang itu aku,emak dan abah menangis berpelukan di atas pelamin perkahwinanku yang tidak terusik sejak beberapa bulan yang lalu. Biar impianku telah musnah,namun semangat juang abah melawan hinaan menjulang kembali azam ku. Tekatku,biarlah Amirul pergi jauh dari hidupku,asalkan aku tidak melukakan hati abah lagi.. Aku insaf dan amat berdosa melukakan hati abah.

Pertemuan ini:

"Buat apa kau datang rumah aku Hadi,kalau dah dasar lelaki bangsat,sampai mati pun tetap bangsat. Tak payahlah kau nak tunjuk baik kat aku. Sekarang terimalah akibatnya. ". Ku perhatikan sahaja sumpah seranah ibu Amirul pada abah. "Kau tahu Hadi,25 tahun lalu aku menerima nasib serupa. Kau tinggalkan aku sendirian setelah aku bermati-matian mempertahankan kau. Apa yang aku dapat…………..malu,…………..malu Hadi". Puan Hasni cuba membina tembok persengeketaan yang besar.

"Hasni……………sedarlah sikit,awak tu siapa!!!". Puan Hasni buat muka seposen. Sepatah kata suaminya langsung tidak dilayannya. Kata-kata suaminya dianggap seperti mencurah air ke daun keladi "Jadi……….sekarang ni kira 0-0. Puas hati kan !!!. Bersyukurnya aku kerana akhirnya….. aku tahu siapa sebenarnya Puan Hasni ,seorang Pensyarah Pengajian Ilmu Wahyu yang yang tinggi ilmu agamanya tetapi masih jahil serba serbinya. Tak terkilan aku,andai Amirul bernikah dengan orang lain. Cintaku pada abah lebih dalam dari cintaku pada Amirul.


"Kau Cuma fikir perasaan kau sahaja Hasni. Perasaan aku kau pernah fakir?. Abah mengeluarkan sesuatu dari kotak hadiah berwarna biru. Kotak itulah yang sering aku lihat di dalam peti besi milik abah. Abah mencampakkan sebentuk cincin belah rotan ke arah Puan Hasni. Puan Hasni diam terkaku."Tu apa………sepuluh tahun aku setia pada kau,sepuluh tahun aku menahan umpat keji keluarga kau,sepuluh tahun juga aku sabar melayan karenah kau. Apa yang aku dapat!!!! Penghinaankan. Kau nak tahu sangatkan kenapa aku tinggalkan kau kan !!!. Kau lupa atau buat-buat lupa. Kau tinggalkan aku terkontang kanting menahan rasa malu yang amat sangat Aku sedar Hasni,aku Cuma guru lepasan maktab yang akan membuatkan keluarga kau papa kedana .Lihat cincin ni,telah 27 tahun aku simpan. Semua lebur Hasni. Kau dan keluarga kau ketepikan aku bulat-bulat. Betahun aku kecewa,bertahun aku merana. Cuba kau jelaskan pada aku,siapa sebenarnya yang bersalah. Kau atau aku?" . Tuhan maha adilkan Hasni,lihatlah kehidupan kau. Rasa dendam dan bersalah kau menjerut diri sendiri kan !!!.


Abah menarik tangan emak dan mendakapnya kuat. Air mata abah terus tumpah. "Bersyukur aku Hasni,berkat kesabaran …..Tuhan berikan aku seorang isteri yang baik,mulia dan berhati tahir biar dia cuma orang kampung yang daif seperti aku. Kau tahu,aku menyintainya sepenuh hatiku dan cintaku untuknya akan ku bawa hingga ke mati." Abah mengucup dahi emak berkali-kali. Kagumnya aku dengan ketulusan hati abah. Tanpa ku sedari air mata ku gugur.


Ku lihat emak mengelap air mata abah,."Dah banyak kali kau hina aku,dah banyak kali keluarga kau mengaibkan aku. Cuba ingat balik apa kau buat pada cincin murah itu. Kalau kau lupa,taka pa. Biar aku ingatkan. Cincin itulah yang kau campak di kaki ku dulu!!!! . Kau ingat aku apa.? Aku masih ada maruah dan harga diri Hasni. Terus terang aku katakan,tiada secalit kesal bersarang di hatiku meninggalkan kau tanpa pesan. Aku rasa…..kau tak perlu sakit hati dengan aku pun. Masa aku tinggalkan kau dulu pun kau masih anak dara lagi. ". Ternyata kata-kata abah begitu tajam sekali. Keangkuhan Puan Hasni tidak luak walau seinci. Dengan muka tak berperasaan wanita itu mencebik bibirnya. Geramnya aku pada wanita itu,terasa mahu kulumurkan mulutnya dengan cili merah yang digiling nenek beberapa hari yang lalu.


"Boleh tak kau ketepikan dendam kau demi anak-anak kita. Mereka tidak bersalah sama sekali. Demi kebahagiaan anak-anak kita,aku ketepikan segala benci dan dendam. Aku buang perasaan marah jauh-jauh untuk membahagiakan mereka. Telah berpuluh tahun aku ketepikan kebencian ini biar pedihnya menusuk jantung."


Air mata abah semakin deras mengalir. Namun aku pasti segala rasa pedih yang memaut dan membelit jiwa abah berpuluh tahun lamanya telah mula terlerai. Patutlah selama ini abah sentiasa berhati-hati bila membicarakan soal perasaan. Mungkin abah tidak mahu hati emak terluka seperti terlukanya hati abah berpuluh tahun yang lalu. Bertuahnya abah,mendapat seorang wanita seagung emak. Bertuahnya emak merentas perjalanan bersama lelaki yang berhati mulia seperti abah. Biar apa yang terjadi,aku tahu cinta abah pada emak adalah sedalam lautan. Mujur…..aku tidak mempunyai emak sehebat Puan Norhasni yang kaya dengan dendam dan harga diri.


"Hah apa lagi,tolong keluar dari rumah aku. Sampai mati pun aku tak akan maafkan kau."Puan Hasni semakin megah dengan dirinya. Terasa ringan tanganku ingin menamparnya. Ternyata dia bukan seorang wanita yang berhati mulia. Di dadanya hanya ada dendam yang semakin membara. Ku perhatikan Amirul hanya memandang aku dengan renungan kosong. Saat itu cinta ku pada Amirul gugur satu persatu. Keteguhan cintanya padaku tidak seteguh dan seagungnya cintaku buatnya.


"Tak sangka hati awak sebusuk ini Hasni. Memang patut pun cinta awak putus ditengah jalan. Malang betul diri saya ada seorang isteri seperti awak. Tak ada perasaan langsung. Sedar tak awak tu siapa". "Abang,tergamak abang cakap macam itu,saya tetap isteri abang. Cinta saya pada abang lebih dalam dari lautan api". Emak sekadar memerhati pertelingkahan mereka." Abang tu yang tak tahu menghargai diri saya. Awak pun tak guna macam lelaki itu!!!". Geram sungguh hati Puan Hasni pada suaminya. Dapat dirasakan suaminya tidak ubah seperti lelaki di hadapannya kini. Puan Hasni terkedu bila sebuah penampar hinggap dipipinya. Kali ini dia gagal mengawal tangisan. Tak diduga suaminya yang penyayang berubah sikap. Terasa pipinya bergetar menahan kepedihan. Naifnya dia. Malunya dia,menghina Hadi selama ini. Hati lelaki itu sebenarnya terlalu mulia. Dia sahaja yang tidak tahu menghargainya. Ruginya dia tidak menjadi isteri Hadi.


"Makcik…………terima kasih kerana menumpahkan segunung hinaan pada kami. Bersyukur saya tidak bermertuankan Puan Norhasni Hassan. Makcik tahu,sebenarnya saya sedih,malu,terhina atas perbuatan makcik dulu. Makcik telah robohkan pelamin angan saya. Berbulan-bulan saya cuba membina kembali keyakinan diri. Separuh gila saya dibuatnya. Pernah makcik tahu!!!. Tak cukup lagi apa makcik buat pada abah dulu. Makcik malukan abah dengan macam-macam cara. Makcik sebarkan macam-macam fitnah,makcik cuba sihirkan abah. Ada abah balas. Sekelumit pun abah tak dendam. Muliakan hati abah!!!!. Tak sangkakan perempuan yang mengaku berilmu agama tinggi dan sebaik makcik punyai hati sekejam firaun.".


Ku lihat wajah Puan Hasni merah padam. Amirul sekadar mendiamkan diri. Dia lelaki paling pengecut pernah ku lihat. Geramnya aku,terasa ingin ku toreh-toreh wajah lelaki itu hidup-hidup. Biar dia tahu betapa sakitnya hati seorang wanita ditinggalkan berseorangan di atas pelamin yang berhias indah. "Saya nak sangat puan tahu,saya cukup derita dengan perbuatan makcik. Tak kempunan saya gagal memiliki anak lelaki kesayangan Puan. Puan ingat saya hairan sangat dengan putra kesayangan puan yang punyai hati kecil ibarat kuman!!!. Tak berselera langsung saya dibuatnya. Mak,abah sudahlah……kita balik sahaja. Tak guna melayan manusia berhati kering. Buat sakit hati sahaja". Ku pimpin tangan mak dan abah meninggalkan ruang tamu itu. Ku perhatikan sebentuk cincin pemberian Amirul. Biarlah ku lepaskan segalanya demi melihat abah bahagia. Biarlah hati ku luka berdarah asalkan abah tidak terhina lagi. Biarlah Amirul jadi anak emak dan aku menjadi anak abah yang yang taat dan solehah.


Sesungguhnya tidak ku tahu,entahkan bila cinta ini akan padam sendiri. Air mataku tumpah tanpa dapat ku tahan lagi. Ku perhatikan air mata Amirul mengalir lesu. Pandangan kami bersatu. Betapa pedihnya hingga menusuk segenap urat sarafku. "Amirul….inilah pengorbanan yang terpaksa Amani buat demi kebahagian kita semua. Tentang luka ini,biarlah Amani balut sendiri". Emak memimpin tanganku meninggalkan rumah itu dengan hati yang berdarah. "Abang,andai jodoh kita berpanjangan dapatlah kita menyulam kebahagiaan bersama-sama. Abang………..anggaplah pertemuan yang terjadi cuma sekadar mainan mimpi". Ku tinggalkan Amirul dengan harapan yang telah retak seribu.

posted by Penulisan2u @ 3:02 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
23 Comments:
  • At 1/7/09 4:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story!
    pasal masalah orang tua, anak-anak menjadi mangsa keadaan..
    amirul bukan la lelaki yang tegas dalam mempertahankan cintanya terhadap amani..

     

  • At 1/7/09 8:49 PTG, Blogger Org Ganu said…

    macam mana bleh jadi macam tu?
    ntah2 pihak penulisan2u tersilap tulis nama tak..
    pepun,sy nasihatkan ble2 awk wat 'disable copy n paste' kat blog so as ,org tak leh copy cte awk..

     

  • At 1/7/09 9:21 PTG, Anonymous kayaizzat said…

    Saya rasa sedih sangat. Kalau silap saya maafkan. Kalau sebaliknya saya amat kecewa. Harap pihak penulisan2u,dapat semak emel yg saya hantar. Saya mula hantar karya ni pada 17/6. 18/6 saya gunakan perkhimatan bantuan. Cerpen tak keluar gak. 23/6.09 dan 25/6.09 saya hantar lagi. sudahnya orang lain senang2 kan. Menyesal rasanya hantar karya kat sini,kalau ada yang senang2 cuci tangan.

     

  • At 1/7/09 9:41 PTG, Blogger Anarif_88 said…

    to the original writer...

    i'm very sorry for u..u better ask penulisan2u for an explanation..ok?btw, awak kenal ke ieka89 ni?hmm, sbr la ya..sesungguhnya Allah bersama orang yang sabar..doa bnyk2 ok?

    anarif
    CINTA SOLO & BERTIGA LEBIH BAIK

     

  • At 1/7/09 9:44 PTG, Blogger Anarif_88 said…

    to the original writer...

    i'm very sorry for u..u better ask penulisan2u for an explanation..ok?btw, awak kenal ke ieka89 ni?hmm, sbr la ya..sesungguhnya Allah bersama orang yang sabar..doa bnyk2 ok?

    anarif
    CINTA SOLO & BERTIGA LEBIH BAIK

     

  • At 1/7/09 9:52 PTG, Anonymous kayaizzat said…

    Saya memang tak kenal langsung siapa orang ni(ieka89). Perompak karya kot. Malas rasanya nak hantar karya lagi buat masa ni. Biarlah karya "Pertemuan 2" dan selanjutnya saya simpan . hati tak sakit. Geram dapat dibendung. Kepada (Ieka89).....Tahniah kerana menjadi perompak karya paling hebat abad ini. Ingatlah ya,Allah sentiasa bersama orang yang teranaya.

    Kepada Org Ganu & Anarif88, Terima Kasih banyak2

     

  • At 1/7/09 10:01 PTG, Blogger Org Ganu said…

    apa blog awk?

     

  • At 1/7/09 10:09 PTG, Anonymous kayaizzat said…

    Izzat K. (Emel saya :kayaizzat@yahoo.com)

     

  • At 1/7/09 10:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adess...malu nya aku kalau jadi si ieka89 ni...
    anyway kayaizzat, ur karya best!!!
    keep it up!

     

  • At 1/7/09 11:02 PTG, Blogger Putri Lily said…

    Assalamualaikum kayaizzat,

    Jgn menuduh dulu kalau takde bukti. Kalau tuduhan itu tak benar,kesian kat hamba yg tertuduh tu. Mungkin ini satu kesilapan. Sebab saya juga pernah mengalami hal yg sama. bezanya, yg terpapar tajuk dan nama pena saya tapi yg keluar cerita org lain.

    Saya kemudian menghantar email kepada penulisan2u utk memberitahu tentang kesilapan ini. Sekejap saja kesilapan dah okey.

    Jgn sampaikan pesanan di chatbox sebab nanti pesanan itu tenggelam dek pesanan2 user lain sebelum sempat Mama Rozi membacanya.

    Harap masalah ini dpt diselesaikan.

    ~Putri Lily~

     

  • At 1/7/09 11:18 PTG, Blogger Putri Lily said…

    Oh ye! Kalau nak pastikan lagi bahawa ini memang 1 kesilapan bagi pihak penulisan2u, silalah klik kat tajuk Cerpen 'Mulanya Di Sini Sayang' yg bernama penakan 'ieka89' juga. Mana mungkin pihak penulisan akan begitu murah hati utk memaparkan 2 cerpen dari kiriman org yg sama dalam 1 masa.

    Sekadar membantu
    ~Putri Lily~

     

  • At 1/7/09 11:22 PTG, Anonymous kayaizzat said…

    Putri Lily: Terima kasih ya ingatkan saya. Nanti saya cuba emelkan kat penulisan2u. Ya mungkin saya geram N hilang sabar kot. Dah hantar berkali-kali,tapi kesudahannya mcm tu.

    Saya terima teguran ini dengan hari yang terbuka. Semoga apa yang terjadi akan saya jadikan iktibar. Semoga Allah ampunkan saya.

     

  • At 1/7/09 11:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    TO ORIGINAL WRITER
    SBR K...
    APE2 PN STORY AWK BEST DN SY NAK BC "PERTEMUAN2"......
    DON'T GIVE UP OK!
    ;)

     

  • At 3/7/09 12:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni bestlah...
    to writer... tak sbr nk tahu next die..
    :)

     

  • At 5/7/09 9:54 PTG, Anonymous myairahzhieera said…

    askom...tahniah krn karya berunsur kreatif dan berdaya imaginasi yg tulus suci.saya penggemar novel@cerpen yg setia.

     

  • At 7/7/09 1:59 PTG, Anonymous cokelat_stroberi said…

    sedihnya..
    menyentuh perasaan tol..
    dgn mudahnye air mata mengalir bersama pengakhiran citer nih..
    sedih..

     

  • At 7/7/09 9:40 PTG, Anonymous kayaizzat said…

    Tq sudi baca cerita ni. Pertemuan 2 dan mungkin yang seterusnya akan menyusul kemudian. Sabar k.

     

  • At 13/7/09 5:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    selama nh sy x tau pom ad karya2 y best2...........
    kpd pnulis gud larks to u
    harap dpt mnempa nm shebat shripah abu salem

     

  • At 16/7/09 4:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    apa blog awk?

     

  • At 16/7/09 4:34 PTG, Blogger Syaza Mardhati said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

  • At 24/10/09 8:11 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    wah..bestnyer citer..
    ttg famili..cinta..

     

  • At 6/4/10 10:05 PTG, Blogger atashi79 said…

    all the best.

     

  • At 11/4/10 4:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good story..dmna ank sggup ktepikn rsa cinta yg mdlm demi maruh kluarganya.....xgna blaja tgi2 tp ati bsuk cm pn.hasni 2 kn...amirul laki pgecut xsesuai d buat laki ni...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group