BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Julai 29, 2009
Cerpen : Masih ada waktu
Nama Pena : sYuHaDA Azmi

Kata orang mencintai tak semestinya memiliki.
Memiliki juga tak semestinya dicintai.
Tapi kalau cinta itu ikhlas dan suci berbekalkan restu Yang Maha Mencintai, kita akan memiliki apa yang kita cintai dan kita akan dicintai oleh yang memiliki.
Jadi seharusnya kita ikhlas dalam mencintai jua memiliki..


"Aku terima nikahnya Aina Aleeya binti Ahmad Abdan dengan mas kahwinnya RM100 tunai"
Dengan hanya sekali lafaz sahaja aku kini bergelar isteri kepada Adam Haziq bin Luqman Hakeem.
Menitis mutiara jernih dari tubir mataku.
Terharu tatkala dahi dikucup suami tercinta dalam majlis membatalkan air sembahyang.
Majlis persandingan berlangsung dengan sangat meriah.
Semua sahabat ayah dan ibu hadir menyaksikan persandingan puteri bongsu mereka. Walaupun letih yang teramat sangat,tapi ku dapat lihat betapa gembiranya ibu dan ayah apabila aku dijodohkan dengan lelaki yang baik budi pekerti dari kalangan keluarga yang baik keturunannya.
Gembira benar mereka kerana yakin kebahagiaan aku pasti terlakar nanti.
Malam itu, aku dan Adam Haziq, solat Isya’ bersama-sama buat pertama kalinya sebagai suami isteri.
Kalau dulu kami selalu juga solat bersama, tapi hanya sebagai abang dan adik angkat.
Aku menjadi anak angkat umi dan abi, gelaran buat kedua orang tua abang Adam Haziq semasa aku melanjutkan pelajaran di Johor Bahru 2 tahun lepas.
Lantaran terlalu lama bersama dan terlalu sayang pada aku, umi dan abi mengambil keputusan menjadikan aku menantu kepada anak kedua mereka,putera tunggal keluarga Tan Sri Luqman Hakeem.

********************

Aku perasan yang abang Adam leka memerhati aku menyisir rambut.
Rambut ikal dan lebat melepasi bahu.
Terasa janggal pula bila kali pertama tak betudung depan abang Adam.
Belum pernah aku membiarkan lelaki yang bukan muhrimku melihat rambutku.
"Pertama kali lihat rambut Aina. Cantik sangat. Inilah untungnya suami yang memiliki isteri bertudung." Bicara abang Adam untuk menutup malu kerana perasan perbuatannya ditangkap.
Aku juga hanya tersenyum. Menutup janggal.
"Abang Adam tidurlah atas katil tu, biar Aina tidur atas sofa." Sambil mengeluarkan selimut dari dalam almari.
"Takpelah, Aina tidur atas katil, biar abang yang tidur atas sofa."
Terkesima aku mendengar abang Adam membahasakan dirinya ‘abang’. Sebelum ini kami berbahasa menggunakan ‘abang Adam’. Sekali lagi kejanggalan menerjah diri.
"Tempat yang terbaik hanyalah untuk suami, sekarang abang Adam suami Aina, jadi abang Adam tidur atas katil, biar Aina tidur atas sofa." Balasku. Belum selesa hendak memanggilnya ‘abang’.
"Tapi Aina.."
"Dahlah abang Adam,baik kita tidur. Nanti kalau ibu atau yang lain dengar, lain pula jadinya. Biar Aina padamkan lampu, abang Adam tidurlah ya. Assalamualaikum."
"Waalaiakumusalam Aina.." balas abang Adam perlahan.

********************

Sebelum keluarga umi hendak masuk meminang, aku pernah berbincang dengan abang Adam Haziq tentang apa yang direncanakan.
Aku tak nak kami tersalah langkah, tak nak kami menyesal dikemudian hari.
"Aina setuju dengan apa yang umi rancangkan??" Tanya abang Adam Haziq perlahan.
"Entah.." jawabku ringkas
Kami senyap tanpa bicara. Hilang kata-kata. Terasa lain benar petang ini.
"Keluarga umi dah terlalu baik pada Aina, begitu juga abang Adam sendiri. Aina tak nak lukakan hati siapa pun, itu sebab Aina ajak abang Adam bebincang. Aina tahu abang Adam dah ada pilihan hati, Kak Zulia kan??" Tanyaku sambil tersenyum.
"Zulia??" Tanya abang Adam kehairanan.
"Aina dah tahu masa kali pertama abang Adam bawa kak Zulia jumpa Aina. Walaupun abang Adam dan kak Zulia tak bagitahu Aina, Aina boleh baca dari raut wajah abang Adam dan kak Zulia" jelasku.
Sekali lagi kami senyap tanpa bicara.
"Aina juga tahu yang abang Adam bukan seorang anak yang suka membantah kata-kata umi dan abi, jadi kalau abang Adam tak setuju, biar Aina saja yang beritahu umi dan abi.Biar Aina beritahu yang Aina dah ada pilihan hati."
"Tapi.." balas abang Adam dalam nada serba salah.
"Tak apa, Aina tak kisah. Apa yang penting kita tak tersalah membuat keputusan hidup."
Balasku sambil tersenyum. Agar dapat menghilangkan rasa bersalah yang bersarang di hati abang Adam mungkin. Juga menenangkan hati sendiri. Penipu.
"Tapi umi pasti sangat-sangat kecewa dengan keputusan Aina. Abang Adam pula akan rasa bersalah seumur hidup. Abang Adam tak mahu jadi anak yang menyebabkan air mata umi mengalir, dan membiarkan Aina menanggung semuanyab seorang diri." Balas abang Adam.
"Bukan abang Adam yang menyebabkan umi kecewa tapi Aina. Abang Adam tak perlu rasa bersalah. Aina tak kisah pun." Balasku memujuk abang Adam.
"Dan kecewa umi pasti tak lama. Bila abang bawa kak Zulia jumpa umi nanti, pasti umi akan terima. Dan waktu tu,umi pasti dah tak ingat pada Aina lagi. Aina yakin kerana Kak Zulia baik peribadinya. Umi akan terima. Percayalah pada Aina." Sambungku lagi.
"Tak Aina. Abang Adam tetap akan rasa bersalah dengan umi dan Aina. Abang Adam terima Aina sebagai pilihan umi." Sambil memandang tepat ke arah ku.
"Apa?? Abang Adam jangan main-main" Balasku terperanjat. Pelik.
"Kita akan teruskan impian umi dan abi. Kita akan bernikah dan berkahwin seperti pasangan lain. Tapi hanya pada nama." Henti abang Adam disitu.
"Maksud abang??" Aku semakin pelik dan hairan dengan bicara abang Adam.
"Kita berkahwin seperti biasa, dan abang akan lepaskan Aina selepas beberapa bulan kita kahwin. Kita cari alasan yang paling sesuai tanpa melukakan mana-mana pihak. Tidak umi, tidak abi,tidak abang Adam juga tidak Aina."
"Apa?" hampir luruh jantungku mendengar bicara abang Adam.
"Aina tak perlu risau. Abang Adam tidak akan menyentuh Aina. Abang Adam akan lepaskan Aina sepertimana abang Adam mengambil Aina. Abang Adam janji." Jelas abang Adam lagi. Penjelasan yang cukup menghancurkan hatiku.
"Selepas tu?" Tak sabar rasanya ingin mendengar butir perancangan abang Adam seterusnya.
"Selepas tu??" Tanya abang Adam semula. Lama juga abang Adam senyap sebelum dia meneruskan bicara seterusnya yang semamngnya tak pernah terlintas difikiranku.
"Selepas tu Aina boleh bersama dengan Izhar. Abang tahu yang Aina sukakan Izhar. Izhar pun sebenarnya sukakan Aina, dia ada bagitahu abang Adam yang dia nak jadikan Aina teman istimewa dia.Tapi dia belum berkesempatan untuk meluahkan kepada Aina." Lancar bicara abang Adam.
Doktor Ikham Izhar. Sahabat baik abang Adam. Pernah merawat aku ketika kemalangan setahun lepas. Kami memang rapat, tak sangka pula keakraban kami disalah erti. Bukan sahaja oleh abang Adam tetapi juga Izhar.
"Izhar??" tanyaku.
"Ya, Izhar. Abang Adam akan terangkan segala rancangan kita pada dia. Hanya kita bertiga sahaja yang tahu." Balas abang Adam.
"Jadi maksud abang Adam kita hanya berpura-pura sebagai suami isteri?" tanyaku mendapatkan kepastian.
"Ya..Tapi abang Adam tak paksa Aina untuk turut berlakon dalam drama yang mengarut ni. Abang Adam cuma menyatakan pendapat abang Adam sahaja. Abang Adam tak mahu ada hati yang terluka dengan keputusan kita nanti terutama umi dan abi. Kalau Aina rasa akan terbeban, kita lupakan sahaja." Jawab abang Adam tenang tapi sayu.
"Aina setuju.Aina juga tak mahu kecewakan umi dan abi." Entah kenapa begitu mudah aku bersetuju. Sedangkan aku tahu dalam hal ini akan ada hati yang terluka. Aku.

********************

Malam pertama bergelar isteri aku tidur betemankan air mata. Aku tak salahkan sesiapa. Aku yang setuju dengan keputusan ini. Tiada sesiapa yang memaksa.
Hampir 4 bulan melayari bahtera rumahtangga. Kami tinggal bersama umi dan abi. Tiada cacat cela dalam hubungan kami pada pandangan umum. Aku menjadi isteri yang paling solehah dan Adam Haziq menjadi suami yang paling mithali. Kami sembahyang berjemaah, ke pejabat bersama, makan pakainya aku sediakan tanpa terbiar walau seinci pun. Dan dia memberiku nafkah zahir yang cukup sempurna. Walaupun aku memiliki pendapatan sendiri, tapi perbelanjaanku tetap ditanggung. Kami dikatakan pasangan yang paling sempurna. Ber ‘abang’ ‘sayang’ dalam bicara. Tapi itu semua hanya di luar kamar tidur. Kami kembali menjadi ‘Aina’ dan ‘abang Adam’ sekembali ke kamar tidur. Aku di sofa dan dia di katil. Plastik.
"Aina rasa dah sampai masa kita hentikan semua lakonan ini." Bicaraku pada abang Adam selesai solat Terawih. Pertama kali aku bakal berpuasa Ramadhan sebagai seorang isteri.
"Maksud Aina?" Tanya abang Adam bagaikan tak mengerti.
"Aina tak mahu sambut Aidilfitri dengan semua ni. Kalau boleh biar kita akhiri semua ini sebelum Aidlfitri tiba " Jawabku sambil mengawal perasaan yang bergelodak.
"Tapi macamana kita nak biarkan semua ini berlalu tanpa ada yang kecewa. Abang belum merancang. " balas abang Adam.
Abang Adam benar. Kami terlalu sibuk ‘berlakon’ sehingga lupa memikirkan rancangan perpisahan terbaik tanpa melukakan hati mana-mana pihak. Sibuk sehingga kadang-kadang aku rasakan aku bukan lagi ‘berlakon’. Sibuk.
"Umi dan abi dah mula bertanya bila mereka boleh mendapat cucu daripada kita. Aina dah tak tahu nak jawab apa lagi.Aina rasa bersalah dan berdosa sangat pada umi dan abi." Tak dapat kubendung lagi air mata dari mengalir.
Abang Adam datang menghampiriku dan mengelap air mata ku.
"Abang janji kita akan selesaikan semua ini secepat mungkin. Maafkan abang." Pinta abang Adam sambil mengucup tanganku. Terharu.
"Tak, abang tak salah. Aina yang setuju dengan semua ini. Tiada siapa yang harus minta maaf dalam hal ini." Balasku tanda bersalah. Bersalah membuatkan suami tercinta momohon ampun padaku sedangkan semua ini kehendak kami berdua. Kehendak aku sendiri.

********************

"Alhamdulillah. Selesai sudah ibadat Ramadhan hari pertama. Ujian Ramadhan hari pertama adalah ujian terbesar sepanjang Ramadhan." Bicara abi dalam perjalanan pulang dari solat Terawih.
"Adirra katanya akan pulang raya ni. Adilla pun akan beraya disini. Tahun lepas dah beraya di rumah Ikram." Cerita umi gembira.
Adilla Harissa. Puteri sulung pasangan Tan Sri Luqman Hakeem dan Puan Sri Hanum. Sudah berkahwin dengan Ahmad Ikram dan memiliki 2 orang cahaya mata. Hanis dan Haris. Kini menetap di Kuala Lumpur.
Adirra Harrisa. Masih belajar di Seol, Korea. Jurusan seni bina tahun terakhir.
"Wah!! Meriahlah rumah umi tahun ni." Abang Adam turut gembira.
Aku hanya mampu tersenyum. Tak mampu untuk melibatkan diri. Fikiranku jauh melayang memikirkan apa yang sepatutnya aku lakukan. "Ya Allah, bantulah hambaMu ini".
Malam itu sebelum bangun menyediakan juadah untuk bersahur aku sempat menunaikan solat hajat. Memohon petunjuk dan jalan daripada Yang Maha Merencana.
"Ya Allah, ku pohon padaMu agar Kau beriku petunjukMu.Bantulah aku dalam menyelesaikan semua ini. Sesungguhnya Ya Allah, seandainya dia tercipta sebagai teman hidupku, Kau perpanjangkanlah jodoh kami..seandainya dia bukan untukku, Kau berilah kami jalan terbaik dalam menempuhi kehidupan ini. Sesungguhnya, hanya padaMu aku bermohon Ya Allah, Tuhan yang Maha Agung, yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..Amin Ya Rabbul A’lamin."

********************

Aku menunggu abang Adam pulang dari solat terawih dengan penuh debaran. Malam ini aku tidak ikut sama kerana masalah wanita. Aku yakin abang Adam pasti setuju dengan rancangan aku nanti.
"Cepat balik terawih hari ni? " Tanya aku sebaik sahaja abang Adam melangkah masuk ke dalam bilik.
"Cepat? Tak adalah. Macam biasa. Aina tak ikut itu yang Aina rasa cepat." Seloroh abang Adam.
Sebaik sahaja abang Adam melabuhkan punggung di atas sofa, aku terus menghampirinya.
"Sebenarnya Aina dah ada rancangan." Bicara ku tanpa membuang masa.
"Rancangan? Rancangan apa pula ni? " Tanya abang Adam pelik.
"Macam ni, pagi tadi Aina dapat tawaran kenaikan pangkat. Dengan syarat Aina perlu mengambil kursus di Jepun."
Pagi tadi aku ditawarkan kenaikan pangkat. Tetapi dengan syarat aku harus mengambil kursus di Jepun selama 6 bulan. Mungkin ini petunjuk daripada Yang Maha Bijaksana untuk aku menyelesaikan semua ini.
"Jepun!!" jerit abang Adam.
"Perlahanlah suara tu, nanti umi dengan abi di luar tu dengar." Sambil meletakkan jari telunjuk di bibir.
"Ya, Jepun. Aina ingat kita bagitahu umi dan abi yang Aina tak boleh beri abang zuriat. Aina izinkan abang kahwin satu lagi. Alia akan cadangkan kak Zulia sebagai menantu umi. Bila semuanya selesai Aina akan terus ke Jepun.Kalau boleh kita selesaikan semua ini dalam bulan Ramadhan ni juga. Sebab Aina diminta ke Jepun pada raya ke 7." Cadangku pada abang Adam. Hanya Allah sahaja yang tahu betapa hancurnya hatiku bila memikirkan semua ini. Tapi inilah yang harus aku bayar atas segala perbuatanku.
"Apa!!! Aina nak bagitahu umi yang Aina tak mampu mengandung?? Aina dah gila ke?? Abang tak setuju. Banyak lagi cara lain. Bukan ini caranya. Dan Aina akan pergi ke Jepun tinggalakan kami semua?? Itu lagi abang tak setuju!!!" Marah abang Adam. Belum pernah aku lihat abang Adam marah begitu sekali.
"Abang Adam dengar Aina. Hanya ini sahaja jalan yang kita ada. Hanya ini sahaja peluang yang kita ada. Aina tak sanggup nak teruskan lakonan ini lagi. Dan Aina tak mahu jadi penghalang cinta abang Adam. Kak Zulia terlalu baik orangnya, Aina tak mahu abang Adam kehilangan dia.Tolonglah setuju dengan Aina untuk kali ini sahaja. Aina tak pernah minta apa-apa dengan abang Adam, hanya ini yang pertama dan terakhir. Kita hentikan semua ini." Rayuku pada abang Adam. Tak mampu lagi untukku tahan air mata dari mengalir.
Abang Adam bangun meninggalkan aku sendirian. Tiada keputusan yang dicapai. Tapi aku nekad. Walaupun tanpa abang Adam, aku tetap akan meneruskan semua rancangan ini.

********************

Sambil membantu umi mencantas pokok bonsai kesayangannya, aku memulakan bicara tetang apa yang sudah aku rancangkan.
"Umi, Aina nak mintak ampun dengan umi dari hujung rambut sampai hujung kaki.Maafkan segala salah dan dosa Aina selama Aina bersama keluarga umi." Bicaraku tersekat.
"Kenapa tiba-tiba Aina minta maaf pulak ni??" tanya umi hairan dengan sikapku.
"Tiada apa yang perlu umi maafkan. Aina anak yang sangat baik. Tiada salah satu pun yang Aina pernah lakukan.Kenapa ni sayang??" tanya umi lagi sambil mengusap belakangku.
"Maafkan Aina umi, Sebenarnya,Aina tak mampu berikan abang Adam zuriat. Aina tak mampu berikan umi dan abi cucu. Maafkan Aina." Bicaraku dalam ketar.Hanya Allah yang tahu betapa berdosanya aku terhadap insan yang ku panggil umi. Yang tiada bezanya dengan ibuku sendiri.
"Ampunkan Aina kerana menipu umi. Ampunkan aku Ya Allah."
"Astargfirullahhalazim!!Apa yang Aina cakapkan ni?? Umi tak faham lah." Tanya umi tak percaya.
"Aina tahu. Umi pasti tak percaya. Tapi itulah hakikatnya. Aina tak mampu. Aina tak boleh. Maafkan Aina umi." Jelasku dalam esak tangis. Bukan tangisan lakonan, tapi tangisan kerana menipu seorang insane bergelar ibu. "Berdosa aku Ya Allah."
"Tak sayang. Tak. Sekarang ni banyak teknologi canggih. Kita usaha ya. Umi yakin anak yang baik macam Aina akan dikurniakan cahaya mata yang baik juga. Kita usaha ya sayang. Umi yakin, pasti akan ada cara. Kalau tak boleh cara moden kita cuba cara kampung ya.Allah itu Maha Kuasa sayang." Pujuk umi. Aku tahu umi kecewa sangat-sangat. Terlalau kecewa. Tapi umi bijak mengawal perasaan dan dikuatkan dirinya demi aku. Itulah umi.
"Tak umi. Aina dengan abang Adam dah cuba macam-macam cara. Baik moden mahupun cara kampung. Pelbagai usaha dah kami ikhtiarkarkan." Bohongku pada umi.
"Kami dah buat keputusan. Aina izinkan abang Adam kahwin lain." Beritahuku pada umi.
"Apa!! Apa yang Aina mengarut ni?? " Marah umi.
"Aina tak mengarut umi. Kami dah setuju. Aina juga dah ada calon yang paling sesuai menggantikan tempat Aina disisi abang Adam dan juga untuk keluarga ini." Jelasku pada umi. "Ya Allah, hanya Kau yang Maha Mengetahui."
"Tak!! Umi tak setuju. Kalau betul Aina tak boleh beri zuriat pada Adam. Kita ambil anak angkat. Umi tak mahu orang lain sebagai menantu umi selain Aina. Umi tak setuju!!" Tegas umi.
"Umi, Aina nak abang Adam ada zuriat dia sendiri. Anak dia sendiri. Keturunan dia sendiri. Darah daging dia sendiri." Jelasku dalam tangis yang tak dapat dibendung lagi.
"Umi jangan bimbang. Aina janji, isteri abang adam nanti lebih baik daripada Aina. Dia akan jadi isteri yang paling solehah,menantu yang paling hebat dan juga ibu yang paling sempurna kepada anak-anak abang Adam. Percayalah pada Aina umi. Aina pohon pada umi. Percaya Aina untuk sekali ini sahaja umi." Rayuku. Aku yakin umi akan setuju. Aku kenal umi.
"Aina, jangan buat umi macam ini sayang. Aina tahu kan umi sayang Aina lebih daripada umi sayang Adam. Kenapa mesti macam ini sayang??" Tangis umi, kali ini umi tidak lagi dapat mengawal perasaanya. Tapi aku yakin ini adalah yang terbaik. Terbaik buat insan yang aku cintai.

********************

"Berbuka puasa tadi umi lain macam sahaja. Solat Terawih pun umi tak ikut. Aina tahu tak kenapa?" tanya abang Adam sebaik sahaja masuk ke dalam bilik pulang solat Terawih.
"Aina dah bagitahu umi." Jawabku pendek.
"Bagitahu umi?? Maksud Aina??" Tanya abang Adam dengan nada terperanjat. Kami belum capai kata sepakat, tapi aku dah memulakan rancangan. Siapapun di tempat abang Adam akan terperanjat.
"Aina dah bagitahu umi yang Aina tak boleh mengandung. Aina juga dah ceritakan pada umi tentang kak Zulia sebagai pengganti Aina. Dalam masa terdekat ni boleh lah kita pergi meminang kak Zulia. Kalau boleh raya pertama abang dengan kak Zulia dah boleh disatukan." Bicaraku lancar tanpa memandang abang Adam. Takut aku kehilangan kekuatan.
"Apa yang Aina mengarut ni??!! Kita belum pun setuju dengan rancangan tu." Marah abang Adam.
"Nampaknya Aina tak sabar nak tinggalkan abang ya. Bersungguh-sungguh benar Aina ingin dilepaskan.Baiklah, kalau itu keputusan Aina. Hujung minggu ni kita pergi pinang Zulia. Aina suka kan?? Puas hati Aina sekarang??"
Belum sempat aku jelaskan abang Adam terus keluar. Dihempasnya pintu bilik. Belum pernah aku lihat abang Adam seberang itu. Aku meraung sekuatnya dibibir katil.
"Bukan ini yang aku mahu Ya Allah. Kalau boleh aku tak mahu dilepaskan walau sesaat pun. Kalau aku berdaya aku akan merayu supaya dakaplah aku seeratnya. Paut bahuku serapat mungkin. Jangan biarkan aku walau senafas sekalipun. Tapi aku terlalu lemah untuk itu. Terlalu lemah. Aku tak berdaya.Berilah aku kekuatan Ya Allah untuk bersamanya sebelum Kau ambil nyawaku Ya Allah."

********************

Deringan jam loceng benar-benar membuat duniaku berpusing. Kepalaku terlalu sakit bagai dihempas batu yang sangat berat. Tapi aku harus kuatkan diri. Keperluan suami tercinta harus aku siapkan. Abang Adam hanya akan bersahur jika aku yang masak. Bukan umi mahupun Mak Jah,tukang masak keluarga Tan Sri Luqman Hakeem sejak belasan tahun yang lalu.
Aku berjalan ke bilik mandi sambil berpaut pada dinding, berat sungguh rasa kepalaku. Keluar dari bilik mandi aku mencari abang Adam, tapi tiada. Kemana pula hilangnya?? Peristiwa malam tadi menerjah kotak fikiranku. Aku terus tertidur di birai katil kerana teruk menangis. Dan abang Adam keluar ke mana??
Segera ku ke bilik bacaan. Biasanya kalau ada masalah, abang Adam akan ke bilik bacaan. Dia sukakan buku.
Telahan ku benar. Dia tidur di sofa panjang di dalam bilik bacaan."Maafkan Aina." Manik jernih mula menitis kebumi. Ku tinggalkan abang Adam terus lena sementara aku turun hendak menyiapkan juadah bersahur.

********************

"Aina dah sedar." Suara umi bagaikan bergema.
"Aina dah sedar sayang.. Syukur Alhamdulillah." Bicara umi sambil mengucup dahiku.
Kepalaku ligat memikirkan apa yang terjadi. Kenapa semua orang ada di sini?? Ibu dan ayah dari Perlis pun ada. Kenapa aku boleh berada di atas katil hospital?? Adakah semua orang dah tahu??Ya Allah..
"Aina sayang, Aina jatuh pengsan masa turun tangga sahur kelmarin. Dua hari Aina tak sedarkan diri. Itu sebab kami telefon ibu dan ayah Aina." Jelas abi bagaikan mengerti persoalan yang bermain di mindaku.
Tapi mana abang Adam?? Marah benar dia padaku sampaikan tak sudi melihatku disini.
Melihatkan aku yang senyap dan muram, ibu bagaikan mengerti bahawa aku perlu bersendirian.
"Doktor beritahu tekanan darah Aina terlalu rendah dan Aina terlalu letih. Itu sebab Aina pengsan. Aina perlu banyak berehat. Kami semua keluar dulu, esok pagi kami datang lagi. Aina rehat ya." Pesan ibu sambil mengucup dahiku.
"Terima kasih ibu." Bisikku perlahan.
Umi tidak mahu meninggalkan aku seorang. Tapi setelah dipujuk ibu, akhirnya umi mengerti. Sebelum keluar, ayah,ibu,umi dan abi mengucup dahiku dan berdoa supaya aku lekas sembuh. Mengalir air mataku tak tahan sebak di dada. Ternyata aku dikelilingi mereka yang penuh dengan kasih sayang.
Malam terasa sungguh kosong. Aku gagahkan diri bangun dari katil mencari kerusi tolak.
Aku perlu keluar, aku tak mahu terbiar keseorangan dalam bilik ini. Aku mahu mencari ketenangan di kedinginan malam.
Aku duduk di suatu sudut sambil merenung malam. Aku tak berani memandang bulan kerana aku akan menangis jika terpandangkan bulan. Terasa betapa sunyi dan sedihnya sang bulan.
Dingin malam mencengkam sampai ke tulang. Tiba-tiba ada kain yang diletakkan dibahuku.
"Maafkan abang sayang." Lafaz abang Adam sambil menggenggam erat jemariku.
Tiada apa yang mampu aku luahkan. Hanya air mata yang mengalir mamberitahu segalanya...
\"Kenapa tak bagitahu abang,sayang??Kenapa perlu rahsiakan dari semua orang??\"
\"Rahsia?Rahsia apa??\"
\"Abang dah tahu semuanya..\"
\"Apa yang abang tahu?\"
\"Sayang ada ketumbuhan dalam otak kan??Kenapa?Kenapa perlu rahsiakan dari abang?Abang sayangkan Aina. Lebih daripada segalanya. Lebih daripada nyawa abang sendiri. Mencintai Aina adalah anugerah terhebat daripada Yang Maha Mencintai kepada abang. Memiliki Aina walau tidak sepenuhnya adalah hadiah terbesar sepanjang hidup abang."
"Dan sekiranya abang terpaksa kehilangan Aina, abang lebih rela kehilangan nyawa abang. Abang terlalu cintakan Aina. Terlalu. Terimalah cinta abang sayang." mintanya sayu
"Tapi…" Pintasku. Tapi belum sempat aku menghabiskan ayatku, abang Adam cepat meletakkan jari telunjuknya dibibirku.
"Sebenarnya abang terlalu cintakan Aina. Sejak pertama kali abang lihat Aina di rumah umi 2 tahun lepas, hati abang dah terpaut pada Aina. Abang sentiasa berdoa agar Aina menjadi suri dalam hidup abang. Menjadi menantu kepada umi. Dan ibu kepada anak-anak abang. Allah Maha penyayang, Dia hadiahkan Aina untuk abang, tapi bukan sepenuhnya." Bicara abang Adam sayu. Dan air mataku mula mengalir.
"Kenapa abang tak berterus-terang dengan Aina??" balasku dalam sendu.
"Bila Aina cakap tentang Zulia, abang rasakan Aina tak mahu bersama abang. Abang tak pernah cakap yang abang ada perasaan pada Zulia. Tambahan pula Izhar pernah bercerita pada abang tentang perasaannya pada Aina. Dan Aina juga ada cakap yang Aina akan beritahu umi bahawa Aina tidak setuju dengan perkahwinan kita. Itu sebab abang buat keputusan gila dengan setuju berkahwin dengan Aina. Bagi abang, biarpun abang tidak memiliki Aina sepenuhnya, tapi abang tetap berhak ke atas Aina. Dan abang yakin suatu hari abang akan berjaya memiliki cinta Aina. "
"Tapi kenapa baru sekarang abang beritahu semua ni??kenapa tak dari dulu??"
"Abang tak mahu tergesa-gesa. Abang perlu benar-benar sedia. Dan yang sebenarnya abang takut. Takut kalau abang terpaksa kehilangan Aina."
"Aina buat abang benar-benar kecewa bila Aina tiba-tiba beritahu umi tentang rancangan yang abang langsung tak setuju. Abang ingat nak luahkan segalanya pada Aina malam tu,tapi ternyata Aina lebih dulu minta dilepaskan. Ternyata cinta abang tak berjaya menambat hati Aina. Abang kecewa sangat-sangat.Tapi abang tak sanggup berpisah dengan Aina.Beri abang peluang untuk membahagiakan Aina." rayunya
Tiada kata yang mampu aku luahkan. Kami saling berpelukan. Seerat mungkin. Bagaikan tiada apa yang dapat memisahkan kami saat itu.
"Maafkan abang sayang. Maafkan abang atas segala penderitaan Aina selama ini. Maafkan abang kerana tidak menunaikan tanggungjawab sebagai suami. Maafkan abang kerana leka dengan perasaan Aina. Maafkan abang sayang." Rayu abang Adam sambil mencium-cium jemariku. Terasa bahangnya airmata abang Adam yang mengalir di jemariku.
Aku yakin cinta Adam Haziq tulus dan ikhlas buat diriku Aina Aleeya. Dan aku yakin inilah petunjuk daripada Yang Maha Merencana. Aku bersyukur yang teramat sangat.
Terlalu bersyukur.

********************

"Selamat hari raya Aidilfitri sayang." Bisik abang Adam ke telingaku.
"Selamat hari raya Aidilfitri??" Tanyaku pelik.
"Ya, selamat hari raya Aidilfitri" ulang abang Adam lagi.
Terasa liat sungguh mataku untuk dibuka. Baru aku teringat, malam tadi aku tidur lewat sangat. Bantu umi, kak Adilla, Adirra dan Mak Jah membuat persiapan akhir menjelang raya. Siapkan pakaian raya lagi. Hampir pukul 4 pagi baru aku berjaya meletakkan badan disisi suami tercinta.
"Dah pukul berapa ni?" Tanyaku sambil menggosok-gosok mata.
"Dah subuh. Bangunlah mandi. Busuklah." Seloroh abang Adam.
Selepas solat subuh aku terus ke dapur membantu mana yang patut. Umi memang akan menyiapkan semuanya sebelum pergi solat Aidilfitri. Balik sembahyang boleh terus makan. Tak perlu nak kelam kabut. Hehehe..
Pulang dari sembahyang, kami semua menuju ke kubur datuk dan nenek abang Adam. Pertama kali buatku. Selesai membaca surah Yassin, al-Fatihah dan sedikit doa, kami terus pulang kerumah.

********************

"Abang, ampunkan dosa dan salah silap Aina selama bergelar isteri abang. Halalkan segala makan pakai Aina. Ampunkan Aina ye bang dan terima kasih kerana bagi Aina peluang untuk menjadi isteri abang sebelum ajal menjemput. " Menitis air mataku tatkala mencium tangan suami tercinta. Terharu diberi peluang oleh Yang Maha Mengasihi memiliki insan yang sangat aku cintai.
"Jangan cakap macam tu sayang. Aina tak pernah bersalah pada abang. Abang halalkan segalanya. Dan abang harap, Aina pun sudi maafkan segala kesalahan abang pada Aina." Sambil mengucup lembut dahiku. Terasa hangatnya kucupan seorang suami.
Selesai semua bermaaf-maafan, kami menjamu selera dengan semua juadah yang tersedia. Meriah sungguh Aidilfitri kali ini. Pertama kali dan mungkin kali terakhir menyambut Aidilfitri sebagai seorang isteri. Isteri kepada seorang suami yang sangat aku cintai.

********************

"Assalamualaikum." Suara orang memberi salam sambil menekan loceng pintu.
"Waalaikumusalam." Jawab abi dari dalam rumah.
Keluarga Ikham Izhar memang tetamu wajib keluarga abi dan umi. Datuk Arsyad dan Datin Siti Nuraidah, ibu bapa Izhar merupakan sahabat umi dan abi semasa belajar puluhan tahun dahulu.
Melihatkan Izhar aku rasakan seribu kesalahan telah aku lakukan padanya.Risau apa yang akan dikata nanti bila aku dan abang Adam masih suami isteri. Risau di wajahku dapat di baca oleh suami tercinta.
"Sayang tak perlu risau. Izhar tak tahu apa-apa pun. Abang tak pernah beritahu dia apa pun yang terjadi antara kita." Bisik abang Adam ke telingaku.
"Maksud abang??!!" tanyaku terperanjat.
"Ya, bila abang cakap yang hanya kita bertiga sahaja tahu, sebenarnya tak, hanya abang dan Aina sahaja yang tahu. Mustahil abang akan lepaskan Aina kepada orang lain.hehehe" Jelas abang Adam sambil ketawa sinis.
"Owh..main-mainkan Aina ye." Balasku sambil mencubit pinggang abang Adam.
"Aduhh!!" jerit abang Adam. Semua yang ada di ruang tamu memandang tepat kearah kami. Senyap.
"Kenapa Adam??" tanya umi kehairanan kerana tiba-tiba sahaja abang Adam menjerit.
"Tak ada apa umi. Semut gatal gigit pinggang Adam." Jelas abang Adam sambil tersenyum simpul.
Semua yang ada tergelak di buat dek abang Adam. Riuh rendah rumah besar ini di buatnya.

********************

Ya Allah, bahagianya hidup ini. Aku bersyukur teramat sangat hanya padamu Ya Allah..
Terima kasih atas bahagia yang Engkau anugerahkan Ya Allah.Terima kasih juga kerana masih memanjangkan umurku untuk bersama dengan suami tercinta. Sesungguhnya setiap recanaMu adalah yang terhebat dari mana-mana rencana di dunia ini. Terima kasih Ya Allah...



Ini adalah cerpen kedua sy selepas cerpen Tercipta untukku...sy hanya manusia biasa bukan penulis cerpen @ novel yg pndai mengarang..so,harap semua pembaca enjoy..thanks sebab membaca cerpen yg x seberapa ini dan comment anda amat dialu-alukan untuk membantu sy pd masa akan datang...terima kasih


posted by Penulisan2u @ 8:07 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
19 Comments:
  • At 29/7/09 1:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok lahh...tp terlalu serius...

     

  • At 29/7/09 9:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok..bezz

     

  • At 29/7/09 11:15 PTG, Blogger Anarif_88 said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

  • At 29/7/09 11:17 PTG, Blogger Anarif_88 said…

    hi writer..
    sy baca cerpen ni sebab sy terkejut bc title dia..sy pun prnh hntr cerpen dgn title yg sama, so i'm worried takut pihak penulisan2u mistakenly post cerpen sy utk kali kedua..but it turned out i'm wrong..nice story here anyway..

     

  • At 29/7/09 11:46 PTG, Blogger Anarif_88 said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

  • At 30/7/09 11:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    if i'm not mistaken la, sy pena baca cerpen ini di TENTANG CINTA........em,jln citer sama, suma sama la...tp penulisnya Alia Areena dan tajuk citernya adlh Ungkapan Cinta..something wrong? something somewhere?

     

  • At 30/7/09 1:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nk tnye nape ade catatan yg di buang oleh pngarang??
    mcm mana ya pngrng wat??
    ade sape2 leh g tawu??


    -adam-

     

  • At 30/7/09 2:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam...
    ntah la sy x tahu...
    mybe cter kami sama secara x sengaja..
    sy reka cerita ni sendiri sebenarnya...
    klu sma 2 sy x tahu la..
    bila sy bca comment org kt atas bru sy tau tntg cter 2..
    yg pasti sy x meniru karya org lain...

    -syuhada azmi-

     

  • At 30/7/09 2:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam.. ala..pedulikan jew..
    pe org nak ckp..
    yang panting kite tawu karya kita tu asli bukan ciplak..
    teruskan usaha ya!!

    -adam-

     

  • At 30/7/09 4:22 PTG, Anonymous misshoney said…

    sedih..
    ok2..xde masalah pn cerpen ni ok je
    thanks to Allah sbb ciptakan dunia
    penuh dgn kasih sayang..
    syukur..

     

  • At 30/7/09 4:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni mmg best..yang penting jalan ceritanya ada kesinambungan..tak der lah main lompat2x jer..bagus..

     

  • At 30/7/09 9:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ye ke?
    ok la...mgkn dia tiru karya awak kot.
    papun,
    HAnya Allah yg TAHu..
    good luck

     

  • At 3/8/09 1:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln citer ok..tp stu jer nk komen, mahram spttnya bkn nya muhrim..all the best

     

  • At 3/8/09 9:49 PTG, Anonymous fyda said…

    best..2 je perkataan yg dpt d ungkapkan...

     

  • At 4/8/09 10:08 PG, Blogger hambaALLAH_acik said…

    hmmmmm.not bad....

     

  • At 4/8/09 7:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Sy suke crite2 yg leh bg pgjrn. kita punya pelbagai cara utk bg ksdrn kat org. Mgkn Cara kita b'beza.Sstgh org ni xsuka d tgur dgn cr trg-trgn n kita wat cr agak halus mcm ni.

     

  • At 8/8/09 12:23 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wlpn karya asli penulis tp crita mcmni slalu da org baca.
    boring la dgn crita2 mcmni..bdk2.
    xkn xda sorg pn yg nak kembangkn fikiran utk mbuat crita yg kreatif dan lain dr yg lain..wake up..

     

  • At 16/8/09 2:18 PG, Anonymous Fara said…

    like it n love it.. keep writing.. best.. suker sangat2 sampai tak mampu nak ulas lg.. chaiyok

     

  • At 16/8/09 6:39 PTG, Anonymous mizanthepewter said…

    anda menulis secara stereotaip,ceritanya hampir sama dengan lambakan karya2 penulis lain. im prove ya writing!

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group