BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Julai 22, 2009
Cerpen : Kisah Si Penggali Kubur
Nama Pena : Shakira Johari

Tengahari itu terik sekali.Sesekali karma cahaya menyegat kulit.Cahaya mentari

memancar-mancar sana sini.Aku melepaskan pandangan.Nasib baiklah aku berada

di dalam kereta.Perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kedah,negeri jelapang padi,mengambil

masa lima jam lamanya.Sesekali,kebosanan memandu menerjah diri.Rasa malas hendak

meneruskan perjalanan yang agak jauh ini.Aku hanya perlu memberi perhatian kepada

pemanduanku sahaja.Waktu tiba,insyaallah,dalam masa terdekat lagi.Sesekali aku bersiul

nyaring di dalam kereta.Menghilangkan kebosanan yang mengisi kirmizi hati ini.Setelah

memandu tanpa henti selama empat jam di dalam kereta yang agak kecil ini,pinggangku

berasa bagai ditusuk-tusuk.Di kala pinggangku semakin tidak tertanggung lagi,aku

banyak kali membetulkan kedudukan kerusi pemandu.

"Aduh!Jauh benar."Ku mengeluh dalam hati sendirian.Hasratku untuk menziarahi ibu

angkatku,yang sudah terpisah denganku sejak setengah dekad lalu mesti diteruskan juga.

Aku berazam mahu berjumpa dengan wanita yang banyak berjasa terhadapku itu.Dialah

yang memberi aku makan,minum dan kasih-sayang semenjak aku lahir lagi kerana aku

dilahirkan dalam keadaan yatim dan kata ibu angkatku,aku menjadi yatim piatu

sepenuhnya ketika usiaku mencecah enam bulan,ibu kandungku meninggalkanku di

dunia yang penuh dugaan ini.Pergi menghadap Maha Pencipta.Semenjak itu,ibu angkatku

yang daku panggilnya emak itulah yang menjaga dan merawatku disusuli dengan kasih-

sayangnya yang tiada berbelah bahagi terhadapku dengan anak kandungnya itu.Lima

tahun lepas,aku berhijrah ke Kuala Lumpur dan telefon bimbit pertamaku yang dibawa

bersamaku ketika itu,dicuri dan ibu angkatku juga berhijrah ke kampung lain.Semenjak

itu,aku terputus hubungan dengan ibu angkatku yang lebih mesra ku panggil mama itu.

* * * * * * * * * *

Akhirnya,keretaku memasuki perkampungan nelayan di mana tempat tinggalnya mama

kesayanganku sekarang.Angin laut menderu-deru memasuki ruang tingkap keretaku

yang sedari tadi tidak bertutup itu.Aku mengeluarkan sehelai kertas kecil,di dalamnya,

tercatat alamat tempat tinggal mama.Sesekali,angin laut menampar pipi.Keretaku

bergerak perlahan.Memang sengaja aku memperlahankan kelajuannya.Maklumlah,

kawasan kampung,lagipun,bukan selalu berkunjung ke sini,tidak mengapalah kalau

sengaja dilambat-lambatkan.Kelihatan,bot-bot nelayan tersadai di pinggir pantai.

Cahaya matahari semakin mengufuk ke barat bertentangan timur dan sedikit

Kemerah-merahan.Suara kanak-kanak berlarian di pantai,sungguh tenang!Di Kuala

Lumpur,semangnya jauh beza dengan arus pembangunan bercampur teknologinya

yang agak pesat.Berbanding dengan kampung nelayan ini.Langit dengan bumi!

Aku membelok ke kanan,mengikut alamat yang tertulis,di simpang itu,terletaknya

sebuah kawasan perkuburan.Mungkin untuk penduduk perkampungan nelayan ini.

Aku melalui jalan itu,ketika melintasi kawasan perkuburan yang bersih seolah-olah

dijaga dengan rapi!Kelihatan,seorang warga emas,tangan dan mukanya sudah berkedut

seribu,sedikit terketar-ketar.Peluh membasahinya.Di bahunya,tersidai kemas sebilah

cangkul yang mana tidak patut seorang tua dan kelihatan uzur sepertinya memikul benda

itu.Sesekali kelihatan batuk-batuk kecil warga emas itu.Dia mengurut dadanya yang

sesak.Kakinya yang kelihatan lemah itu dipaksa berjalan.Aku mula menimbulkan

perasaan kasihan.Pak cik tua itu,melepaskan lelah lalu duduk di bawah sebuah pohon

binjai yang terletak di luar kawasan kubur itu.Aku memperlahankan kelajuan kereta yang

sedari tadi memang sudah agak perlahan itu.Terfikir daku seketika,mengapa warga tua

yang kelihatan sudah uzur benar ini sepatutnya melakukan kerja menggali kubur

yang semangnya tidak bertepatan dengan usia emasnya itu?Apa tiada lagikah anak

muda lain yang sukarela menjadi penggali kubur di kampung ini?Apa,pak cik itu tidak

mempunyai keluargakah?Sehingga bekerja keras sebegini?Segala persoalan di benak

fikiranku dipaparkan dalam kotak ingatanku.Mahu sahaja aku bertanya pakcik itu,dimana

anak-anak pakcik?Mengapa pakcik harus bekerja seperti sekeras ini?Namun,soalan-

soalan itu,ku biarkan sahaja dibawa lalu oleh angin petang.Tiada terkatup lagi memori

tentang persoalan yang menjadi tanda Tanya yang berlegar bermain rancak di dalam

kepalaku.Seketika kemudian,kereta Proton Persona yang dipandu aku sekarang ini,

tiba di sebuah halaman rumah,sebuah rumah kampung,yang mana seakan bercirikan

unsure-unsur kesenian melayu ini.Enjin kereta,dimatikan.Aku memulakan langkah

keluar,Ku lihat,mama sudah terpacak di didepan pintu,senyuman gembira meleret

di wajah tuanya.Air mata kerinduan tumpah ke pipinya.Lantas aku memeluk mama

dengan penuh perasaan rindu-mama yang telah banyak berjasa selama ini.

"Lan,apa khabar?Mama rindukan Lan!"Mama mengurut-urut perlahan belakangku.

Mama kelihatan rindu benar denganku.-Anak angkat yang diasuhnya semenjak kecil

Lagi.

"Lan sihat mama,alhamdulillah.Mama?"Aku mengawal emosi,tidak mahu walau

setitik air mataku mencemar petang yang penuh dengan kerinduan ini.

"Mama sihat,Lan masuklah."Mama mengangkat sedikit barang-barangku lalu membawa

masuk ke dalam.Aku menuruti mama.Sempat lagi aku menoleh ke belakang.Ku lihat,

Pak cik tua yang ku terlihat di kawasan perkuburan tadi sedang berjalan pulang agaknya.

Laju juga kaki warga emas ini melangkah,walau kelihatan tidak kuat mana.Tetapi,

dari riak wajahnya,kelihatan sungguh bersih sekali,dan wajahnya seakan-akan

disinari cahaya nur.Aku tersenyum lagi sebelum masuk ke dalam rumah.Kalau

berkesempatan,hendak aku berjumpa dengan pakcik itu.Sengaja mahu berkenal

-kenalan dengan warga emas yang kelihatannya rajin melakukan kerja-kerja amal

ini.Ku lihat pakcik itu pula seakan menyedari mataku yang sedari tadi terhadap

dirinya lalu menguntumkan senyuman yang menmpakkan giginya yang masih

tersusun rapi itu.Aku membalas senyumannya lalu terus masuk ke rumah.Tidak

mahu disedari lagi oleh pakcik itu.


* * * * * * * * *


"Fikri mana mama?Dari siang tadi Lan tak nampak kelibat dia pun?"Aku menanyakan

soal tentang adik angkat aku,yang semestinya anak kandung mama!Walaupun begitu,

aku sudah menganggap mereka seperti keluargaku sendiri.

"Ohh..Fikri biasanya balik malam,maklumlah,dia kan jaga kedai arwah suami mama."

Baru aku teringat akan pekerjaan Fikri yang memrlukan dirinya,siang dan malam,

menjaga kedai arwah suami mama,ayah kandungnya.Fikri memang seorang pemuda

yang rajin sedari dulu lagi.
"Ohhh..Urmmmmm..mama?"

"Ya?"

"Siapa pakcik yang jaga kubur tu.Macam dah tua benar je Lan tengok.Kesiankan?"

Fikiranku tiba-tiba teringatkan pula tentang pakcik yang kulihat siang tadi itu.Lantas

Aku bertanya mama.Mungkin mama lebih tahu.Seketika kemudian,mama mengambil

Beberapa saat untuk menjawab soalanku.

"Dia tukang gali kubur dekat sini.Orang kampung kata,dia bekas kaki botol dan kaki

perempuan,dulu dia ada empat orang isteri,Tapi semuanya diceraikan kerana tidak

mampu membayar nafkah.Anak dia ada empat orang.Yang entah kemana sekarang ni.".

Mama terhenti setakat itu.Dalam hatiku berkata,mustahil.Wajahnya yang seakan-akan

Dilimpahi nur rahmat,tidak menujukkan yang dia seorang bekas pemaksiat!

"Semua orang kampung pandang serong dan selalu merendah-rendahkan dia."Mama

Menyambung lagi.

"Dan sampai sekarang,walaupun dia sudah bertaubat dan menjadi penggali kubur

Sekarang ini.Hidupnya sebatang kara,tiada siapa peduli."Mama menyambung lagi

Dengan panjangnya.Suapan nasi ke mulutku terhenti.Simpatinya hati ini terhadap

Warga emas itu menebal.Sesekali aku berfikir.Apa hak manusia yang boleh menilai

Sesama sendiri?Hanya ALLAH yang berhak menilai.Sedangkan ALLAH

Mengampunkan hamba-hambanya.Inikan pula manusia!Aku menggertak.Mengambil

Keputusan untuk berjumpa dengan warga emas itu esok.Ku sudahi suapanku.Mama tidak

Membenarkan aku membasuh atau membuat sebrang kerja.Mama buat segala-galanya.

Aku masuk ke bilik.Menyiapkan diri untuk perjalanan yang seterusnya,Tidur!

* * * * *


Pagi itu,hening sekali,selepas bersolat subuh di masjid,aku berjalan kaki pulang ke

Rumah.Pada waktu-waktu begini,mama tiada di rumah,tetapi di kebun.Mama

Selalu mebersihkan kebun pisang yang agak luas peninggalan arwah suami mama itu.

Aku menoleh ke kanan,ketika melintasi kawasan kubur semalam.Kulihat,pakcik tua itu

membuka pagar kawasan perkuburan lalu memasukinya.Aku menurutinya dari belakang.

"Assalamualaikum,pakcik."Aku menyapa.Pakcik itu yang sedang meneguk air di dalam

Termos,terbehenti seketika.Sesekali dia batuk kecil.

"Waalaikumussalam.Anak ni dari mana?"Pakcik itu bersuara lembut.Menampakkan cirri

Yang dia orang baik-baik.Aku tersenyum.

"Dari Kuala Lumpur.Datang sini nak ziarah mak.Pak cik dah lama tinggal sini?"

Aku cuba menjawab ramah.Seraya kemudian,pakcik tua itu mengajak aku duduk di

Pondok wakaf yang disediakan di kawasan perkuburan itu.

"Pakcik dah lama tinggal sini,dari pakcik umur dua puluh-an lagi.Sekarang pakcik

dah masuk enam puluh."Pakcik tua itu menjawab dengan ramah.Sudah lama jugalah

pakcik ni menjadi anak jati kampung ni.

"Pakcik tinggal dengan siapa?"

"Pakcik seorang sahaja."Pakcik itu berubah mukanya.Kelihatan sayu.

"Anak-anak pakcik tak jenguk pakcik ke?"

"Takkan mungkin mereka ingat pakcik.Pakcik dah banyak buat dosa kat diorang."

Pakcik menjawab sayup.Suaranya tersekat-sekat.

"Kenapa pakcik cakap macamtu?"Aku cuba mencungkil cerita.

Pakcik mengambil nafas seketika.Batuk-batuk kecil mula kedengaran.Seperti sesuatu

Yang menyedihkan bakal diceritakannya.

"Kalau kamu tanya penduduk lama kampung ni,kamu akan tahu sendiri kisah pakcik."

Pakcik berusia enam puluh tahun itu tunduk.Tidak kelihatan wajahnya.Menahan sedih.

"Saya mahu dengar dari pakcik sendiri."Aku bersuara lembut seakan anak terhadap

Ayahnya.Pakcik mengambil nafas sekali lagi.Mengambil beberapa saat untuk

Menenangkan fikiran tuanya.

"Pakcik dulu,bukanlah seperti sekarang ni,pakcik suka melakukan kemaksiatan,

Pakcik selalu mabuk,pakcik tak pernah mengingat dosa pahala."Pakcik terhenti.

Suaranya hiba sekali.Benarlah apa yang dikatakan mama.

"Pakcik ada empat orang isteri dulunya,tetapi semua diceraikan.Pakcik tak mampu

Nak bayar nafkah,pakcik berhutang keliling pinggang.Duit habis berjudi."

Manik jernih mula bertakung di kelopak mata tuanya itu.Sedih mengenang peristiwa

Lalu.Aku hanya mampu bersimpati.

"Orang kampung pandang serong kat pakcik.Lepas pakcik masuk penjara,sepuluh

Tahun,bila keluar,orang kampung masih memandang yang sama terhadap pakcik.

Seolah-olah tiada peluang untuk pakcik berubah.Mujurlah,pak imam memberikan

Pakcik tugas menggalikan kubur ni.Sekurang-kurangnya ada yang masih menaruh

Kepercayaan terhadap pakcik.Tapi masa itu,pakcik terumbang-ambing,tiada siapa

Yang boleh pakcik harapkan untuk pakcik berubah.Anak-anak pakcik semuanya

Sudah lari.Pakcik hanya sebatang kara masa itu sampailah sekarang dan masih pakcik

dipandang sebagai jahat di kampung ini."Pakcik menceritakan panjang lebar.Aku

diam tanpa sebrang kata.Sayunya.Ku lihat air mata orang tua itu mula menitis,lantas

dilapnya dengan lengan bajunya yang ke paras siku itu.Hiba benar dirinya.

"Bila difikirkan kembali,semua dosa pakcik,biarlah pakcik disini sahaja,menjaga

Kawasan perkuburan ini agar tidak berserabut.Sekurang-kurangya ini tidak akan

Melupakan pakcik terhadap kematian."Pakcik menyambung lagi.Matanya melilau

Memandang setiap satu batu nisan yang terpacak di kawasan kuburan itu.Hari semakin

Cerah.Beberapa mata yang lalu lalang memerhatikan aku dan pakcik sedang duduk di

Bawah pokok binjai kawasan perkuburan itu.Tidak kurang ada yang berbisik-bisik

apabila terpandang kami.Aku sekadar membiarkan.Biarlah apa mereka mahu kata.

bukan mereka yang menentukan hidupku.Ku lihat pakcik tenang semula setelah

mengeluarkan air mata kehibaan sebentar tadi.Aku menepuk-nepuk perlahan bahu

warga tua itu perlahan,menyuruhnya bersabar atas setiap ujian.Tanda Allah

menyayangi hambanya.Pakcik tua itu tenang seketika.Dia tersenyum ke arahku.

"Nama anak ni siapa?"Oh,ya!Aku terlupa pula hendak mengenalkan diriku kepadanya.

Setelah berbual panjang tadi,baru pakcik itu menanyakan namaku.

"Saya Azlan,panggil Lan je.Saya duduk Kuala Lumpur."Aku menjawab spontan.

Ku tatap wajah tua itu lagi.Dia memandangku seperti seorang ayah.

"Oh..Pakcik,Mahmood.Panggil pakcik jelah."Orang tua itu sudah menunjukkan

tanda hilang kesedihannya.Seketika kemudian,kedengaran orang tua itu batuk-batuk,

seperti parah juga kelihatannya.Melihatkan keadaan itu,Aku bersuara.

"Pakcik tak ada apa-apa?Batuk pakcik ni macam parah je."Dahiku mula berkerut.

Risau akan keadaan pakcik itu yang batuknya semakin kuat.

"Taak..ada apa-apa.Jangan risau.Biasalah,orang tua."Pakcik batuk dengan kuat sekali

hendak menghilangkan kerisauan hatiku.

"Betul,pakcik?"Aku menaikkan muka serius.

"Betul."Pakcik menjawab seolah-olah tiada apa-apa.Kasihan benar dengan orang tua ni.

Tika selepas itu,batuk pakcik semakin menjadi-jadi sehingga berdarah!Aku tidak boleh

mendiamkan diri lagi.Aku patut menghantar orang tua ini ke hospital.Tetapi dihalang.

"Jangan,nak.Biarjelah pakcik.Pakcik tak mahu ke hospital."Pakcik tua itu bersuara

Tersekat-sekat.

"Pakcik sakit apa, pakcik?"
"Tak ada apa-apa.Biasalah orang tua."Pakcik membidas menghilangkan gusar di hatiku

Yang kian terbuku.Aku mula mengesyak sesuatu terhadap pakcik melalui keadaannya

Dan batuknya yang agak teruk juga hingga berdarah itu.Tetapi pakcik tidak mahu ke

Hospital.Aku tidak mampu berbuat apa-apa.

* * * * * *

Sudah dua hari aku di kampung.Patutnya hari ini,tiba masa aku pulang ke rumah.

Cutiku,tidaklah panjang.Setelah usai segalanya,aku memulakan perjalanan.Usai lalu

di persimpangan,di kawasan kubur,ku lihat,orang ramai sedang mengelilingi kawasan

perkuburan.Seperti ada sesuatu yang berlaku.Tidak mungkin ada jenazah yang hendak di

kebumikan kerana sudah tentu mama akan memberitahu kalau ada berlaku sesuatu

kematian di kampung itu.Perasaanku seperti semacam.Aku turun dari kereta,untuk

melihat perkara yang sebenar.Aku mencelah di celahan orang ramai yang sedang

berkerumun itu.Ya Allah!Pakcik meninggal!Aku terpana,lebih-lebih lagi,pakcik

meninggal dalam keadaan sedang sujud ketika solat!Aku tertujah belakang ke

pokok seketika.Baru semalam aku berbual dengan orang tua itu.Aku menepuk-nepuk

dahi.Sungguh mulia orang tua itu disisi ALLAH sehingga diberi penghormatan

meninggal di dalam keadaan sebegitu rupa walaupun sebelum ini dia adalah

seorang pemaksiat!Ya ALLAH,sungguh besar kurniamu,sungguh besar pengampunan

mu,Ya ALLAH!Walaupun sebelum ini,dia dipandang rendah oleh masyarakat.Rupa

-rupanya darjatnya tinggi di sisi ALLAH!Orang yang memandang rendah terhadapnya

Yang kononnya mulia belum tentu tinggi nilainya di sisi ALLAH dan belum tentu

Akan mendapat balasan sebegini.Aku mengucap panjang.Sedih dan kagum dengan

Kerahmatan ini.Orang ramai yang berkerumun mula mengucap apabila melihat keadaan

pakcik yang seakan sujud itu.Masing-masing hanya menggelengkan kepala.



~Tamat~
~29.6.2009~
Hasil karya
Shakira Johari
posted by Penulisan2u @ 9:26 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
17 Comments:
  • At 22/7/09 10:41 PG, Anonymous PuteriQashrenna said…

    good luck for u...mmg ramai manusia yang bersikap macm tu. langsung tak bagi peluang org berubah..kadang2 tu, kita sendiri yang menjadi penyebab mereka mengulang semula kejahatan yang pernah mereka lakukan.

     

  • At 22/7/09 11:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah best cite ni... ending yg sgt menyentuh hati...ingt mati! gud job, cerita lain dr yg lain.

     

  • At 22/7/09 6:52 PTG, Blogger zanariah said…

    sayunya baca kisah ni..
    hati tersentuh sgt.
    kemuliaan di dunia belum tentu
    mulia disisi Allah..
    hina di dunia belum tentu hina
    di sisi Allah... subhanallah..
    allahuakbar...
    tahniah, dik!

     

  • At 22/7/09 8:05 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    menarik citer ni..islamik sikit...bagus wat pengajaran utk semua..

     

  • At 23/7/09 9:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer nih bagus ada unsur pengajaran .dan yang paling penting karya yang asli dan kreatif, paling BENCI pada penciplak. ok!! terus kan usaha nada berkarya.

     

  • At 23/7/09 10:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    congrat,nice story.suka dengan susunan ayat senang dibaca.
    ada pengajaran.Keep it up

     

  • At 23/7/09 10:39 PG, Anonymous SWEET PRINCESS said…

    sayu aty bca cerita nie..
    ada pengajaran..
    mmag best...
    gud luck..

     

  • At 23/7/09 2:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer ni..tiap mnusia x le pandag ndah ngan owg len...nak tnya ayh c azlan nie p mana ya???

     

  • At 24/7/09 2:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best n menariklah... congrat lah pe2 pun...

     

  • At 24/7/09 2:53 PTG, Blogger my_za2l said…

    oh.sedih.
    good job!
    sobs sobs sobs ):

     

  • At 24/7/09 11:45 PTG, Blogger hida said…

    Mesej cerita jelas dan baik. tetapi, dari segi pemerengganan tak bagus. dan sedikit teguran, anda menulis,"sejak itu, ibu angkat yang daku panggilnya emak..." tetapi seterusnya anda menulis begini,"ibu angkatku yang lebih mesra kupanggil mama itu...". rasa canggung pula. sila double check karya anda lain kali sebelum di'publish' ye. teruskan usaha!

     

  • At 27/7/09 4:22 PTG, Anonymous ara said…

    mak ai..
    sgh mberi pgjaran..
    anywhre nice try writer..

     

  • At 28/7/09 2:25 PTG, Anonymous sue87 Pasir Gudang Johor said…

    citer die best,de unsur keIslman n pngjran.Tsntuh gak ati sy bile bca.Inilh Tanda Kekuasaan Allah pda umatNya.Sy syorkn pnulis lbih berkyakinan untk penghasilan citer yg setrusnya kerna pnulis da bkat yg tersndri.So,good luck for you untk truskn perjuangan ke pringkat sterusnya.God job!

     

  • At 29/7/09 1:00 PTG, Anonymous Lia Ania said…

    tsentuh...hrmm good job!!
    http://ay-mycollection.blogspot.com/

     

  • At 8/8/09 10:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus, tahniah!

     

  • At 15/8/09 5:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdey..tp bguz u pmbaca...nice..truskn berkarya..

     

  • At 5/8/11 1:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gu luck terbaik

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group