BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Julai 29, 2009
Cerpen : Kisah Cinta Si Gadis OKU
Nama Pena : Org Ganu

Aku memerhatikan suasana di sekelilingku yang agak bingit dengan riuh rendah pelajar-pelajar baru sepertiku yang sedang sibuk mendaftarkan diri sebagai pelajar sesi 2009/10 di UiTM Shah Alam. Sesekali aku mengerling jam di tanganku, sudah pukul 1 tengah hari tetapi namaku masih belum dipanggil . Dari pagi hari lagi aku menapak di tempat pendaftaran pelajar baru. Sudah panas punggungku duduk di bangku yang terdapat di situ. Aku mengeluh halus. Rupa-rupanya ramai betul manusia dalam dunia ni ek . Lemas aku dibuatnya . Tujuan aku datang ke sini adalah semata-mata untuk mengejar cita-citaku untuk menjadi seorang pelukis terkenal suatu hari nanti. Aku tidak akan peduli seteruk mana keadaan diriku sekalipun, yang pasti aku akan meneruskan usaha untuk mengejar cita-cita itu yang telah kuimpikan sejak kecil dengan apa cara sekalipun. Itu janjiku pada diriku sendiri.

" Nur Umaira Binti Harun," akhirnya nama aku dipanggil jua.Huh..Aku menarik nafas lega. Lama betul tunggu! Aku segera mencapai tongkat putih yang agak buruk di sebelahku dan perlahan-lahan menggagahkan diri untuk bangun. Fail maklumat diriku aku pegang kemas dalam genggaman. Dengan langkah yang tidak sesempurna orang lain dan hanya berbekalkan tongkat untuk menyeimbangkan diri, aku melangkah perlahan-lahan menuju ke kaunter pendaftaran. Aku perasan ramai orang memandang pelik melihat keadaanku, ada juga yang tergelak sinis melihatku. Namun aku tidak peduli itu semua, kerana bagi aku semua itu sudah biasa aku alami. Aku dah lali dengan cemuhan dan ejekan orang selama ini. Malas aku nak layan .Yang penting, niat aku datang sini untuk belajar.

Sedang aku melalut di dalam hati, tiba-tiba aku terlanggar seseorang. Aku rebah ke lantai dan tongkatku terlepas. Fail yang kupegang terlepas dan isinya terkeluar,kertas bersepah-sepah d atas lantai . Aku mendengus geram. Siapa pulak yang buta ni? Tak nampak ke aku tengah berjalan ni? Aku jalan dengan berhati-hatipun ada jugak yang tak nampak aku. Marahku di dalam hati namun tidak terluah dengan kata-kata.

" Ops, sorry wak..saya tak sengaja..," suara garau menerpa ke gegendang telingaku. Dengan wajah geram aku mendongak untuk melihat empunya diri. Aku tergamam seketika melihat kekacakan wajah orang di hadapanku. Handsomenya mamat ni..Aku sedikit ternganga. Sumpah! Sebelum ni tak pernah aku jumpa lelaki sehensem ini. Dia kelihatan kalut .Seketika kemudian dia membantu aku mengemas balik kertas-kertas dalam fail aku .

" Saya minta maaf banyak-banyak okay..,saya betul-betul tak nampak awak tadi..awak tak apa-apa ke?" kata lelaki itu dengan rasa bersalah sambil menghulurkan fail yang sudah siap dikemas kepadaku . Dari sinar matanya aku dapat rasakan keikhlasannya dalam menutur kata.

" It's okay..saya tak apa-apa..," jawabku malu-malu kucing. Entah mengapa jantungku berdegup kencang apabila bertentang mata dengannya . Pipiku terasa membahang panas. Adakah aku sudah jatuh cinta padang pertama? Namun, aku cepat-cepat sedar diri. Ish, mana mungkin aku jatuh cinta . Aku tidak layak langsung untuk mana-mana lelaki. Jadi, baik aku jangan berangan. Aku pantas mengambil tongkatku dan dengan susah payahnya aku cuba bangkit. Sekali lagi jantungku berdegup kencang apabila lelaki itu memegang bahuku dan membantu aku untuk bangun. Aku cuba menghalang perbuatannya tetapi tidak sempat.

" Thanx..," jawabku sepatah lalu terus mengorak langkah perlahan-lahan untuk meninggalkannya .Segan untuk berhadapan dengannya.

" Wait! May I know your name?" Langkahku terhenti mendengar laungan lelaki itu.

" Umaira..panggil saya Mira je..," laju aku menjawab tanpa memandang wajahnya. Entah mengapa aku sungguh malu dengan situasi itu apa lagi apabila melihat banyak mata-mata sedang tertumpu kepada kami.

" Owh Mira..my name Mustakim..just call me Akim..," katanya lagi tanpa sempat aku bertanya . Aku memandangnya sekilas kemudian cepat-cepat pandang ke depan . Penangan matanya sudah cukup membuatkan jiwa wanitaku berkocak hebat .


------------------------------


Akhirnya…berakhir sudah minggu orientasi .Penat betul. Macam-macam aktiviti yang aku lakukan dan pelbagai tugasan berkumpulan aku terpaksa siapkan. Namun begitu, aku sungguh seronok walaupun badanku agak keletihan . Mungkin kerana inilah kali pertama aku berhadapan dengan minggu orientasi. Sebelum ni, mana ada sekolah aku buat.

Pada awalnya, aku sedikit kekok dengan suasana baru yang aku alami. Yelah, selama ni aku kat kampung. Tinggal dengan nenek dalam pondok usang di pinggir sawah padi. Tapi sekarang ternyata aku bukan lagi di rumah nenek, tetapi dalam satu tempat batu yang agak besar . Manusia kat sini pun jauh berbeza dari orang kampung aku . Mereka lebih moden dan pakaianpun agak stylo. Cara mereka berkomunikasi pun agak berlainan. Mereka nampak lebih outspoken dan lebih berkeyakinan .Bukan macam aku, hanya berbaju kurung dan bertudung sarimah je. Cakap pun tak berapa pandai .Tapi minggu orientasi ni sedikit sebanyak membuka minda aku pada dunia luar yang macam-macam ada. Macam-macam yang aku pelajari dalam masa seminggu. Kini, aku tidak sabar-sabar pula untuk memulakan kursus seni lukis di sini iaitu kursus yang aku idam-idamkan selama ini. Mesti best kan?

" Hai Mira, panjangnya kau termenung . Aku cakap dengan kau pun ,kau tak dengar ek? Penat je aku cakap sorang-sorang..," rungutan Latifah, kawan baikku sejak di minggu orientasi mematikan lamunanku. Setakat ni hanya Latifah yang sudi berkawan denganku. Orang lain kebayakannya seperti memandang jelek padaku…mungkin kerana kecacatanku menjadi tembok penghalang untuk mereka berkawan denganku.

" Sorryla Pah, aku saja nak release tension..ye la seminggu kita dok ke hulu ke hilir, nak tidur pun tak sempat..,dengan termenung macam nila aku boleh releks minda.." aku cuba berseloroh .

" Hah banyak la kau punya releks .Aku ni dah la tengah sakit hati sekarang. Aku nak kemas bilik pun tak sempat lagi tau! Sibuk je memanjang..huh penat-penat! " Bersungguh-sungguh Latifah bersungut . Aku tergelak kecil melihat cara dia bercakap. Panjang betul muncungnya . Latifah sebenarnya senasib denganku, orang tidak mahu berkawan dengan dia kerana dia agak gempal dan agak kepoh namun dia tak kisah pun dengan semua itu. Dia macam aku jugak,niat dia datang sini hanya untuk belajar, soal kawan bukan satu persoalan besar baginya.

" Heh Mira, aku tengok mamat yang satu kumpulan dengan kau hari tu asyik dok pandang kau je dari tadi. Ada apa-apa ke?" Aku mengerutkan kening mendengar ulah Latifah.

" Hah? Mamat mana satu ni?" Aku hairan.

" Mamat kat hujung sana la..," Latifah mengahalakan jari telunjuknya ke kiri. Aku menyoroti jari telunjuknya. Aku sedikit terkejut apabila melihat Akim sedang memandangku dari jauh . Dia melemparkan senyuman manis buatku apabila perasan diri sedang diperhatikan. Aku tidak membalas senyuman itu sebaliknya terus memandang Latifah. Jantungku berdegup kencang.

" Kan betul aku cakap..aku rasa dia suka kau la..,dah lama aku perhati.." kata Latifah separuh berbisik.

" Hish, mana ada..mengarutlah kau ni!" Marahku namun aku dapat rasakan pipiku membahang panas.

" Eleh, malu la tu..,aku tak kan mengarut benda yang bukan-bukan beb. Aku mengarut benda betul je.." Latifah sudah tersengeh macam kerang busuk. Aku menjeling tajam padanya. Tapi hatiku semakin lama tidak keruan apabila Akim masih tidak mengalihkan pandangannya ke arahku.

Aku tidak sangka aku akan satu kumpulan dengan Akim semasa minggu orientasi. Nak dibuatnya kebetulan, rupa-rupanya dia mengambil kursus yang sama denganku. Sepanjang minggu orientasi, dia banyak kali cuba menegurku namun kerana kesegananku yang melampau, aku sering kali berdiam diri apabila ditegur. Sesungguhnya aku tidak dapat nafikan bahawa Akim adalah seorang yang sangat peramah dan sangat aktif dalam kumpulan. Kadang-kadang dia ni kelakar juga .

" Mira..oooo Mira…amboi senyum-senyum nampak. Sah sah kau pun suka dia..muahahaha..," Aku mengetap bibir. Aduhh, minah ni..ada-ada je la.

" Mana ada!" Gertakku .

" Assalamualaikum..,boleh saya duduk? " aku tersentak apabila tiba-tiba ada lelaki datang menegur . Aku lebih terkejut apabila melihat Akim sedang melabuhkan punggung di kerusi sebelahku. Aku memandang Latifah .Latifah mengangkat keningnya beberapa kali sambil tersenyum sumbing.

" Boleh-boleh..duduklah..saya pun ada kelas ni..aku pergi dulu ye Mira..," Latifah pantas berdiri dan meninggalkanku sebaik sahaja menghabiskan kata-katanya. Kurang asam Pah! Sampai hati dia tinggalkan aku dengan mamat yang aku tak berapa kenal ni. Aku tersenyum kelat. Akim hanya tersenyum. Aduhh manisnya...

" Tak sangka kita satu course ye..," Akim memulakan perbualan.

" Erm..," hanya itu yang dapat aku jawab. Lidahku kelu untuk berkata-kata.

" Awak memang cita-cita nak jadi pelukis ek?" Soalnya lagi.

" Erm..," jawabku. Mataku masih memandang ke bawah .Sesaatpun aku tidak berani bertentang mata dengannya. Kedengaran Akim melepaskan keluhan halus.

" Awak..maafkan saya kalau kehadiran saya menganggu awak..tapi saya betul-betul nak berkawan dengan awak..but can you please..please say something? " aku termangu mendengar rayuan Akim. Inilah kali pertama dia merayu begini semenjak bertembung dengannya. Aku menarik nafas dalam-dalam untuk menjawab kata-katanya. Entah mengapa aku jadi lemah bila berhadapan dengannya .

" Saya boleh berkawan dengan awak..tapi awak tak malu ke berkawan dengan orang cacat macam saya?" Aku berkata sayu.Akhirnya aku berani bersuara. Kali ini aku memberanikan diri bertentang mata dengannya. Dia tersenyum lebar. Eh, apasal dia senyum pulak aku cakap macam ni?

" Owh..hanya kerana sebab tu je awak tak nak berkawan ngan saya ek? Awak ni kelakar la..," terdengar dia tergelak halus. Aku memandangnya hairan. Aku serius, boleh pulak dia gelak.

" Saya serius la awak..apa yang kelakarnya?" Soalku geram. Sedikit terkilan dengan reaksinya yang seperti mempermainkan kata-kataku.

" Awak silap besar la..i'm not that type of person. Saya tak kisah awak macam mana..cacat ke..buta ke..pekak ke..or even kudung semua anggota badan ke..apa yang pasti hati saya kuat mengatakan yang saya nak kenal awak dengan lebih dekat..saya nak kawan dengan awak..so..can we be friend from now on?" Kata-kata Akim lembut menyentuh gegendang telingaku. Aku terharu mendengar kata-kata ikhlas darinya. Jarang ada lelaki yang mahu mendekati aku sebelum ni hanya kerana kakiku kudung sebelah . Kedua-dua belah tanganku pula cacat, tidak sesempurna insan lain. Namun, kali ini aku tidak sangka aku akan bertemu dengan lelaki yang baik hati seperti Akim.

" Can we be friend?" Akim mengulangi soalannya apabila melihat aku berdiam diri. Aku mengangguk perlahan .Satu senyuman manis aku lemparkan padanya. Tak semena-mena air jernih menitis laju membasahi pipiku dek kerana terlalu terharu .

" Mira..kenapa nangis ni..I'm so sorry if my words hurt you..i'm sorry kay..," Akim kaget melihat reaksiku. Dia terus menghulurkan sapu tangannya kepadaku. Aku teragak-agak untuk mencapainya. Aku jadi malu sendiri. Alahai..kenapa aku menangis ni..malunya..

" Tak..bukan sebab awak..saya cuma terharu dengan kata-kata awak tu..tak sangka ada orang yang sudi kawan dengan saya..dengan keadaan saya macam ni..," suaraku sedikit bergetar.

" Awak..saya tak mahu awak merendah diri sangat…bagi saya tak ada apa yang kurang pada awak..you are totally perfect for me..,trust me.." kata Akim lembut. Benarkah apa yang dikatakannya? Ke dia saja nak sedapkan hati aku? Namun, kata-kata itu sedikit sebanyak memberi semangat dan harapan kepadaku untuk terus berjuang dalam hidup ini.

-----------------------------------------------------------------------------------


Jauhnya nak ke dewan kuliah. Dengan langkahku yang tersekat-sekat, aku rasakan terlalu lama masa yang aku habiskan untuk ke sana. Justeru, setiap hari aku akan bangun seawal 6 pagi dan berjalan ke kampus pukul 6.30 pagi untuk ke kuliah yang biasanya bermula pukul 8.30 pagi. Walaupun lelah rasanya terpaksa berjalan kaki seorang diri dengan hanya bertongkat namun semangatku yang berkobar-kobar untuk menimba ilmu melebihi segala-galanya . Bagiku dugaan itu hanya kecil jika dibandingkan dengan dugaan kehilangan ibu bapa ketika aku berusia 3 tahun.

" Hai cik adik manis…," aku tidak mengendahkan sahutan dari salah seorang lelaki dari kumpulan pelajar lelaki yang berpelesiran di laluan ke kampus . Bunyi-bunyi yang tidak sedap didengar mula bersahutan. Dasar lelaki gatal! Getus hatiku. Aku cuba mempercepatkan langkahku, tidak mahu diriku dipersendakan lagi. Semenjak aku menapak di universiti ini, aku tidak habis-habis diganggu oleh kumpulan ‘orang gila' itu .

" Alahai adik manis..kenapa laju sangat jalan tu..meh la borak-borak dengan abang dulu…," langkahku tersekat tiba-tiba. Arif sudah berdiri di hadapanku dengan senyuman penuh makna . Aku mencemik. Ooo, jadi Arif lah kepala ‘orang gila' di kampusku. Aku cuba menepis halangan tubuhnya namun tidak berjaya.

" Hei, awak boleh tak ke tepi sikit?!" Gertakku. Aku memandang tajam kepadanya.

" Amboi garangnya cik adik Mira ni..janganla marah-marah nanti cepat tua..senyumla sikit kat abang, sayang…," aku geli mendengar kata-katanya. Loya tekakku .Hatiku mula menggelegak kepanasan.

" Tak ada masa! Hei, awak ni kalau tak kacau saya boleh tak?! Awak datang sini nak belajar ke nak kacau anak orang? Saya mintak tolong..tolong ke tepi!" Entah dari mana datangnya kekuatan untuk menengking lelaki gila itu. Hilang sudah rasa hormatku pada lelaki itu walaupun Arif sangat terkenal di kalangan pelajar perempuan di sini. Walaupun dia merupakan kapten pasukan bola sepak universiti dan merupakan senior aku namun sikapnya yang sungguh menjengkelkan membuatkan aku teramat benci padanya. Dah la berlagak! Aku tak tahulah kenapa lelaki yang tak ada budi bahasa ni dijadikan idola perempuan-perempuan di sini. Buta apa!

" Oooooiii garangnya dia..Mira..Mira..kau jangan perasan sangat..Kau ingat aku nak sangat kat orang cacat macam kau. Dah la cacat , jual mahal pulak tu.Blah la wei!!" Arif mengherdikku kasar. Wajahku memerah bengang. Hatiku semakin panas. Hina sangatkah aku ni?

" Aku nak ingatkan kau, kau jangan berani nak herdik aku sesuka hati mak bapak kau je. Kau belum kenal siapa aku! Aku boleh buat apa sahaja yang aku suka termasuklah buat kau berambus dari kampus ni!" Wajah Arif mula berubah bengis. Dia pantas meninggalkan aku membiarkan aku tergaman di situ. Mentang-mentanglah dia anak dekan , sanggup dia mengugut aku begitu. Hatiku terasa amat pedih . Kenapa orang macam aku selalu dipandang rendah. Kenapa manusia-manusia ini suka memperkecilkan aku? Kenapa? Salahkah aku wujud di dunia ini?

Aku seolah-olah boneka bagi mereka. Sampai sekarang,manusia dalam dunia ni masih tidak jemu mengejek dan menghina kecacatan yang Allah kurniakan kepadaku. Air mata yang kutahan tadi akhirnya perlahan-lahan membasahi pipiku. Kalau diikutkan hati , aku tidak sanggup lagi berdepan dengan ini semua. Kalau ikutkan hati sekarang juga aku mahu balik ke kampung, tinggal dengan nenek di rumah usang itu dan bekerja mengayam tikar mengkuang semula. Jadi, tak payah lah aku makan hati bila tinggal di sini. Tidak! Aku tidak boleh mengalah! Aku mesti kuat mengahadapi segala ujian ini. Nenek pernah pesan kepadaku yang Allah itu Maha Adil. Dia tidak akan membebankan hambaNya dengan beban yang tidak sanggup dipikul oleh hambaNya. Mungkin kecacatan yang Dia timpakan kepadaku sejak lahir ada hikmah disebaliknya .Nenek, Mira janji tak kan kecewakan nenek.


-----------------------------------------


Aku merenung kosong lukisan abstrak yang baru siap aku lukis . Aku dapat rasakan ada kekurangan pada lukisanku kali ni. Mungkin terhasil dari jiwaku yang berserabut kali ini. Kata-kata Arif pagi tadi tergiang-ngiang di telingaku. Aku cuba menangkis segala rasa pedih dan sakit hati dari bertandang di hatiku namun ternyata aku ni hanya manusia biasa, tidak bisa menghalang hati dari terluka. Air mata mula bergenang di kelopak mata ,terlalu sebak untuk aku luahkan rasa sedih ini. Tiada siapa yang tahu apa yang aku rasa selain Allah S.W.T

" Mira..awak ok ke?" Aku sedikit tersentak apabila Akim tiba-tiba datang menjengah .Aku cepat-cepat menyeka air mata dan berpaling ke arah lain. Aku tidak mahu Akim melihat kesedihan yang terpamer pada wajahku.

" Err..saya ok je..awak dah siap ke lukisan awak?" Aku sengaja bertanya supaya Akim tidak mengesyaki apa-apa.

" Dah..tadi lagi la..tapi kenapa saya tengok awak macam patung je..tak bergerak-gerak. Konpius saya..ingatkan tidur tadi..," Akim cuba berseloroh. Aku tersenyum kelat.

" Saya tengah cari ilham la..susah betul nak siapkan lukisan ni..tak ada idea..," aku cuba mencari alasan.

" Hurmm sejak bila awak jadi tak ada idea ni..bukan awak kata awak selalu banyak idea ke nak lukis..tapi..saya tengok lukisan awak ni cantik je..,kira ada idea la tu…" kata Akim sambil membelek dengan teliti lukisanku . Dia mengangguk berkali-kali seperti berpuas hati dengan nukilanku.

" Tak adalah..entah apa-apa je saya buat. Eh, awak dah makan ke?"

" Belum lagi..lapar la..jom makan!" Aku tergelak mendengar jawapan pantas darinya.

" Heh awak ni..kalau bab makan cepat je ek..bukan awak baru je makan sejam lepas?" Aku menggeleng kepala. Budak ni kuat makan betul . Tapi badan tak juga besar-besar .Dok macam tu je.

" Hehehe..well you know me..jom la..dah lunch hour ni..," Akim terus mencapai beg sandangnya . Aih, betul-betul lapar nampak.

" Hish..tak sabor-sabor..," dengusku.

" Saya tak sabor-sabor nak makan dengan awak sebenarnya..rindulah nak makan sekali. Saya bukannya lapar sangat pun..lapar nak mengurat je..hehe..," Akim mengenyitkan mata kepadaku.

" Ahah yela tu….," jawabku malu-malu. Pipiku membahang panas.

" Ehehe malu ek?" Akim cuba menyakatku.

" Mana ada! Dah la tu..banyak songeh pulak dia.Jom jom!" Akim tergelak kecil mendengar jawapanku. Aku pula cepat-cepat mencapai tongkatku . Tidak mahu berlama-lama di situ dengannya. Dahla hanya aku dan Akim yang tinggal di situ. Nanti apa pula kata orang kan. Lebih-lebih lagi aku malu dan segan apabila berduaan begitu. Walaupun sudah hampir setahun kami berkawan , perasaan malu terhadapnya masih menebal . Tak tahula kenapa. Tapi memang aku akui yang aku amat senang berkawan dengan Akim. Walaupun dia orang berada dan merupakan pelajar terbaik dalam bidangku namun dia sangat merendah diri dan tidak pernah memandang rendah pada orang kurang upaya sepertiku,malah dia lebih suka menaikkan martabat kami. Katanya orang sepertiku sebenarnya amat berguna kepada negara. Di mana kegunaannya aku tak tahulah.


--------------------------------------


Hujung minggu ni aku habiskan masa bersama Akim. Baru kali ni kami berkesempatan keluar bersama dan buat pertama kalinya aku bersiar-siar di Kuala Lumpur, kotaraya yang ternyata jauh berbeza dari pekan di kampungku. Aku seperi rusa masuk kampung, terasa amat asing apabila berada di situ.Nasib baiklah ada Akim .Akim membawa aku ke pelbagai tempat menarik termasuklah muzium negara kerana katanya di situ banyak sumber ilham untuk meningkatkan kualiti lukisan . Aku tidak banyak membantah asalkan dia bawa aku ke tempat yang kurang tangga dan ada lif seperti kompleks membeli-belah. Maklum sajala, boleh sakit bahu dan kakiku kalau panjat tangga dengan tongkat yang bukan kuat mana pun.

" Seronok tak hari ni?" Soal Akim sebaik sahaja kami melabuhkan punggung di bangku yang menghadap tasik Titiwangsa iaitu destinasi terakhir kami.

" Seronok sangat..saya tak pernah rasa seseronok ni.Thanx wak bawak saya jalan-jalan..," aku melemparkan senyuman manis kepadanya. Akim turut membalas senyumanku. Jauh di sudut hati bukan sahaja rasa seronok tapi rasa bahagia bila berdamping dengannya.Kalau boleh aku mahu berada di sampingnya sepanjang masa. Atau lebih tepat, aku telah jatuh cinta padanya. Tapi Akim? Aku tak rasa Akim menganggapku lebih dari sekadar kawan.

" Itula awak..untung awak jumpa kawan macam saya kan? Tak adalah awak dok berkurung je dalam hostel tu.." kata Akim sambil tersenyum puas. Kawan? Jadi betul lah Akim menganggap aku sekadar kawan.
‘Mira..wake up! Kau tak layak untuk mana-mana lelaki pun!'
‘Tak! Aku juga berhak merasai cinta, aku berhak disayangi!'
‘Kau tak layak..jangan berangan! Mulai hari ni kau mesti jauhi dia..,'
Kata yang terbit dari hatiku mula bertelagah sesama sendiri. Aku bingung .

" Mira..kenapa diam ni..any problem?" Akim merenung dalam anak mataku tapi aku cepat-cepat mengalihkan pandangan.

" Eh, tak ada apa-apa la..saya just penat sikit je..," jawabku acuh tak acuh. Mana mungkin aku meluahkan rasa hatiku.

" Yeke..sorry la..sebab saya bawak awak pi banyak tempat ,awak penat. Saya tak ada maksud nak susahkan awak..," sayu Akim berkata. Ish, apasal dia rasa bersalah pulak? Tak faham aku.

" Tak la..bukan salah awak..mungkin saya tidur lewat kot semalam. Tu yang jadi penat sangat tu..," aku beralasan.

" La…yeke..kesiannya awak..Kalau macam tu jomlah kita balik, lepas tu awak boleh la berehat banyak-banyak. Lagipun dah lewat petang ni..," ternyata Akim begitu risau melihat keadaanku. Dia mencapai tongkatku lalu dihulurkan kepadaku. Aku menyambutnya sambil tersenyum hambar. Alangkah baiknya kalau Akim tahu yang aku sangat menyayanginya . Alangkah baiknya kalau dia menjadi milikku. Ish, berangan je lebih aku ni.

" Eh Sal, kau tengok la couple tu..lelaki punya la handsome tapi makwe cacat. Tak sesuai langsung! Eiii nyampah pulak aku tengok!" Telingaku menangkap butir bicara salah seorang gadis yang agak kuat tidak jauh dariku sebaik sahaja aku mahu melangkah pergi .

" Hisyyyy kau ni..cakap tu pelan-pelan la sikit. Biar jela..asal diorang bahagia..," rakan gadis itu seakan tidak setuju dengan kata-kata gadis itu.

" Tapi aku tak sanggup lah nak couple dengan orang cacat..menyusahkan je..tengok tu, nak bawak jalan-jalan pun kena ada orang papah..hish!" Katanya lagi tanda protes. Hatiku pedih mendengar hinaan itu. Ternyata hatiku tidak kuat untuk mendengar cemuhan lagi. Pertahanan jiwaku kini amat rapuh , apa lagi apabila merasakan yang cintaku hanya bertepuk sebelah tangan.

" Heh korang ni tak ada kerja lain ke selain mengumpat orang!" Aku terkejut apabila Akim tiba-tiba terpacak di depan mereka. Tidak sangka pula perbualan mereka Akim dapat dengar juga. Mereka terdiam.

" Korang ingat sikit, cacat ke tak someone tu Tuhan yang bagi. Korang ingat korang tak cacat, korang bagus sangat? Korang sebenarnya lagi teruk dari diorang..korang tu cacat hati! Suka-suka hati je nak hina orang…korang cermin la diri korang tu dulu..cantik sangat ke minah-minah sekalian oiii??" Tajam sindiran yang Akim lontarkan. Aku terkedu. Tidak sangka langsung Akim akan mempertahankan diriku. Mereka menjeling-jeling pada Akim. Seketika kemudian, mereka tergesa-gesa meninggalkannya .

" Awak..betul apa yang diorang cakap..saya tak layak berkawan dengan awak. Saya hanya menyusahkan awak..," dadaku terasa sebak. Aku tekad hari ni aku akan pastikan aku tidak lagi berkawan dengan Akim.

" Apa yang awak cakap ni? Saya tak pernah anggap awak menyusahkan. Saya ikhlas nak berkawan dengan awak..," Akim memujukku. Mungkin memahami yang hatiku benar-benar terguris kini.

" Akim, saya harap lepas ni awak jangan cari saya lagi. Jangan kawan dengan saya lagi. Cukupla setakat ni. See you next time..," tanpa menoleh kepada Akim ,aku terus menghayun langkah untuk berlalu dari situ. Cukuplah setakat ni persahabatan kami.

" Mira..please don't do that..i don't care about what people talk about you..i just want to be your friend..," Akim mula merayu. Perkataan ‘friend' semakin menambahkan sebak dihatiku.

" Akim! Please listen to what I've told you..please..please..and please ! Kenapa awak susah sangat nak faham?!" Aku terpaksa menengkingnya untuk membangkitkan kemarahannya terhadapku.

" Yes, too hard to understand you! Awak tak tahu ke apa yang saya rasa?!" Aku terkesima apabila giliran Akim pula menengkingku.

" Ye saya tahu..awak rasa saya menyusahkan kan? Betul kan?" Mataku sudah berkaca. Aku tahu hanya itu yang Akim rasa saat ini.

" Yes..awak memang menyusahkan!" Aku sekali lagi terkedu mendengar jawapan itu. Sungguh tepat sekali.

" Ok fine!" Air jernih mula merintik laju. Bagus juga Akim mengaku yang aku ni hanya menyusahkan dia. Jadi, tak perlulah aku bergantung harap padanya lagi.

" Awak menyusahkan saya untuk melupakan awak .Saya cintakan awak Mira..I love you so much!" Duniaku seperti gelap seketika mendengar ucapan itu. Benarkah apa yang aku dengar? Atau ini semua hanya ilusi?

" Akim..please don't make joke..," suaraku bergetar kerana terlalu terkejut.

" No..I'm not joking..Listen to me..I really love you with full of my heart..sejak hari pertama saya jumpa awak, saya dah jatuh cinta pada awak. Saya tak kisah macam mana keadaan awak sekalipun..yang pasti..I want you to be with me forever..,trust me Mira..sudikah awak jadi kekasih saya? " matanya berkaca semasa menuturkan kata-kata itu. Aku tercengang. Lidahku kelu. Tidak tahu apa yang harus aku perkatakan lagi. Yang pasti sinar bahagia mula terpancar dalam hatiku.


---------------------------


Aku langsung tidak menyangka yang aku akan menjadi kekasih hati Akim, lelaki idamanku selama ini. Dengan sekelip mata, dia sudah menjadi milikku. Tapi, akan kekalkah kebahagiaan ini ? Selagi kami belum dihubungkan dalam satu ikatan yang sah, selagi itulah hubungan ini belum pasti lagi hala tujunya.

" Assalamualaikum sayang..," tegur Akim yang baru sahaja datang ke kafé kampusku. Hurmm..tepat pada masa. Ternyata Akim masih kekal dengan sikapnya yang sangat berdisiplin dengan masa.

" Waalaikumussalam..wahh..berseri-seri hari ni..ada apa-apa ke?"

" Mestila ada..actually saya nak bagi awak something special ni..," kata Akim dengan suara yang cukup lembut sambil mengangkat kening.

" Eh, pagi-pagi hari dah nak buat surprise..mananya?" Soalku tidak sabar-sabar.

" Amboi..tak sabar-sabar nampak..," Akim menyakat.

" Mana ada..saya tanya jela.."

" Tapi sebelum tu sayang kena tutup mata dulu.."

" Hurmm awak ni..ada-ada jela..dah saya dah tutup.." Hatiku berdebar-debar untuk mengetahui benda apa yang ingin disampaikan. Suspennya!

" Ok, boleh bukak mata sekarang..taraaa!!! Just for you honey.." aku terus membuka mata . Saat ni, aku tergaman melihat satu set barang kemas Habib Jewel berada di hadapanku. Aku bermimpikah?

" Apa semua ni?" Soalku seakan tidak percaya .Mana mungkin aku menerima hadiah semahal ni.

" Ini hadiah sebagai lamaran saya untuk awak. Sudikah awak jadi isteri saya?" Aku menggeleng kepala tidak percaya .

" Akim..kenapa cepat sangat? Kita kan masih belajar lagi..And..kenapa awak terlalu cepat beli ni semua? Mahal pulak tu..saya mana layak terima..," aku masih bingung dengan apa yang berlaku.

" Wowowo..satu-satula..banyak pulak awak tanya ek. Lah ramai apa yang kahwin masa belajar..that\'s not the matter lah .Pasal duit tu, for me...wang ringgit bukan ukuran cinta saya pada awak..yang penting hati saya..hati saya cakap yang saya cintakan awak now and ever..so please accept this honey..," romantis sungguh Akim menuturkan kata. Melihat senyuman Akim yang penuh mengharap membuatkan aku serba salah . Aku sendiri tidak pasti, patutkah aku terima lamarannya padahal aku baru 3 bulan bercinta dengannya. Macam nak kahwin coboy je bunyinya. Cepat sangat!

" Akim!!" Lamunanku melayang entah ke mana apabila tiba-tiba datang seorang gadis cantik seusia denganku di meja makan kami.

" Hana..what are you doing here?" Akim nampak kaget .

" Ooo ini rupanya kerja you ye..patutlah you putuskan pertunangan kita. Rupa-rupanya sebab betina cacat ni!" Mulutku sedikit ternganga mendengar sergahan itu. Putuskan pertunangan? Apa maksud gadis ini?

" Akim, what happen? Apa maksud semua ni? " Aku menyoal Akim dalam keadaan terpinga-pinga. Aku mula mengesyaki sesuatu.

" Mira, saya boleh jelaskan hal ni..hold on okay..," Akim semakin panik, apa lagi apabila melihat ramai pelajar di situ sedang memberi tumpuan kepada kami.

" Hei betina! Kalau kau nak tahu, dulu Akim ni tunang aku. Tapi sebab kaulah, dia putuskan pertunangan ni. Hei! Kau sedar la diri sikit. Eiii dahla kaki kudung, tangan cacat! Bawak tongkat buruk pulak tu..geli aku tengok! Entah apa la Akim berkenan sangat kat kau ni..harapkan muka je lawa tapi cacat!!"
Satu tamparan hebat dari gadis itu hinggap di pipiku sebaik sahaja gadis itu menghabiskan kata-katanya. Pipiku terasa perit. Berdesing telingaku mendengar hinaan itu.

" Hana!! Stop it! I nak you berambus dari sini sekarang!!" Suara nyaring Akim bergema di setiap pelosok kafe itu. Aku pula seperti patung, masih terkejut dengan apa yang berlaku.

" Okay fine! I akan pergi dari sini. Tapi you kena ingat, I akan pastikan you dengan betina tak cukup sifat ni merana seumur hidup! I promise!" Hana menekankan kata-katanya .Bicaranya jelas berbaur dendam yang tiada berkesudahan. Kemudian, dia berlalu dari situ.

" Mira..maafkan saya..saya..,"

" Sudahlah Akim..tak sangka awak tipu saya salama ni. From now on..our realationship is over!" Aku melemparkan hadiah yang Akim berikan tadi ke dadanya. Dengan susah-payah aku pergi meninggalkan Akim.

" Mira! Dengar dulu penjelasan saya!" Aku menepis kuat Akim yang cuba menghalang langkahku. Hatiku kini seolah-olah dilanda tsunami hebat . Dunia ini terasa bergegar .Ya Allah..salahkah aku dilahirkan begini? Aku tak pinta dilahirkan begini..Akim..tak sangka dia sanggup menipuku. Aku ingatkan dia tidak sama dengan lelaki lain , rupa-rupanya dia lebih teruk dari itu. Hatiku benar-benar hancur kini. Seperti tiada apa lagi yang tinggal untuknya.


---------------------------------------------


" Mira..dah la tu..sampai bila kau nak macam ni..yang dah sudah tu sudah la..," Latifah memeluk bahuku lembut, cuba mententeramkanku.

" Pah..aku tak sangka dia tipu aku…," aku merintih hiba. Sudah berapa kali aku cakap benda sama pada Latifah. Tidak dapat bayangkan betapa remuknya hatiku saat ini.

" Ye..aku tahu..tapi kau belum dengar lagi penjelasan dari dia..mana kau tahu dia tipu kau..," kedengaran Latifah cuba membela Akim. Aku merengus geram.

" Pah..kalau dia tak tipu aku..mesti dia cakap awal-awal yang dia dah bertunang. Jadi, tak ada lah aku mengharapkan dia sangat. Betul la kata orang, aku ni cacat, tak layak untuk lelaki macam Akim. Aku rasa aku patut terima balasan macam ni kerana tak percaya kata-kata diorang..," tangisanku semakin kuat bergema.

" Mira..kenapa cakap macam tu..tak salah kalau kau nak bercinta dengan siapa-siapa pun .Kau pun manusia, punya hati dan perasaan .Aku ingat lagi masa kita mula-mula kenal dulu, kau pernah cakap kat aku yang kau tak kan peduli apa orang cakap pasal kau. Kau datang sini semata-mata nak belajar kan? So, sekarang kau lupakan dulu pasal ni buat sementara waktu demi exam final bulan depan..," pujukan Latifah sedikit sebanyak melegakan hatiku. Ya Allah, rupanya selama ni aku jauh menyimpang dari matlamatku yang sebenar. Aku datang sini untuk belajar demi mencapai cita-citaku yang satu tu, bukannya datang untuk bercinta.

" Thanx Pah kerana sedarkan aku..," jawabku ringkas. Latifah memelukku erat untuk menenangkan hatiku. Ya Allah..tabahkanlah hati hambaMu ini..


-------------------------------------------


Sudah berminggu Akim cuba merayu dan memujukku dengan pelbagai cara termasuklah menghantar sms, beri hadiah bunga setiap hari, kirim surat dan bertemu depan-depan denganku namun pujuk rayunya langsung tidak aku endahkan. Sekali aku dah terluka, amat susah untuk menyembuhkannya. Aku sudah tidak percaya kepada mana-mana lelaki lagi kini .Cukuplah apa yang Akim dah buat padaku.

" Mira! Mira!" Aku yang sedang sibuk melukis di taman universiti tersentak apabila mendengar namaku dilaung kuat. Dari jauh kelihatan Mamat, teman sekuliahku sedang berlari ke arahku dengan langkah yang termengah-mengah.

" Mamat, ada apa ni? Kenapa awak macam kena kejar hantu je?" Soalku hairan.

" Akim..dia..dia..," nafasnya tersekat-sekat menahan semput di dada.

" Kenapa dengan Akim?" Aku mulai cemas. Aku dapat rasakan sesuatu yang buruk sedang menimpa Akim.

" Dia kena belasah. Sekarang dia pengsan kat belakang bangunan kuliah!" Aku terpempan mendengar berita itu. Berus cat dalam tanganku terlepas. Aku menekup mulut dek terlalu terkejut. Tanpa berfikir panjang, aku terkocoh-kocoh meninggalkan Mamat dan terus ke tempat yang dikatakan.

Sebaik sahaja aku tiba di situ, suasana agak sunyi. Aku mencari kelibat Akim namun tidak kelihatan. Aku menggaru kepala yang tidak gatal. Betul ke Mamat ni? Tak ada pun Akim.

" Hai Mira..," suara garau itu begitu dekat dengan gegendang telingaku. Aku terus menoleh ke belakang. Aku harap orang itu adalah Akim.

" Arif ? Apa awak buat kat sini?" Aku bingung. Macam mana Arif boleh berada di sini. Mana Akim? Aku berasa tidak sedap hati, seolah-olah sesuatu yang tidak baik bakal berlaku.

" Abang nak jumpa Mira la..I miss you so much sayang..," katanya lembut. Tangannya mula merayap pada wajahku. Aku menepis kasar.

" Apa ni! Mana Akim?" Aku cemas apabila melihat dia semakin merapatkan dirinya denganku .

" Owh..Akim ye..mana ada Akim kat sini..Abang Arif je ada..," dadaku bagaikan mahu pecah apabila Arif tiba-tiba memelukku erat. Tongkatku terlepas dan badanku mula hilang keseimbangan . Aku tidak bisa berjalan untuk melarikan diri. Aku diperangkap!

" Heh apa ni! Lepaskan saya!" Aku cuba meronta namun sejauh manalah kudratku yang cacat ini. Badan sasanya ternyata jauh lebih kuat dariku. Dia menolak badanku rapat ke dinding bangunan . Tudungku ditarik kasar sehingga menampakkan rambutku yang panjang mengurai. Pipi dan leherku dicium penuh berahi dan tanpa sempat aku mengelak bibirku pula menjadi mangsanya. Aku tidak mampu berbuat apa-apa.. Kudratku sungguh lemah untuk menghalang perbuatannya .Aku hanya bisa menangis dan menangis saat ini.

" Mira!" Pelukan pada tubuhku dilonggarkan sedikit apabila tiba-tiba ada suara kasar menyahut namaku.

" Akim?!" Aku ingin berlari mendapatkannya namun aku tidak gagah untuk berlari .Akhirnya aku rebah ke bumi apabila Arif melepaskan aku. Akim hanya memandangku kosong tanpa berbuat apa-apa. Terdapat riak kecewa pada wajahnya.

" Jadi ni la kerja awak ye? Patutla awak reject saya..rupa-rupanya awak dah ada lelaki lain? Lepas tu buat maksiat kat sini pulak ye..tak sangka..betul-betul tak sangka..saya ingatkan gadis cacat macam awak ni baik rupa-rupanya awak lebih teruk dari pelacur! Betul la cakap orang selamani yang awak tak layak langsung untuk saya! Awak bukan cacat anggota tapi hati dan imanpun cacat jugak! " Luruh jantungku mendengar kata-kata kesat yang terluah dari mulut Akim sendiri. Aku menggelengkan kepala cuba menafikan kata-katanya.

" Akim..awak silap Akim..saya tak macam awak fikir..saya terperangkap..Arif yang perangkap saya.." aku cuba mempertahankan diriku. Aku harap Akim faham akan situasiku.

" Arghhh!! Sudah! Saya dah tak percaya awak lagi! Mulai hari ni, awak jangan risau, saya tak kan kacau hidup awak lagi. Biar jela awak nak jadi pelacur ke bohsia ke..saya tak kisah dah!! Boleh blah lah! " Amukan Akim semakin menjadi-jadi. Aku terdiam tidak terkata. Sampainya hati kau Akim kata aku macam tu…hanya tangisan tidak berlagu menghiasi wajahku. Aku tidak mampu merubah perkara yang sudah berlaku. Aku hanya bisa melihat Akim pergi meninggalkan aku terkapai-kapai di situ.

" Fiuuhh..what a good drama..so sekarang tugas aku dah selesai..good bye honey…," kata Arif selamba tanpa sedikitpun rasa bersalah.Dia tersenyum puas. Dia mencapai jaketnya dan kemudian meninggalkan aku seorang diri di situ setelah apa yang dia lakukan padaku.

" Tak guna!! Dasar orang gila!" Aku meraung. Air mata semakin deras mengalir. Kedengaran tawa sinis Arif melihat keadaan aku begitu. Ya Allah..Mengapalah malangnya nasibku. Semuanya berlaku dalam sekelip mata tanpa sempat aku menghalangnya. Kenapa nasib aku seteruk ini? Aku sudah kehilangan segala-galanya termasuklah kesucian dan cintaku.


--------------------------------------


Aku merenung kad berwarna pink di hadapanku. Hatiku semakin terluka membaca nama yang tertera di kad itu.

‘ Jemputan ke Kenduri Perkahwinan'
Hana & Akim

Kad itu aku koyakkan sehingga hancur berkecai menjadi cebisan kecil lalu aku campakkan di tong sampah. Akim memang kejam! Sampai hati dia buat aku begini. Mana hilang janji setianya untuk mempertahankan cintaku walau apa yang berlaku? Mana?! Masih segar dalam ingatanku pertemuanku dengannya sehari sebelum aku menghabiskan pengajianku di sini.

" Mira, saya ada hal nak cakap dengan awak…," kata Akim dengan nada serius. Tiada segaris senyuman pun terukir di bibirnya. Walaupun hatiku masih terasa ngilu dengan perbuatannya terhadapku, namun rasa rinduku yang membuak-buak membawa aku untuk bertemu dengannya.

" Hal apa..cakap la.." Jauh di sudut hatiku, mengharapkan Akim meminta maaf denganku dan menagih kembali cintaku.

" Bulan depan, saya akan kahwin…," katanya straight to the point. Aku terkedu. Ternyata harapanku untuk mendengar perkataan ‘maaf' dari bibirnya berkecai sebaliknya digantikan dengan rasa sedih yang amat sangat.

" Owh yeke..kahwin dengan siapa?" Aku cuba berlagak tenang. Tidak mahu menjadi seorang yang mudah melatah dengan situasi itu.

" Hana..ini kadnya..,jemputlah datang ke kenduri tu nanti ye.." Wajahnya kelihatan selamba seperti tiada apa yang berlaku semasa menghulurkan kad itu. Aku sebak. Aku teragak-agak menerimanya.

" InsyaAllah..," aku dapat rasakan suaraku bergetar menahan sebak. Aku terpaksa menerima kenyataan yang kisah cintaku sudah berakhir walaupun hatiku terasa perit sekali.

" Mira..kau dah siap ke?" Aku terus menyeka air mataku apabila Latifah tiba-tiba muncul di situ. Lamunanku melayang begitu sahaja.

" Dah..." Jawabku dalam sebak.

" Mira..kau menangis lagi ke? Dah la tu..benda yang lepas biarlah lepas. Kau menangis macam ni pun bukan boleh ubah keadaan..anggaplah ni semua dugaan hidup yang terpaksa kau telan," Latifah menepuk-nepuk bahuku. Dia bersungguh-sungguh mahu menenangkanku.

" InsyaAllah Pah…aku akan cuba lupakan benda ni..," jawabku dengan esak tangis masih kedengaran.

" Ha..macam tu la kawan aku..dah dah..jom kita bertolak .Nanti bas kau terlepas pulak.." Aku mengangguk lesu. Aku mendapatkan beg galas dan beg pakaianku di atas katil.Hari ni adalah hari terakhir aku di universiti ini yang penuh dengan kenangan suka duka . Aku akan pastikan aku tidak kembali lagi ke sini selain untuk konvokesyen .Selamat tinggal UiTM..


---------------------------------------------


Setahun berlalu…

" Kau pasti ke dengan keputusan kau nak further study kat Australia?" Soal Latifah yang sedang tekun memandu untuk menghantarku ke lapangan terbang KLIA .

" Kenapa tak pasti pulak. Kan kau dok hantar aku ni..kau ni jangan buat lawak lah..," aku tergelak mendengar soalan Latifah.

" Tak adala..kau pergi sana bukannya sekejap. 4 tahun beb..boleh ke kau hidup sorang kat sana?" Ternyata Latifah sungguh risau denganku.

" Pah..macam la aku tak pernah bawak diri sorang-sorang.Dulu masa aku kat UiTM , aku sorang-sorang je..so I think, that's a small matter lah..," jawabku selamba.

" Hurmm..aku tahu..salah satu sebab kau pergi sana sebab nak lupakan kenangan kau dengan Akim kan?" Latifah cuba menyerkap jarang.

" Erm..lebih kurang la..aku masih tak boleh lupa apa dia buat kat aku…," jawabku sayu. Walaupun sudah hampir setahun perpisahan kami, namun kenangan pahit manis bersamanya masih segar di ingatan. Ahh buat apa aku nak fikir lelaki yang sudah jadi suami orang.Buat semak otak je.

" Dahla tu Mira..lupakan je..aku harap bila kau pergi sana kau dapat pulihkan hati kau tu. Tapi kau jangan lupa aku pulak ye..," kata Latifah dalam sebak. Sedih untuk berpisah denganku. Selama 4 tahun kami berkawan baik, hari ni kami terpaksa berpisah.

" Aku harap macam tu jugak. Don't worry Pah..aku tak kan lupakan kau sampai bila-bila especially pada pipi kau yang gebu ni . Nanti susahlah aku nak cubit pipi kau..," aku berseloroh.

" Heh, jahatnya kau! Kau ingat pipi aku tak ada insuran ke nak cubit sesuka hati?" Aku ketawa mendengar jawapannya.


---------------


5 tahun kemudian..

Aku memerhatikan satu persatu lukisan-lukisan hasil tanganku yang tergantung rapi dalam galeri seni milikku. Aku mengangguk tanda berpuas hati. Berkat kesungguhan dan ketabahanku dalam mencari ilmu, akhirnya aku berjaya mencapai cita-citaku untuk menjadi pelukis terkenal .Kini, aku membuka galeri sulungku di Sydney . Tak sangka orang di sini suka akan hasil nukilanku , malah ada yang sanggup menghabiskan berpuluh ribu Australian dollar supaya aku dapat melukis lukisan yang mereka inginkan. Sungguh tak sangka galeri aku mendapat sambutan yang agak luar biasa. Di Malaysia, aku tidak tahulah macam mana penerimaan rakyat Malaysia.

" Miss, can I buy this portrait?" Tegur seorang pelangganku yang datang menyapaku tiba-tiba.

" Yes..sure..," aku terus menghadap pelanggan itu sambil tersenyum. Senyumanku mati apabila melihat lelaki yang sudah lama terkubur dari memoriku sedang berdiri di hadapanku.

" Akim! What are you doing here?" Aku terkejut melihat kehadirannya di situ. Aku sedikit kekok untuk berhadapan dengannya kali ini. Namun begitu, aku seolah-olah sudah tidak ada apa-apa perasaan lagi apabila melihatnya. Tiada lagi rasa cinta padanya. 5 tahun aku gunakan untuk melupakan cintaku terhadapnya.

" I'm looking for you..tak sangka awaklah pelukis terkenal Australia yang heboh di serata dunia lately..," katanya dengan suara mendatar . Aku tersenyum hambar.

" Well..kenapa? You tak sangka yang orang cacat macam saya boleh berjaya?" Aku menyindirnya. Aku tidak dapat nafikan yang rasa sakit hati masih bersisa dalam hatiku.

" Tak..bukan tu maksud saya..," wajah Akim kelihatan bersalah. Aku hanya tersenyum sinis.

"Erm..awak makin cantik sekarang ek..tak pakai tongkat dah.."
Apa-apa jela mamat ni. Apa kes nak puji aku? Aku tidak pakai tongkat kerana aku sudahpun melakukan pembedahan plastik dan kini memakai kaki palsu. Jadi, aku tidak perlu risau untuk ke mana-mana..Cuma tidak boleh berlari je.

" Erm..do you want this portrait?" Aku cuba mengalih topik perbualan.Ditambah pula dengan rasa rimas apabila dia merenungku tidak berkelip .

" I just want you…,I still love you honey.." katanya sayu. Aku menarik nafas dalam-dalam. Cuba mengahalang kenangan pahit itu dari menjengah ke benakku lagi.

" I'm sorry.. I don't want to talk about us anymore..itu cerita lama okay..," aku mendengus geram. Apa tujuan dia datang sini? Tak kan semata-mata kerana nak cakap pasal ni?

" Mira.. saya tahu saya salah. I'm so sorry okay..Saya betul-betul rasa bersalah lepas dapat tahu yang Arif dan Hana sebenarnya berpakat untuk pisahkan kita..saya mintak maaf Mira..betul-betul mintak maaf..,saya tak patut tuduh awak bukan-bukan dulu…saya betul-betul menyesal sekarang.. " Perkataan maaf bagiku sudah terlambat untuk diungkapkan saat ini.

" Hurmm..so awak nak saya buat apa? Kembali pada awak? Awak kan dah ada isteri, buat apa awak nak cari saya?" Kataku dengan nada lembut dan selamba tapi cukup pedas kedengaran.

" Dia dah lari ikut jantan lain. Mira..saya betul-betul nak kita sambung balik hubungan kita yang terputus dulu..please Mira..,saya tak boleh hidup tanpa awak.." rayuannya langsung tidak berbekas di hatiku..

" Senangnya awak cakap ek. Awak tak tahu betapa hancurnya hati saya dulu..Segala-galanya sudah terlambat Akim. Kita tidak mungkin bersama.."

" But why?" Akim langsung tidak berpuas hati dengan jawapanku.

"Actually saya…"

" Honey..what are you doing here?" Aku menarik nafas lega apabila Lokman datang di sini saat ini . Selamat aku, tak payah nak bersoal jawab dengan Akim yang tak faham bahasa ni.

" Mira tengah layan kawan lama Mira ni ha....dia baru je sampai sini.." Aku berterus-terang, tidak mahu berselindung.

" Owh really? Nampak macam orang Malaysia..Are you from Malaysia?" Lokman menghulurkan salam untuk bersalam. Akim teragak-agak untuk menyambutnya. Wajahnya kelihatan cukup hairan melihat kehadiran Lokman di situ.

" Yeah..,err sorry..boleh saya tahu siapa ni?"Akim memandang aku dan Lokman silih berganti. Aku tahu apa yang bermain di fikirannya.

" Abang..kenalkan kawan Mira, Akim..and Akim..this is my husband, Lokman..," belum sempat Lokman membuka mulut aku lebih pantas menjawab. Mata Akim buntang mendengar jawapanku. Ternyata dia sungguh terkejut dengan kenyataan yang tidak di duga. Wajahnya semakin kelat apabila melihat Lokman merangkul erat pinggangku. Terdapat riak kecewa pada wajahnya. Namun, semua itu aku tidak peduli kini kerana aku sudahpun mempunyai suami yang sah yang aku kahwini 2 tahun lepas .

" Erm..saya minta diri dulu ye..saya ada hal sikit," suara Akim bergetar. Jelas kelihatan Akim seperti sudah hilang arah.

" Okay..," Jawabku sepatah. Dia melangkah lesu keluar dari galeriku. Aku tahu dia kecewa namun kekecewaannya tidak mampu menampung rasa kecewaku apabila cinta yang aku tanamkan dalam diriku sewaktu ketika dahulu dikhianati.

" Itu ke Akim, ex-boyfriend sayang dulu?" Aku tersentak apabila Lokman mengajukan soalan itu . Tak sangka Lokman masih ingat cerita aku sebelum dia mengahwiniku dulu.

" Yeah..," jawabku teragak-agak. Antara kami, tiada lagi rahsia kerana bagi aku Lokman berhak tahu kisah silamku memandangkan dia sudah pun menjadi suamiku.

" Owh I see..," Lokman terdiam seketika. Aku mulai risau. Aku risau jika dia marah dengan kehadiran Akim di situ.

" Abang marah ke? I'm sorry..Mira tak pernah cakap kat dia yang Mira ada kat sini. Tak tahulah macam mana dia boleh jumpa Mira . Mira mintak maaf ye..," kataku sambil meraba lembut pipi suamiku.

" Eh tak ada apa-apalah…buat apa abang nak marah. Abang tahu, hati sayang sepenuhnya milik abang kan?" Kata suami dengan senyuman manis terukir di bibir.

" Tahu tak apa..," aku tergelak kecil .Lega hatiku mendengar jawapan itu.

" I'm yours sayang..even what ever happen now or later..I will always be with you..I love you honey.." Aku tersenyum lebar mendengar bicara romantis yang begitu mendalam maknanya buatku.

" Yeah I know la walaupun abang tak cakap.." Aku mencuit hidung Lokman yang mancung kemudian kami sama-sama tergelak bahagia. Akhirnya aku menemui kebahagiaan yang aku cari selama ni. Sebenarnya Lokman merupakan rakyat Malaysia yang menetap di sini sudah lebih 10 tahun. Aku bertemu dengannya ketika kami sama-sama menuntut dalam bidang kesenian di University of Sydney . Tidak pernah terfikir dalam mindaku untuk bercinta buat kali kedua setelah kecewa dengan cinta pertama. Tapi Allah Maha Besar, Dia yang menentukan jodohku dengannya . Semua itu ketetapan Ilahi. Ternyata setiap apa yang berlaku ada hikmahNya .

Baru kini aku tahu ,hanya Lokman satu-satunya lelaki di dunia ini yang sangat perihatin terhadap nasibku, dia ikhlas mencintaiku walau apa pun yang berlaku. Walaupun Lokman tidak lah sekacak mana tapi keihkhlasannya dalam mencintaiku lah yang membuatkan aku terbuka hati untuk menerimanya. Apa yang pasti dia adalah cinta terakhirku…Hatiku kini miliknya sepenuhnya. Aku bersyukur pada Yang Esa kerana mengurniakan aku seorang suami yang cukup penyayang dan romantis serta memahami hatiku serta mampu memberikan kekuatan kepadaku untuk terus berjuang dalam hidup ini. Alhamdulillah….
Selamat tinggal Akim..wahai cinta lamaku..Biarkan cinta itu terbang dipuput angin Laut Pasifik..
posted by Penulisan2u @ 8:16 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
79 Comments:
  • At 29/7/09 9:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg best cite ni..........
    org tganu mmg pndai.
    gud luck k

     

  • At 29/7/09 10:26 PG, Anonymous ara said…

    bez sgt..
    anywhre wish u luck..

     

  • At 29/7/09 11:58 PG, Blogger senjalina said…

    bes ceta ne..

     

  • At 29/7/09 11:59 PG, Blogger Zazz!~ said…

    buat la novel..jalan crite ni best..
    teruskan berkarya! :)

     

  • At 29/7/09 12:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cter ni..cter yg menarik...good luck...

     

  • At 29/7/09 12:36 PTG, Anonymous lizz said…

    best la..cerita ni banyak pengajaran..jgn dihina orng cacat...cinta tak semestinya diakhiri dgn perkahwinan...good luck to the author...

     

  • At 29/7/09 2:24 PTG, Blogger honeyfarhan said…

    seronok cter ni jd pengajaran kepada sume org..jgan hina org ske ati je..sume org de prasaan...good luck to writers..

     

  • At 29/7/09 3:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    smpai gk akhirnya..hehe mg tgh tgu pn smbngn cita ni..first time bce dh jtuh ati dgn cita ni..best...

    ~my girl~

     

  • At 29/7/09 4:48 PTG, Blogger shakirasweetgirl said…

    ya allah..
    sumpah besh=D
    jaat btol akim tuh..muke jek encem..haha..
    trlebih emo lah plak..hehe

     

  • At 29/7/09 8:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh~besh~besh~

    (:~D)
    ske komen

     

  • At 29/7/09 10:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so touching..but ending die sweet
    padan muka akim! mudah sgt percaya cakap org
    kan dah melepas Mira..huhu

     

  • At 29/7/09 10:51 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    tak salah bercinta wlupun seseorg itu cacat..sebab setiap manusia ade rasa utk disayangi dan menyayangi..
    org ganu, karya awk kali ni mmg best..tahniah sebab berjaya hasilkan karya yg blh menyedarkan org lain yg kecacatan tu tak halang seseorg utk kecapi kejayaan..

     

  • At 30/7/09 7:49 PG, Anonymous Shushi said…

    best lah cerpen ni! banyak pengajaran

     

  • At 30/7/09 10:22 PG, Anonymous nad said…

    best cite nih..tersentuh hati bile bace.. tapi terkilan gak coz akim pun actually die pun terkena dgn perbuatan hana tu... pe pun. just cite... ape pun tahniah... hei org ganu...u punya cerpen semue best2... u bg la blog... nak tgk u punya blog... u mmg pandai la dlm penulisan ni... ada blog x?

     

  • At 30/7/09 10:26 PG, Anonymous is said…

    huwa!!!terkilannye... nape x same ngan akim??? akim pun die sbnrnye salah paham gak sbb terkene tipu ngan hana n arif... bukan salah die...wa!!!tak dpt terima kenyataan... pepun tahniah la org ganu... cite ni mmg best... syahdu n tangkap jiwang plak i bc, tp still gak tak puas hati..nape x same ngan akim??? org ganu jawab....i x puas ati nih!! hehehehehe...

     

  • At 30/7/09 11:09 PG, Anonymous misshoney said…

    Hmm lain dari yang lain la cit eni.
    yang slalu aku bace, hero n heroin msti besama akhirnya..
    pastu hero tu mesti hensem
    Heroin tu mesti cantik..
    Mula2 benci..pastu i love u..
    mcm la xde konsep lain

     

  • At 30/7/09 12:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saye sangat puas hati ngan ending die...a mistake that akim made deserves no forgiveness....apatah lg yg dibuat si hana ngan arif tuh...minta2 diazab la hidop mereka yg kejam tuh...

     

  • At 30/7/09 12:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud job. i baca sampai nak nangis. nasib i baca kat ofis. teruskan usaha. klu wat novel pun best. tp lg best klu wat drama..

     

  • At 30/7/09 12:53 PTG, Anonymous gurlzzzz.............. said…

    ye ar best,mula2 tak nk bce tp ati yg nk bce..rupe2 nye best giler....

     

  • At 30/7/09 2:21 PTG, Blogger ReD said…

    erm.. hasil nukilan Org Ganu mmg besh!!
    banyak da saya baca cerpen die..
    mmg ada bakat... =)

     

  • At 30/7/09 2:45 PTG, Anonymous haveafun_day2@yahoo.com said…

    teruskan usaha berkarya..
    semoga mendapat lebih banyak idea yang boleh dikaitkan dengan adegan dunia hari ini..

     

  • At 30/7/09 4:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    memang best..risau gak kalau mira trima akim,sb byk cite kan endingnye mcm tu..apa2 pun mmg btl..kebanyakan lelaki mmg dh xpandai mghargai pompuan..sb bg mereka,isu spare part bkn salah..sdgkn kesetiaan itu penting dlm hubungan..tahniah!

     

  • At 30/7/09 5:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow! komemn yg mntp dr org ganu..
    cerpen ni mmg best giler-giler wooooo
    kalau lah Mira tu jmp Lokman awal-awal,
    mesti Mira x kn merana..huhu

     

  • At 30/7/09 8:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    betul tu org ganu..
    kadang2 kte terlupa pada golongan OKU ni
    diorg pn manusia biasa gak
    tak patut kte caci n cela mcm diorg x de perasaan
    good job org ganu!
    awk berjaya hasilkan cerita yg penuh dengan pengajaran
    keep it up

    ~wawa2009~

     

  • At 31/7/09 12:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh2

     

  • At 31/7/09 8:20 PG, Anonymous jj said…

    aku x tahu nak ckp per lg
    coz cter ni bez sgt!!!
    tahniah org ganu!
    cerpen awk x pnh mengcewakn
    kalo blh awk smbgla cte tomboy vs nerd tu
    best larrr

     

  • At 31/7/09 8:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..x boring baca

     

  • At 31/7/09 10:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ske ske sangat citer ni!!!
    da agak daa mcm mana ending c hana tu,memg kompem cr jntn lain..
    rase nak hentam je c Arif part kat blakang bangunan toh..
    And Akim, he's such a gud boy tapi dia teraniaya..
    da xda jodoh sgt agaknya..
    and lagi satu, jangan hina OKU, diorg lagi spesel dari boy/gf korg taw!!
    hehhe..
    keep it up!!

     

  • At 31/7/09 12:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus..seb bek si mira tu x kwen ngan arif
    aku x ske org yg mdh pcaya ckp org
    tula bila2 siasat la dulu..jgn men pcaya jek ckp org
    pepun aku suka sgt ngan cte ni..lain dr lain
    jgn ingt org OKU x leh bjaya..malah diorg lg terer dr org x cact mcm kte neh

    p/s : jap2 nk tnyer, mana lagi cerpen org ganu? sory, aku baru menapak kt sini..hihihi sila beri tjk ajar yer..

     

  • At 31/7/09 1:12 PTG, Anonymous ku hussin said…

    not bad la cerpen ni..i like it, banyak pengajarn boleh dapat

     

  • At 31/7/09 1:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sangt..romantis

     

  • At 31/7/09 1:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes giler...cm kejutan lak biler mira perkenalkan husband dia kt akim..bes..keep it up..good luck

     

  • At 31/7/09 2:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    firstly..congrate laa utk penulis cite ni unik sikit..
    tapi aku tak rase laa akim tu jahat sgt..dia kan terpedaya..lagi 1 dia pun tunjukkn kesungguhan dia nak ngorat si mira ni..pastu di sanggup lak putuskan pertunangan semate2 nak kwn dgn mira ni...pastu bile mira kene tangkap ati mane tak sakit beb..akibat frust yg melampau dia sanggup kawen dgn si hana tu....aku rase mira tu pun macam tak bersungguh pun nak kat akim..akim punye laa pujuk rayu dia dulu...tp bile akim nak kawin lain, dia pun tak backup diri dia pasal dia kene teraniaya..alih2 nak goversea jek...cpt sgt putus asa...kesian akim...ini tak adil utk akim...kesian..kesian...

     

  • At 31/7/09 3:00 PTG, Anonymous Org Ganu said…

    salam semua..
    thanx coz sudi baca cerpen ni..
    n thanx to those yg menyokong karya sy
    dlm dunia ni x smestinya selalunya adil..
    kita yg merancang, Allah yg tentukan,
    ramai yg bercinta bagai nak rak tp alih2 kawen ngan org lain..
    tu semua ketentuan Ilahi, qadak dan qadar Tuhan, kte x leh nk halang
    ape2 pn sy nk ingtkan..
    ni hnya satu cerita rekaan smata-mata..
    kalo ada yg terkilan mtk maaflah..
    sy skadar nk berkongsi idea..

    p/s : cerpen sebelum ni di penulisan2u...Dua Hati, Pengorbanan Ayah, Antara Kaca dan permata, Tomboy Vs Nerd, Hah!Kerana aku?

     

  • At 31/7/09 3:00 PTG, Anonymous nurl_syifa said…

    tengah baca crite sedih nih tiba2 ada yg dtg bertanya sesuatu kt aku..alamak xsempat nk cover air mata..kehkehkeh..

     

  • At 31/7/09 3:43 PTG, Anonymous miss3 said…

    nenek mira cmne...msk kn r sket wtk dy.bru sy0k....

     

  • At 31/7/09 5:29 PTG, Anonymous Mint~ said…

    best bangat cerita ni. sebak je baca.
    nasib baik happy ending. Anyway Tahniah!

     

  • At 31/7/09 5:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku rasa mira bukan mudah berputus asa tp dia cuma tak diberi peluang untuk membela diri,yela..kalo Mira bagitau hal sebenar pun, sah sah Akim tu tak caya...susah nak wat org percaya ni..
    Whatever happen, u did a very good job writer! awk dah berjaya wat sy emosional bce citer ni.sy sangt puas hati ngan eding die.Meby kisah hidup Mira hampir sama dengan sy walaupun sy x cacat. Tapi sy pernah dituduh bukan2 smpi bf saya break ngan sy walaupun dah 7 tahun kteorg kapel. Sedih sgt..betul cakap org ganu, cinta tak semestinya berakhir dengan perkahwinan.

    Riz

     

  • At 31/7/09 7:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wahaha panjang2nyer komen..
    aku x nk komen pjg2..just nak ckp
    cte nie BEST GILAK! CONGRATES!!! (-:

     

  • At 31/7/09 8:01 PTG, Blogger A'al said…

    banyak saat2 sedih lah.best.lain daripade yg lain.kisah gadis oku.jarang la orang buat.citer ni sweet sangat.tak sangka arif ngan hana sekejam tu.sedih giler arr citer ni.cerpen cerpen ka sebelum ni mmg ade aq bace.semua best best belaka.Ka mmg berbakatlah dalam menulis cerpen.goodjob arr.

     

  • At 1/8/09 7:25 PG, Anonymous memey said…

    sedihnya..huhu nape akim tk dapat mira? Knp?? dia tk bersalah..dia cuma mangsa keadaan..ish terlebey emo lak..he..
    but i still like this cerpen very much, berjaya buat sayer rasa mcm-mcm..
    2 thumbs up for you writer!!!
    Cerpen org t'ganu mmg best..teruskn berkarya ye..tk sbr nk tunggu next cerpen

     

  • At 1/8/09 10:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wahhh satu kelainan. 1st time bc ksh cnta gadis OKU ni
    best..memang best tak terungkap oleh kata2--kata..ngeeee

     

  • At 1/8/09 11:33 PG, Blogger Org Ganu said…

    salam..
    thanx for the comments and your support.
    i really appreciate it
    kalo free datanglah melawat my blog yg x seberapa ni =)

    http://www.meniti-impian.blogspot.com/

     

  • At 1/8/09 11:34 PG, Blogger Org Ganu said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

  • At 1/8/09 12:18 PTG, Anonymous Mursyid said…

    bestt

     

  • At 2/8/09 6:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best lah..sweet je..

     

  • At 2/8/09 4:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah kpd org ganu..
    karya awk sgt mengagumkan..
    teruskan usaha awk dlm berkarya..
    wish you good luck!

     

  • At 2/8/09 7:34 PTG, Anonymous kedahmari said…

    cite yg sarat dgn pengajaran....
    org yg cacat pn leh brjya..
    tmbh org yg smpurna anggota bdn mcm kte.......
    good job writer!=)

     

  • At 2/8/09 9:45 PTG, Anonymous arysa said…

    cite ni best sgt, tp rsnya lg best klu cite ni d jd kan novel.citekan dengan lebih terperinci.. tahniah.. anda mmg berbakat besar

     

  • At 3/8/09 4:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnya cite ni...sedih..romantis..touching..huhu..tahniah writer because b'jaya hasilkan sebuah cerita yang mantap untuk pembaca..i wish u all the best...waiting for your next cerpen...chaiyok!!!

     

  • At 3/8/09 11:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt cte ni..sedih n romantik, congrt pd p'ngarng..

     

  • At 3/8/09 7:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    very good story. Memang lain dari yang lain. Saya suka sangat!

     

  • At 3/8/09 11:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btw2 best cter nie
    tp cian la plk kt Akim
    dia pn jd mangsa keadaan..huhu
    dh x de jdh, nk wat mcm mner kn
    nway congrates org ganu!!
    sis punyer story ttp mantopppp

    ^^Damya^^

     

  • At 4/8/09 7:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah penulis! berani mencipta kelainan
    jalan cerita yang sangat menarik
    Cerita yang bukan hanya berkisar tentang cinta semata-mata, tapi ada nilai pengajaran di sebaliknya.
    i give you 5 stars! ;=)

     

  • At 4/8/09 9:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    okla..not bad..

     

  • At 4/8/09 10:26 PTG, Anonymous street_gurl said…

    aku sokong karya cmni
    x streoraip & x cm cter len yg asyik jln cter sama jek
    nek muak aku
    hundreds clap for yu coz bjyer hslkn cter yg best siot nie

     

  • At 5/8/09 6:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    betul tu..sokong2..ehehhe

     

  • At 5/8/09 9:15 PTG, Anonymous Fiya said…

    nice story,,romantis and touching

     

  • At 6/8/09 4:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tersentuh hati la baca cte ni.best sgt-sgt
    kesian mira..jodoh dier dgn Akim x smpi
    tp slp Akim gak sbb pcy sgt ckp org
    suppose dia siast dl btl-btl

    Yosh~

     

  • At 6/8/09 12:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bezzzzzzzz......
    tpy ag bez law dye ngan akimmm

     

  • At 6/8/09 4:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best! tahniah! cuma akim tu kcian jg..dia mangsa keadaan ja..

     

  • At 7/8/09 8:51 PTG, Anonymous =Shima-Bentong= said…

    best sangat citer ni..penuh dengan pengajaran.
    citer macam ni la yang ada kualiti and tak macam citer lain yang jalan citer sama jer n kdg2 mengarut je lebih..karya org ganu semuanya best-best.
    TAHNIAH!!

     

  • At 8/8/09 5:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..goog job!

     

  • At 8/8/09 9:08 PTG, Anonymous MiSz_LoBeR said…

    aslmkm.... cerpen nie bagus... tp, lagi bagus kalo buat novel... ok larh turh.. pak cik saya OKU... Ok jgk... computer programmer lagi... isteri dia? fuiyyooo,cantik gila... sebiji rupa macam kakak sulung saya... hehehhe... ketawa jak! hahahaha... gud job! I LYK IT!!!!!!!!!!

     

  • At 8/8/09 9:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah kpd penulis,
    teruskan usaha anda untuk menulis
    byk beri ksedaran

    vespa_biru87

     

  • At 11/8/09 4:22 PG, Anonymous mimie miamie said…

    cerpen yg indah n pnuh keihlsn..
    blh dbuat drma..sbgai pgjrn org luar yg suka myindir oku n org yg kekurngn dr segi ape sje..

    good job writer..ihope dpt jd pnulis sprti awk jg nti..

     

  • At 11/8/09 10:21 PTG, Blogger Org Ganu said…

    thanx atas sokongan anda..
    insyaAllah sy akn improve karya sy spy jd lebih baik

     

  • At 12/8/09 12:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gak...mcm mn kehidupan org OKU yg sebenarY ye...emm pdn muka akim..heheheeee

     

  • At 14/8/09 9:13 PTG, Blogger Zayu Hisham said…

    Satu karya menarik dan membuatkan saya mahu membaca hingga ke hujung cerita.

     

  • At 20/8/09 3:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best lah cte ni..terharu saya

     

  • At 24/8/09 2:48 PTG, Blogger ziratacha said…

    erm...mcm ne nk ckp erk tp..
    citer ni mmg da bes..!tp frust mnonggeng r gak
    napelh si mira x je end ngn akim..?
    takpelah asalkn mira & lokman happy..

     

  • At 25/8/09 2:34 PTG, Anonymous iha said…

    BEST!!mira sorg yg tabah,kental n i love her!!juz like akim but he made wrong decision n he finally pay a lot for it..oww knp akim x diberi peluang kedua sdgkn mira diberi peluang utk dpt cinta hati dia(akim) wp kejap je..btw bravo..it nice n nicer story..

     

  • At 3/9/09 3:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tp oke pe mira x end ngn akim..
    x ssuai..yela..asyk mira je y rse thina..so..
    bia akim yg ase lak..org ganu..bes ouh..cte len dr y len..
    aku ciplak kang cter nie..hehe..xd r..aku bkn org cmtu oke..
    i love u org ganu..

    gudluck laa...

    aku bg ko award...
    pnulis plg ok kt mesia..
    nway..pe no fon ang???
    hehhehehehhe...

     

  • At 14/12/09 4:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer klu ada pnerbit n pngarah baca sure diorg amik wat drama hebat nih...x prnah ada drama camni lg ni..siyes ckap mmg mnusuk hati seh story ni. n org2 OKU di luar sn plz jgn rs rndah diri..kamu smua pn ada hati dan perasaan,,,to my aunty..CHIK WE ALL LOVE U SO MUCH ( O.K.U person)

     

  • At 28/4/10 12:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best even de salah eje cket. gud job! 5*

     

  • At 11/5/10 11:49 PG, Anonymous annies said…

    wahh!!! hebat. cian akim tp pdn muka dia sape suruh die tak siasat dulu ye dak. ha skang pdn muka die tak dpt kwen ngan mira. gud job...

     

  • At 7/9/10 3:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best!!!...len dri yg len...cpt lh smbg cita tak seindah impian 2...x sapa nk bca....hehe..gud job...

     

  • At 2/12/10 5:53 PTG, Blogger esha_1437 said…

    So sweet :')
    Dpt mendalami cerita ni.
    Meleleh air mata.

     

  • At 25/2/12 11:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez sgt2..teruskan usaha utk mghasilkan karya2 yg lebih menarik lgi..like3x

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group