BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Julai 22, 2009
Cerpen : Kiranya Kau Tahu
Nama Pena : Kencana Merana

" TAHNIAH. Tak sia-sia awak ambil projek ni." Bisik Zahar . Ika Najwa mengukir senyuman. Namun entah mengapa gadis ini begitu berwaspada berbicara soal hati. Ika Najwa berusaha untuk tidak menggelabah. Dalam hatinya hanya Tuhan yang tahu bagaimana gejolak rasa yang melanda.

Pandangan tajam dan serius lelaki yang duduk di hujung meja itu benar-benar hampir menggugat keyakinan yang terbina selama ini. Dia tidak menyangka akan bertemu lagi lelaki itu selepas dua tahun peristiwa itu berlalu

" Zahar, kita balik awal boleh tak? " Kata Ika tiba-tiba selepas selesai memeterai dokumen dan perjanjian tender.
" Eh!! Makan dulu lah, mereka dah sediakan makan tengah hari. Kau kan belum makan dari pagi lagi gara-gara projek hari ni." Kata Zahar lagi.

Dia bangun tanpa membenarkan Ika memberi alasan. Dia bersalaman dengan beberapa wakil dari Syarikat Renong Sdn Bhd, termasuklah Penolong Pengarahnya, Encik Fazlan Suhaidi anak kepada Datuk Hakimi yang cukup dia kenal.

" Ika!" Panggil Zahar tiba-tiba.
" Kenalkan, kawan saya, Fazlan. "
" Ni...Ika Najwa Ahmad Tajudin." Tambah Zahar dan memandang wajah Ika. Memberi isyarat kerana lelaki itu sedang menghulurkan tangan kepadanya tanpa Ika sedari.

" Oh! Maaf..Selamat berkenalan." Ujar Ika gugup.Tangannya terasa kaku dan sejuk.Tatkala tangan lembutnya digenggami oleh Fazlan, terasa ada getaran yang melanda. Masihkah ada rindu yang tersisa buat lelaki itu, Ika bermonolog sendiri.

"Tahniah Ika,hebat persembahan awak tadi.Tak rugi syarikat kami bagi projek ni kat awak." Kata Fazlan tenang. Cuba menyembunyikan debar di dada.Dia tidak menduga sama sekali, Ika Najwa berkerja dengan syarikat Datuk Hamdan, bapa saudara kawannya Zahar.

"Kita makan dulu ya! " Zahar memecahkan sepi antara mereka.
Pandangan Ika dan Fazlan seolah-olah menyimpan makna yang tersirat, namun Zahar tidak dapat menduga.
Sampai di rumah, Fazlan meluru ke bilik Aiza, adik bongsunya. Gadis itu sedang asyik membaca buku.
"Eh!! Abang ni, suka hati jer ambik buku Iza!" Aiza tiba-tiba bangun.
" Iza cakap kat abang, sejak bila Iza contact dengan dia?" Kata Fazlan tidak sabar.
"Dia mana?? Hujan tak, ribut tak, abang yang naik angin." Kata Aiza lagi.

Dia duduk di katil, memeluk beruang putih kesayangannya pemberian Ika. Fazlan merenung beruang putih gemuk itu. Dia juga teringatkan Ika Najwa. Gadis itu suka anak patung beruang besar.

Fazlan duduk tiba-tiba. Melepaskan keluhan, dan melonggarkan tali leher yang dipakai.
"Abang jumpa Ika tadi.Dia kerja kat syarikat Uncle Hamdan.Abang benar-benar rasa bersalah. Abang nak minta maaf dengan dia, tapi abang malu ." Kata Fazlan perlahan meluahkan apa yang terbuku sejak pertemuan pagi tadi.

" Lepas abang putus tunang dengan Ika, lama juga kami terputus. Tahun lepas, dia balik sini, dia belajar kat luar negara, tinggal dengan bapa saudara dia kat sana. Sudah empat bulan kami berhubung, tapi dia tak benarkan Iza beritahu abang. Kami selalu jumpa. Kami dah berkawan baik macam dulu. Tapi dia kata mama dan papa dia marah benar dengan abang. Dia tak mahu mereka kecewa sebab tu dia pergi luar negara, walaupun dia masih sayangkan abang masa tu." Terang Aiza panjang lebar.

Fazlan diam berjurus-jurus.Dia menyesal memutuskan pertunangan mereka dahulu gara-gara cerita rekaan sepupunya sendiri, Tasha. Baru dia sedar, Ika Najwa tak pernah bersalah, malah gadis itu tak pernah diberi peluang membela diri. Dia merasakan dia sahaja yang betul.

"Mama....pergi pinang Ika untuk Lan." Kata Fazlan tiba-tiba semasa makan malam. Aiza terkejut. Abahnya Datuk Hakimi juga terkejut.
"Kau ni Lan, jangan dibawa main perkara macam ni." Kata Datin Hamidah.
" Lan nak kahwin dengan Ika. Mama dan abah pergi jumpa Datuk Tajudin ya. Lan ikut sekali." Kata Fazlan lanjut.

Aiza tersenyum manja.

" Kau serius Lan?" Tanya Datuk Hakimi .

" Abah, mama, kalau tak pergi pinang Ika, Lan tak nak kahwin dengan orang lain" Kata Fazlan lagi. Datuk Hakimi dan Datin Hamidah berpandangan . Kemudian memadang anak lelaki mereka yang sedang makan dengan berselera seperti tak ada apa-apa yang berlaku. Betul ker budak ni! Mereka berkira-kira sendiri. Malam merangkak tua.

Ika Najwa masuk pejabat pagi itu. Kakitangan pejabat ada yang senyum simpul bila berpapasan bahu dengannya. Dia naik hairan. Rupanya ada seekor beruang putih yang besar di atas mejanya.Sebesar pemeluk orang dewasa. Jarang benar dia terima hadiah begitu. Cuma seorang yang tahu kegemarannya itu. Dia tahu tentu Fazlan yang mengirimkan beruang besar itu.

" Ada peminat baru ker?" Rizal, budak pejabat yang baru hantar surat mengusik.Kemudian ketawa kecil.
"Orang menang tender kan...tak gitu Ika!! " Kak Zah Setiausaha Zahar pula menambah. Kak Zah cuma memberikan Ika senyuman pendek.

"Orang cantik ni, memang popular, "Giat Rizal lagi sambil meletakkan surat di meja berdekatan. Ika Najwa menjawab persoalan itu dengan senyuman.Tak puas-puas dia jadi bahan usikan gara-gara bapa beruang kutub di atas mejanya.

" Masuk" Panggil Zahar, Penolong Pengarah syarikat.

"Pergi tengok site dengan wakil Syarikat Renong." Kata Zahar serius.

" Ika nak siapkan dokumen yang baru sampai tu .Minta Erin pergi boleh tak?" Gumam Ika lanjut.

"Tak boleh, mereka hantar nama U ." Kata Zahar lagi.Merenung tajam ke arah gadis itu. Dia tak sangka. Semalam Fazlan menghubunginya mengajaknya keluar.

Dia amat terkejut bila diberitahu Ika Najwa ialah bekas tunang kawannya itu dua tahun yang lalu. Dia berjanji untuk cuba menjernihkan hubungan mereka.

"Baiklah, bos. " Kata Ika Najwa lagi tanpa mengetahui itu adalah rancangan dia dan Fazlan.Zahar tersenyum puas.

" Cik Ika duduk sekejap, saya beritahu bos! " Kata Setiausaha syarikat Renong itu, yang tertera nama Suhaila pada mejanya. Orangnya rendah dan berkulit hitam manis.

Kemudian Suhaila keluar dan diekori oleh lelaki yang sangat dikenalinya. Fazlan!
Dia terpaksa meneruskan perjalanan itu walau hatinya bergelora hebat.Fazlan tak banyak berubah.Caranya berpakaian , caranya begaul tetap sama. Wajahnya semakin matang, namun dia masih tampan.Wajah kacaknya dan mata teduhnya tetap tak berubah.

" Dah dapat hadiah I?" Gumam Fazlan semasa sedang memandu.
"Satu pejabat kecoh tengok beruang kutub atas meja Ika.Apa yang U nak Lan? U tak puas lagi nak kenakan Ika?\"

"Lan nak Ika. Lan memang nak Ika." Jawab Fazlan tenang. Sesekali dia mencuri pandang gadis di sebelah .Ternyata gadis itu masih dingin.

Mereka sampai di tempat yang dituju.Beberapa perkara diuruskan.

"Kita makan dulu, lepas tu I hantar U pulang." Kata Fazlan lagi.Mereka keluar selekoh dan meneruskan perjalanan ke bandar selepas puas hati dengan kerja- kerja yang sedang berjalan.Ika Najwa hanya mampu menurut tanpa banyak bicara.Dia banyak mendiamkan diri membiarkan lelaki itu bercerita.

"Hantar Ika kat pejabat lah." Kata Ika tiba-tiba, semasa mereka sedang makan di sebuah hotel lima bintang.

"Kenapa ? Takut I sesat jalan?"

"Tak. Ika tak suka menyusahkan orang."

" Menyusahkan??, U takut ?" Fazlan merenung wajah jelita di hadapannya. Gadis itu melarikan wajahnya selepas seketika. Mata bundar Ika bersinar-sinar. Mata bundar itu lah yang sering mengganggu tidurnya kini. Gadis itu terlalu polos untuk dia khianati.Dia rasa berdosa membuang Ika dahulu.Dia ingin memiliki gadis itu kembali. Dia ingin menakluki cinta Ika Najwa. Kiranya Ika tahu, dia amat mencintai gadis itu sehingga kini.

" Lan tak takut kat papa Ika. Lan akan bersemuka." Ika mendongak.Memandang lelaki itu. Tak percaya apa yang didengarnya.

" Stop that! Ika balik sendiri." Kata Ika menoktahkan perbualan.

“ Sorry for everything Ika. I miss U Ika. Lan tetap cintakan Ika macam dulu." Kata Fazlan sambil menggenggam jari-jemari Ika.

Belum sempat Ika menjawab, dia tiba-tiba menarik tangannya dan terus berdiri. Terkejut melihat papanya dan Datuk Hamdan yang mendekati meja mereka.

" Lan, Ika, buat apa kat sini? " Datuk Hamdan memulakan bicara . Pandangannya silih berganti. Muka Ika pucat lesi.Dia memandang tepat ke wajah papanya. Datuk Ahmad Tajudin memandang Fazlan sekilas tanpa pamitan.

"Kenalkan, Fazlan Suhaidi..!" Kata Datuk Hamdan. Datuk Ahmad Tajudin Memandang seketika .Dingin dan sinis.. Kemudian memandang Ika.

" Papa!! Papa dengan Uncle dari mana?" Ika cuba menjernihkan suasana. Dia nampak papanya sedang menahan marah melihat lelaki bernama Fazlan itu. "Kebetulan, kami pergi tengok site tadi. Ika balik dengan papa ya! " Kata Ika lalu bangun mendapatkan papanya. Mereka bertiga berjalan keluar.

Petang itu. Ika duduk di ruang tamu. Mendengar papanya meluahkan rasa marah.
Kemudian kedengaran orang memberi salam.

" Masuk lah dulu. " Kata mama Ika, Datin Zaida.

" Buat apa datang ? Kau ingat anak aku ni anak patung? Bila kau tak nak , kau buang, bila kau nak , kau cari ? Ida, beritahu mereka, aku tak nak tengok muka mereka kat sini." Kata Datuk Tajudin yang mula menggigil menahan marah.

Datuk Hakimi dan Datin Hamidah cuma mampu berpandangan sesama sendiri. Mereka juga malu dengan tindakan Fazlan dahulu.

"Abang....sabar bang!!...Kita bincang cara baik. “ Kata Datin Zaida menenangkan suaminya. Dia juga sedih dengan tindakan Fazlan dahulu. Tapi, semua manusia melakukan kesilapan.
" Uncle...Saya ikhlas nak mengahwini Ika. Uncle terima lah saya . Saya tetap cintakan Ika macam dulu." Kata Fazlan lalu duduk di tepi Datuk Tajudin.

“Dulu, kau buat anak aku macam sampah.Ika ni, menangis siang malam . Kau apa tahu. Kau tinggalkan dia macam tu saja. Aku ni, Aku ni orang tua dia. Kami yang tahu betapa Ika ni sedih kau buat dia macam tu." Kata Datuk Tajudin lagi.

Tiba-tiba Ika datang. Dia memeluk papanya. Dia menangis lagi.

" Lan!! Lan balik lah . Jangan buat papa sedih. " Kata Ika lanjut.

"Ika...Lan sayangkan Ika. Please Ika. Kita bincang." Kata Fazlan lagi.

" Macam ni lah Lan, Idah, Datuk. Kita bincang lain kali lah. Biar Ika bertenang dulu." Kata Datin Zaida yang cukup serba – salah. Mereka berpisah di situ.
Siang menjemput malam .

" Ika...ini Lan." Fazlan bersuara cemas.
" Papa? Papa dan Mama? Kat mana?" Tanya Ika cemas.
" Lan ada kat bawah, nanti Lan bawa Ika ."

Mereka sampai di Hospital Besar Kuantan.

"Ika ...sudahlah . Jangan menangis." Fazlan memujuk.

"Semua ni sebab Ika. Salah Ika Lan. Kalau Ika tak balik , semua ni tak jadi. Papa tak benarkan Ika balik, papa takut Ika jumpa Lan. Papa tahu Ika masih cinta kan Lan. Papa tahu Ika terseksa."

Serentak itu, dia jatuh terduduk.Memeluk kedua lututnya, tidak menghiraukan orang lain. Fazlan merenung sedih.Tiada kata-kata manis buat Ika.

Dia membiarkan Ika menangis , menghilangkan gelisah. Dia hanya menjadi pemerhati dan pendengar dan berharao itu akan memberikan ketenangan buat gadis itu yang sekian lama terseksa kerananya. Mereka kemudian, duduk di tempat menunggu.

"Ika...bangun!! Dah keluar!" Fazlan mengejutkan Ika. Gadis itu kepenatan dan tidak sedar bila masanya terlentok di bahu Fazlan.Badannya pula diselimuti kot hitam lelaki itu. Ternyata, lelaki itu masih menyayanginya.

Aiza pun ada, termasuk ibu dan bapa mereka. Ika Najwa serba-salah. Dia malu bila sedar mereka memandangnya.

" Mereka selamat. Boleh masuk sekarang." Kata doktor muda itu.
" Mama, papa...." Ika menangis lagi.

" Lan.Jaga Ika Lan. Hanya Lan yang layak untuk Ika. Maafkan Uncle." Kata Datuk Tajudin yang terbaring lemah selepas pembedahan kerana kemalangan .
"Lan nak menikah dengan Ika Uncle, Untie!Lan ikhlas, kali ini, hanya takdir yang memisahkan kami."

" Ika setuju? Lan nak ajak Ika kahwin.Demi cinta kita sayang." Kata Fazlan lembut.
Ika Najwa mengangguk. Dia menangis kegembiraan .

Fazlan tersenyum gembira, merenung dalam ke wajah gadis itu. Hanya hati yang mampu berbicara. Pandangan mereka menjadi satu .Dia tahu cinta mereka tetap utuh seperti dulu.

KENCANA MERANA 270107
posted by Penulisan2u @ 9:34 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
32 Comments:
  • At 22/7/09 11:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kurang paham ckit...
    tp ok

     

  • At 22/7/09 12:52 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    sy pun tak faham gak..citer ni pasal ape sbnarnye??

     

  • At 22/7/09 7:29 PTG, Blogger zanariah said…

    aku tgh fikir nih...
    faham ke tak... faham ke tak...
    rasa mcm faham tp..
    tak faham gak..
    eeee...sah sah aku tak faham...

     

  • At 22/7/09 10:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xpham..tiba2 je xcident....xsebab

     

  • At 22/7/09 10:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku tak paham!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    sape yg xcident??
    pea jadi kat ika??
    watak member lan, zahar mati mcm tu jer..
    open tu aku phm..msk tengah bleyh lg..
    after tu..tak paham langsong..
    wat pnulis.. truskan usaha..
    wat yg lbh baik dri cerpen ni..
    jd kn pngjrn dn rujukan.
    salam..

     

  • At 23/7/09 10:19 PG, Anonymous sweet princess said…

    xfahamlah

     

  • At 23/7/09 1:40 PTG, Anonymous lizz said…

    faham..faham...cuma ceritanya biasa2 jer....anyway good luck 2 writer..

     

  • At 23/7/09 2:20 PTG, Anonymous sifa said…

    mula2 ok ,tp tb2 jer mak N ayh ika accident...

     

  • At 23/7/09 2:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ape kes neh..ntah ape2...xpkm aku...

     

  • At 23/7/09 4:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    berserabut .......................

     

  • At 23/7/09 4:59 PTG, Anonymous eiya said…

    xpham sgt la cite nie..
    mse ble plak mak bapak ika 2 xcident...
    plik2..

     

  • At 23/7/09 5:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x faham... mula2 cam dah ok..
    watak dia cam blur skit.. kena polish lagi
    apa2 pun good try.. miss lin

     

  • At 23/7/09 5:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    TAK PAHAM !

     

  • At 23/7/09 5:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x th citr mcm aner...
    kenap msk hspital????
    cuba lain kali...
    jgn putus asa

    < MassFDya >

     

  • At 24/7/09 11:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ml2 bc...fhm la jgk.
    lps 2, xfhm
    ml2 2 wtk zahar mcm pnting...
    tb2 lnyp plak...
    kjp ad, kjp xde...
    anyway,truskn usha anda...

     

  • At 24/7/09 11:35 PG, Anonymous sal said…

    ok ler!!!

     

  • At 24/7/09 2:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu tak paham...tak de angin takde ribut tup-tup eksiden...kenape fazlan n ika putus??? tak cite pon...

     

  • At 24/7/09 3:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    konpius r...

     

  • At 24/7/09 5:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    phm skit2 je cte mcm laju sngt..wt yg terbaik lagi ye...

     

  • At 24/7/09 5:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan cite kurang menarik.. isi ade, tp x hurai dengan btol.. teruskan usaha lagi..

     

  • At 24/7/09 5:22 PTG, Blogger Hani Hilman said…

    Nape ade org xcident?
    sebab ape ek?
    Macam x brapa nak lengkap je cite ni, rushing eh?
    Xpe, improve lagi eh?

     

  • At 24/7/09 5:33 PTG, Blogger yunix77 said…

    cerpen ni huru hara
    rasa macam lari 100 meter masa dok baca

     

  • At 25/7/09 7:40 PG, Blogger arenie said…

    mmg kurang lengkap, tiba2 lompat accident, tak faham skit tak situ

     

  • At 26/7/09 5:10 PTG, Anonymous Iqi_lie74@yahoo.com said…

    Wau...berserabut nampak...
    actually...aku rase penulis ni pakai aliran absurdidme..
    satu aliran yg membuatkan cerita berserabut dan org susah paham. Tapi, this is the story...
    inilah cerita aliran absurd ...

    Penuntut U yg ambil subjek aliran dalam sastera mesti tahu fasal ni...

    makin pelik, aneh, dan kronik tu citer.. makin bagus!! ..

    teruskan! teruskan!!

    aku paham citer ni... simple... aku rasa

    Ika n Lan pernah tunang, Mereka telah putus kerana org ketiga. Lan nak baik semula dgn Ika, Zahar bantu dorang utk bersama. Parents Ika kemalangan , penulis buat 'Melalui teknik kejutan'. Dan, parents mereka izinkan mereka bersama kembali, That's all.

    Aku ni tak pandai sangat...tapi aku pernah belajar benda gini... skarang pun tengah study maut beb!!!

    Congrats .....

     

  • At 27/7/09 12:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy fhm tp kliru cket...pe pom truskan berkarya k...gud lux...

     

  • At 28/7/09 4:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    X BEST

     

  • At 28/7/09 10:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nasib aku x bace..

     

  • At 4/8/09 11:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la..p xth knp ble pts n cmne tbe2 je leh xcdent...

     

  • At 8/8/09 8:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    senang ja la nak fhm crita ni..korang yg xbaca btl2.
    best cuma gaya pnulisan mc lemah. idea tu da ada.
    kreatifkn lg. jgn asyik buat kisah cinta yg sma jak dgn crita2 lain..gud luck

     

  • At 16/8/09 7:00 PTG, Anonymous Fara said…

    best citer nie.. he3 lambat bacer coz bru jew jumpa blog ni.. best amat.. betul latu hanya they all y amik sastera paham n me faham.. keep writing yew..

     

  • At 24/8/09 4:28 PG, Anonymous NuRiL Bahanudin said…

    huhu aku lu pun dak sastera gak tp stil susah gak nak fhm..
    cme nk tegur..
    part yg kmlgn tu kan elok lau penulis asngkn prggnnye dgn ******* so xdelah pmbce cm tkjut bila ttiba msk part tu..
    pape pon gud job nice try, nice stry, kip up de gud work..
    -salam-

     

  • At 27/8/09 3:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nseb la phm cket mase nk ending...jalan cite ok

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group