BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Julai 31, 2009
Cerpen : Kau Tercipta Untuk ku
Nama Pena : vanila ice

"Hai awal ari nie...Baru pukul 7.30 pagi selalu nya.pukul 7.45 kau dh mula on pc"..Tegur Nazirah. "Awal lagi ni.Jom kita makan dulu.Tti baru bersemangat nk keja"Ajak Nazira sambil membelek jamnya.
"Ok gak.Cadangan yang bagus..Ti tak la perut ku bunyi macam mesin gan.Ajak la Fazura dengan Shima sekali.makan ramai-ramai baru best!!!"Kata Zana sambil tersenyum.


Suasana di cafe agak sesa walaupun begitu,mereka tetap menyelit dalam kesesakan pekerja lain yang sedang leka memilih dan membayar makanan yang mereka pilih.
"Alamak pak cik cekek darah tu ada la.Terpaksa la kita baget lauk makanan yang kita ambil.Kau tau tak zana,Kelmarin aku beli telur goreng dengan nasi putih dia charge aku RM 2.50..Memang pak cik tu ular sawa toi..Macam la nasi tu guna baja emas.Tapi kalau kakak Piah yang kira,best la skit nk ambil lauk.Boleh la makan ayam ke,atau daging."Adu nazira sambil memuncung mulutnya ke arah pak cik kafe tersebut.


Sambil kami memilih makanan dan membayar harga makanan tersebut, kami makan sambil bercerita."Eh korang tau tak ada bos baru masuk.Kelmarin baru dia lapor diri.Muka dia agak serius la.Tak best la macam ni!!..Aku lebih selesa dengan encik Zahir lagi"Fazura bercerita sambil mengeluh."Ye ke.Kita kena kerja serius la nanti.Tah-tah kita susah nak dapat approve cuti.Kalau encik Zahir mudah ja kita nak berkompromi dengan dia sebab dia satu kepala dengan kita.Habis la kita." Ujur aku tanpa menuggu lagi.


"Hensem tak bos baru kita??Muda ka tua??Dah kawin ka belum??."Bertalu-talu soalan Shima.
"Amboi gatalnya kau ni.Tak ingat ke cik abang kau tu.Anak pon dah berderet-deret masih gatal lagi "Kata Nazira kepada Shima
"Eh apa pulak.Cik abang aku tetap di hati aku walau apa yang berlaku.Aku tanya bagi pihak Zana ni.Dia ni kan masih single.konon nya nak cari cinta pertama dan terakhir.Mana la tau cinta pertama dia bos kita kan."Kata shima sambil menjeling ke arah aku.aku hanya menjeling tajam gurauan mereka.

"Bos baru kita tu tk la hensem sangat.tapi manis la.nama dia Syazwan Bin Azmi ada master in Finance tau.Aku rasa Zana ada chance kot sebab dia pon belum kawin lagi.Masih single mingle macam Zana.Dan yang paling penting dia masih muda tau.Nanti nak tak kita wat perancangan satu kan merpati dua sejoli ni.Nama diorang pon hamper sama.macam berjadoh ja."Sampuk fazura sambil tersenyum nakal.


"Betul-betul,kita akan promote Zana ni kat bos baru kita.Sesuai la.Zana ni lembut dan bos kita tu tegas.he…he"Sokong nazira
"Eh korang ni.makin dilayan makin menjadi-jadi rapek korang eh..Jom la..Kalau bos baru nampak kita masuk lewat pejabat,habis kita."Sergah ku sambil bangun untuk pergi memulakan kerja pada hari ni.sambil berjalan timbul rasa risau di hati.macam mana la aku nak minta cuti kalau mak sakit.Bos baru ni mesti leceh sikit kalu nak minta cuti.tambah –tambah bos muda.Tak pe la mungkin ni tafsiran aku je kot..Kot-kot dia lebih baik dari encik Zahir.Diorang baru ja kenal.mana la nak tau personaliti bos baru tu.


--------------------------------------


Selepas aku memasukkan data yang diperlukan untuk projek terbaru jabatan pelajaran.aku terus ke bilik bos baru untuk mendapatkan tandatangan ketua projek.terasa takut juga nak pergi jumpa encik syazwan.mana la nak tau.dia tengking aku depan pekerja lain.mana la aku nak Letak muka aku yang comel ni..he…he..Apabila sampai di pintu bilik encik Syazwan.Aku teragak-agak untuk mengetuk pintu biliknya.Namun tanpa ku duga pintu biliknya dibuka dari dalam.aku terkejut sampai terlepas fail di tangan ku.Aku tunduk mengutip isi fail.Encik syazwan hanya memerhati gelagat aku tanpa membantu aku mengutip kertas tersebut.Teruk betul la mamat nie.Bukan nak tolong aku.Tolaong tengok ja.Nyampah la aku.


"Apa yang awak buat depan bilik saya ni."Tanya dia sambil memerhati aku yang sedang mengutip kertas.
"saya tanya apa hal awak buat di depan bilik saya ni.Saya tak ada masa la nak melayan kerenah pekerja yang suka berkhayal macam awak ni.Tak ada prodaktiviti langsung.Awak sedar tak awak sedang membuang masa saya."Sergah Syazwan selepas aku tidah memberi respon dengan soalan dia.
"Saya nak bagi data tentang projek untuk mengemaskini rekod pekerja jabatan pelajaran.saya mintak maaf atas kesalahan saya".Celah aku.
"Maaf ja la yang awak tau.Letak atas meja saya.Saya nak pergi mesyuarat ni."Ujur Syazwan sambil berlalu dari biliknya.
Monyet betul la dia ni.dia ingat dia putera raja ka.eee…ee geramnya aku.ego tk kena tempat..Apa la nasib aku dapat bos macam tu.Monyet pon ada perasaan dari dia.Aku jugak yang kena..Sapa suruh pergi mesyuarat lambat.Pastu nak lepaskan marah kat aku pulak..Dia yang tak prodaktiviti nak kata kat aku pulak..Baru jadi pegawai diplomatik,dah menyombong kalahkan pengarah pelajaran.blahla..


Aku balik ke meja aku dengan muka masam.kalahkan buah pelam muda.
"Aik muncung muka kau Zana.Tak kan encik Syazwan dah mula kacau kau kot."Tegur Nazirah selepas melihat muka masam aku.
"Memang dia kacau Zana,geram la.Dia yang lambat nak pergi mesyuarat.,nak marah kat Zana plak.Lepas tu boleh pulak kata Zana ni pekerja yang tak produktiviti,e…ee tak sedar diri betui la dia tu."Lepas aku
"Sabar ja la Zana,kita ni hanya pembantu tadbir ja.Orang bawahan ja.biar la.Tapi kan.kita orang baru nak padankan korang berdua.korang dah mulakan dengan permulaan yang tak best."
"Isk Nazira ni,tak habis-habis la nak usik zana.kalau orang macam tu.bagi 1 juta pun Zana tak ingin.Dah la Nazira.Jom la kita sambung keja.Nanti orang kata kita ni tak prodaktiviti langsung.pastu kata kita makan gaji buta"Kata aku sambil membuka fail perkhidmatan.Nazira pula berlalu dari meja ku untuk menyambung kerjanya yang tergendala sebentar tadi.


--------------------------------------


Lagu matahari ku kedengaran menggangu konsentrasi aku yang sedang khusuk melaksanakan tugas ku.aku terus mengangkat telifon yang sedang menjerit itu.

"Assalamualaikum ayah,lama ayah tak call Zana.ayah dan mak sihat ka"Tanya aku kepada ayahku.
"Ni la ayah nak habaq ni,mak kau tak sihat la,penyakit darah tinggi dia mai lagi,ayah ingat nak bawak pi klinik ja.tapi tak dak sapa-sapa yang boleh hantar.ayah dah suruh along dengan angah balik tapi depa kata sibuk pulak.ni yang ayah tipon Zana ni.kot-kot la boleh balik kampong"cadang ayah.
"Ya ka ayah,teruk ka sakit mak tu..La ni Zana sibuk la jugak,sebab da projek baru yang jabatan dapat.tapi insyallah,Zanaakan cuba balik la.ayah tok sah la risau na.ayah tolong tengok-tengok kan mak tau,Zana akan cuba mintak cuti kat bos."
"Okeylah kalau macam tu .Zana jaga diri baik-baik tau.apa-apa hal adik tipon ayah tau."pesan ayah.
"Baik la ayah.ayah pon jaga diri tau.asssalamualaikum"ucap aku.
"Walaikum salam"

--------------------------------------


Aku pergi ke meja Nazira untuk meminta pandangan nya.Sememangnya aku akan meluahkan dan meminta pendapatnya sekiranya aku menghadapi masalah kerana dia selalu memahami perasaan aku dan pendapat yang selalu nazira berikan juga dapat membantu aku menyelesaikan masalah yang telah melanda diri ku.

"Nazira mak zana sakit lagi la.darah tinggi mak naik lagi.Aku risau la.Lagi pun tak da sapa-sapa yang boleh bawak mak pergi hospital.zana rasa zana kena balik kampong la.macam mana ni??"Luah Zana
"Kenapa along dan angah Zana tak balik.mereka kan kerja lebih dekat dengan kampong Zana.Aku tengok apa-apa hal yang terjadi kat family kau.Kau ja yang bertindak.Diorang kan yang paling tua,patutnya diorang yang kena bertanggungjawab menjaga orang tua kau.cuti ka upon tak bayak lagi.suma kau maintak tuk balik kampung untuk jaga orang tua kau"Tanya nazira.
"tah la.ayah zana cakap diorng sibuk.ayah dah Tanya diorang dah.biar lah kat diaorang.Malas la nak campur.Nampaknya Zana kena mintak cuti la.agak-agak kan encik Syazwan luluskan tak?"Tanya zana.
"Boleh kot,kau bincang la elok-elok dengan dia.Kau bagi la sebab kat dia.Mesti dia boleh bertolak ansur nya.Kalau dia tak kasi,Zana kenyit sikit mata kat di,garenti dia cair nya.ha….hhaa..ha."Cadang Nazira.
"Sempat lagi kenakan Zana yer..Nak kena budak ni." Sambil mencubit lengan Nazira.
Nazira menjerit kecil sambil ketawa.Aku terus berlalu untuk mengisi boring cuti sebelum di hantar kepada encik Syazwan.Agak-agak encik Syazwan luluskan tak cuti aku.macam mana kalu dia tak luluskan cuti aku.ah.Tak kesah la.Berani dia tak luluskan cuti aku.dia tak kenal siapa aku lagi..haa…ha..Cakap besar la aku nie.Kot-kot dapan bos tercengang kot.

-----------------------------------------


Tok..tokk…Terdengar suara seseorang menyuruh masuk.Aku melangkah ke bilik encik Syazwan dengan senyuman yang manis.ceh ..Pura-pura pulak aku nie..Tak kesah la.walaupun terpaksa berlakon ,asalkan aku dapat cuti.nyampah betul la aku dengan mamat ni.Kalu bukan pasai kerja nie tak ingin aku nak senyum kat dia..Ya Allah permudah kan la segala urusan ku ini.


"Ya,da hal pa awak jumpa saya ni"Tersentak aku mendengar teguran encik syazwan.
"Saya sebenarnya nak memohan cuti untuk 3 hari,saya harap encik Syazwan dapat meluluskan cuti saya"Harap aku.
"Kan saya dah keluarkan notis bahawa permohonan cuti dibekukan sebab kita dapat arahan untuk mengurus projek terbaru kita.awak tak tengok Ke notis yang saya keluarkan"
"Tapi saya terpaksa cuti,saya ada hal kecemasan yang perlu saya urus kan.bukan saya suka-suka nak cuti."Tambah aku sambil menunjukkan muka sedih.
"Sekejap,saya nak tengok rekod cuti awak "Sambil encik melihat rekod cuti yang
Yang telah terpapar di komputer.
"Cuti awak Cuma tinggal 5 hari lagi,melalui rekod awk,saya lihat awak banyak ambil cuti.Saya tak boleh luluskan cuti awak"
"Tapi encik,saya perlu sangat cuti.tolong la saya encik"Rayu aku.
"Saya tak boleh lulus kan cuti awak.Tak faham ke apa yang saya cakap.Banyak kerja yang perlu awak uruskan"Tinggi suara syazwan.
"Ta….pi…sa….saya."
"Tak ada tapi-tapi,keputusan saya muktamat.Awak boleh keluar sekarang.Banyak kerja perlu saya uruskan daripada melayan alasan bodah awak tuh..Kalau awak dah malas dah kerja sini lebih baik awak behenti sahaja"Marah yazwan


Terpampang aku mendengar kata-kata encik Syazwan,aku terus keluar dari biliknya tanpa melihat mukanya.Aku melangkah laju menuju ke tandas.Tanpa disedari air mata ku merembes keluar.Aku menangis semahu nya.Mujur di tandas tiada orang.Sampai hati encik Syazwan memarahi aku sebegitu rupa.Bukan aku suka-suka hendak cuti.Tapi aku perlu membawa mak segera ke hospital.


-------------------------------------------


Aku pulang ke pejabatku selepas melepaskan perasaan sedih dan geram ku.belum sempat aku duduk,Nazira meluru ke arah aku.Pasti dia mahu bertanya tentang khabar permohonan cuti ku.

"Kau kenapa zana,mata kau merah dan sembam la.Kau ada masalah ke?Macam mana cuti kau?"Soal Nazira bertalu-talu.
"Encik Syazwan tak luluskan cuti Zana la,macam mana ni?Tapi yang paling Zana geram boleh pulak dia marah Zana.Dia cakap zara bagi alas an bodoh sebab nak ponteng kerja.Memang nyampah betul la dengan encik Syazwan tu.."Luah zana dalam keaadaan marah.
"Mungkin encik Syazwan tak tahu sebab zana nak mohon cuti kot?"Pujuk Nazira untuk mengurang kan rasa marah zana yang sedang marah.
Lagu matahariku memecah kesunyian dan secara langsung mematikan perbualan antara dua insan itu yang sedang rancak.


"Assalamualaikum ayah.Ayah sihat tak?"
"Ayah sihat?ayah telifon ni sebab nak bagitau zana yang mak makin teruk.mak sesak nafas kelmarin.Ayah dah hantar mak pergi hospital "
"Macam ayah hantar mak dengan apa?Macam mana dengan keadaan mak sekarang."Tanya aku dengan cemas.
"Ayah mintak tolong dengan pak cik Badri.Mujur la dia ada di rumah.Zana balik la rumah.Mak sekarang ditahan di hospital.Balik lah jenguk mak Zana ni"Cadang ayah.
"Baik la ayahZana balik hari ni jugak.Petang ni Zana bertolak"
"Ok la.Ayah tunggu Zana.Bawak kereta tu elok-elok tau."Nasihat ayah .
"baik lah ayah.kita jumpa malam ni.assalamualaikum."aku terus meletak telifon sambil memandang nazira yang masih setia menuggu aku.
"Zana rasa Zana perlu balik jugak la.Risau la kat mak.Mak dah teruk ni.Macam mana Zana nak buat nih.Encik Syazwan mesti tak izinkan Zana cuti?.".Tanya aku kepada Nazira dalam keaadaan cemas.
"Tak apa.Aku cakap kat encik Syazwan elok-elok.Kau jangan la risau.Kau pergi la bersiap.Tentang masalah disini biar aku yang settle."Senyum nazira sambil menepuk bahu aku.
"Terima kasih Nazira kerana sudi menolong Zana.Zana memang terdesak sangat ni."
"Tak pa.Aku paham.Kau balik lah jenguk mak kau.Kirim salam aku pada orang tua kau eh." Cakap nzira sambil menyentuh tangan ku supaya aku lebih tenang.
"Zana balik dulu,Assalamualaikum."


--------------------------------------

Aku terus balik ke rumah sewa ku untuk membawa beberapa helai baju dan roti untuk bekalan masa perjalanan nanti.Perjalanan mengambil masa 3 jam.Jarak dari seberang perai ke Alor Setar sungguh meletih kan.Setelah sampai di Alor Setar,aku terus ke hospital untuk menjanguk mak.Aku masuk ke bilik mak perlahan kerana tidak mahu mengejutkan mak yang sedang tidur.Mak kelihatan nyenyak tidur.Aku menelifon ayah ku untuk memberitahu ayah bahawa aku akan menemani mak malam ni.Keadaan wad kelihatan sunyi kerana semua pesakitnya telah tidur.Aku pun tidur di atas sofa selepas keletihan memandu tadi.


"Eh kamu Zana,bila sampai,kenapa tak kejutkan mak."Tegur mak selepas terjaga selepas aku solat subuh.
"Zana sampai semalam,tak sampai hati pulak nak kejutkan mak tidur.mak macam mana?dah sihat ka?"
"Alhamdulillah,dah kurang sikit penyakit mak ni"Sambil mak tersenyum.
Mak dan aku bersembang rancak setelah lama kami tidak bertemu.Berbagai cerita disampaikan kepada aku.Mak kelihatan ceria ketika berbual dengan aku.Aku meminta diri untuk pulang berehat di rumah selepas ayah datang untuk mengganti tempatku.


--------------------------------------


"Assalamualaikum.Boleh saya masuk encik Syazwan."
"Masuklah,ada apa hal awak datang jumpa saya.Awak nak bincang dengan saya ke pasal projek terbaru yang ditugaskan untuk unit kita."Serkap Syazwan sambil melemparkan senyuman kepada pekerjanya itu.
"Tidak,saya encik Syazwan kerana nak memberitahu encik syazwan bahawa Nurul syazana telah mula bercuti hari ini"Terang nazira sambil memandang tepat ke arah bos nya itu.Dia tetap menghormati ketuanya itu walaupun banyak suara-suara sumbang mengutuk bos nya yang diberi gelaran lion king disebabkan sikap tegas dan garang nya itu.
"Eh,bukan saya melarang dia bercuti ke..Saya tak luluskan cuti nya pon.Kenapa dia cuti juga.Degil betul la" Marah Syazwan sambil menghempas failnya ke meja.
"Yang encik nak marah-marah ni kenapa.Encik main marah ja orang tanpa mendengar penjelasannya.Encik tahu kenapa Syazana mohon cuti?Encik ingat Syazana suka-suka ke nak cuti?"Bentak Nazira.eee..ee.Geram aku dengan mamat ni..Harap muka ja hensem,tapi perangai macam lion king.oatut la diorang gelar dia Lion King.Memang sesuai pon..ha..ha..
"Apa maksud awak?"
"Sebenarnya Zana balik ke kampungnya di Alor Setar kerana mak nya sakit kuat.Sebelum ini pon cuti yang banyak di habiskan untuk menjaga mak dan ayah nya.Encik kena faham perasaan nya.Zana seorang anak yang bertanggungjawap kepada ibu bapanya.Setiap apa yang dia buat bukan untuk diri nya tetapi lebih kepada orang yang dia sayang"
"Saya tak tahu tentang itu"Sampuk Syazwan sambil memberi tumpuan tentang berita yang disampaikan sebentar tadi.
"Zana sanggup mngorbankan masa depannya demi mak dan ayahnya kerana dia terlalu sayang dengan orang tua nya.dia sanggup mengetepikan impian nya untuk menyambung pelajaran nya ke peringkat yang lebih tinggi.Walupun dia mempunyai kakak dan abang tetapi mereka hanya mengambil ringan tentang kehidupan ibu bapanya.dia sering dipandang rendah oleh kakak dan abangnya kerna hanya mempunyai diploma berbanding mereka yang mempunyai ijazah dan master"Cerita nazira sambil mengelap saki baki air matanya
"Zana seorang wanita yang cekal.walaupun di depan kita dia tersenyum,tetapi di sebalik senyumnya,ada tangisan.Dia hanya mahu menggembirakan hati orang sekeliling nya walupun hatinya terluka"
"Saya mintak maaf Nazira,saya bersalah kerana tidak mendengar pemjelasan nya"
"Encik perlu meminta maaf kepada saya.Tapi encik perlu meminta maaf kepada Zana"
"Sebenarnya saya cintakan Zana,saya tak tau bila perasaan ini mula timbul.Saya cuba menafikan perasaan ini dengan membuat zana sakit hati dan benci dengan saya."Luah Syazwan dengan nada perlahan.nazira pula terlopong mendengar pengakuan yang dari bosnya itu.
"Betul ke encik Syazwan,kenapa encik cuba menafikan perasaan itu."
"Saya pernah menyintai seorang pekerja saya dulu,tetapi selepas saya berikan segala yang saya ada,dia curang dengan saya dengan memilih lelaki kaya.saya tidak mahu kenangan itu berulang kembali.Jadi,saya cuba untk tidak jatuh cinta lagi.tetapi semakin lama saya cuba membenci semakin kuat cinta saya terhadap Zana"Luah Syazwan.
"Belum terlambat untuk encik mendapatkan cinta nya.saya boleh tolong encik,encik free tak hujung minggu ni."
"Betul ke.Awak jangan la pangil saya encik Syazwan.Di luar pejabat awak boleh panggil saya syaz je.Saya tak ada apa-apa rancangan hujung minggu ini?kenapa?


--------------------------------------

"Assalamualaikum"Serentak suara orng memberi salam di pintu
"Waalaikumsalam"Laung Zana yang berlari-lari anak untuk membuka pintu rumahnya.
Emak juga keluar dari bilik untuk menyambut tetamu yang datang setelah mendengar orang memberi salam.
"Eh,Nazira.Masuk la.Kau datang dengan sapa?"Jemput sahabatnya yang tercegat di muka pintu.Nazira terus masuk kerumah setelah diajak oleh sahabat nya.Nazirah terus bersalam dan bertanya khabar mak aku.
"Aku datang dengan kawan aku.Dia pergi ambil barang kat kereta.Kejap lagi dia masuk lah tu?"
"Eh Nazira ni boleh pulak tinggalkan kawan dia kat luar.biar zana pergi jemput dia"Aku bangun lantas menuju ke pintu rumah.Tiba-tiba tanpa disedari pintu ditolak kuat dari luar hingga menyebabkan aku terhantuk,aku terjerit kesakitan sedikit berundur untuk memberi ruang tetamu itu masuk.Namun jantung ku hampir luruh apabila empunya badan telah menunjukkan rupanya.


……………………………………………………………………………………………..

"Eh awak tak apa-apa ke.Sorry la saya tak sengaja.Meh saya tengok dahi awak"
"Eh tak pe,saya ok.Macam mana encik datang ke rumah saya nie?Tanya aku sambil menggosok dahi ku.merah muka ku menahan malu.Macam mana la mamat ni boleh datang ke rumah aku.
Encik Syazwan menuding jadi ke arah Nazira.
"Aik… tak kan nak la nak melaepas kan rindu kat pintu kot.Kalau ya pun masuk la dulu"Tegur Nazira.Sesedap ja dia mengusik aku.Nanti kejap budak ni,dah lama dia tak kena dengan ketam batu ni.Yang mamat ni pulak Boleh dia tersenyum cam kambing.
"Jemput lah masuk encik Syazwan."Sambil memberi ruang kepada syazwan untuk masuk ke dalam rumahnya.
Syazwan terus menyalami mak dan ayah yang baru selesai solat sebentar tadi.
"Saya syazwan,kawan satu pejabat dengan zana.saya dating ni nak menjenguk mak cik dan pak cik"
"Awat Zana habaq awai-awai yang kawan Zana nak mai.Boleh mak masak sedap-sedap"Tanya mak kepada aku.
"Zana tak tahu yang kami nak datang.Saja-saja nak wat kejutan sikit kat dia"Terang nadira sambil melihat aku.
"Mak cik dan pakcik sihat?Macam mana keaadan mak cik sekarang"Tanya Syazwan penuh sopan.Biar betul mamat ni.ni yang wat jantung aku dup dap..Bukan apa munkinG tertarik dengan kelainan sikapnya hari ni.
Aku terus ke pergi ke dapur untuk membuat air untuk tetamu terhormat tu.Nazira turut mengikut langkah ku.
"Apa niat nazira bawak Lion King tu?baik cakap betul-betul"
"La a..Nak jenguk mak dan ayah kau lah.Aku dah bagi tau dia sebab kau bercuti.Actually dia tak la teruk seperti kita sangka kan.Dia ajak aku jenguk mak dan ayah kau dan yang penting intan payung nya ni"Terang nazira sambil menuding jari ke arah aku.
"Merepek la Nazira ni.Jom lah angkat air ni.Malas nak melayan merapu minah senget ni"Sambil membawa dulang yang telah tersusun keropok ikan dan air teh.

Setelah mereka selesai menjamu selera.Aku membawa Nazira dan Lion King pergi berjalan-jalan di sekeliling kampong.Melihat permandangan sawah yang terbentang luas.Selepas tu kami pergi ke halaman rumah ku untuk mengait buah mempelam untuk dicicah dengan garam belacan.

"Meh saya panjat pokok ni.saya nie terror tau kakau panjat-memanjat pokok ni favourate saya masa kecik-kecik dulu"pelawa syazwan sambil menanggalkan kasut nya.
"Boleh ke encik syazwan.Okey gak Kalau macam tu.Saya teringin gak nak tengok orang Bandar panjat pokok"Kata ku sambil tersenyum penuh makna.Dia tak tau yang pokok ni banyak kerengga.Ni la masanya aku nak buli balik.Biar padan muka dia.
"Hati-hati Syaz"Aku menoleh ke Nazira..Syaz?biar betul minah ni..Namun persoalan itu terus hilang apabila aku melihat encik Syazwan turun dari pokok tergesa-gesa sambil melompat-lompat macam beruk.
Tanpa ku sedari aku ketawa terkekek-kekek melihat encik Syazwan terlompat-lompat kegatalan. Sambil mengibas bajunya.
"Kenapa kau tak cakap pokok ni ada kerengga"Bisik nazirah.
"Maaf la encik Syazwan,saya lupa nak bagitau yang pokok ni ada raja kerengga yang menginap"Puas hati aku.Ada lori ada bas,ada hari, hari gak aku balas.he..he..Hati jahat mula berkata.
"Tak pe.Salah saya gak tak tengok dulu"Kata Syazwan sambil tergaru-garu.
"Ya Allah.pasai pa yang jadi lagu ni.Jom masuk rumah sapu bam sikit.Dah merah kulit Syazwan"Aku sedikit simpati melihat bekas gigitan tersebut.Nampak merah terang disebabkan kulit encik Syazwan yang putih.

--------------------------------------

"Saya mintak maaf encik Syazwan"
"Tak a pa.sebenarnya saya ada hajat nak bagitau Zana,pak cik dan makcik."
"Apa "
"Saya ingin melamar Zana untuk menjadi isteri saya di depan mak cik dan pak cik.Saya dengan rendah diri memohon restu pak cik dan mak cik merestui niat suci saya memperisteri kan ratu hati saya"Luah Syazwan dengan penuh hormat sambil melutut di depanku dan memegang cincin.
"Encik syazwan jangan merepek lah.Benda macam ni tak boleh dibuat main."Aku masih terkejut dengan apa yang disampaikan encik syazwan sebentar tadi
"Saya tak merepek.saya betul-betul cintakan awak.dah lama perassan ini tersemat.tetapi say cuba menafikan.sebab itu saya cuba membuat awak benci kepada saya.tapi percaya lah saya cintakan awak.?sudikah awak menjadi suri hidup saya"
"Diam tandanya setuju"celah mak sambil tersenyum\"

----------------

"Kompang di palu pengantin baru,duduk bersanding Zana tersipu malu…" Nazira nyanyi perlahan nadira sambil melangkah masuk ke bilik pengantin.
"Eh Nazira,masuk lah.Ok tak rupa Zana?terang tak makeup Zana ni?rimas la mekap tbal-tebal.Ngadu aku sambil membetulkan tudung dan busana pengantinku yang sarat dengan labuci.
"Cantiknya kau.Ala biasa la kalau makeup tebal.Nama pun pengantin.Macam ni encik Syazwan kau baru la tergoda."
Tiba-tiba terdengar paluan kompang.aku dibawa turun untuk berjalan seiringan dengan pengantin lelaki.Abang sayangku kelihatan tampan dengan mengenakan baju melayu cekak musang yang berwarna biru laut.Sedondong dengan aku.Dia menggam tangan ku dan berjalan seiringan dengan ku menuju ke pelamin yang di tempah khas.kama duduk bersanding dia atas pelamin yang dihiasi dengam bunga mawar putih yang tersusun cantik.aku tak akan melupakan saat bahagia kami ini..


--------------------------------TAMAT------------------------------------

*Terima kasih kerana ssudi membaca cerpen saya.Ini adalah penulisan pertama saya.saya berharap para pembaca dapat memberi komen agar saya dapat membaiki karya saya pada masa akan datang*
posted by Penulisan2u @ 4:28 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
37 Comments:
  • At 31/7/09 2:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    la tiba2 je si lelaki ni jatuh cinta

     

  • At 31/7/09 3:45 PTG, Anonymous cantik said…

    tetiba je jatuh cinta?
    konfius2

     

  • At 31/7/09 3:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ampun penulis...tapi aku xleh tahan untuk gelak terguling-guling..ahhaahha

     

  • At 31/7/09 7:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    entahnye tibe-tibe je jatuh cinta.. ape kes ni...
    tp bes lah baca...klakar

     

  • At 1/8/09 1:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha..psai nk mntk cuti pn tb2 leh jtuh cinta!!kwang2..mcm katun ja aku rasa tp aku x kesah sb nm heroin 2 dgn aku sm, nm aku pn zana gk..hehe..

     

  • At 1/8/09 1:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    betul2....tiba2 jer jatuh cinta...
    mengejut betul...
    pengolahan kurang bagus..
    but next time wat ceroen yg lebih memuaskan lagi dari ni...
    aja2..
    jangan putus asa yer...

     

  • At 1/8/09 11:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahahahahahahahaha
    tolongla jgn wat cite mgarut
    ta psl2 plak blh jatuh cinta hahahaha
    bongokla cite nih

    (:~D)
    ske komen

     

  • At 1/8/09 1:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    asal tibe2 je jtuh cinta
    cite x mndbrkan sungguh.huhu

     

  • At 1/8/09 4:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hrmm, not satisfied la.
    mcm mner plak boleyh tjatuh cinta?
    x creative.

    ps:sorry, maybe trlalu pedas tp kenyataan.

     

  • At 1/8/09 6:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Huh?? confused plus tak masuk akal lgsg cerita ni.
    U should be more creative...
    Give a try lagi yer..
    cayo2...

     

  • At 2/8/09 1:59 PG, Blogger syasya said…

    x masuk akal langsung citer ni...tine2 jatuh cinta...x creative langsung..xbest la citer ni..buang mase je bace...

     

  • At 2/8/09 1:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    betol betol betol....aku pn plek gak...tibe2 jer bos die leh jatoh cinte kt die...1 more thing,kalo ye pn awk nk bg pnjg cite nie,xpyhla wat x logik...mcm mase membe die ckp zana 2 amek cuti,ckp jela pasal mak die sakit...xpyhla nk cite pasal laen merapu2....

     

  • At 2/8/09 2:09 PTG, Anonymous far_east said…

    really really really xbest...
    jalan cerita macam kebudak-budakan jer...
    sori penulis...
    awak ada idea cuma tak dikembangkan betul2...

     

  • At 5/8/09 11:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahahahaha...knp lwk sgt nie?????laen x wat la cte yg lbh baek dr nie..

     

  • At 5/8/09 12:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni ok...tapi ada lah sedikit merapu2....tekde feel nak baca...maaf ya penulis, kalau cerita ni ada konflik, mesti seronok lagi nak baca... teruskan usha.....

     

  • At 5/8/09 10:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg lar klakar n ttbe jt0h cnte..tpy jgn pndg rndah..pe lar k0wank!
    pt0tnyer bg smgat!

     

  • At 5/8/09 10:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    crita ada cuma kualiti dan kreativiti xda..
    apapn teruskan brkarya. Cerpen prtama awk ni jdkan pgajaran ya. awk mc dlm proses ke arah mjd penulis serba blh.

     

  • At 6/8/09 1:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jtuh cnta tb2...
    ntah bl dia leh jtuh cnta...
    plik2...

     

  • At 6/8/09 4:55 PG, Anonymous mimie miamie said…

    ish2..
    ape nk jd dgn tukng2 komen ni..
    xelok ketwakn owg...
    bg la smgat ke..

    ape2 pn,blh diperbaiki..cuba berimaginasi semsa mbuat karya..
    membyangkn ianye berlaku..
    pk logiknye jg...
    pasti anda berjaya..

     

  • At 6/8/09 12:02 PTG, Blogger mojako said…

    cerita ni macam ada yg missing kat tengah2 tu...tiba2 jer jatuh cinta...tak per boleh improve lagi

     

  • At 6/8/09 12:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tgk komen semua bosan je, x jadilah nk bce, tgk tajuk best je, apepun penulis jgn give up ok..

     

  • At 6/8/09 1:14 PTG, Anonymous adoyai said…

    adoi...
    ni lg 1 cerpen yg lawak...
    mcm xde kes je mamat tu ske kat pmpuan tu tba2..
    adoi..

     

  • At 7/8/09 2:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xper...blh diperbaiki lg..coz tiba2 je t'jatuh cinta...2 je yg kurang n jln cerita dia...teruskan usaha anda ya...

     

  • At 7/8/09 3:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sprti yg smua org kate cite nie memng kelakr sbb tibe2 jr bos 2 bleh jatuh cnta. maybe kmu nk cube katekn yg 2 cnta pbdng prtama tpi jln crita dy mcm syok sndri. pngolahan crita pn xbrape btul. ade bnyk kesalahn utk mngmbarkn ssuatu situasi..sila cube lgi...

     

  • At 7/8/09 3:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nk jd pnulis perlu pandai berimiginasi..
    ia penting utk menghsilkan karya yang terbaik dan bermutu..
    rentetan konflik perlu disusun dengan teliti agar pembaca tidak mdh bosan..
    apa pun tahniah kerana telah menjuba..
    penulisan adalah satu seni dan ia memerlukan ketelitian bukan sekadar untuk melepaskan batuk ditangga..
    cuba perbaiki yang kurnag dan jdikan komen orn ramai sebagai perangsang..

     

  • At 9/8/09 8:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite nie best tapi nape hero dia tiba2 je jatuh cnta kt heroin tak mendbrkanla..tapi takpe best gak cite nie...

     

  • At 9/8/09 12:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer best..tapi mcm ne hero dia blh jth cnta dng heroin??

     

  • At 9/8/09 5:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sebenatnyua,cerpen ni ok tapi kenapa palk tiba-tiba je terus sampai tahap melamar?belum kenal,dah tiba-tiba datang kampung melamar.macam tak logik je cerpen ni.Agaknya penulis nak habiskan cerita ni cepat kot.....lepas ni cuba panjangkan cikit cerita tu....anyway...percubaan yang bagus....

     

  • At 10/8/09 3:18 PG, Blogger AmirHaddatsa said…

    komen gile tul panjang!
    kah! kah! tetiba je jtuh cinta pmnda pnya plot ler
    oh 1 lgi..tlog la check tatabahasa lepas siap menaip..banyk silap ejaan la..poning nk mentranslate

     

  • At 10/8/09 10:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x bestnye cite ni. mmg banyak silap ejaan & tatabahasa

     

  • At 14/8/09 3:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    perlukan usaha yang lebih lagi.
    terlalu pantas mencapai konklusi

     

  • At 20/8/09 11:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alamak...starting da bes da..skali sampai bab bos die jth cinte terus mals nak habiskan..x excited da..cepat sgt jln cite..

     

  • At 26/8/09 4:05 PTG, Anonymous rockerina said…

    baru cam nak layan..aleh2 bleh lak bos ttbe jatuh cinta..gile x logik..huhu...citer da ade tp..adoi la...huhuhu...

     

  • At 4/9/09 3:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    penulis nak abiskan cpt2 ke?
    crite dia seronok taw tp x dikembangkn...
    klu dikembgkn agknya msti blh jd cerpen bersiri
    smtara nk tgu syaz jtuh cinta...
    apa2 pn..cubaan yg bgus..
    msti crite akn dtg lg bermutu..
    lg stu byk tertinggl perkataan..
    tp good job (^.^)
    sun...

     

  • At 19/12/09 3:06 PTG, Anonymous aku WaNita said…

    ok la...............................

     

  • At 12/8/10 11:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xbest pun cite ni..mcm nk cpt2 je bg smpai kt ending.
    xde lak cite mcm mn shazwan 2 leh terpikat kt zana 2..huhu

     

  • At 10/4/11 2:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    la pelik tetiba laki tu jth cnta???

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group