BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, Julai 12, 2009
Cerpen : Kasih Ucop
Nama Pena : nur

Selesai sahaja solat Subuh aku terus ke dapur. Aku tak mahu terlepas membungkus nasi lemak mak pagi ini. Sesampainya aku di lantai dapur mak menoleh. Aku hadiahkan senyum pagi pada mak. Mak membalas senyum sambil mengaul sambal ikan bilis dalam periuk. Kedengaran bunyi senduk mak berlaga dengan periuk.

"Kau tu baru saja balik semalam Kilah..tidurlah lebih sikit.." Mak bersuara. Aku menghampiri mak. Rapat di belakangnya. Pinggang mak ku peluk perlahan. Kepala kulentokkan di belakangnya.

"Kilah rindulah..rindu dengan nasi lemak mak.." Mak menggerak-gerakkan badannya sedikit kegelian, kemudian ketawa kecil. "Busuknya anak mak ni."

"Busuk busuk pun anak mak jugakan?" Makin erat juga kupeluk mak. Rindu yang menggunung setelah setengah tahun berjauhan terlerai jua. Terasa cuitan tangan mak di pipiku. Sebelah tangan lagi masih memegang senduk sambal dalam periuk. Wap panas dari sambal yang menggelegak naik ke atas. Aroma sambal ikan bilis mak menggugat selera pagiku. Lamanya aku tak makan nasi lemak mak.

"Kilah nak tolong mak kan?" Aku mengangguk. "Kilah pergi mandi dulu, biar bersih-bersih sikit. Mak tak nak nasi lemak mak terkonti..mm..apa?..mm..mm..nasen..nasyen eh?" Mak sengetkan kepala pandang aku. Berkerut keningnya. Aku melepaskan ketawa besar.

"Ter-kon-ti-mi-na-syen lah mak." Kusebut semula dengan betul dan kusambung lagi ketawaku. Perkataan itulah yang aku selalu sebut ketika membungkus nasi lemak bersama mak dulu. Rasa geli hati bila mak dah belajar nak sebut.

Mak cuit pinggangku. "Dah..dah..Kilah pergi mandi sekarang. Nanti Kilah pergi rumah Mak Seha, pergi tengok-tengokan si Ucop tu. Mak dengar semalam dia sawan teruk."

Aku lepaskan pelukkan mengambil tempat duduk di kerusi. "Ucop? Sawan lagi?" Mak mengangguk sambil memutar tuil dapur matikan api.

Kasihan Ucop. Sawan benar-benar mengubah hidupnya. Ucop mula diserang sawan sejak berusia 3 tahun lagi. Serangan sawan itulah yang menyebabkan kehidupan Ucop tak sama macam remaja lain yang seusia dengannya, otaknya terencat.

"Rindu sangat si Ucop kat kau Kilah. Tiap kali mak ke rumah Mak Seha dia asyik tanya bila kau nak balik. Nanti lepas tolong mak hantar nasi lemak, kau pergilah jumpa si Ucop tu." Arah mak.

Aku risau memikirkan keadaan Ucop. Ucop sudah pun berusia 19 tahun, sawannya pula semakin teruk menyerang. Penyakit sawannya itu menderitakan dirinya bertahun-tahun. Bagaimana pula masa depan anak itu nanti jika kerap saja di serang sawan. Keluh kulepaskan berat.

Mak yang sudah berada di hadapanku kupandang lama.

"Pergi mandi lekas! Lepas tolong mak nanti cepat pergi jumpa Ucop!" Sergah mak sambil picit hidungku. Aku sengihkan muka kemudian angguk-angguk dan bergegas ke bilik air.


------


Selepas menghantar nasi lemak mak ke Restoran Hj.Salleh aku singgah di rumah Mak Seha. Aku cari Ucop. Mak Seha kata Ucop tak ada, Pak Oyak bawa Ucop pergi berubat di rumah Unduk Manan di kampung sebelah. Aku tanya Mak Seha pasal sawan Ucop. Mak Seha kata sawan Ucop semalam teruk sangat. Habis meracau-racaunya dia selepas mengurung diri di dalam bilik sehari suntuk.

"Risau makcik ni Kilah. Harap-harap lepas berubat tu nanti kendur sikitlah sakitnya tu." Luah seorang ibu yang tabah.

Kasihan pada Pak Oyak yang sering ke hulur-ke hilir tak pernah putus asa mencari ubat. Semua orang tahu penyakit Ucop itu tak ada ubatnya, tapi Pak Oyak tak ambil pusing sedikit pun. Aku ingat kata-kata Pak Oyak dulu, "Selagi aku hidup, selagi aku ada kudrat dan tenaga, selagi itu aku akan mengubati penyakit anakku. Aku tak peduli orang nak kata apa." Aku sokong kata-kata Pak Oyak. Memang benar, dalam quran sendiri kita disuruh berusaha. Usaha yang sungguh-sungguh itu jika diperkenankan olehNYA, tidak mustahil keajaiban akan berlaku bukan?

"Ucop merajuk apa Mak Seha? sampai kurung diri dalam bilik." Soalku pada Mak Seha yang termenung panjang.

"Entahlah Kilah. Dia ikut Afiz keluar ke pekan kelmarin, sampai-sampai je rumah dia lari masuk bilik. Alih-alih tengah malam kena sawan. Makcik ada tanya Afis tapi Afis buat tak tahu."

Aku sekadar angguk-angguk. Dalam hati tertanya-tanya apa yang Afiz dah buat pada Ucop.

"Tak apalah Mak Seha. Esok Kilah singgah lagi jumpa Ucop. Kilah balik diri dulu ya." Aku meminta izin pulang. Wajah seorang ibu yang tabah sempat kurenung sayu sebelum melangkah pulang.

Dalam perjalanan pulang wajah Ucop dan Afiz berlegar-legar di mindaku. Aku faham benar kelakuan Ucop. Sejak aku kenal Ucop dari kecil kalau dia merajuk dengan sesuatu mesti dia akan kurung diri dalam bilik. Pernah masa kecil dulu dia merajuk dua hari sebab aku dan Afiz tak mahu main masak-masak dengan dia. Aku kata pada Ucop, lelaki tak boleh main masak-masak. Ucop degil nak main jugak. Kami bertengkar. Aku marah Ucop. Lepas tu dua hari aku tak jumpa Ucop. Mak Seha kata Ucop merajuk, mengurung dirinya tak mahu kawan dengan Kilah. Lepas rajuknya reda aku kawan balik dengan Ucop. Aku sakat Ucop kuat merajuk. Ucop jawab dia bukan merajuk, tapi bawa diri. Aku tak tahu apa yang Afiz buat kelmarin sampai Ucop merajuk macam tu. Setahu aku Afiz pun baru balik dari Rusia minggu lepas, takkan balik-balik dah buat Ucop ‘bawa diri’?


--


Esoknya petang, balik sahaja dari berborak panjang di rumah Zara aku singgah ke rumah Mak Seha. Aku cari Ucop lagi. Aku nampak Mak Seha duduk di pintu belakang rumah, sedang mengelek ubi. Aku jerit bagi salam. Mak Seha memanjangkan leher tersenyum.

"Walaikumsalam Kilah! Naiklah rumah, Ucop ada kat depan tu!" Sahut Mak Esah.

Aku naik rumah, ketuk pintu depan. Aku beri salam sambil panggil nama Ucop. Tiga kali baru salamku berjawab. Aku menjengukkan kepala ke dalam rumah. Aku lihat seorang lelaki di atas sofa sibuk menekan-nekan fonselnya. Sedang kakinya melunjur di atas meja. Aku perhatikan dia. Lama. Seperti tidak percaya. Afiz yang kulihat di atas sofa itu apakah Afiz yang sama ku kenal dulu? Lain sungguh penampilan lelaki bergelar graduan luar negara itu. Berkemeja tanpa lengan, seluar pendek separas lutut, dalam rumah pun berhias dengan topi yang tertera jenama asing. Berjenama sungguh nampaknya. Aku perhatikan Afiz dari hujung rambut sampai hujung kaki. Lagaknya nyata berbeza. Afiz yang ini tidak sama macam Afiz yang selalu main dengan aku dan Ucop di bendang dulu. Lain benar. Aku tersengih sendiri. Mungkin ini yang dikatakan sebagai Up-to-date. Semua orang pastinya tidak mahu ketinggalan. Afiz juga.

"Tak nak masuk ke kilah?" Sapanya acuh tak acuh. Aku yang sedari tadi tercegat di muka pintu melangkah masuk perlahan-lahan. Segan rasanya pada Afiz yang duduk di sofa.

"Ilah! Ilah! Ilah!" terdengar namaku dipanggil. Aku toleh ke kiri, di suatu sudut, Ucop duduk di lantai sedang ternganga pandang aku. Mulutnya penuh dengan makanan. Di ribanya pinggan berisi nasi berlaukkan telur bersimbah kisap. Aku pandang tv di hadapan Ucop, kartun Ben10 rupanya. Patutlah punggung Ucop melekat di situ. Aku beri salam pun dia tak berganjak.

Dipanggilnya namaku lagi dengan mulut penuh sambil terlonjak-lonjak. Tersembur nasi dari mulutnya. Cepat-cepat makanan di dalam mulutnya itu ditelan dengan paksa. Dia menepuk-nepuk dadanya kerana tersedak. Aku tarik kain baju kurung, duduk bersimpuh di sebelahnya. Gelas berisi air di atas lantai ku suakan. Serta-merta dicapainya lalu meneguk sampai habis. Maunya aku tak rindu dengan keletah Ucop yang sebaya dengan kanak-kanak 7 tahun itu.

Ucop mengusap dadanya menenangkan diri. "Bila Ilah sampai?" soalnya serta merta.

"Dua hari lepas." Jawabku sambil menjenguk-jenguk ke dapur. Nampak kelibat Mak Seha ke hulur ke hilir sibuk. Sesekali aku jeling Afiz di sofa yang tersengih-sengih pandang fonselnya. Dia perasan aku memerhatikannya. Cepat-cepat dia bangkit dari duduk. Berlalu ke biliknya tanpa pandang aku sekilas pun.

"Kenapa Ilah tak datang jumpa Ucop?..Ilah jahat!" Ucop di sebelahku tiba-tiba tarik muka, matanya kembali memandang tv.

"Ada lah Cop. Pagi kelmarin. Tapi Ucop tak ada."

"Ucop tak ada? Ucop ke mana ya?" Ucop pandang aku. Ternganga sambil menggaru-garu kepalanya.

"Ucop kan ikut Pak Oyak pergi berubat."

"Ha’ah...iyalah..Ucop lupa.." Ucop tersengih-sengih teringat sesuatu. Menampakkan barisan giginya yang tidak rata. Butir-butir nasi melekat di pipi dan dagu. Telur mata kerbau dicuitnya lalu disuapkan ke mulut.

"Macam mana berubat dengan Unduk Manan Cop?" soalku. Ucop tak jawab. Matanya membuntang pada kaca tv, tak berkelip-kelip. Lagu ending Ben10 kedengaran kuat, kusyuk sangat Ucop mendongak di depan TV.

Aku perhatikan Ucop dari belakang. Dia menyuap nasi ke mulut, masih macam dulu. Butir-butir nasi terjatuh di atas lantai. Baju dan seluarnya juga sudah comot, penuh dengan nasi dan palitan kicap. Aku sentuh belakang Ucop, kuusap perlahan belakangnya. Rinduku pada Ucop terubat. Enam bulan aku tak jumpa Ucop. Saiz badannya pun sudah mengecil, terasa tulang-tulang belakangnya di tapak tanganku. Kurus benar dia berbanding kali terakhir aku balik kampung dulu.

"Mak Sehaaaa..Ucop dah abis makaaan!" Jerit Ucop meletak pinggan ke lantai membuatkan aku sedikit terkejut.

Mak Seha di dapur tak menyahut. Sibuk barangkali. Ucop mencelup kedua tangannya dalam mangkuk berisi air yang disediakan untuk membasuh tangan. Kemudian tangannya dilap di baju. Pinggan di sorong ke tepi dengan siku sambil melunjurkan kakinya. Aku tarik pinggan itu ke arahku, butir-butir nasi yang kukutip di atas lantai ku letak di pinggan.

"Ucop dengan Afiz ke mana siang kelmarin?" soalku sambil membersihkan baju Ucop dari sisa makanan. Ucop pandang aku. Diam.

"Ilah tanya ni Cop, siang kelmarin Ucop dengan Afiz pergi ke mana?" Dia angkat muka memandang atap rumah dengan mulut ternganga. Berkedip-kedip matanya, berfikir seketika.

"HAH!!" Jeritnya tiba-tiba sambil pandang aku dengan mengangkat jari telunjuk. Tingkahnya buat aku terkejut.

"Ucop ingat! Ucop ingat! Ucop ikut Afiz gi pekan jalan-jalan!"

Aku angguk-angguk sambil mengurut dada. "Jalan-jalan saja ke?" soalku.

"Afiz kan Ilah, dia bawa Ucop jumpa satu orang. Lawaaa...macam anak patung Ilah punya.. rambut dia gulung-gulung..." Bersemangat Ucop memberitahu sambil menggayakan aksi rambutnya.

"Lagi, baju dia merah-merah..lagi..lagi.. dia tinggi.. pakai kasut tinggi-tinggi... lawaaa.." Aku mengangguk-angguk.

"Tapi dia jahat!" Sambungnya lagi. Ucop cebik muka. Dia tunduk pandang lantai. Memuncungkan bibir.

"Kenapa dia jahat?"

"Dia tak suka jalan-jalan dengan Ucop! Dia marah Afiz! Ucop pun dia marah! Dia kata Ucop dungu! Aiskerim Ucop tumpah atas baju merahnya. Ucop bukan sengaja langgar dia pun. Kaki Ucop ni yang langgar kotak. Dia pukul dan cubit Ucop.. sini.. sakit tau..." Adu Ucop sambil menunjukkan lengannya. Aku tunjuk rasa simpati sambil usap-usap lengannya.

"Ucop tak dungu kan Ilah? Kan? Kan? Kan?" sambungnya. Aku angguk-angguk.

"Iye..Ucop ni kan pandai..pandai macam Ben10." Pujiku. Kepalanya kuusap perlahan.

"Yeh..yeh! Kilah cakap Ucop tak bodoh! Yeh yeh!" Ucop menaikkan tangannya melonjak keseronokkan.

"Tapi kan Ilah.." Wajah seronoknya bertukar sedih tiba-tiba. Badannya direndahkan.

"Afiz pun panggil Ucop Dungu. Kelmarin Afiz balik rumah marah-marah Ucop...." Perlahan-lahan kepala Ucop tunduk. Lama. Aku merapatkan diri mendekatinya. Bahunya kupegang. Kulihat ada titis jernih menitik di bajunya. Bahunya ku usap perlahan. Kecil benar hati Ucop dengan Afiz, patutlah Mak Seha kata dia kurung diri sehari suntuk.

Aku anggkat muka Ucop. Pipinya yang basah kukesat. "Lain kali kalau Afiz nak pergi dating usahlah Ucop ikut lagi ya. Duduk je kat umah tolong mak."

Lama dia termenung. Berfikir seketika. Air matanya yang bersisa diseka, kemudian dia bersuara, "Ilah, dating tu apa?"

"Oh..dating tu bertemu janji." Jawabku.

"Bertemu janji tu apa?"

"Berjumpa makwe.."

"Berjumpa makwe tu apa?"

"Bila lelaki dan perempuan keluar jalan-jalan bersama, kita pangil mereka itu dating. Afiz lelakinya dan Rozi pula perempuannya. Macam Pak Oyak dengan Mak Seha dulu-dulu. Diorang pun ada dating juga." Ujarku panjang. Aku tak tahu macam mana nak jawab lagi kalau dia masih nak tanya.

Ucop angguk-angguk, menekan-nekan remote tv. Tertukar-tukar siaran di tv tak tentu hala. Remote tv kutarik dari tangannya dan letak di atas meja. Matanya kelip-kelip pandang aku lama.

"Ucop pun pernah dating dengan Ilah dulu kan?" soalnya tiba-tiba. Aku membulatkan mata. Kemudian tersengih panjang sambil mengangguk-angguk mengiyakan.

Seketika kemudian Ucop kulihat wajahnya teringat sesuatu. Dia tunduk pandang robot Ben10 di tangannya. Sesekali jeling aku. Aku pandang, dia tunduk malu-malu.

"Ilah..Ilah.. Upihkan..dia ada robot Benteng. Beeesaaar. Besar daripada yang Ucop punya.." Ucop tunduk menguis-nguis lantai dengan kepala patung Ben10nya. Berbunyi lantai papan rumah Mak Esah.

"Ilah pernah tengok robot besar Ben10 kat KL juga tau. Emm..Ucop Nak tak? Ilah boleh belikan untuk Ucop." Ucop angkat muka. Matanya bulat pandang aku.

"Nak! Nak! Nak!" Dia melompat keriangan.

"Ilah janji tau, belikan Ucop robot Benteng! Ucop nak..Ucop nak yang..beeeeesaaaar daripada Upih punya!" Ucop mendepakan tangannya.

Aku mengangguk. "Ok..ok..Ilah janji." Kuseluk poket baju kurung dan keluarkan fonselku. Aku setkan reminder agar aku tak lupa. Nanti aku lupa tak pasal-pasal Ucop ‘bawa diri’ marahkan aku.



--------------------


Cuti dua bulanku berlalu begitu pantas. Pejam celik sudah hari terakhir. Aku seperti tidak puas duduk di kampung. Dua bulan bagiku tidak cukup. Esok awal pagi aku akan kembali semula ke KL. Pagi ini seperti biasa aku bangun awal untuk bantu mak. Kemudian ke Restoran Hj.Salleh hantar nasi lemak. Lepas hantar nasi lemak aku tak terus balik rumah, aku singgah jalan-jalan di pekan. Terfikir juga mahu membelikan sedikit buah tangan untuk di bawa balik ke KL esok.

Di pekan aku terserempak dengan Pakcik Oyak dan Ucop. Dari bank menguruskan kewangan OKU Ucop katanya.

"Comelnya Ucop hari ni Pak Oyak!" Pujiku sambil pandang Ucop.

Ucop pakai t’shirt putih, seluar panjang biru, bertopi Ben10, dan tergantung di lehernya botol air hijau. Aku ingat botol air itu, botol air yang Afiz yang kirimkan dari Rusia 4 tahun lalu sebab Afiz tak dapat balik beraya. Mak Seha pernah cerita, hari pertama Ucop dapat botol air tu, ke hulur ke hilir dibawanya. Seminggu tak nak lepas, Mak Seha minta nak basuh pun dia tak nak kasi.

Botol air di perut Ucop ku kuis-kuis dengan jari sambil menjeling-jeling Ucop. Dia tersengih-sengih malu. Ditarik-tarik hujung t’shirt putihnya. Sengaja ditunjukkan gambar Ben10 yang besar.

"Comel benar Ucop ni kan Kilah..macam Benteng." Pak Oyak menambah sambil ketawa. Aku angguk-angguk mengiyakan. Ketika itu aku memerhati sekeliling. Ada mata-mata liar orang-orang yang menjengkelkan. Ekor mata mereka pandang Ucop dengan pandangan yang aku tidak suka. Beberapa remaja yang berpakaian sekolah yang duduk melepak di luar pusat cybergame berhampiran tergelak-gelak kuat sambil tunding jari pada Ucop. Beberapa perkataan dilemparkan. Kulihat Pak Oyak mengeluh geleng kepala.

"Itulah, mereka anak-anak yang tak sedar dek untung. Tak pernah rasa syukur dengan kesempurnaan yang diberi Tuhan. Ucop mungkin kekurangan akal, tapi hatinya lebih daripada hati semua orang." Pak Oyak yang bersuara memandang sayu pada Ucop. Aku sekadar mengangguk. Mengiyakan kata-kata Pak Oyak. Memang benar Ucop punyai hati yang tak sama macam orang lain, hati Ucop suci sesuci hati bayi yang baru lahir.

Ketika itu kulihat wajah Ucop berubah. Dia melangkah berdiri di belakangku. Dia tunduk. Seakan mahu sembunyikan dirinya. Aku cepat-cepat tarik tangan Ucop. Aku peluk lengannya rapat di sisiku.

"Kilah ni dari mana nak ke mana?" Soal Pak Oyak turut senyum pandang aku peluk tangan Ucop.

"Tak ke mana-mana Pak Oyak, saja jalan-jalan cari ole-ole yang menarik. Nak belikan untuk kawan-kawan kat KL. Esokkan Kilah dah nak balik." Pak Oyak angguk-angguk. Ketika itu juga kedengaran satu bunyi. Ucop di sebelahku pegang perutnya. Aku tergelak besar sambil membetulkan topi Ucop yang senget. Lapar benar si Ucop sampai perutnya kuat berbunyi.

Serta merta Pak Oyak ajak aku makan tengah hari bersama. Aku ikutkan saja. Pak Oyak pilih Restoran Hj.Salleh. "Kita, kalau nak tengok kampung sendiri maju kenalah support orang kampung sendiri." Itulah kata-kata Pak Oyak. Aku sekadar menggangguk. Aku memang jarang makan di Restoran Hj.Salleh. Bukan sebab tak suka makan di situ, aku yang memang jarang makan di luar. Mana-mana restoran pun aku tak masuk.

Di Restoran Hj.Salleh kami berborak-borak tentang hal kampung. Ketika itu Hj. Salleh pun turut sama di meja. Macam-macam Pak Oyak dan Hj.Salleh tanya aku. Dari soalan tentang pelajaranku di Kuala Lumpur, tentang perniagaan nasi lemak mak yang laris, dan sampailah ke soalan cepu cemas bila aku nak kahwin. Lidahku yang petah bercerita tiba-tiba mengelu bila diajukan soalan cepu cemas. Ucop di sebelah yang seronok makan bubur ikan bilis tiba-tiba menyampuk. Dijawabnya pada Pak Oyak dan Hj.Salleh yang aku ni tak laku. Meletus ketawa Pak Oyak dan Hj. Salleh. Aku pun tergelak sama walaupun aku rasa nak cubit-cubit saja pipi Ucop.

Selesai makan Pak Oyak dan Ucop tak terus balik. Pak Oyak kata nak ke pejabat daerah ada sedikit urusan. Aku tawarkan diri untuk jaga Ucop. Aku minta Ucop dari Pak Oyak, nak bawa Ucop jalan-jalan. Pak Oyak setuju sahaja.

Ketika berjalan-jalan di deretan kedai Bai Din kami terserempak dengan Afiz dan seorang perempuan. Mereka sedang meninjau-ninjau kain batik di sebuah kedai kraf di situ. Betullah kata Ucop, rambut perempuan tu bergulung-gulung macam anak patung aku. Cantik.

"Afiz!" Jerit Ucop. Aku terkejut bila Ucop menjerit. Cepat-cepat ku halang Ucop. Aku tarik tangannya.

"Biarkanlah si Afiz tu dengan makwenya Cop." Aku tarik tangannya masuk ke kedai makan.

Ucop pandang aku. Dia senyum sambil mengusap-usap perutnya dengan robot Ben10. "Ucop tak laparlah. Tadikan baru makan ngan Pak Oyak." Jawabnya sambil mata meliar semula memandang Afiz.

"Tak apalah, kita minum saja ok. Ilah dahaga ni." Ajakku sambil menarik kerusi.

"Afiz! Afiz! Ucop kat sini!" Jerit Afiz. Tak sempat aku halang Ucop berlari ke arah Afiz. Aku mengejarnya dari belakang.

"Ooooo..Afiz dating dengan Rozi kat sini ya? Ucop pun dating juga tau...dengan Ilah. Tu Ilah tu..." Ucop menunding jari ke arahku sambil lompat-lompat.

Afiz memandang aku dengan wajah cuak. Teman wanitanya yang bernama Rozi di sebelahnya menyilang tangan berpeluk tubuh. Dia menjeling memanjang sambil menyengetkan bibir melihat Ucop. Tak suka benar dia dengan Ucop.

"Jom kita dating kat tempat lain Cop." Aku senyum pada mereka dan cepat-cepat tarik lengan Ucop untuk beredar pergi. Tak mahu kacau daun.

Waktu itu juga robot Ben10 Ucop terlepas jatuh ke lantai. Terpeleser ke kaki teman wanita Afiz. Aku dan Ucop saling memandang. Ucop melepaskan lengannya dari tanganku, cepat-cepat dia berpatah balik ke belakang. Langkah Ucop terhenti di hadapan Rozi bila tengok Rozi letakkan kaki di atas Ben10nya. Ucop pandang aku. Aku pandang Rozi dengan wajah terkejut. Rozi angkat kening tersengih sinis. Aku pandang Afiz di sebelahnya, Afiz kaku macam pokok kayu.

Ucop tunduk, mahu ambil Ben10nya. Belum sempat dia sentuh, kaki Rozi menendang robot itu. Terpeleser jauh. Kulihat Rozi tersengih. Ucop berlari-lari mendapatkan robotnya. Kedengaran ketawa Rozi yang kuat. Buruk benar kelakuannya, bak ahli sihir. Serta merta aku mara ke depan mereka. Betul-betul di hadapan mereka. Mata ku kecilkan pandang Afiz yang masih tercegat. Merah mukanya. Rozi di sebelahnya pandang aku dengan sinis. Aku tenung Rozi dari atas ke bawah.

"Kasihan ya, awak ni cantik, tapi awak bukan perempuan." Ucapku dengan senyuman.

Mata Rozi membuntang. Dia memandang Afiz tapi Afiz kaku dengan wajah cuaknya. Rozi pandang aku semula.

"Sebab hati awak batu." Aku menyambung. Air muka Rozi berubah, tiba-tiba dia naik bengang. Tangannya naik, hampir sampai ke mukaku. Sempat kusambut pergelangan tangannya. Kugenggam kuat sebelum kulepaskan.

"Orang macam awak tak layak nak sentuh pipi saya!" Aku tenung tajam Rozi. Dia kecut perut tunduk, diusap-usap tangannya yang sakit.

"Kalau aku jadi kau Afiz, dah lama tangan aku sampai ke muka perempuan yang hina adik aku!" Afiz di sebelahnya yang masih kaku ku jeling tajam. Rasa mahu saja tangan ini hinggap kuat di pipinya biar dia sedar dari kakunya. Memang, Afiz yang berada di hadapan ini bukan Afiz yang aku kenal dulu!

"Jom Ucop, kita tambah koleksi robot Ben10!" Aku tarik tangan Ucop. Ucop terkebil-kebil.

"Koleksi tu apa?" soalnya.

"Kita beli robot baru!" jawabku ringkas.

"Robot baru? Beli robot baru?" soalnya. Aku mengangguk. "Tapi robot kecik je tau." Sambungku sambil memimpin tangan Ucop. Aku bawa Ucop jauh meninggalkan Afiz dan ahli sihirnya.

---------------------


6 bulan kemudian...........

Masa berlalu bergitu cepat. Pejam celik aku sudah pun selesaikan pengajianku. Praktikal pun sudah selesai. Masa untuk bercuti panjang akan bermula. Aku balik kampung seperti biasa. Rinduku pada masakan mak, terutama nasi lemak mak memanggil-manggil aku setiap malam untuk segera pulang. Wajah Ucop yang melonjak keriangan juga sering terbayang di layar mata.

Aku sampai di kampung awal pagi. Waktu itu mak baru bangun solat Subuh. Siap mandi, aku membantu mak di dapur menyediakan nasi lemak. Aku buka tudung periuk nasi. Serta merta wap keluar. Menusuk hidung aroma beras kampung yang dimasak santan.

"Hmmmmm..sedapnya mak.."

"Tengoklah siapa buat." Mak puji diri sendiri. Aku angguk-angguk sambil tergelak.

Mak suruh aku berehat tapi aku tak mahu. Aku bantu bungkuskan nasi lemak. Lagipun hari ni mak buat nasi lemak lebih. Katanya ada tempahan daripada Ah Keen, kontraktor yang baru buat pembinaan bangunan baru di pekan. Nak bagi sarapan untuk pekerja katanya.

Selesai membungkus nasi lemak, aku cepat-cepat basuh tangan. Aku berlari ke bilik. Mengambil kotak besar berbalut kertas bercorak warna-warni. Terbayang wajah Ucop yang melonjak-lonjak keriangan.

Aku ke dapur semula. Mak sedang sibuk mengemas meja. "Mak, Kilah keluar dulu." Aku minta izin sambil melangkah ke luar pintu.

"Kau nak ke mana pulak tu Kilah?" Langkahku terhenti. Aku menoleh.

"Macam biasalah mak, ke rumah Mak Seha." Ucapku dengan senyum simpul. Kotak kusinsing kemas di tangan.

Mak berhenti mengemas. Memandang tepat ke arahku. Wajah mak berubah. Aku kerut kening. Kenapa dengan mak ni?

"Tak payahlah kau ke sana Kilah. Ucop tak ada." Mak kembali mengemas daun-daun pisang di atas meja.

"Ucop pergi berubat kat kampung sebelah lagi ke mak?"

Soalan ku tak berjawab. Tak tahu mak dengar ke tidak soalanku. Mak duduk di kerusi, pandang aku dengan satu pandangan yang sukar untuk aku tafsirkan.

"Takpelah kalau Ucop tak ada, Kilah nak pergi hantar barang ni je bagi kat Mak Seha. Hadiah untuk si Ucop Benteng!" Kutunjukkan kotak di tanganku dengan mengoncang-ngoncangnya perlahan.

"Ucop dah tak ada Kilah..Ucop dah tinggalkan kita...." Mendatar suara mak.

Aku tergamam.

"Ucop dah tinggalkan dunia ni nak..." Sambung mak.

Kotak terlepas dari tanganku. Aku lari ke arah mak. Mak menarik tanganku, menggenggam kuat jemariku. Mata mak kurenung dalam.

"Mak tak main-main Kilah...Ucop meninggal dua bulan yang lalu..."

Aku terduduk di hadapan mak. Air mataku gugur tanpa dipinta. Laju mengalir ke riba mak. Tanpa sedar aku menangis teresak-esak.

"Yang pergi biar pergi..tak baik tangisi arwah.." tegur mak sambil mengusap-usap bahuku. Airmataku tetap laju. Wajah Ucop tersenyum riang bermain-main di anak mata. Aku tidak dapat melihat raut wajah itu untuk kali terakhir. Aku takkan dapat jumpa Ucop lagi. Berjurai-jurai air mataku tumpah.

Mak memandang kotak di atas lantai. "Semasa nazak, arwah ada sebut nama Kilah.." Mak memberitahuku dengan sebak. "Arwah pesan, Kilah tolong simpankan Bentengnya..." sambung mak. Aku pandang mak, air matanya juga tumpah. Aku tekupkan mukaku di riba mak. Menangis semahunya.


----------------------------

Cerita mak, pada malam hari aku balik ke Kuala Lumpur, Afiz kemalangan kereta. Kemalangan yang berpunca daripada bertengkaran Afiz dengan Rozi. Waktu bertikam lidah dengan Rozi, Afiz sedang memandu laju. Kereta mereka terbabas ketika cuba mengelak daripada bertembung dengan lori simen yang baru keluar dari simpang. Afiz dan Rozi berjaya dikeluarkan daripada kereta yang remuk. Mereka dikejarkan ke hospital berdekatan. Rozi cedera di kepala dan trauma. Afiz pula mengalami kecederah parah di bahagian hati. Kedua hatinya rosak. Ketika itu pembedahan pemindahan hati baru perlu dilakukan dengan segera.

Waktu itulah kasih seorang adik mengatasi segala-galanya. Ucop yang sepadan hatinya mahu mendermakan sebelah kepada abang tersayang. Hati Pak Oyak didapati tidak sesuai. Hati Mak Seha dan Ucop sahaja yang sesuai. Ucop tak mahu Mak Seha dermakan hatinya. Ucop berkeras, nak juga hatinya didermakan walau berisiko. Doktor kata badan Ucop tidak seperti badan orang lain, badannya lemah. Takut kesan sampingan pada Ucop nanti. Tapi Ucop berkeras juga. Meraung-raung dihospital mahu mendermakan hatinya. Pak Oyak dan Mak Seha terpaksa akur.

Pembedahan berjaya dilakukan. Afiz keluar hospital dua minggu selepas pembedahan. Pembedahan Afiz berjaya tapi tidak pembedahan Ucop. Ucop koma. Dia meninggal sehari selepas dia sedar dari koma. Hari itu Afiz datang melawatnya.


--------------


Pandanganku tertumpu pada dua robot Ben10 yang berdiri tegak di atas mejanya. Di sisi robot Ben10, terletak kemas sebuah bingkai gambar. Perlahan tanganku mencapai bingkai gambar itu, lalu kupusingkan. Gambar yang penuh nostalgia. Wajah riang seorang anak kurang upaya yang memeluk erat abangnya ku sentuh. Kenangan lama bermain di layar mata.

Aku terkejut saat daun pintu dikuak. Bingkai gambar terlepas dari tanganku, cepat-cepat kuambil dari lantai. Nasih baik tak pecah. Kuletakkan semula kemas di tempatnya sambil memandang ke arah lelaki yang baru masuk. Lelaki itu mengambil tempat duduk di kerusinya di hadapanku. Kerusi pemilik rangkaian Rumah Kasih Yussof. Fail resumeku di tangannya di letakkan di atas meja. Perlahan ditolak fail itu ke arahku.

"Hujung minggu ni awak dah boleh mula. Waktu bekerja, 8 pagi hingga 10 malam. Hari, Sabtu sahaja. Sebagai sukarelawan, gaji memang tak ada. Makan minum saja kami tanggung." Tuturnya sambil bersandar pada kerusi. Aku pandang dia tanpa berkelip.

"Awak boleh datang hari Ahad juga kalau awak nak. Itupun kalau awak tak sibuk. Yelah kerja sambilan macam ni memang meletihkan. Kerjaya awak sebagai guru, walaupun hari Isnin hingga Jumaat saja kerjanya, hujung minggu kena rehat juga kan?" Sambungnya. Aku diam. Masih tercegat.

"Awak nak kerja di sini siang malam?" Tangannya di letak di atas meja. Sebelah tangannya menongkat dagu. Dia merenung aku yang masih tidak bersuara. Aku cepat-cepat mengangguk. Kemudian senyum. Antara senyum dan tidak sebenarnya.

"Nak kerja siang malam??" soalnya. Aku angguk-angguk kemudian cepat-cepat pula menggeleng bila tersedar.

"Eh, tidak! Sabtu sudah cukup!" Jawabku. Dia tergelak kecil kemudian tersenyum. Gambar bersama robot Ben10 di mejanya direnung. Wajahnya berubah seketika. Ada sepi terlukis di dalam anak matanya. Aku faham perasaan itu. Faham benar akan perasaan kehilangan orang tersayang. Patah tumbuh hilang tak berganti. Tiada yang dapat menggantikan kekosongan rasa itu.

"Saya juga ada simpan sebuah Ben10 besar di meja saya.." tuturku perlahan. Dia menoleh pandang aku semula. Lama. Dia kemudian mengukir senyuman. Senyum yang penuh makna. Terukir wajah Ucop tersenyum diwajahnya. Senyum yang aku rindu untuk selamanya.
posted by Penulisan2u @ 10:08 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
26 Comments:
  • At 12/7/09 11:50 PG, Blogger nadiah_abdllah said…

    wa...
    sedih2...

     

  • At 12/7/09 6:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besar nilai pengorbanan
    itulah CINTA dlm erti kata yg sebenar
    "PENGORBANAN"

     

  • At 13/7/09 12:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hati kite ade 2 ek?
    igt kan paru2 je

     

  • At 13/7/09 1:38 PG, Blogger aku = Miss A said…

    kesiannye dia..

     

  • At 13/7/09 1:40 PG, Blogger aku = Miss A said…

    cter ni menyayat hati..
    triple best..
    aku kasi 4 1/2 out of 5 rate..

     

  • At 13/7/09 12:20 PTG, Anonymous nad said…

    best cite ni. ayat pun tersusun, bahasa yang cantik.
    perjalan cerita yg menarik...
    munkin dari segi logikal cerita masih boleh diperbaharui, contoh; selalu kalo kaitan bab kematian, atleast dimane kita berada skali pun masih ade org akn bg tau ttg hal itu...pe pun tahniah... cerita yg menarik

     

  • At 13/7/09 12:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhuhu.. sedih giler...
    kronologi yang agak longgar.. watak dan perwatakan kilah tak diceritakan dengan baik.. pembaca tak tahu siapa kilah sebenarnya.. watak rozi dimatikan tiba-tiba... apapun best laa cerita ni.. good luck

     

  • At 13/7/09 2:55 PTG, Anonymous pianum said…

    besar sungguhkan nilai pengorbanan tu..
    sedey r cite ni..
    hati Kilah memang mulia..

     

  • At 14/7/09 3:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hah!
    berjabu ayaq mata aku keluaq
    xtaula emo sgt sbb dtg bulan ke apa
    yg penting, u've done good job miss writer
    well done!! alfun mabruk!!

     

  • At 14/7/09 9:50 PTG, Anonymous zL said…

    huhu...sgt menyentuh perasaan..people like that deserve the best one...tahniah writer! u are so talented..(^^)

     

  • At 15/7/09 3:00 PTG, Anonymous dhamirah_dekno@yahoo.com said…

    Sedih2..
    congratulation..
    hati saya menangis.

    (~_~) dhamirah (~_~)

     

  • At 15/7/09 4:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dulu first time kite buat praktikal kat sekolah budak2 spastik(oku)memang sedih tengok orang yang dilahirkan tak sempurna. tapi disitulah kite belajar untuk bersyukur dengan anugerah yang tuhan beri. dan yang paling penting orang2 sebegitu juge punye hati dan perasaan seperti manusia yang normal.

     

  • At 15/7/09 5:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdhnya citer nie...
    stiap org mmpnyi kelebhn dan kkrngn..
    kte jgn mmndng hina kkrnga org lain dan jgn tlalu riak dgn klbhn y ada...

     

  • At 16/7/09 11:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    -lain dari yang lain
    -jalan cerita best
    -idea yg bagus dan banyak
    -pengolahan cerita yang baik

    n aku suka part pmpn yg xplih nk kwn ngn spe2 pun..
    mulia hati kilah..n cite ni kasi aku aspirasi sebagai bkal guru pemulihan..insyaALLAH..semoga aku kuat mengajar kanak-kanak pemulihan..

    tp cite ni betul2 bt aku nages..
    nges dua titik air mata ja..
    best..

    tp klu smbung ag best..
    kilah kawen ngn spe2..
    n so on..

    uhuh..

    ~nEuR0 shEwAzni~

     

  • At 17/7/09 6:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ada sambungan lagi tak kisah ni....
    camnea ngan kehidupan kilah & afiz tu....

     

  • At 18/7/09 12:12 PTG, Anonymous [ S.U.E ] said…

    dats good story...
    saya suka cerita yg terselit pengajaran...
    sekurangnya if kita lupa..tp bila terbaca cerita bgni kinsafan tros dtg..
    pa pun troskan..gud luck...

     

  • At 18/7/09 12:17 PTG, Blogger shakirah said…

    saya pun nangis sedih sangat...huhuhuhu

     

  • At 18/7/09 12:20 PTG, Blogger shakirah said…

    sebenarnya nama ucop nie ada kenangannya ngan saya...saya sayang ngat kat ucop tapi ucop dah xda dah sekarang awal tahun nie...sedihnya....tima kasih sebab guna nama ucop kenangannya tetap di hati

     

  • At 19/7/09 1:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaaaa...sy nangis!
    cite yg sgt best..congrats to d writer
    keep it up ^^

     

  • At 20/7/09 2:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedey cite nie...huhu..sedeynye..sampai nangis.. congratulation to writer...

     

  • At 20/7/09 10:28 PG, Anonymous nur said…

    readers yg menangis ni semua punyai hati yg baik. ;) jarang org nangis baca apa yg saya tulis.
    sambungan? cerita ini memang sampai di sini sahaja..kalau disambung, novel jadinya nanti. :D
    Terima kasih readers.

     

  • At 26/7/09 11:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    smpai ati writer wat sye camnie...
    nape wat saya nangis nie...
    waaaa...cdey2..
    cter nie mmg bez..
    go0d luck 4 another story..
    tq krana da brjaya mmbuatkan sye mngis..
    lurvely fero

     

  • At 31/8/09 12:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya nak gelak baca cter ni...
    sbb seha tu sy n ucop tu xbf saya...
    huahua.. klakar...

    anyway... cter ni mmg best..
    gpon sy bkl cikgu pnddikan khas
    paham la jgak cmne perasaan bdak oku ni..
    sensitif

     

  • At 24/9/09 11:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cian ucop...
    wa...cdeh gle...

     

  • At 19/11/10 11:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sangat2 menyentuh perasaan...sedey..
    gud job 4 writer..keep it up ya..

     

  • At 14/2/12 12:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best....

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group