BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Julai 31, 2009
Cerpen : Dah Jodoh!!
Nama Pena : alia maisarah

'Bu,Linda rindukan ibu'aku menangis teresak – esak mengenangkan ibu yang telah kembali kepada pencipta-Nya sebulan yang lalu.Beginilah hidupku semenjak ibu meninggalkan aku secara tiba – tiba kerana penyakit jantungnya.Aku hanya tahu menangis di dalam bilik.Aku sedih kerana tidak sempat jumpa ibu buat kali yang terakhir.Hanya doa sahaja aku utuskan dari Jepun.Aku ketika itu sedang menghadapi peperiksaan semester terakhir.Khabar itu aku terima sehari sebelum aku hendak pulang ke tanah air.Aku ingat Kak Ita bergurau dengan ku,tetapi selepas itu ayah pun menelefon ku mengkhabarkan berita yang serupa.Di dalam pesawat aku menangis hingga penumpang di sebelah ku risau melihat ku.Dia menghulurkan sehelai sapu tangan.Aku ketika itu tidak melihat wajah nya kerana kabur dek dengan air mata.Aku turun ke pesawat dengan hati yang berbaur.Herm,tidak ada sesiapa pun yang menyambut kepulangan aku kali ini.Biasanya,ibu menungu aku.Aku pulang dengan menaiki teksi.Tiba di rumah ayah,aku terlihat seorang perempuan yang asing sedang bersantai di tepi kolam.Aik,siapa pulak ni.Aku memberi salam dan membuka pagar rumah ayah.Perempuan itu menghampiri aku apabila aku hendak membuka pagar rumah.
"Cik ni siapa?"dia bertanya sambil memandang aku dari atas hingga ke bawah.Sepatutnya aku yang tanya soalan tu kat dia,ni terbalik lah pulak.
"Erm,ni rumah Encik Azman kan?Saya anak dia,"aku bertanya untuk meminta kepastian.Mana lah tahu ayah sudah pindah rumah selepas kematian ibu.
"Ya,saya ni isterinya,"perempuan itu menjawab dengan lagak angkuhnya.Isteri?Sejak bila ayah kawin baru?Muda pulak tu.Sama baya dengan aku agaknya.Aku tergamam sebentar.Kenapa berita ini tidak di sampaikan kepada aku semasa telefon semalam.Nampak sangat aku tidak begitu penting di dalam rumah ini.Tiba – tiba handset ku berbunyi.Panggilan daripada ayah.
'Hello ayah'aku menyapa ayah.
'Lin kat mana ni?Ayah cari dekat Senai tak ada pun'
'Lin naik teksi yah'aku menjawab dengan nada malas.Perempuan di depan ku mula mendekatkan telinga untuk mendengar perbualan aku.Aku menjadi rimas.Segera aku menegur nya.
"Awak ni nak apa?"soalan aku mengejutkan dia.Dia segera menjauhkan diri dan menutup pintu pagar yang aku buka tadi.Cis,berlagak lah pulak.Menyampah aku.Dia segera berlalu dan kembali bersantai di tepi kolam berpura – pura tidak melihat aku.
'Lin'kendengaran suara ayah di dalam talian.
'Yer yah'aku menyahut panggilan.
'Lin kat mana ni?'
'Kat rumah ayah'terdengar ayah mengomel.Aku pun tak tahu lah ngomel apa,malas nak ambil tahu.Yang aku nak tahu siapa perempuan yang selamba badak duduk dekat rumah ayah aku.Aku membuka semula pagar rumah ku.Perempuan yang berlagak isteri ayah ku mula bangun dan menghala ke arah ku.
"Kau ni siapa?,"dia bertanya sambil memandang ku dari atas ke bawah dengan tidak puas hati.Lantak aku lah nak masuk or tak,mentang – mentang lah dia jadi bini ayah aku,nak berlagak jadi mem besar pulak dalam rumah ni.Aku segera menolak perlahan tubuhnya untuk masuk ke dalam rumah.Tiba – tiba,
"Aduh!"Perempuan tersebut terjatuh di atas tar jalan di halaman rumah.Amboi,mengada – ngada nya..Aku tolak perlahan je,gedik nya lebih – lebih plak.Dia segera memegang punggung belakang nya..Padan muka…Biar bengkak sekali bagus jugak,bertambah – tambah besar punggung dia.Aku ketawa mengekek – ngekek di dalam hati.
"Tuti!Tuti!,"dia segera menjerit memanggil pembantu rumah.Sebaik lah Tuti masih kerja dekat rumah ni lagi.Aku ingat ayah dah ada bini baru,pembantu rumah pun nak baru.Dah lama aku tak jumpa dengan Tuti.Tuti aku sudah anggap seperti kakak ku semenjak dia bekerja dengan kami.
"Ya Puan,"Tuti segera datang dengan wajah yang menunduk ke bawah.Aku perasan tangannya seperti menggigil – gigil.Takut lah tu…
"Ambil kan kerusi roda dekat dalam rumah,"Aik,jatuh sikit dah nak kena naik kerusi roda?Memang lah gedik…Aku pun tak tahu lah macam mana ayah aku boleh terpikat dengan perempuan macam ni.Dari benua mana ntah dia ni tinggal.Tak ada adab sopan betul.Aku tahu lah Tuti ni pembantu rumah,tapi jangan lah di suruh buat kerja yang tak tersenarai dalam tugas dia yang sebenarnya.
"Tak payah ambil Tuti.Biar dia bangun dan ambil sendiri kalau dia nak guna,"aku segera memberi arahan kepada Tuti dengan tegas.Yang Tuti ni pun satu,ada ke ikut je apa minah ni cakap.
"Tapi Cik…"Tuti tidak berani menyambung kata – katanya apabila menangkap panahan mata perempuan gedik ni.
"Tuti hari ni masak apa?Lin lapar lah,"aku merengek – rengek manja hendak provoke perempuan gedik tu.Alamak,lupa plak nak tanya nama dia.
"Nama siapa?,"Aku bertanya dengan nada selamba.Tak hingin aku panggil dia mama.Umur nak sama dengan aku,kawin dengan ayah aku yang pangkat datuk sepuluh cucu.Memang betul lah kata orang,cinta tu buta.Tak kenal yang mana muda dan yang mana tua.
"Nama aku Ain.Kau kena panggil aku mama sebab aku dah kawin dengan ayah kesayangan kau.So,sila lah hormat aku,"dengan nada yang marah Si Ain ni,oppsss..sori..Si mama baru aku ni berkata.Jangan harap lah aku nak panggil dia mama.Tapi,kalau aku panggil dia mama,masa tu agaknya aku punya wayar kat otak satu tertanggal kot.Aku ketawa dalam hati.
"Ok lah nenek,aku nak masuk dalam rumah dulu.Jom Tuti,Lin lapar ni,"aku berkata sambil menggosok – gosok perut ku.Tuti segera mengekor aku masuk ke dalam rumah dan meninggalkan mama baru aku ni.
"Tuti,si Ain tu memang selalu macam tu ke?"aku bertanya ketika berada di dapur untuk makan tengah hari.
"Biasalah tu Lin.Dia tu jeles dengan Lin kot sebab Lin cantik,"Tuti menghulurkan nasi kepada ku.
"Tuti ni,orang tanya lain,dia jawab lain,"aku berpura – pura merajuk.Dah lama aku tidak bermanja dengan Tuti.Sekali sekala mengada – ngada.
"Ok lah,Tuti ada kerja lagi ni.Lin makan dulu ya,"Tuti meminta diri.
"Tuti ni kenapa?Kan dulu biasanya kita makan sama – sama.Semenjak ada orang baru kat rumah ni,perangai Tuti dah lain.Perempuan tu selalu buli Tuti ke?"aku bertanya dengan nada tegas.Aku ni pantang betul kalau orang berlagak besar.Bagi aku semua orang sama je,tak ada yang boleh membezakan pangkat.Tiba – tiba,kerusi di hadapan ku di tarik kasar.
"Kau ni tak ada kerja lain ke Tuti?Wah…wah..wah…semenjak dah ada penyokong kat dalam rumah ni dah berlagak pulak.Kau sedar diri kau tu siapa.Kau tahu la aku nanti buat apa kat kau bila budak ni berambus dari.."
Pang….tanpa sempat perempuan ni menghabiskan kata – katanya,penampar aku dah sampai ke pipinya.Terus kelu lidahnya nak menyambung kata – kata.Padan muka..Nak berlagak pula dalam rumah ni.Aku menoleh kea rah Tuti yang sedang mengesat air matanya.Ah,hati aku pun akan sedih bila orang menghina macam ni.Perempuan ni memang dah lebih lah.Hati aku mula panas.Kipas di ruang makan ketika itu tidak mampu menurunkan kepanasan dalam hatiku yang ketika ni berada dalam takat didih.
"Kau ni kenapa?Kalau kau tak puas hati dengan aku,kau cakap dengan aku.Jangan sampai nak membabitkan orang yang tidak ada kena mengena.Aku pantang betul kalau ada orang tu berlagak nak mampus sampai tak sedar diri sendiri tu siapa"aku berkata begitu sambil menunjuk kearah nya.Biar lah perempuan ni sedar diri dia tu siapa.Aku melihat bibirnya mengetap – ngetap menahan marah.
"Jom lah Tuti,kita pergi shopping kat luar.Panas lah dalam rumah ni,"aku berkata bergitu sambil mengipas – ngipas muka ku.Aku segera bangun dari kerusi dan memegang tangan Tuti dan berlalu kea rah kereta ku.Sebaik lah ayah ada belikan kereta untuk aku sebelum aku sambung belajar,kalau tak…nasib malang lah…
"Tuti ada nak beli apa – apa tak?"aku bertanya sambil mengemudi kereta Proton Waja ku.
"T…tak..tak ada…,"dia bersuara dengan tergagap.
"Dahl ah Tuti.Jangan ambil hati apa yang dia cakap tadi.Anggap kata – kata dia tu masuk telinga kanan,keluar telinga kiri,"aku memujuk Tuti yang seperti dalam keadaan ketakutan.
"Tuti takut eh?"aku bertanya dengan nada mengusik.
"Mana ada.Tak takut pun.Cuma tadi terkejut sikit sebab Lin sepak pipi dia.Lin tak tahu perangai sebenar dia macam mana,"Tuti menjawab selepas kurang sikit rasa takutnya..eh,silap..rasa terkejutnya…
"Tak payah buka aircond lah,"aku berkata begitu sambil menurunkan cermin tingkap.
"Kenapa pula?Tuti panas lah,"dia bersuara sambil berlakon mengesat – ngesat peluh di dahinya.Hampeh betul,dia ingat aku tak tahu lah yang tangan dia tu sejuk.Dah tangan sejuk,mesti lah badan dia pun seram sejuk.
"Dah la Tuti,tak payah nak berlakon kesat peluh,karang jerawat kat dahi tu pecah,"aku berjenaka.Serentak terasa tangan ku di pukul.Ketawa kami bergabung.Serasa hendak meletup kereta ni dengan ketawa kami.
Kami berjalan – jalan hingga di waktu petang.Pergi tengok wayang,main bowling dan pergi ke City Square.Serasa tiada masalah dengan melakukan aktiviti begini.Aku gembira melihat kembali senyuman Tuti.Kami pulang pada pukul 6 petang.Ketika pulang,aku terlihat kereta harrier ayah di garaj kereta.Yahoo!!ayah dah pulang.Tidak sabar rasa nya aku hendak berbual dengan ayah.
Aku memberi salam dan membuka pintu.Terlihat ayah dan 'mama' sedang duduk di sofa ruang tamu.Apabila melihat aku,dia sengaja merapatkan diri dan memeluk dengan manja ayah ku.Dasar perempuan nak menunjuk?Aku belasah baru tahu.Orang ada jugak suami,tapi tak ada lah macam dia ni.Gaya dia ni nampak macam lah dia ni dapat suami yang hansome and muda,tapi sebaliknya adalah.Aku pun tak tahu la ayah aku ni dah kena sampuk dengan hantu mana sampai dapat bini yang 'baik' sangat.Tapi kalau dah jodoh,nak buat macam mana..Redha jelah…
"Asalammualaikum ayah,"aku segera menghala kea rah ayah untuk bersalam.Ketika berada di hadapan nya,aku tiba – tiba terasa pipi ku pijar.Ayah lempang aku.Aku ketika itu sudah terduduk menahan sakit.Hidungku sudah keluar cecair yang berwarna merah.'Sampai hati ayah buat Lin macam ni'aku berbisik di dalam hatiku.Ketika itu suara ku sudah tiada.Mungkin kerana tergamam.Tuti segera menghampiri aku dan menghulurkan sehelai sapu tangan.Aku menolak.Biarlah darah ni keluar.Ini agaknya hadiah yang aku dapat dari ayah sempena kepulangan aku.'mama'di sebelah ayah sudah tersenyum – senyum memandang.Kurang ajar betul perempuan ni.
"Terima kasih ayah atas hadiah yang saya terima sempena kepulangan saya ni.Saya akan ingat sampai bila – bila hadiah ayah yang berharga ni,"aku segera berlalu ke bilikku untuk mengambil barang.Biarlah aku beredar dari sini sebelum aku di halau keluar seperti kucing kurap oleh ayah sendiri.Aku mengambil kembali bagasi yang aku tidak sempat keluarkan barangnya dan berlalu.Aku sempat memandang wajah ayah yang seperti dalam kebingungan.Ah,ayah…Aku tahu kau tidak sengaja memukul aku.Aku doakan kau bahagia dengan pilihan mu.Aku bergegas masuk ke dalam kereta.Baru aku teringat,aku hendak tinggal di mana selepas ni.Dah la belum kerja lagi,mana ada duit nak sewa rumah.Aku menelefon Kak Ita.Terpaksa lah tebal kan muka pinjam duit.Tapi aku berjanji,kalau aku dah kerja aku akan ganti balik duit tu.Selepas itu,aku memandu kea rah lebuhraya.Mungkin rezeki aku ada di Kluang.Biarlah aku meninggalkan segala kenangan pahit ku di sini.Setelah sampai di R&R Air Hitam,aku segera menunaikan sembahyang jamak takhir.Aku meneruskan perjalanan hingga lah tiba di Bandar Kluang. 'Kluang,here I come'..
Dari satu tempat ke satu tempat aku mencuba nasib mencari pekerjaan,tapi nampaknya nasib tidak menyebelahi aku.Sedang aku berjalan – jalan,tanpa sedar ada seseorang yang mengekori aku dari belakang.Ketika itu,aku sedang sibuk melihat kedai – kedai yang memerlukan pekerja.Tiba – tiba….bahu ku di cuit dari belakang..
"Owh,mak kau,"aku melatah kerana terkejut.Aku menoleh melihat gerangan yang menyebabkan aku melatah sedemikian rupa.Siapa pulak mamat ni?
"Awak ni siapa?"aku bertanya dengan memegang handbag ku kuat – kuat.Aku hanya terfikir kemungkinan di hadapan ku adalah peragut.Aku takut kemungkinan aku akan di ragut.Selamatkan nyawa or bagi je handbag ni?Aku berkira – kira di dalam hati.aku teringat peristiwa orang yang di ragut koma selepas mengalami kemalangan.Ya Allah,kau selamatkan lah hambamu ni.Mulut ku terkumat – kamit membaca doa – doa yang aku tahu.Dia hanya melihat perlakuan aku dan menghampiri ku perlahan – lahan.
"Nah!"aku menghulurkan handbag ku sambil menundukkan muka.Biarlah hilang harta daripada aku hilang nyawa.Dah lah aku belum merasa alam perkahwinan lagi,tak pasal – pasal nanti kempunan pulak.Tapi aku pelik kerana pemuda itu tidak mengambil nya.Dia nak apa?Rogol?Kenapa lah aku tak terfikir hal ni dan kenapa lah aku bodoh sangat pergi lalu dekat jalan yang sunyi ni.Aku mula memandang sekeliling yang sunyi…Kedai semua dah tutup.Aku melihat jam.Lah,dah pukul 10.15 malam rupanya.Aku memandang wajah pemuda di hadapan ku.Handsome giler pemuda ni.Dia hanya tersenyum memandangku.
"Hai,"dia bersuara sambil menghulurkan tangannya.
"Ah,hai"aku bersuara dengna nada terketar – ketar dan menghulurkan tangan.Mesti dia tahu aku takut sebab tangan aku dah seram sejuk…gerenti esok aku demam.
"Tak kenal ke,"dia bertanya lagi sambil memandang ku mengharapkan jawapan yang pasti.Siapa ek??Puas aku berfikir bermati – matian tetapi tidak dapat mengenal pasti pemuda ini.Aku merenung muka nya.Setahu aku aku tidak ada kawan orang cina.
"Alah,yang dalam pesawat tu,"dia memberi klu.Ya Allah dia ker yang duduk kat sebelah aku?Malunya…muka ku yang putih sudah bertukar warna.Nasib baik lah sekarang ni malam,tak de lah nampak sangat muka aku ni.
"Owh awak rupanya yang duduk dekat sebelah saya,"aku berusaha untuk menutup malu.Alamak,sapu tangan dia ni kat mana aku letak?Lupa pulak aku nak cuci.Esok – esok jela aku pulangkan.
"Nah,"dia menghulurkan sapu tangan yang berwarna biru.Ish,mamat ni memang selalu bawa sapu tangan ke?Kelakar je.Tak gentlemen langsung.Aku ingat orang perempuan je yang biasanya guna sapu tangan,tapi rupa – rupanya ada jugak orang laki yang asyik guna sapu tangan.Aku ketawa dalam hati.
"Saya tahu apa yang awak fikir.Saya ni tak gentlemen kan sebab bawa sapu tangan pergi ke mana – mana?,"dia bertanya dan memasukkan kembali sapu tangannya ke dalam kocek seluar apabila aku tidak menyambut nya.Macam mana lah dia ni boleh baca apa yang aku fikirkan.Nujum Pak Belalang ke manusia depan aku ni.
"Saya sebenarnya boleh baca apa yang orang fikir,"dia berkata begitu sambil mengangkat keningnya.Biar betul?Tiba – tiba aku terasa perutku lapar.Aku tak makan lagi malam ni patut lah macam 10 tahun tak makan.
"Jom pergi makan,"dia mengajak ku.Dia ni biar betul?Macam mana boleh cakap apa yang aku fikir.Apa – apa jelah,yang penting sekarang ni aku nak makan.Aku mengekor dia dari belakang.Kami tiba di Restoren Ah Seng.Mak!!!Dia nak bawa aku makan dekat restoren cina nike?Aku terpaku di tempat aku berdiri.Dia berhenti dan menoleh memandang ku apabila aku tidak mengikutnya.
"Jom lah.Awak kan dah lapar,"dia berkata begitu sambil menunggu aku berjalan dulu masuk ke dalam restoren itu. 'Aku lebih rela makan burger dekat bawah jambatan daripada makan dekat restoren ni'desis hatiku.Ya ke aku sanggup?Dah lah banyak nyamuk dekat situ.Lagi lah aku tak sanggup.Yang mamat depan aku ni pun satu,dah tahu aku orang melayu pergi ajak makan dekat restoren cina.Alamak,lupa plak…dia ni kan cina.
"Eh,tak apalah.Saya dah kenyang,"aku berkata begitu.Belum sempat mamat di depan aku ni jawab,perutnya ku dah bermain muzik.Dia tergelak.Tak boleh la aku nak tipu.
"Ah,tu perut awak dah berlagu.Tak kan tak nak isi perut kot,"
"Sebenarnya,saya orang Melayu.Orang Melayu tak makan dekat restoren cina.Takut tak halal,"aku berusaha untuk menerangkan tanpa menggores hatinya.Aku pun tak tahu ayat aku ni sesuai atau tidak.
"Awak ni kelakar lah.Saya sebenarnya nak jumpa kawan.Dia makan dekat sini.Awak ingat saya orang Cina eh?,"dia berkata begitu sambil tergelak.Cis,dia kenakan aku.
"Tapi …,"aku tidak jadi hendak berkata.
"Muka saya nampak macam cina??Ayah saya orang cina dan mak saya orang arab.Saya pun tak tahu lah macam mana dorang boleh jumpa.Mungkin dorang jumpa masa kat dalam pesawat,macam kita kan?,"dia berkata begitu sambil tersenyum mesra kea rah ku.Cutenya…
"Cepat lah jumpa kawan awak,saya tunggu dekat sini,"aku berkata begitu sambil duduk di bangku di hadapan restoren ini.
"Ok,"dia berlalu dengan segera.Aku melihat sekeliling.Malam ni aku nak tidur dekat mana??Nampaknya terpaksa lah tidur dalam kereta.Nak tidur dekat rumah tumpangan,mahal.Duit yang Kak Ita bagi aku pun dah berkurang.Isi minyak kereta,bayar tol dan …nak pergi makan.Tidak sampai 10 minit,ternampak seseorang menghampiri ku.
"Dah,jom pergi,"dia berkata begitu sambil menghampiri parking kereta.Kereta?Alamak,kereta aku.Tak kan aku nak tinggalkan kereta aku dan naik kereta dia ni pulak kot.Masalah,masalah…
"Awak!"Aku memanggilnya.Nama dia ni pun aku tak tahu.
"Ye ada ape?"dia berkata begitu sambil berhenti di sebelah kereta nya.Mana satu kereta dia?Yang kereta katak lama ni or kereta avanza?Dia dia berdiri dia tengah – tengah antara kereta itu.
"Erm,saya punya kereta ada dekat parking kereta depan Hotel Anika,"aku berkata sambil menunjukkan kearah hotel yang aku maksud kan.
"Lah,kalau gitu naik kereta awak jelah.Jimat minyak saya,"dia berkata begitu sambil menuju kearah hotel Anika.Alamak mamat ni,dia ni tak nak balik rumah ke?Aku berusaha untuk mengikut rentak jalannya yang pantas.
"Abis tu kereta awak macam mana?"aku bertanya.
"Biar jelah dekat situ.Kereta lama..Tak ada orang nak curi,"dia menjawab dengan selamba.
"Mana kereta awak?"dia bertanya sambil melilau – lilau untuk mencari kereta aku.
"Depan mata awak la,"aku ketawa apabila dia menepuk dahinya tanda bingung.Aku membuka pintu hadapan.Belum sempat aku masuk,pintu di hadang.
"Biar saya mandu,"dia berkata begitu sambil menghulurkan tangan untuk meminta kunci.Aku keluar dan membuka pintu di sebelah pemandu.
Kami makan sambil berbual di restoren Sempoy.Nama dia Wafey Bin Ahmad.Tinggal dekat Taman Lambak.Umur 23 tahun tua setahun daripada aku.Yang paling aku excited sangat,dia ni belum kawin.Peluang masih cerah nampaknya.Ada can la aku nak goda.Aku ketawa dalam hati.
"Nak pergi mana lepas ni?,"dia bertanya sambil mencuri pandang wajahku.
"Saya sebenarnya tak ada tempat tinggal lagi la.Saya tengah cari kerja dekat Kluang,tapi semua nya tak dapat,"Aku berkata dan mengharapkan pertolongan nya kerana sekarang aku sudah buntu tidak dapat membuat apa selepas meninggalkan Johor Bahru,bandar kelahiran aku.
"Kat taman rumah saya ada satu rumah sewa.Kalau awak nak boleh juga saya bawa awak kat rumah tu.Tapi sekarang dah malam,tak sesuai pulak nak ketuk tuan punya rumah sewa.Awak pergi jela rumah saya,"dia berkata begitu sambil tersenyum penuh makna.Ya Allah,gila agaknya si Wafey ni nak ajak aku pergi rumah dia.Karang kena tangkap basah,jatuhkan maruah keluarga aku je.
"Er..Tak apalah saya tidur dekat rumah tumpangan untuk malam ni.Esok baru kita pergi sama – sama tengok rumah sewa,"aku berkata begitu dan mengharap dia bersetuju dengan cadangan aku.Iyela,dia yang bawa kereta,bukan aku.Kalau aku cakap tak nak,kalau dia nak jugak bawa,tekan minyak kereta je sampai lah rumah dia.Susah betul.
"Jangan nak mengada – ngada lah.Dah malam ni.Nanti saya bawa awak pergi check in dekat rumah tumpangan nanti orang cakap saya bapak ayam pulak.Jatuh lah standard saya,"Aduh…aduh…macam mana lah aku nak terangkan yang aku tak nak.Berdua?Dekat rumah dia?Nak mati kena belasah dengan ayah aku agak kalau aku ikut jugak dia ni.Tapi macam mana aku nak jelaskan kat dia ni yang macam tak faham bahasa yang aku gunakan.
"Tapi…tapi…saya takut…,"aku bersuara dengan terketar – ketar.Memang aku takut.Bukannya aku dah kenal dengan budak ni dah lama.Baru je kenal beberapa hari.Ni dah berani sampai nak ikut dia balik rumah.Aku bukannya perempuan murahan.Dia memberi isyarat kereta kesebelah kiri tanda untuk berhenti.Aku memandang sekeliling yang dipenuhi dengan pokok – pokok.Aku memandang wajahnya mengharapkan penjelasan.
"Kenapa awak takut dengan saya?Saya tak makan orang pun,"dia berkata begitu sambil tersengih – sengih.Lain macam je dia ni sengih.Aku ketuk jugak kepala dia ni.Ingat aku tak faham lah apa sebab dia sengih – sengih.
"Tak takut pun.Masalahnya saya takut dengan kemurkaan Allah,"Ish Wafey ni tak kan lah tak tahu tinggal berdua – dua dekat dalam rumah boleh menimbulkan syak wasangkan orang sekeliling.Dah lah bujang pulak tu.Dia segera kembali memandu kereta menyambung perjanan.Aku melihat sign board di hadapan ku.100 meter Taman Lambak.Lah,dia nak bawa aku pergi rumah dia jugak ke.Aku sudah seram sejuk.
Selepas beberapa minit,dia memberhentikan keretanya di hadapan sebuah rumah yang penuh dengan lampu menyala.Wah,besar nya rumah dia ni.Takkan lah dia duduk seorang je.Kot – kot dia tinggal dengan kawan – kawan dia?Macam mana lah aku boleh tak terfikir perkara ni.Aku mengetuk – ngetuk kepala tanda otak aku lambat berfikir.
"Adui!!,"aku menjerit kesakitan.Sakit siot kepala aku kena ketuk.
"Awak jangan nak fikir bukan – bukan.Dalam rumah ni ada keluarga saya.Awak tinggal lah dengan keluarga saya untuk satu malam ni,"dia berkata begitu sambil menekan loceng.Aku terlihat kelibat seseorang menghala ke pintu pagar untuk membuka pintu.Wafey segera menyalami perempuan yang membuka pintu dan berkata sesuatu ke arah perempuan itu.Aku segera menghampiri dan menyalami tanda hormat.Perempuan segera memeluk aku dengan erat sambil berkata 'ah lan wasahlan' beberapa kali.Ish,memang macam arab betul mak dia ni.Aku rasa perempuan ni sama baya dengan ibu aku kalau ibu aku ada lagi kat dunia ni.Tiba – tiba aku terasa sebak mengenangkan arwah ibu.Sedaya upaya aku menahan air mata daripada menitis.Perempuan itu segera mengajak aku masuk menggunakan bahasa melayu.Lah,pandai rupanya cakap bahasa melayu,aku ingat tak reti.Sebaik la aku faham apa yang dia cakap tadi dalam bahasa arab.Kiranya ilmu bahasa arab aku boleh lah di guna pakai lagi lah.Wah,terpegun aku melihat di dalam rumah ni.Serba mewah.Agaknya si Wafey ni kaya.Tapi…aku baru teringat dia cakap dia naik kereta katak lama tadi.Biar betul dia ni?Aku menghampiri Wafey yang sedang duduk di sofa sambil menutup mata.
"Wafey…Wafey..,"aku mengejutkan nya mengharapkan dia membuka mata.
"Ada apa?"dia bertanya sambil mata terpejam.
"Kereta awak macam mana?"aku bertanya untuk mengingatkan dia kereta lama dia.Dia terus membuka mata apabila aku mengingatkan nya.Hahaha.Padan muka.Kan dah tak ingat kereta dia.Dia segera mengeluarkan handset dan bercakap dengan seseorang menggunakan bahasa cina.Ish dia ni.Berapa banyak bahasa yang dia tahu?
"dah,settle.Saya dah uruskan.Awak pergi lah masuk bilik awak yang kat tingkat 2,bilik no 2,"aku bergegas pergi kerana terasa hendak membuang hajat.Berlari – lari anak aku pergi.Dan tiba – tiba,
"Aduh,"aku menjerit kesakitan dan memegang dahi ku yang terhantuk sesuatu.Aku membuka mata.Bulat mata aku merenung wajah di hadapan ku.
"Nazmi Bin Jamal,"aku memanggilnya dengan gembira.
"Linda Onn kan?"dia masih lagi ingat nama panggilan aku yang tidak masuk akal tu.
"Bukan la.Ni Linda Azman,"aku berkata begitu.Terdengar ketawa nya yang kuat.Boleh bergegar rumah ni.
"Tapi…Kau buat apa kat rumah aku?"dia bertanya sambil memandang aku pelik.
"Er…Aku….Aku masuk dalam bilik dulu lah,"aku segera berlalu dan membuka pintu bilik yang ditetapkan untukku.Eh,bilik siapa pulak ni?Banyak betul barang peribadi seseorang di dalam ni.Aku memandang kea rah Nazmi yang berada di depan pintu bilik.
"Ni bilik siapa?"aku bertanya untuk meminta kepastian.
"Bilik Abang Wafey,"Cis,si Wafey bagi aku masuk dalam bilik dia buat apa.Aku keluar dan menutup kembali bilik.
"Ada bilik yang kosong lain tak?"aku bertanya.
"Semua..nya dah penuh,"dia bersuara tergagap – gagap sambil memandang sesuatu di belakang ku.Aku menoleh.Patut pun,ada abang dia.
"Awak duduk je dalam bilik saya.Saya biasanya tak ada kat rumah kerja,"dia berkata begitu sambil menarik tangan adiknya Nazmi.Pelik betul.Aku membuka kembali pintu dan membuka tudung.Panas.Aku segera membuang hajat yang tertangguh tadi.Selepas melepaskan hajat,aku kembali ke bawah untuk ke kereta ku mengambil baju.Aku terlihat Nazmi dan Wafey sedang berbual.Berbual apa aku pun tak tahu lah.Yang penting dorang tergelak – gelak.
"Awak nak kemana tu?"dia bertanya sambil memandang aku pelik.Iyelah,dah pukul 1 pagi.
"Er..nak ambil beg pakaian.Kunci kereta saya mana?"aku bertanya.Dia menghulurkan sambil melihat dengan pelik.Er,badan aku ada bau semacam ke?Tiba –tiba aku terasa pipi ku sudah bertukar merah kerana malu.Nazmi sudah tergelak – gelak.Berlari – lari aku ke tingkat atas untuk memakai tudung.Boleh pulak aku terlupa pakai tudung.Ish,dah nyanyuk agaknya aku ni.Macam mana lah aku nak pergi ke bawah ambil pakaian aku di dalam kereta bila ada budak dorang tu kat ruang tamu..Tiba di tingkat bawah,aku tidak nampak Nazmi dan Wafey.Aik,dorang ni pergi mana?Aku terlihat beg bajuku sudah berada di atas meja ruang tamu berserta dengan kunci kereta.Sebaik lah,budak dorang tu dah tak ada.Kalau tak,malu jugak aku.Aku mengambil dan berlalu ke tingkat atas untuk mandi.Terasa macam setahun aku tidak mandi kerana badan terasa melekit kerana berpeluh.Selepas menyegarkan badan,aku terus terlena bertemankan tilam yang empuk.

'Tuk!!Tuk!!Tuk!!' kedengaran pintu di ketuk beberapa kali.Aku membuka mata.Siapa lah ganggu aku tidur ni.Aku melihat jam tanganku di meja sebelah katil.Pukul 7 pagi?Sebaik lah aku tak boleh sembahyang,kalau tak bertimbun lah dosa aku.Aku membuka pintu.Apabila melihat wajah tersebut,aku menutup kembali pintu dengan segera.Tak kisah lah kena batang hidung dia ke tak?Yang penting kenapa lah aku boleh selamba buka pintu kalau dah tahu rambut kusut masai.
"Mama ajak makan,"dia berkata begitu dan selepas itu aku tidak mendengar apa – apa suara lagi.Selepas bersiap,aku ke ruang makan.Perlahan – lahan aku melangkah.Tiba di meja makan,semua memerhatikan ku.Malunya…Aku terlihat Wafey mengajak aku duduk di sebelah nya.Ah,memang kat sebelah dia je kerusi kosong.Yang lain semua dah penuh dengan keluarga dia.
"Nah Lin,makan banyak – banyak.Mama masak nasi lemak special untuk bakal menantu mama,"dia berkata begitu sambil menyedukkan nasi lemak ke dalam pinggan ku.Bakal menantu?Sejak bila pulak aku ni ada hubungan dengan keluarga ni?
"Er..makcik..Siapa bakal menantu makcik?"aku bertanya untuk kepastian.
"Lah,si Wafey ni…,"belum sempat mama Wafey menghabiskan cakap,terdengar suara seseorang mencelah.
"Dah,makan dulu.Nanti lambat nak pergi kerja,"dia berkata begitu sambil makan.Eleh dia ni.Aku nak minta kepastian je.Aku makan dengan berselera.Wah,sedap mama dia ni masak.Tak pernah aku makan banyak macam ni.
"Er papa pergi kerja dulu,"selepas Encik Jamal berlalu untuk ke kereta nya,aku terlihat mama pun sudah bersiap sedia untuk pergi ke kerja.
"Mama pergi dulu Lin.Wafey ajaklah bakal menantu mama ni jalan – jalan.Jangan duduk berdua dalam rumah,takut kena tangkap free,"Mama berkata begitu sambil memeluk ku.
"Erm,Nazmi pun nak pergi kerja.Bye kakak ipar,"Nazmi berkata sambil mengenyitkan matanya kea rah ku.Kurang asam punya Nazmi.
"Er,saya pun nak siap – siap lah.Nak pergi cari kerja.Takkan nak menganggur kot,"aku bersuara dengan gugp dan berlalu ke tingkat atas untuk bersiap.Lagi cepat aku keluar,lagi tenteram hati aku.

Tiba di tingkat bawah,aku terlihat Wafey sudah bersiap.Dia ni nak pergi mana pulak?Ah,lantak lah bukan urusan aku.Mungkin dia nak pergi kerja kot.
"Saya pergi dulu,"aku berkata begitu sambil menuju keluar kearah kereta ku.
"Nanti kejap,"Wafey menyuruh aku menunggu nya.
"Kenapa pulak?,"Aku bertanya dengan hairan.Aku melihat Wafey sudah mengunci rumah dan pintu pagarnya.
"Saya teman awak pergi cari kerja,"dia berkata begitu sambil mengambil kunci kereta yang ada dalam tangan aku.
"Awak tak kerja ke?"aku bertanya ketika berada di dalam kereta.
"Belum tiba masa bertugas,"dia berkata begitu sambil mencuri pandang kea rah ku.Pe hal lah mamat ni?Dari semalam asyik curi pandang tengok aku je.Aku terasa pipi ku akan terasa membahang bila dia pandang macam tu.
"Awak nak pergi Gunung Lambak tak?,"dia bertanya kepada ku.Gila agaknya dia ni.Aku nak pergi cari kerja,bukan nak pergi melancong.Tapi lain pulak yang aku jawab.
"Boleh,"Ah,nanti – nanti jela aku carik.

Tiba disana,aku dan Wafey berjalan – jalan menghirup udara pagi.Segarnya…
"Awak pernah pergi sini?"dia bertanya sambil berhenti di tepi kolam.Mana lah aku pernah pergi sini.Ni pun pertama kali aku datang Kluang.
"Tak pernah,"aku berkata sambil melihat anak – anak ikan berkejar – kejaran.
"Saya selalu pergi sini kalau ada masalah,"Wafey berkata sambil melihat kea rah ku.
"Er..Awak selalu banyak masalah ke?"aku bertanya sambil memandang kea rah nya.Bertembung mata kami.Ish,tergoda aku kalau macam ni.Aku mengalihkan pandangan kembali kea rah kolam.Lebih baik pandang ikan daripada pandang muka dia ni.
"Tak lah selalu ada masalah.Saje je nyakat awak.Saya kadang – kadang je datang sini kalau nak jungle trakking.Biasanya pergi berdua buat teman,"Aku memandang nya cuak.Berdua?Dengan siapa?Makwe dia ke?Aku sudah gelabah.
"Awak pergi dengan siapa?"aku bertanya sambil menunggu jawapannya.Lamanya dia nak jawab,soalan ini susah ke?
"Tak apalah kalau awak tak nak jawab,saya tanya je,"Aku berkat begitu apabila tiada balasan daripadanya.Pun tiada balasan daripada Wafey.Ish,dia ni kenapa pulak,dia je..Aku memandang kearahnya.
"Awak ni kalau tak tengok saya macam tu tak boleh ke?"aku menegurnya yang sedang memandang ku.
"Awak cute sangat.Tak puas tengok,"Selepas berkata begitu dia ketawa.Apa sebab dia ketawa aku pun tak tahu.
"Awak cuba tenung mata saya.Saya tak pernah tengok awak tenung mata saya.Teringin jugak nak tengok mata awak yang biru tu,"Lantas aku memandang ke arahnya.Terbit satu perasaan dalam diri apabila aku merenung nya.Perasaan apa tu?Pastilah cinta.
"Jom balik,"aku mengajaknya pulang.

Di dalam kereta,dia mengusulkan sesuatu di luar jangkaan aku.
"Lin,awak sudi jadi isteri saya?"dia bertanya sambil menggenggam tangan ku.Aku terkejut.Dia melamar aku ke?Kenapa tiba – tiba?
"Kenapa saya?"aku bertanya lagi.Ish,aku ni…banyak songel la pulak..
"Sebab saya tahu,awak yang layak menjadi isteri saya dan seterusnya menjadi ibu kepada anak – anak saya,"dia berkata sambil menyeluk poket seluarnya.Dia mengeluarkan kotak.
"Awak bukalah,"dia melepaskan genggaman dan menghidupkan enjin kereta.Aku membuka.Wah,cinta berlian tu.Mesti mahal sebab berkilau – kilau terkena mata.
"Awak terima saya tak?Kalau awak terima,bulan depan kita kawin.Yang cincin ni kira cincin tunang.Saya tak nak melakukan sesuatu di luar batas hukum.Pegang jari awak pun sebenarnya berdosa.Kalau tak terima,sampai sini sahaja lah hubungan kita.Saya tak kan ganggu hidup awak lagi"Dah tahu berdosa pegang jugak tangan aku tadi.Pelik betul.Tapi aku tahu,kadang – kadang nafsu boleh menguasai diri seseorang.
"Nanti lah saya fikirkan.Saya sekarang ni kena cari kerja sebab saya kena bergantung dengan diri sendiri,"Ah,malu aku hendak menceritakan tentang ayah.Kadang – kadang aku cemburu melihat Wafey dan Nazmi ada keluarga bahgia.Semasa ibu ada,aku dapat merasai kasih saying kedua – duanya.Tapi sekarang….
"Nanti saya jumpa ayah awak,"Dia tiba – tiba berkata begitu.
"Awak kenal dengan ayah saya ke?"aku memandang dia dengan pelik.Setahu aku,aku belum bercerita pasal ayah dekat Wafey.
"Kenal.Rupa – rupanya dia kawan baik ayah,"Lantas dia tersenyum.Patutlah.Aku ingat dia ni baca fikiran aku lah.
"Kalau saya terima,"aku berkata lambat – lambat.
"I'm the luckiest man in this world,"dia memberi senyuman yang manis kepada ku.
"Sebenarnya saya dah jatuh cinta dengan awak"aku berkata perlahan – lahan untuk pendengaran aku sendiri.
"Apa?"dia bertanya setelah tidak dapat menangkap apa yang aku kata.
"Tak ada pape lah.Saya terima awak dan saya harap awak dapat terima saya seadanya,"aku memberi senyuman kepadanya apabila dia merenung ku dengan pandangan yang lembut.Ah,aku pasti ni jodoh ku.

Terima kasih tuhan kerana menganugerahkan aku dengan kebahgiaan ini.Semoga perkawinan aku akan berkekalan selama – lamanya bersama dengan bakal suami ku,Wafey Bin Jamal.Biarlah kasih kita bersimpul mati..


p/s:Harap dapat beri komen yang membina kepada saya yang masih baru dalam bidang ni..
posted by Penulisan2u @ 4:46 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
48 Comments:
  • At 31/7/09 9:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    laa...pe jd ngn si ain,mama bru dye tu??
    wafey senanye bin ahmad ke jamal??
    ayhdye x mrh ke dye bla dri umh cmtu je??dhtu,,ttibe lak kte nk khwin??huh??plik3x...~

     

  • At 31/7/09 10:17 PG, Blogger honeyfarhan said…

    snbnrnye cter ni bertemakan pe??nme manusia dlam cter ni bertukar-tukar,pe jd ngan mama bru die??ayah die x nyesal ke biarkan ank die kuar cm 2 je dr rmah??ayah die x rsau ke??da 2 snang2 je pcayakan org ikut blik umah cm x logik je??yg plg best 2 cm ne diorg kwin ayh die izinkan ke??ayah die ke yg walikan die??plik la cter ni???

     

  • At 31/7/09 12:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sori ek penulis..cite ko ni mcm tergantung je?mcm mn dgn mama tiri?mcm ne lak hubungan lin and bapa dia?...better ko sambung cite ni balik..dah jodoh!!! 2

     

  • At 31/7/09 2:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ye btol2 sy pun sokong ngan komen org atas, actually cite ni ok, tapi cume xde ending yg nmpk btol2 ending.... 'mama baru' linda tu mcmne?ape jd ngan ayah die? pe pun try wat yg lbh baik dr ni... masih boleh diperbaiki lg....

     

  • At 31/7/09 5:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ntah aku pn sokong komen2 org ats..cita tgh best tibe2 abeh cam 2 ja??ntah papa la klu smbung lg kn best..cita dh best tmbh skt konflik mst lg terangkat cita ni..tp bg aku cita mg dh best cuma ending dia ja cam kureng skit..

     

  • At 31/7/09 5:25 PTG, Blogger zila said…

    xde feel...xbest...improvekan ek

     

  • At 31/7/09 6:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kat ats nama wafey bin ahmad.bawah plak wafey bin jamal.mana satu ni? ishkkk3x..musykil

     

  • At 31/7/09 11:00 PTG, Blogger my_za2l said…

    ish,aku tak bace abis pon.
    berpinar biji mata.haha
    membosankan.

     

  • At 1/8/09 12:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    isyh3...
    haku ta paham ape pon..
    pemulaan da ok.. masuk tngh boleyh lagi..
    pegi kat penutup hancor!!!!!!!!!
    ngeh3..
    pe2 pon teruskan usaha.. jgn patah semangat..
    salam..

     

  • At 1/8/09 1:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kan masa perjalanan dia ada solat jamak kan? kenapa masa subuh kata nasib baik la tak boleh solat pulak....... tetiba je...

     

  • At 1/8/09 5:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haha..aku pon bca xabes..bohsan ja cita nie...xsaspen langsung..drp dia hulur sapu tangan lam pesawat pon ak dah bolei agak ending kawen pnya..dh tu mk tiri n ayh idup bahagia..tuti terkontang kanting..hak3..klakar2

     

  • At 1/8/09 8:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm..cter brgntung rr
    cm xd ksdhan jer..
    sal ayh die cmne?//??
    tp ok rr..bt writer..

     

  • At 1/8/09 9:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte xbest...
    x syok...
    jln cte x menarik...
    sory klo komen
    menyakitkan hati...

     

  • At 2/8/09 2:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    penin gler bce cter nie..??!!
    da la cpat jer jln cter nie.., pas uh xtaw pew yg jdik pd kakter yg len..
    penin2...

     

  • At 2/8/09 2:49 PTG, Blogger Ecah~ said…

    Cter ni pening sangat2.
    Tak dpt nak pick-up mesej2 yang nak disampaikan.
    To the writer...
    usaha lebih lagi untuk karya-karya yang seterusnya. Good try.
    Wish U all the best.

     

  • At 2/8/09 4:49 PTG, Anonymous akulaa..... said…

    ape punyer cite ni... dah la salah letak nama ayah. citer ni pon tak berape nak sedap. its better kalau kau sambung persoalan yg tergantung tu...harap ade yang no.2...

     

  • At 2/8/09 11:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku sokong sume komen2 kat ats...

     

  • At 2/8/09 11:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pening aku baca cerita ni,,,, x tau ape mesej yang nak disampaikan, pastu endingnya simple sangat, yang agak x logik baru kenal beberapa hari (tu pun bukan kenal betul pun, coz masa lin dan wafey pertama kali jumpa semasa penerbangan lin x sempat pun tengok muka dia dan tanya nama) tau2 je terus ajak kawin,,,,

     

  • At 3/8/09 12:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cinta yg xda komplik..

     

  • At 3/8/09 11:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita neh x best langsng........... boring sgt2.

     

  • At 3/8/09 11:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Arrrghh!!!!cite ape nih!!

     

  • At 3/8/09 3:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bosan...bosan...tak paham ape bende yang nak disampaikan...berpinar biji mata nak abiskan ayat2 ni...

    -jaja201-

     

  • At 4/8/09 12:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku pun x abis bace..berpusing2 pale bace cite ni..x bleh nak phm...

     

  • At 4/8/09 6:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sbnrnya wafey bin ahamad ke jamal..
    rasanya wktu dia introduce diri dia wafey bin ahamad..
    tp nama ayah dia jamal..
    tk ke pelik namanya tu??

     

  • At 4/8/09 9:04 PTG, Anonymous watie said…

    apa yg ayh die lakukan bile die kuar umh..
    mcmmana ngan "mama" baru nye 2??????

     

  • At 5/8/09 6:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku x bce lngsung pn tgk komen semua x best jee..penulis jgn give up k, buat yg terbaik...

     

  • At 6/8/09 8:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pening kepala baca cerita ni...

     

  • At 7/8/09 7:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku tak paham doe citer ni? pe kaitan lari dari rumah n mama baru n jodoh? erm, anyway.. gud luck..

     

  • At 8/8/09 1:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita nie tergantung la..tapi best la juga..apa-apa pun all the best..

     

  • At 8/8/09 2:37 PTG, Anonymous adoyai said…

    mnta maaf la pnulis..
    sbnarnye sy xfhm langsung cter ni sal pe..
    mcm xlogik..
    n cara pnulisan tu jgn klam kabut sgt..
    xdan nk amik feel..hehehe..
    tu je komen sy..
    brusaha lg ye..

     

  • At 9/8/09 12:39 PG, Anonymous sobree said…

    jalan cerita agak bagus. tema yang biasa,cuma pengolahan cerita perlu dipertingkatkan.

     

  • At 9/8/09 10:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer nie ok cuma harap penulis baca semula citer yg dtulis spy x berlaku byk kesilapn spt komen2 di atas..

     

  • At 10/8/09 5:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    em..
    idea tu dh ade..
    tpi jln cite agak kureng logik r..
    mmg la novel2 selama ni krg realistik tpi ni mcm cite cinderella plak..hi3...cume yg bezanye x de pari2..he3..
    anyway gud try!gua tabik sama lu!=)

    p:S:try to improve biar gua tabik lagy manyak kat lu..ha3..

     

  • At 11/8/09 7:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    fenin btol bce cte nih..
    cte nih t'lalu straight sgt n t'gntung r...
    hukhuk..
    pe pon keep it up..!!

     

  • At 13/8/09 5:00 PTG, Anonymous ulul hana said…

    hmmm..crita ni gntung la.
    arwah mak dia kna duakan atau lpas mngl trus ayh dia kawin br?then,napa lin xtgl je kt rmh akk dia?
    cmne wafey bleh kwn ngan ayh dia pun ntah cmne..
    i hope writer can do more btter than this next time...

     

  • At 13/8/09 6:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite nie ending dier tak best ar..
    mengejut jee..
    baru kenal sehari ngan wafey terus ajak kawin..
    x logik tol..
    laen keli buat ar cite yang best ag..
    teruskan blaja n gud luck..
    p/s : baca ar cite zackwan..
    cite dier best punya..

     

  • At 15/8/09 2:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam alia..
    bin jamal or ahmad?but a good story..
    beter kalo alia wat tros bk nvl jer..
    so dpt tau pe jd pd wtk2 y len n xede la in one dy leh ajak kwin kn?

     

  • At 15/8/09 6:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer dah best ta ending 2 byk yang xjelas... cayok2

     

  • At 16/8/09 6:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite da ok tp ending kurang berksn....kbnyakan pmbace suke ending y bleh mmbuatkan dorang nk bce blik satu-satu cerpen tu...hope dpt hasil kan cerpen y lg best

     

  • At 2/9/09 11:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni bes.tp ending dia tergantung la.boleh sambung kan cerita nya x?

     

  • At 2/9/09 9:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    start best..
    leh tahan ag..
    btol gak kata diaowg..
    citenye tergantung ckit..
    anyway,tahniah!!!
    bcoz berani mencuba..
    good luck!!!

     

  • At 2/9/09 11:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer xde motif..
    watak dh kucar kacir.
    hope boleh tulis dgn teliti next time.

     

  • At 25/11/09 7:02 PTG, Blogger niza said…

    salam,,,citer ni,,,okeh,,
    ad idea & cara penyampaian pon
    seng nak faham,,ejaan jaga ea,,
    panjg citer ni okey lar utk ssbuah cerpen,,
    kalau pnjg sgt pon,,xbes gak,,
    tp ad part yg tergantg cket,,psl ayh Lin ngn mama
    baru dy tu,,
    pastu,,ble gak lau citer psl nasib tuti lps Lin
    pegi,,huhu,,cian dy

     

  • At 12/8/10 10:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eh2..mcm jdoh jatuh dri langit je..hehe
    tp cite ni t'gntung la..mn smbungan ttg bini muda ayh Lin 2.
    cpt bt smbungannye ye..hehe
    gud story..

     

  • At 27/12/10 12:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    buat smbungan cerite psal mak tiri dye yg x sdr diri2...
    pasal ayh dye n all about dyorg...

     

  • At 1/1/11 9:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Borink lar.....x excited pun nak bca .....

     

  • At 4/3/12 12:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BORING GILE! X BEST LE..
    cube buat yang lagi terbaik , punya terbaik.

     

  • At 30/7/12 11:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sngnya si ain menerima wafey, pdhal bru je kenal, itulah dinamakan jodoh..walau apapun si ain dh kenal kluarga wafey mcm mana, patut la ain "terima"...kalau di sambung lagi cerita ni, mungkin ain & wafey bercinta lepas kahwin..itu lagi bagus..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group