BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Julai 20, 2009
Cerpen : Cinta pandang ketiga
Nama Pena : umi kalsom

"Wei...tengok tu," muncung mulut gadis itu mengarah pada jejaka yang sedang melintasi kumpulan mereka.

" Mak aih.. hensem tahap tak terkata," sambut gadis disebelahnya.

" Budak mana wei?," soal lagi seorang gadis bertocang dua.

" Pokok Sena, kalau tak silap aku la...," sambung lagi ahli dalam kumpulan tu.

" Woooo~ kalau dapat nombor handphone lagi gempak....,"

Juliana masih lagi memerhatikan kumpulan gadis itu. Sedikit pun matanya tidak beralih dari meja mereka. Telinganya juga menangkap dengan jelas setiap butir bicara yang keluar daripada mulut setiap seorang di meja bulat itu.

Tiba-tiba.....

" I'm in love...," ucapan yang dilontarkan dari meja bulat itu.

Juliana terlopong. Gila!!!!

Dalam sekelip mata, meja bulat itu menjadi havoc dengan riuh rendah suara-suara sumbang mereka.

"Kenapa ni?," suara Aina mengganggu konsentrasi Juliana. Pantas dia mengangkat kepala.

" Tu... meja yang penuh dengan orang gila tu," pantas sekali jarinya menuding ke meja bulat yang sememangnya dari tadi menarik perhatian setiap manusia yang berada di dewan makan itu.

Aina menjungkitkan kening.

" Ada la sorang mamat....hhhhmmmmm...boleh la tahan rupa dia! Dia lalu dan lintas meja minah-minah yang boleh tahan la jugak gediknya tu. Sekali ada girl kat situ cakap...i'm in love....huh!Gila tahap gaban...," Juliana menjuihkan bibir.

Aina tersenyum. Macam tak kenal dengan Juliana ni.

" Cinta pandang pertama....karut!," sambung Juliana lagi. Aina ketawa.

" Pandai je kau ni... mana kau tahu kalau-kalau diorang memang dah kenal lama. Suka buat tuduhan melulu," Juliana mencebik. Suka sangat la cik Aina ni keluarkan hujah-hujah yang agak-agak melemahkan semangat aku.

" Miss Aina Abdul Malik.... Kita sampai kat kem ni belum sampai sehari pun. Dan kalau tak salah aku, yang aku terdengar la," rendah je suaranya. Juliana menjeling sekilas wajah rakannya. Alamak! Aina dah kecilkan biji mata... dia tengah analyse words aku ke?

" Kau dengar conversation orang ek.....," suara Aina kuat.

" SSHHHHHH," Juliana pantas meletakkan telunjuk di bibir.

" Aku bukan curi dengar! Dah diorang cakap macam tertelan speaker. Aku tak bolehlah nak elak dari tak dengar," muka tak bersalah, Juliana membela diri. Aina pandang dari atas sampai bawah. Dia geleng kepala.

" Dah curi dengar! tak nak mengaku pulak!," sindir Aina.

" Suka hati la," Aina tergelak. Dah takde modal nak sokong diri sendiri la tu.

" Eh... mana laki yang diorang usha tu?," pantas Aina mengubah topik. Juliana membulatkan biji mata.

" Aina.... dont be one of them la...," Juliana mencebik. "Yang hensem je yang nak diusha".

"Eleh...Ju! Macam kau tak usha....,"

"Aku pun usha jugak.. Tapi sekadar pandang jela, takde sampai suddenly...i'm in love. Crazy fellows...,"

"Oit.... sesuka hati je cakap orang crazy! Kau tu tak crazy... keluarkan ayat menghukum... there's no such things love at first sight..," cekap Aina membidas.

" Memang takde la benda macam tu!," nak menang jugak.

" Kau je yang rasa takde benda macam tu.... orang lain percaya je. Itu hak masing -masing.. kau tak boleh nak judge orang macam tu...," muka Juliana dah masam. Aina tersenyum dalam hati. Dah habis modal la tu.

" Berapa botol cuka kau telan Ju....masam beno muka!," usik Aina.

Masam lagi!

" Ala Ju....dengan aku pun nak masam-masam ke...," usik lagi. Juliana menjeling.

Eleh... kerek! Aina lepas gelak.

" Yela.. semua orang pun ada pandangan masing-masing... If you think it doesn't exist, so it doesn't! Jangan la serius sangat.. aku datang sini nak tengok kau gelak ketawa bukannya nak mengadap muka kau yang masam mencuka. Dah naik nyampah aku!," bulat biji mata Juliana. Nampak gaya tadi macam nak pujuk aku, last-last dia kenakan aku balik.

" Aina... jahat la kau!," Aina tersengih.

" Well... aku memang baik pun," huh! Perasan. Akhirnya Juliana tertawa juga.

Ketawa-ketawa jugak, tapi siapa pun takkan boleh ubah pandangan aku dengan cinta pandang pertama. Never and ever!

Betul ke Ju...

Betul la...

We'll see...

*******

" Mama.... ada ke ma, cinta pandang pertama?," soal Juliana sambil melipat kain bersama mamanya di ruang tamu.

Pn. Juriah tersenyum nipis.

" Kenapa? Kakak dah jatuh cinta pandang pertama ke?," Pn. Juriah tersenyum. Juliana terlopong. Mak aih... sporting gila mama aku. Tak kisah ke kalau aku bermain cintan cintun time sekolah. Nak buat karangan BM pun tak lepas. Aku nak bercinta... hancur terus!!!!

" Apa la mama ni.. Kakak kan sekolah lagi, takkan nak sibuk bercinta kot," ayat piawai. Juliana semangat menunggu jawapan mama.

" Bagi mama... rasanya...," rasanya... apa mama..c'mon mama! Pleasa say it louder... Aduh, semangat sangat la pulak aku ni.

" Rasanya.... mama tak berapa nak....," yes! Mama... you are my best buddy la... Love you. Mama sokong aku.

" Tak berapa nak sokong kalau ada orang tak setuju dengan cinta pandang pertama ni...," Aiyak~

Punah! Hancur! Berkecai! Juliana pandang Pn. Juriah tak berkelip.

" Kenapa mama tak sokong kakak....," sedih je suara Juliana.

" La... kakak tak percaya ke? Mama ingat budak-budak remaja sekarang obses sangat dengan cinta pandang pertama, jadi mama pun nak bagi semangat la kat kakak," Juliana tepuk dahi. Haru sungguh la mama aku ni. Ada ke answer macam tu.... Kenapa mama aku lain dari yang lain? Mama kau, macam kau jugak Ju.... Gen yang sama. Gen pelik bin pelik! Bertuah....

*******

Panorama di kem Bukit Mertajam. Boleh la tahan.

Juliana pandang Aina. Aina pandang Juliana.

" Kenapa kita berdua ni macam anak orang asing je?," soal Juliana.

" Kau.... adalah rupa asingnya.... aku yang pure muka orang asli pun rasa terasing jugak! Apa kes ni...," luah Aina pula.

" Mana cikgu kita Na? Aku dah mula rasa macam kanak-kanak terbuang even kita bukan kanak-kanak sebenarnya,"

" Kau rasa macam kanak-kanak terbuang Ju... ok lagi tu. Aku rasa macam..... ikan sardin yang expired!," Juliana muka serius. Dijeling ke arah Aina.

" Apa benda la yang kau merepek ni Na... apa kaitan kau dengan sardin expired ni!," nak buat lawak sarkas pulak kawan aku ni.

" Yela... sardin expired! Orang buang jugak... ntah-ntah...," wajah Juliana ditelek habis.

" Kau makan sardin expired ek Ju?," sergah Aina.

"Aina!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!," Juliana dah keluarkan suara emasnya. Aina pekup telinga! Tak tahan den.

" Aina....," suara Juliana kembali lembut.

" Kita datang sini untuk camping. Kau dan aku, wakil untuk sekolah datang camping ni.... Kita berdua, kat tengah-tengah hutan belantara ni...dan takde sapa pun yang nak group dengan kita...," Juliana pandang Aina macam nak telan. Aina telan liur. Juliana tarik nafas.

" And benda-benda tu semua... takde kena mengena sikit pun dengan...," suara mantain lembut lagi.

" Sardin expired!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!," tu dia..... Aina tak berkelip biji mata. Wow!

" Ju.... kelas vokal mana yang kau masuk? aku pun nak join!," Juliana dah berapi muka.

Aina telan liur.

" Okey.. i can see the ash.. nevermind, just forget about the vocal class. Aku cari sendiri..,"

" Juliana... Aina...," pantas keduanya mengangkat muka.

Fuhhhhhh... Aina tarik nafas lega. Nasib cikgu Mar dah datang. Kalau tak habis aku kena hentam dengan Ju ni...

" Ambil schedule ni. Sesi pertama akan bermula dalam pukul 3.00. Kamu akan dibahagikan dalam kumpulan masing-masing," cikgu Mar menerangkan tentatif program.

Juliana dengan Aina khusyuk mendengar.

" Enjoy your camping... apa-apa masalah cari cikgu ye," pantas mereka mengangguk.

******

Biji mata Juliana terbuka luas. Mulut yang melopong pun tak dapat nak dikatup. YA ALLAH. Macam mana ni?

Tak mungkin aku?

How could be???

Wuuuuaaaaaa~ tak nak... mama tolong Ju!!!!!!!!!!!!!!!

" Juliana Arif, sila ke depan!," lagi sekali namanya diumumkan. Dengan berat hati, kaki, tangan dan segala-galanya... Juliana atur jugak langkah ke depan dewan yang serba....guna tu.

Mata dihala kehadapan. Kenapa yang semua pandang aku macam nak telan je pun? Aku bukan criminal la.. ni mungkin typing error je!!!

" Kenalkan diri...," pak cik yang di sebelah mula bersuara. Erk~ kenalkan diri? Bukan dah tahu nama ke?

" Nak kena kenal lagi ke?," terpacul jugak soalan tu dari mulut Juliana.

Pak cik tu angguk je sambil senyum.

Haaa..... dia senyum. Seronok sikit aku nak pandang. Juliana tarik nafas panjang. Matanya kembali menghala kehadapan. Sempat jugak dia menangkap kelibat Aina yang terkekek ketawa dalam kumpulannya. Mesti kerja dia! Aku tau sangat.... siap kau Na!!!

" Assalamualaikum... saya Juliana binti Arif.. dari sekolah menengah sains....," err... alamak sangkut la pulak...

Kedengaran bunyi booo~ dari pelajar-pelajar lain. Aku cukup pantang kalau bab-bab booo~ ni...

Takpe...

" Saya dilantik sebagai penghuluwati sepanjang kem ni dan saya harap semua akan dapat memberi kerjasama yang baik sepanjang kita berada di sini," dengan satu nafas dia menghabiskan ucapannya. Heh! Ucapan ke? Ntah la wei..... asal dah lepas sudah!

" Dah habis.. boleh masuk dalam kumpulan ke encik?," sopan dia bertanya.

" Belum lagi... ," pak cik tu senyum lagi.

Pak cik senyum punya pasal... aku tak kisah...

" Khairul Abrar Sani...," nama seorang lelaki disebut.

Partner aku ke? Sapa ek? Pantas matanya melingas ke arah pelajar-pelajar yang berkumpul di situ. Seorang lelaki bangun... Wah~ mamat ni...

Dipandang pula ke arah pelajar perempuan. Hhhmmmm.... semua muka macam dah cair je. Nampak dengki pun ada! Nampaknya ramailah yang bakal jeles dengan aku.... Habis la kau Ju!

Sesi melantik ahli jawatankuasa sepanjang perkhemahan berlangsung selama sejam! Lama betul..perut dah lapar. Mata Juliana tak henti-henti pandang ke arah dewan makan yang kat sebelah tu.

" Dah lapar ke?," Juliana tersentak. Aiman, ketua imam tersenyum memandangnya. Juliana muka blur!

" Dari tadi asyik pandang dewan makan je....," Juliana berfikir sejenak. Lantas dia tersenyum.

" Memang lapar....dah macam-macam bau dah yang datang dari sana.. tergugat perut...,"

" Saya pun....," dan terus Aiman ketawa.

*******

" Aku tak suka la dengan dia tu?," luah Juliana sambil menghentakkan buku ke atas meja.

" Sapa?," Aina pelik. Takde angin...tiba-tiba je ribut!

" Penghulu tu la.... bajet dia bagus sangat!," Juliana geram!

" Kenapa?,"

" Semua cadangan aku.. dia tak nak dengar! Fikir dia bagus sangat la tu... aku geram tau tak... Nasib ada pak Imam Aiman tu...sejuk hati aku duduk bersidang dengan diorang. Kalau semata-mata nak ngadap penghulu tu...huh! Menyampah aku.....," Muka Juliana merah menahan marah. Namun, Aina tersengih.

" Kenapa yang tersenyum pulak ni?,"

" Kau suka Aiman....," Aina gelak. Juliana terdiam.

" Mana ada? Ngarut ah...," Aina masih bergelak ketawa. Lame Juliana!

******

6 tahun berlalu.....

" Kenalkan... Cik Juliana, pegawai tadbir," Juliana melemparkan senyuman. Sekejap saja, senyuman itu terus je mati.

" Encik Aiman.. staff baru kita...," Aiman senyum.

" Kecilnya dunia. Nice to meet you again Juliana....,"

" Naik bosan aku tengok muka kau... dari kem.. sampai u.. sampai kerja pulak sekarang. Aduhai~," Juliana ketawa.

" Enjoy your work...,"

" Jumpa lagi...,"

******

Aina melopong besar.

" I knew it Ju.. Kau dengan dia mesti ada apa-apa ni? Kan.....," Aina cuba menduga. Juliana menggeleng.

" Kau ingat.. asal member baik je, mesti kena kahwin ke? Apa la kamu ni Na...," perli Juliana.

" eleh... aku pun nak tengok jugak, sejauh mana kamu berpegang pada kata-katamu itu....,"

" Ni kenapa ayat skema?," Juliana ketawa.

" Kau cakap kamu-kamu... aku pun kamu-kamu la...," Aina menjeling. Perli-perli aku pulak!

" Eh.... Ju.. tuuuu........," muncung mulut Aina.

" Wah... makin kacak dan bergaya!," tambahnya lagi.

" Apalagi Ju? dah cukup pakej.....," Aina mencuba lagi. Namun hampa... Juliana sekadar menayang muka toya. Hampeh punya kawan la kau ni Ju...

" Ehem!!!!," Aina berdehem apabila Aiman melintasi meja mereka.

" What a pleasent suprise.... Aina kan?," Aina gila teruja.

" Wah...bagus la pak Imam... kau ingat nama aku. Ingatkan...kau cam Ju je....," mata Aina melirik pada Juliana. Juliana tayang muka kayu. Malas nak layan.

" Aku ingat semua la..... dah makan ke?," soal Aiman apabila melihat dua pinggan yang dah licin. Memang kuat makan betul la minah-minah ni....

" Dah! Lapar sangat....," Aina tersengih.

" Perut kau pun sama macam perut Ju ek? Fikir makan je....,"

" Sibuklah kau ni... pergi makanlah," Juliana bersuara tiba-tiba.

" Ok la cik Aina... kita jumpa lain hari ye. Orang dah halau.... Chow".

" Kau suruh dia pergi.. bukan sebab dia kan...," Juliana diam! Memang pun... tapi sebab orang yang muncul tiba-tiba kat sebelah dia tu.

*******

" Kau tak reti buat kerja ke? Apa ni... memang tak layak tapi dilantik pulak! Baik tukar je post dengan orang lain...," keras sekali dia diherdik. Amboi... berlagak tahap tak ingat!

Ingat kau hensem... kau boleh la nak tunjuk samseng dengan aku! Jangan harap la.... Aku bukan macam perempuan lain yang tergila-gila dengan ke'hensem'an kau ni. Lagi aku menyampah!!

" Yang kau nak marah-marah aku ni kenapa?," keras jugak suara Juliana.

" Kau tengok ni...," kertas kajang bertulis dilemparkan tepat di muka Juliana. Juliana tahan marah. Melampau!

Ingat dia gaji aku ke? Nak lempar-lempar kertas kat muka aku pulak.... Aku tolong tulis pun dah sikit punya baik... bukan bidang tugas aku pun.

" Kau nak marah-marah ni kenapa?," suara Juliana kendur. Dipandang wajah Aiman yang bercahaya kat sebelah. Aiman bagilah semangat kat aku nak mengadap muka kawan kau ni...

" Aku tolong buat ni pun.. dah kira bagus. Sepatutnya yang buat ni semua Suzy, budak convent tu! Mana dia? kenapa tak marah dia? Suka-suka hati kau je nak angin kat aku... ingat aku tak reti nak angin....," sindir Juliana. Khairul pula terdiam!

" Kerja Suzy?," soalnya dengan lembut pula. Juliana mencebik.

" Ye!," jawabnya keras. Muka dah hot. Nak pandang muka penghulu pun tak lalu dah...

" Suzy...," laungnya. Juliana pandang je.

" Awak kena settlekan benda ni.....," bla bla bla bla.. Khairul menerangkan pada Suzy. Ewah-ewah mamat sentul ni! Cakap dengan minah tu bukan main lembut lagi... dengan aku.... berkasar bukan main! Juliana mendengus kasar dan terus berlalu dari situ.

Aiman tersenyum nipis. Matanya mengekori langkah Juliana. Dia menggeleng sendiri. Juliana... baran sangat! Khairul ni memang sengaja nak main-main dengan api...

******

Juliana termenung di ruang makan. Pn. Juriah perasan yang Juliana nampak moody semacam hari ni...

" Kenapa ni kakak? Ada masalah ke?," Juliana pandang mama. Mata dah bergenang air mata.

" Kenapa ni?," Pn. Juriah cemas.

" Mama... Ju benci dia! Ju tak suka dia... kenapa Ju jumpa dia balik mama....," terus dia memeluk mama. Pn. Juriah bingung. Sapa? Benci?

" Ju sangat bencikan dia....," ucapnya lagi. Air mata mengalir macam sungai dah!

" Sapa Ju?," soal mama lembut.

" Dia mama... yang... suka... sindir Ju.... kem. Penghulu. Khairul. mamat sentul....," satu-satu perkataan keluar dari bibir Juliana. Pn. Juriah blur lagi.

" Errr.... sapa ye?," terus je Juliana angkat muka. Mama ni~

" Lupakan jela mama.....,"

*******

" Kau kerja dengan dia?,"

Aiman mengangguk.

" Lama dah?,"

" Baru je...,"

" Aku nak jumpa dia?,"

" Tak payah...," Khairul tersentak.

" Kenapa?,"

" Dia tak suka kau la.... baik jangan!," tenang Aiman menjawab.

" Aku nak jumpa jugak!," Khairul berdegil. Aiman mendengus kecil.

" Suka hati kau!,"

" Kau ni kenapa? Macam tak suka je aku nak jumpa dia?,"

" Kan aku dah cakap... suka hati kau!," terus Aiman bangun berlalu dari situ.

********

" Nah!," Khairul terkejut, namun tak melatah. Dipandang wajah gadis yang ayu dihadapannya.

" I dah siapkan semua kerja bahagian I...," Juliana yang kat sebelah rasa macam nak tercekik tulang. Ber 'I' pulak dah!

Khairul diam sambil meneliti laporan yang perlu dihantar sebaik saja tamat kem tersebut. Dia mengeluh kecil.

" Salah ejaan... tulis pakai tangan pun boleh salah eja lagi ke?," lembut tapi tegas suara itu. Juliana terus berpaling ke wajah penghulu. First time aku rasa kau fair dengan aku... terasa happy sikit. Thanks penghulu~

" Sepatutnya awak jadikan kerja Juliana sebagai contoh. Awak tak refer dengan dia ke?," lagi terasa kembang. Juliana senyum dalam hati.

Suzy mencebik. Juliana perasaan akan wajah keruh itu. Eleh..minah kerek ni? Back hand kang.... Dah tak reti, tak pandai pula nak minta orang ajarkan.... berlagak!

" You tak boleh tunjukkan?," lagi Juliana rasa nak pengsan! Aduhai~

Khairul pandang Juliana. Juliana jungkit kening.

" Handle this!," terus dia bangun menuju ke arah ketua-ketua platun. Juliana tersenyum lebar. Padan muka kau minah gedik!

Aku terasa bahagia hari ni.... Dijeling sekilas ke arah penghulu. Mata mereka bertaut. Sama-sama tersenyum. ' Thanks,' ucap Juliana dalam hati.

********

" How are you?,"

" Hidup lagi!," dapat dikesan nada dingin di situ.

" Macam mana life?,"

" Biasa-biasa ja," nyampah lagi agaknya.

" Tak suka ke tengok muka saya....," 'saya'! weird!

" Sejak bila tuan penghulu pandai ber'saya' 'awak' pulak?," dingin lagi.

" Sejak awak dah tak nak pandang saya! Cakap pun macam terpaksa je...," tahu pun!

" Ada benda penting ke nak cakap?," soalnya tergesa-gesa.

" Yes.....," cepatlah cakap!

" I'm in love with you Juliana.... jatuh cinta pandang pertama! Saya nak masuk meminang awak..," what???!!!! Terasa gelap gelita terus hidup!

[----------------------------------------------------]

" Ju........," senyap.

" Ju.......," senyap.

Air mineral direnjis ke muka. Ada gerakan sikit.

" Ju......,"

" Hhhmmmm," lemah je suara.

" Juliana........ still alive?,"

" Of course la....," marah!

" Hoi..... tak padan dengan pengsan. Nak marah-marah orang pulak," Juliana ketap bibir. Marah!

" Kenapa yang sampai pengsan ni?," Suria teman sepejabat menyoal.

Juliana hanya terkebil-kebil macam cicak tertelan skru. Aiman, Suria, Jackie, Azhar... semua ada kat depan mata. Addition lagi seorang, mamat sentul! Weh~ aku pengsan sebab dia la!

********

Hahahahaha.... Aina gelak besar. Juliana muka masam!

" Wait... dia jatuh cinta dengan kau? First sight love? Owh my.....," masih ketawa. Juliana dah panas.

" Kelakarnya....," sindirnya keras.

" Hehe... sorry," Aina tahan ketawa sambil memekup mulutnya. Tapi.... rasa macam nak gelak lagi. Matanya tersorot ke wajah Juliana.... mak aih~ garangnya mak cik.

" kau pengsan kenapa? Aku rasa bukan sebab isu masuk meminang kan? betul tak Ju... aku kenal kau.... betul kan???," bertubi-tubi Aina menyoal.

Juliana diam. Nafi tidak. Iakan pun tidak.

" Aku allergic la!," Aina konfius.

" Allergic apanya?,"

" Cinta pandang pertama.....," rendah je volume suara Juliana. Aina dah tersenyum-senyum. Aku tau sangat!

" Kau pengsan sebab tu kan.....ngaku cepat????," perlahan Juliana mengangguk.

Sekali lagi... Aina pecah gelak. Serentak itu, ringan je tangan Juliana melayang ke bahu Aina. Berkerut dahi kawan tahan sakit.

" Woi.... sakit la!!!," Juliana jelir lidah.

" Padan muka!!!," Aina menggosok bahunya yang pedih kesan tamparan pedas Ju... Garang sangat la kau ni Ju~

Juliana diperhati.. agak lama.

Juliana perasan akan renungan itu. Dia pelik.

" Kenapa tengok aku macam tu?," ada apa-apa tambahan ke kat muka aku ni. Jangan kata yang aku ni makin comel...

" Kau suka dia?," serius la pulak Aina ni. Tapi, Juliana angguk jugak. Dengan Aina, tak payah rahsia-rahsia. Cerita je semua!

" Sejak?,"

" Bila kau apply kerja jadi detektif pulak ni?," Juliana buat-buat ketawa. Aina serius lagi. Err.... ok...ok...

" Sebenarnya... first time aku tengok dia... no feeling! Dia just jadi partner aku....," Juliana membuka hikayat.

" Second time... aku benci sangat-sangat dengan dia. Sebab dia pilih kasih. Tak adil jadi ketua....,"

" And the third part.. he was so sweet with me....," Juliana tersenyum sendiri.

Wah... minah Ju... dah angau apa? Aina tertawa kecil...

" You are in love... after the third part?,"

" Entah... tapi rasa happy... macam tu je. Aku tak rasa la apa-apa macam love. Entah! aku pun bukannya ada pengalaman pun....,"

" Kau ni pelik la Ju.... Kau pun jatuh cinta jugak... cinta pandang ketiga~ ," Aina dah buat conclusion.

" Ek?," Aina dah pening. Dia soal aku pulak. Sendiri dah jatuh cinta pun tak tahu ke madam!

" Sekarang ni sapa yang jatuh cinta ni? Kau ke aku?," Juliana tersipu-sipu.

" Takpe ke?," Aina lagi pening.

" Apa yang takpe?,"

" Aku kahwin dengan dia?," macam bendul Juliana menyoal.

" Aiyak~ cik Juliana... orang tu suka kau... kau pun suka dia. So... kahwin jela.... apa masalah pulak? Jangan bagi aku pening Ju.....," Aina pegang kepala dengan kedua-dua belah tangan. Gaya gila pening habis!

" tapi... Aiman pun sweet jugak," ucap Juliana tiba-tiba.

Bulat biji mata Aina. Juliana senyum robot. Owh~ baru nak bulat biji mata... Aiman propose dia pun tak cakap dengan aku.

" Aku dah tahu dah... kau dengan Aiman...," Aina rasa bersalah. Muka kesian!

" Dah... dah.. tak payah tayang muka seposen kau tu... Aiman dah cerita semua! Aku tak kisah la.... Aku happy untuk kau...," Aina senyum sumbing.

" Aku pun happy untuk kau....," masing-masing tersenyum. Happy!

*******

Aiman duduk berhadapan dengan Aina. Juliana pula berhadapan dengan tunangnya Khairul. First time keluar date. Keluar berempat.

" Best kan macam ni...," suara Aiman memecah sepi.

" Ha'a... macam reunion camping...," sambung Aina pulak.

" Teringat... first sight love...," Khairul pula bersuara.

Dipandang Juliana... Ya ALLAH....

" Kau ni....," marah Aina.

" Sorry... aku terlupa la wei...," Khairul hanya tersengih.

" Ju... ok ke...," Juliana rasa pening-pening lagi.

" Aku alah sungguh dengan benda tu... jangan sebut lagi!!," pinta Juliana.

Aiman, Aina dan Khairul ketawa serentak.

" Pelik la bakal bini kau ni tuan penghulu.....," Aiman ketawa.

" Dah nasib badan.....," mereka ketawa. Juliana senyap. Ah... malas aku. Gelak la korang, alah aku.. aku yang tahu.

" Wahai cik penghuluwati... after kahwin sebut pun..awak akan alah jugak ke?,"

" Kalau dah alah sekali... sampai bila pun takkan hilang jugak!," Juliana menjeling. Seronok betul diorang ketawakan aku. Dipandang Aina kat sebelah. Gelak jugak.... jahat!

" Nasib badan la tuan penghulu.. nanti kalau nak ambil kesempatan, sebut la banyak-banyak kali...," Aina ketawa sambil melontarkan idea bernas.

" Aku tak pernah terfikir pun....geliga betul la otak kau...," Aina tersenyum bangga.

" Suka ek... gelakkan orang! Cik Aina... sejak bila kau jadi penasihat tunang aku?," Juliana serius.

" Sejak aku tahu kelemahan kau...," ucap Aina selamba.

" and benda tu.. plus point untuk saya...," sambung Khairul. Juliana diam. Akhirnya dia tersenyum.

" Eleh... berlagak la. Awak ingat awak sorang je ada penasihat... saya pun ada tau,"

Dipandang wajah Aiman yang manis itu.

" Kau mesti tolong aku kan... Aiman....,"

" Of course la!," sekarang gilirin Juliana dan Aiman pula untuk ketawa riang.

" Dia alah apa?," soal Juliana segera. Khairul pandang Aiman. Aiman... jangan dibuka pekung di dada. Jangan Man~

" Sotong," lemah semangat Khairul.

" Kenapa kau cakap....aduh~,"

" After marriage... hari-hari saya masak sotong," muktamad! Juliana tersenyum lebar. Padan muka tuan penghulu.

~ THE END ~
posted by Penulisan2u @ 5:14 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
29 Comments:
  • At 20/7/09 8:47 PG, Blogger miss mumun said…

    hihihihihi..
    best2 cerita nie..

     

  • At 20/7/09 10:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ar cite ni
    wlaupn cm naik jet je
    huhuhu
    santai jerr

    ---yannn---

     

  • At 20/7/09 12:45 PTG, Anonymous Gba said…

    SALAM..citer yg simple ,serabut ckit but ok..teruskan usaha
    tingkatkan prestasi, kurangkan emosi..daa
    dr_g :)

     

  • At 20/7/09 1:16 PTG, Blogger Lily Angella said…

    bes2
    truskan.

     

  • At 20/7/09 7:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wahhhh..
    beh3..
    erkkk..
    pas nih aq nk g byk2 kem laaa..
    crik pes love..huahua..
    jus joke..
    pepun nice story.. =)
    iQ

     

  • At 20/7/09 9:00 PTG, Anonymous warnea said…

    best2..simple n kelakar..plus sweet gak la...huhu

     

  • At 20/7/09 10:00 PTG, Blogger PriNcEsS_DeiYnA said…

    wakaka..alah ngan sotong..

    masak byk2 ju..baguzz..

    benci tol mse khairul baling ketas kt mke ju..
    ok quite good..

    nape x sambung smpai kawin je??teruskan usaha ya penulis!!keep it up!!

     

  • At 20/7/09 10:05 PTG, Blogger miz ruha said…

    sweet nyer...
    ade alahan segala...

    hehe...

     

  • At 20/7/09 11:32 PTG, Blogger LiNa said…

    hehehe...
    kelakar btul citer nie..
    good job writer..

     

  • At 21/7/09 12:10 PG, Blogger kura-kura c0mey said…

    tajuk dia agk mnarik r
    he3
    jln citer pun mnarik gak
    x pernah jmpe org allergic cmtue skali,he3
    keep up da good work~
    (>_<)/

     

  • At 21/7/09 2:42 PG, Blogger LaST_BuT_nOt_LeAsT said…

    ok gak cte ni
    sesuai ngan tajuk

     

  • At 21/7/09 12:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Best la citer ni
    Simple n mudah difahami..
    walaupun ader 1/2 part agak serabut skit
    huhuhu..cayalah..
    Sweeet story
    hihihi

     

  • At 21/7/09 8:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaaa....
    so sweet...
    like this story very much....
    ~deela~

     

  • At 22/7/09 2:50 PG, Anonymous umi kalsom said…

    salam...
    thanks 4 all the commentar...

    ada ke org yg alah smpai mcm tu? i also don't know...:)
    pakai buat je story ni...
    nyway..harap semua suka n enjoy baca story ni...

    this is my 3rd post..
    yg 1st melambung pujian..
    2nd kne kritik...
    alhamdulillah..yg ketiga ok skit...

    once again..
    thanx byk 100x..
    without ur comments...my karya is nothing....

    uniqsmiley.blogspot.com

     

  • At 22/7/09 10:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok....crita ni best giler....jika da markah kt bg dlm 10/10....best..bt crita lg byk..boleh kt baca...kelakar dan franstatic story.

     

  • At 22/7/09 10:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best 'penghulu' character...
    sO sweet..x jangka ending camtu..
    ngatkan die ngan aiman..
    tp,Ok laa..memang swEEt penghULu n pengHuLuwati..
    njOy ur jOb..

     

  • At 22/7/09 2:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    a'ahkn igtkn ju dgn aiman, sbb mse khairul nk jumpa dgn ju tdi mcm jealous jek... p pe2 pn best ar... good job...

     

  • At 24/7/09 8:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    klakr btol cter nih...
    hehehehheh

     

  • At 24/7/09 1:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm citer nie best...menarik gak..nt watlah cerpen lg yer.

    ~Myra~

     

  • At 27/7/09 6:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez gler crpan neh....hahahaha.... ....intan edrinaz....

     

  • At 28/7/09 1:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sempoi je cte ni...
    pape pon congratz kt writer...

     

  • At 31/7/09 10:12 PTG, Blogger queenIzyan said…

    seronok baca cerita ni... simple and best....
    klimaks pun sampai cte ni...
    keep it up a good work...

     

  • At 5/8/09 1:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gler!!1

     

  • At 8/8/09 9:52 PTG, Anonymous MiSz_LoBeR said…

    aslmkm....
    mulakan hari dgn bismillah.... pastu????
    ketawa,hahahahahaha..... citer nie best....huhuhuhu...lucu.. sotong?
    saya udang & ketam,.. hahahahha.... cinta pandang ke-3?
    ok larh turh...... saya suka....

     

  • At 15/8/09 3:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam umi..
    good story..
    im apy 2 read ur writing..
    so,do de bes 4 next2 story k..

     

  • At 16/8/09 3:00 PG, Anonymous Fara said…

    kelakar giler.. ada gak orang pengsan dengar perkataan first love tu yerk.. bgus ari ari masak sotong.. hua3 i like it.. keep writing

     

  • At 9/10/09 6:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pelik...sy xdpt nk bezakan situasi mse dorg dlm kem or kat pejabat...pening...

    huhuhu...usaha lagee penulis!!

     

  • At 29/2/12 3:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ney best but berterabur sikit la...btul ckp pengkomen kt ats ney pelik n x dpt bezakn situasi dowrang mse kt kem n pjbat...citer lju semacam n berterabur.....

     

  • At 26/8/12 7:23 PTG, Anonymous SYNN said…

    MAKANYA BACA PERLAHAN2..KENA FEEL BETUL2...HEEE..BEST STORY NI..NJOY SGT2..KEEP IT UP.

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group