BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Julai 01, 2009
Cerpen : Antara Kaca & Permata
Nama Pena : Org Ganu

Aku tersenyum sendirian melihat gambar-gambar kenangan manisku bersama Azrul iaitu teman lelakiku semenjak di bangku persekolahan lagi . Penuh dengan keriangan, penuh dengan kemanisan dan penuh dengan kasih sayang . Sudah lebih 5 tahun kami dipisahkan oleh dua benua . Lebih 5 tahun kami terpaksa memendam perasaan rindu yang mendalam . Aku terpaksa berpisah dengannya kerana melanjutkan pelajaran di benua Eropah atau lebih tepat lagi di negara Ireland, sebuah negara yang ternyata jauh dari tanah tumpah darahku . Hanya kenangan lama yang menyuburkan rasa cintaku terhadapnya . Walaupun kami berjauhan, namun kami tidak pernah berhenti berhubung antara satu sama lain baik melalui emel, sms mahupun surat.

Hari ini adalah detik bersejarah bagiku kerana aku bakal menerima ijazah dalam bidang doktor perubatan dan sekali gus menamatkan pengajianku di sini .Setelah lebih 5 tahun berhempas pulas mengerah tenaga dan minda untuk bergelar seorang doktor, akhirnya aku berjaya mencapai matlamatku yang satu itu. Alhamdulillah..Allah telah mempermudahkan segala urusanku.Tidak lama lagi aku akan pulang ke tanah air untuk menemui kedua ibu bapa tercinta dan yang paling aku nantikan adalah untuk menemui Azrul, jejaka yang aku rindui setelah sekian lama. Kini dia sudah bekerja di salah sebuah syarikat swasta di Kuala Lumpur selaku jurutera . Dia pernah berjanji sewaktu ketika dahulu yang dia akan menantiku hingga ke akhir hayatnya dan dia pasti akan menjadikan aku suri hidupnya sehingga ke anak cucu. Janjinya tidak pernah aku lupa dan aku pasti Azrul tidak akan memungkirinya kerana Azrul yang aku kenali adalah seorang yang tidak pernah mengenal erti mungkir janji. Senyumanku semakin melebar apabila mengingatkan janji itu.

Mataku berkalih pula kepada sampul surat berwarna pink yang bercop pos Malaysia yang belum aku lihat lagi isi kandungannya . Surat ini sudah seminggu aku terima namun dek kerana terlalu sibuk untuk menyelesaikan urusan graduasi, aku hampir terlupa kepada surat ini. Aku tersenyum simpul. Pasti ini surat dari Azrul kerana hanya dia yang tahu yang aku memang suka kepada warna pink sehinggakan sampul surat dan surat pun berwarna pink .Aku terus membukanya. Tidak sabar-sabar aku untuk mengetahui isi kandungannya . Aku menarik perlahan kad yang turut berwarna pink . Baunya wangi semerbak . Di samping kad itu terdapat surat berwarna putih. Aku membaca sekilas surat itu .Ops ,sangkaanku ternyata sekali meleset kerana surat itu sebenarnya dari kawan baikku Hana . Sebaik sahaja membaca surat itu, aku melonjak riang . Gembiranya hatiku apabila mengetahui Hana akan berkahwin tidak lama lagi . Rupa-rupanya kad yang aku terima itu adalah kad kahwinnya . Ish, tidak sabar rasanya untuk mengetahui siapa bakal suaminya yang bertuah itu.Setahu aku Hana adalah perempuan yang tidak mudah untuk jatuh cinta . Tidak sangka pula dia lebih cepat kahwin dari aku. Berita gembira yang aku terima membuatkan aku tidak sabar-sabar untuk pulang ke tanah air. Aku pasti datang ke majlis perkahwinannya yang akan berlangsung 2 minggu lagi .

---------------------------

Akhirnya aku pulang jua ke tanah air. Kini aku di rumah orang tuaku. Gembiranya hati mereka tidak terkata sebaik sahaja menerima kepulanganku. Aku tidak sangka pula mereka membuat kenduri doa selamat yang agak besar juga mengalahkan kenduri kahwin . Kehadiran Azrul di situ turut menambahkan lagi kegembiraan hatiku. Dia semakin segak dan kacak di mataku. Cintanya kepadaku masih seperti dulu,malah semakin mekar walaupun berjauhan. Aku begitu teruja melihat kesetiaannya kepada cinta kami.

" Hai Leeya, termenung panjang nampak..teringat kat abang ye..," sapaan Azrul mematikan lamunanku yang entah sampai ke mana .

" Tak adalah..Leeya penatlah..belum dapat rehat lagi sejak semalam. Balik-balik je ada majlis..terkejut jugak," jawabku ceria . Sesungguhnya penat dan lenguh-lenguh badan akibat terlalu lama duduk atas kapal terbang masih bersisa. Sekarang ditambah pula penat melayan tetamu yang datang . Tapi , tidak mengapa..bukan selalu pun majlis ini berlangsung.

" Kesiannya kat Leeya abang..tapi sayang mesti seronok kan dapat jumpa abang?" katanya lantas duduk di sebelahku. Suaranya yang garau dan lembut cukup romantis di telingaku . Aku tersenyum manis kepadanya.

" Mestila seronok. Dah 5 tahun abang..5 tahun kita berpisah . Leeya rindu sangat kat abang..," kataku tanpa segan silu. Aku mesti meluahkan apa yang terbuku di hati .

" Abang lagila..orang kata apa macam mandi tak lena, tidur tak basah.."

" Ish abang ni, mandi tak basah ,tidur tak lena la..kata Bahasa Melayu dapat 1A. Tapi peribahasa yang famous pun boleh tersalah..," kataku diselangi dengan gelak tawa. Azrul turur tertawa mendengar kata-kataku.

" Yela..abang kan dah lama tak sekolah. Dah lupa la..hehe.."

" So , apa plan abang sekarang?" Soalku penuh makna . Jauh di sudut hatiku mengharapkan Azrul akan menyentuh soal kahwin .

" Plan apa tu?" soalnya kembali. Senyuman nakal mula terukir di bibirnya .Riak wajahnya seperti sudah dapat menangkap maksudku.

" Tak ada apa-apa.." aku cuba berselindung. Buat-buat tak tahu pula si Azrul ni.

" Cakapla wahai Puteri Leeya sayang..plan apa yang tuan puteri maksudkan..," dia melunakkan suaranya membuatkan aku geli hati.

" Betul la..tak ada apa-apa..," jawabku acuh tak acuh.

" Plan apa?!"

" Kahwin!" Sergahan daripada Azrul yang tiba-tiba membuatkan jawapan yang terbuku di hatiku terpacul keluar dari bibirku. Aduhh malunya..Azrul sudah tergelak sakan melihat telatahku. Sikapnya yang suka menyergahku begitu memang tidak pernah berubah . Boleh sakit jantung aku dibuatnya.

" Abang ni! Terukla!" Marahku tetapi dengan nada manja.

" Hah, kan senang macam tu. Straight to the point.Tak payah la nak sembunyi-sembunyi..," katanya dengan tawa yang masih bersisa. Terasa pipiku panas menahan malu.

" So?" Dalam malu, aku masih ingin tahu apakah jawapannya.

" So kita kahwinlah..," jawabnya selamba.

" Bila?"

" Amboi..tuan puteri ni macam tak sabar-sabar je nak kahwin dengan abang. Sabarla dulu..benda ni tak boleh dibuat tergesa-gesa," dia kembali mentertawakan aku. Tidak sabar-sabar ke aku ni? Lagipun aku kini sudah berusia 25 tahun, tidak salahkan bercakap soal kahwin? Sekali lagi pipiku membahang panas. Uwaaa…malunya. Azrul tidak habis-habis mahu mengenakan aku.

" Dahla, malas nak cakap dengan Abang!" Rajukku lantas berdiri mahu meninggalkannya namun lenganku lebih pantas dipaut.

" Sorryla sayang..abang bergurau je..Erm..buat masa ni abang tak boleh nak cakap lagi.Tapi percayalah sayang, abang pasti kahwin dengan Leeya..Cuma abang perlukan sedikit masa lagi..But please trust me okay..," suara Azrul mula berubah serius .

" Up to you..," jawabku sepatah lalu berlalu dari situ cepat seakan masih merajuk dengannya.

" Leeya! Nak ke mana tu? Tunggu abang!" Sahutan Azrul tidak aku hiraukan.Aku saja nak mengenakan dia. Aku cuba menyembunyikan senyuman .Sebenarnya itulah jawapan yang aku nantikan dari tadi tapi aku tidak akan mempamerkan reaksiku kepada Azrul kerana aku tidak mahu dikatakan lebih-lebih pula dalam soal ini. Walaupun waktu yang tepat untuk kami membina mahligai bahagia dalam satu ikatan yang halal belum ditetapkan namun harapan yang Azrul berikan kepadaku sudah cukup untuk membahagiakan aku.

---------------------------

Suasana majlis perkahwinan Hana cukup meriah sekali dengan lagu-lagu baru dan lama didendangkan berselang seli, menyerikan lagi majlis persandingannya . Aku sedikit terlewat menghadiri majlisnya kerana aku pergi ke jabatan perkhidmatan awam untuk melaporkan diri berkenaan kepulanganku di tanah air . Jam sudah menunjukkan pukul 4 petang. Pasti rombongan pihak lelaki sudah pulang kerana Hana memberitahuku mereka akan datang dalam lingkungan pukul 2 petang. Aku mencari kelibat Hana. Tidak sabar rasanya ingin bertemu dengannya setelah sekian lama kami terpisah jauh. Hana merupakan teman seperjuanganku ketika kami sama-sama menuntut di Maktab Rendah Sains Mara di utara Malaysia. Dialah teman yang sanggup berkongsi suka dan duka denganku. Cita-citanya ingin menjadi seorang doktor namun nasib tidak menyebelahinya kerana keputusan SPMnya tidak memberangsangkan . Kini dia berkerja sebagai seorang guru di salah sebuah sekolah menengah di ibu kota. Bakal suaminya aku tidak tahulah kerja apa.Yang aku tahu, dia merupakan senior aku semasa di MRSM dulu.

" Leeya!" Aku tersentak apabila mendengar namaku dipanggil.Sepantas kilat aku menoleh ke belakang.

" Hana! Ya Allah lamanya tak jumpa kau," aku terus memeluk erat Hana yang lengkap berpakaian pengantin .Tanpaku sedari air mata terharu mengalir membasahi pipiku. Girang sekali hatiku dapat bertemu teman baikku ini.

" Leeya..thanx datang. Tapi kenapa lambat sangat?" Leeya turut menangis terharu.

" Soryla..aku ada hal sikit tadi. Oh my Godness, kau betul-betul berubah sekarang. More beautiful! Sweet…Macam model pulak aku tengok," pujiku. Dia ketawa mendengar pujianku. Benar, Hana semakin cantik sekarang dan semakin kurus .Dulu dia berbadan gempal sehingga digelar ‘budak gemuk’ semasa di MRSM.Raut wajahnya benar-benar berubah berbanding di waktu sekolah dulu.

" Ish mana ada..kaupun apa kurangnya . Makin jelita dan cun .Slim pulak tu.." aku tergelak mendengar pujiannya yang langsung tak bertepatan dengan penampilanku kini.Aku tak pernah berasa diriku cantik.

" Hah, nak bodek aku la tu..Member kita yang lain tak datang ke?"

" Diorang semua dah datang tadi tapi kau tu yang lambat . Diorang semua tanya kau kat mana..ish melepas lah kau.."

" Alamak..ruginya aku..rindu betul la nak jumpa diorang. Wah..tak sangka kau kahwin awal dari aku.."

" Yela..dah ada orang nak, aku kahwin je lah.."

"Eh, mana husband kau?Dari tadi tak nampak batang hidung pun .Cepat! Aku nak tengok!" kataku tidak sabar-sabar .

" Huish kau ni, kok ya pun makan la dulu. Tak kan larinya husband aku tu.."

" Tak kira, aku nak tengok sekarang!" Tegasku dalam tawa .

" Kau ni kan..perangai tak pernah berubah. Kalau dah nak tu, tak sabar-sabar.." kata-kata Hana disambut dengan gelak tawaku.

" Hah itupun husband aku, handsome tak?" Aku terus menoleh ke arah yang Hana tunjukkan .Kelihatan seorang lelaki yang segak berpakaian tradisi pahlawan berwarna krim seperti warna pakaian Hana sedang berborak mesra dengan tetamu yang hadir. Senyumanku yang mekar di bibirku mati tiba-tiba . Bagaikan halilintar membelah langit, waktu bagaikan berhenti berputar seketika . Adakah aku sedang bermimpi? Adakah itu suami Hana? Adakah itu Azrul? Jejaka yang aku puja selama ini? Seketika kemudian lelaki itu menoleh ke arah kami. Hana melambai ke arahnya supaya dia datang kepada kami. Dia menghampiri kami perlahan-lahan .Semakin dia menghampiri ,semakin jelas wajahnya .Dia juga kelihatan tergamam melihatku. Benar, aku tidak salah lagi..suami Hana adalah Azrul, teman lelakiku! Ya Allah, katakanlah ini semua mimpi! Katakanlah ini hanya ilusi!

" Abang, kenalkan ini Leeya, kawan baik Ana..and Leeya..kenalkan ,Azrul.." kata Hana manja membuatkan hatiku semakin terguris. Mataku sudah bergenang dengan air mata namun aku cuba menahannya .Aku tidak mahu Hana mengetahui perasaanku ketika ini.

" Oh, hai..," jawabnya teragak-agak.Dia menggigit bibir . Tangannya dihulur untuk bersalam denganku namun aku tidak menyambutnya .Mataku tajam merenungnya tanpa mempedulikan Hana yang berada di situ. Sampainya hati Azrul menipu aku selama ini. Apa makna semua ini? Di mana janji manis yang dia taburkan kepadaku selama ini? Di mana hilangnya prinsip hidupnya yang tidak pernah memungkiri janji? Di mana?! Jika ikutkan hati ingin sahaja aku pergi dari sini.Aku tidak sanggup berdepan dengan jejaka idamanku yang sudah menjadi suami kawan baikku sendiri kini. Aku kecewa..benar-benar kecewa. Ternyata aku tersalah anggap kepadanya selama ini. Ternyata dia bukan seorang lelaki yang setia!

" Leeya, kau ok ke?" soal Hana hairan . Aku cepat-cepat kembali ke alam nyata .

" Hana, maaf lah ye..aku ada hal sekarang dekat rumah. Baru teringat. Ini hadiahnya . Maaf ye tak boleh lama di sini.." aku cuba berbohong kerana aku tidak sanggup berdiri di sini lama. Hadiah itu aku hulurkan dengan tergesa-gesa.

" La Leeya..kalau ye pun..makan la dulu..Kau belum makan lagi tu," Belum sempat aku beredar dari situ Leeya menghalang. Azrul hanya mendiamkan diri seolah-olah lidahnya kelu untuk berkata-kata . Aku tahu dia berpuas hati kerana selama ini dia berjaya menipu aku dengan janji manis yang rupa-rupanya pahit isinya!

" Maafkan aku Hana.Dah lewat ni..lain kali ye aku datang lagi, assalamualaikum.." kataku sambil melurutkan gengaman Hana di lenganku. Aku beredar dari situ laju tanpa menghiraukan sahutan Hana . Air mata yang kutahan dari tadi akhirnya tumpah jua . Keriangan yang bersarang di hatiku seketika tadi telah berganti dengan kesedihan dan kekecewaan yang tidak dapat aku gambarkan keperitannya . Sampai hati Azrul berbuat begitu kepadaku. Sampai hati…

-----------------------------

Aku memerhatikan bunga ros merah yang terdampar di atas mejaku. Aku memerhatikan ucapan yang tertera di kad bercorak bunga mawar yang terletak pada bunga itu.

Leeya my sweetheart...

I always love you where ever I go.
Please forgive me..I didn’t meant it..
I miss you so much sayang..

Azrul

Aku mencebik. Azrul ni memang tidak sedar diri! Sudah beristeri tetapi masih ingin bermain kayu tiga . Sudah masuk 3 bulan aku menerima bunga-bunga daripadanya dan selama itulah bunga-bunga itu tidak pernah aku simpan sebaliknya sentiasa menjadi makanan tong sampah dan kadang-kadang aku hadiahkan kepada staffnurse di sini. Haram aku nak bawa balik bunga daripada lelaki itu . SMS dan panggilan telefon daripadanya tidak pernah aku balas . Tidak guna aku melayannya . Cukuplah dia mengkhianati janjinya kepadaku, aku tidak mahu dia mengkhianati cinta Hana padanya pula.

‘Jangan mimpilah Azrul, sekali kau dah menghancurkan hatiku, selama-lamanya aku tidak akan maafkan kau!’ Gumanku di dalam hati. Parut luka dihatiku yang dia tinggalkan masih tidak kering darahnya . Kesetiaan yang aku sanjungi selama ini terang-terangan dikhianati. Tidak kusangka panas yang aku harapkan hingga ke petang rupa-rupanya berakhir dengan hujan di tengah hari . Walaupun hatiku masih terasa ngilu, namun aku bertekad tidak akan membiarkan air mataku menitis lagi kerana lelaki yang tidak guna itu!

" Leeya!" Hampir terjatuh bunga dalam peganganku apabila disergah begitu . Yang ni lagi seorang , suka sangat menyakat aku dan selalu muncul tiba-tiba di saat aku tengah mengelamun. Aku merengus geram.

" Faiz, you ni kan selalu macam ni!" Marahku. Aku tengah panas hati ni boleh pula dia menjerkahku begitu.

" Im sorry..Tak adalah..I tengok you dari tadi dok renung bunga tu je. Macam nak makan pun ada.Your boyfriend kasi ye..," Faiz mula menyerkap jarang . Dia kemudian duduk di atas meja bersebelahan denganku.

" Boyfriend? Mana ada? Entahlah , monyet mana entah yang hantar kat I. Malas I nak layan," jawabku selamba dan kemudian berjalan ke tong sampah lalu membuang bunga itu di situ.

" Hey Leeya! What are you doing? Kenapa you buang bunga tu?Sayangnya.." Terkejut bukan kepalang Faiz melihat aku membuang bunga itu. Aku hanya tergelak melihat reaksinya.

" I nak simpan buat apa? Buat menyemak je.."

" You ingat bunga tu murah ke? Bunga hidup pulak tu. Kesian orang tu, kasi bunga tapi you buang macam tu je. Ish, kalau I punya girlfriend macam tu la..I tak suka!" Ish, menyibuk pula Faiz nih. Aku mencemik. Suka hati akula.

" Habis tu ,dah tahu I tak suka bunga tapi dia kasi juga . So, salah dialah. Bila I tak nak I buanglah," jawabku tanpa rasa bersalah.

" Ish I tak faham lah dengan you ni. You ni..bla..bla..bla..," panjang betul leterannya namun kata-katanya ibarat masuk ke telinga kiri ,keluar ke telinga kanan. Nama je lelaki tetapi berleter mengalahkan mak nenek .Aku tidak menghiraukan leterannya yang masih belum habis,sebaliknya aku kembali meneliti folder pesakit di hadapanku. Faiz merupakan teman sekerjaku. Aku mengenalinya ketika mula-mula aku menjejakkan kaki selaku House Officer di Hospital Selayang . Dia Medical Officer di sini. Walaupun dia lima tahun lebih tua dariku namun keramahannya dalam berkomunikasi menyebabkan aku senang berkawan dengannya .Dia tidak pernah jemu memberikan tunjuk ajar kepadaku sepanjang aku bekerja di sini.Cuma, kadang-kadang aku rimas dengan sikapnya yang terlalu banyak cakap sehingga tidak larat aku hendak melayan setiap butir bicaranya . Rasa hendak bengkak gegendang telingaku mendengar ceritanya yang berjela-jela . Banyak modal betul nak cerita . Mungkin sebab tu lah dia tidak berkahwin hingga sekarang kerana sikapnya yang banyak cakap.Perempuan malas nak layan.Hehe..sempat lagi aku mengutuk.

" Hah! Ni mesti tengah mengumpat I dalam hati!" Suara Faiz yang tiba-tiba berubah nada menyebabkan senyumanku mati. Tidak perasan pula ,aku tersenyum seorang diri sehingga dapat dihidu oleh Faiz.

" Ish you ni, jangan menuduh I sebarangan.Mana ada I mengumpat you!" Aku cuba menyembunyikan fikiranku.Macam ahli nujum lah si Faiz ni, semua yang aku fikir dia seperti tahu aje apa yang terkandung dalam fikiranku.

" Eleh, you senyum-senyum pun I dah tahu la..tengok pipi dah merah dah, macam pelakon opera.Haha..so cute..," sempat lagi dia menyakat aku. Aku menjegilkan mata sambil menampar bahunya dengan folder di tanganku.Geram melihat gelak ketawanya . Dia buat lawak, kemudian dia ketawa sendiri .Tak lucu pun.

" Aduhh Mak! Sakitla! Hai macam mana you nak jadi isteri I nanti kalau gurau sikit pun kena pukul.." Aku mencebik mendengar kata-kata perasannya.

" Huh, tak ingin I jadi isteri you..tak larat I.."

" Kenapa? Tak larat nak peluk I ke? Yelakan I ni sekali dah terpeluk susah nak lepas.." Katanya sambil tersenyum nakal . Dengan spontan aku menghadiahkan cubitan ketam pada lengannya.

" Adoiii ama..sakitla mak cik!Ganas betul la tangan you ni!" Marahnya sambil menggosok lengannya.

" Padan muka! Melalut sangat..Malas I nak layan you..dah la I banyak kerja, you datang kacau pulak. Nanti kalau bos tahu I tak buat kerja , naknya I nanti.." Aku meneruskan agendaku yang tergendala sebentar tadi.

" Tak apa, I boleh back up. Bos kita tu kawan lepak I je..So, tugas you sekarang kena layan I..nama lagi bakal isteri..hehe.." aku menjeling tajam kepadanya .

" Tak ada masa!" Kataku sambil terus melangkah meninggalkannya di situ. Malas aku nak layan perangainya yang kali ini agak menjengkelkan.Kedengaran gelak ketawanya yang penuh makna.Menyampah! Tak habis-habis hendak gelakkan aku.

-------------------------------------

" Enough! Saya dah tak nak dengar apa-apa lagi!" Tegasku. Hilang sudah panggilan manjaku padanya . Azrul kini seperti sedang gila bayang tahap kritikal . Aku sudah tidak tahu mahu berbuat apa lagi . Kini , dia sudah berani datang menjengah ke tempat aku bekerja . Mahu menagih kasih dariku. Aku tidak tahu apa lagi yang dia mahu dariku .

" Leeya..please maafkan abang..tolonglah kembali kepada abang. Percayalah sayang..abang kahwin dengan Hana bukan atas kehendak abang tapi mak ayah abang yang paksa..please trust me Leeya..," rayuan Azrul langsung tidak berbekas di hatiku. Tangannya yang cuba memaut tanganku aku tepis dengan kasar.

" Cukup! Awak kahwin paksa ke tak ke, I don’t care! Awak sedar sikit, awak tu dah jadi suami orang, tak lama nak jadi bapa! Please..saya tak mahu awak ganggu hidup saya lagi!" Gertakku . Hatiku membahang panas lebih-lebih lagi apabila mengetahui yang Hana sudah mengandung 2 bulan .Huh, tak cinta konon.Kahwin paksa konon tapi tup tup dapat anak jugak. Ternyata Azrul penipu besar!

" Leeya, tolong lah jangan macam ni.Kita kahwin ye.."

" Awak dah gila ke Azrul? You ingat I ni apa hah? You nak jadikan I madu? No..no! That’s not me! Awak dah salah orang..," wajahku terasa semakin membahang. Tidak sangka Azrul akan mengutarakan cadangan bodoh itu.

" Betul.Abang betul-betul nak kahwin dengan Leeya .Abang nak Leeya jadi isteri abang yang sah..I love you sayang..really love you..," Mendengar perkataan cinta yang diungkapkan, hatiku menjadi sayu. Sedikit demi sedikit, kenangan manis zaman sekolah dulu menerjah ke ruang benakku . Dulu kata-kata itulah yang memekarkan cinta kami .Dulu..namun kini..segala-galanya telah berakhir.

" Tidak! Habistu Hana macam mana? Awak nak buang dia macam tu je seperti mana awak buang saya dari hidup awak? Macam tu?" Aku cepat-cepat kembali ke alam nyata. Aku tidak akan benarkan diriku tenggelam dalam perasaanku sendiri.

" That’s not the matter..abang tak pernah buang Leeya dari hidup abang. Apa yang penting sekarang abang nak Leeya jadi isteri abang..please..I beg on you..hidup abang tak sempurna tanpa Leeya .." rayuannya membuatkan pendirianku semakin goyah. Suara romantisnya cukup menggetarkan jiwa wanitaku.

" Dahla awak..baliklah..jaga Hana, kawan baik saya tu elok-elok.Dia sedang mengandungkan anak awak. Tolonglah awak...Hana adalah segala-galanya bagi saya..saya tak sanggup lihat dia kecewa..," pedih rasa hati apabila menuturkan kata-kata itu walaupun jauh di sudut hatiku aku mengharapkan ini semua mimpi dan mengharapkan Azrul masih lagi milikku .

" Tapi..Leeya lah segala-galanya bagi abang. Bagaimana abang nak hidup tanpa sayang?" Dia belum berputus asa memujuk hatiku yang keras bagaikan besi kini.

" Kenapa awak tak fikir semua itu sebelum awak kahwin dengan Hana? Kenapa?" Soalku dalam sebak. Air mataku hampir menitis . Emosiku kini berubah mendung.

" Masa tu abang buntu. Mak ayah abang paksa abang kahwin dengan anak kawan dia. Abang nak beritahu Leeya tapi masa tu Leeya tengah sibuk exam. Abang kecewa kerana Leeya tak melayan abang ketika itu sedangkan abang perlu bincang pasal ni dengan Leeya. So, tanpa fikir panjang, abang terima aje cadangan mak ayah supaya abang kahwin dengan Hana..maafkan abang Leeya.Abang benar-benar menyesal kerana ambil keputusan terburu-buru.." hatiku semakin sakit mendengar penjelasannya.

" Saya sibuk untuk exam cuma sebulan? Tak kan tu pun awak tak boleh tunggu? Selama 5 tahun awak sabar menanti saya, kenapa tidak waktu sebulan tu? Kenapa? Sudah la awak, stop say nonsense! Whatever you told me later, I won’t trust you anymore..never!" Itulah kata-kata terakhir sebelum aku berlari meninggalkan Azrul tercengang di situ. Dia cuba mengejar tetapi aku lebih pantas meninggalkannya . Hatiku yang baru mahu beransur tenang bergolak kembali. Pertemuanku dengannya kali ini menghadirkan rasa benci yang mendalam terhadapnya .Azrul sesungguhnya lelaki yang tidak bertanggungjawab! Sanggup melupakan isteri kerana kepentingan diri sendiri! Semata-mata ingin menagih cinta lama.

--------------------------------------

Aku baru sahaja menerima SMS daripada Hana untuk bertemu denganku . Hampir setahun aku tidak bertemu dengannya semenjak dia kahwin dengan Azrul . Aku hairan apa tujuannya mahu berjumpa denganku. Adakah ini ada kaitan dengan Azrul? Adakah dia tahu yang Azrul sering bertemu denganku? Pelbagai andaian dan persoalan bermain di fikiranku.Aku mengharapkan pertemuan ini berlaku secara harmoni walaupun mungkin isu Azrul mungkin timbul. Namun tujuan utama aku bersetuju untuk bertemu dengannya adalah kerana ingin melepaskan rinduku padanya, kawan baikku yang aku sanjungi selama ini. Ketepikan siapa suami dia, yang pasti persahabatan kami tetap terpelihara walau apapun yang berlaku.

" Leeya..," sapa Hana yang tiba-tiba muncul entah dari mana .Wajahnya kelihatan suram.

" Owh, Hana..how are you?" Soalku sambil menghulurkan salam untuk bersalam. Dia merenungku tajam .Dalam sekelip mata, tangannya hinggap di pipiku. Terasa perit sekali .Tidak aku sangka Hana akan menamparku sebegitu rupa.

" Hana..why?" Soalku hairan.Air mata mula bergenang di tubir mataku.

" Kau tanya kenapa lagi? Kau tu perampas suami aku! Aku tak sangka kau musnahkan hidup kawan kau sendiri! Kawan jenis apa kau ni hah!" Bertubi-tubi herdikan yang dilontarkan kepadaku dengan tiba-tiba.Aku terkesima.

" Hana..apa maksud kau. Aku tak pernah nak rampas suami kau. Dia hak kau..dia tak ada kena mengena dengan aku..," kataku sebak .Sungguh tidak sangka yang Hana akan menuduhku melulu.

" Ooo tak pernah nak rampas ye..tak ada kena-mengena ye..ini apa hah?! Gambar kau bersepah-sepah dalam bilik dia!" Hana melemparkan beberapa keping gambar ke wajahku. Hana benar-benar berang denganku. Aku memerhatikan wajah-wajah di dalam gambar tersebut. Ye..itu adalah gambarku bersama Azrul sewaktu ketika dahulu dan beberapa gambarku sewaktu aku belajar di Ireland. Aku mengutip perlahan-lahan gambar itu .Ternyata Azrul masih menyimpan kenangan kami bersama. Azrul masih tidak dapat menerima kenyataan yang aku bukan lagi miliknya.Air mata yang kutahan akhirnya tumpah jua.

" Leeya..sampai hati kau. Kenapa kau buat aku begini?" Suara Hana semakin mengendur. Seketika kemudian terdengar esak tangisnya.

" Hana..dengar dulu penjelasan aku..," kataku dalam sendu sambil cuba memegang bahunya namun dia pantas menepis.

" Sudahlah! Kerana kau aku keguguran! Kerana kau rumah tangga aku hancur! Kerana kau Azrul tinggalkan aku! Kaulah punca semua penderitaan aku! Kau pemusnah hidup aku! " Hana seperti terkena serangan histeria . Dia menjerit seperti orang tidak sedarkan diri. Orang ramai yang lalu di situ mula memberi tumpuan kepada kami.Aku semakin tertekan. Hatiku semakin terguris mendengar kata-katanya. Hana keguguran kerana aku? Azrul tinggalkan dia kerana aku? Akulah puncanya? Soalan-soalan itu aku ulang di dalam hati yang sekali gus menyesakkan dadaku. Aku kelu.Tidak tahu apa yang harus diperkatakan lagi. Bukan aku yang minta semua itu berlaku.

" Kenapa diam?! Betul kan apa aku kata? Sekarang, suka hatila kau tengok aku macam ni kan.Kau memang perempuan sundal! Tak ada laki lain ke kau nak cari?!Kenapa laki aku jugak kau nak?! Apa salah aku kat kau hah sampai kau buat aku macam ni?! " Aku semakin tergamam. Kata-kata kesat yang menyentuh telingaku benar-benar membuatkan hatiku panas lebih-lebih lagi apabila semakin ramai orang yang menonton adegan pertengkaran kami.Tidak kurang juga ada yang memandang jelek kepadaku.

" Stop!" Aku menjerkahnya tiba-tiba. Hana terdiam seketika, terkejut apabila disergah begitu. Air mataku semakin lebat mengalir. Terasa diri aku begitu hina. Aku kecewa kerana orang yang menghinaku itu adalah kawan baik aku sendiri. Walaupun begitu, aku tekad akan menceritakan hal sebenar kepadanya. Aku tidak sanggup lagi dihina.

" Hana..Dengar sini. Kalau kau nak tahu , Azrul bekas teman lelaki aku.Sudah lebih 7 tahun Hana kami bercinta..semenjak kita di MRSM lagi. Tapi kami merahsiakan hubungan kami kerana kami tidak mahu menimbulkan kontroversi di sekolah kita. Dia pernah berjanji ingin kahwin denganku 5 tahun dulu, sebelum aku pergi Ireland tapi bila aku balik sini tak sangka dia menjadi suami kau. Aku sangat kecewa masa tu Hana..aku lebih kecewa dari kau sekarang.Bayangkan penantian aku selama 5 tahun berakhir begitu sahaja..tapi Hana..tak pernah terniatpun dalam hati aku untuk mengkhianati persahabatan kita .Tak pernah terniatpun nak merampas kembali dia dari kau.Tak pernah..Ye benar..Azrul banyak kali cari aku tapi aku sedar, dia dah jadi suami orang, suami kau. Aku tak pernah layan segala rayuan dia selepas kau kahwin..aku tak mahu kau kecewa..tapi tak sangka dia sanggup tinggalkan kau macam tu. Percayalah Hana nasib kita serupa..kita sama-sama dikecewakan oleh lelaki yang sama, lelaki yang tidak bertanggungjawab.Pentingkan diri sendiri," sayu aku menuturkan kata-kata itu dalam sendu. Hana seperti tergamam mendengar ceritaku . Dia terduduk di situ kerana terlalu terkejut. Aku tahu dia tidak pernah tahu yang lelaki bernama Azrul pernah muncul dalam hidup aku kerana salah aku juga enggan menguar-uarkan kepada sesiapa tentang hubungan kami sehinggalah ke hari ini.

" Kenapa kau tak cakap awal-awal..maafkan aku Leeya..aku.." suaranya seperti tersekat di kerongkong. Pipinya basah denga air mata .Aku menyekanya perlahan.

" It’s okay Hana..yang pasti kau sahabat aku dunia dan akhirat..," kataku lembut dan terus memeluk Hana. Hana tidak berhenti-henti melafazkan ucapan maaf kerana berkasar denganku sebentar tadi. Syukurlah Hana faham akan situasi aku. Biarlah aku kehilangan cintaku namun aku tidak sanggup kehilangan sahabat baikku. Kata-kata penghinaan yang dia lontarkan kepadaku sebentar tadi sedikit demi sedikit hilang dari ingatanku. Aku tidak mahu memikirkannya lagi . Kejayaan mengekalkan hubungan persahabatan kami yang hampir rapuh sudah cukup menyembuhkan luka di hatiku.

-------------------------

" Awak nak apa lagi? Tak boleh ke awak berhenti ikut saya?" Aku sudah letih melarikan diri daripada Azrul yang kini semakin kerap mengekoriku walau ke mana sahaja aku pergi. Sedang bersiar-siar seorang diri di taman ini bagi menenangkan fikiran di hujung minggu, alih-alih Azrul turut berada di sini. Dia seperti mata-mata gelap yang megintip setiap gerak-geriku. Aku rimas.

" Abang tidak akan berhenti ikut Leeya selagi Leeya tak terima lamaran abang..," selambanya Azrul berkata.Aku merengus geram .Tak reti bahasa betul la mamat ni. Setelah apa yang dia lakukan kepadaku dan Hana, aku sudah tawar hati untuk menyentuh soal hati dengannya .Bagiku , rasa cintaku padanya sudah terkubur semenjak dia bergelar suami Hana biarpun kini dia sudah bergelar bekas suami.

" Awak ingat senang-senang ke saya nak terima awak lepas awak hancurkan hati saya dan lepastu awak musnahkan cinta Hana pada awak? Dahlah awak yang menyebabkan anak awak mati, kini awak nak apa lagi? Tak cukup lagi ke?!" Aku membentak keras . Hatiku bertambah sakit apabila mendapat tahu Hana keguguran kerana terjatuh dari tangga akibat ditolak Azrul ketika mereka bertengkar.

" Leeya..saya ceraikan dia kerana saya ingin bersama awak. Lagipun dia bukan perempun yang baik. Awak jangan percaya kata-kata Hana..dia hanya mahu memutarbelitkan cerita. Saya tak ada di rumah masa dia jatuh tangga hari tu..," aku mencebik apabila Azrul cuba menafikan kata-katanya.

" Putarbelit apanya..memang ada saksi yang nampak. Ada bukti! Nasib baik Hana masih sayangkan awak, dia tidak buat laporan polis kerana cintakan awak…"

" I don’t care about that.What I care now is I love you so much..Abang nak bersama Leeya..tolonglah Leeya..Terimalah lamaran abang.."

"Azrul..saya pun nak minta tolong. Tolong terima kenyataan yang hubungan kita dah berakhir. Allah dah tetapkan yang kita memang tak ada jodoh . Kembalilah kepada Hana..saya sangat kenal perangai dia macam mana .Dia adalah wanita yang paling baik pernah saya jumpa. Hana bukan seorang perempuan yang mudah jatuh cinta. Sekali dia mencintai seseorang lelaki itu, dia akan mencintainya sehingga ke akhir hayatnya. Dan..awak bertuah kerana menjadi lelaki pertama yang dia cintai.., awak benar-benar rugi kerana mensia-siakannya..Tolonglah jangan sakiti hati dia.." kali ini aku ikhlas menuturkan kata-kata itu yang lahir dari lubuk hatiku. Aku benar-benar berharap Azrul akan merujuk Hana kembali sebagai isteri. Aku mahu melihat sahabatku dan juga Azrul bahagia.

" Leeya.."

" Kalau awak cintakan saya..tolong kembali kepada Hana dan tolong lupakan saya..," belum sempat Azrul mengungkapkan kata aku lebih pantas memintas.

" No..No..I won’t do that!I love you honey..please be my beloved forever.." Terkejut aku apabila Azrul tiba-tiba memelukku .Gila! Aku bukan muhrimnya! Aku cuba melepaskan diri namun pelukan sungguh kemas.Sukar untuk aku meloloskan diri.

" Lepaskan saya Azrul.Jangan jadi gila!" Tegasku.

" I love you..," kata-kata itu diulangi tanpa menghiraukan arahanku.

" Lepaskan dia!" Pelukannya serta-merta terlepas apabila tiba-tiba Faiz muncul di situ. Aku terus berlari mendapatkan Faiz. Aku menarik nafas lega .Nasib baiklah Faiz ada di sini, jika tidak ,entah apa lah yang jadi selepas ini.Nanti tidak pasal-pasal kena tangkap basah. Huish…naknya aku nanti..

" Hei, kau siapa?!" Gertak Azrul .Mukanya berubah riak . Faiz mahu membuka mulut tapi aku lebih pantas menyampuk.

" Dia tunang saya.Tak lama lagi kami akan kahwin!" Jawabku tegas. Azrul tergamam. Begitu juga Faiz yang tidak tahu menahu apa permasalahan yang aku hadapi kini. Aku tahu Faiz pasti menyakatku nanti .

" Leeya..please jangan main-main..bila masa Leeya bertunang. Abang tak tahu pun. Abang tahu Leeya berbohong kan?" Azrul mulai resah .

" Apa pulak berbohong. Leeya memang tunang aku. Mulai hari ni kau jangan ganggu Leeya lagi!" Aku sedikit terkejut melihat ketegasan yang dipamerkan Faiz. Selama ini, dia tidak pernah serius dan menengking orang seperti ini tetapi kali ni..ternyata sikap dia berlainan sekali.

" Arghh! Kau jangan nak tipu aku! Leeya hak aku!! Don’t you dare to touch her!" Azrul kini sudah menarik kolar baju Faiz .Mukanya merah menyala menahan marah . Aku terpempan melihat reaksi Azrul yang sedang berang. Inilah kali pertama aku melihat dia benar-benar marah . Faiz tidak berdiam diri. Dia terus menolak kasar tubuh sasa Azrul sehingga dia terdorong ke belakang.

" Leeya hak aku! Ini buktinya!" Faiz menghulurkan sekeping kad jemputan kahwin kepada Azrul. Azrul pantas mencapainya.Aku hairan. Kad kahwin? Biar betul.Kad itu terlepas dari tangannya apabila melihat nama yang tertera di kad itu. Wajahnya berubah mendung.Aku turut membacanya dalam diam . Leeya & Faiz..hah?! Mustahil!

" Leeya..walau apa pun yang berlaku, abang tetap cintakan sayang..abang akan tunggu Leeya sampai bila-bila pun..," katanya sayu sambil merenung dalam anak mataku. Aku mengalihkan pandangan ke arah lain. Bagiku kata-kata itu sudah tidak berguna lagi. Segala-galanya sudah terlambat. Seketika kemudian, Azrul perlahan-lahan meninggalkan kami dengan langkah longlai. Walaupun ada sedikit rasa simpati menjengah ke dalam hatiku namun aku terpaksa padamkan kerana aku tidak mahu kekecewaan itu datang lagi.

" Wow! Bestnya jadi tunang you!" Lamunanku mati apabila mendengar sorakan daripada Faiz .Aduhh….habislah aku kali ni kena sakat.

" Hello..tunang berlakon je tau. Not the real one.." jawabku lantas berlalu mahu meninggalkannya yang sedang tersengeh macam kerang busuk.

" Depan staff pun you nak I berlakon jadi tunang you ke? I no hal..lagi I suka..kalau boleh I nak beritahu satu hospital.Hehe.." aku menghentikan langkahku dan menjelingnya tajam.Perasan!

" Huh! tak payah la susah-susah. Anyway thanx sebab tolong I tadi. I dah penat layan dia tadi..he follow me where ever I go..rimaslah"

" Who’s him?" Wajah Faiz berubah serius. Sejak bila dia serius bila bercakap ni.Hairan aku.

" Ex-boyfriend I.."

" Oh I see..kenapa dia tinggalkan you?"

" Entahlah..panjang ceritanya..," aku tidak berminat untuk mengungkit kisah lama. Biarlah ia terkubur begitu sahaja.

" Eh, mana you dapat kad kahwin tu? Dahla ada nama I dengan you pulak tu.." Aku cuba mengubah topik ditambah pula rasa ingin tahu .

" Itulah kan kad kahwin kita.." katanya dengan senyuman yang melebar.

" Heh, you jangan nak mengarut!" Buntang mataku mendengar jawapan itu. Sah dia nak main-mainkan aku.

" Betul la..you ingat tak rombongan peminangan yang datang rumah you bulan lepas, you terima kan?"

" A’ah . So?" Aku tidak dapat menangkap maksud soalan itu.

" Itu rombongan dari I la tu..So that’s mean kita dah bertunang!!" katanya dan terus berlari meninggalkanku.

" What?!!" Aku terlopong dan terdiam tidak terkata . Aku mengejarnya untuk mendapatkan kepastian . Aku memandang sekilas cincin yang tersarung di jari manisku sejak bulan lepas.Tidakku sangka lelaki yang ibu bapaku sering sebutkan sejak akhir-akhir ini adalah Faiz . Memang benar bulan lepas ada rombongan peminangan dari Kuala Lumpur datang bertandang ke rumahku .Aku menerima pinangan itu tanpa banyak soal dan tanpa mengetahui siapa gerangan jejaka yang akan aku kahwini kerana aku sudah malas memikirkan soal hati dan perasaan lagi.Aku sudah serik. Justeru, aku redha dengan siapa sahaja yang bakal menjadi suamiku asalkan lelaki itu boleh menyayangiku sepenuh hati. Aku begitu yakin pilihan ibu bapaku adalah paling tepat. Bagiku ,biarlah cinta itu mekar selepas kahwin kerana itu adalah lebih diberkati. Tetapi, tidak sangka pula jejaka yang akan bergelar suami dalam masa tidak sampai sebulan lagi adalah Faiz . Oh tidak!!Ini mimpi ngeri! Larat ke telinga aku nak dengar dia membebel sepanjang masa? Alamatnya menanah la telinga aku.Amaaa…tak mahu!!!


p/s : ini cerpen kedua dari saya.sorry lah, cerpen ini agak panjang. Saya cuba memendekkan cerita ni tapi tak tahu macam mana nak pendekkan . Apa pun semoga terhibur..terima kasih banyak-banyak kepada semua yang sudi membaca karya saya..=)
posted by Penulisan2u @ 3:06 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
38 Comments:
  • At 1/7/09 4:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok

     

  • At 1/7/09 5:33 PG, Anonymous ^Meera^ said…

    hehe best2!! x bosan baca
    x de r panjang mana pun
    thumb up for u!!

     

  • At 1/7/09 9:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2! ala..sambung la sikit lagi..
    nk tahu gak pe jadik kat faiz ngan leeya tuh..

     

  • At 1/7/09 9:12 PG, Anonymous Nana said…

    wahaha bestlah cte ni..
    so sweet la faiz tu..hehe

     

  • At 1/7/09 12:32 PTG, Anonymous Miss Melissa~ said…

    best2! x nk sambung ke??

     

  • At 1/7/09 1:23 PTG, Anonymous Haleeza87 said…

    ok je cte ni..x de r panjang mana pn
    best gle! ada blog x?

     

  • At 1/7/09 1:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    karya org ganu memang best! sy suka!
    bykkan lagi cerpen camni k..

    ~jihe~

     

  • At 1/7/09 4:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala x kish citer pnjg jnji x bosan bile baca...
    harap dap baca citer yg best lg dr Org Ganu...
    hehehe...

     

  • At 1/7/09 6:32 PTG, Anonymous shira said…

    best2! sambung la sikit lagi..he..
    wahh ada dua cte pasal dr hari ni ek
    penulis pun dr gak ke?

     

  • At 1/7/09 8:45 PTG, Blogger Org Ganu said…

    thanx for all the comments

    miss melissa,
    so far xde idea lagi nk smbg cmna

    shira,
    not dr but im still studying

    Haleeza87,
    my blog : http://www.meniti-impian.blogspot.com/

     

  • At 1/7/09 9:52 PTG, Anonymous Kamariah said…

    best lah cte ni..tp x patutla bestfren Leeya tampar dia..
    kesian Leeya..
    tapi ending dia best..hehe

     

  • At 1/7/09 10:27 PTG, Anonymous ^Yusliza Hana^ said…

    best! good job!
    yg ni baru betul cte doktor..cinta doktor..=)
    mantap betul ayat dalam cerpen ni
    keep it up k!!

     

  • At 1/7/09 10:36 PTG, Anonymous Farrez said…

    dah lama aku tak masyuk blog nih
    1st bce karya org ganu
    best gak..cte pasal doktor aku layan jer..
    hehe

     

  • At 2/7/09 12:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gle..

     

  • At 2/7/09 1:30 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    eii..bestnyer..ok la tu..x panjang mane pun.

     

  • At 2/7/09 7:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sakit perut
    gelak bayak sangat........huhuu
    lawak
    nice
    thumb up

     

  • At 3/7/09 1:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    plz3 smbg pasl leeya & faiz...
    ;)

     

  • At 4/7/09 7:30 PTG, Anonymous Haleeza87 said…

    cte ni pn best..wahh akak mmg berbakat la..
    serba boleh..congrates!

     

  • At 6/7/09 9:28 PTG, Blogger princess_diary said…

    best la citer nih..
    cute..sedih n ade jugak kelakar..
    huhu

     

  • At 8/7/09 3:56 PTG, Blogger A'al said…

    Tahniah arr.Best sesangat...laki tu poyo arr "masih" menagih cinta yg telah dia buat musnah...bagus la tindakkan faiz tu...

     

  • At 8/7/09 8:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    MEMANGLA BEST..BUT.....ENDING KURENG..AND PENGHAYATAN KURANG..AK SLALU BACE NOVEL,SO AKU JUST BGI OPINION JER..KEEP IT UP K..

     

  • At 8/7/09 9:50 PTG, Blogger Org Ganu said…

    salam..
    thanx for all the comments
    sy amat menghargainyer..
    sy x nafikan mmg sy jarang2 bce novel cinta,sy lbh suka bce novel thriller..
    so meby penghayatan sy kurang sikit..atau mungkin ia byk bg org yg suka bace novel cinta..
    Sy tulis cerpen ni pun just to reveal my idea..
    but your comment are very useful for me to improve my writing for the next time..=)

     

  • At 9/7/09 7:19 PTG, Anonymous reen said…

    ok jer cte ni..best je
    x perasan plak cte ni kurang penghayatan..bg saya, it's not too important..yg penting daya tarikannya..
    for me cte ni best sgt..
    jalan cte yg sgt menarik..cinta dan persahabatn..hurmm very nice..cte tomboy vs nerd yg awk tulis tu pun best.u r actually a very good writer!
    congrateshope org ganu! hope to see ur next cerpen again..

     

  • At 12/7/09 7:40 PTG, Anonymous neon_dealova said…

    haha..
    ciannyer leeya tu..
    tp faiz tu swit n lucu gak...

     

  • At 12/7/09 11:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen best jgk tp jalan cerita dah biasa dengar dari cerpen -cerpen yang lain iaitu teman lelaki kahwin dengan sahabat baik sendiri.penulis cerpen ini ada bakat untuk menghasilkan cerpen-cerpen yang seterusnya.good luck...

     

  • At 13/7/09 7:58 PG, Blogger Org Ganu said…

    salam semua..thanx byk2 sudi tinggalkan komen n baca cerpen ni,
    biasa dengar eh? ntahlah..susah nak wat idea yg lain dari yg lain ni, coz sy sndiri pun actually jenis tak suka ciplak idea org or tiru gaya penulisan org..ble sy try wat yg lain sikit, still ada org kata yg sy buat cte yg org lain dah penah wat..huhu susah2..

     

  • At 14/7/09 11:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Halloo..
    Baguslah kalau tu prinsip org ganu dalam menulis
    tak ramai penulis yg ada pendirian macam saudari
    Tapi cerpen ni sangat menarik,walaupun tema dia dah biasa tapi cara pengolahan cerita tu yang best. Teruskan berkarya!
    Saya bagi saudari 5 bintang

    Khairul

     

  • At 15/7/09 8:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so sweet..
    betul tu cara pengolahan cerita sangat menarik
    teruskan usaha anda

     

  • At 16/7/09 2:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    fun ar cerpen ney...kalo bleyh nk bc sume cerpen yg mcm ney!!xbosan...

     

  • At 16/7/09 8:51 PTG, Anonymous mEL said…

    bleh la..best la gak..

     

  • At 18/7/09 3:34 PTG, Blogger wan nur faraha'in said…

    best....padan muke azrul...

     

  • At 22/7/09 3:57 PTG, Blogger senjalina said…

    best cete ne..
    ingat mula2 azrul yg dpt leeya..hehehe..org ganu punya karya semua best2 le..cayo2

     

  • At 22/7/09 10:29 PTG, Blogger Org Ganu said…

    thanx coz menyokong karya sy..
    sokongan anda amat sy hargai..=)

     

  • At 24/7/09 10:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweetnyer faiz tu..kelakar pun ada..
    cerpen ni best la
    banyakkan lagi cerpen cam gini k
    good luck!

     

  • At 1/8/09 4:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best...good luck..
    hehe..

     

  • At 12/11/09 2:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..
    smga brjya..

    hehe


    arunee

     

  • At 8/1/10 11:41 PG, Anonymous Abang Kacak said…

    ermm best gak cerita nie....
    no komen lah...tapi kebanyakkan cerita yg sy baca kat dalam nie...yang saya tgok lah..asyik2 penulisnya perempuan...xda llaki...ermmm klu sy senang2 nnt sy post kan cerpen2 n novel2 sy kat dalam ni...untuk dikongsikan bersama k...

     

  • At 16/9/10 3:57 PG, Anonymous paradize dremz_esya said…

    okla cite ni..
    org ganu ni mmg suke wat cite doktor & jurutera ea?

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group