BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Julai 01, 2009
Cerpen : Aduhh..jatuh lagi
Nama Pena : diadila

Aduhhh jatuh lagi.

"cikgu…darius pukul saya"

"cikgu..tengok anis dia ambil pensel saya"

Adriana memegang kepalanya, lepas satu masalah satu masalah yang menimpa kelas si celik ini. Baru seminggu dia bertugas sebagai guru tadika tapi rasanya maca setahun lamanya. Satu tangisan yang kuat kedengaran dari sudut kiri kelas.

"kenapa tu Darius?"

"cikgu dia nangis sebab dia berak dalam seluar cikgu" kedengaran darius bersuara diikuti dengan ketawa dari kawan-kawannya yang ada di situ.

"hah?? Berak..tak apa saya panggilkan Mak Cik Piah"

"tak nak....nak cikgu cebukkan.." kartika berkata perlahan sambil air matanya masih mengalir.

Dahi adriana berkerut. Aduhhh kena lagi, dia memandang tajam wajah Darius, memang budak itu sengaja mengenakannya. Sejak dia bertugas lagi di situ darius adalah murid yang paling sukar dikawal. Nakalnya mengalahkan kanak-kanak belasan tahun. Malah dalam diam dia tahu muridnya itu adalah seorang kanak-kanak yang bijak.

"diam semua malaikat lalu" kata-kata yang pernah keluar ketika hari kedua dia menjaga kelas. Saat itu dia tersenyum apabila berjaya membuatkan anak muridnya yang nakal itu senyap.

" cikgu!! darius ambil pensel saya" suara Hanis menjerit sambil menangis.

"Darius kenapa ambik pensel Hanis? Pensel Darius mana?"

"hilang cikgu"

"hilang kemana?" adriana mula meninggikan suaranya.

"tadi malaikat lalu dia ambik pensel saya cikgu" adriana tersenyum mendengar kata-kata yang lahir dari mulut anak muridnya yang comel itu. Akhirnya dia ketawa. Darius bijak menyelamatkan diri.

Langkah adriana laju menuju ke kereta kancilnya. Hujan renyai-renyai membuatkan dia menutup kepalanya dengan fail hijau yang dipegang. Separuh dari kain baju kurungnya sudah basah semakin laju semakin jauh rasanya tempat letak keretanya. Tiba-tiba sebuah BMW series hitam merempuhnya. Dia menjerit kuat.

"aduhhh.." dalam hujan renyai dia dapat merasakan darah yang mengalir di siku. Sakit. Baju kurung yang dipakai koyak menampakkan luka yang sudah berdarah,

"maaf saya tak sengaja" pemandu kereta sudah berada di depannya. Cuba membantu tapi ditolak perlahan. Dia masih boleh bangun sendiri tanpa pertolongan.

"awak tak apa-apa?" tanya lelaki itu lagi. Dalam masa yang sama bunyi hon kereta kedengaran. Seorang wanita masih berada di dalam kereta yang melanggarnya tadi.

"saya bawa cik ke klinik?"

"emmm tak apalah sikit je ni" adriana melihat luka di sikunya walaupun pedih namun masih boleh ditahan.

"sure?"

"yes" dia menghantar langkah lelaki itu dengan ekor mata. Bunyi hon kereta dapat didengar lagi. Hishhh perempuan ni tak tahu ke aku ni sakit agak-agaklah nak hon pun, hatinya menyumpah perlahan. Dia terus berjalan mendapatkan kereta

"apa yang you buat lama sangat tu?" Tasha bertanya geram .

"you tak nampak ke I terlanggar orang tadi?"

"alaa bagi je duit dahlah"

"you ingat semua benda boleh beli dengan duit?" tasha mencebik.

***
Adriana mengemas buku-buku yang bersepah di meja kecil itu. Memang sepanjang dia menjadi cikgu di tadika ini banyak yang secara tak langsung dipelajari. Apa yang paling penting dia belajar mengawal emosinya sendiri. Semua muid dah balik kecuali darius yang masih asyik bermain dengan buku dan pensel warna di tangannya.

"darius kenapa tak balik lagi?"

"papa tak sampai lagi" jawabnya perlahan, ada nada sendu di hujung bibirnya.

"emmm selalunyakan darius balik awal?"

"selalu pak mat yang ambik"

"habis hari ni pak mat pergi mana?"

"jemput Atuk" adriana mengangguk perlahan tanda faham. Dia meneruskan kerjanya.


"nampaknya papa darius lambat hari ni"

"papa memang selalu macam ni"

"emmm apa kata cikgu hantarkan nak?" anak kecil itu mengangguk laju.

Kereta kancilnya membelok masuk ke kawasan perumahan elit. Memang betul kata Puan hajah semua murid di tabika kasih datangnya dari keluarga berada. Satu persatu rumah bak mahligai dipandang. Kalau dibandingkan dengan rumah sewanya mesti macam langit dan bumi. Rumah Teratak Impian sudah di depan matanya. Mengikut alamat dari maklumat murid inilah rumah darius.

"inikan rumah darius?"

"mana cikgu tahu ini rumah saya? Pandailah cikgu ni" anak kecil itu menolak pintu kereta. Dia tersenyum memandang ke arah cikgu barunya itu.

"terima kasih cikgu"

"sama-sama pergi masuk" darius berlari masuk ke dalam rumah. Kelihatan seorang wanita tua sedang menatinya di pintu pagar. Wanita itu tersenyum ke arah adriana. Dapat dilihat darius melambaikan tangan ke arahnya sebelum dia pergi.

’patutlah nakal anak manja rupanya’ bisik hatinya. Gelagat darius sering menjadi perhatian semua cikgu. Budak bijak yang nakal.

***

"kan papa dah cakap papa jemput kenapa tak tunggu papa?" marah Fahkrul Naim. Kadang-kadang sikap anaknya itu sangat memenatkan.

Darius hanya diam dalam pelukan neneknya, Datin Kalsom. Matanya masih memandang ke arah papanya yang sedan marah.

"sudahlah Im kan dia dah selamat ada dekat rumah ni"

"tulah mama selalu sangat manjakan dia"

"kalau tak mama yang manjakan dia nak harapkan kau...hari-hari sibuk dengan kerja tengah malam baru nak balik" Naim diam terasa terpukul dengan kata-kata mamanya. Memang dia sibuk tapi tak bermakna dia tak sayangkan anak tunggalnya itu.

"darius ingat lain kali kalau papa lambat sekalipun jangan pandai-pandai naik kereta orang lain"

"bukan orang lainpun..Mak Kiah cakap dia balik dengan cikgu dia"

lega hatinya mendengar kata mamanya. Nasib baik tiada apa-apa yang berlaku. Hanya tuhan saja yang tahu macamana gabranya dia bila tak ada seorang pun dekat sekolah tadi bila dia sampai. Merata tempat dia mencari anaknya itu. Sehinggalah dia mendapat panggilan dari mamanya menyatakan yang darius sudah balik ke rumah. Tali leher dilonggarkan perlahan. Dia meninggalkan ruang tamu tanpa sepatah kata, dia nak darius tahu apa yang dikatakan adalah serius.

"sudah sayang mari ikut nenek tidur, papa tu sayangkan darius, dia risau sebenarnya" anak kecil itu menganggukkan kepalanya beberapa kali. Papanya memang sering marah-marah.

Gambar ditangannya dipegang lama, ada air mata menitis di pipi keciknya. Perlahan disapu dengan tangan tapi ia tetap mengalir. Disentuh gambar yang tersenyum indah di dalam frame berbentuk hati itu.

"mama Ius rindu mama" bisiknya perlahan. "papa marah Ius" sambungnya lagi dalam sendu. Selalu dia begitu. Sebaik saja dia yakin tiada mata yang memandang airmata anak kecil itu akan mengalir.

***

"kenapa ni sayang cikgu tengok monyok je masam macam cuka?"

" Ius rindu mama"

"mama? Laa mama darius pergi mana?"

"papa kata mama meninggal lepas lahirkan Ius" bulat mata adriana mendengarnya. Kenapa dia tak tahu. Dia mengeluh perlahan. Lama dia memandang mata anak kecil itu.

"darius nak tahu tak?" mata kecil itu setia menatap wajah adriana, perlahan tangan adriana mengusap rambut darius.

"cikgu pun dah tak ada mama dan papa.. tapi bila cikgu rindukan mereka mesti cikgu akan berdoa pada Allah supaya allah sentiasa jaga mereka dekat sana nanti"

"nenek pun selalu suruh Ius berdoa"

"emmm semua apa yang kita buat mestilah mulakan dengan doa..kita makan, tidur, mandi bila nak keluar dari rumah pun kita kena berdoa..tahu tak"

Darius mengangguk faham. Adriana melihat jam di tangannya sudah menunjukan jam 1.00.

"emmm mana Pak mat ni tak datang lagi ke?" darius mengelengkan kepalanya tanda tak tahu.

"kalau macam tu cikgu hantarlah"

"papa marah" darius bersuara perlahan.

"papa marah cikgu hantar darius?" kepala itu mengangguk lagi.

"kalau macam tu kita tunggulah"

"kenapa muka ni masam je? Darius ada masalah?" cuba berkompromi dengan muridnya yang satu itu. Darius diam , tunduk memandang ke lantai. Matanya kelihata redup.

"Darius selalu mimpi ada mama...boleh cikgu jadi mama darius?" soalan itu membuatkan adriana terkedu. tapi akhirnya dia tersenyum dan mengangguk perlahan, membiarkan anak kecil itu memeluk tubuhnya. Dia seakan dapat merasakan sesuatu.

***

Satu persatu buku di depannya diteliti. Novel terbaru diteliti satu persatu. Dia tersenyum apabila ada yang menarik minatnya.

"aduhh..." dia mengutip buku yang jatuh.

"sorry saya tak nampak" lelaki itu membuka cermin mata hitamnya.

"emm tak apa..." adriana menjawab perlahan, dia tunduk meneliti novel yang ada di tangan bimbang kalau ada kerosakan.

"ehhh saya macam pernah tengoklah awak ni" kata-kata itu membuatkan mata mereka bertentang. ’laaa dia ni ke’ bisik hati adriana.

"awak ingat saya?"

"emmm maaf " adriana berpura-pura mengingati lelaki di depannya itu. Tak mungkin dapat dilupa lelaki yang hampir melanggarnya. Nyaris tak mati je.

"saya yang hampir langgar awak tu" sekali lagi lelaki itu cuba mengingatkan adriana.

"saya minta diri dululah" adriana berlalu tanpa sebarang kata. Fakhrul mencebik. Elehh tak ingat ke buat-buat tak ingat.

Adriana menutup pintu keretanya. Aduhh nasib baik dapat lari sejak dia hampir dilanggar oleh lelaki itu dia seakan sering ditimpa musibah. Bukan dia percaya kepada semua itu tapi dia merasakan adalah lebih baik dia menjauhi lelaki itu. Kereta dihidupkan di diundur ke belakang. Keadaan sesak hari ini membuatkan adriana berhati-hati.. tapi..
Debommm.....

"aduhhhh" melihat Honda CRV hitam. Dia yakin, pasti belakang keretanya yang rosak teruk.

"awak lagi..." sekali lagi adriana melepaskan keluhan berat.

"bukan salah saya sepatutnya awak kena tengok dulu sebelum keluar" adriana melihat kereta milik lelaki itu tiada kerosakan yang jelas. Tapi kereta kancilnya yang kecik molek nilah yang jadi mangsa.

"tak apalah awak tak payah bayar apa-apa" lelaki itu belagak profesional.

’memanglah yang rosak teruk bukan kereta dia, tapi kereta aku’ rungut adriana di dalam hati. Hishh memang aku kena mandi bunga kalau macam ni.

"tak nak ucap terima kasih ke?"

"terima kasih? Kenapa?"

"saya tak salahkan awak?" adriana mencebik. Malas dia melayan lelaki di depannya itu.

"emmm...terima kasih"

"tak apalah saya call kawan saya untuk selesaikan kereta awak ni" naim menawarkan bantuan.

"emm tak apalah" jawapan yang sama keluar dari mulut lelaki itu.

"kalau awak tak nak kena tipu baik awak terima saja pertolongan saya ni"

"dan boleh percaya ke yang awak tak tipu saya?" persoalan adriana membuatkan Fakhrul ketawa.

"suka hati awak untuk percaya atau tidak"

"emm oklah" fakhrul Naim tersenyum. Pantas poket seluarnya diseluk mencari telifon bimbit.

****

"nenek... cikgu Ius baik, cantik, ius suka cikgu"

"ya..."

"cikgu Ius pandai nyanyi...dia nyanyi sedap" sekali lagi anak kecil itu memuji cikgunya.

"amboi..susah cucu nenek ni nak puji orang.. mesti cikgu Ius baik sangatkan"

Fakhrul Naim memasang telinganya di sebalik Khabar Utusan yang dibaca. Perbualan anaknya itu menarik perhatiaannya, selama ini tak pernah anak tunggalnya itu memuji terutamanya orang yang baru dia kenal. Sebelum ini ada saja yang tak kena. Cikgu tualah, cikgu tak cantiklah, macam-macam lagi lahir dari mulutnya.

"nanti bolehlah Ius jemput cikgu makan malam dekat rumah" Datin Khalsom memberi Idea kepada cucunya.

"emmm...nenek boleh ke Ius ajak cikgu?"

"kenapa pulak tak boleh....nenekpun nak juga berkenalan dengan cikgu cantik, baik Ius tu" Ketawa darius kedengaran lagi,

"sukanya cucu atuk ni...cerita pasal apa?"

"pasal cikgu dia bang" Dato Latiff duduk di sebelah isterinya. Cucunya sedang asyik ketawa, menariknya untuk turut serta.

"emmm ni mesti pasal cikgu yang dari semalam dia duk cakap ni"

"siapa lagi bang..." senyuman manis datin khalsom mengundang senyuman yang sama di bibirnya.

"nenek tahu tak cikgu dah jadi mama darius, dia setuju jadi mama darius" Datin Khalsom dan Dato latiff terdiam. Naim merenung tajam wajah anaknya.

"apa Ius cakap ni? Ini ke yang cikgu Ius ajar? Siapa kata dia akan jadi mama Ius?"

"siapa cakap?"

"cikgu cakap" anak kecil itu tersenyum lagi, Naim berdengus geram, tapi tak mungkin dia melepaskan marahnya kepada darius. Apa jenis cikgu ni..ada hati nak jadi isteri aku? Ajar anak aku bukan-bukan. Hatinya berbisik jahat.

***

Adriana memandang sekeliling kawasan teratak kasih, akhirnya dapat juga dia masuk ke rumah ini selama ini hanya berdiri di pagar.

"jemputlah duduk" pelawa seorang wanita dalam lingkungan 50 an. Mungkin nenek Darius. Dia terpaksa menerima jemputan makan malan itu kerana darius yang beria-ria. Tak sanggup dia nak menghampakan perasaan murid kesayangannya itu.

"emmm terima kasih datin" ucapnya perlahan.

"ehhh saya bukan Datin, saya Mak Kiah orang gaji dekat sini, datin ada dekat atas sikit lagi dia turun" adriana tersenyum. Malu dengan sikap terburu-burunya. Tapi tak apa bukan dia kenalpun sesiapa dalam rumah ini jadi tak salah kalau dia tersilap orang.

"hooo awak nilah dia cikgu yang ajar anak saya bukan-bukan...rupanya dah banyak kali kita jumpa tapi tak kenal" Naim tiba-tiba muncul dari belakang. Adriana hairan tak tahu apa yang dimaksudkan oleh lelaki di depannya itu.

"apa Encik cakap ni?" dia dapat melihat wajah itu dengan jelas..laaa mamat ni ke apa hubungan dia dengan darius?

"apa yang awak ajar anak saya? Sampai awak suruh dia anggap awak sebagai mama dia?" adriana terkedu. Ini ke tujuan keluarga ini menjemputnya?

"saya tak faham apa maksud Encik?"

"untuk pengetahuan dan makluman awak tak mungkin ada yang akan mengantikan tempat mama darius, dan apa yang pasti awak tak akan dapat menjadi isteri saya" adriana bertambah hairan. Hishhh ni drama apa pula ni.

"Encik hina saya"

"terpulang baguslah kalau cikgu rasa terhina...dan berapa ramai anak murid yang cikgu hasut mindanya untuk cikgu mencari lelaki kaya?"

"encik jangan melampau..." lelaki itu sudah melangkah mendekatinya, adriana mengundur selangkah menjarakkan dirinya.

"dah lama cikgu sampai?" sapaan dari belakang membuatkan adriana berpaling. Kali ini dia yakin inilah nenek Darius, dari pakaian dan gayanya menampakan dia kelihatan lebih muda. Naim terus menuju ke tangga. Hatinya masih belum puas.

"baru je" darius yang memegang neneknya berlari mendapatkannya. Tangan cikgu muda itu dicium lembut. Adriana mengusap kepala anak kecil itu.

"terima kasih sebab cikgu sudi datang..bukan apa mak cik teringin juga nak tengok siapa yang boleh jinakkan budak baik darius ni"

"emmm sama-sama, sepatutnya saya yang berterima kasih pada datin sebab sudi jemput saya" adriana merendah diri.

"panggil mak cik, tak payah nak berdatin-datin.." sekali lagi Adriana tersenyum. Baik nenek darius ni.

"marilah kita ke meja makan...Ius panggil Atuk dengan papa turun makan" belum sempat arahan dari neneknya habis, darius terlebih dulu meluru ke tangga.

Datin Khalsom dan adriana beriringan ke meja makan yang agak jauh dari ruang tamu tadi. Namun belum sempat mereka duduk satu jeritan kedengaran dari arah tangga.

"Ya Allah cucu aku" jerit dato borhan. Datin dan Adriana berlari sebaik saja mendengar suara seakan memanggil.

"Ya Allah abang kenapa?" kelihatan tubuh kecil itu terdampar di lantai ada darah mengalir di kepala dan mulutnya. Dato Borhan menjerit memanggil satu nama yang dia sendiri tidak tahu siapa.

***

"macamana anak saya Doktor?" tanya Naim cemas. Dia meraut rambutnya beberapa kali. Duduknya tidak senang sekejap dia berjalan sekejap dia berdiri. Hanya tuhan yang tahu perasaannya apabila melihat tubuh kecil anaknya terbaring lesu dan berlumuran darah.

"macamana doktor cucu saya?" giliran Dato Borhan pula bertanyakan soalan yang sama.

"anak Encik kehilangan banyak darah, buat masa ni pihak hospital sedang berusaha mencari stok darah jenis O dan mungkin kita perlukan penderma, harap Encik dapat bersabar dan berdoa "

"darah jenis O?" ada kesal si hatinya, kenapa dia tak memilik jenis darah yang sama?

"saya boleh menderma doktor" semua mata meluru ke arahnya. Adriana memgangguk perlahan. Meyakinkan mata yang memandangnya.

Penantian disulami dengan kebisuan. Hanya mata mereka saling berpandangan namun tiada kata-kata. Doktor Amir keluar dari bilik ICU dia menanggalkan sarung bajunya.

"macamana dokor?"

"alhamdulillah...semua selamat" Fakhrul melepaskan nafasnya perlahan. Senyuman kembali di wajahnya.

"syukur Ya Allah" kedengaran suara datin Dan Dato yang memeluk anak mereka.

"terima kasih cikgu"

"tak apa Mak cik mungkin ini hari darius mana tahu esok lusa hari saya..lagipun dia murid saya"

Mata Naim tak lepas memandang ke arah adriana, tak sangka inilah dia cikgu yang sering dibangga-banggakan oleh anaknya. Tak sangka juga wanita ini akan menyelamatkan anaknya. Rasa bersalahnya semakin menebal. Tapi bukan rasa itu yang merunsingkan hatinya tapi ada satu perasaan halus yang dia sendiri tidak sedar.

***

"kau nak tunggu apa lagi? Nak tunggu rambut tu beruban sampai gigi tu dah tercabut semua baru nak kawin?"

"alaaa mak Rina muda lagilah mak"

"sebab mudalah mak suruh kau kawin"

"mak jelah yang kawin.."

"hishhh budak ni kita pulak yang nak di ajar, umur kita ni semakin tua bukan muda kau tu aku tengok dekat dengan lelaki pun tak..kau nak cari yang macamana?"

"emmm yang macam arwah ayah...seorang ayah yang bertanggungjawab dan bijak memberi kasihnya" ucapan adriana membuatkan Mak som terdiam. Perlahan airmatanya mengalir.

"kau memang sengaja nak bagi aku sedihkan dok teringatkan ayah kau tu... tengok au dah nangis.."

"ala-ala...ok Rina mnta maaf...mak soal jodoh ni biarlah tuhan yang tentukan kalau ada jodoh rina akan kawin mak jangan risau ek"

Adriana tersentak. Dia kembali ke alam nyata, baru semalam maknya membebel. Entah kenapa ibu kesayangannya itu terlalu risau dengan hal perkahwinannya. Macamlah dia tua sangat. Umur 25 baru nak kenal dunia. Wad d234 diketuk.

"haiii"

"cikgu..bila cikgu datang?" kelihatan darius sudah cergas dan tersenyum sihat. Namun anak kecil itu masih di atas katil. Ketika itu hanya darius yang ada di dalam bilik.

"darius sorang je ke dalam bilik?" adriana bertanya hairan. Tak mungkin darius di tinggalkan seorang diri.

"emm papa pergi solat sekejap" Adriana menganggu perlahan, senyumannya dilontarkan kepada anak muridnya itu.

"darius dah makan?"

"emm dah tapi sikit..tak sedap" adriana ketawa kecil.

"cikgu tahu, makanan dekat hospital memang tak sedapkan" adriana mengeluarkan bekas makanan dari beg kertas yang dibawa.

"cikgu ada buatkan bubur nasi special untuk Darius...bubur nasi ni special, sedap nak rasa?" melihat anak kecil itu mengangguk tangannya cepat memasukkan bubur nasi ke dalam mangkuk.

Adriana menyuap perlahan bubur ke mulut kecil itu. Dia tersenyum apabila darius kelihatan berselera menikmati bubur yang dimasak.

"seleranya anak papa makan?" adriana pantas berpaling. Kelihatan Naim sudah berada di belakangnya. Dia bergerak sedikit ke belakang menjarakkan sedikit ruang antara mereka.

"sedap papa..cikgu masak.." ada rasa malu apabila mendengar pujian muridnya.

"ya ke... papa nak rasa boleh?"

"emmm boleh...papa suruhlah cikgu suapkan" kata-kata itu membuatkan denyutan jantung adriana bertambah pantas. Matanya tak lepas memandang senyuman di wajah Naim. Cishhh dia ni ambil kesempatan pulak, sengaja nak kenakan aku ni, rungut hatinya.
"emmm tak apalah kalau Encik naim nak ada lagi dalam bekas tu" cepat adriana mengelak. Naim tersenyum.

"tak apa saya bukan nak awak suapkan pun" perlahan dia berbisik di telinga adriana. Ketika itu terasa kakinya tak mampu untuk berdiri. Terasa longgar segala sendinya.

Darius hanya senyum melihat telatah papanya. dia akan membuka mulutnya setiap kali adriana merapatkan sudu bubur. Berselera anak kecil itu menghabiskan bubur nasi yang dimasak cikgunya.

"ok darius cikgu balik dulu"

"alaaa...cikgukan baru datang?"

"emmm tak apa sayang nanti cikgu datang lagi ek..lagipun cikgu ada hal" dia pantas meninggalkan bilik itu.

"papa pergilah pujuk cikgu" mendengar kata itu membuatkan Naim tersenyum. Anaknya seakan dapat membaca apa yang bermain di fikirannya.

"Cik Adriana tunggu.."
"nak apa?"

"saya ada sesuatu nak cakap dengan awak"

"emmm Encik Fakhrul Naim..kalau ada lagi hinaan yang terbuku di hati tu tolonglah simpan..lagipun untuk pengetahuan encik Naim bukan semua hubungan kasih dan sayang perlukan ikatan. Saya kasihkan darius bukan sebab-sebab bodoh yang Encik Naim fikirkan...saya sayangkan dia sebab dia seorang anak yang terlalu inginkan kasih sayang saya..dan kalau saya di beri pilihan sekalipun saya tak mungkin akan hampakan harapan dia sebab saya sayang dia" ucapan panjang lebar adriana membuatkan Naim tersenyum.

"apa masalah awak ni?" benci dia melihat senyuman Naim.

"masalahnya saya dah jatuh cinta dengan awak...dan saya dah putuskan awak sebagai isteri saya" adriana terkedu. Jantungnya seakan berhenti. Wajah Naim dipandang lama.

"apa encik naim merepek ni" wajahnya masih berona merah.

"bila pula saya merepek...saya Fakhrul Naim cintakan awak Nur adriana a.k.a cikgu Rina"

"gila"

"saya akan hantar rombongan meminang awak Minggu depan.." Adriana berlari meninggalkan Naim.

***

Rombongan merisik memenuhi rumahnya, adriana terkedu melihat Naim dan darius yang tersenyum. ’ehhh apa pula mamat ni nak buat ni hishhhh’.

"Ya Allah Naim dia dah lari ikut pintu belakang" kata mak som sememangnya dia juga bersetuju berpakat dengan Naim. Tak sangka anaknya akan lari.

"lari?" Naim berlari mendapatkan keretanya, sempat dia mendukung anak kesayangannya masuk ke dalam kereta.

"nak pergi mana papa?"

"kejar mama.." Naim tersenyum. Darius ketawa kecil.

"awak ni kenapa? Nak bunuh saya ke? Berapa kali awak nak langgar saya? Awak nak saya mati ek?" Adriana memuntahkan amarahnya. Wajah Fakhrul naim di pandang lama. Kalau ada pisau di tangannya dah lama di tusukkan ke perut lelaki itu. Nyaris kereta lelaki itu merempuhnya.

"awak marah ke?"

"habis tu awak nampak saya tengah meloncat-loncat suka" geram dia apabila mengetahui rancangan pakatan Naim dan ibunya. Ingat aku ni anak kucing ke nak kawin-kawin paksa ni.

"aikkk anak saya kata cikgu dia ni baik sabar"

"anak dengan bapak sama je menyusahkan orang"

"amboi merungut nampak"

"saya peduli apa" adriana bangun dia berjalan pantas ingin meninggalkan Naim, tapi entah di mana silapnya kakinya tersadung sesuatu.

"aduhhh...jatuh lagi" adriana mengosok pinggangnya yang terasa sakit.

"nampaknya awak dah tak boleh pergi jauh dari saya.. sebab kalau awak jauh sikit dari saya mesti awak jatuh" Naim tersenyum. Wajah Adriana masih lagi masam.

"adriana sudikah awak menjadi mama kepada Mohd darius bin Fakhrul Naim?"

"jadi sebab Darius awak pilih saya?"

"kalau nak jadi mama Darius kenalah kawin dengan papanya," adriana tersenyum

"bodoh"

"apa awak cakap?" Naim berdiri di depan adriana. Dapat dilihat wajah yang selama ini hadir dalam mimpinya, akhirnya wajah itu jelas dimatanya.

"cikgu..." kedengaran satu suara dari belakang. Darius tersenyum sambil datang memeluk adriana.

"kenapa awak nak menipu lagi?"

"apa?" tanya adriana marah.

"awakpun cintakan sayakan?"

"siapa cakap saya cintakan awak?" adriana bertanya lagi. Matanya cepat-cepat dilarikan dari bertentang dengan mata Naim.

"dahlah...jangan nak berlagak lagi...mata awak dah menyatakan segalanya"

"cikgu" panggil darius lagi.

"bukan cikgulah sayang...mama" adriana berbisik perlahan. Namun masih dapat didengar oleh Naim. Mereka berpandangan lalu tersenyum.

"boleh awak sayang darius macam darah daging awak?" soal Naim perlahan.

"darah saya memang dan mengalir dalam tubuh dia" sekali lagi mereka tersenyum.

-The end-

Dicatat oleh dyadila di 01:55
posted by Penulisan2u @ 4:00 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
68 Comments:
  • At 1/7/09 4:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besssss....

     

  • At 1/7/09 10:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweetnya citer nie...

     

  • At 1/7/09 12:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehehe...nice story...

     

  • At 1/7/09 12:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweeeet...

     

  • At 1/7/09 2:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnya cite ni, lain dr yg lain

     

  • At 1/7/09 2:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la cite ni..
    happy ending
    hehehehe...

     

  • At 1/7/09 3:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i like

     

  • At 1/7/09 3:53 PTG, Blogger Suhaidah Tan said…

    bez crita ni ayat pun sempoi je tak de belit senag nak paham..to writer nnti buat lah lagi cerpen bez.i like it :)

     

  • At 1/7/09 5:09 PTG, Anonymous zila said…

    arghhh....memang best sgt

     

  • At 1/7/09 5:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    menarik....=P

     

  • At 1/7/09 7:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sukaaaaaaaaaaaaaaa

     

  • At 1/7/09 8:55 PTG, Blogger Org Ganu said…

    hehe..so sweet...

     

  • At 1/7/09 10:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so sweet!!! best sgt!

     

  • At 1/7/09 10:51 PTG, Anonymous cekodokmasyam said…

    comeii!!

     

  • At 2/7/09 12:25 PG, Blogger myra_miracle said…

    sgt besh.. hehe.. sweet....=)

     

  • At 2/7/09 10:53 PG, Anonymous aNJe said…

    len dari yg len..
    besh tp
    tergantung bab tasha tuh??
    pe jd gan tasha?
    but writer pandai buat pembaca lupakn tntg tasha
    gud

     

  • At 2/7/09 11:42 PG, Blogger norain ishak said…

    wawa..
    sumer kate bez..
    semangat ku nak bace..
    ku g bace dulu..
    nanti ku komen ye..

     

  • At 2/7/09 12:35 PTG, Blogger norain ishak said…

    hihi..
    sweetnyer citer nie..
    agagagga...
    kalo nak ikut jiwa berangan ku,
    aku nak tukar ler watak cikgu tu jadi doktor paediatrik,pastu darius tu sakit and duk kat hospital..kehkeh..

     

  • At 2/7/09 4:18 PTG, Anonymous sayebace said…

    haha.norain ishak-doktor paed eh??td ternmpk komen kt alahai doc uh..
    sbb ko kate sweet aku akn save n bace pasni..haha..

     

  • At 2/7/09 10:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citew niy bezz giler..
    i like..
    bezz..bezz..bezz!!!!

     

  • At 3/7/09 7:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnye....sukeeeee sgt2 citer nh. sweet! teruskan berkarya ya.

     

  • At 3/7/09 8:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story...

     

  • At 3/7/09 1:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best lah...n so swet

     

  • At 3/7/09 1:49 PTG, Blogger sepatu biru said…

    sweetnye diorg..
    best la cite ni..

     

  • At 3/7/09 2:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweeeeeeeeeettttttt

     

  • At 3/7/09 3:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best aje, tp pompuan tu grg sgt XD

     

  • At 3/7/09 7:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bezzzzz gilerrrrr

     

  • At 3/7/09 7:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg bezzzzzzz...bezz gilerrrrrrrrrr...

     

  • At 4/7/09 8:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x de la best mana pun..jalan cte die dah biasa sgt aku tgk..
    bosan!

     

  • At 5/7/09 3:10 PTG, Anonymous http://crappycrappy-shadch.blogspot.com/ said…

    not bad! haha. tergelak ak bace.. sempoi je.. huhu..

     

  • At 5/7/09 6:14 PTG, Anonymous Ira said…

    best citenya tp endingnya dh blh predict....
    still, jln citenya ada unsur sweet n smooth je...x berbelit2 la...anyway, klu de smbngnya....hope x kan sakitkan hati darius and cikgu adriana ye...:) keep up the good work!

     

  • At 5/7/09 6:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt2 cite ni. ilike it!
    sweet sgt smpi ble bce pn bole snyum..
    hehehe

     

  • At 5/7/09 7:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SUWEEET!! teruja nye bace crite ni..!!
    bole bayangkan muke darius yg comel..
    hihi..

    < ALULA >

     

  • At 7/7/09 12:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    overall cter nie best..
    mula2 sy bsn sket bace..
    last2 jd mnt nk tao jln cter strosny..
    thankz utk pnulis cter nie..

     

  • At 7/7/09 12:16 PG, Blogger princess_diary said…

    best citer ni..
    watak budak yg cute..
    tapi nk wat citer kene la wat homework gak
    impossible drh ank o kalu mak n bpk bkn drh o
    impossible
    juz bg pandangan..

     

  • At 7/7/09 12:20 PG, Blogger princess_diary said…

    eh silap..
    possible gak
    if mak die drh OO bpk die mgkin AO or BO
    HEHE

     

  • At 7/7/09 12:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet la cter nih..
    to writer..
    congrats k..

     

  • At 7/7/09 8:23 PG, Anonymous putreenatreesya said…

    jaln citernyer da biase org len wat....endingnyer pon da tau camne...so cerpen ni biase jer...

     

  • At 7/7/09 11:28 PG, Anonymous fataliss said…

    menarik. buatkan saya tergelak sorang-sorang. ... Best....

     

  • At 8/7/09 8:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah!!!
    ramai yang komen aku ni org ke berapa r ni...
    papepun novel ni best r!!!
    x complicated sgt...
    jln cite mudah n rina so weet r...
    terperasan aku jap..
    hehehe..

    honey_chubby89@yahoo.com

     

  • At 9/7/09 1:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    atok die Dato' Latif or Dato' Borhan??rasenya bkn khabar utusan..akhbar utusan kot..huhu...pape pon..bezzzzzzz:)

     

  • At 10/7/09 9:52 PG, Blogger Lin said…

    hehehe.. tersenyum sendirian aku mbaca cite neyh. suke telatah dan kenakalan watak darius -comel sgt-

    paling kelaka time darius jwb psl pensel dia yg ilang tu.. hbs satu pejabat ni tkejot dngo aku tgelak sendirian. -gilo apo-

    pape pun nk ucp tahniah buat penulis. sila bkarya lg..hasil tulisan anda best r.. -ikhlas neyh- hehe.

     

  • At 10/7/09 4:33 PTG, Blogger ~s.u.E.L.a.i.e.Y~ said…

    huhu..
    sweet citer neyh..
    comey jer dak Darius neyh..
    tp part nk kna langgar mula2 tu mcm dlm novel Adam & Hawa (kalu x silap la kan)
    =)

     

  • At 11/7/09 10:21 PTG, Blogger A'al said…

    wah.sweet gile.betul gak ekk.darah rina ade dlm badan darius...mcm ank sendiri la kire nyer...best citer ni...

     

  • At 12/7/09 8:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestttt....to writer mantap arrr...good idea...

     

  • At 12/7/09 8:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh la..cz da bley agk ending nya..apepun..gud job..i love darius yg cute 2..huhu cute ker??

     

  • At 15/7/09 9:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow...best n trharu giler citer ni..
    trsentuh hati aku...
    tahniah utk penulis...
    aku hrp aku pun akn perolehi kebhgian cam2 gak...
    amin.... :)

     

  • At 22/7/09 10:59 PG, Anonymous ara said…

    bez...
    anywhre keep it up..

     

  • At 24/7/09 5:14 PTG, Anonymous budak baik said…

    wahh..beztttt...ahahahak kelakar plak moral of the story bg arr nama anak btl2 siann kat diorg nanti....4 writer i like your story sweet...:)

     

  • At 1/8/09 9:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Good story...
    I like it...
    Anyway good
    luck for you...
    [penulis]

     

  • At 5/8/09 4:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bessssstttt..to writer teruskan usehe..
    ske gile cite nie...sweet sgt endingnye..boleh feel hepi diakhir cite..congrats to writer..

     

  • At 7/8/09 2:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahhaa..
    gile terbabas la citer neh..
    Bezzz sangat!!!
    aku rase aku nak jd cegu laa..
    hahaha..

     

  • At 8/8/09 11:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ape mksd a.k.a

     

  • At 8/8/09 11:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best.....

     

  • At 10/8/09 3:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh cgt..i like..cm sweet2 jew tawen2 trus de ank an..heheh

     

  • At 17/8/09 12:51 PG, Anonymous Rosa said…

    slm,
    biasalah kesalahan sikit2 tu...buat2 fahamlah....buat penulis nanti be more careful about yer....Vote 4 u.

    Hehehe.....ape-ape pun citer tu mmang best...yng tak bley blah tu pasal bab cikgu tu lari ikut pintu belakang...just imagine klu betul2 ade camtu...gamat satu kg..huahaha..

    wish Best of luck 4 da writer...

     

  • At 18/8/09 12:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cgt........

     

  • At 22/10/09 1:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bess sgt2...
    sweet...
    different n interesting...
    comel sgt darius 2 hehehe...
    pe2pn too the writter CHAIYO2...

     

  • At 24/10/09 12:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BESTNYEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE
    A.1

     

  • At 2/12/09 8:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best...............sweet story.......

     

  • At 11/12/09 12:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

     

  • At 20/12/10 10:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    beeeeeeeeeesssssssssssstttttttttttttttt....
    :)-H33 Yn6mT-

     

  • At 23/12/10 3:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ending agak x bes la...

     

  • At 19/1/11 11:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet n nice...congrats!!

     

  • At 31/3/11 11:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweettt..i like..

     

  • At 31/3/11 11:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha...sweettt n LOL this story..yg aq tk ley blar c darius boley ckp pensel dye kene amek ngn malaikat..
    naek tergelak + tegolek2 aq dgr...jln cter yg mnarik smpai lupe ade watak tasya yg xtwu ksudhn nye..btw gurd job writer.. ;)
    [wiwi93_jaybee]

     

  • At 18/9/11 4:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg best la cite nie...... ske3
    lawak ada, romantik ada, sedey pon ada....
    gudj0b writer sbb tlah berjaya mnarik mnat sye.
    hehehehehe :)
    ~eja~

     

  • At 1/10/11 4:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nk jd cm cikgu tu blh x?
    bhgia hdup

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group