BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Jun 03, 2009
Novel : Sehangat cinta 1
Nama Pena : gurl_88

"Mal,cuba Mal tengok gadis tu.." Pn.Ana memuncungkan mulutnya ke satu arah.Matanya tidak berkelip memandang seorang gadis yang berada tidak jauh di hadapannya.
"Tengok siapa pula ni ma.." Ikhmal mengeluh perlahan.Dia berpaling kea rah gadis yang ditunjukkan oleh mamanya.Gadis itu sedang sibuk memilih pakaian di satu sudut butik.
"Ok.Mal da tengok.Kenapa dengan dia?" Ikhmal buntu.Dia langsung tidak mengenali gadis itu.
"Calon menantu mama."Lancar sahaja mulut Pn Ana menuturkan kata-kata itu.
"Erm..not bad.Untuk siapa ma? Abang Wan?" Ikhmal bertanya sambil matanya kembali memandang kearah gadis tersebut.
Pn.Ana membeliakkan matanya sambil mengelengkan kepala.Satu cubitan singgah di perut Ikhmal.
"Oucchh!! Sakitla ma..Tiba-tiba main cubit-cubit pulak." Ikhmal menggosok perutnya yang pedih.
"Yang Mal merepek ni kenapa? Abang Wan tu kan dah kahwin.Dah ada anak dua pun.Buang tabiat ke mama nak suruh si Wan tu madukan kakak ipar kesayangan kamu tu."
Ikhmal sengih.Betul jugak.Dungu rupanya aku ni.Takkan mama nak kahwinkan abang Wan dengan perempuan lain pulak.Itulah,cakap ikut sedap mulut je.
"Dah tu ma calon menantu untuk sia.."
"Untuk Mal la."Potong Pn.Ana sebelum sempat Ikhmal menghabiskan soalannya.
Ikhmal terkedu.Untuk aku? Apa kena dengan mama ni.Sebelum ni tak ada sebut pun pasal calon menantu untuk aku.Macam-macam la mama ni.Hisshhh leceh betul.
"Siapa yang merepek sekarang ni ma? Mal tak kenal pun siapa perempuan tu.Suka hati je ma nak suruh dia jadi menantu ma.Entah-entah bini orang ke tunang orang ke.."Ikhmal semakin tidak senang duduk.
"Memangla Mal tak kenal.Ma pun tak kenal siapa dia.Jadi,Mal pergila berkenalan dengan dia sekarang?" Pn.Ana memandang wajah anak bongsu kesayangannya.
"What? Do you know what you are talking about my dear mum?" Ikhmal memandang lama wajah mamanya.Mencari pengertian.
Pn.Ana senyum.Dia tahu Ikhmal terpinga.Sebenarnya dia bimbang dengan Ikhmal.Umur Ikhmal dah 26 tahun,tetapi masih belum memperkenalkan mana-mana perempuan kepadanya.Dia telah lama memerhatikan gadis tersebut dan hati keibuannya begitu meronta untuk melihat Ikhmal bergandingan dengan gadis berbaju kebaya tersebut.Gadis itu juga sepertinya,merupakan salah seorang pelanggan tetap di Butik D’Bayu ini.Selalu juga dia terserempak dengan gadis tersebut di butik ini.
"Ma..please la ma..Takkan tiba-tiba Mal nak pergi berkenalan dengan dia.Nanti apa pulak dia fikir." Ikhmal makin tidak senang duduk.
"Just go Mal.Sebelum dia balik." Pn.Ana dengan selemba menolak Ikhmal kearah gadis tersebut.
"But mum…" Ikhmal sudah tidak dapat berkata apa-apa lagi.Kehendak mamanya harus diikuti.Kalau tidak merajuk seminggu mamanya nanti.Bukannya dia tidak tahu mamanya memang kuat merajuk.Dia pun hairan bagaimanalah papanya boleh bertahan dengan kerenah mamanya ni.

Ikhmal menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.Kini dia sudah berada di hadapan gadis itu.Gadis itu tekun memilih pakaian yang tergantung elok di depannya.Dia langsung tidak menyedari kehadiran Ikhmal.
"Err awak.." Panggil Ikhmal perlahan.Hatinya berdebar-debar menanti reaksi gadis itu.
Gadis itu menoleh.Sebelah keningnya diangkat.Dia melihat ke kiri dan kanannya.Tidak lama kemudian dia memandang Ikhmal.
"Awak panggil saya?" Sebuah pertanyaan terpacul dari bibir mungilnya.
Ikhmal tersengih.Sah-sahlah aku pangil dia.Bukan ada orang lain kat ruang ni.Perempuan ni buat lawak ke apa.
"A’ah.Saya panggil awak."
"Ada apa-apa yang saya boleh tolong ke?" Gadis itu tersenyum manis.
Gulp! Boleh pulak dia senyum kat aku.Lawa.Patutlah mama berkenan sangat.Kalau macam ni,aku pun boleh jatuh sayang ni.
"Takde apa.Mama saya tu,nak sangat saya kenal dengan awak." Jujur jawapan Ikhmal.Tangannya ditunjukkan kea rah mamanya yang dari tadi menjadi pemerhati.
"So?" Gadis itu menyoal sepatah.Matanya tepat memandang wajah Ikhmal.
"Err so.."
"Maaf ya nak..Anak makcik ni berkenan sangat dengan kamu.Dari tadi duk perhati kamu dari jauh.Dia ni memang tak tahu malu." Tetiba Pn.Ana datang menyampuk.
Ikhmal terlopong.Mama ni buat teater apa kat sini.Dia menjegilkan mata kea rah mamanya.
"Nama anak ni siapa?" Pn.Ana bertanya tanpa menghiraukan pandangan amaran Ikhmal.
"Hazlin.Panggil Lin aje." Ringkas jawapan Lin.Sebenarnya dia terpinga dengan situasi yang berlaku di depannya sekarang.
"Lin…" Pn.Ana menyebut sambil menyiku Ikhmal yang terlopong di sebelahnya.
"Ma dah tahu nama dia kan? Jom balik."Ikhmal mula menarik tangan mamanya.Berlama-lama di situ membuatkan dia serba salah.Dia juga kasihan melihat riak wajah Lin yang jelas terkejut dengan situasi yang berlaku.
"Eh da nak balik? Tadi Mal juga yang beria-ia nak berkenalan dengan Lin ni kan.." Pn.Ana hampir tergelak melihat reaksi Ikhmal.
Ikhmal menepuk dahi.Mama ni kalau jadi pelakon mesti laku ni.Pandainya mama aku ni memutar belitkan cerita.Alih-alih aku yang terkena.Ikhmal mengeluh.Dia sudah tidak tahu di mana hendak menyorokkan mukanya.Dari ekor matanya dia dapat melihat Lin memandang wajahnya dengan pandangan yang sukar dimengertikan.
"Makcik balik dulu ya Lin.Ada jodoh kita jumpa lagi." Pn.Ana bersalaman dengan Lin.
Lin senyum dan mengangguk.Hatinya lega.Kalaulah Pn.Ana dan Ikhmal berlama-lama di situ,dia sudah tidak tahu apa akan berlaku seterusnya.Lin memandang langkah Pn.Ana dan Ikhmal yang beriringan meninggalkannya.Setelah Ikhmal dan Pn.Ana keluar dari butik,dia menyambung agendanya yang tergendala tadi.Mencari baju untuk majlis makan malam antara syarikat nanti.

------------------------------------------------
"Mama..kenapa malukan Mal tadi?" Ikhmal tenang memandu kereta.Matannya tetap focus kearah hadapan.
"Malukan apa?" Pn.Ana buat-buat tidak mengerti.Bibirnya tidak putus dengan senyuman.
"Ma..pleasela.." Ikhmal merengek bagai anak kecil.
"Mama saja nak kamu berkenalan dengan Lin tu.Mal tak berkenan ke tengok Lin tu? Cantik,sopan pulak tu.Dan yang paling penting bertudung.
Ikhmal sengih.Memang dia akui Lin memang cantik.Senyumannya manis menawan.Dan yang membuatkan dia paling tertarik ialah dengan tahi lalat kecil di atas bibir Lin.Manis..
"Haa tu dah sengih sorang-orang tu angaulah tu.Mama dah buka jalan tadi.Tapi Mal kaku,diam je.Mama tak tahu pulak anak mama ni tak reti mengurat."
Ikhmal tergelak."Mama ni..kalau bab mengutuk Ikhmal memang mama nombor satu.Bukan tak reti mengurat,segan."
"Segan? Jangan nak merepeklah Mal.Bukannya mama tak tahu kamu ni.Belakang mama bukan main lagi mengusik anak dara orang.
"Itu zaman dulula ma..Sekarang ni Mal dah tak usik anak dara orang.Anak dara yang usik Mal." Ikhmal senyum sebaik sahaja menghabiskan ayat terakhirnya."
"Ada-ada aje Mal ni.Mama nak tengok Mal cepat kahwin,ada bini,anak.Ini tak,makan pakai entah ke mana.Balik keja lambat,hidup tidak terurus." Pn.Ana meneruskan leterannya.
"Alah..mama kan ada boleh jaga makan pakai Mal.Tak ada bini pun tak apa mama." Ikhmal menoleh sekejap kea rah Pn.Ana sambil tangan kirinya menggenggam erat tangan mamanya.
"Sekarang ni bolehla mama jaga Mal.Nanti kalau mama dah tak ada nanti siapa nak tengok-tengokkan Mal?"
"Mama janganlah cakap macam tu.Yelah-yelah sampai seru dan jodoh nanti kahwinlah Mal.Jangan risau ok."Ikhmal memulas stereng kereta ke kiri,membelok masuk kearah lorong kecil.
Pn.Ana hanya mengangguk.Malas hendak bercakap lagi.Sepatah dia berkata,banyak pula alasan Ikhmal.
"Ok mama.da sampai.Home sweet home."Ikhmal menarik brek tangan.
"Tolong angkatkan barang-barang mama dalam bonet kereta tu." Pn.Ana mengarah sambil berjalan masuk ke dalam rumah.
"Mama tak payah pesan, Mal dah tahu.Tiap kali temankan mama shopping,memang Mal yang jadi tukang angkat barang."Jerit Ikhmal sambil memunggah barang-barang dari bonet keretanya.


------------------------------------------






"Dah beli baju?" Su menyoal ringkas.
"Sudah tadi.Tapi aku tak tahulah sesuai tidak baju tu dengan majlis nanti." Lin beredar masuk ke dalam bilik.Sebentar kemudian dia kembali dengan beg kertas ditangan.Dihulurnya beg kertas tersebut kepada Su.
"Cantik.." Puji Su sambil membelek-belek gaun di tangannya.
"Biasa aje.Aku nak cepat tadi.Tak sempat nak pilih betul-betul." Lin turut memandang gaun yang dibelek Su.
"Laa kau ni pun satu.Banyak masa lagikan.Lagi seminggu lagikan majlis makan malam tu.Yang kau dah tak sabar beli baju ni kenapa?" Su melipat gaun di tangannya dan meletakkan gaun tersebut kembali ke dalam beg kertas yang tertera tulisan D’Bayu.
"Kau pun tahukan aku tak suka bab last-last minit ni.Kau nak tahu tak satu perkara?" Lin memandang wajah Su sambil mengangkat kening.
"Apa dia?" Su tidak sabar hendak tahu.
"Tadi ada sorang mamat ni nak berkenalan dengan aku kat butik.Sampai mama dia datang masuk campur."
"Wah wah.Kau layan tak?" Su tersengih menanti jawapan Lin.
"Mama dia tanya nama aku,aku bagitahu jelah.? Jawab Lin dengan muka selamba.
"Erm hemsem tak mamat tu Lin?"
"Hensem.Ada gaya.Muka dia sweet." Lin membayangkan kembali wajah lelaki yang menegurnya siang tadi.
"Beruntungnya kau Lin.Kau tahu tak nama dia?" Su semakin teruja mendengar cerita Lin.
"Aku tak tanya pun.Sebenarya aku terkejut sangat time mama dia datang.Aku dah tak tahu nak cakap apa.Lidah aku kelu semacam."
Su tergelak."Kelu sebab tengok muka hensem mamat tu ya?"
Pantas tangan kanan Lin mencubit pipi tembam Su.Su menjerit sambil tangannya menggosok-gosok pipinya yang pedih akibat cubitan Lin tadi.
"Tangan ketam kau ni tak sah kalau tak berjalan tau.Malang betul suami kau nanti asyik kena cubit je."
"Nasiblah siapa yang jadi suami aku nanti…" Lin bangun menuju ke biliknya.Malas hendak melayan kerenah Su.Dalam fikirannya masih terngiang-ngiang peristiwa siang tadi.
"Jangan lupa mimpikan mamat tu." Su menjerit lantang.
"Tak ada masa lah.Tak kuasa aku."Lin yang sudah menapak ke dalam bilik senyum sendiri.Wajah lelaki siang tadi kembali menerjah mindanya.Entah siapa lelaki tersebut dia pun tidak tahu.Dia merebahkan badannya ke atas katil.Bantak peluk di sebelahnya dibawa ke pelukan.Dia memejamkan mata dengan senyuman masih terukir di bibir.Mengharap mimpi indah akan menemani tidurnya.

--------------------------------------------------





Ikhmal melangkah perlahan masuk ke dalam rumah.Tali lehernya dilonggarkan sedikit.Penatnya tidak terkira.Seharian bermesyuarat pada hari ini membuatkan badan dan otaknya penat.
"Ayah Cu!"
Ikhmal tersenyum melihat anak buahnya,Daniel berlari-lari mendapatkannya.Daniel yang berumur 4 tahun itu dirangkulnya.Sebuah ciuman singgah di dahi Daniel.
"Alolo bila Daniel sampai ni?" Ikhmal mendukung Daniel yang begitu manja dengannya.
"Baru je sampai tadi.Daniel tunggu Ayah Cu balik.Lambat sangat.."Rengek Daniel.
"Ayah Cu banyak keja hari ni.Papa dengan mama mana?" Hidung Daniel dicuit mesra.
"Ada,kat ruang tamu."
Ikhmal terus menapak ke ruang tamu rumah.Kelihatan Abang Wan dengan Kak Ika sedang leka menonton televisyen.Papa dan mamanya turut berada di ruang tamu.Ikhmal meletakkan Daniel ke atas sofa.Kemudian dia berjalan kearah abang dan kakak iparnya.Dengan penuh hormat dia menyalami abangnya,Ikhwan dan juga kakak iparnya,Kak Ika.Tidak lama selepas itu,dia melabuhkan punggung ke atas sofa di sebelah Daniel.Daniel di sebelah ditarik ke riba.Diciumnya pipi Daniel berkali-kali.
"Macam tulah orang tak ada anak.Main dengan anak buah pun jadilah."Pn.Ana menyindir.Matanya merenung Ikhmal tajam.
Ikhmal terkedu.Sah mama aku nak ungkit pasal kahwin ni.Dari nada sindirin mamanya tadi dia sudah mengerti.Terlebih mengerti sebenarnya.
"Mama..please.." Ikhmal mohon pengertian mamanya.Dia sudah penat hendak bercakap pasal kahwin.
"Sabarlah mama.Nanti kahwinlah Ikhmal tu.Tunggu jodoh dan masa aje tu." Kak Ika menyampuk sambil tersenyum.
Ikhmal tersengih memandang kakak iparnya.Thank Kak Ika.Ni buat aku sayang lebih kat Kak Ika.Selalu back up aku.
"Macam mana jodoh nak datang kalau tak cari,kalau tak berusaha." Pn.Ana masih tidak puas hati.
Ikhmal diam.Tangannya membelai-belai lembut rambut Daniel yang tebal.Sesekali tangannya mencubit lembut pipi Daniel.Daniel hanya membiarkan.
"Tengoklah,orang cakap bukan nak ambil peduli pun.Kalau gaya macam inilah,sampai ke tua pun tak kahwin."Suara Pn.Ana sedikit meninggi.Dia geram melihat sikap tidak ambil peduli Ikhmal.
"Sudahla tu Na.Awak jangan pulak paksa-paksa dia.Nanti tak kahwin betul budak tu."Dato’ Shuib bersuara perlahan.Tanganya melipat akhbar yang dibacanya sebentar tadi.
"Abang pun satu menangkan sangat anak.Patutlah degil macam ni." Pn.Ana menjeling tajam suaminya.
"Mama ni,dengan papa pun nak marah jugak ke?" Ikhwan yang dari tadi menjadi pemerhati mula bersuara.
"Bukan marah,tak puas hati aje."Selamba jawapan Pn Ana.
"Tak apa mama,Ika yakin sangat nanti Ikhmal akan kahwin jugak.Ikhmal kan tampan,bijak.Mesti ramai peminat tu.Betul tak Mal?" Kak Ika mengangkat kening sambil memandang wajah Ikhmal.
"Betul sangat tu kak.Mal ramai sangat peminta,itu yang kena tapis dulu.Mana boleh main kahwin aje." Ikhmal mengiakan kata kakak iparnya.Bibirnya tersenyum nipis.
"Bab merepek kamulah juara Mal.Susah-susah sangat biar mama aje yang carikan jodoh untuk kamu."Pn.Ana memberi cadangan walaupun dia tahu cadangan itu akan ditolak oleh Ikhmal.
"Err terima kasih ma.Tapi Mal rasa tak perlu kot.Mal nak cari sendiri pasangan Mal." Ikhmal terus menolak cadangan mamanya.Dia sudah nekad,apa pun yang terjadi,dia akan memilih sendiri suri hatinya.
"Mama sabar ya.Wan yakin Ikhmal akan pilih calon terbaik untuk menjadi menantu mama." Ikhwan meyakinkan mamanya.
"Betul tu mama.Mal janji,bakal isteri Mal nanti adalah yang terbaik untuk menjadi menantu mama."Ikhmal mengangkat tangannya seolah-olah berjanji.
Pn.Ana hanya tersenyum dan mengangguk.Hatinya sedikit terpujuk.Sekurang-kurangnya Ikhmal ada juga niat untuk berkahwin.Dia akan sentiasa berdoa agar Ikhmal bertemu jodoh cepat.

------------------------------------------------------

Lin menyarungkan gaun merah hitam ke tubuhnya.Dia memusingkan tubuh langsingnya berkali-kali di hadapan cermin.Gaun merah hitam labuh dengan sedikit labuci di bahagian dada itu muat-muat sahaja dengan tubuhnya.Kemudian dia mencalit sedikit gincu berwarna pink pada bibir mungilnya.Dia melihat wajahnya di cermin seketika.Dia mengambil pemerah pipi di dalam laci dan menyapukannya sedikit pada tulang pipinya.Selendang yang berwarna hitam diletakkan ke atas kepala.Hujung selendang kanan dan kiri disilang dan dipinkan pada bahu dengan kerongsang kristal.Lin melihat penampilannya di cermin.Dia berfikir apa lagi yang kurang pada penampilannya.Tidak lama selepas itu dia menapak kearah almari dan mengambil seutas rantai mutiara labuh.Rantai itu terus disarungkan pada lehernya.Dia kembali melihat cermin sambil tersenyum.
"Ok.Perfect."Bisiknya sendiri.Dia berjalan keluar dari bilik.Kelihatan Su sedang menunggu di atas sofa.
"Makkk aiiii lama benar kau bersiap.Jenuh aku menunggu." Su bangun sambil bercekak pinggang.
"Alahhh kejap jelah.Kau tu yang bersiap cepat sangat macam kilat." Lin membela diri.
"Haa yelah tu.Yang kau cantik-cantik sangat ni kenapa? Bukannya nak pergi dating pun." Su memperli.
"Aku punyala simple macam ni kau cakap cantik.Merepeklah.Jom."Lin menarik tangan Su.Dia malas hendak mendengar leteran Su.
"Naik kereta akulah." Su terus masuk ke dalam perut keretanya.
Lin menunggu Su mengeluarkan keretanya dari halaman rumah.Kemudian dia terus menutup pagar.
"Berapa syarikat yang terlibat dalam majlis makan malam ni ye?"Lin menyoal Su di sebelah.
"Aku pun tak tahu.Bos cakap hari tu 3.Syarikat Berjaya Holding,Syarikat Teguh Unggul dan syarikat kita." Su menjawab lancar.
"Aku malaslah kalau ramai sangat yang terlibat.Rimas."
"Alahh sekejap jelah..Lepas makan baliklah."
"Kau tu bab makan memang tak boleh tinggal." Tempelak Lin.
"Memanglah.Hidupkan untuk makan."Su tergelak dengan kata-katanya sendiri.
Lin mencebik.Dia hanya mendiamkan diri menghayati lagu dari radio.Membiarkn Su tergelak seorang diri.


Lin dan Su berjalan beriringan masuk ke dewan Hotel Renaissance,tempat majlis makan malam diadakan.Suasana dewan meriah dengan iringan muzik dan perhiasan yang ekslusif.Sudah ramai tetamu yag memenuhi dewan.
"Jom duduk sana.."Lin memuncungkan bibirnya kearah satu sudut.
Su mengangguk dan mengikut langkah Lin.
"Ramai juga orang ya." Lin berkata sambil matanya melilau ke sekeliling dewan.
"Mestilah.Syarikat besarkan."Su turut memerhati keadaan dewan yang agak sesak dengan manusia.

-----------------------------------


Ikhmal meneguk air oren yang masih tinggal separuh dalam gelasnya.Dia bersiul-siul seorang diri.Dia sudah berasa bosan berada dalam majlis makan malam ni.Kalau tidak disebabkan papa dan abangnya yang beria-ia mengajak,sumpah dia tidak akan datang ke majlis seperti ini.Dia bangun dan bergerak ke satu sudut.Dia menyandarkan badannya ke dinding sambil matanya meligas ke sekeliling dewan.Seketika matanya terpaku ke satu arah.Dia mengecilkan matanya untuk melihat dengan lebih jelas.Sah! Memang benar apa yang matanya nampak.Matanya jelas tidak menipu.Gadis itu! Ya,gadis yang telah membuatkan hatinya berirama lagu indah Dengan spontan kakinya melangkah ke arah gadis tersebut.
"Hai.." Dengan selamba Ikhmal duduk di sebelah Lin yang asyik menonton persembahan nyanyian di pentas.
Lin menoleh.Dia terbatuk kecil.Tidak sangka lelaki itu berada di sebelahnya.
"Ingat saya lagi tak?" Ikhmal senyum.
"Of course saya ingat." Lin menjawab jujur.
"Saya Ikhmal.Awk Lin kan?"
Lin hanya mengangguk.Lidahnya menjadi kelu.
"Saya minta maaf pasal hari tu.Mama saya yang buat hal sebenarnya."Ikhmal menjelaskan.
Lin tersenyum kecil.Lucu teringat peristiwa yang berlaku antara dia dengan Ikhmal."Tak apa"
Ikhmal menelan air liur.Cantiknya senyuman dia.Tahi lalat kecil di atas bibir Lin dipandang lama.Sabarlah duhai hati..Ikhmal merintih dalam hati.
"Saya nak pergi ambil minuman.Awak nak?" Lin sudah tidak tahan berlama-lama dengan Ikhmal di situ.Pandangan mengancam Ikhmal membuatkan dia rimas.Dia memandang sekeliling mencari kelibat Su.Namun hampa.Sahabatnya itu sudah menghilang entah kemana.
"Boleh juga.Terima kasih."Ikhmal mengangguk perlahan.
Lin bingkas bangun menuju kearah meja yang menempatkan minuman.Dua gelas air oren dicapai.Dengan perlahan dia berpusing untuk melangkah kembali ke tempat dia dan Ikhmal berborak tadi.Dia terhenti seketika.Pandangannya tertumpu kepada Ikhmal.Bukan pada Ikhmal seorang sebenarnya.Tapi lebih kepada seorang kanak-kanak lelaki yang duduk di riba Ikhmal.Lin sedikit hairan.Tadi dia tidak perasan pula kehadiran kanak-kanak tersebut.Kakinya menyambung langkah menuju kearah Ikhmal.
"Ini airnya."Lin meletakkan gelas di atas meja.
Ikhmal senyum dan mengangguk."Daniel,salam dengan auntie."
Daniel terus menyalami Lin.Lin terpinga.Kanak-kanak itu begitu menurut kata Ikhmal.Lin memandang lama wajah Daniel.Comel,desis hatinya.
"Daniel nak mama.."Daniel merengek manja.Air matanya hampir merembes keluar.
"Sabarlah sayang,mama kan tengah sibuk tu."Ikhmal memujuk Daniel sambil menunjuk ke arah kakak iparnya yang sedang berbincang sesuatu di tengah dewan dengan beberapa orang bawahannya.
Lin turut melarikan pandangan ke arah yang ditunjukkan oleh Ikhmal tadi.Kelihatan seorang perempuan muda yang cantik sedang bercakap di tengah dewan.Otaknya ligat memikirkan siapakah perempuan tersebut dan kanak-kanak yang berada di pangkuan Ikhmal saat itu.Tidak!! Jangan-jangan…Ya,jangan-jangan Ikhmal sudah berkahwin.Memang sah!Ikhmal sudah berkahwin.Dan yang berada di pangkuan Ikhmal adalah anaknya.Mamanya sibuk,jadi papalah yang kena menjaga Daniel,fikir Lin.
"Awak,ada namecard tak?" Ikhmal memecah kesunyian antara dia dan Lin.
"Ada.." Pendek sahaja jawapan Lin.Entah kenapa tiba-tiba dia tiada mood.
"Boleh bagi saya satu?" Pinta Ikhmal.
Adus.Ni yang buat aku serba salah ni.Dah ada bini tapi gatal nak mengurat aku lagi.Lin perasan sendiri.
"Syarikat kitakan berkerjasama.Apa-apa hal nanti senang saya berhubung dengan awak."Ikhmal menerangkan setelah dia melihat wajah serba salah Lin.
Lin senyum.Betul juga kata Ikhmal.Pantas dia mengeluarkan sekeping kad daripada tas tangannya.Kad itu terus dihulurkan kepada Ikhmal.
"Erm Pengurus Pemasaran.Not bad awak ni." Puji Ikhmal sambil matanya terus membaca perkataan yang tertulis pada kad.
"Biasa sahaja.Saya bekerja dengan orang.Bukan macam awak,syarikat keluargakan?’Lin meneka.
"Ye,tapi papa saya punya.Bukan saya.Saya hanya menumpang berkerja sahaja."Ikhmal merendah diri.
Daniel di pangkuan Ikhmal sudah terlelap.Ikhmal mencium kedua-dua pipi Daniel sambil tangannya menepuk tubuh Daniel perlahan.
Beruntungnya isteri dia.Penyayang juga si Ikhmal ni.Kalau akulah dapat suami macam ini,memang aku tak lepas.Lin bermonolog sendirian.
"So excuse me..Saya nak hantar Daniel pada mama dia." Ikhmal memangku kemas tubuh Daniel sambil berdiri.
Lin turut berdiri.Dia mengangguk dan tersenyum ikhlas.
Sekali lagi Ikhmal terkedu.Please Lin,jangan senyum macam tu lagi.Aku ni tak kuat iman.Boleh bergoncang tiang iman aku.Hati,tenang ya.Janganlah berdegup kuat sangat.Dah nak pecah dada aku ni.
Ikhmal mula melangkah.Tapi tidak lama.Kemudian dia berpaling semula.
"Lin,awak cantik sangat malam ni." Ikhmal tersenyum.Selepas menuturkan ayat itu,dia meneruskan langkahnya.
Erk! Aku cantik?Lin menampar-nampar pipinya berkali-kali.Mimpikah aku? Aku punyalah selekeh macam ni dia cakap cantik.Mata mamat tu rabun agaknya.

----------------------------------------

Lin melihat jam tangannya.Sudah pukul 12 malam.Dia mengeluh.Dari tadi dia menunggu Su.Tapi bayang sahabatnya itu tidak juga kelihatan.Sudah banyak kali dia mengubungi Su,tapi telefon bimbit Su ditutup.Hatinya sedikit cuak,takut ada perkara yang tidak elok berlaku terhadap Su.Dan dia juga takut berseorangan di hadapan hotel itu.
"Tak balik lagi?" Satu suara menegurnya dari belakang.
"Tunggu kawan.Dari tadi tak nampak batang hidung."Satu keluhan dilepaskan.
"Marilah saya hantar awak balik."Pelawa Ikhmal.
"Eh tak apalah.Saya boleh naik teksi."Lin menolak lembut.
"Bahaya awak malam-malam ni balik naik teksi.Biar saya hantarkan ya?"
"Awak tak bahayalah?" Lin bertanya balik kepada Ikhmal.
"Saya baik orangnya."Ikhmal memuji diri sendiri.
Lin mencebikkan bibirnya.
"Janganlah mencebik bibir macam tu.Dah tak lawa dah.Come.."Ikhmal sudah mula bergerak ke keretanya.
Lin serba salah.Hendak balik naik teksi,dia pun takut sebenarnya.Sekarang ni banyak kes rogol yang berlaku.Nak tak nak dia menuruti langkah Ikhmal.
Ikhmal membuka pintu kereta untuk Lin.Lin terus masuk ke dalam kereta tanpa banyak cakap.
"Rumah kat mana?" Tanya Ikhmal sebaik sahaja dia menghidupkan enjin kereta.
"Dekat taman perumahan Seri Iman."
Ikhmal mengangguk.Dia tahu tempat itu.Dia mengerling sekilas Lin di sebelah.Dia tahu Lin tidak selesa berdua dengannya di dalam kereta.
"Relakslah awak.Saya bukan nak buat apa-apa kat awak."
"Awak tak nampak muka saya yang relaks ni?"Lin tersenyum menutup kerisauan di hati.
"Ohh macam tu ya muka relaks awak.macam terlebih makan cili."Ikhmal tergelak.Sengaja dia mengenakan Lin.
Apa?Dia kata muka aku macam terlebih makan cili.Dia tak tahu yang aku ni suka cilikan mulut orang.Lin memandang sekilas wajah selamba Ikhmal.Mak aiii hensem! Opss,tak boleh,tak boleh.Mana boleh aku syok kat laki orang.Dari tadi sebenarnya dia terfikir-fikir kenapa Ikhmal balik seorang diri.Manakah isteri dan anaknya yang comel itu?Namun pertanyaan itu sekadar diluahkan di dalam hati.
"Dah sampai.Mana satu rumah awak?"Ikhmal bertanya sambil memandang deretan rumah teres dua tingkat dihadapannya.
"Depan tu aje.Terima kasih ya." Lin terus keluar dari kereta sebaik sahaja mengucapkan terima kasih.
Ikhmal mengeleng melihat tingkah Lin.Dia memerhatikan Lin sehingga Lin menghilang masuk ke dalam rumah.


----------------------------------------------------------

Lin meneguk air milo panas yang dibancuhnya.Dia menunggu Su untuk sarapan bersama.Jam baru menunjukkan pukul 7 pagi.Banyak masa lagi.Waktu pejabat akan bermula pada pukul 8.30 pagi.
"Oii makcik.Cepat duduk.Aku nak tanya kau ni.Kenapa balik tak tunggu aku semalam hah?" Semalam sampai je di rumah,Su sudah nyenyak tidur.Tidak sampai hati pula dia hendak mengganggu lena Su semata-mata hendak bertanyakan soalan ini.
"Err sebab aku bagi peluang kat kaulah.Aku tengok best semacam aje kau borak dengan si Ikhmal semalam.Aku baliklah dulu.Lagipun hati aku ni berfirasat yang Ikhmal tu akan hantar kau balik.Betul pun kan?" Su tersengih melihat wajah Lin yang macam cicak berak kapur.
"What? Mana kau kenal Ikhmal tu?" Lin terkejut.
"Alahhh.Aku kan selalu berurusan di pejabat Berjaya Holding tu.Aku kenallah Ikhmal.Manager syarikat tu.Ayah dia big bos."
"Yang kau sesuka hati tinggalkan aku semalam kenapa?" Lin masih tidak berpuas hati.
"Aku tengok macam bunga-bunga cinta dah berkembang saja.Itu yang aku balik dulu."Su sempat memperli.
"Banyak cantik kau punya bunga-bunga cinta.Bunga tahi ayam adalah.Kau tak tahu ke yang Ikhmal dah kahwin? Dah ada anak pun." Lin menjelaskan status Ikhmal.
"Hah? Kau jangan nak loyar buruk.Tak tahu pula aku yang dia dah kahwin." Su terlopong seketika.
"Itulah kau.Suka hati saja nak kenenkan aku dengan dia.Laki orang tu Su..Tak sanggup aku." Lin meneguk milonya sehingga habis sebaik sahaja dia menghabiskan ayatnya yang terakhir.
"Laki orang pun,kalau dah suka nak buat macam mana.Terima sajalah hakikat."
Lin membuntangkan matanya mendengar kata-kata Lin tetapi tidak pula dibalasnya kata-kata Su tadi.
Ding dongg!!
"Siapa pula yang datang pagi-pagi buta ni?" Lin menyoal.
"Makcik Pah kot datang kutip sewa.Kau pergilah buka pintu tu.Aku belum siap lagi ni."Su berdiri lalu melangkah masuk ke dalam biliknya.
Dengan langkah yang malas Lin berjalan ke pintu utama.Pintu yang berkunci itu terus dibuka.
"Makkkk aiiii!!"Lin terjerit kecil. Lin cepat-cepat menutup pintu kembali.Dia mencari-cari sesuatu.Dalam kelam-kabut itu matanya sempat melihat surat khabar di atas rak kasut di tepi pintu.Dengan pantas dia mengambil surat khabar tersebut lalu diletakkan ke atas kepala.Dia menarik nafas seketika kemudian dia membuka pintu.
Ikhmal tergelak besar.Melihatkan Lin memjegilkan matanya,tawa Ikhmal terus terhenti."Okey okey,sori..Tapi kenapa awak tutup kepala dengan surat khabar?" Ikhmal bertanya dengan senyuman melebar di bibir.Rasa lucu masih berbaki dalam hatinya.
"Sebab bilik saya kat tingkat atas.Jadi saya malas nak naik tangga ambil selendang.Dan awak pula kenapa pagi-pagi buta datang terjah rumah orang ni?Tersesat?" Lin menyindir.
Sekali lagi Ikhmal tergelak.Gadis ini boleh tahan juga loyar buruknya.
"No..no.Saya tak sesat.Saya datang ni nak jemput awak.Nak hantar awak awak pergi kerja." Jawak Ikhmal berserta senyuman di bibir.
"Bila masa pula awak jadi driver saya ni.Saya rasa saya tak suruh awak datang jemput sayakan?"
Amboi baiknya hati nak hantar aku pergi kerja.Dia ingat aku tak ada kereta agaknya.Entah-entah dia ada niat tidak baik.Lelaki bukannya boleh percaya sangat.
"Memang awak tak suruh.Tapi saya sukarela.Boleh ya?" Soal Ikhmal.Dia amat berharap gadis itu akan setuju.
"Awak nampak tak kereta myvi warna kelabu tu?"Tanya Lin sambil jari telunjukknya mengarah ke garaj.
Ikhmal mengangguk pantas.
"Haa nampak pun.Itu kereta saya.Minyak full tank lagi.Jadi tak payahlah awak susah-susah nak hantar saya pergi kerja."
"Please awak.."Ikhmal separuh merayu.
"Terima kasih jelah awak.Saya rasa baik awak pergi kerja sekarang.Nanti terlambat pulak."
"Ok,kalau awak tak nak saya hantar,saya takkan pergi dari sini.Saya akan tunggu awak sampai awak setuju."Ikhmal tetap berkeras.Dari semalam dia tidak dapat tidur.Lenanya diganggu dengan wajah ayu Lin.Hatinya dicuit rasa rindu yang menggebu terhadap Lin.Sebab itulah dia mengambil keputusan untuk datang ke rumah Lin pagi ini.
"Awak dah tak siuman eh?"Lin bertanya lurus.
"Ye..tak siuman sebab awak."
"Awak..pergilah.Malulah jiran-jiran tengok.Apa pula kata diaorang nanti."Lin bertutur lembut.
"Awak cepatlah siap.Saya hantarkan ya?"
"Pergilah Lin dah orang nak hantarkan tu.Jimat sikit minyak kereta kau."Su tiba-tiba menyusul di belakang Lin.Sebuah senyuman dihadiahkan untuk Ikhmal.
"Su.."Lin menekan suaranya.
"Pergi ajelah.Nanti kau lewat.Dah nak pukul 8 ni.Jalan mesti jem.Baik Ikhmal hantarkan.Tak payahlah kau terkial-kial cari parking."Su bersuara lagi.
Lin mendengus kasar.Su ni bukan nak tolong kawan.Menyusahkan ajelah.Dah dia tahu Ikhmal ni suami orang,nak juga aku setuju pergi kerja dengan Ikhmal.Dengan langkah longlai Lin masuk kedalam rumah.10 minit kemudian dia keluar semula dengan membawa beg laptop dan tas tangan.
"Jomlah.Tadi nak sangat hantarkan."Lin bersuara mendatar.
Ikhmal senyum.Dia memandang Su seketika.Su tersenyum dan mengangguk.

"Kan cantik awak pakai selendang.Lain kali jangan pakai surat khabar lagi."Ikhmal memecah keheningan di dalam kereta.
"Siapa suruh awak datang terjah rumah orang pagi-pagi lagi."Lin menjeling Ikhmal geram
"Saya rindu kat awak.."
Lin berpaling memandang wajah Ikhmal.Wajah itu tenang sahaja.Rindu?Waraskah lelaki ini?Sedarkah apa yang diungkapkannya sebentar tadi?
"Kenapa diam? Awak pun rindu sayakan..?" Ikhmal sengaja mengusik.
"Tak ada masa!" Lin menjerit kecil.
"Kot ya pun tak rindu saya,janganlah jerkah-jerkah."Ikhmal merendahkan suaranya seolah-olah berkecil hati.
"Mana isteri dengan anak awak?" Lin bertanya.Dia inginkan kepastian.
"Isteri?Anak?"Ikhmal tidak mengerti.
"Masa majlis makan malam hari tu,awak ada dukung anak awak kan?"
Otak Ikhmal ligat berfikir.Daniel?Sah Lin fikir Daniel adalah anak aku.Ikhmal tersenyum penuh makna.
"Ohh.Isteri dan anak saya ada kat rumah."Ikhmal menjeling Lin dengan ekor matanya.Menanti reaksi Lin.
"Sedar pun ada anak isteri.Kenapa nak menggatal dengan saya?Siap rindu-rindu lagi."Lin menjadi semakin geram.
"Awak,saya ada kuota 3 lagi tau.Awak boleh pilih nak jadi isteri nombor dua,tiga atau isteri bongsu saya."Ikhmal menahan gelak dengan kata-katanya sendiri.
"Awak ni kan memang gatal ke?" Lin menahan rasa geram yang semakin menggebu di dadanya.
"Kalau saya mampu apa salahnya kan.Tapi prinsip saya,isteri pertama saya tak akan ditukar ganti."
Lin mengangkat kening.Dahinya berkerut tidak faham apa yang cuba disampaikan oleh Ikhmal.
"Maksudnya isteri pertama saya akan tetap jadi isteri saya sampai akhir hayat saya."Ikhmal menerangkan.
"Baguslah.Tapi tak payahlah nak tambah-tambah isteri.Satu cukuplah."
"Sebab saya sukakan awaklah saya nak jadikan awak isteri saya.Malangnya kita tak jumpa dulu.Kalau tak mesti awak dah jadi isteri saya kan sekarang ni.Isteri pertama saya."Ikhmal senyum.
"Saya tak nak bermadu.Saya tak ingin pun jadi isteri awak."Lin meninggikan suaranya.
"Kalau boleh saya pun tak nak berpoligami.Susah nak bahagikan kasih sayang.Tapi sejak jumpa awak,saya dah jatuh cinta lagi."Ikhmal meluahkan perasaannya secara halus.
"Cukup-cukup.Naik geli tekak saya dengar tau.Awak dah ada isteri,setialah pada dia.Ingat anak awak"
Ikhmal tergelak kecil mendengar kata-kata Lin.Minah ni mati-mati percaya aku dah kahwin.Alamatnya,susahlah nak ngayat kalau macam ni.Tapi tak apa,tunggu dan lihat jelah nanti.
"Terima kasih.Lain kali tak payah susah-susah ya." Lin menutup pintu kereta lalu pantas melangkah masuk ke dalam bangunan pejabatnya.
Ikhmal hanya memandang langkah Lin.Dia senyum.Sungguh,hatinya berbunga saat ini.


------------------------------------
posted by Penulisan2u @ 1:52 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
20 Comments:
  • At 3/6/09 6:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so sweett....
    snym msa bca..
    nk lg...
    ada blog x???

     

  • At 3/6/09 10:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    da blog x. sweet sgt cite ni

     

  • At 3/6/09 11:27 PTG, Blogger keSENGALan teserlah.. said…

    haha..
    ske2..
    slumber je due2..
    rety lak ikhmal nieh ngorat ye..
    engtkan xreti..
    ekeke..
    manis mcm gule2..
    ikhmal,,xbek taw tipu lin..terseksa dye uh..
    hee..
    blog??

     

  • At 4/6/09 12:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg sweet gila weh!
    smpai org lain igat aku gila
    coz asyk dok snyum sorang2...kikiki

     

  • At 4/6/09 8:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alahai bestnya...aku pulak yg angau sorg2 hahaha
    ada sambngankan?
    bst sgt...tahniah ya dik hehe
    salbie s

     

  • At 4/6/09 10:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alangkah indahnya perkara ini jadi mcm aku..huhu

     

  • At 4/6/09 11:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2...
    suke sgt2...
    ade blog ker.??
    bg la blog adress...

    -eik9bfly-

     

  • At 4/6/09 11:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    heee sowie..
    xde blog lg..
    baru je nk coba2 menulis..
    nway,thanks atas komen2 yg mmberangsangkn..
    insyaallah ade smbgnnya strusnya..
    (^_^)
    -gurl_88-

     

  • At 4/6/09 8:52 PTG, Anonymous miyya_sara said…

    best la cite ni...bila lg ada lg ada sambungannya..

     

  • At 5/6/09 10:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes la citer ni...
    ne samb nyerrr

     

  • At 21/6/09 10:40 PTG, Anonymous clarabell said…

    syok nye cite ni......hope ada smbgn ya.gud luck!

     

  • At 27/6/09 10:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnyer jlan citer neyh...

     

  • At 28/6/09 6:37 PTG, Anonymous dora edora said…

    plot tu ade ..but nmpk cam terburu2 jek jln cite nye....but nice try...

     

  • At 7/7/09 2:53 PTG, Blogger zr_eida2211 said…

    alahai..bebunga jek ht bila bc cite nie..
    hehehe..kalu bole nk jd same cam dlm cite nie..heh
    best sgt2 la..
    tahniah ea..chaiyok2!!

     

  • At 16/7/09 12:27 PTG, Blogger MaWaRbErDuRi said…

    ok cume srt kabo tu mcm dlm citer normla ngn norman je..hehehehe anyway good jobs!

     

  • At 31/7/09 6:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestt tp xbleh copy yek nk wat koleksi..

     

  • At 26/8/09 1:25 PTG, Anonymous heriena_potter said…

    xnk komen byk2
    cter nie mmg swet glew2 ar,
    npe x flemkn ctew nie?????

     

  • At 31/8/09 4:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best r cter niey
    pndai gk mmat 2 ngorat
    huhuhu
    gud lark ea

     

  • At 20/10/09 8:54 PTG, Blogger cinta terindah said…

    best bha crita nie..
    mau smbg bc luk aa...

     

  • At 29/7/11 1:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez sgt2 la cter nihh.....
    suke tgk ikhmal n lin...
    secocok....teruskn bkarya k....

    -noor91-

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group