BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Selasa, Jun 09, 2009
Cerpen : Nasuha
Nama Pena : Labyrinth

Dengarlah insan satu cerita,
Tentang duka dan pahit perjalanan,
Tentang hina dan rapuh pertimbangan,
Tentang penyerahan pada Tuhan.

Naila Aqilah termenung panjang di beranda rumah kecil itu.. memerhati tiap titisan air hujan yang turun sedari tadi. Hurmm sampai bila aku mahu hidup begini? berulit kemiskinan setiap masa, aku perlu pergi ke bandar itu, aku perlu ubah nasib keluargaku, aku mahu hidup mewah macam orang lain, punya rumah besar, kereta mewah, pakaian yang mahal-mahal dan makan yang enak-enak, aku tak mahu terus hidup macam sekarang, makan pun sekadar yang ada, berumah kecil beratap daun nipah yang bila hujan turun airnya melimpah membasahi lantai, aku tak mau, aku tak nak, aku tak ingin selamanya begini.... itulah keluh kesah hatinya hampir setiap hari, jarang dia mensyukuri nikmat Yang Esa, ah manusia, mana pernah tahu erti puas dan cukup, kehendak yang tak terbendung, nafsu yang melangit.

*************

Kamar mewah itu dipandang sepi, kebosanan sendirian di malam-malam minggu begini, dia lelah, dia benci, Darius Zikri, menghempaskan tubuhnya pada sofa yang terdapat didalam kamarnya, sangat bosan tersangat bosan, punya keluarga tapi seolah tiada.. dia meletakkan tangan di atas dahinya, kadang-kadang dia tak faham, kenapa mama dan papanya benarkan dia lahir ke dunia ni sedangkan sedikit pun kehadirannya di pedulikan.. Apa yang mereka tahu hanya beri dia wang, tak cukup dengan wang mereka berikan apa saja yang dia mahukan sehingga dia rasa kehidupan dia seperti tiada apa-apa makna, nothing, zero....!

Deringan telefon bimbitnya memecahkan lamunannya, pantas dicapainya telefon itu..

"Hello, yup...apahal beb?" dia pantas bertanya kepada si pemanggil

"Jom keluar, boring gila kat rumah ni..." terdengar jawapan si pemanggil, sama seperti dia, temannya itu juga punya harta melimpah ruah, tapi kekurangan perhatian dan kasih sayang.

"ok, tempat biasa..." pantas dia memberikan kata putusnya.

Ah siapa peduli tentang aku, mama dan papa tiada, yang ada hanya bibik di rumah ni, dia takkan berani menghalang tiap langkah aku, hatinya bergumam.

Dia bangun menuju ke meja solek, menilik wajah yang sememangnya telah elok sempurna pada cermin, sikat yang terdapat di situ di capai, rambutnya disisir rapi... setelah puas dengan penampilan sendiri, kunci kereta dicapai, pantas kakinya di atur keluar dari kamarnya......

************

Seorang gadis tersungkur di ranjang noda,
Kerana asyik mengejar nikmat dunia,
Demi lupanya pada Yang Kuasa,
Di hujung kembara rasa berdosa.

Kakinya di atur perlahan-lahan, semenjak turun dari bas tadi, dia tidak tahu ke mana arah tujunya, matanya meliar memandang sekeliling, gerun..! kota ini terlalu asing buat dirinya, Naila menelan air liurnya perlahan, terasa pahit, urghh... apa yang aku nak takutkan ni, aku yang buat keputusan begini, aku kena tempuh jugak, kalau tak sampai bila-bila pun hidup aku takkan pernah berubah..pujuk hati kecilnya sambil mengingatkan kembali tujuan asalnya.


"hai, awak, boleh saya bantu awak?"

Tiba-tiba dalam dia kalut sendirian memikir hala tujunya, dia ditegur, pantas dia menoleh, seorang wanita sedang tersenyum memandang kearahnya, mak oi seksinya, sempat hatinya memberi komen tentang penampilan wanita itu.


"Err... saya tengah cari rumah sewa dekat-dekat sini, saya baru sampai dari kampung.." teragak-agak dia menjawab.

Wanita dihadapannya masih seperti tadi, tersenyum mengangguk..

"Oh datang dari kampung lah ni ye? saya Sally, awak?" wanita itu bertanya sambil menghulurkan tangan untuk berjabat tangan dengannya.

"saya Naila" jawabnya ringkas sambil menyambut huluran tangan itu.

"ok Naila, apa kata kita berborak dekat dengan restoran tu? kebetulan saya tengah cari housemate baru" ajak Sally

Nailah Aqilah hanya menganguk, mengikut cadangan wanita itu, lagi pun cuaca panas, boleh menggelegak otak aku ni, getus hatinya, mungkin dia lupa, panas dunia yang tak seberapa ni pun tak mampu ditahannya.

*************

Seorang pria terpesong dari kiblatnya,
Tapi sepanjang hayat redha bertaqwa,
Demi takutnya kepada yang kuasa
Menangislah ia sepanjang malam....


Darius Zikri membuka mata perlahan-lahan, dia memegang kepalanya, berdenyut-denyut sakitnya, mungkin kesan air syaitan yang diteguknya malam tadi, dia ingat malam tadi dia bertaruh dengan Remy siapa yang paling banyak minum, Dia bangun perlahan, matanya memerhati sekeliling, dan di sisinya terdapat seorang perempuan yang sedang asyik diulit lena, matanya diliarkan lagi, kelihatan pula pakaian-pakaiannya bertaburan di lantai, dia memerhatikan tubuhnya, sah tiada seurat benang pun yang menutupi tubuhnya....Aduhh..sakitnya kepala aku, dia mengeluh, tulah siapa suruh minum sampai tak ingat dunia, mereka bertaruh untuk mendapatkan perempuan dan akhirnya dia yang menang.

Dia bangun mencapai pakaiannya yang bertaburan itu, terus disarung ketubuhnya, dompet di saku seluarnya di capai, beberapa keping not 50 di keluarkan dan di campak kearah perempuan itu, tips untuk layanan malam tadi...dan dia berlalu, ingin segera pulang ke villa menyambung lenanya kembali itu yang ingin di lakukan sekarang.


***********


Sally memandang penuh minat ke arah Naila yang sedang asyik menatap majalah sedari tadi, hurmm... lawa jugak budak ni, kalau betul gayanya boleh buat duit aku, hati kecilnya berkata, semenjak pertemuan hampir 3 hari yang lalu, Naila terus menjadi teman serumahnya.. perlahan-lahan dia mengatur langkah mendekati gadis itu.

"hai khusyuk nampak, sampai tak sedar Sally datang..." dia menegur bila kehadirannya tak disedari oleh Naila.

Naila mengangkat wajahnya dari terus menatap majalah yang dibacanya,

"Hai Sally, sory Naila tak perasan tadi..."

"yelah mane nak perasan kalau asyik dok mengadap majalah tu jea, agaknya bom meletup pun Naila maintain tak perasan..." serentak terburai tawa dari Sally dek kerana ayat sendiri dan Naila turut ketawa bersama, dia senang dengan gadis itu, ramah, dan baik hati.

"Naila sebenarnya Sally nak tanya sikit.." Sally memulakan bicara setelah tawa antara mereka mula mereda.

"hurm tanyalah, apanya?" Naila menjawab, mendatar.

"Apa tujuan Naila datang sini sebenarnya?"

"La...Naila kan dah bagi tau hari tu, Naila datang nak cari kerja, nak ubah nasib keluarga.." dia menjawab.

"oh.. eh Naila kebetulan tempat kerja Sally ada kerja kosong, nanti Sally try tanya mummy.." berubah ceria wajah Sally tiba-tiba.

Tempat kerja Sally?, Sally kerja apa? keluar senja balik tengah pagi...isy musykil jugak aku, dan siapa pula mummy? agaknya mak dia kot, hurm mungkin dia kerja dengan family kot.. hati kecilnya mula berkata-kata, sering dia tertanya-tanya tentang pekerjaan teman barunya itu..


***********

"Zack, kamu tak masuk office hari?" tegur Dato\' Zarul ketika melihat anak bujangnya menuruni tangga, dia mengerling jam di tangannya, hurm melewati 11 pagi.
"tak rasenya papa, i\'m not feeling well" dia membery alasan.

"tak sihat? atau sebab kamu banyak minum malam tadi sampai mabuk? bibik kata kamu tak balik malam tadi.." sinis kata-kata yang keluar dari mulut Dato\' Zarul, dan mamanya pula buat-buat tak dengar perbualan di antara mereka, malas nak masuk campurlah tu..

Darius Zikri mengeluh, bosan, tu yang dia tak suka bila orang tuanya ada di rumah, ada jea benda yang tak kena pada dirinya.

"alah... bisinglah papa ni, nampak muka zack je mesti ada je yang tak kena.."

"Kamu ingat papa suka-suka nak membebel ke? hey papa penat-penat kerja, sebab nak bagi kesenangan pada Zack, papa dah sediakan segalanya dan Zack hanya perlu sambungkan apa yang papa dah buat, susah sangat ke nak masuk office tu?" suara Dato\' Zarul mula meninggi.

"Darling...janganlah marah Zack, alah diakan masih muda lagi, biarlah dia enjoy dulu, lagipun kat office tu kan ada pekerja-pekerja kita yang boleh dipercayai..." akhirnya Datin Natalia menyampuk rimas melihat bunga-bunga pergaduhan yang mula terbit antara suami dan anaknya.

Zack tersenyum senang, gembira ada yang membelai dirinya... mamanya memang selalu begitu, sentiasa memanjai dirinya, almaklumlah dia anak tunggal..

"oklah, mama papa Zack nak keluar dululah, kat villa ni "panas"lah rimas..." malas berlama takut perbalahan dengan papanya terus memanjang.


"huh tengoklah tu, cakap sikit jea merajuk, honey pun satu, manjakan sangat budak tu.."
"eh...eh darling ni, jangan babitkan saya pulak ye, dah dia satu-satunya anak kita, mestilah honey manja kan dia..."


*************

"Sally kita nak kemana ni?" hairan betul Naila, dari tadi dia tertanya-tanya tapi sedikit pun Sally tidak mahu memberitahu ke mana arah tuju mereka.

"kau nak kerja kan? so aku bawak kau jumpa mummylah ni...dont worry kerja senang jea, Sally yakin Naila boleh buat punya kerja ni..." akhirnya temannya itu memberitahu juga.

Dia hanya diam, gementar pun ada juga, hisy... kerja apalah yang si Sally dan mummynya nak bagi kat aku ni... debar pula hatinya.

"ha... kita dah sampai pun..." dalam asyik dengan bicara hatinya sendiri dia tak sedar entah bila kereta yang dipandu oleh Sally behenti.

Naila memandang sekeliling, mak oi tempat apa ni, bising semacam je dengan bunyi muzik berdentam dentum dah lah tu busuk pulak tu bau asap rokok bercampur aduk dengan bau masam entah apa-apa entah... dia mengomel dalam hati, tak berkenan langsung. Dia mengekori langkah Sally, belum sempat bertanya apa-apa dia telah di perkenalkan kepada seorang wanita yang pada kirannya awal 40an.. huh seksinya makcik ni...hatinya memberikan komen....

"oh ni lah budak baru yang kau kata tu Sally" wanita itu bertanya.

"ye mummy ni lah budaknya, so macam mana mummy? sesuai tak?" Sally menjawab sambil sesekali matanya melirik kearah Naila.

"Hurmm... sesuai, barang baik ni Sally, sapa nama budak ni?" wanita yang dipanggil mummy itu bertanya lagi, macam makcik polis pencen pun ada jugak, banyak soal...Naila merungut dalam hati.

"Naila, mummy..." dia menjawab pantas sebelum sempat Sally menjawab pertanyaan mummy itu. Dia menghulurkan tangan ingin berjabat dan wanita itu hanya menyambut salamnya dengan menyentuh hujung jari jemarinya. Mata wanita itu merenung tajam kearahnya... hey seram juga mummy ni, pandang aku macam aku ni makanan je....

"Ok Naila mulai hari ni di sini nama kau adalah Nelly ok..." beritahu mummy tegas, dan dia hanya mengangguk faham.

"kerja kat sini senang jea, kau layan pelanggan yang datang di sini, kalau layanan kau baik, kau dapatlah tips lebih, kalau diaorang ajak kau teman sampai ke bilik, terpulang lah sama ada kau nak terima atau tolak, tapi kalau kau nak duit lebih, aku cadang kau teman jea diaorang sampai ke bilik..." terang wanita itu mengenai kerjanya.

Naila menelan air liur, terasa macam di awangan tika mendengar apa yang di kata mummy tadi, Sally disisi dipandang dan temannya itu hanya menganguk.. ah.. terima jelah, lagi pun aku hanya diminta melayan pelanggan yang datang di kelab ni jea, mummy kata aku boleh menolak kalau diaorang ajak aku sampai ke bilik.. putusnya akhirnya tanpa berfikir panjang..

"Ok Sally kau pergi bawak budak ni tukar baju, takkan nak kerja kat sini pakai baju kurung, nanti pelanggan kita lari pulak, ingat ada ustazah sesat kat kelab ni"

"Dah siap ke Nelly?" terdengar laungan Sally dari luar, hampir setengah jam sudah dia berkurung dalam bilik persalinan, segan mahu keluar, belum pernah seumur hayatnya dia pakai pakaian sesingkat ini, sesendat ini, dia malu... pakaian ini betul-betul menjolok mata baginya, menampakkan hampir sebahagian daripada dadanya. Dia melangkah keluar perlahan-lahan... terasa wajahnya memerah menahan malu...

"la...yang pegi tutup dada tu dengan buat apa?" Sally menegur. Dia mengetap bibir menahan rasa.

"Naila seganlah Sally, tak biasa pakai baju macam ni.." dia bersuara memohon pengertian temannya itu.

"Alah nanti lama-lama biasalah tu ok...dah jum kita keluar, nanti bising pulak mummy tu..."


Dengan teragak-agak dia membuntuti langkah Sally, dilihat dari kejauhan, mummy sedang berborak dengan seorang lelaki muda mungkin dalam lingkungan akhir 20an atau awal 30an itu perkiraannyalah....

Ah... apa-apa jelah, lagi pun aku muda lagi, nanti aku dah kaya, dah banyak duit aku bertaubatlah...dia menyedapkan lagi hatinya yang asyik dari tadi bertanya pada diri sendiri, betul ke apa yang dibuat sebentar tadi...


*********

Suasana kelab malam itu hari ini tetap seperti selalu, hingar bingar dengan pelbagai gaya manusia, Darius Zikri tak tahu kenapa dia mencari ketenangan disini sedangkan dia tahu dia takkan mendapat ketenangan yang dicari itu.

Matanya dihalakan pada seorang gadis yang dirasanya baru pertama kali dilihat di kelab itu, hurmm...macam masih kekok-kekok tapi pakaiannya fuh....meleleh air liur.... perlahan kakinya di atur kearah gadis itu. Di pertengahan dia disapa oleh seseorang, dia menoleh, seorang wanita mengahampirinya, siapa lagi kalau tak mummy yang menyapanya, ibu ayam di situ.. Mereka berlaga pipi... heh macam selalu, baginya tiada apa yang membataskan pergaulannya...

"Mummy siapa tu?" dia bertanya sambil menunjuk kearah gadis yang dipandang tadi..

Mummy tersenyum.."hah tu budak baru mummy, Nelly namanya..." jawab wanita itu sambil menggamit kearah gadis itu.

"dah ada yang booking ke? kalau belum I nak booking dia malam ni..." Zack meluahkan hasrat.

"belum lagi Zack, u nak ke? i boleh bagi u discount, sebab u orang yang 1st booking budak tu..."

"yup...sure..." dia menjawab pendek, berminat betul dia dengan Naila.

"Ok Nelly, encik ni dah tempah kau, kau boleh ikut encik ni..." arah mummy pada Naila yang dari tadi hanya diam memerhati urusan menjual beli dirinya.

Dia hanya menggangguk, gugup pun ada jugak, rasa nak lari pun ada, tapi....ah lama-lama nanti aku biasalah...

"ingat, dia pelanggan tetap kat sini, layan elok-elok, jangan sampai memalukan aku, kalau dia komplen apa-apa tentang kau siaplah...." mummy berbisik keras pada telinganya. Naila menelan liur, dan malam itu menyaksikan seorang lagi anak adam yang tersungkur menyembah nafsu hanya kerana mengejar nikmat dunia.


**************

Naila membuka mata perlahan-lahan, aku kat mana ni........ dia cuba mengingati apa yang terjadi akhir malam tadi, tapi tak berdaya. Dia bangun perlahan, masih tak sedar akan keadaan dirinya sendiri... beberapa langkah...baru dia perasan, tubuhnya tiada berpakaian, dan dia bertambah terkejut terdapat seorang lelaki sedang lena di atas katil... Apa semua ni...dia masih tergamam...

Lama dia menekur didalam bilik air... dia ingat malam tadi dia diarah melayan lelaki itu dan tanpa diduga lelaki itu telah menghulurkan segelas air padanya, dan dia tanpa teragak-agak terus meneguk air itu....selepas itu dia merasakan pandangannya berpusing... dirasakan dunianya indah, dengan gelak tawa dan segalanya... dia hanya menuruti kehendak lelaki itu sebab dirinya sudah dilanda mabuk........

Melangkah keluar dari bilik air, dilihat lelaki itu sudah siap berpakaian...

"hye... " Zack menghadiahkan senyuman kearah dirinya..

Naila tersenyum, dia masih lagi tak percaya apa yang terjadi...

"Hurm...ni tips untuk layanan kau," lelaki itu menghulurkan beberapa keping not 5o kepadanya..

"next time boleh layan aku lagi kan?" lelaki itu bangun berlalu menuju ke pintu ingin pulang tetapi sebelum tu sempat menghadiahkan flying kiss kepadanya..


***********

Tiada apa yang perlu dikesalkan bagi aku, Naila memujuk hatinya... lagi pun kerjanya bukan susah, layan jea mereka, lepastu dah, dapat pula upah yang lumayan.. hai tercapai juga impian aku nak hidup senang...

Setelah hampir 5 bulan bekerja bergelumang dengan dosa dia telah berpindah keluar dari rumah Sally...kepada keluarga di kampung, dikatakan dia telah mendapat pekerjaan dan punya bos yang pemurah... Naila tersenyum lagi.. memang kehidupan dia berubah seratus peratus, pakaian yang singkat-singkat sahaja kini tersarung di tubuhnya... dan lebih utama dan paling dibanggakan, dia menjadi kesayangan mummy kini sebab dia yang paling banyak mendapat permintaan antara semua.

Naila memandu tenang, hari ini dia ada temu janji dengan seorang pelanggan tetap kelabnya, sesekali dia menilik wajahnya pada cermin yang terdapat di keretanya, hurm... tiada celanya, beruntunglah dia dilahirkan dengan anugerah wajah yang menawan, yang apabila dipandang sekali tak akan puas rasanya.

Deringan telefon bimbitnya mengganggu tumpuan pemanduannya, tangannya pantas mencapai tas tangannya yang terletak di sebelah tempat duduk pemandu, sedang asyik menggagau cuba menggapai telefon bimbitnya, dia tak sedar kereta yang dipandunya telah memasuki laluan yang bertentangan dan akhirnya......... bangggg...!!!!! terasa ada hentaman yang kuat terjadi, dia kaku, pandangannya menggelap dan akhirnya dunianya menjadi sepi........

**************

Seorang kanak-kanak kecil begitu asyik membantu seorang wanita tua buta melintas jalan, pemandangan itu betul-betul menarik minat Darius Zikri, lama dia memerhati tingkah kanak-kanak kecil itu, sehinggalah kanak-kanak itu hilang daripada pandangan matanya...

Kecik-kecik lagi dah pandai buat bakti, tak macam aku ni.....hurmm untungnya siapa yang jadi mak ayah budak tu...hati kecilnya tiba-tiba berkata-kata memuji sikap kanak-kanak itu...

Tiba-tiba terasa bahunya di tepuk, mematikan terus lamunanya...

"kau ni apahal beb? tak sihat ke? aku cakap kau macam buat tak dengar jea?" Remy temannya menyoal, hairan... apa ke hal lak member aku ni diam jea, tak sihat ke apa....

"takda apalah Remy, cuma.....aku macam takda mood nak keluar and lepak cam biasa, aku jemulah...." perlahan dia menjawab.

"Abis kau tak join lah lepak malam ni?" Remy bertanya.

"Kalau kau takda tak bestlah weh.... kau kan tahu, kau sorang jea yang faham aku ni...alah tak syok lah macam ni.." sambung Remy lagi.

" Hurmm... kau ajaklah member kita yang lain, aku memang betul-betul takda mood nak lepak" dia menyambung malas.

"Kau takda mood or kau angaukan budak Nelly tu? yelah dah 2,3 hari aku tak nampak kelibat dia, biase kan ke kau berkepit dengan dia kat kelab tu.." tanya Remy lagi sembil menyerkap perasaan yang bergolak dalam hati teman baiknya itu.

"hisy... angau? mengarutlah kau ni...klah aku cau dululah, nak balik..." Darius Zikri bangun, ingin berlalu, betul...dia benar-benar tiada mood, entah kenapa peristiwa tadi berjaya mencuri tenangnya...

************

"Hentakkan yang kuat di kepalanya mungkin menyebabkan anak makcik akan terus berada dalam koma untuk jangka masa tertentu...."

Mak Kiah memegang kepalanya, mengurut-ngurut dahinya yang terasa berdenyut tiba-tiba, kata-kata Doktor Anas tentang keadaan anaknya Naila beberapa hari yang lalu masih terngiang-ngiang di telinganya.

"Ya ALLAH Ya Tuhanku, selamatkanlah anakku itu, ampunkan dosa-dosanya, ringankan beban-beban yang di tanggung olehnya, sembuhkanlah kecederaan anakku itu, sedarkanlah dia dari lenanya, dialah satu-satunya tempat aku bergantung harap Ya ALLAH, hanya kepadaMu aku memohon dan meminta" Doa Mak Kiah tiap kali usai solat.

**********
Dia termenung di balkoni banglo mewah itu, entah kenapa terasa malam ini terlalu panjang, lenanya pula asyik terganggu dengan mimpi-mimpi yang dia sendiri tak mampu nak tafsirkan. Darius Zikri mendongak memandang langit gelap, terdapat beberapa butir bintang di situ....

Lewat ini dia rasa perasaannya tak tenteram, tak tenang... sungguh semenjak peristiwa terlihat kanak-kanak kecil dan wanita buta itu, sering kali dia memuhasabahkan dirinya, terasa dirinya lebih kerdil dari kanak-kanak itu... yelah seingat dia, sepanjang hidupnya sehinggalah menjangkau sekarang, belum pernah dia berbakti kepada orang lain, usahkan kepada orang lain kepada keluarga sendiri pun rasanya tiada langsung.

Apa yang dia tau ialah enjoy, perasaan orang lain, kesusahan orang lain bukanlah urusan dia, bagi dia orang yang susah ialah orang yang malas berusaha, tak perlu di bantu golongan sebegitu....

**************

Aku kat mana ni..... kenapa peliknya tempat ni.... Naila Aqilah kehairanan, dia berada di sebuah tempat yang terlalu asing...... laluan yang panjang tanpa kelihatan pun penghujungnya..

Tekaknya terasa kering....dia dahaga, perlukan air, tapi di mana dia boleh mendapatkan air? sedang tiada apa yang kelihatan di sini... dia menangis, teresak-esak, ketakutan, kepenatan segalanya bercampur menjadi satu...

"Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan keji dan suatu jalan yang buruk..."(surah Al-Israa\'32)


Naila tersentak, suara siapa tu? dia memandang sekeliling tapi tiada siapa-siapa, teringat pula dia akan kehidupannya selama ini, dia gementar tiba-tiba, esakannya menjelma kembali kali ini lebih kuat dari tadi,

"Ya ALLAH ampunkan aku, aku bertaubat Ya ALLAH, berilah aku peluang sekali lagi untuk menebus dosa-dosaku...." pohonya.

"Maka pernahkah kamu melihat orang-orang yang menjadikan hawa nafsu sebagai tuhannya, dan ALLAH membiarkan sesat berdasarkan ilmu-NYA dan ALLAH telah mengunci mati pendengarannya dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihantanya, maka siapakah yang memberinya pertunjuk sesudah ALLAH ( membiarkannya sesat), Maka mengapa kamu tidak mengambil pelajaran?" (surah aj-jaatsiah 23).

Naila terpengun mendengar suara misteri itu.....dia betul-betul rasa bersalah, hina dan kerdil, dia terlalu mengikut hawa nafsu sehingga mudah terpedaya dengan godaan dunia.... Ya ALLAH ampunkan aku............ aku bertaubat Ya ALLAH, aku bertaubat Tuhanku, berilah aku satu lagi perluang, aku mohon...

************

"Kenapa mama tengok Zack 2,3 hari ni nampak muram jea? lepas tu asyik berkurung je dalam bilik...Zack ada masalah ke?" Datin Natalia bertanya, dia hairan melihat tingkah anak bujangnya itu.

" Takda apa-apalah ma....Zack cuma letih jea, banyak kerja kat pejabat tu..." dia menjawab perlahan.

"Ok kalau takda apa-apa cuba ceriakan sikit muka tu, ni murung je macam orang mati isteri jea..." sempat dia mengusik anaknya itu...

"hurmmm papa bila balik ma?" dia bertanya

"papa kamu kata nak balik esok, alah dia tu kata je balik esok ntah ya ntah tidak..."

"oh ya kejap lagi mama nak keluar, ada mesyuarat persatuan..."

***************

Alunan surah Yaseen berlagu lagi dibibirnya, surah itu dibacanya berulang kali, mengharapkan anak gadisnya sedar dari lena yang panjang, hampir 2 bulan Naila Aqilah terlantar tak sedar diri, Mak Kiah tahu anak gadisnya mendengar...

Acap kali dia melihat anak gadisnya meronta-ronta dalam komanya, kadang-kadang dilihat anak gadisnya menitiskan air mata seolah menangisi sesuatu...entahlah.... dia hanya berserah kini... dia tahu di sebalik apa yang terjadi mesti ada hikmahnya yang tersendiri.

Dalam masa yang sama...

Naila terduduk lemah diatas padang pasir yang luas itu, terasa teramat dahaga, cuaca terlalu panas, tapi dia tiada pilihan apa-apa, haba pasir itu mencucuk-cucuk tapak kakinya yang sudah mula melepuh tanpa alas..dia hanya berkaki ayam....

Dia menangis lagi, terus menangis dan menangis...


********

"Bibik....!" panggilnya pada bibik yang sedang asyik mengemas ruang tamu. Terkocoh-kocoh bibik menghampirinya.

"Ada apa tuan?" takut-takut bibik bertanya, bimbang dirinya ada melakukan silap.

"Bibik, boleh ajarkan saya mengaji tak?" terus terang Darius Zikri bertanya, memang dia malu punya pelajaran yang tinggi tapi sayang alif, ba, ta pun dia tak kenal.

Terlopong mulut bibik mendengarnya, kok benar sih apa yang ku dengar ni...bibik menelan air liur...

"boleh ke tak bik?" dia bertanya lagi.

"bo....boleh tuan" tergagap-gagap bibik menjawap, masih terkejut, buang tabiat ke apa tuan aku ni? soal hatinya.

Melebar senyuman diwajahnya mendengar jawapan bibik, seingat dia dari kecil keluarga tidak pernah mengambil berat soal agama, yelah tengok rumah dia sendiri pun terdapat mini bar yang bersusun botol-botol arak mahal pelbagai jenama..dan seingatnya lagi sepanjang hidupnya belum pernah sekali pun dia melihat papa dan mamanya sujud menyentuh sejadah..


************

Matanya di buka perlahan-lahan, dia memandang sekeliling, kelihatan ibunya yang terlena di kerusi yang terdapat disitu, mungkin kepenatan menantinya. Naila cuba bangun tapi tak berdaya, dia rasa tak bertenaga seolah sudah berhari-harian dia tidur.....akhirnya di melepaskan keluhan hampa.

"Naila dah sedar nak?" Mak Kiah yang telah terjaga menegur dirinya, tubuhnya diterkam dan sebuah kucupan hinggap di wajahnya...

"Alhamdulillah, doa mak dimakbulkan..." terus dia buat sujud syukur terlalu gembira.

"Naila dah sedar mak, terima kasih sebab sanggup korbankan masa jaga Naila, bacakan Yaseen untuk Naila, Naila dengar semua tu, tapi Naila tak boleh nak bangun buka mata mak, maafkan Naila buat mak risau, maafkan Naila sebab susahkan mak, ampunkan semua dosa-dosa Naila mak....Naila mohon..."

"Naila tak pernah buat silap dengan mak, Naila anak yang baik...dah jangan nangis lagi.."

Ah...mak kalaulah mak tahu apa yang Naila buat semasa di kota mesti mak akan kecewa kan? maafkan aku mak...dia tak mampu meluahkan bicaranya kali ini..


*********

Mereka semua mengadap kiblat,
Menadah tangan kudus air mata,
Memohon pengampunan dariNya,
Atas dosa sebagai manusia.


Kehidupannya akhir-akhir ini dirasakan sedikit tenang, dia kini sudah pandai asas-asas hukum tajwid, solat 5 waktu pun sudah mula ditunaikan....Darius Zikri mengucap syukur didalam hatinya, tak sangka peristiwa kecil begitu mampu memberikan makna yang mendalam buatnya dan mengubah kehidupannya...

Doanya kini moga mam dan papanya juga beroleh hidayah sepertinya...


***********

Setahun berlalu.....

Naila Aqilah kini sudah pulih sepenuhnya, Alhamdulillah.....syukur yang teramat... dia kini menjinakkan diri dalam bidang perniagaan, walaupun untungnya tak seberapa tapi alhamdulillah, janji halal...itulah yang paling penting kini.

Dia menjalankan perniagaan menjual buku-buku berasaskan agama, impiannya adalah untuk berdakwah....

"Selamat datang encik, boleh saya bantu en....." dia terkaku sebaik sahaja lelaki yang baru memasuki kedainya menoleh....

"Nelly....." lelaki itu menyebut nama yang telah lama hilang dari pendengarannya.

"Zack..." Naila terpempan.


*****************

Hati hiba mengenangkan
Dosa-dosa yang ku lakukan
Oh tuhan yang Maha Kuasa
Terima taubat Hamba berdosa

Kuakui kelemahan diri,
kuinsafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini
Terimalah3x taubatku ini..........

Telah aku merasakan derita jiwa dan perasaan
kerna hilang dari jalan menuju redhaMu ya Tuhan

Kuakui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini
Ku kesali kejahilan ini
Terimalah3x taubatku ini

Dihamparan ini ku meminta
Moga taubatku diterima.......


Rangkap kata dalam lagu Taubat Seorang Hamba yang berkumandang dari radio Ikim.fm memecahkan sunyi antara mereka, bagi mereka bait lagu itu terlalu mendalam maksudnya..

Mereka, Darius Zikri dan Naila Aqilah akhirnya disatukan kini dengan sebuah ikatan yang sah.. syukur dengan takdir tuhan yang esa.

Darius Zikri gembira kini, mama dan papanya juga sudah mula berjinak-jinak dengan aktiviti keagamaan, mungkin kerana setelah melihat perubahan yang berlaku pada dirinya

"sesungguhnya ALLAH tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka sendiri yang mengubahnya"


THE END~ Petikan lirik lagu Nasuha dari kumpulan Barongan dan Lagu Taubat Seorang Hamba dari Hafiz Hamidun sengaja aku selitkan sebab idea untuk menulis cerpen ni wujud waktu aku mendengar lagu2 ni... Harap anda dapat input yang cuba aku nak smpaikan~ aku masih perlu banyak belajar~ " Boleh jadi kamu membenci sesuatu itu, padahal ia amat baik bagi mu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu itu padahal ia amat buruk bagimu, ALLAH mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.." (surah al-Baqarah 216) ini my 1st islamic cerpen~ Assalamualaikum
posted by Penulisan2u @ 11:59 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
28 Comments:
  • At 10/6/09 3:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sob2...
    insaf...

     

  • At 10/6/09 9:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah buat penulis... teruskan berkarya dengan cerita yang memberi pengajaran dan boleh dijadikan pedoman hidup kita. nice story

    atie ameen

     

  • At 10/6/09 9:37 PG, Blogger Nia Arissa said…

    terkedu hamba membacanya...
    tp knp kita hanya akan sedar bila
    kita sudah di timpa musibah....
    tika senang..masing2 alpa dgn syurga dunia..

     

  • At 10/6/09 9:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud job..

     

  • At 10/6/09 10:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good job.
    suka sgt.
    teruskan karya

     

  • At 10/6/09 11:29 PG, Blogger aqilah_95 said…

    salam..
    time kaseh gne nme sye..he3..
    sye mmg mnt lagu Taubat Seorang Hamba tuh..
    besh citer nih..gud job
    keep it up keh..

     

  • At 10/6/09 11:52 PG, Anonymous kekwa said…

    tahniah....teruskan usaha anda.semoge usaha anda mampu menginsafkan pembaca

     

  • At 10/6/09 12:53 PTG, Anonymous Cerita Melayu said…

    menarik tertari... ader baguss

     

  • At 10/6/09 4:15 PTG, Anonymous eiqa said…

    ha...pandai lar awak garap cerita nie..best2..tp apsal x panjangkan lagi?

     

  • At 10/6/09 4:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kn bagus klau ada cerpen yg mcm2 ni, buat diri terasa insaf walaupun hanya dlm penceritaan

     

  • At 10/6/09 5:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waah!! mendalam sungguh maksud citer ni..
    sy suke sgt dengar lagu taubat seorang hamba tuh..
    ermm.. buat lagi cite yg camni!

    ~~PapaTul~~

     

  • At 10/6/09 5:50 PTG, Blogger Labyrinth said…

    ~Assalamualaikum wbt...
    Syukur n syukran kpd yg sudi mengambil hikmah dri cerita ni...

    Kepada cik atie ameen, cik Nia Arisa, cik Aqilah_95, cik kekwa, Cerita melayu, cik eiqa, PapaTuL dan semua tnpa nama, masyeh byk2 ek sbb sudi bce n leave commnt..

    bkn xnk pnjgkn cite ni, tp tulah ia hnya sbntuk cerpen bkn novel...

    Jmputlah ke blog sy semua, nurilbahanudin.blogspot.com

    Salam ukhwah fillah,
    Labyrinth

     

  • At 10/6/09 5:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..tahniah! cerpen awk sgt2 menginsafkan kita yg semakin leka dgn dunia...renung2 kan lah...

     

  • At 10/6/09 9:24 PTG, Blogger ??????!!!!!!!! said…

    tahniah pada penulis....
    cerita yang menarik...
    tahniah...

     

  • At 11/6/09 2:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alhamdulillah
    semakin byk oang yg buat cerpen camni
    teruskan usaha mmbuat cite yg menginsafka orang
    sekia saja komen dari saya
    assalamualaikum

     

  • At 11/6/09 4:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah wat penulis..garapan cerita yg menarik..teratur dan tersusun..teruskan lagi berkarya..
    cerita yg menginsafkan..

    ~harith damia~

     

  • At 11/6/09 7:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    moga cerpen ni mmpu mmberikan ksdaran kpd yg mmbcanya...:)

     

  • At 11/6/09 8:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Besenya g2lah...
    dah skit or dtmpa musibah brulah ingat ALLAH..

     

  • At 12/6/09 6:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    :D...
    smtimes, cite bgini memang perlu utk sntapan minda yg smmangnya telah alpa...
    salam

     

  • At 12/6/09 8:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gudwerk..teruskan usaha lg2 dlm 'bntk mcm ni'

     

  • At 12/6/09 9:08 PTG, Blogger Labyrinth said…

    ~InsyaALLAH akan ader lg crpen2 bgni, andai idea ada, n otak i tak blur + blank

    Kpd yg sudi bce, singgah n tinggalkan komen, alhmdulillah masyeh banyak2

    From me writer of cerpen Cinta Nescafe, Di sini kasih kita abadi, Waktu yang tersisa, Untuk apa kata cintamu dan Bila kasih mula terbit...

     

  • At 15/6/09 5:12 PTG, Blogger sh@r!p0p..aku orang biasa said…

    cter ni best la
    banyak pengajaran
    teruskan usaha ya

     

  • At 16/6/09 4:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    m'sia x prnh ckup, x pnh puas dgn apa yg dmiliki..

     

  • At 16/6/09 10:34 PTG, Anonymous zaim said…

    yeah..cte ni byk pengajaran.ni baru betul..
    remaja skrg perlu amek iktibar

     

  • At 17/6/09 1:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    .....hidayah Allah dtg x kira wktu dan tempat.....
    .....................:D...........................
    ............bhibur smbil mndpt input..............

     

  • At 23/6/09 4:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Alhamdulillah mereka disatukan jgk.Bagus jgk kan 2-2 insaf serentak.Klu la sume manusi aboleh macam nie....Alangkah nikmatnye hidup kat dunia yg sementara nie kan..

     

  • At 25/6/09 2:13 PTG, Anonymous aNJe said…

    sesungguhya,Tuhan masih sayang kan kita..dari kita melangkah jauh Dia telah menyedarkan kita dari terus hanyut n masih buka pintu taubat untuk kita..syukur..sepatut semua umat Islam harus baca n hayati cerpen ni...moga kite diberi petunjuk n hidayah dari Nya...insyaALLAH
    Amin...

     

  • At 26/6/09 6:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sbda Rasulullah s.a.w " Andaikan kamu mmbuat dosa sehingga dosamu mncapai langit, kemudian kamu bertaubat, nescaya ALLAH s.w.t mmberi keampunan kpdmu.." (riwayat ibn majah) Ingt Dia Maha Pengampun..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group