BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Jun 01, 2009
Cerpen : Milik Mayat
Nama Pena : Shakira Johari

Ramlan memasuki biliknya sambil melepaskan lelah.Peluh di dahi dikesatnya dengan sapu tangan kecil yang diletakkan di atas meja kerjanya..Hari ini banyak sungguh jenazah yang perlu diuruskan segera kerana ahli keluarga jenazah telah menuntut jenazah ahli keluarga mereka untuk dikebumikan segera.Ramlan membelek-belek fail di atas mejanya yang msih berselerak.Dia tidak mempunyai masa untuk mengaturkan fail-fail itu.Dia mencapai salah satu fail yang ada di depan matanya.
"Borhan…Jasni….Faizal….."
Dia memeriksa nama-nama jenazah yang telah diuruskannnya selama ini.Semuanya berbeza keadaan ketika mayat mereka diuruskan.Ada yang matanya tersembul keluar,ada yang patah tangan..dan yang paling dia tidak sanggup apabila terpaksa menguruskan jenazah seorang mak nyah.Terasa diri ini terlalu berdosa terhadap-NYA.Sedang leka menyemak nama-nama jenazah itu,ketukan pintu biliknya kedengaran.
"Masuk."Ucap Ramlan ringkas.Seorang petugas bilik mayat kelihatan di pintu masuk biliknya itu."Encik,ada jenazah baru masuk!"ucap petugas itu tergesa-gesa seraya menyuruh Ramlan sedia untuk menyambut ketibaan jenazah yang bakal diurusinya sebentar lagi.
"Haaa..yelah saya datang..kali ni kes apa pulak jenazah ni??"Ramlan bertanya mendapatkan kepastian.Selalunya dia akan bertanya dahulu sebelum pergi mengurus sebagai persediaan untuk dirinya supaya tidak terkejut ketika hendak menguruskan jenazah si mati nanti."Ooh..kali ni jenazah tu meninggal sebab dipukul beramai-ramai kat sebuah kelab malam..polis jumpa jenazah dia malam tadi."Terang si petugas dengan tenang.:Yelah,saya pergi sekarang."Ujar Ramlan ringkas.Dia bingkas bangun dari kerusinya.Sesekali dia menggeliat malas.Sakit pinggang yang dirasainya sejak pagi tadi masih mencucuk-cucuk.Mungkin sebab dia terlalu banyak berdiri ketika menguruskan jenazah.Dia melangkah keluar dari biliknya dengan langkah yang secepat mungkin.


Kini Ramlan betul-betul berada di hadapan jenazah.Dia memakai sarung tangan dan memeriksa kelengkapan untuk menguruskan jenazah.Beberapa orang pembantu untuk menguruskan jenazah masuk ke bilik mandi mayat itu.Mereka menyediakan beberapa kelangkapan sebelum menguruskan si mati.Ramlan membuka kain penutup jenazah dengan perlahan-lahan bermula dari bahagian kaki.Ketika sudah sampai separuh tubuh si mati tiba-tiba Ramlan tersentak..Lalu dia mengundur perlahan-lahan ke belakang.
"Astaghfirullahalazim,mana boleh saya uruskan jenazah ni,ni perempuan!"Ramlan bersuara berang.Bagaimana boleh tersilap,hatinya berkata.
"Uumm..sebenarnya encik,mayat ni lelaki..tapi….."Seorang petugas di sebelahnya seakan-akan tidak dapat menghabiskan kata-katanya."Kenapa?"Darah Ramlan mula berderau.Takkan tukar jantina kot?Kalau betullah,inilah perkara yang kalau boleh dia tidak mahu berhadapan.Baginya,mengurus mayat yang semacam ini amat menyiksakan.Tetapi apakan daya,sudah tanggungjawab dia sebagai seorang pengurus jenazah.Dia sepatutnya bersedia menghadapi pelbagai keadaan jenazah yang perlu diuruskan."Dia dah buat pembedahan tukar jantina."Terang petugas tadi dengan perasaan yang bercampur-baur."Ya Allah,ampunilah dosa si mati,permudahkanlah urusan kami ya allah.."Ramlan menggelengkan kepala.Apa yang tidak ingin dia hadapi terpaksa juga ditempuhi,bukan kerana takutkan si mati,tetapi takut akan azab maha pencipta yang menimpa si mati,begitu juga dirinya,sepanjang dia menguruskan jenazah,pelbagai pengajaran yang dia dapati.Terutama apabila menguruskan jenazah yang meninggal ketika sedang melakukan kemaksiatan,nauzubillahiminzalik…Ramlan mengucap panjang.Dia mula meratakan air ke tubuh si mati.Dalam fikirannya,pelbagai perasaan yang tidak patut hadir ketika itu,menerpa fikirannya.Ketika hendak membersihkan bahagian dada,sekali lagi,dia mengucap panjang."Astaghfirullahalazim…."Ramlan mengucap buat kali yang kedua.Matanya seakan terpana dengan apa yang sedang disaksikannya.Si mati mungkin telah mengubah fitrahnya sebagai seorang lelaki.Tetapi apa yang lebih memeranjatkan,payudara palsu si mati kendur ke bawah.Satu ke sebelah kiri,dan satu ke sebelah kanan.Mungkin kesan daripada suntikan atau pembedahan
yang telah dijalani si mati semasa hayatnya.Ramlan meneruskan juga proses memandikan jenazah itu walaupun tak sanggup dilihatnya.Bukan dia tidak biasa dengan jenazah sebegini,Cuma dia berasa yang dosa ini terlalu banyak terhadap Maha Pencipta.Sesekali dia berkefikiran,mungkinkah dunia ini memang betul-betul sudah hampir kiamat?
"Ah!!"Gertak hati Ramlan yang dari tadi asyik bermonolog dalam hati sendirian.
Apabila Ramlan hendak membersihkan jari-jemari jenazah,Ramlan menggelengkan kepala buat kali kedua.Si mati memakai pewarna kuku kekal!Ramlan sudah dapat mengawal dirinya,dia mengarahkan pembantu-pembantu pengurusan jenazah yang menolongnya itu supaya mengambil sesuatu di dalam laci.Tahulah apa yang perlu dilakukannya nanti!


Kerja memandikan jenazah si mati sudah sempurna,Ramlan menarik nafas lega,pelbagai rintangan yang dihadapinya ketika menguruskan jenazah yang satu ini.Tetapi Alhamdulillah,akhirnya siap juga tugasnya.Ramlan keluar dari bilik mayat,dia berjumpa dengan seorang pemuda lingkungan 30-an yang sedari tadi asyik resah,duduk-bangun,duduk-bangun di hadapan pintu bilik mayat.Ramlan mendekati pemuda itu.
"Encik ni waris si mati ke?’Ramlan memulakan dengan pertanyaan.
"Oh,ya.Bagaimana encik,semua sudah selesaikan?"Pemuda itu merenung tepat anak mata Ramlan.Nampak sangat yang hatinya itu sedang dalam kerisauan."Semua sudah selesai,Cuma sekarang pihak kami sedang melakukan proses mengafan mayat saudara encik"Ramlan memberitahu panjang lebar."Saya masuk ke dalam dulu,ya"Ramlan melangkahkan kaki.Belum pun beberapa langkah,pemuda itu bersuara;"Urrmm…encik,bagaimana dengan jenazah abang saya?Apa rambut dia,kuku dia semua kena kerat ke?"Pemuda itu bertanya dengan nada yang perlahan.Seakan dia kesal dengan apa yang berlaku.Ramlan tidak menyangka bahawa pemuda itu akan bertanyakan seperti itu.Tetapi Ramlan tahu,bahawa pemuda itu gusar akan keadaan jenazah abangnya apabila dibawa keluar nanti."Janganlah risau,kami tak cabut sedikit pun bahagian badan dia,sehelai rambut pun kami tak cabut.Kami menggunakan tayamum menggunakan serbuk kiwi.Encik jangan risau,kami tak akan sesekali menyiksa si mati.Alangkan tercabut sehelai rambut si mati,akan menyebabkan kesakitan kepada rohnya,inikan pula kami nak mencabut kukunya,sesekali tidak.Kami ada cara tersendiri,jangan bimbang.."Ramlan menepuk-nepuk bahu pemuda itu.Pemuda itu kelihatan tenang seketika.Ramlan melangkahkan kaki untuk masuk semula ke bilik mayat hospital itu.Dia hendak membantu petugas-petugas lain yang sibuk mengendalikan jenazah si mati.Dengan hati yang bercampur baur perlahan-lahan dia meletakkan jenazah yang sudah dikafani itu ke dalam keranda yang disediakan oleh hospital.Setelah itu,Ramlan menyerahkan segala tugas kepada pihak yang seterusnya.Dia melihat jam tangan Alfio Raldo miliknya itu yang dipakai di tangan kirinya itu.Jam menunjukkan pukul 7.00 malam.Sungguh penat dan kelihatan dirinya keletihan.Setelah mengambil beberapa barang yang perlu dibawa pulang,dia melangkahkan kaki ke kereta.Bunyi alarm kereta Volvo milik bapanya itu kedengaran jelas,baru-baru ini,kereta tua bapanya itu membuat ragam lagi.Kadang-kadang hati mudanya itu terasa juga untuk beli kereta baru dengan hasil titik peluh sendiri,apakan daya,sejak umurnya 16 tahun mula berkecimpung dalam pengurusan jenazah sehinggalah kini,usianya 19 tahun,duit hasil menguruskan jenazah Selama 3 tahun ini masih belum mencukupi untuk membeli kereta walaupun sebuah kereta Kancil.Mana tidaknya,setiap kali mendapat gaji,akan dihabiskan dengan membeli aksesori itu,ini,biasalah,anak muda,dahulu bukan minatnya untuk menjadi seorang pengurus jenazah,akan tetapi,kerana bapanya,Haji Ramlee yang mempromosikan pekerjaan itu kepadanya,tanpa berfikir panjang dia terus mengikut jejak langkah bapanya itu.Ramlan tersenyum sendirian.Mengingatkan sejarahnya itu,tidak disangka pula akhirnya pekerjaannya sebegini,menghadap mayat hari-hari.Ramlan ketawa kecil,kalau dulu tengok mayat sahaja, sudah nak terkencing rasanya,tetapi sekarang,bukan setakat mayat biasa,mayat yang sudah reput,berulat dan berbagai-bagai keadaan yang mengerikan lagi harus dihadapnya setiap hari.Baginya itu sudah menjadi asam garam bagi kehidupan seorang pengurus jenazah.Kereta Volvo milik bapanya itu bergerak perlahan untuk keluar dari kawasan memarkir kereta.Dalam fikirannya,masih teringat-ingat akan kenangan ketika menguruskan jenazah yang pelbagai rupa.Semua itu menjadi pengajaran kepada dirinya supaya sentiasa beringat,bahawa hidup ini tidaklah lama,habiskanlah masa kita dengan mengingati ALLAH.Tetapi bukan bermaksud untuk melupakan duniawi terus,Rasulullah juga tidak menggalakkan umatnya mengingati akhirat sahaja,Cuma kita perlu seimbangkan antara dunia dan akhirat,itulah yang akan menjadi kejayaan kepada diri seorang muslim apabila dapat menggapai kedua-dua kepentingan ini.Ramlan memberhentikan keretanya di tempat memarkir kereta Masjid Negara itu.Dia hendak menunaikan solat Maghrib dulu sebelum tiba di rumah kerana jam sudah menunjukkan pukul 7.20 malam.Seelok-eloknya percepatkanlah solat itu dengan secepat yang mungkin,ini kerana solat tidak boleh disengajakan lewatnya,ini kerana orang-orang seperti ini tergolong dalam golongan yang melalaikan solat.Ramlan melangkahkan kaki menuju ke tempat mengambil wuduk bahagian lelaki.Laungan azan jelas kedengaran,sudah ramai jemaah yang tiba untuk menunaikan solat bersama-sama imam.Dia mengambil wuduk di paip yang hujung sekali,ini kerana yang bahagian hadapan semuanya sudah penuh.Dengan perlahan,dia meratakan air kemukanya, seterusnya tangan dan begitulah seterusnya,azan terus berkumandang dengan lantang.
Tenangnya hati ketika mendengar laungan kalimat memuji ALLAH itu.Ramlan berdiri di saf yang pertama di bahagian belakang imam.Alhamdulillah,bukan solat di bahagian hadapan lebih banyak pahalanya dari di belakang?Itulah yang selalu ditekankan bapanya ketika berbicara tentang solat.Seboleh-bolehnya cubalah mendapatkan saf yang pertama itu kerana banyak ganjarannya dari yang duduk di belakang.Selagi ada ruang kosong,masuk.Jemaah mula mengangkat takbirratulikhram.Suasana di dalam masjid kedengaran hening sekali.Masing-masing khusyuk dengan solat yang sedang mereka kerjakan itu.Sesekali kedengaran bunyi bising di luar,maklumlah,Kuala Lumpur,kota raya yang sesekali tidak akan pernah sunyi dari kebisingan kota.Waktu-waktu Maghrib begini pun ibu Negara itu tetap tidak lenggang.Bunyi kereta bertelingkah dengan bunyi hon.Memang agak memeningkan kepala bagi sesiapa yang tidak pernah atau jarang merasainya.setelah selesai solat,imam berwirid seketika,ada yang menunaikan solat sunat rawatib ba’diyyah selepas Maghrib sebagai menyempurnakan apa-apa kecelaan ketika melakukan solat fardu tadi,Tidak kurang juga yang bangun dan terus menuju keluar dari pintu masjid,ada juga yang berdoa.Ramlan berdiri sekali lagi untuk melakukan solat sunat rawatib ba’diyyah kerana belum tentu solat yang dikerjakannya tadi sempurna atau sebaliknya.Tetapi itu semua hak ALLAH yang menentukannya.Sebagai hamba kita hanya perlu beribadat dan mengingati ALLAH.Tentan soal dosa,pahala,itu semua urusan ALLAH.Kita tidak mempunyai kuasa untuk mencampurinya.Sesudah menunaikan solat sunat yang ber-dua rakaat itu.Dia menadah tangan,memohon keampunan dan petunjuk dari ALLAH S.W.T.Sebagai insan yang kerdil,banyak kelemahan diri.Janganlah kita sombong dari meminta kepada ALLAH.Ini kerana ALLAH S.W.T amat menyukai orang yang selalu meminta kepadanya dan selalu memohon keampunan darinya.Selesai urusan ibadahnya itu,Ramlan bergegas menuju kereta,anehnya,badan yang tadinya letih,sudah bertenaga kembali,tetapi perutnya pula yang berkeroncong.Tanpa berfikir panjang,dia menekan pedal minyk,menuju ke rumahnya yang terletak di Jalan Tun Dr. Ismail.
Setibanya di rumah,kelihatan bapanya sedang membuka pintu pagar untuk masuk ke dalam,mungkin bapanya itu baru lepas pulang berjemaah dari surau yang berdekatan itu.Ramlan memberhentikan kereta tua bapanya itu betul-betul di hadapan pagar rumah teres dua tingkat itu.Kakinya mencecah bumi tatkala keluar dari kereta tua itu.Lantas dia bersalaman dengan bapanya,Haji Ramlee.itu.Urat tangan bapanya yang berisi itu jelas terasa."Kau baru balik Ram,dah solat belum?"itulah pertanyaan bapanya yang pertama sekali tatkala dia memandang wajah orang tua yang dalam lingkungan penghujung 50-an itu."Alhamdulillah,dah ayah.tadi banyak jenazah yang perlu diuruskan,sebab tu pulang lambat."Ramlan menjelaskan segalanya kepada Haji Ramlee.Mereka anak beranak memasuki rumah teres itu.Sesekali mereka ketawa.Entah apa yang lucu yang dibual mereka.


Ramlan menikmati hidangan asam pedas masakan Hajah Irfah,ibunya itu dengan penuh berselera sekali.Sesekali Hajah Irfah menyakat anak terunanya yang seorang ini.Baginya Ramlanlah yang menjadi harapan untuk meneruskan kerja-kerja Fardhu kifayah suami nya itu.Pandangan seorang ibu terhadap anaknya penuh dengan makna.Hajah Irfah melayani Ramlan sebaik yang mungkin.Dia melihat Ramlan menikmati hidangannya itu dengan penuh berselera sekali."Lapar agaknya."Suara kecil hati Hajah Irfah berbisik.


Malam itu,Ramlan tidur dengan nyenyaknya di atas katil bujang di biliknya yang terletak di tingkat dua rumah teres itu.Keletihan yang ditanggungnya semenjak siang tadi dilepaskan di atas katil bertilam empuk di biliknya itu.Tilam yang baru sahaja dibeli oleh dirinya sendiri itu sangat empuk.Maklumlah tilam baru.ramlan menarik lafas lega apabila kepalanya menyentuh bantal.Terasa kepenatan dari pagi tadi hilang serta-merta.Malam itu dia tidur dengan nyenyaknya.Sesekali kedengaran dengkuran keletihan.Ramlan kelihatan selesa malam itu.


Tepat jam 4.00 pagi.kedengaran handset milik Ramlan berbunyi.Dengan mata yang masih terpisat-pisat,Ramlan menjawab panggilan.Dia menggosok-gosok matanya yang masih kabur itu.Kepalanya bayang.Rupa-rupanya ada jenazah masuk.Mahu tidak mahu Ramlan terpaksa juga pergi.Inilah satu perkara yang perlu ditempuhi jika berkecimpung dalam bidang pengurusan jenazah.Tidak kira waktu apa,selagi ada jenazah yang masuk dan terpaksa diuruskan,maka haruslah pergi mendapatkannya.Ramlan bangun dengan mata yang antara sedar-tak sedar itu.Dia menukar pakaian lantas memulakan perjalanan ke hospital.


Ramlan tiba di bilik mayat hospital Kuala Lumpur itu.Dia segera masuk ke dalam untuk melihat dan menguruskan jenazah.Sampai sahaja dia di dalam bilik mandi mayat,kelihatan tiada sesiapa di situ,kecuali mayat seseorang yang terbujur kaku lengkap bertutup kain putih.Keletihan yang masih berbaki di dalam diri Ramlan membuatkan dia ingin menguruskan segera jenazah tersebut supaya dapat segera pulang ke rumahnya walaupun terpaksa menguruskan jenazah itu seorang diri.Dia memandikan jenazah itu perlahan-lahan tanpa dibantu sesiapa.Sesekali dia menguap.Perasaan mengantuk masih bersisa dalam dirinya,tetapi dia masih boleh memandikan jenazah tersebut dengan baik.
Setelah jenazah tersebut siap dimandikan,Ramlan keluar dari bilik mayat lalu duduk sebentar di kerusi hadapan bilik mayat itu untuk merehatkan diri buat seketika.Matanya semakin tertutup rapat akibat keletihan.Belum pun sempat menikmati tidur singkatnya itu,seorang petugas mengejutkannya,"Encik,cepatlah,bangun,jenazah dah sampai ni."petugas itu menggoncang perlahan bahu Ramlan untuk mengejutkan pemuda yang keletihan itu.Ramlan membuka matanya semula.Kelihatan dia terpinga-pinga.
"Jenazah saya dah mandikan,awak Cuma tolong kafankan aje."Ramlan memberitahu petugas itu.Air muka petugas itu berubah seketika.Dia mengerutkan dahi semacam sesuatu perkara aneh telah berlaku."Kenapa awak pandang saya macam itu?Saya dah mandikan.Awak pergi tolong kafankan aje."Ramlan meninggikan suara.Dia juga pelik kerana petugas itu memandangnya begitu."Tapi Encik,jenazah baru sampai,sebelum ni mana ade jenazah masuk.Tu,ada dalam van lagi."Petugas itu menerangkan.Ramlan melompat bangun dari kerusi itu.Dia lantas masuk ke dalam bilik mayat itu semula untuk memastikan yang dia telah betul-betul memandikan jenazah.Tetapi apa yang dilihatnya sangat mengejutkan.Jenazah yang baru sahaja dimandikannya tadi tiada di situ!Tapi siapa yang dia mandikan tadi?Takkan……..??????Kaki Ramlan longlai.

TAMAT
posted by Penulisan2u @ 12:39 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
43 Comments:
  • At 1/6/09 10:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alamak~~ sapa yg dia dah mandikan tu..? alaa.. x paham la...

     

  • At 1/6/09 10:14 PG, Blogger my_za2l said…

    ala cite ni dah best.
    tp x smpt pon perasaan takut tu dtg dah habis.
    ngee~
    :D
    ~myza2l~

     

  • At 1/6/09 12:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kenape la cerita ne mcm tergantung....

     

  • At 1/6/09 4:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ada sambungan??
    kalau ada cepat sikit ye..
    not bad cite nie...

     

  • At 2/6/09 3:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    giler..aku dah puh kanan..puh kiri dah ni...gempak seh citer ni....berjaya membuatkan aku terlopong sebentar bersama kit kat aku yang hampir terjatuh ke lantai...

    ko buat aku seram la...

     

  • At 2/6/09 10:51 PG, Blogger amirah PAtOSA said…

    huhu..sape yg dia mandikan td??

     

  • At 2/6/09 11:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite dah best

    buatlah paragraph juling mate aku baca

    sambung lg tergantung ni

     

  • At 3/6/09 4:45 PTG, Anonymous alongstyle said…

    btol 2 cte dh bes...tp xde paragraph...nek juling mta ku bca.....huhuhuhu...

     

  • At 4/6/09 1:14 PTG, Blogger shakira said…

    Thanks sbab comment citerr ni...ingat x laku..hehe..walau apape pun...tengkiu again.maklumlah,kite ni kecik lgi,msih prlukan bimbingan.

    ~penulis muda~

     

  • At 4/6/09 5:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eeee~~
    urm..cte ni..bolela..

     

  • At 4/6/09 5:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btol3...
    wt paragraph..
    pning lor nk bce..
    pnjg sgt...

     

  • At 5/6/09 3:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Msti cuak kan,...aku pernah gak duk ngan mayat,..ikut ayah g tempat accident,tapi tak nak turun dr van,..last2 ayah n da geng tggal mayat tuh ngan aku,...diaorang g tempat kjdian balek,.dah la van tue jauh gla dr tmpat tue,..sabo je la,...

     

  • At 5/6/09 10:16 PTG, Blogger Anarif_88 said…

    aduh...sayang betul..bg sy citer ni dah lengkap, paham2 jela sapa yg dia mandikan tu..hehe...but 2 la, bukan takat juling, dah nak tersembul biji mata cuba baca ayat2 dia...huhu..but anyway, best...hehe...
    u can do better!

    anarif (writer of Cinta Solo)

     

  • At 6/6/09 6:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kus semangat aku baca citer nie..
    citer nie bez..
    anyway,msih bley diperbaiki..
    mayat mane la ek yg dye mandikn?
    satu persoaln yg blm trjwb..
    gud luck 4 da penulis muda!

     

  • At 7/6/09 1:05 PTG, Blogger ♥corcraze♥ said…

    huhuhuhh..gile seram jgk..
    first time bace cerpen yg xde kaitan cinta tintun langsung!
    wpon cite cam diari ramlan but ok la,tau tugas seorg yg bekerja cam dia ni..

    tp nak tau,is this based on ur story ke,experince ke ape?
    and pengurus jenazah ni sebenarnya kena ada kelulusan apa2 tak?
    are they MUST be a doctor ke apa???
    umur 16-a9 dah boleh uruskan?tanpa perlu ada kursus ke dip,deg ke apa2??
    CURIOUS!
    congratz!

     

  • At 7/6/09 3:16 PTG, Anonymous Shakira S said…

    huhu..kpade corcraze,citerr ni based pngalamn ssorang ustz yg mnguruskan jnazah..sye gubah citerr ni bleq..urmm.klu nk jdi pngurus jnazah..x prlu ade klulusan ape2..cume prlu prgi tmpat yg ade mnydiakan kursus pngurusan jnazah..x pyah susah2 nk blajar cam doktor...anyway...thx coz comment

    ~pnulis~

     

  • At 8/6/09 12:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ~~s0?? adoii aii...apsal la stop time part klimaks lak...~~

     

  • At 9/6/09 10:11 PG, Blogger aqilah_95 said…

    salam..
    citer da besh..len dri y len
    tp cm meleret-leret..
    bole simple an lg..
    e:g :y wk2 rmln blek nek kete ,solat..kn bole rgkskn jer..
    pe2 pon..tahniah..x sumer org ble wt cter cm nih..

     

  • At 9/6/09 1:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy rase klau citer nie ada smbngn msti lg best.citer benar ke x.anyway best.he3

     

  • At 9/6/09 8:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hurm..
    da lme x singgah sini..
    well,,cite ni best..
    bt aku insaf..
    good job..
    seram sejok aku d btnye..
    huhu..
    tp cite ni ade byk pgajaran..

    laaa..
    umo 19 ka??
    nmpk stail cite umo 40-an..

    ~nEuRo shEwAzni~

     

  • At 11/6/09 12:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    urmm..nice!

     

  • At 14/6/09 10:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x seram pon

     

  • At 18/6/09 3:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh cite ni...
    insap ak..
    besh klu bleh panjangkan lagi cite ni..
    wpun mcm diari n juling bijik mata
    nak baca sbb prenggan pnjg sgt tp
    tak boring pun nak baca...
    gud luck kat writer..
    pas ni blh tulis cite2 yang menginsapkan lagi pas ni...
    hehehe...

    ~lizarazu~

     

  • At 19/6/09 11:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    siyes juling bijik mate aku bace citer nie....
    xsekolah ke..or x amik spm ke???

    g la kelas bahasa melayu dulu b4 nk wat citer ek...
    wat malu golongan penulis jek.....

     

  • At 23/6/09 1:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    buat pengkomen yg atas komen saya...

    awk cuma pandai komen je, cuba awk buat sendri
    ntah2 nk wat sebaris ayat pon xlepas
    lg satu saya nk tnya??
    education awk smpi spm je ke??
    an educate person would never insults anyone

    ~bella~

     

  • At 25/6/09 2:03 PTG, Anonymous pencinta karya said…

    betol3x...janla pandai2 je nak adjust orang k..bagila komen yang membina ckit buat penulis muda cam writer ni..ingat ni rancangan af ke yang ada poul moss 2 ke...sampai nak bagi komen panas2 ni..be fairla ckit kt orang yang baru belajar ni...bagi semangat dan dorongan bt mereka,bukannya melemahkan semangat yang ada pada mereka saat ni...ceeeWaAaAaaa...
    buat penulis,akak harap adik wat lebih baik lagi pada masa akan datang k..janla buat citer yg tergantung lagi camni...da best da citer ni..=)hehe...GUD LUCK..

     

  • At 28/6/09 6:12 PTG, Anonymous kedahmari... said…

    cite nie best....
    walaupn juling jgk le mate nak bce..hehe
    ayt die, jln cite die mcm penulis professional...
    even cite die tergntng...
    hope penulis smbng le lg ek cite die...
    n wat sape2 yg kutuk cerpen nie
    aku mmg band die abs2 le
    orm cmnie mmg xpndai nak menilai hsil karya org..
    yg bez die ckp xbez..
    yg xbez die ckp bez...
    anywy writer...
    u do a good job!!!=)

     

  • At 29/6/09 12:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    t'gantung jd x best!!!!
    -PwiCeSS MiA-

     

  • At 29/6/09 3:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite best, tapi perenggan tak kemas... berpinar mata baca..

    ada bakat, cume lain kali kena make sure that satu perenggan berpisah dari perenggan yang lain.. jangan satu perenggan tu, panjang sangat..

    apepun, tahniah.. sebab penulis ni berbakat dalam menulis cite seram.. cuma, rasa cite ni macam tergantung jerk...

    teruskan mencuba..

    ~saufie~

     

  • At 4/7/09 12:01 PTG, Anonymous Reena said…

    Tulisn yang baik.Setiap bait kata2 ditulis dgn penuh rasa t/jb lantas memberikan satu keinsafan yang mendalam buat saya.Teruskan usaha murni anda agar setiap pena dakwat itu mendapat keredaan Allah Yang Maha Esa

     

  • At 6/7/09 12:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerite dh best..
    tp,ending tak leh trima r..
    ntah apa2..
    kesian kt pembaca..
    baru je nak suspen....
    tiba2 dah habis...=(

     

  • At 8/7/09 12:28 PTG, Blogger fadh said…

    a ah la...
    wat la ending terlerai sket..
    ni cam suspen jek...

     

  • At 8/7/09 11:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bleh la tahan
    braninya awk gud luck

     

  • At 10/7/09 10:49 PTG, Anonymous Sayang said…

    jenazah x diberi nme..sbb ramlah pown tatau name die! =DD

     

  • At 27/7/09 4:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aahhh..pde penulis t lau wak cte biar ade perenggan yek..adus..juling gak mte..tp,ape2 pum ayat kau memg best..tp,ending tuh lau leh biarlah terlerai jgn tergntung..:-) _blev_

     

  • At 3/2/10 8:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    GANTUNG arrr...

     

  • At 13/3/10 2:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mata yg berpinar kerana mengantuk,,sedikit terbuka kerana keseraman cerita ni...
    tp,,mata jd juling plak sbb xde perenggan.. hehe..

    pape pon,,good work.. seyesly bnyk pngajaran yg boley dpt..
    ase sedih ble tringt bnyk org yg mmpunyai kekeliruan identiti kt luar sna.. moga dbukakn pntu hati tuk btaubat..

    ~A.N.A~

     

  • At 11/5/10 4:44 PTG, Anonymous anisah said…

    ui giler betul la. uruskan jenazah.argggghhhh.... agk2 korang lah kan cpe yang ramlan mandi kan tu????hehehehehe... bagus penulis citew mcm ni la yang sy nak. ada seram n keinsafan.. syabas.

     

  • At 14/8/10 8:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ley thn ar jgk cite nieh.....ada rse keinsfn n ksedrn yg trselit dlm diri aq....

    seramnya.......

     

  • At 18/8/10 2:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seram la gak..tp mn smbungannye...huhuhu
    cite ni tergantung la..huhu

     

  • At 17/12/10 5:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alaa....smbgla citer nih..dah besat da pun...
    nti wat prenggn eh...ok..keep it up!!^_^

     

  • At 29/3/11 5:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    serammmmmmmmmmmmmmnya ehhhhh....

     

  • At 29/9/11 3:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ak bce cter nie dh saspen dh
    tp ending die cm tergntung la....
    tp cter nie mmg bg keinsafan pd sape2 yg bce..
    tip top la mmg best kot...yg paling penting serammmmmmm...hehehehe

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group