BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Selasa, Jun 09, 2009
Cerpen : Kerana milo panas
Nama Pena : jannah_slumber

Bunyi telefon ku berdering lagi….menandakan ada seseorang menelefon aku..Aku melihat di skrin telefon…Johari..Aduh,mamat ni lagi..Dia ni memang tak kenal erti putus asa lah..hmm,angkat jer lah…kang sampai ke malam lah dia tak henti-henti telefon aku… .

"Hello..assalamualaikum..hmm,ada apa kau kol aku ni?"Aku menjawab dalam keadaan yang malas..Menyampah lak nak layan dia ni.

"Waalaikumsalam..aik,nak call pun tak boleh ker?Macam tak suka jer aku call ni..ko busy ker ni?Dari tadi aku call ko tapi sekarang baru dapat.ko busy buat assignment ek?".
Ek eleh dia ni..Dah tau tanya aku lagi…Tapi cover-cover..kang kecik lak hati dia.

"eh,sapa cakap tak boleb..boleh sangat lah..Tapi aku busy skit sekarang ni..ye lah ko pun tau kan exam pun dah nak dekat.Dah lah tahun ni semester akhir aku kat UITM ni.So,mau tak mau aku kena lah struggle skit.Lain lah macam kau tu dah kerja..".

"Ye ker?sory lah lau aku ganggu.Bukan apa, aku sebenarnya dah rindu sangat kat kau.Lama tak dengar khabar berita kau sejak kita terserempak kat restoran hari tu.Hmm,sebenarnya aku call ni ada benda penting sebenarnya.Ada hajat lah."

WEIK,rindu lah plak.Ni loya tekak aku ni dengar perkataan yang mcm ni.elergic betul tau..Macam nak terkeluar balik nasi yang aku makan tadi..

"oh..ek..apa benda penting sangat ko nak bagitau aku ni.?"Jangan dia ajak keluar sudah..

Yes..peluang dah terbuka.Hope dia setuju lah dengan permintaan aku ni.Amin.

"Sebenarnya…aku harap kau setuju ek..sebenarnya aku nak ajak kau keluar.Please lah.kali ni jer..Aku tau kau busy tapi please lah kali ni jer.. Aku tau kau tak pernah nak terima pelawaan aku tapi kali ini jer..please..".

Lah..memang betul-betullah dia nak ajak keluar..Masin betul mulut aku ni..Macam mana ni..Nak terima ke tak..Macam serius jer suara dia tadi..Ya Allah,beri lah aku petunjuk..Nak terima ke tak ni..Time macam ni lah baru nak ingat Allah..Per punya orang lah aku ni..kutuk diri sendiri lah plak.Dengan hati yang tenang dan penuh yakin aku menjawab pertanyaanya

"ok,aku terima lamaran kau.eh,salah..sory,sory..(malunya)..Maksud aku pelawaan kau tapi kali ini jer ek.".
Terima kasih Ya Allah. Kerana makbulkan doa aku.Hope semua yang aku plan akan menjadi lah.

"Thanks a lot ek awak..Tapi kalau terima lamaran saya pun apa salahnya kan..(sambil ketawa). ok lah awak,esok saya jemput awak kat kolej jam 9 ok.Jangan lupa pula tau..Assalamualaikum".
Apa lah dia ni,aku tersalah cakap lah tadi..tersasul…Menyampah betul aku mamat ni.Geramnye..malunye…

"Ok lah awak,tak kan lah saya lupa plak..saya belum tua lagi tak kan lah dan nyanyuk kot..Ok lah,jumpa esok..Waalaikumsalam.."


…Keesokan harinya…

Time tu dekat Restoran Beach Resort..Dia ajak aku makan dekat tepi laut rupanya…Romantik gak dia ni..Tempat ni memang cantik..Lokasinya yang berdekatan dengan laut membuatkan setiap pengunjung yang datang ke situ akan merasa tenang semasa menikmati hidangan.Sambil-sambil itu boleh gak cuci mata melihat air laut yang berombak-ombak dan pemandangan yang indah di sekelilingnya…memang dah lama aku idamkan nak makan kat sini..Tapi maintain..cover lah beb walaupun teruja skit ni..Kami mengambil tempat yang agak tertutup,Tapi bukan aku yang pilih tempat itu,dia yang pilih.Katanya tak mahu ada gangguan.Pelik betul kan.Sapa gak nak ganggu dia tu,perasan betul..Selepas mengambil pesanan,dia memulakan tutur bicaranya..
Manis sekali gadis yang berada di hadapan aku ni.Bertuah rasanya kalau aku dapat bertakhta di hatinya.Tapi aku pun tak tahu kenapa hati dia liat sangat nak terima aku.

"Awak,thanks sekali lagi ek sebab sudi gak lah terima pelawaan saya ni.Awak cantik sangat hari ini."Tanpa segan silu dia memuji aku.Kalau yer pun cover lah skit,malu aku dibuatnya..Merah dah pipi ni macam udang yang terbakar,terbakar hangus lak tu..hehe…

"Thanks.(manis betullah pujian dia ni,macam gula.dasar lelaki.).Tapi saya dah cakap ini first and last time saya keluar dengan awak ok.Saya harap awak tetap kotakan janji awak tu..Oh yer,awak kata ada benda penting sangat nak bagi tahu saya.Apa dia?"Aku tak sabar-sabar nak tahu.Bukan apa,tak sabar nak balik cepat.Tak tahan dah aku lama-lama kat sini.Dari tadi duk asyik tenung muka aku jer macam nak makan orang..oh,dia.lapar sangat lah tu kot kan..Cepat-cepat lah makanan sampai..Nanti aku pula yang dimakannya.

Ya Allah,cepat sangat dia tanya.Tak sempat lagi aku buat persediaan..Nampak sangat tak suka jumpa aku.Tapi tak apa,apa cara sekalipun hajat di hati aku ini mesti diberitahu hari ini juga.Terima atau tak itu belakang kira lah.Dah lama aku pendamkan perasaan ini.

"Sebenarnya dah lama saya nak bagi tahu awak hal ini tapi baru hari ini saya dapat jumpa awak..Awak..sebenarnya saya cinta kan awak sangat-sangat."

Dia terdiam sekejap.Mungkin menyimpan kekuatan untuk menyambung ayat yang seterusnya..Sambil menatap mata aku dengan penuh mendalam,dia menyambung kembali ayatnya…

\"Saya sayang kan awak sepenuh jiwa raga saya.Saya tahu awak dah banyak kali dikecewakan sebelum ini tapi percaya lah awak,saya tak akan sekali pun sakitkan hati awak..Saya akan menjaga awak lebih dari nyawa saya sendiri..Awak..izinkanlah saya bertakhta di hati awak..Izinkanlah saya mencintai dan menyayangi diri awak..Izinkanlah saya memiliki diri awak..Saya tahu mungkin lepas ini,awak mungkin akan membenci saya tapi saya dah beritahu semua yang terpendam di dalam hati saya selama ini..".

Lah mamat ni,straight to the point nampak.Aku tanya terus jawab,kalau yer pun berbunga-bungalah skit bahasa tu,baru luahkan perasaan.Ni tak,,panjang lebar betul dia cakap tak sempat aku nak meyampuk..Kalut semacam..Tapi.memang betul lah sangkaan aku selama ini..Tapi aku tak boleh..Aku tak dapat bukakan pintu hati aku untuk dia..Hati aku dah tertutup rasanya untuk bercinta lagi..cukup lah semua kekecewaan yang aku telah dapat dulu..Aku tak nak pisang berbuah dua kali…Aku tak nak mencintai dan dicintai lagi..Biarkanlah aku hidup sendirian.Mungkin ini lebih baik bagi aku.Aku mengeluarkan kata-kata setelah agak lama berdiam diri setelah dia meluahkan perasaanya.

"Awak,saya minta maaf..Saya tak dapat terima awak.Saya tahu niat awak ikhlas tapi saya tak boleh awak.."

"Tapi kenapa awak?Awak takut saya akan lukakan hati awak,kecewakan awak macam lelaki-lelaki sebelum ni.???.Please lah awak,.Tolong bagi saya peluang untuk membuktikan cinta saya pada awak..Saya betul-betul
sayang kan awak..".

"Awak tak boleh paksa saya untuk mencintai awak..ya..itu salah satu sebabnya saya tak mahu bercinta lagi tapi sebab lain ialah saya memang tak mencintai awak.Kita Cuma kawan awak..Awak kena faham..

"Tapi kenapa awak?Kan cinta tu boleh di pupuk?,Please awak,Izinkan lah saya menyemai rasa cinta saya dalam diri awak..Tak kan lah hati awak langsung tak terbuka untuk saya?Cinta saya kat awak betul-betul ikhlas..Percayalah..Saya sayang kan awak sangat-sangat.."Kesedihan dia tak terbendung lagi.. Dia menangis.Sumpah!..Tak pernah lagi aku tengok lelaki menangis sebelum ini..Tapi dia tak boleh paksa aku..Hanya aku yang berhak buat keputusan,dia tak boleh paksa aku..Aku tak boleh lemah.Mungkin itu Cuma air mata palsu jer..yang dicurahkan hanya untuk seketika tapi akhirnya kekecewaan yang aku akan dapat.Tak boleh..Aku mesti kuat..

"Memang cinta di boleh di pupuk awak tapi tu semua bergantung pada hati awak..Masalahnya hati saya tak boleh dipupuk lagi untuk mencintai sesiapa termasuk awak..Tolong jangan paksa saya lagi awak..Awak cari lah orang yang lebih baik dari saya dan orang yang awak boleh semai cinta dalam hatinya tapi bukan saya awak."

Sedih di hati aku tidak terkata..Kenapa dia masih tak faham lagi?Cinta aku kat dia sangat mendalam.Tak mungkin ada orang lain yang boleh menggantikan tempat dia dalam hati aku..Hidup aku dah penuh dibayangi dengan cinta dia..

"Saya minta maaf kalau saya paksa awak tapi saya betul-betul sayangkan awak..Bagi lah saya peluang awak untuk tunjukkan cinta saya kat awak.."Aku merayu sekali lagi..Biar lah,ni semua untuk orang yang aku cinta juga.Aku tak kisah untuk banyak kali manapun aku merayu..

"Saya minta maaf sangat-sangat awak tapi hati saya belum terbuka lagi untuk menerima sesiapa dalam hidup saya.Sekali lagi saya minta maaf..Tolong jangan paksa saya lagi."

Aku tak tahan lagi dipaksa sedemikian rupa..Tanpa menunggu kata terakhir dari dia,aku mengangkat kaki untuk berlalu pergi tapi dia sempat menarik tangan aku.Aku cuba untuk melepaskan tangan dari dia dan berlakulah acara main tarik tangan tapi secara tiba-tiba MILO PANAS yang aku pesan tadi telah tertumpah di tangan aku time pelayan menghantar pesanan..Pelayan ni pun satu,time macam ni baru nak hantar order.Dari aku lapar dah jadi kenyang dah sekarang..Tak sempat aku merasa minuman kesukaan aku tu.Tak sempat diminum tapi tangan aku yang mendapat habuannya.

Aduh!sakit nya tidak terkata.Tangan aku yang putih melepak bertukar warna menjadi kemerah-merahan akibat dari MILO PANAS yang tertumpah di tangan aku itu.Aku menangis kerana kesakitan yang teramat sangat.Si dia menjadi kalut semacam.Tanpa berfikir panjang,air sejuk yang berada di atas meja terus dicurahkan ke tangan aku.Sapu tangan yang berada di dalam poker seluarnya dikeluarkan untuk mengelap tangan aku.Tak cukup dengan itu ais batu yang ada di dalam gelas diambil lalu diletakkan di atas tangan aku.Pelayan yang bersalah di atas kejadian ini tadi tak henti-henti memohon maaf.Pemilik restoran itu turut melakukan perkara yang sama dan mohon maaf di atas kelakuan pekerjanya itu dan kami tidak perlu membayar harga makanan tadi sebagai ganti rugi di atas kejadian yang menimpa diri ku.

"Bro,bawa lah dia ke klinik.Serius tu.Nanti melarat pula.melecur teruk tu.".Salah seorang pelanggan yang berada di dalam restoran itu memberikan cadangan bila melihat keadaan aku yang agak teruk.

Tanpa buang masa,dia memapah aku untuk masuk ke dalam kereta.Kerisauan di wajahnya jelas terpancar.Dalam perjalanan,dia tak henti-henti meminta aku bersabar dan bertahan.Sekejap tengok depan,pastu tengok aku..Perbuatan dia yang berulang kali itu merisaukan aku kerana takut accident lah plak nanti.Mana tak dia tak dapat menumpukan perhatian semasa memandu.Mesti lah aku risau kan.Kang tak pasal luka yang kecik jadi besar.

Sampai saja di klinik,dia terus mendaftarkan nama aku.Sebaik sahaja nama ku dipanggil aku terus masuk ke dalam bilik rawatan..Dalam setengah jam selepas itu,aku keluar.Si dia aku lihat masih dalam mood yang risau lagi.Sebaik sahaja melihat aku,dia terus berlari anak ke arah aku.

"Awak dah ok ker?Awak,saya betul-betul minta maaf.Kalau saya tak halang awak pergi tadi..Mungkin tak akan jadi macam ini kan.Saya minta maaf awak."Sambil menangis dia menuturkan kata..Menyesal di atas perbuatannya.

"Awak,dah lah tu.Bukan salah awak lah.Salah pelayan tu tadi.Saya dah ok lah awak.Melecur sikit jer ni.Dah lah tu ok.Jangan risau lagi ek.".

"Tapi awak saya betul-betul rasa bersalah.Saya takut kalau jadi apa-apa kat awak tadi.Bila tengok awak sakit,saya turut merasainya awak..Maafkan saya sekali lagi awak.."

"Awak jangan risau dah ok,saya tak ada apa-apa.Kena air panas jer awak,benda kecik jer tu.Dah lah tu ok,saya maafkan awak."Tiba-tiba hati aku menjadi lembut melihat keprihatinan yang dia tonjolkan.Dia betul-betul menyayangi aku.Apakah hati aku dah terbuka untuk terima dia?

"Thanks awak..Saya janji lepas ini saya tak akan paksa lagi awak untuk terima cinta saya.Saya hormati keputusan awak.Asalkan awak happy dan selamat,itu dah cukup bagi saya.Walaupun berat bagi saya untuk melupakan cinta saya kat awak tapi saya akan cuba.".

Aku tersenyum..yes,memang betul..Comform hati aku memang dah terbuka untuk menerima dia,malah perasaan cinta mula tumbuh dalam diri aku.Tak silap lagi.Kali ini aku tak akan tersilap lagi.Dia memang untuk aku.Hati aku dah penuh terisi oleh cinta dia.Semua ni sebab MILO PANAS tadi,minuman kesukaan aku..Kalau tak sampai bila-bila aku tak akan sedar yang cinta dia pada aku begitu mendalam.

"Awak,bila awak nak bawa saya jumpa parents awak??"

Dia tersenyum penuh bermakna dan tak henti-henti mengucapkan terima kasih pada ku…Tandanya dia tahu apa yang aku maksudkan tadi..Harapan aku semoga hubungan kami berpanjangan dan yang pasti nya aku harap pisang tak akan lagi berbuah dua kali.Biar berbuah sekali jer lah..hehe..gurau jer..Kerana MILO PANAS itu,cinta aku kat dia telah berputik.Mungkin pelik kan tapi tu lah kebenarannya…Dah banyak kali dia cuba buktikan cinta dia kat aku tapi disebabkan kejadian yang tak disengajakan ini berlaku,ia telah membuka mata,hati aku untuk melihat cinta yang begitu mendalam dalam hati dia.Terima kasih MILO PANAS!!!Kau telah membuka pintu hati ku....yahoo....

"Ni karya pertama saya.Bukan apa,saje nak mencuba..Time cuti semester ni lah nak try bakat kan.Tak tahu lah ada ke tak bakat saya ni..Di harap dapat terimalah dan saya mengharapkan komen dari anda semua.Komen yang positif dan negative saya terima seadannya..selamat bercuti gak wat semua pelajar pre commerce group 2 kota kinabalu sabah....Terima kasih..Assalamualaikum.."….
Jannah slumber
posted by Penulisan2u @ 1:59 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
41 Comments:
  • At 9/6/09 8:15 PG, Blogger M Fizan said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

  • At 9/6/09 8:18 PG, Blogger M Fizan said…

    WOW!! bez gak..
    sweet story..
    aritu bce cinta nescafe..
    skrg krana milo panas..
    i love it..
    gud job writer :D

     

  • At 9/6/09 2:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cam over la pulak laki menangis..ada ke laki camni? sama2 kite pikir

     

  • At 9/6/09 3:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la cite tu best bca kelakar pn da...mmg patut pn laki rasa cm 2 pkir2knla ek.....

     

  • At 9/6/09 4:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    klu kna milo panas prlu kna papah ka?
    anyway ok la...
    tp cpt sgt....
    semput aku mo baca....

     

  • At 9/6/09 5:14 PTG, Anonymous loser lover.. said…

    erm..kne milo jek pon,truk sgt ke??

    lau wat trok ckit maybe logik ckit..:)

     

  • At 9/6/09 7:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm....jln cite ok...tapi cepat sangat watak perempuan tu tima lelaki tuh...
    erm....nama kena la tunjuk gak...
    saya harap awak kaji dulu cara nak wat...
    saya ni baru umur 17 thun, tp sy just nk bg pndpt sy...
    maybe awak blh bntukkn dulu watak & perwatakan n jln cite yg simple but org leh wat kesimpulan...
    idea kan awak dah ada...sy hrp awak tingkatkan prestasi awak ye??
    k...

     

  • At 10/6/09 8:23 PG, Anonymous Alyaarissa said…

    Takde la menarik sgt...!tp
    Tahniah krn berani mencuba...

    Ayupali

     

  • At 10/6/09 3:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ar jugak...

     

  • At 10/6/09 5:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    setakat y saye taw...
    kate gandi diri 'aku' dlm novel/cerpen...
    just 4 one character jek...
    so..xder r keliru sgt tyme bace okeh??
    try to make it better ok~
    gud luck...

     

  • At 10/6/09 5:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haram xbez..cam pa g..law xrti tulis,xyah tulis..hahahaha

     

  • At 10/6/09 5:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahahaha.......cam tah aper2 jek..

     

  • At 10/6/09 11:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tol2.. xseswai dua kta gnti nma yg smer dgunakn... confuse....

     

  • At 11/6/09 1:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not so bad... simple n nice

     

  • At 11/6/09 6:29 PTG, Anonymous ummuirfan said…

    tahniah...teruskan usaha...

     

  • At 11/6/09 6:59 PTG, Anonymous akusendiri said…

    huuhuhh
    oke la,not bad
    tp part yg lelaki nangis tu..best jgk
    bkn sng nk tgk lelaki menangis sbb pempuan ;)

     

  • At 11/6/09 10:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gler lah lah..korang ni tak baik mengutuk tau..at least dia mencuba..pape lah...bagi lah kata2 motivasi skit pigi lah...

     

  • At 13/6/09 12:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x syookk lnsung

     

  • At 13/6/09 10:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..
    ceter ni boleh thn best..
    cube ade bab yg lki tu nngis cm x logik je...
    tpi ade gk sesetengh lki yg nngis...heheh
    mmg btol lh klu kne air MILO PANAS tngn le lecur..huhu
    sbb sy pnh kene..huhu
    apa2 pon..
    TAHNIAH sbb berani mencube..
    chaiyok!! chaiyok!!

     

  • At 13/6/09 10:50 PTG, Anonymous Honey_8722 said…

    bst la jg cta ni..gd job

     

  • At 14/6/09 2:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cpt btol pempuan tu terharu dgn laki tu kn?
    dhsyt btoi kne milo pns smpai kene papah,hahaha
    urm,to writer,troskn usaha anda!

     

  • At 14/6/09 7:33 PTG, Anonymous apitaini(haniey) said…

    ek eleh...kecoh r pompuan 2...kena milo pnas pn ngada2 nk nangis...over plek ja....

     

  • At 15/6/09 8:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sbenanye ade laki yg nanges kt luar sane tu..
    one of them is my bf...

     

  • At 15/6/09 3:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bosan la crite nih..

     

  • At 16/6/09 1:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la... sbb br 1st time kn..

     

  • At 19/6/09 4:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    utk pngomen no3,,mmg ade laki yg nges2 mcm tu..
    lg teruk pun ade..
    kes nye sy mintak ptus..
    merayu2nages2 smpai x ckup nafas..

    hurm..
    tanak kata pape..
    mgkin awk xpena jmpe kot laki cmtu..
    tp sy dah jmpe n btuah sgt dpt dia sbb dia trkenal ngn pnas baran leh tnduk kt sy..

    tu penulis..
    cite sweet tp bg sy agk mmbosankn sbb terlalu cpt..
    sila tmbh kn adegan..mcm mne mreka knl..
    ok..

    ~nEuR0 shEwAzni~

     

  • At 23/6/09 11:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ek eleh..pengomen kat atas..kecoh r. xyah la nak mention kat org..cam bangga jea..lau ko kawen ngan dia baru ko tau camne. masa bercinta mmg la. semua indah.

     

  • At 23/6/09 2:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh laa..first try kn..terus tingkatkan prestasi kurangkan kontroversi..heheh..

     

  • At 23/6/09 4:26 PTG, Anonymous aten said…

    ok la jgak

     

  • At 25/6/09 1:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ank aku y xsampe dua thn kn er panas xde la sampe kn papah

     

  • At 26/6/09 12:15 PTG, Anonymous tontolou said…

    Sini nii saya tak nak komen lain... cuma cam na si lelaki tuu 2 aproche si perempuan tuu... hehe....teknik 2lah yang pompuan lemah tuu.... ambil berat, tak kelamkabut... tak memaksa..... slow n steady.... pompuan nii cam na keras pun ada juga kelemahan tau..... sya nii da beratus tesis dah sya buat untuk PHD pasal pompuan nii..... kalau nak belajar ha, SMS la 0128229536..... pengerasnya KFC je...tak usah ayam putih....

     

  • At 28/6/09 4:22 PTG, Anonymous far_east said…

    not bad laa tp cam semua pengomen cakap citer nie terlalu cepat sgt ending dia...

     

  • At 30/6/09 11:33 PTG, Blogger Norain Ishak said…

    hhaha..gud try..
    citer da bez..
    tapi bagi saye la,tak kan ar pasal air tumpah ley jatuh cinta..ekekke..
    btw..
    citer yg menarik..!!
    =)

     

  • At 1/7/09 7:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    memng ada la laki akn nges krna pmpuan...my b...hehehe

     

  • At 11/7/09 1:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah..bezz r citew niy
    hehehe..
    gud job writer..

     

  • At 28/5/10 6:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jgn la kutuk
    at least die bru cuba

     

  • At 19/10/10 8:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    u got the talent lah babe. at least u try.
    tp harap panjg kan lg.
    nmpk sng sgt jth cinta.

     

  • At 5/5/11 12:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kne tngn jew.tp smpai kne papah?

     

  • At 26/6/11 11:53 PTG, Blogger aqilah said…

    confius skit bile smpai part monolog..
    xtau sape yg bercakap..

     

  • At 29/12/11 5:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok lah... x delah teruk sgt...
    nice but still famine...
    gud job writter..!

     

  • At 19/7/12 4:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best story..p x trok ar story nie
    keep it up writer n gud job

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group