BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Selasa, Jun 16, 2009
Cerpen : Hikayat Cinta Arisya
Nama Pena : Hana Norisa

Kereta BMW Amirul Hakimi tidak dapat dikawal. Dia memulas stereng sehabis mungkin untuk mengelak dari berlanggar dengan sebuah lori. Malangnya kereta yang dipandunya melanggar tebing jalan. Hadapan kereta tersebut hancur remuk. Kepala Amirul Hikmi terhantuk di stereng lalu dia pengsan.
"Encik, bangun lar," dia terasa ppinya ditampar. Amirul Hikmi tersedar. Kelopak matanya terasa berat untuk dibuka.
"Encik, are you okay?" soal suara itu lagi. Amirul Hikmi cuba menjawab tetapi gagal. Rahang mulutnya terasa sakit. Setelah itu, dia tidak lagi mendengar suara gadis itu. Barangkali gadis itu sudah pergi.
Selang beberapa minit, dia terdengar pintu keretanya dibuka. Amirul Hikmi terasa badannya ditarik keluar dari dalam kereta. Setelah itu, telinganya menangkap bunyi letupan. ’Kereta aku’ bisik hati kecilnya.
"Encik, bangun lar," suruh suara itu. Suara yang didengarnya mula-mula tadi. "Oh no. Call ambulan cepat," perintah suara itu. Kawannya segera menelefon ambulan. "Dah jom kita pergi," gesa kawannya. Amirul Hikmi memegang erat tangan gadis itu. Dia berharap gadis itu setia menanti disisinya sehingga ambulan tiba. Gadis itu seolah-olah enggan. Gadis itu menarik tangannya dan berlalu pergi. Amirul Hikmi pasrah. Secara tidak sengaja, dia tertarik gelang kayu milik gadis itu.
Selang beberapa lama kemudian, dia terdengar bunyi siren ambulan. Dia terasa badannya diangkat naik ke atas tandu.
*******
Pintu wad itu dibuka dengan kasar. Datin Rokiah terus menerpa ke arah Amirul Hikmi.
"Mi, cam mana boleh jadi macam ni?" soal Datin Rokiah. Dia lah yang paling panik apabila mendapat perkhabaran Amirul Hikmi dimasukkan ke dalam hospital.
"Tak de apa-apa lar mommy," jawab Amirul Hikmi, lemah. "Mommy, Mi nak minum. Mommy tolong belikan boleh?" pinta Amirul Hikmi. Pada mulanya, Datin Rokiah menyuruh Farouq yang membelinya tetapi Amirul Hikmi berkeras mahu ibunya yang pergi membeli minuman. Datin Rokiah segera beredar ke kafe untuk mendapatkan minuman yang dipinta Amirul Hikmi.
"What?" soal Amirul Hikmi kepada Farouq yang sedari tadi merenung dia.
"So, tell me. How did this mess end up like this?"
"Well, you know," Amirul Hikmi tidak menghabiskan ayatnya. Farouq tahu kenapa dia terlibat dalam kemalangan. Pasti lelaki itu mabuk malam tadi. Amirul Hikmi memang begitu. Hampir setiap malam pasti dia akan menghabiskan malamnya di kelab malam. Perempuan keliling pinggang. Agaknya begini anak orang kaya. Suka menghabiskan duit. Pelajaran pula entah kemana.
"Bila lah kau ni nak berubah?" soal Farouq, menggelang kepala. Matanya kini tertancap pada gelang yang dipegang Amirul Hikmi.
"Gelang perempuan mana pulak tu?" soalnya lagi.
"Yang selamatkan aku," Amirul Hikmi berterus terang. " Kalau bukan sebab dia. Aku dah takde lagi kat dunia ni. Kalau bukan dia yang tarik aku keluar , aku dah mati dalam letupan tu," terangnya lagi.
"Well, it seems like I have to thank her," ujar Farouq. "And…,"
"Farouq, aku nak minta kau carikan perempuan tu, boleh?" pinta Amirul Hikmi. Farouq mengangguk, bersetuju. "And aku rasa aku nak berubah lar," sambungnya lagi. Amirul Hikmi ingin berubah. Dia tidak mahu lagi hidupnya di penuhi perempuan dan arak. Dia ingin bertaubat. Dia pernah dihampiri ajal tatkala dia belum bersedia. Dia tidak mahu ajal menjemput dalam keadaan berdosa. Farouq bagaikan tidak percaya. Dia bersyukur rupanya kemalangan itu ada hikmahnya.
******
Jam menunjukkan pukul 12 tengah malam. Arisya masih lagi tercatuk di di depan komputer. Dia harus menyiapkan tugasan yang diberikan Profesor Amer malam ini juga. Dia kenal benar dengan Profesor Amer. Pensyarah itu tegas orangnya. Setiap tugasan yang diberikan mesti disiapkan tepat pada waktunya. Jari jemarinya masih lagi ligat menari-nari di atas papan kekunci komputer itu. Sesekali dia mematah-matahkan jarinya. Hinggalah sampai satu tahap, keletihan mengatasi segalanya.
"Woi, pompuan. Bangunlah," jerit Anissa sambil menujah-nujah kepala Arisya.
Arisya tersedar. Bukan sebab tujahan itu tapi disebabkan kenyaringan suara kakaknya yang memaksa dia bangun dari lelapnya. ’Sakit lar’ getus hati kecil Arisya.
"Woi, kau dengar tak apa yang aku kata ni?" soal Anissa.
Arisya mempamerkan muka ’blur’. Dia menggeleng.
"Kau dah siapkan assignment aku belum?"
"Sorry, kak. Isya tak sempat nak buat. Kerja Isya pun tak siap lagi," Arisya, berterus-terang. Malam tadi walaupun dia telah bersengkang mata menyiapkan tugasan itu, dia tetap tewas. Akhirnya dia tertidur diatas meja itu. Keletihan pulang dari kampung Qharziah belum habis lagi.
"Arghhh. Aku tak peduli," bantah Anissa.
Bang!
Semua barang yang berada diatas meja komputer Arisya ditolaknya. Barangan tersebut jatuh bersepah. Termasuklah fail-fail milik Arisya. "Ni tugasan kau kan?" tanya Anissa apabila terpandangkan fail tugasan Prof Amer milik Arisya. "Aku nak," ujar Anissa. Tugasan itu diambilnya dan terus berlalu pergi.
"Akak...," laung Arisya. Dia terduduk. Itulah tugasan yang akan dihantarnya nanti. Dia tidak tahu apa lagi alasan yang harus diberikan lagi pada Prof Amer. Sudah kerapkali Anissa perlakukan dia seperti itu. Setiap tugasan yang dia siapkan pasti akan diambil oleh Anissa. Kesudahannya semua kesalahan Anissa akan dijatuhkan keatasnya.
******
"Termasuk kali ini dah termasuk 3 kali awak tak hantar assignment saya pada masa yang saya nak," tegur Prof Amer.
"Maafkan saya Prof," pinta Arisya. Kini, hanya itu yang dia mampu lakukan.
"Maaf. Maaf. Itu je yang kamu tahu,"
Arisya hanya mampu menunduk. Dia tidak berani untuk menatap muka Prof Amer.
"Ini peluang terakhir. Tiada lagi peluang untuk kamu selepas ini. Saya nak tugasan tu berada atas meja saya tepat pukul 2 esok," Prof Amer memberi kata putus. Arisya akur. Kakinya melangkah keluar dari pejabat Prof Amer. Lemah.
******
Arisya mencari temannya Qharziah dan Farhana. Dia mendail nombor telefon mereka. Setelah beberapa deringan, panggilan dijawab.
"Korang kat mana?" Arisya menyoal. Kakinya terus melangkah ke hadapan.
"Kitorang kat kafe ni. Kau kat mana?" jawab Qharziah.
Arisya terus meletakkan telefon. Dia terus menuju ke kafe. Fikirannya jauh melayang. Dia sudah tidak sanggup lagi berjumpa dengan Prof Amer berhubung dengan kelewatannya menghantar tugasan yang diberi. Tiba-tiba perasaan menyesal menyelubunginya. ’Ni semua pasal mamat tu. Kalau aku tak gatal sangat nak tolong dia, mesti aku sempat balik and siapkan tugasan aku dan kak Anis’ gerutu hati kecil Arisya. Kakinya terus melangkah ke hadapan. Tanpa dia sedari, dirinya melanggar seseorang.
"Woi, buta ke?" marah pemuda itu. Dia mengibas-ngibas punggung seluarnya yang kotor akibat terjatuh.
"Sorry. Sorry," pohon Arisya. "Ya Allah, Amirul Hikmi." Arisya terkesima. Amirul Hikmi pujaan hatinya. Yang sentiasa diingatannya. Dia selalu berangan untuk berbual dengan Amirul Hikmi. Angan hanya tinggal angan. Amirul Hikmi terlalu ramai peminat. Tak mungkin Arisya dipandangnya.
"Are you okay?" Amirul Hikmi memecahkan kesunyian yang menyelubungi. Amirul Hikmi khuatir gadis dihadapannya berkecil hati. Almaklumlah, dia baru sahaja pulang dari pejabat Madam Lucy yang meminta dia mengulangi semester itu. Dia agak marah dengan keputusan itu lantas apabila terlanggar Arisya dia naik berang.
"Tak apa-apa," balas Arisya. Dia segera mengutip buku-buku yang jatuh bertaburan. Amirul Hikmi membantunya.
"Betul awak tak apa-apa?" Amirul Hikmi mencari kepastian.
"Betul,"
"Awak nak kemana?" soal Amirul Hikmi lagi. Arisya merasa pelik. Pada masa yang sama, hatinya teruja.
"Ke cafe," Arisya memberitahu. "Okay ar, saya pergi dulu. Kawan-kawan saya dah tunggu," sambung Arisya. Pasti Qharziah dan Farhana sudah lama menunggunya. Dia tersenyum. Ikhlas.
"Okay then. See you next time,"
‘See you next time. Alamak dia nak jumpa aku lagi ke?’ bisik hati kecilnya. ’Eh, tak kot..takkan lah dia nak jumpa aku lagi, siapa lar aku ni..tapi kitorang kan satu kolej’
******
"Wei, apsal Prof nak jumpa kau?" soal Qharziah. Jus oren yang dipesannya dihirup sampai habis. Dia sendiri tidak sedar bila habisnya. Mungkin dia terlalu asyik meminumnya sepanjang dia menunggu Arisya tadi.
"A’ah lar Isya. Kenapa Prof nak jumpa kau?" Farhana turut menyoal, ingin tahu.
"Pasal apa lagi? Ni mesti sebab kakak kau ’cilok’ assignment kau kan?" Qharziah mengagak.
Arisya mengangguk. "Prof bagi aku masa sampai esok tuk siapkan kan assignment dia," Arisya bersuara.
"Mmm. Okay ar tu. Nanti aku tolong kau," Farhana menghulurkan bantuan.
"Aku pun," Qharziah turut menghulurkan bantuan. "So, bila kita nak mula?"
"Malam ni!!!" ujar Arisya dan Farhana, serentak.
"Dah jom ar pergi. Kelas Madam dah nak start dah ni," ajak Qharziah. Mereka bertiga segera beredar dari situ.
*******
Dari kejauhan, kelihatan sekumpulan pelajar berkerumun. Kerumunan itu menarik perhatian Qharziah. Lantas dia bertanya pada salah seorang pelajar yang berada disitu.
"Apsal ni? Apa yang ‘kecah’ sangat nie?" tanya Qharziah.
"Tu," tunding seorang pelajar.
Pandangannya beralih ke papan kenyataan. Dia terpaku disitu. Tanpa disedari senyuman terukir dibibirnya. Setelah usai membaca kenyataan itu, dia beredar mendapatkan Farhana dan Arisya.
"Berita hangat," ujar Qharziah. Farhana dan Arisya mengangkat kening mereka. Tanda tidak faham. "Apa dia?" ujar mereka berdua, serentak.
"Beritanya adalah....Amirul Hikmi akan adakan satu majlis tari menari kat rumah dia sempena hari lahir dia....malam ni...semua student dijemut hadir...,"
"Great," ujar Farhana. "What’s the theme?" soal Farhana, berminat.
"Mask of Zorro," jawab Qharziah. "Don’t forget the mask!" Qharziah mengingatkan. Dia kelihatan sangat teruja.
"I gotta find a great costume," Farhana memasang angan-angan. Angan-angannya pecah berderai apabila pinggangnya disenggol.
"What?" Farhana bertanya.
"Tu," Qharziah memuncungkan bibirnya, cuba menunjukkan sesuatu.
"Lar, kenapa pulak ni?" tanya Farhana. Arisya diam seribu bahasa.
"Korang nak pergi ke majlis tu?" Arisya akhirnya bersuara.
"Mesti lar nak," Pantas Qharziah menjawab.
"Mmmm, Kalau macam tu tak pe lar. Aku balik dulu. Aku ada assignment nak kena submit esok," ujar Arisya, lemah. "Okay ar, Bye." Arisya berlalu pergi.
"Oh, no!" teriak Farhana. Dia menekup mulutnya.
"What?" Qharziah kebingungan.
"We promise Isya to help her tonight," Farhana teringatkan perbualan tadi. "Yang kita janji kat kantin tadi?!" Farhana mengingatkan apabila dia dapati Qharziah kebingungan.
"Oh, God. Macam mana aku boleh lupa ni?" Qharziah menepuk dahinya.
******
Arisya melemparkan beg kuliahnya ke atas katil lalu merebahkan dirinya. Dia mengeluh. Kalaulah Anissa tidak mengambil kertas kerjanya tadi, sudah pasti dia dapat pergi ke majlis malam ini. Kalau dan hanya kalau. Anissa memang begitu. Sejak dari kecil lagi suka membulinya. Dia tahu dan sedar kedudukan dirinya. Dia tahu dia itu hanyalah anak tiri ibu Anissa. Semenjak kematian papanya, ibu tiri dan kakak tirinya yang pada mulanya bersikap prihatin terus bertukar watak.
Mereka sewenang-wenangnya memperlakukan dia seperti hamba. Selama ini semua kerja dan tugasan disiapkan Arisya. Anissa tak pernah melakukan semuanya dengan usaha sendiri. Lamunannya terhenti apabila pintu biliknya terkuak.
"Oh, Mak Mah rupanya. Ingatkan siapa tadi?" ujar Arisya. Dia bingkas bangun dari katil.
"Termenung jauh nampak Cik Isya,"
"Eh, tak de lar. Cuma teringatkan assignment yang kena Isya siapkan malam ni,"
"Malam ni? Cik Isya tak pergi ke?" soal Mak Mah. Tangannya ligat menyusun pakaian yang baru sahaja selesai dilipat.
"Pergi? Pergi mana?" soalan Mak Mah tidak dijawabnya malah diajukan pula soalan lain.
"Majlis keraian tu. Cik Nissa sibuk shopping membuat persiapan tuk malam ni," Mak Mah memberitahu.
"Tak kot," balas Arisya, lemah.
"Tak pe lar kalau macam tu. Mak Mah pergi dulu ya? Nak pergi masak makanan tengahari," ujar Mak Mah lalu beredar dari bilik itu.’
Huh! Arisya mengeluh lagi. Majlis hari lahir Amirul Hikmi. Dia teringin sangat pergi ke majlis itu. Seumur hidupnya, dia tak pernah pergi ke majlis-majlis keraian. Ada sahaja alasan yang diberikan Anissa dan ibunya. Kesudahannya, dia tidak pernah tahu bagaimanakah rasanya pergi ke majlis keraian.
******
"Ko sure ke gadis yang kau cari tu akan datang malam nie?" Farouq menyoal Amirul Hikmi. Tangannya ligat menyusun buku-buku yang bertaburan di atas meja studi. ’Mamat ni pun satu. Kalau dah siap kerja tu kemas lar sikit meja ni’ gerutu Farouq.
"Apa yang kau bebelkan tu?" soal Amirul Hikmi, melabuhkan pungungnya di atas katil.
"Tak de apa-apa," Farouq mengelak. Dia kenal sangat perangai Amirul Hikmi. Amirul Hikmi tidak mungkin akan mengemaskan meja belajar sendiri kerana selama ini yang membersihkan pun adalah orang gajinya. Maklumlah, anak Datuk katakan. Atau mungkin benar dia telah berubah? Seperti yang dikatakan dulu? Mmmm.
"Entahlah. Aku pun tak tahu. Aku harap sangat dia datang malam ni. Kalau boleh aku nak jumpa dia. Aku nak cakap thanks kat dia. Kalau bukan sebab dia pasti aku dah tak ada kat dunia ni," Amirul Hikmi memulakan bicara. Matanya terpejam.
"Tapi kau sendiri tak tahu siapa dia kan?" Farouq mencari kepastian.
Amirul Hikmi membuka mata. Dia bingkas bangkit lalu duduk. "Memanglah. Tapi aku tak sure sangat. Mungkin ya and mungkin tak,"
"Apa yang buat kau sure sangat gadis yang selamatkan kau tu dia?"
"Entah. Tapi instinct aku kata macam tu," Amirul Hikmi mengakhiri perbualan. Dia mencapai tuala dan masuk ke bilik air meninggalkan Farouq yang sedang sibuk mengemas meja studinya.
*****
Ting! Tong!
Bunyi loceng bergema ke setiap pelosok rumah. Mahu tak mahu Arisya menuju ke pintu. Mak Mah tidak ada. Dia ke rumah anaknya di Petaling. Cucunya sakit. Dia harus menjaga cucunya sementara anaknya pergi mencari rezeki. Dia terperanjat apabila disergah oleh dua orang rakannya tatkala dia membuka pintu.
"Suprise," teriak Farhana dan Qharziah.
"Kenapa? Pelik?" Qharziah pula yang mengajukan soalan. Tanpa dijemput, mereka terus masuk ke rumah Arisya dan menuju ke bilik Arisya.
"Mana semua orang?" soal mereka lagi. Pelik kerana mereka tidak nampak kelibat seorang manusia pun dari tadi.
"Ibu dan kak Anis pergi rumah Datin Rokiah. Kan malam ni ada majlis keraian," Arisya, mengingatkan. Dia menyerahkan mug berisi air milo kepada Qharziah dan Farhana.
"Eh eleh. Suka hati dia je pergi sana. Dah lah kerja orang dia ambil. Pastu senang-senang je pergi enjoy. Tak tau ke orang lain kena siapkan kerja dia," gomel Qharziah.
"Eh, kenapa korang datang sini? Korang tak pergi ke party tu?" soal Arisya, Gomelan Qharziah diendahkan.
"Kenapa tak suka ke kitorang datang sini?" soal Farhana. Soalan Arisya tadi dijawab dengan soalan. Arisya menggeleng.
"Kitorang kan dah janji nak tolong kau. So, sebab tu lar kitorang datang ni," Persoalan itu terjawab akhirnya. "Dah, mana kerjanya?" Farhana terus duduk di depan komputer. Dia meneliti hasil tugasan Prof Amer yang telah Arisya siapkan separuh. Monitor komputer itu ditatapnya. "Ni eh?" soalnya. "Mmmm, sikit lagi siap ar ni....kalau kita work together. Ziah, apa lagi keluarkan ar laptop kau. Dah let’s do it now," perintah Farhana, tanpa menghiraukan soalan yang diajukan Arisya. Tanpa berlengah, Qharziah mengeluarkan laptopnya dan tugas dibahagikan. Setelah itu, mereka menyiapkan bahagian masing-masing.
*****
Kediaman Datuk Kamal semakin dipenuhi dengan orang. Dari jauh, kelihatan pelbagai jenis kostum diperagakan. Sedari tadi, dia mencari-cari bayangan seorang gadis. Ya, gadis petang tadi. Gadis yang dirasakan berjaya mencuri hatinya. Gadis yang dia yakin adalah penyelamatnya.
"Dah jumpa dia?" soal Farouq. Tangannya ligat membetulkan `bow tie’ milik Amirul Hikmi. Amirul Hikmi tampak sungguh segak memakai tuxedo. Amirul Hikmi tersenyum, hambar.
"Belum lagi,"
"You gotta find her tonight. If not, you have to forget about her," Farouq memperingatkan tujuan majlis itu diadakan.
Orang ramai kini menumpukan perhatian kearah tangga. Kelihatan Amirul Hikmi dengan segaknya sedang menuruni tangga. Para hadirin memberi laluan. Amirul Hikmi berasa gugup. Tetapi dia bertekad malam ini dia harus mencari gadis itu. Dia menggengam gelang itu seerat-eratnya. Malam ini gelang itulah yang akan mencari tuannya.
*****
Setelah berjam-jam mereka bertungkus lumus, akhirnya tugasan itu selesai. Mereka bertiga terbaring kepenatan. Farhana tersandar di atas kerusi di hadapan komputer. Qharziah di atas katil dan Arisya terbaring di lantai. "Akhirnya, siap juga," Qharziah bersuara. "Isya, pukul berapa?" soal Qharziah.
"Oh, god," Farhana tersentak. Dia bingkas bangun. "Sempat lagi ni," ujarnya. Tangannya mencapai telefon bimbit miliknya. Dia mendail nombor seseorang.
"Sempat? Maksud kau?" tanya Qharziah. Qharziah dan Arisya berpandangan. Meminta penjelasan. "Majlis hari jadi Amirul. Kan habis pukul 12. Sempat lagi," ujar Farhana.
"Oh, no. Kau semangat lagi ke nak pergi? Aku tak sanggup dah. Aku penat. Nak tidur," Qharziah menarik selimut. Dia terlupa dia sekarang berada di rumah Arisya. Farhana melihat Arisya. "Kau Isya?" soalnya.
"Entah ar," Arisya tidak tahu. Kalau ikutkan hati ingin sangat dia pergi ke majlis itu. Tapi dia tidak ada pakaian yang sesuai. Maka, hasratnya terpaksa dibatalkan.
"Alah, jangan ar macam ni," rengek Farhana. Dia berharap sangat Arisya pergi.
*****
Hari semakin larut. Jam di dinding berbunyi 11 kali menandakan sudah pukul 11 malam. Amirul Hikmi masih belum berjumpa dengan gadis itu. Dia sudah menari dengan hampir semua wanita disitu. Tiada satu pun yang memberikan reaksi yang dia mahu. Kalau benar salah seorang dari wanita yang dijemputnya pemilik gelang ini, pasti, si pemilik gelang, itu mengecamnya. Tapi tiada seorang pun yang mengaku. Pada mereka gelang itu tidak bermakna kerana diperbuat dari kayu. Hal ini mungkin berbeza sekiranya gelang itu adalah emas. Amirul Hikmi berhenti menari. Dia menuju ke arah Farouq lalu berkata sesuatu.
Amirul Hikmi memohon maaf lalu meminta diri. Dia kepenatan, Dia runsing tetapi langkahnya terhenti apabila terdengar bunyi langkah seseorang. Dia pantas pusing menghadap gadis itu. ’Gadis itu sungguh cantik. Gaunnya yang berwarna putih membuatkan dia kelihatan sangat suci dan bersih’ getus hati kecilnya. Amirul Hikmi melangkah ke arahnya. Dia menghulurkan tangannya. Gadis itu menyambut huluran tangan Amirul Hikmi. Mereka menari. Sedang asyik menari, Amirul Hikmi mengeluarkan gelang itu lalu ditunjukkan pada gadis itu.
Melihatkan raut muka gadis itu berubah, dia mulai cuak. ’Takkan ar dia ni pun bukan’ bisik hati kecilnya. Dia mengalah.
*******
"Mana awak dapat gelang saya?" gadis itu bersuara. Mereka kini tinggal berdua. Amirul Hikmi mengajak gadis itu bersiar-siar. Mereka singgah di gazebo milik keluarga Amirul Hikmi. Gazebo itu terletak berdekatan dengan rumahnya. Dia perlu bersendirian dengan gadis itu. Keadaan bising diruang tamu itu menarik Amirul Hikmi membuat keputusan tersebut.
Mendengarkan soalan itu, dia berpaling. " Ini gelang awak?" tanya Amirul Hikmi meminta kepastian. Gadis itu membalas dengan anggukan.
"Siapa nama awak?" tanyanya lagi.
"Farisya,"
"Mana awak dapat gelang saya?" gadis itu mengulang soalannya.
"Awak tak ingat?"
"Ingat apa?"
"Peristiwa malam kemalangan tu,"
"Owh, pasal kemalangan tu. Eh, tapi kenapa awak tanya? Macam mana awak tahu pasal kemalangan tu?" soal Farisya, pelik.
"Awak tak ingat siapa yang awak selamatkan?"
Farisya menggeleng. Seingatnya malam itu, dia memang menyelamatkan seseorang tapi dia tidak ingat siapa. Malam itu sangat gelap. Bulan seolah-olah bersembunyi disebalik awan. Malam itu dia bersama-sama dengan Qharziah dan Farhana. Mereka dalam perjalanan pulang ke rumah dari kampung Qharziah.

******
"Wei, berhenti....berhenti...berhenti," arah Arisya. Qharziah tiada plihan. Kereta itu di berhentikan di tepi jalan. "Kenapa ni?" soal Farhana, dalam keadaan mamai. Dia kelihatannya letih dan hanya tidur di sepanjang perjalanan.
"Ada accident," ujar Arisya. Dia bergegas keluar dari kereta dan pantas mendapatkan kereta tersebut. Dia menampar-nampar pemuda itu. Pemuda itu cedera parah. Dahinya berdarah. "Encik, bangun lar," soalnya lagi. Tiada jawapan.
Arisya terasa tangannya ditarik. "Kau buat apa ni?" tanya Qharziah.
"Kita kena selamatkan dia. Nyawa dia dalam bahaya," terang Arisya. " Tapi dah lewat malam ni," Qharziah mengingatkan. Mereka baru sahaja pulang dari kampung Qharziah. Ada kenduri doa selamat. Kebetulan mereka lalu di jalan itu. "Dah ar jom balik. Kita tak kenal dia pun. Entah-entah dia ni penjenayah ke? Lari masa kejar mengejar dengan polis," Qharziah membuat andaian. Arisya terpaksa akur.
Mereka menuju ke kereta. Langkah mereka terhenti apabila hidung mereka menangkap bau minyak. Serentak mereka menoleh. Minyak bocor! Arisya bergegas lari ke kereta pemuda itu. Qharziah mengekori. Arisya membuka pintu kereta dan menariknya keluar.
"Encik, bangun lar," pinta Arisya. "Oh no. Call ambulan cepat," perintah Arisya. Qharziah segera menelefon ambulan. "Dah jom kita pergi," saran Qharziah. Pemuda itu memegang erat tangan Arisya. Arisya segera menarik tangannya dan berlalu pergi. Tanpa disedari, gelang peninggalan arwah neneknya tertinggal di dalam genggaman pemuda itu.
Selang beberapa lama, dia terdengar bunyi siren ambulan. Dia terasa badannya diangkat naik ke atas.
*******
"Hello, are you here?" tegur Amirul Hikmi. Farisya tersentak. Lamunannya terhenti.
Amirul Hikmi mendekati Farisya. Dia cuba menanggalkan topeng Farisya. Farisya sempat menghalang. Amirul Hikmi mengerutkan dahinya.
Farisya melarikan mukanya. Cuba mengelak dari topengnya ditanggal. "Saya ingin kenal dengan penyelamat saya," Amirul Hikmi berterus-terang apabila mendapati Farisya tidak selesa dengan tindakannya.
"Tak perlu tahu, Saya ikhlas tolong awak. Baiklah. Saya kena pergi dulu. Kalau diizinkan-Nya kita berjumpa lagi.," ujar Farisya sebelum pergi.
"Macam mana saya nak kenal awak kalau saya tak tengok muka awak?" soal Amirul Hikmi.
"Awak akan tahu juga nanti," balas Farisya, tersenyum. Ihklas.
’Aku macam pernah tengok senyuman tu’ bisik hati kecilnya. Senyuman itu mengingatkan dia pada seseorang. Dia juga turut tersenyum.
******
Senyuman terukir dibibirnya. Dia tidak pernah menyangka akan dapat ke majlis keraian. Dia berasa sangat gembira. Malah, yang paling menggembirakan dia adalah ketika dia dapat menari bersama-sama dengan Amirul Hikmi yang selama ini menjadi kegilaan ramai. Setelah berbual dengannya, dia dapat merasakan Amirul Hikmi tidak seperti anggapan pelajar yang lain yang mengatakan Amirul Hikmi seorang yang teruk dan hanya tahu menghabiskan duit ibubapanya. Mungkin benar kata mereka. Tapi dia dapat melihat bahawa Amirul Hikmi telah berubah. Dalam diam, dia perasaannya terhadap pemuda itu semakin mendalam.
*******
Kelas Madam Lucy dibatalkan kerana masalah yang tidak dapat dielak. Arisya, Farhana dan Qharziah bergegas ke pejabat untuk menghantar tugasan Prof Amer. Setelah itu, mereka terus menuju ke cafe. Usai memesan minuman, mereka mencari tempat duduk. Farhana mengajak mereka berdua duduk ditepi tingkap.
"So, how’s last night?" tanya Qharziah. Pandangannya menghala ke Arisya.
"What?" Arisya menyoal kembali. Tidak tahu apa yang cuba ditanya Qharziah.
"Farisya Arisya, apa yang berlaku semalam? Bukan kau pergi ke semalam majlis itu?" soal Qharziah lagi.
"Owh, pasal tu. Memang ar pergi. Mulanya aku nak teman si Farhana ni tapi boleh pulak dia buat hal. Sakit perut lar. Ni lar. Tu lar," ngomel Arisya.
******
"Wei, kau masuk dulu. Aku nak pergi toilet jap. Sakit perut," Farhana memberitahu. Katanya, perutnya memulas-mulas. Dia perlu ke tandas. "Kau masuk dulu ea. Nanti kita jumpa kat dalam," ujar Farhana dan bergegas mencari toilet.
Nak tak nak Arisya harus masuk ke dalam. Bersendirian. Dia menarik nafas sedalam-dalam yang mungkin dan melangkah masuk. Dadanya berdegup kencang tatkala dia masuk ke perkarangan majlis itu. Semua mata tertumpu padanya. Jantungnya berdegup pantas.
Apa yang membuatkan dia sesak nafas adalah pemuda yang kini berada didepannya. Amirul Hikmi menghulurkan tangan untuk menari dengannya. Inilah peluang keemasan padanya. Dia menyambut huluran tangan itu dan mereka menari bersama-sama.
********
Qharziah tergelak besar mendengar cerita tersebut. Arisya hanya tersenyum. Muka Farhana mulai merah. Telefon Farhana berdering. Panggilan itu dijawab. Arisya dan Qharziah memandang Farhana. "Qharziah teman aku pergi ko-op," pinta Farhana. Qharziah enggan. Farhana menjengilkan matanya menyuruh Qharziah mengikutnya. Qharziah akur.
Selang beberapa minit, Amirul Hikmi tiba dimeja. Tanpa dijemput, Amirul Hikmi duduk. "Awak lupa gelang awak," ujarnya. Gelang itu, Amirul Hikmi letak diatas meja di hadapan Arisya.
Arisya panik. Gelang. Dia mahu mengambilnya tapi.....’Alamak, gelang aku. Aku lupa nak ambik lar semalam. Eh jap. Kalau aku ambil sekarang, mesti dia tahu yang semalam tu aku’ bisik hati kecil Arisya.
Melihatkan tiada reaksi dari Arisya, Amirul Hikmi terus-menerus memasang perangkap. Dia mengajukan pelbagai soalan perangkap.
"Semalam awak pergi mana?"
"Ehm, kat rumah. Siapkan assignmentProf Amer,"
"Betul awak tak kenal gelang ni?"
"Tak," Bohong Arisya.
"Oh, saya ingatkan ni gelang awak. Kalau macam tu, saya buang jelar," Amirul Hikmi memberitahu. Dia bingkas bangkit dan menuju ke tong sampah untuk membuang gelang itu.
"Jangan buang. Tu gelang saya," Akhinya, rahsia itu terbongkar. Dia terpaksa berterus terang kerana khuatir Amirul Hikmi akan membuang gelang peninggalan arwah neneknya.
"Hah, kan senang kalau awak bagitau dari awal-awal lagi," ujar Amirul Hikmi. Niatnya untuk membuang gelang itu dibatalkan. Dia kembali ke meja Arisya dan duduk.
"Jadi awaklah yang selamatkan saya malam tu kan? Semalam tu pun awak kan? Kenapa tak beritahu saya?" Tiga soalan disoal serentak.
"Banyaknya soalan awak," perli Arisya. Kalau diikutkan hatinya, dia tak nak beritahu kebenaran itu. Mana mungkin dia akan mengaku. Lelaki di hadapannya ini sangat popular di kalangan pelajar perempuan. Malah kakaknya juga turut meminati. Sebagai contoh, malam tadi ratusan ringgit diperhabiskan untuk menarik perhatian Amirul Hikmi. Habislah Arisya seandainya, kakaknya tahu.
"Sebab saya tak nak," balas Arisya.
"Tapi apa salah saya?"
"Awak tak salah apa-apa pun,"
"Tak mungkin awak marahkan seseorang itu kalau dia tak buat silapkan?"
"Sebab......" Arisya menelan liurnya.
"Sebab?" Amirul Hikmi menunggu jawapan.
"Dah ar. Malas nak layan awak," Arisya mencapai begnya lantas melangkah pergi dari situ.
"Sebab awak mulai sukakan saya," ujar Amirul Hikmi.
Langkah Arisya terhenti. Menoleh pun tidak.
"Tapi awak takut terluka. Betul tak? Awak takut terluka sebab terlalu ramai yang menyimpan perasaan pada saya," Dia melangkah ke arah Arisya lantas memegang bahu Arisya dan mendorong Arisya untuk memusing menghadpnya.
"Perasan lar awak ni," Arisya mengomel. Sangkanya Amirul Hikmi tidak mendengar ngomelannya.
Suasana kafe berubah. Orang ramai mulai berbisik-bisik.
"Salah tu. Bukan perasan tapi perasaan. Saya tahu tu semua. Saya sendiri dah lama sukakan awak. Cuma saya takde kekuatan untuk luahkan. Sejak kelmarin. Saya bersyukur sangat sebab awak selamatkan saya. Sebab awak saya berpeluang hidup dan berubah,"
"Saya tahu dulu saya player. Tapi sekarang tidak lagi. Pada mulanya saya memang nak berterima kasih pada penyelamat saya tapi akhirnya saya mulai jatuh cinta pada awak akibat ketaksuban saya mencari awak," luah Amirul Hikmi. Arisya terkesima.
"Mana awak tahu semua pasal accident tu," soal Arisya, kebingungan.
"Farhana,"
Rupanya dalang disebalik semua ni adalah Farhana. Dia sengaja memberi alasan sakit perut malam itu. Dia juga yang bersusah payah menyiapkan tugasan Prof Amer agar Arisya pergi ke majlis itu. Dia juga yang mencarikan gaun yang cantik untuknya. Semuanya semakin jelas kini. "Tapi kenapa dia..?"
"Cuba tengok tu!" Arisya menoleh ke arah Farhana. Farouq berdiri disebelahnya. Kini, jelaslah rupanya Farouq dan Farahana berpacaran.
******
"Awak belum jawab soalan saya?" soal Amirul Hikmi.
Arisya yang sedari tadi asyik melihat pelajar bermain bola tersentak. "Soalan apa?"
"Yang betul ke awak mulai sukakan saya?" Amirul Hikmi meminta kepastian.
Arisya mengerutkan dahinya. Berpura-pura tidak faham. ’Mamat ni tak reti-reti ke nak baca fikiran aku. Aku ni kan perempuan. Takkan lah aku yang kena luahkan dulu. Kata dulukan player, takkan tak tahu kot. Tapi betul ke dia dah berubah?’ Ada kekhuatiran bersarang di fikirannya.
Amirul Hikmi memandangnya tepat ke mata. Arisya terasa mukanya merah padam. Dia bingkas bangun dan ingin beredar.
"Saya akan pastikan awak jatuh cinta pada saya. Awak tunggu lar," laung Amirul Hikmi. Arisya merasa gembira tetapi baginya ini masih terlalu awal. Dia sendiri tidak dapat meramalkan masa depan. Tetapi dia akui hatinya kini terpaut pada insan yang bernama Amirul Hikmi.
~THE END~

Assalamualaiku,
ini cerpen pertama yang saya siapkan...
harap kalian enjoy dengan cerita ni....
cerita ni ala-ala cinderella cikit...hihihi...
komen je kalau tak suka...
harap saya dapat perbetulkan kesilapan saya...
posted by Penulisan2u @ 6:38 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
22 Comments:
  • At 16/6/09 7:23 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez gak ar.....

     

  • At 16/6/09 9:00 PG, Blogger Nina Aziz said…

    comey la story nie...


    cm cter a cinderella story lak...

     

  • At 16/6/09 9:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    1 n3 jeke hari ni?boringnyer..

     

  • At 16/6/09 9:14 PG, Anonymous FaIzAh said…

    so nice..btol2 cam cinderella n sikit2 cam cte my love patzzi tp cte ni ala-ala barat sikit coz ada tari-menari..kalau bleh watla cte islamik or ada adat ketimuran sikit..

     

  • At 16/6/09 9:15 PG, Blogger Org Ganu said…

    sweett...cinderella moden.hehe

     

  • At 16/6/09 9:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i LOVE fairy tales!!!

    good job for 1st trial..
    tp ada sikit2 yg kene amend here n there..

    eg.: lar tukar ke la (somehow its a distraction.. for me..)


    overall, i luv it!
    nice try~

     

  • At 16/6/09 11:42 PG, Blogger Farrez Hakim said…

    erk..cinderella ke nih?haha lawakla..kuat betul berangan
    pompuan biasala..=p

     

  • At 16/6/09 11:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cinderella yg trtggal gelang kayunya hehhehe

    but nice try....good job

     

  • At 16/6/09 12:32 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    best gak..ala2 cinderella gitu..

     

  • At 16/6/09 2:02 PTG, Anonymous mylia said…

    cite ni ok..best..tp sy stju ngn komen b4 ni...klu lar tu gnti ngn la...it's better...good luck utk crpen/novel awk yg akn dtg..

     

  • At 16/6/09 2:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cite ni..saya suka..teruskan penceritaan anda

     

  • At 16/6/09 2:04 PTG, Anonymous haiza langkawi said…

    best cite ni..teruskan percintaan anda..diharap anda tidak berhenti di sini..selamat berkarya...

     

  • At 16/6/09 7:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    1 n3 jeke hari ni?

     

  • At 16/6/09 8:53 PTG, Anonymous budi said…

    biasa je cte ni..

     

  • At 16/6/09 10:30 PTG, Anonymous aKu said…

    smbong la sikit lagi..
    huhu..
    best n sweet..
    truskan berkarya!

     

  • At 16/6/09 10:32 PTG, Anonymous zaim said…

    sweet ke? aku rasa cam cte mengarut jek
    lagi best cte nasuha tuh..islamik sikit,ada pengajaran
    cte ni x de pape pengajaran pown..

     

  • At 17/6/09 1:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnya cite ni...another version of cinderella

     

  • At 17/6/09 4:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eellekk.. comelah.. her 1st cerpen.. by da way gurl.. it is cool.. try ur best next time..

     

  • At 17/6/09 2:57 PTG, Anonymous narima said…

    try your best..better diperbaiki jalan ceritanyer..wat la yg berunsurkan islamik...

     

  • At 17/6/09 8:54 PTG, Blogger Hana Norisa said…

    assalamualaikum,
    terima kasih komen....
    semua komen saya akn ambik iktibar....
    sori sbb kesilpan ejaan...
    sy dh cuba betul kan...
    thanx sgt....
    maaf la sbb criter kebaratan cikit...
    pepe pun trimer kasih...
    visit my blog...http://hananorisa.blogspot.com

     

  • At 17/6/09 9:41 PTG, Blogger pembaca setia said…

    salam
    cite ni menarik.. tapi rasanya boleh disambung lagi tu
    selamat berkarya..

     

  • At 19/6/09 9:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    this story looks
    similar 2
    my love patzzi + cinderella story
    but the storyline is 2 short..
    xsempat nk feeling..
    haha..
    keep a gud work

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group