BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Jun 01, 2009
Cerpen : Double Z
Nama Pena : Z

"Apa ni?!" Panas hati Zul melihat sebuah buku di tempatnya. Zul menyelak, hah? Apa ni? Si Skematik maner pulak yang tulis mutiara kata, ayat- ayat falsafah ni? Hmm.. Interesting…. Zeno, Plato, Confucius, aiiii al-Ghazali pun ada. Skema maner buat buku ni?
"Woi, Zul! En. Syafiq panggil kau!" Tanpa sedar Zul membawa buku itu bersamanya.
"Cengkodok!!! Mana buku aku? " Zu berang. Ini kali pertama dia datang ke kelas tutorial itu. Atas alasan mahu menghantar assignment kembar tak seirasnya yang tertinggal di rumah pagi tadi. Zu melilau mencari hartanya. "Aiseh… siapa pula yang curi buku aku. Takkan buku macam itu pun ada orang nak sapu? Ni Muaz punya pasal lah ni!" Geram Zu memikirkan perangai adiknya yang lewat seminit darinya. Zu mencapai nsetnya dan suara operator tambah menyakitkan hatinya. "Cengkodok!!!!" Tiba-tiba Zu terdiam, alamak kelas…….
Zul terpaku. Aku kenal tanda ni. Aku kenal. Zul terpaku melihat simbol bunga matahari. Dia menyelak helaian seterusnya. Sekonyong-konyong gambar lukisan bunga matahari digam di situ. Tanpa disedari air matanya....... inilah yang aku cari selama ini.
………………………………………………………………………

Zul bermain-main dengan pennya. Huh, sunflower ni. Sejibik dengan yang ini. Zul merenung sebuah buku nota kecil. Gambar yang sama!
"Abang, Izat nak abang cari akak ni!" Tengku Aizat mengeluarkan sebuah buku. Zul mencapainya. Sunflower?
"Siapa punya ni?"
"Nilah akak yang tolong Izat punya. Akak bunga matahari. Dia cantik! Baik pulak tu " Zul membelek buku tersebut. Tiada nama, cuma penuh dengan lukisan. Cantik... Zul merenung pula adiknya, Tengku Aizat yang berusia 10 tahun yang baru sahaja mengalami kemalangan jalanraya. Menurut cerita Aizat, seorang kakak sunflower telah menolongnya dan membawanya ke hospital dan mendermakan darah kepadanya. Memang kebetulan, Aizat berdarah Bombay, satu jenis darah yang sukar ditemui. Dan gadis sunflower itu turut mempunyai darah yang sama. Zul terus menyiasat siapakah gadis misteri itu dan malangnya pihak hospital tidak mengetahui siapa gadis itu.
"Woit!" Zul tersentap. Sengal punya kawan. Kalau aku ada sakit jantung tadi!
"Kenapa?"
"Ni good news untuk kita. Huhu.. dah lama aku impikan saat-saat macam ni. Inikan detik yang aku nantikan selama ni…" Kamal dah mula dah…….. non-stop talking!
"Apanye?!"
"Hehe.. Kalau kau nak tahu, nama kita terpilih untuk Kem Bakti. Dan yang paling bestnya tunang aku Kamalia pun pergi sekali. "
"Eh, bukan dia dari fakulti lain ke? Dia akaun kan?"
"Loh, bukan ke ni program universiti, setiap fakulti akan hantar 4 wakil je. Fakulti kita, aku, kau , Muaz dengan Syaza."
"Muaz?" Zul menarik muka masam. Geram dia dengan budak itu. Berlagak bagus. Program terbaru yang dia uruskan dan Muaz adalah AJK pengangkutan, tapi mamat tu sibuk-sibuk pula menyibuk kerja orang lain last-last kerja sendiri terabai. Geram.....
"Ala, rileksla bro. Mesti ada hikmahnya kau kena dengan dia. Maybe ini cara kau nak rapatkan silaturrahim dengan dia.. Mesti best kan!"
"Kamal!!! " Zul mencampak pennya ke muka Kamal. Tengku Zulqarnain , entah keturunan kerabat diraja mana entah. Loaded tapi bukan spesies mamat kaya yang lain. Jenis family first, simple and outstanding! Anak sulung daripada 2 beradik tetapi sejak kematian adik bongsunya, Zul terpaksa menjaga ibunya yang trauma dengan kehilangan itu. Zul sendiri tidak menyangka yang Izat akan meninggalkan mereka secepat ini. Izat, budak nakal yang suka menyakitkan hati, apa yang dia nak mesti dia dapat, kalau tak….. merajuk… Tapi, cuma satu benda yang Zul tidak dapat tunaikan, mencari kakak sunflower.

…………………………………………………

"Ok, saya nak semua orang berpecah ikut kumpulan yang sudah diberi!" En. Meor menamatkan taklimat.
"Zulqarnain, Faridah, Zurina dan Muaz?!!" Zu menjerit. Ape halnya dalam punyala ramai orang aku dengan Muaz juga! " Zurina membebel. Tiba-tiba bahunya ditepuk.
"Hi, sayang!" Zu memandang ke belakang. Muaz dan seorang lagi mamat.
"Kenapalah dalam dunia ni kau juga muka yang nak menempek. Boring betullah! Aku tahulah kau minat aku tapi tak payahlah sampai rasuah AJK kem ni supaya satu group dengan aku." Zu menempelak. Muaz tersengih melihat kakak kembar tak seirasnya itu. Tak tahulah kenapa, asal apa –apa aktiviti je mesti diorang satu kumpulan. Memang tak boleh dipisahkan langsung.
"Banyaklah kau! Kau ni beruk pun tak ingin,heh! Ha, ni Zulqarnain! Dia satu group dengan kita tau, darling! " Zu terus mengetuk kepala Muaz. Cengkodok punya adik. Depan-depan oranglah kau nak buat ‘sumbang mahram’! Dari ekor matanya Zu dapat melihat Zulqarnain mencebik. Apahal jantan ni…. Belum apa-apa nak cari gaduh!
Apa kenalah perempuan cam ni! Nampak je cam baik, bertudung, t-shirt labuh huh, siap pakai stoking lagi. Tapi selamber je pegang anak teruna orang. Geli aku perempuan macam ni! Menyampah betul. Budget alim ke apa hah?
"Assalammualaikum, saya Zul! Budak Law"
"Salam, saya Zu! Amik medic."
"Hai, kita Ida! Amik Ekonomi."
"Aku Muaz! Law boy!"
"Ok, untuk tugasan pertama, saya nak semua orang duduk dalam kumpulan masing-masing dan cari seberapa banyak sumber yang anda boleh dapatkan dan khemah siap dipasang. Saya beri masa dalam 2 jam. Dan ingat, ini sahaja waktu yang awak ada, cari seberapa banyak daun kering dan kayu untuk unggun api. Tapi ingat jgn pandai-pandai petik daun dari pokok. Ingat, Tuhan melihat apa yang awak lakukan. Selepas ini kamu tak dibenarkan meninggalkan kawasan khemah."
Zul menilik jamnya. Perkhemahan selama 3 hari. Setiap kumpulan mesti mendirikan khemah dan mencari sumber. 2 buah khemah dan sumber?
"Saya nak pasang khemah!" Zu mengangkat tangan. Zul tersentak. Minah budget ni biar betul, budget tahu je. Karang roboh khemah tu karang. Muaz dan Faridah tersenyum.
"Pandai ke?" Zul meningkah.
"Aloo.. See the handla. Org yg skilful macam saya ni takkanla…"
"Hish, aku tak percayalah minah ni tahu pasang khemah. Nanti kumpulan kita dapat markah tercorot sebab khemah tak siap!" Zul terus memotong percakapan Zu.
"Kau ni pehal ha?! Ada masalah dengan aku ke? Dari tadi macam tak puas hati je!" Zu mula berang. Muaz mengundur. Jarang Zu gunakan perkataan aku ni.
"Aku cuma risau kalau tuuuut.... paham-paham la...." Zul membuat gaya khemah jatuh.
"Oit! Sudahlah.. Dah 5 minit kita buang masa ni. Ida dengan Muaz pergi cari bahan. Zu dengan Zul pasang khemah. Bila dah siap, korang terus cari bahan ye!" Ida memutuskan, kalau dibiarkan setahu tak berhenti ini.
Zu memandang Zul dengan hati yang bengkak, rasa dah bernanah. Hisy, mamat ni! Dah la tadi tadi asyik cebik kat aku. Ingat aku tak nampak! Kita tengoklah siapa pasang khemah lagi pandai! Zu terus melangkah ke tapak dan mula memasang khemah. Zul juga begitu. Minah ni! Nasib baiklah kau tu perempuan, harap khemah yang kau pasang tu hancur! Budget pandai sangat.
"Siap!" Zu mengemaskan pasak khemahnya. Di sebelahnya, Zul sedang ‘bergelut’ dengan khemahnya yang separuh siap. Zu ketawa kecil. Hampeh punya mamat, siapa yang rosakkan khemah sebenarnya ha?! Tulah, ingat perempuan tak pandai ke? Ni Zurinalah, tak payah panggil aku Zu kalau khemah pun tak boleh pasang.
"Need help?"
Zul mendongak. Zu tersengih memandangnya. Biar betul minah ni. Superb, 10 minit dah siap? Aku? Malu…… malu… Muka Zul berubah merah. Zu terus meneliti khemah yang dibuat Zul."Bak sini penukul tu." "Apahal kau ni? Ni kerja akulah!"
"Hish, budak ni! Aku tak nak kumpulan kita dapat markah tercorot sebab khemah tak siap. Bak!" Sengaja ditekankan perkataan tercorot itu. Bertambah merah muka Zul. Apalah mamat ni, berlagak tak tentu hala.Blushing pulak tu.. hahaha, tapi jambu jugak.
"Siap!" Serentak Zu dan Zul berkata. Tak sampai 5 minit khemah dah siap. Syukur. Zul memberi senyuman kepada Zu. Zu tersentak. Ohh, tahu pun mamat ni beradab. Zu membalas senyuman. Zul terpaku, dia senyum? Kenapa dia senyum? Alamak, aku yang senyum dulu, apa yang aku dah buat ni! Zul mencubit pipinya.
…………………………………………………

"Saya harap anda semua dah faham. Dalam tempoh 3 hari ni, handset anda semua akan disimpan. Kita takkan gunakan teknologi dalam tempoh 3 hari ni. Apa sahaja yang kamu mahu mesti kamu cari sendiri di dalam hutan. Kami akan berada di mana-mana sahaja dan jika ada penipuan berlaku, awas. Penyertaan kamu akan dibatalkan. Semoga berjaya!"
Muaz menyalakan unggun api. Muaz dan Zu memang biasa dengan kegiatan outdoor seperti ini. Setiap kali cuti, pasti mereka meneroka. Itulah untungnya kembar tak seiras lelaki dan perempuan. Umur sama, muhrim pun muhrim. Tambah lagi hobi sama, memang gempaklah! Kadang-kadang kasihan Zu mendengar cerita teman-temannya yang tak dibenarkan keluar atas alasan tak ada muhrim. Yelah, parents mana yang sanggup lepaskan anak dara keluar berkhemah dengan kawan-kawan. Risau…. Bab ini memang Zu sangat bersyukur, tapi entah kenapa dia lebih cenderung dengan kegiatan outdoor. Malah , Zu lebih hebat dalam beberapa hal berbanding Muaz. Zu handal bersilat dan berenang berbanding Muaz.
"Ok, kita dah tahu tujuan kem ini kan. Mengajar kita camne nak adapt di hutan. Sebelum apa-apa, saya nak tahu dalam group kita ada tak sesiapa yang berpenyakit, asma ke?" Zul bertanya.
Semua menggelengkan kepala. Zul menarik nafas lega. Selesai satu masalah.
"Esok kita ada tentatif kat sungai. Agak-agak apa ye?" soal Ida.
"Maybe nak lawan selam ke?" Muaz buat lawak bodoh.
"Gila ah, tak survivor langsung. Saya rasalah macam buat rakit kot." Zu mencelah.
"Rakit? Huh, serius susah. Macam mana nak buat? " Ida mengeluh.
"Rileks, saya pernah buat rakit waktu satu program dulu. Boleh kot.." Zul mencelah.
"Korang ni, budget macam betul je rakit. Dah, tidurlah! Esok mesti macam-macam aktiviti kan. Ok, assalammualaikum! Chow!" Muaz mengingatkan.
"Muaz!" Zu memanggil.
"Nape? " Muaz berpaling. Zul mula mencebik.’Pasangan bahagia’ ni memang buat aku menyampah.
"Jangan lupa taw!" Zu mengingatkan sambil menadah tangan. Muaz mengangguk dan memegang tangan Zu.
"Thanks… Akak juga taw,jangan lupa baca al-Mulk.." Zu cuma ketawa kecil sambil menggosok kepala Muaz. Huh, adik aku yang manja ni. Tapi yang aku cukup sayang dengan dia, tak pernah lupa ingatkan aku buat ibadat. Huhu… insap…
…………………………………………

"Ok, hari ni kita akan buat aktiviti di sungai ni. Dan aktiviti hari ini adalah anda semua perlu membuat satu rakit dan rakit siapa yang paling lama bertahan dalam air dan sampai ke garisan penamat paling cepat akan menang cabaran ini... "
"Zul!" Serentak Zu dan Zul memandang Ida. "Ya?!" Memandang satu sama lain, mereka tunduk malu. Siapa yang perasan ni? Ida ni pun, panggil gunalah makhraj yang betul. Zu ke Zul?
"Tulah, saper suruh nama dekat-dekat sama. Tukar namalah! Susah nak panggil! " Ida merungut.
"Panggil mamat ni Nain lah!" Zu menunjukkan jarinya kepada Zul.
"Apahal aku pula kena tukar nama?! Kaulah, tukar nama jadi Ina ke, Rina ke?" Zul membentak.
"So feminine…. Ina, Rina. Oh, supposed Rina better!" Muaz ketawa.
"Shut up Muaz! Aku tetap nak jadi Zu. Kau je tukar nama. Qar ke, Qarna ke, Arna ke, Nain ke?"
"Weh, mangkuk. Aku pun nak jadi Zul je! Hai,Rina!"
"Woi, kuali bontot hitam! Selamber je panggil aku mangkuk! Aku Zu lah! "
"Kau ni kan!!"
" Oit!!!! Stop! Stop! Korang tak boleh berhenti bergaduh ke? Bila nak buat rakit ni? En. Zulqarnain! Cik Zurina! Baik kita buatkan kerja sekarang! Karang aku pulak meledak ni." Muaz mula naik angin.. Over pula kakak dengan bakal ‘abang ipar’ aku ni. Zu dan Zul memandang keliling. Tinggal mereka sahaja kumpulan yang belum berganjak. Tanpa memandang satu sama lain mereka bergerak.
"Aduh! " Zu menggaduh kesakitan. Dia jatuh terjelepok. Sakitnya! Muaz, Zul dan Ida sudah ke depan. Zul menoleh ke belakang. Pehal minah ni! Senggugut ke? Zul patah balik. Ya ALLAH!
"Kenapa ni?"
"Jatuh! Tersadung tadi!" Zu bangun dan pelik apabila Zul secara tiba-tiba memalingkan kepalanya. Zul terus membuka sweaternya dan memberi kepada Zu. Zu memandang tubuhnya dan Ya ALLAH. Bahunya terdedah. Berdarah. Patutlah rasa sakit semacam je tadi. Mungkin tercarik dek pokok tadi. Zu tunduk malu dan terus memakai sweater Zul. "Thanks" Zu mengangkat buluh yang terjatuh tadi.
"Tak payah angkat. Biar saya je yang angkat. Kaki awak sakit lagi kan?" Zu mengangguk. Zul tersenyum. Comel gak minah ni. Huh, apa aku cakap ni? Mustahil minah garang ni comel. Tapi memang dia comel. Zul….. jangan fikir jauh…
Hmmm… gentleman gak mamat bontot kuali ni! Hensem jugak dia ni! Hish, aku mengigau ke? Mustahil mamat sengal ni hensem. Tapi, memang dia hensem pun. Hmm.. bau sweater ni pun…. Wangi… Eh, Zu… jangan melalut….
Sesampainya di sungai, Ida dan Muaz terkesima. Hait, pehal pulak kakak kesayangan aku ni pakai sweater Zul ni. Diorang buat apa? Muaz terus memapah Zu dan melihat keadaannya. Zul terkejut apabila Muaz menepuk belakang Zu. Gila apa? Ingat suami isteri ke senang-senang pegang tak muhrim ni. Geram betul aku tengok maksiat ni. "Woit, tak reti nak buat kerja ke?" Zul melaung. Zu menjeling, tak nampak ke aku sakit ni! Tak ada hati perut langsung. Zu terus melangkah laju dan meneruskan aktiviti. Hei, ni Zu lah, takkan sakit macam ini pun aku nak gedik. Baru je aku nak ubah pandangan aku pada dia. Rupanya memang mamat bontot kuali ! Hati hitam!! Sabar Zu….. sabar…
……………………………………………………

Zul tergelak. Memang dia tidak menyangka perempuan budget Miss Kuat itu sanggup menahan sakit semata-mata nak tunjuk betapa kuatnya dia. Paling tak boleh tahan apabila Zu masih boleh berlagak walaupun mukanya jelas menahan sakit. Haru…… Entah kenapa malam ni Zul tak boleh tidur, kebetulan pula malam ini bulan cantik, penuh bintang. Cantik.. Zul teringatkan Aizat, Aizat sukakan bulan purnama.
Hachummm!! Zul tersentak. Siapa tu? Seram sejuk pula Zul. Hish, lelaki macho macam aku mana boleh kuss semangat! Zul meninjau dan terkejut….. kelihatan Zu sedang menulis sambil menghirup secawan kopi.
"Hoi!!!" Zu tersentap. Aiseh, bontot kuali ni! Mengganggu ketenteraman aku je. Zu terus menyorokkan bukunya.
"Nak apa? Tak boleh tengok hidup orang senang ke?" Zu membentak.
"Awak...Cantikkan bulan malam ni?" Zu terkejut. Apasal mamat ni berubah. Jadi-jadian ke? Tetiba romantic semacam. Naik bulu roma Zu.
"Awak tahu tak, adik saya suka sangat malam macam ni. Bulan penuh, bintang banyak… Kalau malam macam ni, mesti kami tidur di pondok je," Zu makin bingung! Apahal ramah semacam je ni.
"Adik?" Zu mula melayan. Layan je lah, kenapa aku rasa sedih je tengok mamat ni. Macam orang tak keruan je. Entah-entah mengigau tak? Sleep walking? Sebab tu tetiba je berubah identity ni.
"Arwah adik saya. Dia meninggal lepas accident. Tapi, bukan sebab accident, rupanya dia dah ada kanser tulang sebelum accident lagi. Dia pesan nak jumpa seseorang sebelum meninggal tapi saya tak dapat tunaikan sebab tak dapat kesan orang tu. Dia kata orang tu yang banyak tolong dia waktu dia accident dulu.. Waktu dia hilang ingatan, orang tu yang jaga dia.. " Zul mula merasakan air hangat mengalir di pipinya. Dia sudah penat menanggung hal ini sendiri. Malam ini tiba-tiba dia ingin meluahkan….
"Lepas Aizat meninggal, mama jadi seriau! Dia tak boleh terima hakikat. Mama tak mahu makan, minum. Mama rasa bersalah sebab tak boleh tunaikan keinginan terakhir Aizat sampailah sekarang.." Zu terpaku, siapa sangka mamat sengal ni ada masalah. Sedih pula mendengarnya.
"Sabarlah, setiap yang berlaku ada hikmahnya. Mungkin tak lama lagi awak akan jumpa orang yang awak cari tu.Saya doakan supaya awak berjumpa dengan dia. InsyaALLAH awak akan berjumpa dengan dia. Pasal mama awak, banyakkan berdoa. Percayalah semua yang berlaku ada hikmah."
Zul menatap Zu. Rasa mendapat kekuatan dari kata-kata itu. Kenapa tiba-tiba hatinya berdebar. Tak boleh jadi ni. Dup Dap! Dup Dap! Rasa macam trakea tersumbat.. Zu blushing. Apahal mamat ni pandang aku macam tu? Tahulah aku ni comel tapi… Zu bingkas bangun. "Saya nak tidur!" Zul turut bangun, "SSa..asasaa… ya puuun nak tidur!" Zul berpura-pura mengeliat dan terus berlari memasuki khemahnya.
………………………………………………………

Ida dan Muaz berpandangan. Kenapa dengan dua orang ahli kumpulan kita ni. Dari tadi diam je.. Pandang pun tak, kalau tak ada je masalah! Zu dan Zul masing-masing tidak berani memandang satu sama lain. Malu… Zul menampar-nampar pipinya apabila bangun pagi tadi. Kenapalah aku ni tolol sangat! Kenapa aku cerita masalah aku pada minah tu. Mengganggu kemachoan aku je, dah la menangis! Depan perempuan pula.. Argh!!!!! Malu.... Zu mengetap bibirnya. Aku ni pun tolol sangat melayan bontot kuali ni kenapa?! Gila betul! Siang itu berlalu tanpa sebarang pergaduhan.
Zu mengedipkan matanya. Betul ke apa aku dengar ni? Kenapa macam dengar suara orang kat semak tu? Zu menghampiri dengan langkah berhati-hati dan YA ALLAH!!!
"Astaghfirullahalazim, apa korang buat ni?" Zu memejamkan matanya apabila melihat satu pasangan yang separuh telanjang.
"Hoi, perempuan!Kau apahal nak sibuk hal kami! Blalah!!" lelaki itu menengking. Dasar jantan bodoh, dah buat dosa boleh berlagak lagi.
"Korang tahu tak yang apa korang buat ni berdosa. Sedarlah diri korang tu Islam. Tahu tak hukuman zina ni, 100 kali sebat tau baru dosa korang terampun. Kalau korang bayar denda atau masuk jail pun tak terampun dosa korang tau."
"Hish, minah ni. Saje je nak menyakitkan hati aku! Tak payah jadi ustazah lah kat sini. " Lelaki itu mula mengangkat tangannya.
"Woi, jgn kurang ajar!" kedengaran suara dari belakang Zu. Tapi belum sempat Zul datang, HIARKH! Satu tendangan tepat di badan lelaki kurang ajar itu. Zu membuka langkah silatnya. Dia terduduk menahan sakit. "Perempuan bodoh!" tangannya diangkat semula dan Zul terus menahan lelaki itu. Kurang ajar, menjatuhkan maruah lelaki je. Adake lelaki nak pukul perempuan? Tak manly langsung.
" Korang sedar tak benda ini berdosa, selamat sempat kami jumpa sebelum korang buat dosa. Bodoh, kalau dah gatal sangat kahwinlah! Janganlan memalukan agama!" Zul menyinga. Panas betul hatinya, sudah buat dosa boleh buat muka toye je. Tambah menyakitkan hatinya apabila lelaki kurang ajar ini main tangan dengan Zu.
"Apahal ni… Even sentuh dengan muhrim pun berdosa, apa lagi dengan benda yang awak nak buat tadi. Fikirlah, muda ni memang nafsu tinggi, semua orang ada nafsu. Tapi gunalah di jalan yang halal. Minta maaf kalau saya singgung hati awak, tapi kenapa awak pakai macam ini? " Zu terkejut apabila mendapati gadis itu hanya memakai tube dan seluar pendek dan sweater disarung di luar tubuhnya.
"Woi,perempuan! Kau siapa ha, nak tegur baju aku? Kau punya duit ke?" perempuan tadi mula meradang. Aku dengar kau ceramah pun da cukup baik, lebih-lebih pula.
"Memang bukan duit aku, tapi kau sedar tak kau tu agama apa? Islam kan? Fikirlah, tutup aurat tu wajib ke tak? Nak tunggu hidayah? Tipulah kalau kata tak dapat seru lagi, ada pernah kau baca termaktub dalam mana-mana tak tutup aurat lepas baligh sebelum dapat seru tu tak berdosa?! Pernah?!" Perlahan-lahan gadis tu menggelengkan kepalanya.
"Saya sayangkan awak, sebagai kawan. Bukan nak condemn, betul saya ikhlas! Tapi kalau awak tak sayang diri sendiri, macam mana saya nak bantu? Saya tak minta awak terus berubah segalanya, tapi sekurangnya buatlah sedikit perubahan. Kita masih muda, even saya tudung litup macam ni pun saya still boleh enjoy. Boleh je survive kat hutan ni. " Zu mula memberi ruang kepada gadis itu berfikir. Semua ada otak, boleh fikir baik buruk.
"Aku nak balik khemah, " tutur gadis itu. Zu tersenyum. Kedua mereka bangun.
"Nita, u nak pergi mana?" lelaki tadi memanggil. Nita meneruskan langkahnya.
"Kalau u pergi, kita........"
"Aku nak clash!!" Nita menjerit sebelum berlari pergi. Ketiga mereka terkejut tambah-tambah Fikri. "Apa kau cakap kat dia ha pompuan?" Sebelum sempat tangan kasar Fikri singgah di pipi Zu, satu tumbukan dihadiahkan Zul. Berani lagi! Zu masih terkejut dari serangan yang tidak diduganya.
"Kurang ajar betul! Hei, anak jantan tak pukul perempuan lah! Pengecut!! Jangan kau berani rosakkan anak dara orang lagi, kalau tak nahas kau!" Zu menengking. Jantan tak guna! Fikri terus berlari pergi dari situ.
Zul ketawa.Garangnya minah ni. Tiba-tiba tawanya mati. "Aku ada benda penting nak tanya kau." "Apa dia?" Zu mula risau.
"Minta maaflah, tapi kau selamber je guna alasan agama tapi kau dengan Muaz tu? Selamber je pegang-pegang. Tolongla jangan hina agama.." Zu menarik nafas lega. Itu je ke? Aku ingatkan apa bendanya. Zu tersenyum. Zul pula pelik. Gila apa minah ni, aku tegur dia boleh senyum badak je.
"Itu adik akulah. Adik kembar aku, Muaz!" Tiba giliran Zul terperanjat beruk. A..Aaa..Diiik??!!
"Kau jangan buat cerita, muka korang tak sama pun." Zul terasa dipermainkan.
"Oit, encik.. takkan tak pernah dengar kembar tak seiras? Buat apa aku nak tipu kau. Takde pekdahnya. Dahla, aku ngantuklah.. ok, bye!"
Kembar???!!!! Biar betul!! Ahhh.. aku pun dah mengantuklah pulak. Eh, apa ni? Mata Zul terbeliak! Lukisan sunflower?
………………………………………………………

Sudah seminggu sejak kem Bakti berlalu. Alhamdulillah kumpulan mereka berjaya mendapat tempat ke-2. Tapi, ada perkara yang mengganggu fikiran Zu. ZUL. Zu pelik dengan Zul. Pada hari terakhir dia perasan yang Zul asyik merenungnya tapi apabila dia memandang, Zul akan mengalihkan pandangannya. Kenapa? Kalau dah tangkap cintan pun bagitaw je la terus terang. Hehehe, perasan pulak aku ni.
"Kakak, sunflower lagi! " Muaz menghulurkan sunflower buat kakak kesayangannya. Pelik, kali ke-3 dia menerima sunflower. Muaz pula langsung tidak mahu menceritakan daripada siapa, cuma senyum kambing bila dia bertanya. Tapi yang lebih pelik lagi kenapa orang itu tahu yang Zu sukakan sunflower,jarang orang hadiahkan bunga ini.
"Muaz!! Siapa? " Zu hampa apabila mendengar bunyi pintu bilik Muaz ditutup. Menyoroklah tu. Cengkodok basi punya adik! Eh, ada kad? ‘Hope to see u dis Sunday at Café Indah. 9.00 am. Bring Muaz along..’ What?! Tapi inilah kesempatan untuk melihat S.A(Secret admirer) a.k.a peminat misterinya. Huhu.. perasannya aku, ntah-ntah perempuan yang kasi.
Sunday,9.00 a.m…. Café Indah…
"Assalammualaikum."
"Waalaikummussalam." Zu berpaling dan tersentak. Zulqarnain? Diakah? Muaz tersengih. Apa dah jadi ni? Zul tersenyum.
"Awak ingat tak apa yang saya ceritakan dulu. Pasal adik saya?" Zu mengangguk. Still dalam mode blurr…. Apa kena mengena dengan aku pulak?
"Orang yang dia nak jumpa sebelum meninggal adalah kakak sunflower. " Zu mula teringat. Budak comel berusia 10 tahun yang dia jumpa.
"Akif……."seorang kanak-kanak yang dia jumpa dalam gaung waktu tersesat dalam satu ekpedisi di Sabah. Budak itu cedera parah dan hilang ingatan. Jadi, Zu memanggilnya Akif. Seminggu mereka terperangkap dalam gaung sebelum dikesan dan sewaktu diselamatkan, Akif terhentak pada batu besar dan mengalami pendarahan serius. Mujur darah mereka sama, lalu Zu menderma meskipun Zu hampir mati akibat menderma terlampau banyak dalam keadaan yang sangat lemah. Apabila Zu sedar, dia sudah berada di rumah di Perak dan tidak sempat menemui Akif. Selama ini dia melukis bunga matahari untuk dihadiahkan pada akif tapi.... impiannya hancur.... Akif.. minta maaf, kakaka tak dapat tunaikan janji.
" Akif…….Akif dah mati?" perlahan Zu bertanya. Hatinya sebak. Rasa bersalah kerana tidak sempat menemui Akif. Perlahan-lahan air matanya turun menitik di meja.Akif................ maafkan akak..
"Saya harap sangat awak sudi jumpa mama dan papa saya, mereka sedang tunggu di rumah. " Zul membuka bicara. Zu memandang Muaz dan Muaz mengangguk. Zu mengangguk. Hatinya dipagut sedih.
" Inilah dia orang yang kita cari selama ini!" Tengku Zawiyah terus memeluk Zu seeratnya. Sungguh dia berasa amat gembira bertemu Zu. Tengku Khalid cuma mampu menitiskan air matanya. Harapannya selepas ini Tengku Zawiyah tidak akan menyalahkan dirinya lagi. Tiba-tiba, Tengku Zawiyah bernafas kencang sebelum jatuh pengsan.
"Tengku terkena strok tapi tidak terlalu bahaya. Jangan risau tapi jangan buat sesuatu yang menyedihkan Tengku." Zul mengangguk. Lega hati Zu mendengarnya. Zul dan Tengku Khalid masuk ke dalam bilik itu. Zu serba salah untuk masuk dan menunggu di luar. Tiba-tiba, Zul memanggilnya masuk.
"Mak Cik kena berehat…." Zu memegang tangan Tengku Zawiyah.
"Jangan panggil mak cik, panggil mama.." Zu serba salah dan memandang Zul. Zul mengangguk.
"Mama...." Tengku Zawiyah tersenyum.
"Mama nak Zul kahwin dengan Zurina..." Semua mata terbelalak. Mama betul ke tak ni?
"Ha!!!" Zul dan Zurina tersentap. Apa ni... Tak mungkin! Takkan nak kahwin dengan?
"Mama rasa itu sahaja cara mama dapat hilangkan rasa bersalah ni... Tolonglah setuju Zurina... Tolonglah... Mama merayu..." Dada Tengku Zawiyah mula berombak-rombak. Zu mula panik. Ya Allah, ujian apa yang kau timpakan ini.. perlahan Zu mengangguk lemah. Mengangguk tanpa sebarang keikhlasan. Habislah aku.. termakan sumpah sendiri…
Zul, Tengku Khalid dan Muaz tergamam. Gila ah....
posted by Penulisan2u @ 12:50 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
14 Comments:
  • At 1/6/09 3:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mcm tergantung jer...

     

  • At 1/6/09 3:23 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet...
    tp cam tergantung ja?!!!
    nk wat smbgn lg ka?

     

  • At 1/6/09 3:56 PG, Blogger Penulisan2u said…

    sambung tuh

     

  • At 2/6/09 6:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kenape gantung x bertali nie..please be continue..

     

  • At 3/6/09 9:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala..
    npe ending mcm nie..
    can u make it longer??
    atleast cter r dieorg kwen ke
    cter da bes da..
    islamic sket..
    bgus...
    tpi nk tau ending gak...

     

  • At 4/6/09 3:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mcm ala-ala serabut sikit
    meaning to say, the dialogue
    storyline da chantek
    yg x tahannya.. tengku zawiyah n tengku khalid
    hahah! kebetulan ke apa..?

     

  • At 6/6/09 2:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez lar citer nie...tp hrp2 ade sambungan..ada persoalan yg blm trjwb..k..?

     

  • At 7/6/09 12:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    stju2..cter nie cam trgntung lar..
    tp cter nie bezz..
    sweetzz..

     

  • At 8/6/09 4:31 PTG, Anonymous aKu said…

    best, menarik tp ending tergantung..
    hopefully ada smbungan..
    truskan berkarya!

     

  • At 27/6/09 10:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    .

     

  • At 1/8/09 1:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen ka novel nie???konpiusla..

     

  • At 14/8/09 3:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sambungla..apasal bagi tergantung gitu..

     

  • At 25/12/10 1:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm.....satu jew saye nak komen....napew citew nie mcm tergantung????????????

     

  • At 19/4/11 10:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tergantung sngat2 seyh...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group