BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Jun 22, 2009
Cerpen : Doakan aku bahagia
Nama Pena : gurl_88

"Saya sayang awak.." Luah Hafiz ikhlas.

"Gila!" cepat Sya bersuara..

"Yes,I'm madly in love with you.."

"Whatever.." Pantas Sya melangkah mahu beredar dari situ.Jika dia berlama-lama di situ sudah pasti dia akan mengikut jejak lelaki itu.Sewel!

Terkocoh-kocoh Hafiz mengejar dari belakang.Dia belum puas meluahkan perasaan pada gadis itu.Sejak minggu lepas lagi dia cuba menghulur salam perkenalan kepada gadis itu.Namun gadis itu tetap dingin.Hati lelakinya meronta-ronta ingin mengenali gadis yang berjaya membuat jiwa lelakinya resah.

"Awak ikut saya,saya panggil Pakcik Musa." Ugut Sya sambil mempercepatkan langkahnya.

"Panggillah,awak ingat saya takut? Pakcik Musa tu kamcing dengan saya tau." Hafiz ketawa.Dia memang baik dengan pengawal keselamatan universiti tersebut..Malah Pakcik Musa telah dianggap seperti ayahnya sendiri.

Sya mendengus geram.Dia tidak tahu bagaimana cara untuk dia melarikan diri dari Hafiz.Kehadiran Hafiz membuatkan hidupnya tidak tenang.Ada sahaja agenda lelaki itu.

"Kenapa susah sangat awak nak berkawan dengan saya? Saya bukannya nak ajak awak kahwin pun.Ehemm kalau awak nak kahwin dengan saya pun,saya setuju je.." Hafiz tertawa kecil di hujung kata-katawa.

Sya berhenti melangkah dan berpaling ke arah Hafiz yang sedang tersengih."Tak ingin saya nak kahwin dengan awak.Menyusahkan hidup saya saja.Boleh tak kalau awak jangan ganggu saya." Sya manjawab geram.

"Betul ni tak nak kahwin dengan saya? Saya hensem tau." Hafiz cuba menyaingi langkah Lin.

"Hensem tapi perangai buruk buat apa." Ye,memang Sya akui Hafiz hensem.Itu tidak dapat dinafikannya.Hensem bukan jaminan atau kayu ukur untuk dia memulakan persahabatan dengan seseorang.Dia lebih menilai sikap dari sifat luaran.

"Siapa cakap perangai saya buruk? Solat saya tak tinggal,Quran pun saya dah khatam tau." Hafiz berkata-kata seolah mempromosikan dirinya.Menunggu Lin bersetuju 'membeli' dirinya.

"Sudahlah En.Mohd Hafiz.Saya dah bosan dengan kerenah awak ni.Apa yang awak nak dari saya sebenarnya?"

"Saya Cuma nak berkawan dengan awak.Itu aje." Hafiz serius dalam menuturkan kata-katanya.

Sya menarik nafas panjang.Otaknya berhempas pulas berfikir mempertimbangkan permintaan Hafiz tersebut.Lambat-lambat dia bersuara."Baik,kalau itu yang awak nak."

Hafiz tersenyum puas.Ternyata usahanya selama ini berbaloi.Akhirnya gadis itu menjadi kawannnya."Terima kasih.kan senang kalau dari dulu awak nak jadi kawan saya."

"Itu yang awak nakkan.Sekarang boleh tak awak lepaskan saya? Saya ada kuliah kejap lagi." Sya terus berjalan ke arah bloknya.Jika itu yang lelaki itu mahukan,dia turutkan.Jika itu yang boleh membuatkan dia bebas dari Hafiz dia rela walaupun di dalam hatinya dia tidak ingin berkawan dengan Hafiz.Bukan dia memilih kawan,tapi sikap Hafiz yang membuatkan dia lemas.

Hafiz tersenyum sambil memerhatikan langkah Sya yang teratur.

---------------------

"Aku berjaya Wan."

"Betul ke? Wan mengangkat kening tidak percaya.

"Mestilah betul,takkan aku nak tipu kau pulak." Hafiz menjeling Wan geram.

"Aku hairanla dengan kau ni.Terhegeh-hegeh sangat kat budak perempuan tu.Nak kata cantik sangat tak adalah.Cuma ayu je."

"Hah,itu yang aku nak.Wajah nan ayu memikat kalbu.." Hafiz tersengih sambil mengangkat ibu jari kea rah Wan.

"Kau ni kalau dah angau memang tak dapat aku nak tolong.Naik geli geleman aku tau." Wan mencebik.

"Kau tak tahu kau diam eh.Cuma aku je paham perasaan aku."

"Kau ni ada rupa.Tapi aku hairan,macam mane tak ada awek yang sangkut kat kau." Kata Wan sambil melurut-lurut janggutnya yang sejemput itu.

"Siapala nak kat aku ni,yela orang tak berduit." Balas Hafiz merendah diri.

"Itu tak penting,yang penting hati kau baik." Bidas Wan sambil menepuk-nepuk dada Ikhmal.

"Itu je yang aku ada Wan.."Ikhmal ketawa kecil.

"Aku serius kau main-main pulak."

"Kau nampak muka aku ni muka main-main ke?" Hafizl cuba berwajah serius.

"Itu muka badut Fiz." Mereka sama-sama ketawa.

"Dahla,layan kau sampai esok pun tak habis.Aku nak tidur." Hafiz mula menarik selimut menutupi seluruh tubuhnya.

"Good night." Wan turut merebahkan tubuhnya ke atas katil.

------------------

"Hai wak." Hafiz menegur sebaik sahaja mengambil tempat di sebelah Lin.

"Awak lagi? Kenapa ikut saya?"Sya bertanya kasar.Hilang sopan-santunnya selama ini.Rasa geram menguasai hati.

"Hei,tenang la.Saya pun ada ambil subjek ni.Saya tak ikut awak tau.Dah saya rasa nak duduk kat tempat ni." Hafiz membela dirinya.

"Ok,awak duduklah sini.Biar saya duduk kat tempat lain." Sya mula bangun.Tetapi tidak lama.Selepas itu dia kembali duduk.

"Erm kenapa?" Tanya Hafiz berpura-pura tidak tahu.

"Awak tak nampak dewan kuliah ni dah penuh.Dah tak ada tempat kosong lagi." Sya menjawab geram.Berlama-lama dengan lelaki ini akan menguji kesabarannya yang sememangnya sudah semakin menipis itu.

"Jadi..nak tak nak awak kenalah duduk kat sebelah saya jugak." Hafiz tersenyum.

"Ye,saya dah terpaksa duduk sebelah orang macam awak ni." Kata Sya tanpa memandang Hafiz.

"Eleh,terpaksa konon.Padahal dalam hati awak tu berbunga-bunga kan.Yela,dapat duduk dengan saya yang hensem ni." Ikhmal sengaja menambahkan geram di hati Lin.

"Wekk,nak muntah saya dengar.Perasan hensem!" Tempelak Sya sambil menjeling tajam ke arah Hafiz..

"Tak baik tau awak cakap saya macam tu…" Nadanya dibuat-buat seperti merajuk.

Sya mencebik.Naik rimas dengan lelaki yang seorang ini.Akhirnya dia diam.Malas hendak melayan kerenah Hafiz yang semakin menjadi-jadi.

----------------

"Apa perkembangan kau dengan pakwe hensem tu sekarang?" Ina memandang wajah Sya yang serius.

"Haa ni sorang lagi nak panaskan hati aku.Tak ada benda lain ke kau nak Tanya aku?" Sya menjegil kearah Ina.

Ina ketawa kecil.Nampaknya dia salah bertanya.Dia kembali menaip kertas kerja untuk subjek Botani yang diambilnya untuk semester itu.

"Erm..sebenarnya aku taklah benci dia sangat.Cuma aku tak suka sikap dia yang nakal tu." Lin membuka kata.Matanya masih terlekap pada novel di tangannya.Dia memang hantu novel.Pantang ada novel baru diterbitkan,dia akan memastikan yang dialah antara orang yang terawal memiliki novel tersebut.

Ina mengangkat kening."Aku ingat kau tak nak dah cakap pasal mamat tu."

Sya senyum.Dia meletakkan novel di sisinya.Dipandangnya Ina yang leka menaip."Borak kosong apa salahnya…"

"Dah jatuh hati la tu…" Sengaja Ina meleretkan kata-katanya.

Sya ketawa.Ketawanya mati apabila telefon bimbitnya berdering alunan lagu jazz.

"Aku cakap kat luar ek.Taknak kacau kau." Lin sempat berbisik di telinga Ina sebelum menuju ke pintu bilik.

"Hello abang.." Sya memulakan perbualan.

"Hai..Sya sihat?"

Sya diam.Lama.Sudah lama lelaki itu tidak menghubunginya.Dia berasa kurang selesa.Perlahan-lahan dia menarik nafas,mengusir resah yang bertandang di tangkai hatinya.

"Sihat..abang? Erm dah lama abang tak call Sya.Kenapa tiba-tiba je hari ni abang telefon?" Selepas menuturkan ayat tersebut,dia menepuk kepalanya.Tersedar yang dia tidak harus berkata begitu.Nampak sangat dia tidak menyenangi panggilan daripada lelaki itu.

"Abang pun sihat..Aii macam tak suka je abang telefon.Nak Tanya khabar Sya pun tak boleh ke?"

"Err boleh.." Hanya itu yang terbit dari bibirnya.

"Esok abang datang jumpa Sya.Dah lama kita tak jumpa.Tunggu abang esok tau.Oklah,bye."Lelaki itu terus meletak telefon tanpa menanti persetujuan daripada Sya.

Sya mendengus geram.Lelaki itu selalu begitu.Membuat keputusan tanpa bertanya pendapatnya.Nak tak hendak terpaksalah dia bersemuka dengan lelaki itu keesokkan hari.Dia mengeluh dalam hati,melepaskan beban yang ditanggung sedikit demi sedikit.

------------------------------

Suasana Café Indah amat lenggang petang tersebut.Hanya kelihatan beberapa orang pelajar sahaja yang memenuhi beberapa meja di kafe tersebut.Sya duduk di satu sudut kafe.Air milo aisnya telah tingal separuh namun kelibat lelaki itu langsung tidak kelihatan.

"Sya,maaf abang lambat..ada hal kat pejabat tadi."

"Sampai pun abang.Sya ingat abang tak jadi datang."

"Abang cakap nak datangkan,jadi abang mesti datang." Balas Hisyam sambil menarik kerusi lalu duduk berhadapan dengan Sya.

"Abang ada hal ke nak bincang dengan Sya?" Sya bertanya ingin tahu.

"Ye..Pasal perkahwinan kita." Tenang sahaja bicara Hisyam.

Sya terkedu.Sebolehnya dia mahu mengelak daripada membincangkan hal itu.Ternyata hari ini dia tidak mampu mengelak lagi.

"Nak bincang pasal apa?" Sya menahan getar suaranya.

"Abang nak cepatkan tarikh perkahwinan kita boleh?"

"Tapi kenapa bang? Abang tahukan sekarang ni Sya sibuk dengan final exam."

"Sebab abang kena tukar kerja ke Sabah hujung tahun ni.Kalau dah kahwin bolehlah abang bawa Sya sekali." Kata Hisyam.Matanya melekap di wajah Sya.Rindunya dia pada gadis itu hanya tuhan saja yang tahu.

"Nantilah Sya fikir balik.Keputusan pasal ni tak boleh buat tergesa-gesa bang."Lembut tutur Sya.

"Okey,Sya fikirkanlah.Abang tak paksa Sya.Lagipun kita dah bertunang selama dua tahun.Dah lama tu.Tak salah kalau kita cepatkan tarikh perkahwinan."Hisyam amat berharap Sya akan setuju dengan permintaannya ini.

"Insyaallah bang.Abang dah makan? Nak Sya orderkan?" Sya bertanya.

"Tak apalah.Abang dah makan lunch tadi.Kenyang lagi.Kalau Sya nak makan,makanlah.Abang temankan."

"Sya pun kenyang lagi ni."Sya tidak tahu apa lagi yang hendak dibicarakan dengan lelaki ini.Dia kekok.

"Sya tak rindu abang?" Hisyam sengaja ingin menduga hati Sya.

SYa tersentap.Mengapakah soalan itu yang Hisyam ajukan kepadanya.Perlukah dia menjawab dengan jujur?Sungguh,tiada sekelumit pun rindunya untuk lelaki itu.

"Sya…"Kata-katanya mati disitu.

"Tak apa Sya.Abang faham.Sya sibuk dengan kuliah sampai Sya tak ingat kat abangkan."Hisyam memujuk dirinya sendiri.

Sya senyum cuma.Mengapa lelaki ini terlalu baik dengannya? Mengapa lelaki ini terlalu berlembut dengannya?

"Abang balik dululah ya.Dah lewat ni."Kata Hisyam sambil mengeluarkan dua keping not lima puluh dari dompetnya,lalu dihulurkan kepada Sya.

"Eh abang.Tak payah susah-susah.Duit Sya masih cukup lagi."Sya cuba menolak.

"Ambil je buat belanja.Abang ikhlas."Hisyam meletakkan wang tersebut kedalam genggaman tangan Sya.

"Terima kasih abang."Wang itu digenggam erat.Dia tidak mampu untuk menolak lagi.

----------------------------

"Novel apa awak baca tu?"Tanya Hafiz.Dari tadi dia lihat Sya tekun membaca sebuah novel.

"Novel Aisya Sofea.Tajuk dia Jendela Hati."Sya menjawab tanpa melihat wajah Hafiz.

Hafiz tersenyum.Dia memandang lama wajah putih bersih Sya.Gadis itu sudah mahu berbaik-baik dengannya.Gadis itu sudah tidak marah-marah apabila bersamanya.

"Awak senyum sorang-sorang ni kenapa?" Sya pelik melihat Hafiz yang dari tadi asyik tersenyum.Dia memerhatikan sekeliling.Tiada apa perkara yang melucukan berlaku di taman itu.Malah hanya terdapat beberapa orang pelajar sahaja yang mengulangkaji pelajaran di taman tersebut.

"Saya senyum tengok awak.Saya suka tengok awak."Hafiz berterus terang.

"Awak ni..Jangan buat saya malu boleh tak?"Wajahnya memerah.

"Cute.."Hafiz mengusik.

Satu cubitan singgah di lengan Hafiz.Hafiz menjerit kecil.Tangannya menggosok-gosok lengannya yang pedih.

"Padan muka awak.Suka sangat mengusik."Kini giliran Sya pula tersenyum.

"Sampai hati awak.Awak tak sayang saya ya."Hafiz menduga.

Sayang? Ya,dia amat sayangkan lelaki itu.Malah bukan setakat sayang,dia juga mencintai lelaki itu.Amat cinta.Tetapi hanya hatinya yang tahu perasaan itu.Perasaan itu tidak pernah diluahkan kepada Hafiz.Dia tahu ada benteng yang besar antara dirinya dengan Hafiz.

"Awak,saya cintakan awak.."Hafiz melihat kedalam mata Sya.Ada sinar di dalam mata itu.Sinar yang amat bercahaya saat dia mengungkapkan cinta kepada Sya.Dan Hafiz juga tahu Sya juga mencintai dirinya.Sudah berkali-kali dia meluahkan cintanya,namun Sya hanya tersenyum.Tidak pula Sya menolak seperti di awal perkenalan mereka.

"Terima kasih Fiz.."hanya itu yang diucapkan oleh Sya.

"Susah sangat ya awak nak balas cinta saya.Kenapa?" Hafiz inginkan pengertian.

"Tanpa saya ungkapkan pun,awak tahu apa perasaan sayakan?"Sya melihat wajah insan yang dicintainya.

"Saya tahu awak mempunyai perasaan yang sama terhadap saya.Saya cuma nak dengar sendiri dari mulut awak."

"Saya tak boleh awak.."

"Kenapa tak boleh?"Hafiz meninggikan suaranya.Dia sudah mula hilang sabar.Susah sangatkah untuk Sya mengatakan yang gadis itu mencintai dirinya?

"Kalau awak nak sangat tahu,saya ni tunang orang."Terdengar esak tangis di hujung kata Sya.

Hafiz terpempan?Tunang orang?Benarkah apa yang didengarnya kini?Terasa lemah seluruh tubuhnya.

"Saya dah dua tahun bertunang dengan dia.Pertunangan tersebut aturan keluarga kami.Saya tidak pernah mencintainya."Tangisannya semakin kuat.

Hafiz menggenggam erat tangan Sya.Meminjamkan kekuatan kepada gadis yang disayanginya itu.Melihat air mata Sya,membuatkan hatinya resah.

"Awak berterus teranglah dengan dia.Putuskan ikatan pertunangan awak dengan dia."

"Dah banyak kali saya fikir macam tu.Tapi saya tak sanggup.Dia terlalu baik dengan saya.Dia juga banyak membantu keluarga saya."Sya membiarkan tangannya di dalam genggaman Hafiz.Hatinya terasa damai sekali.

"Awak,ini soal hidup awak.Awak kena tegas dalam membuat keputusan.Awak jangan risau,saya akan tetap di sisi awak.Susah senang kita tempuh bersama-sama ya?" Hafiz memujuk.Dia nekad dia tidak akan sesekali melepaskan Sya.Dia benar-benar tulus mencintai gadis itu.

Sya tersenyum dan mengangguk.Dia tenang bersama Hafiz saat itu walaupun dia sendiri tidak pasti apa akan berlaku pada keesokkan hari.

---------------------------

Hisyam memandang lama telefon bimbitnya.Otaknya ligat berfikir.Haruskah dia menelefon Sya? Dia amat rindu pada tunangnya itu.Dengan perlahan dia mendail nombor Sya yang sememangnya disimpan kemas dalam memori ingatannya.

"Hello.."

"Hai sayang.Buat apa tu?"Hisyam menyoal.Bibirnya tersenyum mendengar suara Sya.

"Sya tengah buat assignment."Hatinya tiba-tiba berdebar.

"Abang ganggu ya?"

"Tak adalah.Dah nak siap pun assignment ni.Kenapa abang telefon?" Sya bertanya tidak senang.

"Abang rindu kat Sya.."Hisyam berkata perlahan.

Sya terkedu.Ungkapan rindu Hisyam seakan menjerut lehernya.

"Senyap tu tandanya Sya rindu kat abang juga kan.."Hisyam meleretkan kata-katanya.

"Abang ni memandai aje.Abang sihat?"Sya mengalihkan tajuk perbualan.

"Sihat..Sya?" Hisyam bertanya kembali.

"Sya pun sihat…"

"Sya,macam mana? Dah fikir?"

Hati Sya berdegup kencang.Apakah jawapan yang patut diberikan kepada Hisyam? Sebenarnya dia belum lagi memikirkan permintaan Syam tempoh hari.Permintaan Hisyam untuk mempercepatkan perkahwinan mereka.

"Sya tak tahu bang."Jujur jawapannya.

"Abang dah minta pandangan ibu abang dengan mak Sya.Diaorang pun dah setuju.Tunggu keputusan Sya saja."

"Kalau macam tu,Sya ikut je.."Lancar saja Sya menuturkan kata-kata itu walaupan hatinya meronta tidak mahu.Cintanya hanya pada Hafiz,bukan untuk Hisyam.

"Terima kasih sayang.Abang akan uruskan persiapan perkahwinan kita.Sya jangan bimbang."Hisyam gembira.Teramat gembira sebenarnya.

Hisyam tersenyum meleret.Impiannya semakin hampir kini.Impiannya untuk berkahwin dengan gadis pujaannya.Ternyata penantiannya selama ini tidak sia-sia.

------------------------------

"Saya dah setuju nak cepatkan tarikh perkahwinan." Teragak-agak Sya berkata.

"What?" Hafiz tidak percaya dengan apa yang didengarinya.

"Saya pun tidak tahu macam mana saya boleh setuju.Saya setuju dalam keadaan luar sedar."Dia berasa serba salah melihat wajah terkejut Hafiz.

"Tenang sayang..Saya tak marah.Saya tahu awak dalam keadaan tertekan."Hafiz menenangkan gadis idamannya.

"Apa patut saya buat sekarang wak?"Air matanya mula bergenang.

"Kita jumpa dia.Kita terus terang dengan dia yang kita sedang bercinta."Mudah sahaja cadangan yang diutarakan oleh Hafiz.

"Boleh ke macam tu? Saya tak sanggup.."Tangisannya sudah tidak dapat ditahan.

"Sssyyhhh..jangan menangis.Saya tak suka tengok air mata awak.."Hafiz menyapu air mata Sya yang mengalir ke pipi.

"Kalau awak tak sanggup,awak nak hidup dengan dia?"

"Saya sayangkan awak."Sya berkata jujur.

"Saya tahu.Dan saya pun sangat sayangkan awak.Kita sama-sama jumpa dia ya?Kita berbincang secara elok dengan dia."Hafiz mencuit mesra hidung Sya.

"Saya tak nak dia terluka.."Sya menjadi semakin serba salah.

"Dan saya juga tak nak awak terluka sayang..Itu saja penyelesaian yang kita ada.Awak kena kuat."Hafiz memandang wajah Sya yang basah dengan air mata.Sungguh,kasihnya hanya tertumpah pada gadis itu.

"Tak apalah awak.Biar saya saja yang berterus terang dengan dia.Saya tak nak susahkan awak.Hal ini antara dia dengan saya saja.Saya tahu dia akan faham dengan keadaan saya ini."Sya yakin dengan kata-katanya.

"Kalau itu keputusan awak,saya ikut saja.Dan please,beritahu saya kalau ada apa-apa yang berlaku.I'll be there for you dear."Hafiz tersenyum.

"Thanks.."Sya juga tersenyum.Semakin hari cintanya terhadap Hafiz semakin mekar.Lelaki itu begitu tulus mencintainya.Lelaki itu begitu ikhlas menyayanginya.Dan dia bahagia berada disamping Hafiz.

"Apa sahaja saya sanggup buat untuk awak.Awak penting buat saya.Cinta dan sayang saya hanya untuk awak."

Mendengarkan kata-kata Hafiz,air mata Sya mengalir lagi.Hatinya cukup tersentuh dengan kasih sayang Hafiz terhadapnya.

"Sayang please..jangan bazirkan air mata awak.Air mata awak terlalu berharga untuk dibazirkan."Hafiz menggenggam erat tangan Sya.Kemudian tangan Sya dibawa ke bibirnya.

Sya hanya mengangguk.Tuhan,kuatkanlah hati ini.Tabahkanlah jiwa ini.Aku sangat mencintai lelaki ini.Benarkah dia tercipta untukku? Benarkah dia pelindungku kelak?Benarkah dia akan membahagiakanku sehingga akhir hayatku? Sya sendiri tidak pasti dengan jawapannya.

-----------------------------------

Sya melihat katalog di tangannya.Hatinya kosong.Perasaannya sayu.Dia sedaya upaya menahan sebak didada.

"Dah pilih baju pengantin?"Hisyam bertanya.Matanya terarah kepada katalog ditangan Sya.

"Belum.Semua cantik-cantik.Tak tahu nak pilih yang mana."Sya berbohong.

"Kita pilih sama-sama ya."Hisyam mengambil tempat di sebelah Sya.Katalog di tangan Sya dibelek.

"Yang ni cantik.Simple tapi sweet.Tak berkenan?"Mata Hisyam tekun melihat katalog.

"Cantik.Ambil yang ni jelah ye."Sya sudah malas mahu memilih.

"Okey sayang."Dagu Sya dicuit manja.

Sya memandang wajah Hisyam.Sungguh berseri-seri wajah itu.Dia akui Hisyam seorang lelaki yang menjadi idaman wanita.Tapi entah kenapa hatinya sedikit pun tidak terpaut.Wajah tampan Hisyam ditilik lama.Tegarkah dia melukai hati lelaki itu?Lelaki yang banyak berjasa kepadanya.Lelaki yang menumpahkan sepenuh kasih sayang hanya untuk dirinya.

"Sya ragu dengan perkahwinan kita?"Hisyam bertanya tiba-tiba.

Sya hanya diam.Dia bukan setakat meragui malah dia tak inginkan perkahwinan itu terjadi.Kejamkah dirinya?

"Sya jangan bimbang.Abang akan jaga Sya sampai akhir hayat abang.Abang betul-betul ikhlas sayangkan Sya."Tenang Hisyam berkata.Dia tahu Sya tidak sepenuhnya menerima dirinya.

Sya menatap ke dalam anak mata Hisyam.Mata itu jelas tidak menipu.Terpamer kejujuran pada raut wajah bersih Hisyam.Tadi Hisyam mengajaknya membeli kelengkapan perkahwinan.Dan dia bersetuju.Dia bercadang hendak berterus terang dengan Hisyam.Dia juga bercadang supaya Hisyam melepaskannya.Tapi saat dia berhadapan dengan Hisyam ketika itu,dia tidak sanggup.Walaupun tiada sekelumit cinta untuk lelaki itu,dia masih hormatkan lelaki itu.Sayangnya pada lelaki itu tetap ada.Ya,dia sayangkan Hisyam sebagai seorang abang.

"Baju pengantin dah pilih.Kita pergi beli cincin pula.Boleh?"Hisyam meminta persetujuan Sya.

Sya mengangguk.Dia tiada pilihan lagi.Dia terpaksa menurut sahaja.

"Okey.Abang nak pergi cakap dengan tauke butik ni kejap.Abang nak dia sediakan baju yang kita pilih tadi secepat mungkin."Hisyam terus menuju ke satu sudut butik.

Sya memandang Hisyam dari jauh.Bibir Hisyam tidak lekang dengan senyuman.Dia tahu Hisyam sedang bahagia.Dan dia tidak sampai hati hendak memusnahkan kebahagiaan Hisyam.Tapi bukankah kebahagiaan Hisyam akan menyebabkan dia menderita?

------------------------

Hafiz melihat jam di tangannya.Kemudian matanya melilau kesekeliling kafe.Mencari kelibat Sya.Dia rindukan gadis itu.

"Sori lambat.Kelas habis lambat tadi."Sya mengambil tempat disebelah Hafiz. "Its okey dear.Nak minum apa?"Hafiz menyoal.

"Macam biasa."Sya menjawab pendek.

"Jus oren satu bang."Tempik Hafiz pada salah seorang pelayan kafe.

Hafiz memandang lama wajah Sya.Gadis itu kelihatan lesu.Pandangannya jatuh ke bibir Sya.Bibir itu sedang tersenyum kepadanya.Kerinduannya terubat kini.

"Sayang penat?" Tanya Hafiz.Wajah Sya tidak ceria.

"Sikit je.Semalam tido lewat siapkan assignment."Jawab Sya.Dia tersentuh dengan keprihatinan Hafiz.

"Kasihan sayang saya ni.Lain kali jangan tido lewat sangat."

"Nak buat macam mana,assignment kena hantar hari ni."

"Yelah,tapi kesihatan kena jaga juga.Kalau awak sakit,saya yang susah hati tau."

Sya tergelak mendengar kata Hafiz.Dia berasa bahagia saat itu.

"Macam mana? Dah bagitau dia?"

"Belum.Susah saya nak bagitau dia."Wajah Sya berubah menjadi muram.

"Tak apa.Take our time.Saya tak paksa awak.Saya tahu perkara ni susah untuk awak."Hafiz seakan memahami.

"Terima kasih sebab memahami saya."Sya senyum hambar.

"Dahlah sayang.Jangan muram-muram macam ni.Tak elok.Dah hilang seri wajah awak.Senyum sikit."Hafiz mengusik.

Sya senyum.Hafiz memang memahami dirinya.Lelaki itu tidak pernah melukakan hatinya.

"I love you.."Ungkap Sya tiba-tiba.

"I love you too sayang..forever and ever.."Perlahan suara hafiz megeluarkan ayat tersebut.

Hisyam terpana seketika.Tiba-tiba hatinya pedih.Dia seakan tidak percaya dengan apa yang dilihat dan didengarnya saat itu.Sya menjalin hubungan cinta dengan lelaki lain? Dia sedar Sya tidak mencintai dirinya selama ini tetapi dia langsung tidak menyangka yang Sya akan curang kepadanya.Dia lihat Sya bahagia berada dengan lelaki itu.Tetapi dengannya Sya banyak berdiam diri.Dalam kecewa,dia sempat berterima kasih kepada tuhan kerana menunjukkan kebenaran yang terlindung.Dia datang ke universiti Sya untuk memberikan kad perkahwinan mereka yang telah siap dicetak.Dia mahu Sya mengagihkan kad itu kepada rakan-rakan sekelas gadis itu.Dia terus ke kafe.Ketika itulah dia melihat adegan antara Hafiz dan Sya.Mujur Sya tidak perasan akan kehadirannya yang hanya duduk selang dua buah meja dari tempat Sya dan Hafiz.Namun dia tidak menyalahkan Sya sepenuhnya.Salah dirinya juga kerana tidak menitikberatkan perasaan Sya.Maafkan abang Sya…

---------------------------------

"Ada apa abang nak jumpa Sya?"Soal Sya.Dia pelik kerana Hisyam mahu berjumpanya di luar,bukan di kafe universiti seperti sebelumnya.

"Abang nak kita hentikan perkahwinan kita."Tenang bicara Hisyam.

Sya tersentak.Benarkah apa yang didengarnya kini? Gembirakah dia?

"Kenapa bang?"Sya inginkan kepastian.

"Abang tahu,abang bukan pilihan Sya.Sya tidak cintakan abang.Sya cintakan orang lain kan?"

"Abang…"Sya tidak sempat menghabiskan kata-katanya.

"Sya sangat cintakan dia kan.Abang dah lihat dan dengar semuanya.Abang akan batalkan perkahwinan ini.Abang cuma nak Sya bahagia."Hisyam mengawal getar suaranya.

"Maafkan Sya abang.Cinta untuk dia terbit tanpa Sya menyedarinya.Sya berlaku tidak adil pada abang."Air matanya gugur ke pipi.

"Sya tak perlu menangis.Sepatutnya Sya bahagia.Tentang abang,Sya jangan risau.Kebahagiaan Sya adalah kebahagiaan abang juga."Sebak dada Hisyam menahan sedih di hati.

Tangisan Sya semakin kuat.Betapa baiknya Hisyam terhadap dirinya.Kenapa dia begitu kejam kepada Hisyam? Dia menyesali perbuatannya sendiri.

"Sya..abang memang sayang dan cintakan Sya sepenuh hati abang.Tapi abang tak akan sesekali paksa Sya.Sya berhak pilih kebahagiaan Sya sendiri.Maafkan abang kerana dulu abang tidak pernah bertanya tentang perasaan Sya terhadap abang."Tuhan,kuatkanlah hatiku..rintih Hisyam di dalam hati.

"Abang..kenapa abang terlalu baik dengan Sya?"Sya cuba menahan tangisnya.

"Macam abang cakap tadi.Sebab abang sayang dan cinta Sya.Semoga Sya gembira dengan dia.Abang pergi dulu."Hisyam bangun dan meninggalkan Sya.Dia tidak boleh berlama-lama di situ.Dia takut dia akan kalah dengan perasaannya sendiri.Air mata yang terbit di tubir matanya di seka pantas.Semoga bahagia pujaanku..

Sya melihat sampul berwarna pink di atas meja.Dia mengambil dan mengeluarkan kad dari dalamnya.Tangisannya semakin kuat apabila dia membaca kad itu.Kad perkahwinannya dengan Hisyam telah dicetak indah.Dibawanya kad itu ke dadanya.

--------------------------

"Apa ni?"Hafiz bertanya.Sampul yang dihulurkan oleh Sya disambut.

"Bukalah."Kata Sya tenang.

"Apa maksud awak?"Kad undangan perkahwinan dilempar ke tanah.Hatinya berdegup deras.

"Saya jemput awak datang ke majlis perkahwinan saya."Sya cuba mengawal hatinya.

"Awak betul-betul nak kahwin dengan dia?"Hafiz benar-benar terkejut dengan keputusan Sya yang tiba-tiba.

Sya mengangguk pantas.

"Tapi kenapa awak? Kita dah bincangkan hal ini kan?"Hafiz tidak tentu arah.

"Saya tak sanggup lukakan dia.Dia lelaki yang terbaik untuk saya."

"Habis saya ni macam mana?" Hafiz menyoal tidak puas hati.

"Saya cintakan awak.Sangat cinta.Tapi kita tak ditakdirkan untuk bersama."

"Awak janganlah macam ni.Saya cintakan awak.Biar saya bagitau dia ya.Saya akan minta dia lepaskan awak."Hafiz memegang kedua-dua bahu Sya.

"Tidak awak.Saya dah nekad.Awak lelaki yang terbaik yang pernah saya cintai.Redhalah dengan perpisahan kita."Sya memang nekad.Dia telah memikirkan baik buruknya.Dan dia memilih Hisyam walaupun lelaki itu tidak dicintainya.

"Sampai hati awak.."Hafiz melutut ke tanah.Dia tidak mampu berdiri lagi.

"Awak perlu kuat dari saya.Saya pun terluka.Kita terpaksa korbankan cinta kita."Sya mengusap perlahan tangan Hafiz.

"Tapi awak tak cintakan dia.."Air mata bergenang di kolam mata Hafiz.Sungguh,dia amat sedih saat itu.Terasa seperti hatinya digores dengan benda tajam.

"Memang..saya akan cuba mencintainya seperti saya cintakan awak.Saya dah kenal dia dua tahun.Dia seorang yang baik.Tidak adil kan saya mengorbankan cintanya selama dua tahun untuk saya demi cinta kita yang baru sahaja berputik."

"Sya…"Hafiz merintih.Dia sudah kehilangan kata-kata.

"Terima kasih atas segalanya.Kenangan cinta kita akan saya simpan.Ia sungguh manis walaupun singkat.Dan satu saya pinta,doakan saya bahagia.."Sya berpaling untuk melangkah meninggalkan Hafiz.Air matanya menitis jua.Selamat tinggal kesayanganku..

------------------------

Hisyam dan Sya duduk di atas pelamin.Kedua-duanya tersenyum.Tiada riak duka pada wajah Sya.Dia telah menyerahkan segalanya kepada takdir dan ternyata hatinya tenang ketika dia dinikahkan dengan Hisyam.Sya memandang tetamu yang datang.Dari jauh dia melihat Hafiz memandangnya.Sayu wajah Hafiz ketika itu.Sya senyum kepada Hafiz dan Hafiz membalasnya.Sya menarik nafas panjang.Sebak yang bertandang dihatinya diusir jauh.Dia tidak lagi mahu mengenangkan cintanya kepada Hafiz.Sekarang dia telah sah menjadi milik Hisyam sepenuhnya.

Hafiz melanglah meninggalkan majlis perkahwinan Sya.Hatinya cukup sayu.Kesedihan membaluti dirinya.Namun dikuatkan hatinya.

"Aku akan doakan kau bahagia Sya…"Hafiz berkata pada dirinya sendiri.Dia meneruskan langkahnya.

"Terima kasih kerana memilih abang."Hisyam memeluk erat pinggang Sya.

"Tak perlu berterima kasih pada Sya.Sya yang patut berterima kasih pada abang."Sya senyum.Dia berasa damai bersama Hisyam ketika itu.

"Abang akan bahagiakan Sya sampai bila-bila.Abang akan menjadi suami yang terbaik untuk Sya."Hisyam berjanji dengan Sya dan juga pada dirinya sendiri.

"Sya pun akan cuba jadi isteri yang baik untuk abang."Sya memaut lengan Hisyam manja.Dia nekad untuk membahagiakan suaminya.Dia juga nekad untuk belajar mencintai suaminya.Sesungguhnya dia tidak menyesali perkahwinannya itu.

Hisyam mengucup dahi Sya lembut.Gadis itu telah menjadi miliknya.Dia sangat bersyukur.Terima kasih tuhan.Aku akur dengan takdirMu…

Cinta..tidak semestinya bersama dan cinta tidak semestinya berakhir dengan kebahagiaan.Sesungguhnya pengorbanan cinta adalah manis walaupun ianya pahit untuk diterima.Cinta itu bukan cinta jika tiada yang terluka,jika tiada yang menderita.Cinta bukan selalunya indah.Cinta juga membawa derita.Kepada sesiapa yang bercinta,hargailah orang yang mencintai anda.Sekali kita kehilangan dia,susah untuk kita mndapatkan dia kembali.Apa yang penting,cinta kepadaNya adalah cinta yang abadi..Terima kasih kerana sudi membaca.
posted by Penulisan2u @ 4:14 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
35 Comments:
  • At 22/6/09 7:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni sgt2 sweet..
    gurl_88 mmg pndai wat cerpen..
    cerpen awk kasih seorg suami pun menarik...
    membuatkan hati ni tersentuh..
    good job!

     

  • At 22/6/09 8:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow...
    mmg best...

    cinta memerlukan pengorbanan....
    truskan berkarya.....

     

  • At 22/6/09 10:42 PG, Anonymous cantik said…

    betul, cinta memerlukan pengorbanan, bukan shja kpd psgn malahan utk kluarga jg,
    cite ni best sebab ianya seimbang...
    teruskan menulis....

     

  • At 22/6/09 10:58 PG, Blogger Org Ganu said…

    iskisk terharunya..hampir menangis sy bce masa Hisyam tgk kecurangan Sya.betul tu cinta memerlukan pengorbanan...
    kadang2 satu2 percintaan x semestinya berakhir dgn perkahwinan. mungkin yg kita rasa buruk utk kte tapi sebenarnya ia baik utk hidup kte seterusnya.
    papepun cinta pada Allah adalah paling baik..
    nway teruskan usaha anda! U can go far..

     

  • At 22/6/09 1:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdhnya bile Hisyam thu Sya crng...rase Sha nie jht bile wat cam tu..
    tp ending dia best..
    kdng2 apa y kite plh itu bknlh y tbaik tuk kite,tp y sblkny adlh y tbaik sbnrnya...
    hope wat cite y best lg..

     

  • At 22/6/09 3:30 PTG, Blogger misz nana said…

    Nasib baik Sya pilih Hisyam..
    Sedih dah tadi bila Hisyam nak batalkan wedding dorang tu..
    At last, Hisyam ngan Sya gak..

     

  • At 22/6/09 4:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Mang setiap percintaan slalu ending camtu kan.
    Tapi ada gak yang sanggup tinggalkan yang baik pastu terima yang jahat..
    Pe2 pon citer nie mang best giler bab story dier same ngan story sayer..

     

  • At 22/6/09 5:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmmm.. sound mcm sweet jee Tp, reality mcm tu ke?
    saya dah lalui selama 7 tahun. cuba bahagiakan org yg bahagia kerana kita... demi tidak mahu melihat hatinya terluka kerana kita.
    mengahwini org yg mencintai kita sepenuh hati, tapi, anehnya cinta itu...
    sbb, after 7 years, cinta masih tiada di hati saya untuknya...
    yang ada cuma rasa kejam kerana jadi hipokrit padanya. juga rasa kosong kerana tak penrnah punya perasaan yang indah untuknya...
    Apa pun, mungkin tidak pada org lain kot. :D anyway,
    nice story.

     

  • At 22/6/09 5:55 PTG, Anonymous Mimi said…

    cinta akan hadir bila kita kehilangannya..
    so sementara awk msh ada org yg cintakan awk,
    jgn sia2kannya..awk akan menyesal bila awak
    kehilangannya..saya dah mengalaminya.So beware!
    (special words for tanpa nama yg last tu..=))

    good job writer!! Keep it up!

     

  • At 22/6/09 11:22 PTG, Anonymous soyabean said…

    ermm
    best ar citer nieh..
    sweet sangt..
    ermm
    watak hisyam tu memg baik sgt..
    sush nak jumpe org cam2...
    cinta pandg petame pun sng tejadi..
    anyway..
    cngurate...

     

  • At 23/6/09 2:42 PG, Blogger iya_adirah said…

    tahniah sgt2..
    crite yg sgt3 bgs..
    ending yg superb..
    p cian kt hafiz gak..
    but gembire tok hisyam..
    tros kn bkarya k..

     

  • At 23/6/09 2:12 PTG, Anonymous kenanga-idaman said…

    sedihnye....takdir bkn hukuman...n jodoh itu ketentuan..hafiz aku faham pesaan dia..sakitnye...sya jugk..hisham..emm..best cite ni..menggangu emosi

     

  • At 23/6/09 2:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    suka Sya kahwin dgn Hisyam... sesuai sangat sbb nampak Hisyam bukan yg ptgkan diri sendiri... teruskan bekarya

    atie ameen

     

  • At 24/6/09 12:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good job!!

     

  • At 24/6/09 2:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    slalu gtu la....cnta dn pgorbanan xblh dpsahkn...
    prmpuan sering kali mgalah...
    seringkali biar hati sakit, aslkn die bahagia...
    trjadi kt saya gak nie... ^_^

     

  • At 24/6/09 9:30 PTG, Anonymous nisaa.pooh said…

    cinta memerlukan pengorbanan...tanpa pengorbanan tiada kemanisan cinta yg dinikmati...cerpen yg amt baik dan romantis

     

  • At 25/6/09 2:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh cite nih..
    keep it up

     

  • At 26/6/09 1:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh sgt cter nie..
    mmg gurl_88 pndai wat crpen..
    ad bkat utk jdi tknal nie..
    (",)..

     

  • At 27/6/09 10:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cam geli je bc tlsn cte nih..sory, not my type..

     

  • At 28/6/09 2:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wei hafiz khwin dgn sapa bongok

     

  • At 28/6/09 6:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best jgak cte ni...mnyentuh hati...sy pn de gak kwn ngn org nme hisyam tp suami org....(jahatnye aku...)

     

  • At 30/6/09 5:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    how sweet!!cter dy memg leyh wat org touching kjap....

     

  • At 1/7/09 6:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg myayat aty tol la...ak ampir2 touching td...

     

  • At 2/7/09 7:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    same jer mcm aku...
    tp sebaliknye x menjadi sbb pilih family
    terpakse la aku akur dengan ketentuan illahi..
    aku redha pasrah kalu itu kehendaknye....
    sekarang aku malas nk pikir biar la...
    takdir yang tentukan

     

  • At 3/7/09 12:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cite ni...meleleh airmata aku.x sanggup tgk pengorbanan 3 org insan kerana cinta..mmg cinta itu teruk,buta,kejam tp indah,mengasyikkan kalau kita dpt mencintai & dicintai....

     

  • At 3/7/09 5:52 PTG, Anonymous kim said…

    best..
    tp cian kt hafiz kn..ada ke lg org cm hafiz dan hisyam yg sgp b'korban krn cinta,dan org yg d sygi ny?/

     

  • At 5/7/09 12:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen ke2 di bacer ni.. hihihihi... ~R.C Shah~

     

  • At 6/7/09 11:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story but who ikhmal??

     

  • At 8/7/09 3:22 PTG, Blogger A'al said…

    Tahniah arr ekk.best arr cite ni...tapi kecian arr kat hafiz.patut nyer tambah arr sikit pasal hafiz...kekonon nyer hafiz dah dapat cinta baru ke...tapi nape ekk Hisyam tu mcm tak paham paham lak yg sha tak suke dia...

     

  • At 9/7/09 5:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih ar cte ni, mmg best,p lg best ble hafiz de pengganti sya....

     

  • At 11/7/09 12:54 PG, Blogger noi_azufham said…

    best cerpen ni...sayangi lah org yang menyayangi kite...
    i like this ending of the story :D congrate

     

  • At 15/7/09 2:21 PTG, Anonymous RedBigApple said…

    So swit....
    Bes Ending...
    Congrats!!!

     

  • At 18/7/09 4:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best3 cite ni..teruskan berkarya yea...sweet tol cite ni...u mmg bez!!

     

  • At 29/7/09 1:35 PTG, Anonymous SWEET PRINCESS said…

    bestnye cite nie..
    cinta pada s'seorang x semestinya akan b'sama..
    b'cintalah s'lagi ada yang sudi untuk b'cinta dengan kita...
    peace...

     

  • At 27/9/10 1:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    if baca btl2 sya ni curang dgn tunang dia.if aku dpt tunan mcm sya ni dh lama aku bg penampar...if xsuka napa nk ditunangkan....bl datang y baru buang y lama...bl dh hayati watak sya, aku beremosai plak...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group