BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Selasa, Jun 09, 2009
Cerpen : Bertiga Lebih Baik
Nama Pena : anarif

"abang, Dila rasa, baik kalau abang turut je cakap mak tu." Ujar Adila lambat-lambat. Razi tersentak. Direnung tajam wajah isterinya. Wajahnya berubah. Dia mendengus kasar. Dila menahan nafas. Takut bila suaminya marah begitu.

"Dila, Dila sayang abang ke tak?" Tanya Razi kasar dan keras. Adila diam. Dimain hujung bantal yang dipangkunya.

"sayang.." jawabnya pendek.

"habis tu, kenapa Dila sanggup sokong mak tu? Dila pun tau kan, abang takkan kahwin lagi Dila.
Walau apa pun yang terjadi." Tekan Razi. Dia sudah berdiri. Meraup wajahnya.

Adila turut bangun. Ditolak bantal ke tepi. Dia menghampiri suaminya yang tercinta.
Berat dia mahu berbicara namun dia tahu, cinta memerlukan pengorbanan.

"abang, Dila minta maaf tapi Dila rasa itu yang terbaik bang. Untuk abang, untuk kita. Bertiga kan lebih baik?" pujuk Dila lagi. di sentuh bahu suaminya namun Razi menepis. Marah.

Dila tidak ambil hati. Dia tahu suaminya begitu kerana sayang dan cintanya pada Dila.

"argh, apa-apa jelah. Berdua ke, bertiga ke, bagi abang sama je. Lagi baik kalau bersendiri. Tak payah fikir apa-apa." Dengus Razi lagi. Dila diam. Macam mana lagi dia mahu memujuk suaminya itu?

Dia bukan malaikat, yang sengaja mahu membiarkan suaminya kahwin lain. Namun dia terpaksa.

Ibu mertuanya sudah kerap kali datang dan bising-bising mengatakan mahu cucu. Pilu hati Adila mendengar riuh suara ibu mertuanya bertanya setiap kali dia datang ke rumah mereka atau mereka berkunjung ke rumahnya.

Dan satu hari, ibu mertuanya tidak bertanya lagi tentang cucu, tapi pasal menantu pula.

"mak nak Razi kahwin lagi satu." Tegas suara ibu mertuanya, Puan Kalsom berbicara. Dila yang berdiri di tepi dinding dapur terkedu. Razi dan Adila berbalas pandang.

"mak, minta maaf. Razi tak mahu." Tegas juga suara Razi membantah.

"kamu nak jadi anak derhaka ke?" marah Puan Kalsom.
Razi angkat muka, ditenung ibunya itu.

"mak, Razi tau selama ni Razi ikut sahaja kehendak mak. Hari tu, masa mak jodohkan Razi dengan Dila, Razi ikut jugak dan sekarang bila kami dah bahagia, mak nak hancurkan kebahagiaan kami pulak?" tutur Razi mempertikaikan tindakan ibunya.

Dila mengundur diri ke dapur. Menitis air matanya.

"dia mandul, buat apa kau nak tunggu lama-lama?" tingkah mak.

Adila pejam mata rapat-rapat. Mungkin ibu mertuanya fikir dia tidak mendengar perbualan mereka lagi. air jernih menitis satu persatu.

"mak ni, kubur dah hantar sms suruh datang, rumah dah hantar mms suruh pergi. Sampai bila mak nak tunggu? Adila tu tak apa lah, adik-beradik dia ramai, dia pulak dah ada anak buah. Mak ni, ada kamu saja tau. Tak beranak kamu, tal bercucu la mak." Hujah mak panjang lebar.

Razi menyandarkan badannya. Cuba menenangkan diri. Jika diikutkan hatinya, mahu dia menghalau orang yang membawa cadangan kahwin lain supaya keluar dari rumahnya namun jika orang itu ibunya sendiri, apa boleh buat? Pasang telinga sajalah.

"mak, sabarlah. Kami tak mandul mak."

"mak tak kata kamu, mak kata Dila." Tingkah mak lagi.

"apa-apa jelah. Kami baru kahwin 4 tahun. Ada orang kat luar sana dah kahwin lagi lama tak ada zuriat lagi. mak sabar lah sikit." Razi merendahkan suaranya. Berharap benar ibunya tidak akan menyentuh hal itu lagi. dia tahu Dila di dalam sedang menangis luka.

"sampai bila lagi? nak tunggu mak mati baru nak tunjuk cucu?" tingkah Puan Kalsom. Razi meraup mukanya.

"mak, Razi minta maaf tapi Razi takkan kahwin lagi mak. Biar kami tak ada anak, Razi akan bersama Dila, hanya Dila sehingga akhir hayat Razi." Janji Razi pada ibunya.

Air mata Adila bertambah laju mendengar sumpah suaminya. Abang, Dila pun cintakan abang sepenuh hati Dila.

"kamu ni memang anak derhaka tau! Baru kahwin 4 tahun dah macam ni, lagi lama gamaknya halau mak tak bagi datang rumah." Marah Puan Kalsom. Berang bila anaknya satu-satunya tidak lagi menuruti kehendaknya.

"mak, Razi ketua keluarga, hal keluarga Razi, Razi yang tentukan. Razi akan melindungi rumah tangga Razi selagi terdaya. Razi hormatkan mak. Ampunkan Razi tapi Razi tak boleh tunaikan permintaan mak yang satu ni. Maafkan Razi." Razi bersuara tegas.

"ah, sudah, mak nak balik. Panas hati aku datang sini, tau!" marah Puan Kalsom lagi. dia terus menuju ke pintu.

Dila berlari anak keluar dari dapur. Dia mahu menyalami ibu mertuanya. Air matanya sempat diseka kering.

Dicapai tangan ibu mertuanya namun ditepis. Tersayat hatinya. Tangan Razi juga disentuhnya saja, tidak membenarkan Razi mengucupnya seperti kebiasaannya.

Puan Kalsom sudah memandu pergi. Adila mengutip cawan di atas meja kecil di tengah ruang itu. apabila dia mahu berlalu ke dapur membawa cawan kotor, Razi menahannya.

"Dila, maafkan mak ya." Tutur Razi perlahan. Adila menatap wajah tersayang itu.
Diukir senyum tawar.

"tak apa bang. Dila tak marah." Ujarnya. Pantas dia mahu beredar namun ditahan lagi oleh Razi. Razi mengambil piring di tangannya lalu diletakkan kembali ke atas meja.

Ditarik Dila ke dalam pelukannya, kejap.

"abang janji abang takkan duakan Dila. Walau apa pun yang terjadi. Abang takkan tinggalkan Dila." Lirih suara Razi. Adila terkedu.

Dia melingkarkan tangannya di pinggang Razi, kejap. air matanya jatuh lagi.

"abang, Dila sayang abang, Dila cinta abang walau apa pun yang terjadi antara kita." Esakan kecil kedengaran.

"abang pun sayangkan Dila." Bisiknya ke teling Dila. Air mata bertambah laju mengalir membasahi kemeja Razi.

**********

4 tahun sebelumnya….

"awak, kenapa awak nak kahwin dengan saya?" Tanya Razi terus pada Adila yang sedang menyisir rambut di depan cermin. Gerakannya terhenti. Ini malam pertama mereka bergelar suami isteri.

Dipusing badannya menghadap Razi yang duduk di sisi katil. Diukir senyum bersahaja.

"kenapa awak nak kahwin dengan saya?" soalan dijawab soalan.

Razi menjeling Adila tajam. Eh, perempuan ni, aku Tanya dia, dia Tanya aku balik.

"entah. Sebab mak suruh." Walau dia sedikit geram dijawabnya juga. Adila tersenyum simpul mendengar jawapan itu.

"kalau macam tu, saya pun macam tu. Sebab mak dengan ayah saya suruh." Jawab Adila pantas.
Dia memusingkan badannya, menyambung sisiran rambut yang terhenti.

Razi mencebik. Macam tak betul je perempuan ni. Dibiarkan saja Dila begitu. Razi memanjat katil lalu tidur di satu sisi.

Tidak lama kemudian, lampu dipadamkan. Razi yang masih belum lelap sepenuhnya sedar selimut ditarik menutupi badannya. Hatinya tersentuh.

Apabila mereka berpindah ke rumah baru sebulan kemudian, sikap manis dan sopan Adila semakin terserlah. Apabila dia pergi kerja, Adila akan menyalaminya, mencium kedua pipinya.
Pulang bersambut. Makan terjaga. Diri Adila juga sentiasa rapi.

Acap kali Adila keluar dari bilik air, Razi menahan gelora. Bukan dia tidak sukakan Adila namun dia takut semuanya kerana nafsu dan bukan cinta. Adila tidak pernah pula mahu bertanya. Hidup mereka berjalan seperti biasa.

Suatu hari, ada pelanggannya datang ke rumah. Pelanggan ini jenis yang pantang melihat perempuan berdahi licin dan nak dijadikan cerita, Razi sendiri tidak pernah bercerita dia sudah berkahwin. Lagaknya pun seperti orang bujang sahaja.

Apabila Adila datang membawa air, pelanggan itu terpegun melihat Adila dan sangkanya Adila ialah orang gaji Razi (atau perempuan simpanan Razi).

"wah, Razi, tak sangka kau bela orang cantik dalam rumah. Mana kau dapat? Senyap-senyap je." Adila terhenti langkahnya. Dipandang lelaki itu dan Razi silih berganti.

Wajah Razi berubah sebaik mendengar ayat itu. dicekak leher lelaki itu lalu dipaksanya lelaki itu berdiri.

Adila tergamam.

"dia isteri aku. Kau cakap baik-baik sikit." Marah Razi. Dia terus menarik lelaki itu keluar rumah dan dicampakkan lelaki itu keluar.

"kau jangan datang lagi. segala perjanjian antara kita batal!" tengking Razi. Kelam-kabut lelaki itu menggapai kasut dan berlari pergi.

Adila masih terpaku. Razi memusingkan badannya dan langkahnya terhenti melihat Adila di situ. Merenungnya dengan pandangan seribu makna.

"awak." Panggil Adila.

"hmm," riaknya gelisah.

"apa awak cakap tadi?" Tanya Adila. Razi termangu-mangu.

"cakap apa?" tanyanya berbasa-basi.

"tadi, awak cakap apa, saya…isteri awak?" air mata menitis satu persatu. Sangkanya, selama ini Razi tidak pernah menganggapnya isteri. Dan kemarahan Razi tadi begitu melampau jika Razi Cuma menganggap Adila sebagai seorang penghuni lain di rumahnya dan tidak lebih dari itu.

"ya, awak isteri saya. Saya minta maaf, Dila, selama ni, awak menjadi isteri yang baik tapi saya? Saya tak pernah jadi suami yang layak dan baik untuk awak. Maafkan saya." Kesal Razi. Dia menundukkan wajahnya. Adila mendekat. Dulang di tangan diletak di atas meja.

Dicapai kedua belah tangan Razi, disalaminya lalu dicium.

"terima kasih abang, kerana menganggap saya isteri abang. Itu sudah cukup buat saya." Ucap Dila penuh syahdu. Razi terkedu mendengar panggilan itu.

Ditarik Dila ke dalam pelukannya.

"maafkan abang." Menangislah pasangan itu di situ meraikan penyatuan mereka.

**********

Kebelakangan ini, Adila kerap kali sakit kepala. Dia tidak tahu apa puncanya. Tidak pernah dia mengkhabarkan hal ini kepada Razi kerana dia tahu Razi akan lebih bimbang jika dia mengetahuinya.

Dia masih bingung memikirkan kata-kata ibu mertuanya semalam yang menelefonnya semasa Razi ke pejabat.

"Dila, tolonglah pujuk Razi. Mak nak sangat dapat cucu. Mak tau Dila faham kan kehendak dan isi hati mak?" pujuk Puan Kalsom.

Adila diam. Pilu. Pedih.

"baiklah mak, Dila akan cuba lagi. mak jangan risau ya." Ujar Adila menenangkan ibu mertuanya.

"betul Dila? Terima kasih ya. Mak tau Dila memang menantu yang baik."

"hmm, oklah mak. Abang Razi dah nak balik ni, nanti kita sambung lain. Assalamualaikum."
Gagang telefon diletakkan. Terduduk dia di tangga. Menangis lagi.

Adila terus berjalan. Panas terik tidak boleh menghalangnya dari ke klinik hari ini. Dia perlu tahu apa punca sakitnya.

Sedang dia berjalan, tiba-tiba, kakinya terasa lemah longlai, kepalanya semakin sakit. Tidak tertahan lagi rasanya. Akhirnya, Adila terbaring di tengah jalan. Sebuah kereta meluncur laju ke arahnya.

Sreeet! Adila pasrah.

*********

"Dila, bangun sayang." Suara Razi kedengaran. Adila membuka matanya perlahan-lahan.
Dilihatnya Razi di sisi tersenyum manis. Tangannya digenggaman lelaki itu.

"abang, Dila kat mana?" tanyanya lemah.

"Dila kat klinik. Pemandu ni yang bawak Dila." Tunjuk Razi pada seorang lelaki yang berdiri di hujung katil.

Lelaki itu tersenyum lebar. Gembira melihat Adila sudah sedar.

"tadi puan terbaring di tengah jalan, mujur saya sempat brek. Saya bawa puan ke sini, dan saya telefon suami puan guna telefon bimbit puan. Mujur puan tak apa-apa." Terang lelaki itu panjang lebar.

Adila mengukir senyum tawar.

"terima kasih encik." Ucap Dila. Dipandangnya suaminya kembali.

"abang, kenapa dengan Dila? Dila sakit apa?" Tanya Adila. Razi Cuma tersenyum nipis.

"abang pun tak tau, sekejap lagi doctor yang merawat Dila akan datang, sabar ya, doakan yang terbaik, ok?" tutur Razi lembut. Adila mengangguk.

Tiba-tiba, tirai labuh yang menutupi ruang rawatan itu diselak. Adila berdebar-debar. Berharap sakitnya bukan sesuatu yang berat. Tidak sanggup dia melihat Razi terluka.

"puan, dah ok?" Tanya doctor wanita itu. wajahnya tidak menunjukkan tanda-tanda yang buruk. Tapi, boleh percaya ke?

Adila mengangguk.

"doktor, saya sakit apa?" Tanya Dila pantas.

Doctor itu tersenyum lebar.

"puan ni kena buatan orang." Jawab doctor itu. senyumnya bertambah lebar.
Razi mengerutkan dahi. Aik, doctor ni boleh tau pasal alam ghaib jugak ke?

"jangan salah faham. Encik Razi, puan Adila. Puan Adila ni kena buatan enciklah. Dia mengandung 8 minggu." Adila terkedu. Razi melopong.

Razi bingkas mendapatkan doctor itu.

"doktor, betul ke? Betul apa yang doctor cakap ni?" Tanya Razi berulang kali.

"positif encik Razi." Jawab doctor itu tenang dan yakin.

"yay! Tak payah kahwin lagi!" terpekik-pekik Razi kegembiraan.

"hah?" terbeliak doctor itu mendengar. Adila Cuma ketawa dalam tangis melihat gelagat suaminya.

************

"abang, itulah. Kan Dila dah cakap, bertiga lebih baik?" Adila memeluk leher suaminya mesra.
Mata mereka terpaku pada nenek dan cucu yang sedang bermain di tengah halaman.

"hmm, memang pun, kalau bertiga yang ni abang setuju. Bertiga yang tu mintak simpanglah." Ujar Razi sambil mempamerkan wajah tidak relanya.

Adila ketawa kecil melihat gelagat suaminya. Di sana, ibu mertuanya dan Salman al-Farisi yang berumur setahun setengah sedang berkejar-kejaran.
posted by Penulisan2u @ 1:58 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
12 Comments:
  • At 9/6/09 3:09 PG, Blogger Fill@ @naheR said…

    so sweet...

     

  • At 9/6/09 8:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la cite nie...

     

  • At 9/6/09 9:20 PG, Anonymous anarif said…

    thanks..

    anarif
    writer of Cinta Solo~ Sufi, Sufiah~ Honey, I Hate You!...

     

  • At 10/6/09 1:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eee..cter nie bezz r..
    sweetzz gler!!
    good luck 4 another story!!
    ~weeee~

     

  • At 10/6/09 3:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eeeeee.....verry sweet

     

  • At 10/6/09 7:51 PTG, Anonymous fa fuschia said…

    hmm..kn bgus klu aku dpt husbabd cmni..org lki ni pntang istri bg offer kwen lain..gelepar je nk..huhu..jgn mare ye kaum hawa

     

  • At 11/6/09 2:20 PG, Blogger akuBUTAseni said…

    beshnye..
    laki bini yg baik..
    uh oh..

     

  • At 11/6/09 2:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    suami misali sgguh la....
    citer nie best giler..
    syok...

     

  • At 11/6/09 9:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    simpla...
    tepat....
    padat....
    yang penting...
    best oh...
    :D

     

  • At 17/6/09 2:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    fuyoo, kubur leh anta sms, umah leh anta mms...hahaha
    advance btul la mak razi tuh...heheheh
    btw besh arr cter nih...sweet jer...
    thanks writer...lalala~~

    ~luvinpurple~

     

  • At 14/7/09 12:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    comelnya citer ni..kan best kalau dapat suami mcm ni..huhuhuhu

     

  • At 16/7/11 9:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez3.. x yah ckap pape. mmg syok

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group