BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Jun 01, 2009
Cerpen : Aku Mahu Pulang
Nama Pena : Kencana Merana

KINI, PEKAN GERIK , PERAK .

Hatinya tersentuh dengan rahmat Allah yang datang menyelubungi diri dan keluarga. Selesai berdoa dan bersalaman, dia bangkit lalu menuju ke tingkap bilik yang menghadap tanah pusaka arwah neneknya.
Pawana segar menerobos masuk lalu mengusap pipinya sebaik sahaja daun tingkap dibuka. Kelihatan berbalam-balam sayur-sayuran menghijau subur tanda usahanya bapa saudaranya telah berhasil. Senyuman kepuasan terukir di bibir.
Suara ayam jantan bersahut-sahutan, diselangi bunyi unggas yang berkicau riang seperti mengalu-ngalukan kedatangan fajar yang semakin membuka tabir di kaki langit. Luqman Affendi seorang pemuda desa, bertubuh sasa sedang khusyu\' memerhati ciptaan Yang Maha Esa yang tidak diendahkannya selama ini.
Ah! Betapa indahnya bumi Tuhan. Betapa bertuahnya dapat menikmati keindahan alam tanpa didorong perasaan benci dan bersalah. Tiba-tiba bayangan wajah dan senyum manis Nur Atiqa Abdullah bermain-main di layar minda. Kenangan lama tiba-tiba menerjah di kotak fikiran bagaikan filem berputar lalu menayangkan babak demi babak kisah hidup yang membawa dia pulang ke pangkal jalan.


TITIK HITAM – KUALA LUMPUR .

"Fendi, jaga diri baik-baik di kampung nanti , bak kata pepatah masuk kandang kerbau menguak, masuk kandang kambing mengembek, sembahyang jangan tinggal, ingat pesan mama tu !" Nik Zaidah berpesan kepada Luqman Affendi sebelum dia di hantar ke Perak .
Luqman Affendi mengangguk tanpa kata. Wajahnya terasa pijar. Tidak dibenarkan air mata yang cuba mengalir keluar.Dia mengumpul kekuatan menahan getar. Sebagai lelaki dia harus kuat. Perceraian mama dan papa dan perkahwinan baru kedua orang tuanya memaksa dia tinggal bersama neneknya di kampung.
Suasana baru yang jauh dari keriuhan kota. Jiwanya membengkak. Dia terasa dirinya tidak disayangi. Mama dan papa lebih mementingkan masa depan mereka berbanding dia anak tunggal keluarga itu. Bermula detik itu dan waktu itu, dia membenci insan bergelar mama dan papa.Baginya dia dihantar ke lembah duka bersama titik akhir perkahwinan kedua orang tuanya.
Pemergiannya ke kampung adalah atas desakan mama dan papa semata-mata. Dia telah meninggalkan kawan-kawannya di Kuala Lumpur . Gara-gara tidak mahu merosakkan kebahagian orang tuanya dia akur. Namun api kebencian mula bercambah. Dia terpaksa beralah. Meninggalkan kehidupan mewah di kota raya dan membina hidup baru di kampung yang jarang-jarang dijejakinya.


SUASANA BARU

Gerik, Perak pekan yang indah penuh dengan keindahan alam dan budaya timur yang belum tercemar. Alhamdulillah, mujurlah nenek menerima kehadirannya dengan tangan terbuka. Di rumah kampung itu, dia tinggal bersama keluarga besar nenek. Ada Pak Lang, Mak Lang, dan sepupu-sepupunya seramai 4 orang . Nenek yang paling gembira menerima dia di rumah itu. Nenek yang paling tidak betah berbuat itu dan ini menyambut kehadiran orang kota ke kampung itu.
Masih terngiang-ngiang pesanan mama di telinganya agar pandai menyesuaikan diri di tempat orang. Bermula dari saat itu, dia mula belajar menjadi warga desa , dibantu oleh Fazlan, sahabat barunya di Kampung Air Panas. Padanyalah diadukan sebarang masalah dan berkongsi pengalaman. Luqman Affendi dihantar bersekolah di tempat yang sama dengan Fazlan, di Sek. Men. Keb. Sultan Idris Shah II, dalam tingkatan 6 Rendah .
Hari pertama di sekolah itu, kepalanya seperti mahu pecah . Dia benar-benar rindukan nafas kota dan udara bandar besar Kuala Lumpur. Begitulah adat dunia, manusia selalu tewas dengan desakan nafsu, akhirnya satu hari setelah didesak beberapa kali oleh rakan sosialnya tanpa pengetahuan Fazlan , dia dan dua orang lagi kawan sekolahnya , buat pertama kalinya dia melangkahkan kakinya ke dunia hitam. Merokok, ponteng sekolah, hidu gam dan lumba haram.
Pada mulanya dia hanya memerhati sahaja tingkah laku kawan-kawannya, lama-kelamaan setelah saban minggu dia diajak ke sarang maksiat itu, hatinya mula terpengaruh dengan mereka. Saban waktu , dia menipu nenek dan bapa saudaranya mengatakan mengikuti kelas malam di sekolah , dan membuat kerja lapangan Geografi dan Seni Visual.
Pesanan mama waktu itu bagai angin lalu tidak membawa erti. Wang elaun bulanan mama dan papa masukkan banyak dihabiskan dengan berjoli dan berpeleseran. Wang untuk belanja sekolah telah disalahgunakan. Yang tinggal kini hanyalah sekelumit kesedaran yang diselangi dengan janji-janji manis kepada nenek tua di rumah. Nenek menyayanginya tanpa prejudis.
Nenek membelanya setiap kali Pak Lang memarahinya pulang lewat pagi. Banyak orang kampung bercerita buruk tentangnya. Nenek tak pernah percaya.Nenek ikhlas menjaganya malah tidak langsung mencurigainya. Kasih sayang nenek padanya bagaikan puing-puing kecil berterbangan ke udara, tidak ada nilai walau sesen.


SERELUNG HATI YANG TERLUKA

" Siapa datang tu Nek? " Fendi bertanya ramah. Beg galas diletakkan di tepi tangga. Matanya masih menangkap batang tubuh gadis berbaju sekolah putih, berkain biru dan bertudung putih. Cantik!! Detik hati lelakinya. Kali pertama, dia terasa seperti telah jatuh cinta pandang pertama.
" Tiqa, anak Cikgu Abdullah, yang mengajar kat sekolah Fendi tu.Dia selalu datang jenguk nenek. Dulu, tiga tahun lepas, mereka sewa rumah kat belakang tu. Sekarang dah beli rumah kat Taman Gerik. " Panjng lebar nenek meberi penjelasan. Nenek nampak bagaimana sinar mata cucunya itu merenung anak gadis Cikgu Abdullah yang berusia 17 tahun itu.
" Jom. Masuk makan. Ada hal nenek nak bincang."
Mereka duduk di meja makan. Cuma berdua.
" Mana Pak Lang dan budak-budak?" Fendi rasa kelainan. Tak seperti selalu.
" Mereka ke Ipoh. Esok kan cuti. Balik rumah keluarag Mak Lang." Nenek merenung wajah Fendi dalam-dalam. Fendi rasa sangat berbeza.Kali ini , pandangan nenek sungguh lain.
" Ada apa nek? Budak Tiqa tu datang mengadu pasal saya?"

Nenek merenung wajah Fendi lama. Lembut dan redup. Sesuci embun pagi.
" Nenek tak percaya pada semua orang kampung yang bercerita pasal Fendi.
Tapi, bila Tiqa datang tadi , nenek bertanya jujur pada dia. Dia menjawab secara jujur pada nenek. Dia selalu nampak Fendi dengan Tajuddin, Farok, dan Rahmat, serta beberapa orang lagi budak-budak kampung yang sudah rosak akhlak.Nenek sedih ! Nenek tak sangka cucu nenek ni, sanggup menjual maruah, menggadai kepercayaan nenek dan melacurkan masa depan sendiri. " Ujar nenek perlahan tetapi cukup berkesan.
" Saya nak cari budak tu. Dia bawa mulut nek. Saya tak buat semua tu."
" Jangan. Nenek percaya pada Tiqa. Nenek harap Fendi berubah lah. Berubah demi nenek. Nenek nak tengok Fendi berjaya. Fendi satu-satunya harapan nenek selepas anak dan menantu nenek berpisah. Nenek dah tua. Bila-bila saja nenek akan pergi." Nenek memandang lembut wajah Fendi. Dia menyapu air mata yang membasahi tubir mata tuanya. Sedikit sebanyak hati lelaki Fendi tersentuh.
Nenek tahu cucu lelakinya itu menaruh dendam pada ibu bapanya lalu merosakkan masa depannya. Dan kini, nasib Atiqa dalam bahaya. Dia tahu, Fendi akan mencari Atiqa.


KAU MENGUBAH SEGALANYA

Atiqa berjalan kaki dari sekolah ke perhentian bas. Kelas lewat petang hari itu menyebabkan dia terpaksa pulang keseorangan . Dua lagi rakan yang selalu bersamanya sudah pulang lebih awal. Kelas tambahan kimia tadi lambat habis.
" Hei !! Jangan nak berlagak ustazah lah!! " Satu suara menyebabkan dia berpaling ke belakang.
"Luqman Affendi" Terluah sepotong nama itu meniti bibirnya. Kini dia berdepan dengan cucu Nenek Rahimah yang dipanggilnya Tok Mah. Hati perempuannya bergetar kuat. Memang selama ini dia selalu mencuri pandang lelaki itu. Malah, ramai juga pelajar perempuan sekolah itu cuba mendekati Fendi namun, lelaki itu lebih selesa bersikap dingin. Malah lelaki itu, pada mata Atiqa, kalis cinta.
" Sakitlah Fendi!! Lepaslah…saya jerit nanti! " Atiqa menarik kuat lengannya yang diheret oleh lelaki itu sekejap tadi.
" Itu baru sikit. Kau nak aku tampar muka kau kalau kau mengadu dengan nenek aku lagi. Berlagak baik konon! Jangan campur hal aku lagi." Tengking Fendi dengan wajah membahang.
Aneh! Cinta itu sungguh aneh. Cinta itu pekak, bisu dan buta. Kalimah itu terasa dingin di pendengaran Atiqa. Jatuh cinta kah dia pada Luqman Affendi!!
" Baiklah. Kita habiskan di sini. Tampar lah muka saya kalau awak rasa, itu yang boleh menggembirakan awak dan nenek awak yang sedang bersedih tu. Tampar lah muka saya kalau itu yang boleh menyebabkan awak berjaya dengan cemerlang dalam STPM nanti. Saya tahu, kampung ni dan nenek awak tak ada makna bagi awak kan. Awak ni lelaki Bandar yang tak berhati perut. Nenek awak tu, selalu sakit-sakit , selalu sedih dan menyimpan hati memikirkan sikap awak. Dia tak pernah tunjuk. Tapi saya tahu. Saya nampak hati tua dia. Saya rasa kesedihan dia. Pulang lah ke pangkal jalan Fendi. Awak tak kan ke mana dengan jalan yang awak pilih. Kebencian dan protes yang awak buat tu, hanya nak menutup dendam awak pada orang tua awak. Tapi, siapa yang kena tempiasnya, nenek awak yang dah tua tu.Assalamualaikum Luqman Affendi. " Atiqa bergegas pergi menaiki bas yang kebetulan baru tiba.
Luqman Affendi kematian kata-kata. Bagaikan salju di danau rindu. Azimat yang terluah sebentar tadi seperti menyiram api dendam yang terbuku sekian lama. Nur Atiqa Abdullah, sepotong nama yang tersemat di hatinya . Kini, nama itu menjadi titik perubahan hidupnya. Dia pulang ke rumah. Nenek !! Hatinya dipagut rindu. Besar dosanya pada nenek, pada Pak Lang, Mak Lang , mama dan papa.


GEMPAR

Luqman Affendi terduduk . Bagaikan jatuh ditimpa tangga. Kepulangannya hari itu tidak disambut mesra oleh nenek seperti biasa. Orang ramai berkumpul di hadapan rumah. Dia tahu dan dia dapat agak apa yang telah berlaku.
" Nenek!!! Nekkkkk…….." Tangisannya pecah bersama sesal yang tak sudah .
" Pak Lang, Mak Lang! Maafkan saya. Saya dah bertaubat. Saya dah tak buat jahat lagi. Tapi kenapa nenek tak tunggu saya. Saya berdosa! Berdosa!!!"
" Sudah lah Fendi. Jangan ditangisi orang yang telah pergi.Tak baik.Kami dah maafkan kamu. Nenek pun dah maafkan. Dia pergi dengan tenang.," Pak Lang memujuk.
Segala-galanya sudah berakhir. Fendi merasa dunianya gelap-gelita. Tanpa nenek dia tak mampu bergerak. Hampir dua minggu dia tidak ke sekolah. Beberapa kali Pak Lang dipanggil berjumpa pihak sekolah, namun dia tidak berubah.
"Assalamualaikum! "
"Waalaikumusaalam"
"Awak Tiqa!"
"Saya nak jumpa awak! "
" Tiqa masuklah, lama tak nampak ya! " Mak Lang bersalaman mesra dengan Atiqa. Gadis itu begitu sempurna pada mata keluarga mereka.
" Duduk dulu, Mak Lang nak buat air"
Atiqa dan Affendi melihat Mak Lang berlalu. Sepi mengepung antara mereka.
" Kenapa jadi macam ni Fendi?? Nenek tentu tak suka kalau awak macam ni, Saya lagi tak suka. Saya nak awak sedar dan bangun menunaikan amanah nenek awak.
Awak tak nak tengok dia gembira melihat awak berjaya?" Begitu lembut, suci dan kudus kata-kata Atiqa meresap ke pendengaran Affendi.
Gadis ini seperti mutiara. Jernih, bercahaya dan berkilau. Setiap kata-kata Atiqa meresap ke ulu hati. Jatuh cinta kah dia pada gadis 17 tahun itu.
" Awak tak malu kawan dengan saya Tiqa? Awak kan tahu saya budak jahat. Ayah awak guru disiplin, dia tentu tak suka kita berkawan."
" Saya tak pernah malu. Saya bangga jadi kawan awak Fendi. Tapi, awak kena berubah. Setiap yang jahat akan jadi baik kalau kita sudi membawanya ke jalan yang baik. Saya sudi menemani awak ke jalan yang baik. Saya rela dimarahi ayah saya demi menunaikan hasrat nenek awak nak tengok awak berjaya dan jadi manusia berguna. Itu janji saya dengan arwah."
" Janji?? Bagaimana dengan diri awak sendiri? Hati awak? Tidak ikhlas?"
" Awak kena ‘tackle’ saya dulu kalau nak kenal hati saya! " Usik Atiqa sambil tersenyum pendek. Manis dan menawan.Affendi merenung wajah itu lama dan lembut. Hatinya tiba-tiba terbuai dan terubat. Dia akan ke sekolah esok ! Itu janjinya pada Atiqa.
" Balik dulu Mak Lang. Assalamualaikum Fendi."


MENGGAPAI IMPIAN

"Fendi!Fendi " Luqman Affendi tersentak dari lamunan.
"Panjang anak buah Pak Lang termenung, ingat apa tu?" Pak Lang mengusik.
"Err...... takde apa-apa Pak Lang.Saja nak mengambil angin pagi."
"Sekilas ikan di air, Pak Lang dah tahu jantan betinanya, Fendi ingat perkara dulukan? Sudahlah tu Fendi , perkara dah berlaku buat apa nak dikesalkan. Pak Lang dan Mak Lang dah seribu kali bersyukur, cuma jangan diulang lagi perkara lama ye!!" Pak Lang menasihati anak bujang itu , yang semakin menampakkan kedewasaannya. Hubungan Fendi dan kedua orang tuanya juga sudah pulih seperti biasa. Cuma setiap kali cuti semester universiti Fendi pasti pulang ke kampung. Ada sesuatu menariknya ke situ.
" Assalamualaikum" Suara lunak merdu Atiqa menjengah suasana pagi.
"Tiqa, masuk lah. Sarapan sekali." Mak Lang seperti selalu mesra melayan Atiqa.Mak Lang bergerak ke meja makan .
" Apa khabar?? " Fendi merenung gadis yang dirinduinya sekian lama.
" Baik. Awak sihat?" Atiqa pula bertanya lanjut. Sesekali pandangannya
menyapu wajah lelaki berkulit cerah itu. Dia juga sekian lama menngumpul rindu yang sama.
" Cuti lama ke ni? "
" Saya cuti 2 minggu .Nak habiskan kat sini jer."
" Saya pun cuti 2 minggu. Lepas ni naik KL balik."
" Kita pergi SM SIS lepas ni nak? Nak jumpa cikgu-cikgu. Lama tak jumpa.
"Jumpa Cikgu Abdullah sekali kan?" Mak Lang tiba-tiba mengusik.
" Ehmmm..bakal bapa mentua ker?" Pak Lang pula menambah.
Afendi dan Atiqa saling berpandangan. Renungan mereka bersatu. Nyaman dan indah. Bahagia meresap ke dalam jiwa.

10. 15 malam. 20 hb Mei 2009 .
posted by Penulisan2u @ 12:48 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
6 Comments:
  • At 1/6/09 12:12 PTG, Blogger my_za2l said…

    owh,cite ni biase jer.
    :D
    ~myza2l~

     

  • At 5/6/09 12:01 PTG, Anonymous nurl_syifa said…

    ermm sek. men. keb. sultan idris shah ii, grik..sekolah lama saya thn 2002/2003..hehehe.

     

  • At 6/6/09 4:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ermm..citer nie bley la tahan...
    gud luck ah 4 da next cerpen!

     

  • At 6/6/09 9:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dalam cerpen ni saya sangat meminati watak Luqman Affendi, base on true story ker ni ??? kalau lah ada lelaki macam Fendi ni....

     

  • At 6/6/09 9:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya student sm sis jugak... yaya ..fom 4 .

     

  • At 8/6/09 4:53 PTG, Anonymous aKu said…

    biasa tp best gak..
    heee..
    truskan berkarya!

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group