BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Mei 08, 2009
Cerpen : Waktu Yang Tersisa
Nama Pena : Labyrinth

Perlahan langkah kakinya di atur satu persatu, wajahnya seperti biasa tiada beriak seolah jiwa kosong tanpa perasaan. Hanna Naufal dia insan misteri tersangat misteri. Bicaranya terlalu mahal untuk didengar, bicaranya bila hanya perlu, bicaranya terus tanpa berkias, senyumnya juga jarang-jarang terukir. Gadis itu hanya akan kelihatan sedikit ceria bila tangannya mula memegang berus lukisan, mencalitkan warna pada kanvasnya. Dia kurang ramai kawan atau dengan kata lain hampir tiada kawan. Bukan tiada yang ingin mendekatinya tapi hakikatnya dia yang menghindari mereka. Dia tak mahu mereka tahu siapa dia sebenarnya, dia dah cukup selesanya dengan dunianya kini bertemankan laptop sebagai tempat meluah rasa, bersahabat radio nur-islam sebagai pakar motivasinya, berkawankan mp4 sebagai pemecah sepinya. Sudah!! dia tak mahu apa2 lagi. Cuma........ dia terlalu ingin, bahkan terlalu mengharap masa lalunya dikembalikan, sebab... dia terlalu rindu gelak tawa dan bahagia yang sentiasa menjadi miliknya. Hanna Naufal melepaskan keluhan.. dia bosan apabila otaknya mula memutarkan memori lalu, dia benci, dia sakit sangat tersiksa..... dibawah pokok besar inilah dia selalu menghabiskan waktu, terkadang membaca, terkadang melukis, terkadang menulis, begitulah mengikut rentak kemahuan moodnya sendiri.

**********
sayanggg.... watch ur step...!! tapi bukk!! dia dah tersembam jatuh.... adeyyyss mama........ huarrrggg sakittt... lagak anak kecil dia menangis, padahal sakitnya tak seberapa. Nakkan perhatian lah tu..hehe.. Puan Harissa sudah meluru pada anak gadisnya, cengeng walaupun usia sudah menginjak 19 tahun. "tulah lain kali hati-hati, ni tak main terjah jea, awak ingat awak tu baby lagi ke sayang?," leter wanita itu. Hanna Naufal sudah buat muka masam macam tertelan sekilo asam jawa jea. "dah mari masuk dalam sapu ubat kat luka tu...laaa... cepatlah bangun luka sikit jea kan, takkan nak suruh mama dukungkan kot, tak larat mama"..... melihat anaknya yang masih tak berganjak lagi membuatkan akal fikiran nakalnya mula merencana idea.. "ok kalau sayang betul2 tak larat, tunggu sini sekejap, mama nak pinjam kete sorong Pak Mail nak buat angkat sayang........ mendengar sahaja kata-kata mamanya bingkas Hanna Naufal bangun "mama ni......... orang nak manja-manja sikit pon tak dapat"

"haa.. tau pon taknak" kekekeke tau takut...ketawa Puan Harissa dalam hati. Anak bertuah tu lah dia. Dia menggeleng kecil bila seringkali teringat perangai nakal anak yang satu ini.

Hari ini seperti hari yang lalu, rumah agam ini tak pernah sunyi dari gelak tawa gurau senda ahlinya. Hanna Naufal paling suka mengusik isteri Pak Mael merangkap tukang masak rumahnya yang kuat melatah. Dia anak tunggal, kasih sayang semuanya tertumpah padanya. Tapi dia tak pernah melatah dengan apa yang dimiliki. Dirumah agam ini dia menghabiskan waktu, mengenal dunia. Mamanya seorang suri rumah walaupun punya ijazah dalam Perakaunan. Kata mama dia tidak meminati bidang itu, mengambil course itu sebagai pelengkap syarat sahaja sebab kehendak arwah datuk dan neneknya. Sebabnya lagi mama lebih meminati seni lukis, kerana lukisan itu tiada hadnya. Tulah yang mama yang bagitahu padanya. Tapi dia memang pun suka mama dirumah. Ada mama seolah dunianya sentiasa terisi dihiasi kuntum-kuntum bahagia. Mama lebih suka meneruskan minatnya melukis di studio yang papa buatkan khas dirumah mereka.

"Mama....oh mama...." Hanna Naufal mencari mamanya bila kelibat wanita itu hilang daripada pandangan matanya.

"mama disini sayang...." terdengar sayup2 suara wanita itu, taulah dia yang mamanya didalam studionya. Lantas langkah kakinya diatur ke situ, masuk tanpa mengetuk pintu, tubuh mama yang sedang mengadap lukisannya diterpa, dirangkul erat lehernya, kucupan manja di hadiahkan ke pipi wanita kesayangannya. "i love u mama...." ikhlas ucapan dari hatinya. "love u t0o sayang.."

Ah indahnya memori... Hanna Naufal mengeluh berat. Kenapa mesti kenangan indah itu hadir seketika sahaja? ya ALLAH apakah dosaku sehingga kau duga aku sebegini, aku tak kuat menanggung ujianMu ini ya ALLAH... ampuni aku ya ALLAH, ampuni mamaku jua ya ALLAH...

*********

"Apa lagi yang kurang pada saya, abang sampai awak sanggup buat saya begini?" sayup-sayup kedengaran suara mama penuh sendu. Hanna Naufal bangun pelahan menggosok-gosok mata yang dirasakan terlalu kelat. Dia menjeling jam di dinding, melewati 2 pagi.

"Rissa tak kurang apa-apa, tapi abang ni jea yang tak pernah rasa cukup dengan apa yang abang miliki" perlahan kedengaran suara papanya menjawap. Dia masih lagi terpinga-pinga, mamai tersentak dari tidor belum hilang lagi. Perlahan-lahan kakinya melangkah ke anak tangga satu persatu dituruni sehingga tangga terakhir. "mama.... papa... kenapa ni?" dia bertanya, sedikit hairan. Serentak Puan Harissa dan encik Nazril berpaling, tak sedar bila masa anak itu tercegat disitu. "Kenapa sayang? kenapa tak tidur lagi? puan Harissa bertanya sambil cuba menyembunyikan riak mendung diwajahnya. "anak papa kenapa ni" Encik Nazril pula menyampuk cuba mengawal perasaan..

Semenjak hari itu, mama selalu termenung, itu yang dia perasan tentang perubahan mama, Papa pula semakin kurang lekat dirumah. Entahla.. dia sendiri tak faham apa yang terjadi sebenarnya...

Ah... pergi, pergi, aku taknak ingat apa-apa tentang itu, dia memegang kepalanya, menggeleng-geleng cuba mengusir memori-memori lalu yang sering sahaja bertandang akhir-akhir ini.

Tangannya menggumpal kertas dihadapannya, segalanya tak kena. Lukisannya tak jadi, dia takda mood. Ah nak ke mana aku hari ni? pulang ke rumah pon tiada siapa2.. bicara hatinya.

Lama dia berfikir, ah.. lapar la pulak, memang patut pon sebab tengahari tadi dia ditahan di bilik kaunseling, apa lagi kena cuci minda, bertalu soalan ditanya oleh kaunselor tapi satu pon tak dijawab, sebabnya dia sendiri takda asa nak jawab. Dia pon tak tahu kerja siapa yang perihatin menyenaraikan namanya untuk dikaunselingkan. Baik hati sungguh, sampai aku pon tak dan nak makan getus hatinya jengkel..Ah lepak McD r... putusnya..

*********

Badannya panas membahang, entah kenapa lewat ini seolah dia punya antibodi yang lemah, demamnya semakin kerap. Sebulan kadang-kadang sampai 2,3 kali demam, kalau dah demam susah pula nak sembuh dan hari ni dia demam lagi, tapi digagahi juga dirinya menghadiri kuliah, sudah banyak kali dia tuang kelas, dia kena juga jaga attendannya tak mahu jadi mangsa bar oleh pensyarahnya nanti.

"Hanna Naufal, saya nak tengok assignment yang saya bagi semalam" MisS Tassy aka Natasya Leman sudah berdiri di sisi tempat duduknya. Bila masa wanita itu datang ketempatnya pun dia tak perasan. Dia tersentak, sungguh dia lupa siapkan assignment wanita itu.. Haduiiii mampus aku... "err so sorry miss tassy sy lupa buat assigmnt tu dengan kata lain saya tak siap" terus terang jawapannya. Kelas yang tadi bising kini sunyi, siapa yang tak kenal Miss Tassy, dia amat pantang kalau studentnya tak siap kerjanya. Ahh... hati kecilnya mula berkata-kata..alah paling teruk pon kau kena berdiri kat depan tiang bendera pastu nyanyi lagu Negaraku, masalahnya laratkah aku berdiri dalam keadaan begini?
"di sebabkan ni baru 1st time awak tak siapkan kerja saya, saya nak awak berdiri kan hujung pintu tu sampai habis waktu kelas saya" urggg......nasib badan.

Satu jam berlalu, badannya sudah mula berpeluh kakinya sudah mula menggeletar, tapi tetap cuba dia bertahan, seboleh mungkin dia tak mahu sesiapa sedar keadaan dirinya..

1 jam 15 minit... masih lagi bertahan..
1jam 20 minit pandangan dah berpinar..
1 jam 35 minit kejap lagi Hanna, bertahan..
1 jam 40 jari jemarinya mula menggeletar memicit dahinya... suara Miss Tassy sudah sayup2 dan.... bukkkk!! tubuhnya menghempas longlai ke lantai, pandangan gelap, dunianya sunyi....

Miss Tassy serba salah, tak sangka pula yang Hanna Naufal kurang sihat, dia terasa bertanggungjawab dengan situasi ini..

Tersedar dirinya berada di bilik rawatan di klinik yang terdapat di Universitinya. Dahinya berplaster, mungkin akibat terhentak dan terhantuk sesuatu. Terdengar suara orang bercakap-cakap tapi dia tak tahu siapa. Dia bangun perlahan, tiub yang tersalur ditangannya di sentapnya. Dan dia berlalu... tak ingin berlama di situ, tapi hanya beberapa langkah sebelum gerak lakunya disedari oleh seorang jururawat disitu... Dia meronta-ronta mahu melepaskan diri, berkali-kali menyatakan dia sudah ok, tapi tiada siapa yang mengendahkan. Akhirnya tubuhnya disuntik sesuatu, dan rontaannya melemah, matanya makin memberat... dan akhirnya tertutup sepenuhnya.

Keputusan blood test yang diperolehi tadi membuatkan dia rasa seolah langit runtuh menghempap kepalanya. Dia sendiri tidak menduga seserious itu penyakitnya.

Mengapa mesti aku Ya ALLAH, mengapa diri ini tak pernah putus-putus Kau duga dan uji, Ya ALLAH berilah aku kekuatan dan ketabahan.. aku mohon.

**********

Hari itu, mereka merancang hendak berkelah di Port Dickson. Pada mulanya papanya setuju untuk turut serta, tetapi paginya tiba-tiba papa dapat emergency call, kata mama panggilan dari client syarikat papa. Akhirnya mereka meneruskan perjalanan tanpa papa. Pak Mael memandu tenang sambil Mak Chah becok bercerita itu dan ini... sesekali bersulam gelak tawa. Tiba di satu persimpangan, takdir tuhan, sebuah lori tiba-tiba hilang kawalan akibat tayarnya pecah dan akhirnya menghentam kenderaan mereka.. Segalanya terlalu pantas, Hanna Naufal kehilangan mereka sekelip mata, dan dia sendiri cedera parah, kehilangan banyak darah...

Cik Hanna Naufal Binti Nazril.. saya harap awak tabah dengan keputusan ujian ini, hasil dari pemeriksaan pada darah awak tempoh hari, setelah berkali-kali kami teliti, pihak kami dapati awak menghidap HIV positif.

Kata-kata doktor separuh umur itu menghancurlumatkan hati dan jiwanya. Dia tak nampak apa-apa jalan yang terbentang di hadapannya kini, kecuali kelam, gelap tak bercahaya, seolah dia dijatuhi hukuman mati mandatori bawah akta dadah 39b pon ada juga.

HIV atau nama panjangnya Human Immunodificiency Virus. Penyakit ini menyerang dan merosakkan sel-sel darah putih yang berfungsi menghalang penyakit dan virus ni secara tak langsung merosakkan sistem pertahanan badan. Itu yang Hanna tahu secara generalnya tentang penyakit ini. Paling lama pesakit akan bertahan mungkin 10 tahun mungkin 15 tahun bergantung kepada keadaan penghidapnya.

Langkah kakinya di atur ke pusara Puan Harissa, inilah yang sering dilakukan jika dalam gundah, "Assalamualaikum wbt, mama,... Hanna ada berita untuk mama, Tadi doktor sahkan Hanna menghidap HIV positive, mungkin sebab hasil pindah darah waktu Hanna kemalangan dulu, jadi maknanya tak lama lagi mungkin Hanna akan temankan mama, dan kita akan bersatu kembali" bicaranya perlahan pada pusara bisu itu. Dia tersenyum pahit, belajarlah terima takdir. Ingatan terputar pada satu hadis Rasulullah yang berbunyi "tiada ALLAH turunkan kepada seseorang itu dugaan sebagainya melainkan untuk menghapuskan dosanya laksana pohon kayu menggugurkan daunnya" (h.R. Muslim)

Astaghfirullahalazim... Hanna meraup wajahnya, aku sepatutnya bersyukur dengan dugaanMU.. maafkan aku ya ALLAH.
Malam itu dihabiskan dengan mengabdikan diri pada Sang Pencipta, mencari kembali semangat yang telah hilang, mengutip kembali serpihan-serpihan dirinya yang pernah berkecai lama dulu. Berkali-kali diletakkan kembali nilai rasional dalam hidupnya. mencuba dan mencuba dan akhirnya dia temui.. Ah... esok akan tetap menjadi milikku.. aku nak jadi kuat macam arwah mama, yang sentiasa tersenyum walaupun dalam luka..

************

"Assalamualaikum wbt... selamat pagi Miss"
"waalaikumussalam wbt... selamat pag.... tersentak Natasya melihat Hanna Naufal berdiri di belakangnnya sambil menghadiahkan senyuman manis.. Pelik!! biasanya budak ni muka kayu jea tapi kenapa hari ni ramah semacam? dia ada niat lain ke? berpura-pura baik.. jangan-jangan nak balas dendam kat aku sebab buat dia pengsan hari tu.. Natasya menelan liur dengan sangkaan sendiri..
"saya nak pulangkan sapu tangan miss dan nak say thanks sebab bawa saya pegi klinik hari tu" sapu tangan warna pink dihulurkan kearahnya.. lama matanya jatuh pada sapu tangan itu... ya memang miliknya, digunakan waktu menahan darah yang mengalir pada dahi Hanna Naufal hari itu. Perlahan dia mencapai sapu tangan yang telah dicuci bersih, matanya masih tak lari dari memandang wajah Hanna Naufal.
"saya mintak diri dulu miss... thanks again.." Hanna Naufal berlalu dengan senyum manis yang masih bergayut dibibir.
"aku mimpi ke ni?, peliknya budak tu, buang tebiat apa? masih terpinga-pinga.

Jari-jemarinya laju mendail nombor telefon Encik Nazril, terdengar deringan seketika, dan panggilan di angkat. "hello papa assalamualaikum wbt, Hanna ni, hari ni Hanna nak balik rumah papa, dah lama tak jumpa dengan mummy," tak sempat Encik Nazril mencelah talian dah diputuskan menyebabkan dia seolah diawang-awangan. Sungguh semenjak kemalangan itu dia jarang punya masa untuk anak gadisnya itu, apatah lagi isteri mudanya melahirkan anak kecil pada hari yang sama waktu kemalangan itu. Emergency call dari client hanyalah alasan semata-mata pada hari itu. Hakikatnya, panggilan dari isteri muda yang menyatakan mahu bersalin ketika itu. Sememang dia gembira, tapi kelahiran anak dengan isteri mudanya seolah berganti nyawa dengan arwah isteri tuanya. Sedih dalam gembira.

9 bulan berlalu.....

Terasa kesihatannya semakin merudum, walaupun mengambil ubat seperti yang ditetapkan. dia kini di semester akhir pengajiannya. Hanya satu dia pohon pada Yang Esa agar dia punya waktu menghabiskan degreenya. Tidak sekali pun dikhabarkan kepada encik Nazril tentang keadaan kesihatannya. Dia terbatuk-batuk perlahan, dalam situasi ini dia cuba mengelakkan diri berada di tempat awam.
Waktu yang tersisa.. entah berapa lama aku masih ada, mungkinkah sempat mungkinkah tidak aku menjejakkan kakiku atas podium menggenggam ijazahku. aku semakin tak berdaya.
"Mama kenapa namakan Hanna dengan nama "Hanna Naufal" mulutnya lincah bertanya, waktu tu dia baru berusia 7 tahun, dan mama tak pernah jemu melayannya.. "sayang nama sayang tu, Hanna berasal dari nama Harissa, nama mama, dan Naufal dari nama Nazril nama papa, kami gabungkan nama sayang sebagai bukti penyatuan cinta antara kami" panjang lebar mama menjawab walaupun dia belum berapa mengerti apa-apa ketika itu.
Ingatannya terlayar kembali masa lalu..

**********

Sudah 15 hari umat islam mengerjakan ibadah puasa, hari ni 15 ramadhan, jika hampir 4 tahun dulu, waktu-waktu begini mama mesti sudah sibuk mencuci pinggan mangkuk dalam almari, menukar langsir, membuat kek lapis kegemarannya yang kadang-kadang tak sempat raya sudah dihabiskan, tapi kini tiada lagi itu semua..

Dirasakan waktunya seolah semakin hampir. Kerinduan pada mamanya juga semakin menyala-nyala lewat ini. Sungguh hidupnya kini lebih terisi, punya kawan walaupun tak ramai, miss tassy yang mengambil berat, papa, mummy dan adiknya Daniela Isma yang semakin mesra. Semuanya mungkin sebab perubahan yang dia lakukan selepas hampir 3 tahun menjadi makhluk tak berperasaan.
Tangannya mencapai diari merah darah miliknya. Pantas laju jari-jemarinya menari mencoret bait-bait perjalan hidupnya..

Ketukan di pintu mematikan kerjanya..
"Masuk" dia memberi arahan..
Kelihatan Encik Nazril melangkah masuk..
"anak papa tak tidur lagi"
"belum lagi pa, belum mengantuk, ada apa-apa ke papa? dia bertanya
"Nothing cuma, tiba-tiba papa teringin nak say good night macam dulu-dulu pada hanna"
Lelaki separuh umur itu menghampirinya menghadiahkan kucupan di ubun-ubunnya.. "good night sayang, mimpi yang indah-indah"
Hanna Naufal menggetap bibir terasa seperti kembali waktu dulu... waktu yang terlalu dirindui..
"good nigth papa, i love u...." tangan itu diraih dan dikucup lembut...
Love u too sayang.....
"papa," dia memanggil lelaki yang hampir melepasi pintu biliknya..
"subuh nanti kalau Hanna tak turun sahur, tolong gerakkan Hanna tau"...
"ok sayang" Encik Nazril mengiyakan walaupun terbit sedikit hairan..

Hanna Naufal bangun, niatnya ingin menunaikan solat Isyak, dan solat sunat Taubat.. Itulah yang sering dilakukan..
***************

Innalillahiwainnailaihirojiun... dari ALLAH dia datang, kepadaNYA dia kembali..
Encik Nazril terjelepok lesu, mendengar ungkapan dari bibir Dr Razaleig, octor peribadi keluarganya..
Subuh tadi, dia mengetuk pintu bilik Hanna Naufal mengajak sahur, tetapi tiada sahutan.. dan alangkah terkejutnya melihat anak gadisnya kaku dalam sujudnya..Maafkan papa…Pergilah sayang… papa redha..
Waktu Yang tersisa,
Seolah sudah semakin tiada..
Aku sudah tidak berdaya menanggungnya kini..
Aku inginkan rehat yang abadi..
Aku inginkan lena yang panjang..
Waktu yang tersisa,
walaupun sedikit Cuma..
Syukran Ya ALLAH dengan segalanya..
Aku bahagia kini..
Maafkan aku semua..
terpaksa aku rahsiakan hal ini..
Aku tak mahu mengundang risau dalam diri kalian..
Maafkan aku semua..
Izinkan aku pergi dengan tenang…
Assalamualaikum wbt

Hanna Naufal Bt Nazril
Labyrinth
Kuala Lumpur April 26,2009 5.19am
posted by Penulisan2u @ 2:07 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
11 Comments:
  • At 8/5/09 4:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cedey sgt...huhu
    ak nangis ...

     

  • At 8/5/09 8:21 PTG, Anonymous pricess said…

    Salam..Tahniah yer penulis cerpen nie..
    Sedih sangat..huuuhuuuu...

     

  • At 9/5/09 2:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnyee.. asal ari ni sy bace cite sumenye sedih2? pape jer la.. mulia btol hanna bole mati dlm sujud.. menyayat hati btol..

    ~~PapaTul~~

     

  • At 9/5/09 2:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya giler.......novel !!!

     

  • At 10/5/09 9:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wuuu~~~

     

  • At 11/5/09 3:14 PG, Blogger Labyrinth said…

    thnkz 4 commnt olz
    sangat hargai...
    plz visit my blog 2 view my crpen
    tqvm
    ~salam~

     

  • At 13/5/09 2:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnya...=(

    -scs-

     

  • At 21/5/09 8:48 PTG, Anonymous mujahidah said…

    alamak....

    air mata tumpah..
    cm ner ni????

    huhhuhu

    sedey tul cter ni...
    arap sngat.. mti dalm iman..

     

  • At 27/5/09 2:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mcm2 emosi leh terlahir hanya dengn sbuah karya..

     

  • At 31/5/09 7:31 PTG, Blogger Labyrinth said…

    ~maafkn i krn mmbuatkn u'll mengalirkn air mata wk2 bce cerpen ni~
    :D salam

     

  • At 9/7/09 2:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku benci lelaki yg kawin 2,3,4 juz depa x hargai isteri 1,law adil xpe gak!!! cian hana kn....tp dh jodoh!!! benci pumpuan gatal!

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group