BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Mei 15, 2009
Cerpen : Rawan Sekeping Hati
Nama Pena : Ridhwan Zainudin

BUNYI kompang bertalu-talu memeriahkan majlis perkahwinan Raquel dan Afifi. Gamat halaman Villa Kencana dengan hiruk-pikuk tetamu yang berkunjung bagi meraikan dua mempelai yang sama cantik sama padan itu. semua yang hadir pasti memuji kecantikan si dara yang bagai bulan empat belas hari. Tidak kurang juga si jejaka tinggi lampai persis pahlawan Melayu lama yang perkasa. Apatah lagi dengan tempolok di kepala, menambahkan lagi kegagahan si pemakainya.
Di atas pelamin, raja sehari lengkap dengan persalinan rona ungu lavender, warna kegemaran kedua-dua pengantin. Bibir Raquel tidak putus-putus menguntum senyum. Berbeza dengan Afifi yang seakan dipaksa untuk senyum. Hanya senyum tawar yang menghiasi wajahnya. Afifi bukan tidak gembira, bahkan dia bahagia sebenarnya. Menjadi isteri pada lelaki yang dicintai memang impian setiap wanita. Namun, gelisah di dalam hati, tiada siapa yang dapat menduga. Gusar di dalam hati, tiada siapa yang dapat meneka. Afifi tersentak sedikit apabila terasa tangannya digenggam erat. Hampir menitis air matanya melihat keriangan yang jelas terpampang di wajah suami yang baru dinikahinya semalam. Mujur jiwanya masih tabah.
Air matanya ditahan agar tidak tumpah. Dia tidak mahu mengsirnakan kegembiraan suaminya pada hari yang berbahagia begini. Kompang masih ditepuk seakan tidak mahu berhenti. Semakin lama semakin kuat kedengaran. Dua orang pemuda sedang bersungguh mempamerkan pencak silat di hadapan kedua-dua mempelai namun sedikit pun tidak dapat mencuri tumpuan Afifi. Fikirannya menerawang entah ke mana. Rawan di hati tidak mampu diusir pergi. Perlahan-lahan ingatannya terbang, menyelak semula halaman kenangan dahulu...

* * * * *

"AWAK jangan bergurau Raquel!" marah Afifi.
"Bergurau? Saya rasa awak yang sedang bergurau Fifi. Masakan perkara besar begini saya nak bawa bergurau," balas Raquel.
"Sungguh?" ujar Afifi lagi meminta kepastian.
"Awak nak bukti? Saya boleh berikan,"
Afifi diam. Wajahnya ditundukan. Ada hiba yang menjalar di jiwanya. Andai apa yang diperkatakan oleh kekasih hatinya ini benar, mampukah dia terus melangkah meniti hari nanti? Berseorangan tanpa Raquel di sisi secepat ini, tidak pernah Afifi bayangkan. Kenapa Tuhan mengujinya dengan dugaan yang amat berat begini? Dia masih tidak dapat mengecap kebahagiaan sepenuhnya. Masih banyak yang ingin dilakukan bersama-sama orang tercinta.
Afifi merasa bahunya dipegang kejap. Lantas, segera dia mendakap lelaki di hadapnnya erat seakan tidak mahu lepas. Dalam juraian air mata, Afifi tidak mampu meluah kata. Raquel tahu, sukar untuk Afifi menerima hakikat itu apatah lagi mereka baru sahaja merancang hendak mengikat tali pertunangan hujung tahun nanti.
"Bersabarlah Fifi. Ini dugaan Tuhan untuk menguji iman hamba-Nya. Banyakkan bersabar dan berdoa. Raquel tetap akan cintakan Fifi selamanya," ujar Raquel sekaligus menambahkan lagi pilu di hati Afifi.
Renjisan air mawar di tapak tangan menyedarkan Afifi dari lamunan, membiarkannya tergantung tanpa tali. Di hadapannya, wajah ibu mertuanya sedang tersenyum. Senyuman yang membawa pelbagai erti pada Afifi.
Selesai menepung tawar pengantin, Afifi tunduk menyalami tangan ibu mertuanya itu dan kemudian dibalas dengan dakapan dan ciuman di kedua-dua belah pipi. Sempat lagi ibu mertuanya berbisik di telinga kanannya, mengucapkan terima kasih. Bertambah sayu hati Afifi. Sungguh, dia melakukan semua ini bukan kerana inginkan orang di sekelilingnya bahagia, dia lakukan semua ini hanyalah untuk Raquel, cinta hatinya.
Sampai giliran emaknya untuk acara menepung tawar, Afifi sudah tidak mampu lagi untuk terus menahan air matanya gugur dari kelopak mata. Dia rasa berdosa pada mulanya kerana mengingkari perintah emak yang membantah perkahwina mereka. Dia faham, masakan seorang emak mahu anaknya menderita. Tapi tahukah emak yang dia hanya bahagia bila berada di sisi Raquel dan bukannya orang lain. Serta-merta, kenangan lalu muncul lagi.

* * * * *

"MAK tetap tak setuju! Kamu dah gila? Dah tak ada lelaki lain yang nak dijadikan suami?" rengus Puan Hayati.
"Tapi mak..."
"Tak ada tapi-tapi lagi! Keputusan mak muktamad! Kalau kau nak juga berkahwin dengan budak tu, jangan jejakkan kaki kau ke rumah ni lagi! Ingat tu!" Puan Hayati memberi amaran.
"Mak! Sampai hati mak buat Fifi macam ni. semua yang terjadi ketentuan Tuhan mak. Raquel tak minta pun jadi macam ni. Cadangan untuk berkahwin pun bukan dia yang sarankan. Fifi yang beriya-iya nak kahwin dengan Raquel, Fifi yang minta dia jadi suami Fifi!" terang Afifi.
"Kamu tak ada otak? Kalau demi cinta sekalipun, fikir tentang diri kamu tu juga. Jangan keran cinta, hati kamu jadi buta," Puan Hayati menyindir anaknya.
"Fifi tahu mak, hati Fifi tak buta lagi. Raquel juga tak mahu berkahwin dengan Fifi. Dia tak nak Fifi menyesal tapi bersama-sama Raquel, tak ada apa yang nak Fifi kesalkan," tegas Afifi.
"Kamu tak takut jadi macam dia nanti?"
Soalan Puan Hayati tadi ibarat panah laju yang dilepaskan dari busur tepat menusuk jantung Afifi. Terus lidah Afifi jadi kelu. Emaknya sengaja menyoal isu itu. emaknya tahu dia tidak akan punya jawapan untuk soalan tadi.
"Beginilah Fifi..." ujar emaknya dengan nada suara yang mulai kendur.
"Mak bukannya tak suka Raquel tu bahkan mak gembira sebab kamu berdua berkawan rapat sehinggalah kejadian tu berlaku. Mak hanya fikirkan kebahagiaan kau. Sama juga dengan Raquel. Dia juga menolak untuk dikahwinkan dengan kamu, kenapa kamu tetap nak cari masalah? Degil!" panjang bicara Puan Hayati.
"Fifi faham. Fifi buat semua ni pun sebab Raquel. Impian dia adalah untuk menjadi suami Fifi dan Fifi menjadi isterinya. Salah ke Fifi tunaikan permintaan dia sebelum dia pergi?"
Kali ini Puan Hayati pula diam. Apakah anaknya itu tidak pernah terfikir akibat yang akan terjadi kalau perkahwinan itu berlangsung?
"Mak doakan kamu bahagia," ucap Puan Hayati sekaligus mengembalikan Afifi ke alam realiti.
Puan Hayati menyeka air mata yang bercucuran di pipi Afifi dengan jemarinya. Afifi mendakap emaknya erat-erat. Setelah Raquel datang memberi penjelasan, barulah emaknya bersetuju dengan perkahwinan ini berdasarkan syarat-syarat yang telah Raquel janjikan. Salah satu ialah Raquel tidak akan ‘menyentuh’ Afifi. Tidak walau sekali. Sebab utama emaknya bersetuju adalah kerana hal ini.
Pelukan emaknya dileraikan perlahan-lahan untuk memberi laluan kepada pengunjung lain menepung tawar pengantin. Wajah Raquel dipandang setelah emaknya berlalu pergi. Lelaki itu masih tidak lekang dari senyuman. Melihat senyuman di wajah suaminya itu, Afifi tidak rasa kesal akan perkahwinan ini.

* * * * *

SEMINGGU berlalu sejak majlis perkahwinan yang membawa. Raquel dan Afifi menjalani kehidupan seperti biasa. Cuma yang bezanya mereka kini sudah diikat dengan tali perkahwinan. Tambahan pula Afifi sudah berpindah ke Villa Kencana, tinggal bersama-sama keluarga mertua. Berada di sisi Raquel sudah cukup membahagiakannya. Apatah lagi mereka kini sudah bergelar suami isteri. Sudah tiada batas yang dapat menghalang. Namun jauh di sudut hati, resah, gelisah, gusar, gemuruh, semuanya berbaur menghasilkan rawan di hati. Setiap hari yang berlalu dirasakan seperti bermain sembunyi-sembunyi. Debarannya begitu menggila. Hatinya tidak bebas. Seperti seekor burung yang dikurung di dalam sangkar. Lebih tepat lagi, dia seperti penjenayah yang sedang membilang hari untuk dihadapkan ke tali gantung. Hidup dalam tanda tanya.
"Jauh you termenung?" sapa Azmir.
Afifi tersengih menampakkan barisan giginya yang putih bersih. Dia dan Azmir sedang menikmati makan tengah hari di restoran yang berhampiran dengan pejabat mereka. Azmir adalah rakan sepejabatnya juga merangkap kawan semasa di universiti dulu. Lebih tepat lagi, lelaki di hadapannya ini adalah bekas kekasihnya. Mereka berpisah kerana Azmir jatuh hati pada perempuan lain dan kini lelaki itu kembali solo dan dia, sudah berumahtangga dengan lelaki yang benar-benar menyintainya setulus hati.
"So, macam mana you dengan that guy?" soal Azmir.
"Alhamdulillah, kami bahagia," yakin jawapan Afifi.
"Really? I benar-benar tak faham. Why you marry him while you know that guy tak akan hidup lama?"
"Azmir!" suara Afifi tinggi tiba-tiba.
"What? I cakap benda yang betul. That guy memang akan mati juga. Bila-bila masa je. I cakap benda yang betul," ujar Azmir membuatkan hati Afifi mengelegak.
"Please stop talking about this. You make me sick!" marah Afifi.
"You kena terima hakikat. I tahu, you kahwin dengan dia sebab kasihan. Dan I juga tahu yang dia tak pernah ‘sentuh’ you. Yalah, takut berjangkit. And sebab tu I pelik bila you cakap yang you bahagia," Azmir semakin menyimbah minyak pada api yang sedang bernyala.
"Apa maksud you?" soal Afifi.
"Kalau you nak, I kan ada. I sanggup terima you. I tahu, you sebenarnya masih cintakan I. I kan cinta pertama you,"
Bulat mata Afifi memandang lelaki di hadapannya. Serasa hendak ditampar atau ditendang lelaki ini. Lancang sekali mulutnya berkata-kata.
"Lepas dia mati, kita kahwin. Setuju?" cadang Azmir.
Tidak semena-mena, Afifi bangun lalu mengambil gelas yang berisi air masak dan mencurahkannya pada wajah Azmir membuatkan lelaki itu tercengang. Afifi mencapai beg tangannya lalu berpaling. Langkahnya terhenti tiba-tiba. Wajah Raquel menyapa matanya. Pandangan lelaki itu redup. Tanpa sepatah kata, lelaki itu berlalu pergi. Apakah Raquel terdengar kata-kata Azmir tadi? Pantas, Afifi mengejar suaminya itu...

* * * * *

BAYU malam tidak sekalipun menghantar damai dalam hati Afifi. Sejak kejadian siang tadi, suaminya tidak banyak berkata-kata. Saat ini juga sama. Duduk di atas buaian berdua sambil melihat gelantungan bintang-bintang di langit, Raquel tidak banyak bicara. Afifi juga tidak tahu bagaimana untuk mulakan kata.
"Abang setuju cadangan Azmir tadi," akhirnya suaminya itu mengungkapkan sesuatu, sesuatu yang tidak Afifi senangi.
"Apa yang abang cakap ni?"
"Betul cakap lelaki tu. Abang pun hidup tak lama. Takkan Fifi nak terus menjanda bila abang dah tak ada nanti?"
"Abang! Sampai hati abang cakap macam tu! Fifi ni isteri abang. Fifi takkan berkahwin dengan abang kalau Fifi gilakan Azmir tu. Fifi tak suka abang cakap macam tu! Mati bukan boleh dibuat main-main," ujar Afifi.
"Tapi itu hakikat! Abang tak yakin yang Fifi bahagia di sisi abang..."
Afifi melepaskan sebuah keluhan. Kedengaran amat berat pada pendengaran Raquel. Wajah isterinya itu ditatap sayu. Terlalu besar pengorbanan yang telah Afifi lakukan untuknya. Afifi layak mendapat kebahagiaan yang sepatutnya dimiliki oleh seorang isteri.
"Kalau Fifi nak berkahwin pun, yang pasti Azmir bukan orangnya. Antara kami itu cerita lama. Azmir dah tak punya apa-apa peranan dalam hidup Fifi. Tak ada kepentingan. Dan abang... tak berhak nak tentukan sama ada Fifi bahagia atau tidak. Fifi lebih tahu diri Fifi. Kebahagiaan bukan sesuatu yang boleh diukur," hujah Afifi.
"Tapi abang..." Raquel tidak sempat menghabiskan kata kerana ditukas oleh isterinya.
"Sudahlah bang. Fifi tak nak bincangkan hal ni lagi. apa yang Fifi tahu, Fifi bahagia berada di sisi insan yang amat Fifi cintai dan Fifi sekalipun tak pernah menyesal atas perkahwinan ini. Bukankah Fifi yang minta kita kahwin? Abang, apa yang penting sekarang ialah kesihatan abang. Jaga diri abang baik-baik. Kalau abang sihat, Fifi pun gembira. Kita jangan cakap soal ni lagi ya bang. Kalau tak Fifi merajuk nanti," ujar Afifi.
Raquel mencuit hidung isterinya lalu menghadiahkan sebuah kucupan di dahi isterinya itu. perlahan-lahan, Afifi merebahkan kepalanya di bahu Raquel. Tangan suaminya begitu kejap memegang bahunya seakan tidak mahu melepaskan dan Afifi selesa dan hangat berada dalam dakapan suami tercinta.
Raquel tahu, Afifi berkata begitu semata-mata untuk menjaga hatinya. Hakikatnya Raquel sedar, Afifi juga insan biasa. Punya hati dan perasaan. dia teringin sekali mencurahkan segala kasih dan sayangnya pada Afifi tapi keadaan diri menjadi penghalang.
"Maafkan abang ya Fifi," ucap Raquel, perlahan.
"Fifi juga minta maaf pada abang atas segalah kesalahan yang pernah Fifi lakukan. Fifi tahu Fifi banyak sakitkan hati abang," ucap Afifi.
"Tak Fifi, Fifi tak pernah buat salah. Fifi isteri yang baik," balas Raquel.
Langit malam mula diterangi cahaya rembulan yang dilitupi awan sebentar tadi. Cahayanya begitu indah menyinari pelusuk alam maya. Apa yang pasti, Raquel tidak tahu sama ada dia masih punya peluang, untuk menikmati keindahan ini bersama-sama isterinya suatu hari nanti.

* * * * *

LAMA Raquel berteleku di atas tikar sejadah, bermuhasabah dan bermunajat pada Ilahi. Dia redha akan ketentuan ini. Dia pasrah dengan Qada’ dan Qadar Ilahi. Sesungguhnya ini adalah dugaan dari-Nya untuk menguji keimanan dan ketakwaan hamba-Nya. Raquel masih ingat sewaktu dia menerima berita pahit itu. dia disahkan menghidap HIV positif. Sesuatu yang tidak pernah langsung terlintas di fikirannya. Semuanya kerana berlaku kesilapan semasa pemindahan darah akibat kemalangan jalan raya yang dihidapinya sewaktu berkursus di luar negara beberapa tahun yang lalu. Badannya mula berasa tidak enak sejak beberapa bulan yang lepas. Dan setelah hasil ujian darah keluar, kenyataan yang didengar amat memedihkan.
Namun dia bersyukur kerana dirinya masih diterima keluarga dan yang penting, dia masih dicintai oleh Afifi, isteri yang sudi mengahwininya walau tahu akan keadaan diri ini. Mulanya dia hendak rahsiakan tentang apa yang berlaku pada dirinya. Dia mahu pergi jauh dan mati seroang diri. Namun mengenangkan keluarga dan Afifi, dia tidak sampai hati. Akhirnya setelah dia cukup kuat untuk menyatakan kebenaran, dia meluahkan semuanya.
Raquel tidak menyangka yang Afifi sanggup menjadi isterinya. Raquel tahu, Afifi tidak pernah lupa pada impiannya. Impian untuk melihat mereka disandingkan sebagai pasangan suami isteri. Dan dia sememangnya bertuah kerana bertemu dengan Afifi, wanita yang begitu mulia hatinya.
Raquel mengangkat kedua-dua belah tangannya, berdoa apada Tuhan Yang Esa. Dia memohon agar diampunkan segala dosanya, dosa ahli keluarga dan keluarga mertuanya dan dosa isterinya. Dia meminta agar isterinya sentiasa dirahmati dan diberi kebahagiaan setimpal atas pengorbanan yang telah dilakukan. Raquel berdoa lagi dalam linangan air mata. Memohon segala apa yang terlintas di hati. Harapannya, semoga Tuhan mendengar doanya dan memakbulkan segala apa yang dia hajatkan.

* * * * *

BUNYI loceng mengejutkan Afifi dari lena. Pantas dia menekan butang berwarna merah pada jam loceng di atas meja kecil di sebelahnya. Perlahan-lahan matanya dibuka. Raquel tiada di sebelah. Bingkas Afifi bangun dan melihat suaminya sedang sujud di atas tikar sejadah. Jarum jam menunjukkan tepat pukul enam pagi. Subuh masih belum masuk waktunya. Mungkin suaminya melakukan qiamullail lagi. Afifi mencekak rambutnya yang panjang melewati bahu lalu dipintal kemas. Dia turun dari katil lalu melangkah ke bilik air untuk membersihkan diri. Sebentar lagi pasti suaminya mengajak untuk solat berjemaah bersama-sama.
Sewaktu mandi, Afifi teringat akan hadiah dalam laci meja soleknya yang dibeli sebagai hadiah perkahwinan mereka. Dia asyik terlupa kerana terlalu memikirkan keadaan kesihatan Raquel yang tidak berapa baik sejak kebelakangan ini. Pasti Raquel akan terkejut menerima hadiah darinya nanti. Hadiah yang telah lama mereka idamkan. Pakej umrah yang telah ditempah pada hujung bulan hadapan. Raquel selalu bercakap tentang hajatnya ingin ke tanah suci Mekah. Afifi akan menunaikannya sebagai hadiah perkahwinan mereka. Tidak dapat Afifi bayangkan bagaiman reaksi suaminya itu nanti.
Usai membersihkan diri, Afifi keluar dari bilik mandi. Raquel masih tidak berganjak dari sujudnya. Pasti banyak yang Raquel munajatkan pada Ilahi. Afifi tidak mahu menganggu. Dia segera menyiapkan diri. Azan Subuh mula dilaungkan di surau berdekatan. Sayup-sayup kedengaran azan mengajak manusia menunaikan ibadah kepada Yang Maha Esa. Afifi menyarungkan telekung di badannya. Raquel masih tidak bergerak. Hati Afifi mula tidak enak. Perlahan-lahan dia melangkah menuju ke arah suaminya. Debar di hati usah diteka. Serasa hendak terkeluar jantungnya.
"Abang," tegur Afifi.
Tiada balasan.
"Abang..." ucap Afifi sekali lagi namun masih tiada balasan.
"Abang!" kali ini Afifi bersuara agak kuat sedikit tetapi Raquel tetap begitu, diam.
Terketar-ketar tangan Afifi memegang bahu suaminya itu. digerakkan bahu suaminya itu lembut dan jantungnya seakan mahu luruh jantungnya melihat tubuh suaminya yang rebah ke lantai. Terasa semangatnya terbang melayang entah ke mana.
"Abang!!!" jerit Afifi.
Derai-derai air mata galak mencurah tanpa dipaksa. Suaminya telah selamat pergi menyahut panggilan Ilahi, meninggalkannya seorang diri. Afifi tahu saat ini pasti tiba namun dia tidak menjangka akan menghadapinya secepat ini. Benarlah, takdir Tuhan tiada siapa dapat menduga.
"Kalau abang tak ada nanti, Fifi kena kuat semangat, kena tabah. Abang minta Fifi tolong tengokkan keluarga abang ya, boleh?"
"Insyaalllah..."
"Janji?"
"Janji!"
Afifi tersentak. Bayangan lalu menyapa mindanya. Dia sudah berjanji pada suami yang dia harus tabah dan kuat semangat. Janji yang dibuat harus ditunaikan, tidak boleh dimungkiri. Segera Afifi menyeka air mata dengan jemarinya. Tubuh suaminya yang kaku itu dibaringkan dengan kedua-dua tangan dilekapkan ke atas perut. Dia mengambil comforter yang selama ini menyelimuti mereka berdua. Tubuh suaminya ditutup. Dengan sisa kekuatan yang ada, dia bangkit lalu berjalan keluar. Pintu bilik emak mertuanya diketuk. Beberapa minit kemudian, pintu dibuka dan terjengul wajah emak mertuanya yang sedang terpisat-pisat, masih dalam kantuk.
"Ada apa Fifi?"
"Abang Raquel mak,"
"Kenapa? Kenapa dengan Raquel?" emak mertuanya mula sedar.
"Abang Raquel dah pergi mak," jawab Afifi.
"Pergi? Pergi mana? Awalnya dia keluar?" ujar emak mertua Afifi, masih tidak faham.
"Abang Raquel dah meninggal mak,"
"Ya Allah!" ucap emak mertuanya lalu terjelepok ke lantai.
"Bawa mengucap mak. Sesungguhnya dari DIA kita datang, dan kepada-NYA kita kembali," ujar Afifi dengan hati yang sayu.
Afifi mengangkat tubuh emak mertuanya yang kelemahan itu. Dibawanya ke katil. Wanita yang sudah mencecah umur 70-an itu tidak mampu berkata-kata. Nyata dia juga terkejut dengan pemergian anaknya secara tiba-tiba itu.
"Bawa mengucap mak. Kuatkan semangat. Fifi nak telefon keluarga Fifi dan saudara-mara yang lain. Banyakkan berdoa untuk abang Raquel mak. Kuatkan semangat ya mak," ujar Afifi lalu melangkah keluar namun ditahan oleh pegangan tangan emaknya.
"Fifi tak apa-apa?"
"Fifi baik sahaja mak. Mak bersiaplah. Fifi keluar dulu," ujar Afifi lalu melangkah keluar.
Afifi berhenti sejenak di pintu biliknya. Melihat sekujur tubuh yang terbaring kaku. Afifi berisghtifar di dalam hati, memohon pada Ilahi agar diberi kekuatan untuk menjalani hidup ini dan menerima apa yang berlaku dengan redha. Namun, Afifi agak terkilan kerana tidak dapat menunaikan hasrat suaminya untuk ke Mekah. Sudah ditakdirkan, siapalah dia untuk menghalangnya.
"Semoga dosa abang Raquel diampunkan dan dimasukkan ke dalam golongan ornag yang soleh," doa Afifi di dalam hati lalu berjalan longlai menuruni anak tangga untuk mengkhabarkan pada sanak-saudara tentang suaminya yang telah pergi, selamanya...

TAMAT
posted by Penulisan2u @ 1:02 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
20 Comments:
  • At 15/5/09 6:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu... sedihnya... huhu... buat saya menangis pagi2 begini... :'(

     

  • At 15/5/09 8:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wawawa..ketulusan cinta..
    kalu bleh nk jd cm watak 2 gak..
    tabah jew..

    ~fify~

     

  • At 15/5/09 9:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cedihnyer,suka dengan keikhlasan hati & ketabahan afifi.baru j mengecapi kebahagian ttpi Raquel dah dijemput illahi..mmg sedih jika tahu hayat kita x lama~~
    jalan cite yang menarik.memang best boleh fell
    congrat.

     

  • At 15/5/09 2:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ni satu lagi ..
    saje je nak wat ak nangis ..

     

  • At 15/5/09 2:57 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    sedeynye..baru nak mengecapi bahagia,raquel dijemput Ilahi..nak nagisla..

     

  • At 15/5/09 3:54 PTG, Anonymous cantik said…

    ok ler...........

     

  • At 16/5/09 11:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    isy,saje je nak wat aku nangisl,
    huhu

     

  • At 17/5/09 1:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    benci! benci! sy benci bila org buat sy menitiskan air mata!
    syabas bro! :)

     

  • At 17/5/09 1:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah! cerita yg amat menyentuh hati! mana tisu ni... :'(

     

  • At 18/5/09 5:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih, sedih. bagusnya fifi, pengorbanan anda amat bernilai...

    tahniah penulis!

     

  • At 19/5/09 7:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story... ;)

     

  • At 20/5/09 8:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sukarnye memiliki cnta sejati...
    btpe tbhnye sowg wanita bernme fifi tuh..
    dlm seribu..nk jmp sowg yg mcm tuh pn ssh..
    kalo ksh ini bnr..moga arwah raquel bebhgia dsne.
    dn fifi...tbhlar menghdpi hr2 mendtg..
    dn suami anda mennti anda dsyurga....
    congrates....

     

  • At 20/5/09 10:40 PTG, Blogger Daniera said…

    cedihnyerrr, tp best gler.

     

  • At 21/5/09 7:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih... nyata pengorbanan anda amat tinggi nilainya fifi... ;'(

    well done writer! willing to see ur next post!

     

  • At 22/5/09 2:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdh gler r..huhu..alangkah bgusny jka ad istri yg stia cmni..huhu..hope bley jdi cmni gak 1 ari nnt..stiany sorg isteri..

     

  • At 22/5/09 11:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Ya Allah..aku xtahan bc cite ni..sedih tul..tabahnye fifi..

     

  • At 25/5/09 3:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wawawwaaa...algkh bgusnya kalo leh stbh afifi...
    sgt sedey cite ni...nway..congrats 2 writer..

     

  • At 26/5/09 3:45 PTG, Blogger Ridh-One said…

    salam sejahtera semua.

    terima kasih atas ulasan dan pandangan yang diberikan. saya amat hargainya. sesungguhnya pengorbanan itu perlu demi mencari erti sebuah kebahagiaan.

    semoga berjumpa lagi dalam karya yang akan datang... jaga diri baik-baik.

    salam hormat,
    ridhwan zainudin
    a.k.a
    ridhrohzai

     

  • At 31/10/11 3:11 PTG, Blogger LYNNA_RAHMAN said…

    satu pengorbanan yang sangat besar,,,,
    tak semua orang mampu untuk menjadi wanita setabah afifi...

     

  • At 22/9/12 1:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mninggal mse tgh solat..org baek..welldone pnulis.wat aq cm nk nngis.mle cter cm biase2 je..tp ble dpt twu Raquel xdpt idop lme..cter da mle sdey..xgne btol laki yg ajk fifi 2..argh..the bez

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group