BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Mei 15, 2009
Cerpen : Gitar Akustik
Nama Pena : akubintangbiasa

Deras hatiku berdetak
Di langit aku terlihat kamu
Terang malam teman kita
Dengan angin meniup sayu
Kupetik gitar akustik ini
Dengan harapan dia mendengar
Melodi indah yang kucipta
Hanya untuk luahkan rinduku padanya
Dan aku terus
Menyanyi lagu ini untukmu
Walau berjuta mendengar
Lagu ini hanya untukmu
Arah hidup kita
Tergambar bintang di angkasa
Berkelip melukis cinta

Terciptalah lagu kita
Oh..oh..oh
Oh..oh..oooh
Melodi indah yang kucipta
Hanya untuk luahkan rinduku padanya
Dan aku terus
Menyanyi lagu ini untukmu
Walau berjuta mendengar
Lagu ini hanya untukmu
Arah hidup kita
Tergambar bintang di angkasa
Berkelip melukis cinta
Terciptalah lagu kita
Terciptalah lagu kita

Kaki Azam melangkah sedikit ke hadapan dari tempat dia berdiri ketika menyanyikan bait-bait lagu Aizat itu tadi. Merapati seorang gadis sunti yang ditemani oleh kakaknya barangkali.

"Hai.." Azam menyapa ramah. Kepala dicondongkan sedikit. Gadis itu buta. Patutlah dari tadi cik kak kat sebelah ni tak pernah lepas pegangan tangannya.

Suria menguntum senyuman. "Hai." Balasnya sepatah.

"Suria, hari dah petang ni. Nanti ayah Suria marah kalau kita balik lambat." Farizah berbisik di telinga Suria.
Hari ini dia dipertanggungjawabkan oleh majikannya itu untuk membawa anak gadisnya keluar bersiar-siar di sekitar Kuala Lumpur. Kata Tuan Malik, Suria sudah lama tidak mengambil angin di luar selepas peristiwa setahun yang lepas yang membuatkan Suria kehilangan deria penglihatannya. Hampir setahun juga Suria hanya terperap duduk di rumah. Pergaulannya juga sudah terbatas. Farizah tidak kisah. Dia sedia berkhidmat bila masa diperlukan. Perkara ini dia telah bersedia dari awal lagi. Dari awal dia menerima jawatan sebagai pembantu peribadi Tuan Malik lagi. Seawalnya Tuan Malik telah memberi peringatan yang kerjanya tidak hanya terbatas di pejabat, tetapi dia juga perlu bersedia andai diminta untuk melayan karenah Suria yang satu itu. Asalnya memang agak mengerikan. Mahu melayan seorang gadis buta yang dulunya amat-amat bermasalah. Yang hidup lintang pukang tunggang langgang berkawan dengan manusia yang berperangai tidak semenggah. Itu apa yang dia tahu dari staff-staff di pejabat mengenai sikap dan perilaku Suria Az Zahra. Apalah sangat dengan pandangan pertama. Kali pertama dia ditugas untuk menjaga Suria, gadis ini tidaklah sesusah mana pun untuk dikawal. Mungkin disebabkan Suria sudah hilang penglihatannya menyebabkan gadis itu boleh berubah secara total. Itu cuba anggapan dia sahaja.

"Nantilah kak. Suria nak dengar abang ni nyanyi lagi." Mendatar Suria berkata.

"Macam mana adik tau abang yang nyanyi?"

"Sebab suara abang. Saya boleh cam."

Azam ketawa kecil. Ya gadis sunti ini memang buta. Tapi mata hatinya jelas celik dan terbuka.

"Suria jom balik. Akak takut nanti ayah Suria bising." Farizah berkata sedikit tegas.

"Tak mau." Suria keras di situ. Sikit pun dia tidak berganjak dari tempat dia berdiri walaupun ditarik oleh Kak Izah.

"Suria jangan degil." Farizah sedikit hilang sabar. Kalau tak sebab mamat gitar kapak ni, mesti keadaan tak jadi macam ni. Ni semua mamat ni punya pasalah.

"Cik kak apa salahnya cik adik ni nak dengar suara saya." Azam berkata. Sarkastik sekali.
Farizah menjegilkan anak matanya.

Azam buat-buat tak tau. Sikit pun dia tak takut, atau terasa nak lari menyorok dalam tandas lelaki bila cik kak sorang ni buat mata macam tu.

"Adik nak dengar abang nyanyi lagi?" Azam bertanya sambil mata memandang wajah kakak cik adik ni.
Suria mengangguk laju.

Azam tersenyum bila melihat muka kakak cik adik ni tadi dah jadi merah bila adik kecilnya itu mengangguk laju.

"Okey. Abang akan nyanyikan satu lagu khas untuk adik." Ujar Azam. "Dan untuk kakak adik sekali." Dia seakan berbisik untuk ayat yang nombor dua itu.

Farizah mencebek. Sorrylah. Tak layan lagu-lagu macam ni. Aku layan lagu omputeh ajer.

"Jom. Ikut abang." Tangan gadis sunti itu ditarik lembut. Alah. Bukan nak ambil kesempatan. Dia sekadar nak bagi pertolongan. Nak suruh si gadis ini duduk di kerusi hadapan temapt dia bermain gitar di sini. Kalau yang cik kak tadi dia pergi tarik tangannya memang sengaja tempah tiket nak kena katuk dengan kasutlah jawabnya.

Farizah tiada pilihan. Sama ada nak atau taknak memang dia kena ikut jugak kehendak Cik Muda kat depan ni. Dia turut sama melabuhkan punggung disebelah Suria.

Azam mula memetik gitar akustiknya. Mengalunkan irama indah dengan bait-bait kata yang sungguh syahdu. Telinga yang mendengar pasti tangkap lentok jadinya. Ini lagu baru. Lagu yang dia baru cipta. Ikutkan dia mahu perdengarkan pada semua yang lalu lalang di Pasar Seni ini minggu depan sahaja. Tetapi, disebabkan kehadiran gadis istimewa ini, dia mainkan juga pada hari ini.

Suria menepuk tangan usai sahaja penyanyi yang dia tidak nampak itu mengalunkan lagu.

"Macam mana?" Azam bertanya. Cik kak disebelah dipandang sekilas. Amboi… dari tadi muncung duk menjuih macam tu. Tak krem ker bibir buat macam tu.

"Best." Suria menjawab dengan yakin. Memang petikan gitar dan alunan suara abang ni sedap. Masakan dia ingin menipu. Seninya halus. Lagunya punya makna yang terselindung. Betullah orang kata. Bila dah jadi macam ni, banyak benda yang dilihat dari mata hati. Mata hati tak pernah menipu.
Farizah menjuling mata ke langit. Sudah-sudahlah tu Suria. Jangan dipuji orang ni melambung-lambung. Bernanah telinga aku ni mendengarnya.

"Suria jom balik." Farizah bingkas bangun. Hari betul-betul sudah nak lewat petang ni. Owhhh yer.. Cik abang main gitar ni tak tau nak balik ker. Tak tau nak ke masjid ker. Maghrib makin hampir ni. Sarkastik Farizah berbahasa sendiri di dalam hati.

"Okeylah abang. Minggu depan orang datang lagi."

Azam mengangguk. Gadis ini tak nampak apa yang dia lakukan. Mungkin juga anggukkan ini untuk cik kak yang kat sebelah ni.

"Okey. Nanti ajak akak temankan. Nama abang Azam. Panggil Abang Azam."

"Orang Suria. Ini Kak Izah." Suria meraba-raba Kak Izah disebelah.

"Next week abang tunggu Suria dengan Kak Izah datang. Standby la lagu request apa-apa pun. Abang boleh nyanyi untuk Suria dengan Kak Izah."

Izah mencebek lagi. Please ar mamat… Panggil aku Kak Izah pulak. Apa dia tak cermin diri atas bawah ker. Atau kat rumah memang tak ada cermin muka ker. Tak nampak ker yang dia tu yang sudah tua ada hati panggil aku kakak. Kak Izah konon.

"Betul ni?" Suria bertanya. Sedikit girang.

"Betul."

**********

"Kak Izah…."

"Apa dia."

"Abang Azam tu pandailah kan main gitar. Suara dia pun boleh tahan."

"Yer ker. Akak rasa biasa-biasa ajer."

"Alah akak ni. Buta seni betulah."

Farizah hanya mendiamkan diri. Dia layan sendiri dengan alunan irama radio yang Pak Man pasang. Apaper ajerlah Suria. Akak dah penat ni. Dah tak larat nak layan karenah awak.

"Kak Izah…" Suria memanggil manja.

"Apa dia.." Suria itu bos. Dia ini hanya pekerja yang diamanahkan untuk menjaga cik muda itu sahaja. Dia terpaksa jugalah melayan karenah cik muda sorang ni.

"Tidur rumah hari ni. Boleh kita berborak. Orang boringlah. Tak ada kawan. asyik-asyik dengan ayah dengan Mak Ton, dengan Pak Man ajer."

Pak Mat yang sedang memandu tersengih memandang Farizah disebelah.

"Mana boleh. Akak ada rumah sendiri."

"Boleh lah kak. Lepas Suria jadi macam ni, dah tak ada pun kawan-kawan yang rajin datang melepak kat rumah. Dulu masa semuanya okey, dia orang ada ajer keliling orang. Sekarang bila jadi macam ni, dia orang semua hilang. Semua tak nak kawan dengan orang buta macam Suria." Suria berkata datar.
Memang dia bengang sangat dengan kawan-kawan dia yang dulu. Hampeh. Semasa bersuka ria, time jolly sakan, time merempit, time clubbing dulu bukan main lagi. Semua pakat sama-sama. Sekarang, bila dia jadi macam ni akibat kemalangan malam itu, semua buat tidak kisah ajer. Itulah lumrah. Teman ketawa memang ramai. Tapi teman menangis bersama satu dalam sejuta pun susah untuk kita jumpa. Nasib ada Kak Izah. Kak Izah tidaklah tua mana. Kalau tua pun. Dalam tua empat tahun ajer daripada dia. Sebab itu dia senang bercerita itu ini dengan Kak Izah. Pendek kata, Kak Izah dah jadi kawan dia semenjak dia jadi macam ni.

Farizah menggaru kepala yang tak terasa gatal. Ayoyoii dik.. Janganlah buat drama televisyen swasta tak berbayar kat sini. Budak dah merayu. Boleh ker aku nak kata taknak. Buat dia mengadu pada ayah dia. Mahu aku kena potong gaji. Aku memanglah pembantu peribadi serba boleh. Memang sungguh-sungguh sedia berkhidmat siang dan malam. okey. Isi borang kerja overtime.

"Yerlah." Farizah menjawab lemah. Hushhh…

************
"Kau dah makan ubat."

Azam menganguk. Dah tak lalu nak telan ubat yang macam-macam bentuk, yang macam-macam warna ni. Kalau dah tau diri tu tak boleh hidup lama, tak bolehkah kalau tak payah nak telan semua ubat-ubat ni. Makan ubat pun, dia tetap akan mati. Dia ingin mengelat. Tapi tak boleh. Menyesal pulak duduk serumah dengan Dr. Asyrik ini.

"Azam." Panggil Asyrik.

"Yup." Azam menjawab sepatah. Dia masih lagi memetik-metik gitar akustiknya itu. Sesekali tangan kanannya menulis sesuatu pada buku muzik di hadapan. Idea sedang dicerna did dalam kepala. Idea datang tak kira masa. Tiba tang satu pagi ni dia dapat ilham nak buat lagu, memang dia akan terus bangun capai gitar, pen dan buku muzik. Tak tidur sampai ke pagi pun tak apa.

"Kau patut jadi composer. Sebab kau ada bakat. Aku pun pelik macam mana dulu kau boleh studi engine sedangkan kau memang cenderung dengan benda-benda ni." Asyrik berkata.

"Kau tak tidur ker. Esok tak kerja ker?" Azam tidak menjawab. Sebaliknya dia pulak yang mengajukan soalan kepada Asyrik. Patutnya time tak dapat oncall la doctor ni boleh pergi berehat sepuas-puasnya. Ini yang baik sangat nak temankan aku apa hal.

Asyrik menggeleng. "Aku belum nak tidur. Ehh.. Kau tak jawab lagi apa aku Tanya tadi."

Tanpa memandang Asyrik, Azam selamba menjawab. "Apa ajer orang yang dah tahu ajal dia ni boleh buat."

Azam berkata lemah. Selemah petikan gitarnya sekarang. Dia sendiri sudah putus asa untuk meneruskan hidup. Kerana itu, jawatannya sebagai jurutera system di sebuah syarikat terpaksa dia lepaskan bila mana dia tahu ajalnya hanya tinggal buat beberapa waktu sahaja. Lagipun, orang sakit barah otak macam dia, manakan boleh melakukan kerja-kerja begitu lagi. Dia akur dengan takdir tuhan. Tapi sebelum dia pergi untuk selama-lamanya, biarlah dia buat apa yang dia suka. Muzik dan lagu. Itu jiwa dia yang sebenarnya. Dia sudah tidak kisah mengenai wang ringgit. Biarlah seni dia seni free, dia tidak kisah. Janji dia puas. Janji yang mendengar terhibur. Itu sudah cukup.

"Kita bukan tuhan Zam yang boleh tentukan hidup mati." Asyrik berkata datar.

"Kau jugak cakap macam tu dulu. Sekarang kau nak suruh aku buat apa. Letak angan-angan tinggi melangit. Macamlah aku boleh hidup seribu tahun lagi." Bentak Azam keras. Dia memang sering emosional bila Asyrik membangkitkan hal penyakitnya itu. Tak bolehkah aku hidup macam tak ada apa-apa yang berlaku.

"Aku bercakap macam tu sebab aku kawan kau. Bukan sekadar doctor yang merawat kau Zam. Kita sama-sama membesar kat Darul Hikmah. Kita tak ada saper-saper. Kita sama-sama menyokong satu sama lain." Sela Asyrik. "Seni kau boleh jual. Ada value. Rugi dibiarkan macam tu ajer." Sambung dia lagi.

"Aku dah tak fikir soal duit dah Rik. Biarlah aku macam ni. Aku happy. Aku bahagia." Suara Azam sudah mula kendur. Dia tahu. Apa yang Asyrik katakan itu benar. Dia sendiri pernah menerima tawaran untuk merakamkan album. Dia terpaksa menolak. Dia tidak terdaya untuk semua itu. Dia mahu berseni cara dia sendiri. Dia tidak tamak harta. Biarlah dia macam ni. Sekurang-kurangnya dia masih punya masa untuk beribadat pada tuhan dari sibuk mencari duit tak ingat dunia.

Asyrik melepaskan keluhan lemah. Mungkin Azam ada sebabnya yang tersendiri. Dia sekadar teman yang membesar bersama di rumah anak yatim Darul Hikmah itu. Walau apa pun yang Azam lakukan, dia tetap akan menyokong. Macam Azam dan dia selalu ungkapkan. ‘Kita kawan sampai mati.’

*******

Mereka duduk di satu sudut medan selera Pasar Seni itu. Suria yang beriya-iya benar mahu mengajak Abang Azamnya itu untuk keluar makan tengah hari bersama-sama. Izah sekadar menurut sudah yang bagi arahan tu anak bos sendiri. Janji makan free. Janji semua bil Tuan Malik yang setlekan.

Bukan main lagi Suria bersembang dengan Azam. Itu ini. Pot-pet-pot-pet. Dari sejarah silam dia sehinggalah kepada fasa dia bertukar menjadi manusia seperti ini. Azam pula hanya menjadi pendengar setia, yang sesekali mengangguk dan sesekali tersenyum bila mana ada cerita Suria yang dirasakan mencuit hati. Farizah pula dari tadi memang hanya menjadi pemerhati sahaja. Dia perlu menjaga keselamatan Suria. Satu lagi kerja yang tergalas dibahunya. Jadi pembantu peribadi kepada ayah Suria. Jadi pengasuh kepada Suria. Hari ini dia jadi pengawal peribadi pula buat Suria. Dari gaya Azam ni, nampak macam menakutkan. Dengan snow cap yang menutup kepala, dengan seluar jeans yang koyak dilutut. Siapa yang tak takut. Dia sendiri rasa gerun untuk duduk semeja dengan Azam. Macam mana Suria boleh layan mamat ni pun dia tak tau. Mungkin Suria dulu tergolong dalam golongan begini kut yang membuatkan dia boleh masuk sekepala dengan Azam. Astagfirullahulazimmm.. Beristigfar dia di dalam hati bila terlintas perkara itu. Tak baik Izah. Budak tu dah berubah seratus kali lebih baik dari yang dulu. Kenapa mesti dibangkitkan soal itu lagi.

"Nak apa?" Farizah bertanya perlahan bila lengan bajunya di tarik Suria. Dirapatkan telinga ke mulut Suria. Adalah benda nak suruh aku buat tu.

"Nak kencing." Bisik Suria perlahan.

"Jom akak teman."

"Tak payah."

"Betul ker ni?"

Suria mengangguk. Tongkatnya dipanjangkan. Dia bangun. Berjalan menuju ke tandas. Ini sudah kali ke tiga dia masuk ke toilet. Tadi Kak Izah temankan. Bila sudah dua kali berjalan ke tempat yang sama dia pun sudah boleh hafal jalan mana yang harus dia tuju.

*******

"Izah dah lama kerja dengan ayah Suria?" Azam membuka mulut. Memecahkan sunyi sepi yang membelenggu mereka dari tadi.

Farizah hanya mengangguk.

"Kesian saya tengok Suria. Muda-muda dah terpaksa menjalani hidup macam tu."

Farizah hanya mendiamkan diri.

"Saya rasa Suria memang minat pada muzik." Azam masih lagi bersembang sendiri walaupun dia tahu orang kat depan ni bukan nak layan pun. "Saya rasa dia boleh belajar muzik. Di sekolah muzik yang popular. Lagipun ayahnya orang berada, tentu tak ada masalah." Sambung dia lagi.

Farizah memandang Azam. Wajah lelaki itu tenang. Cuma snow capnya sahaja yang sedikit terkebelakang. Lah. Botak berkilat rupanya kepala pakcik ni. Patutlah bulat ajer snow cap yang dia pakai. Pandai-pandai betul Azam nak mengatur hidup Suria tu. Ayahnya sahaja ingin gadis itu menjadi ahli perniagaan kerana Suria waris tunggal untuk perusahaan yang diusahakan. Yang Azam ni pulak yang buat-buat pandai suruh budak ni belajar muzik apa hal.

"Jangan pulak awak usulkan benda ni pada Suria." Akhirnya Farizah bersuara jua.

"Kenapa?"

"Encik Azam, Suria pewaris tunggal untuk syarikat ayah dia. Masakan pewaris tunggal syarikat besar macam tu kena belajar muzik. Jadi ahli muzik." Kata Farizah keras. Azam kena tahu siapa Suria. Suria bukan anak orang sebarangan. Dia anak ahli perniagaan yang berjaya.

"Awak pandang hina ker pada kerja saya."

"Tak cakap apa-apa pun." Farizah menggeleng kepala laju. Takkan golongan macam ni pun cepat tersentap.

"Awak jangan pandang orang tak pakai mata Cik Izah."

Farizah diam. Ada orang pandang orang pakai hidung ker, pakai telinga ker, pakai mulut ker kalau tak pakai mata jugak.

"Saya tahu apa yang Suria suka. apa yang dia minat. Awak yang saban minggu dengan dia pun takkan tak boleh perasan."

"Saya cuma bekerja untuk dia. Dah saya tahu apa yang ayah dia inginkan untuk Suria. Tak perlulah awak pandai-pandai mengatur hidup budak tu pulak." Suara Farizah mula meninggi. Mamat ni lebih-lebih pulak. Siapa dia nak mempertikaikan kerja aku. Aku taulah apa yang aku buat.

"Apa yang bising-bising ni." Suria bersuara dari belakang.

Farizah terus jadi senyap. Azam jugak. perang mulut tiba-tiba berhenti walaupun tak ada yang menyarankan untuk melakukan gencatan senjata.

"Macam besar ajer isunya." Suria menyambung. Dia kembali duduk di tempat asalnya.

"Tak adalah. Isu semasa dik." Azam membalas. Cover line.

Tersengih Suria mendengarnya.

"Suria minat muzik?" Azam bertanya dengan sengaja.

"Minat."

Farizah mengetap bibir bila melihat Azam tersenyum gaya orang baru menang main galah panjang. Dia mengacah gelas air tembikai yang tinggal separuh itu ke muka Azam. Ini kalau lost control ni mahunya mamat ni aku mandikan dengan jus tembikai. Sudah dipesan jangan dibangkitkan hal ini. lagi dibuatnya. Ketegak tak bertempat.

"Nak belajar muzik. Main gitar?"

"Nak..Nak.."

Farizah menggenggam penumbuk.

"Abang ajarkan nak tak?"

"Nak..Nak.."

Berapi makcik..aku tengok mamat ni. Dia menang bagi sebab Suria setuju. Orait. Tak ada hal. Suria setuju. Tu belum ambil kira kenyataan Tuan Malik lagi. Tunggu dan lihat ajerlah.

**************

"Belajar muzik?" Tuan Malik bertanya.

"Yer ayah."

"Dengan saper?"

"Abang Azam."

"Siapa Azam, Farizah?" Tuan Malik bertanya tegas. Matanya memandang Farizah disebelah.
Punyalah dingin air cond dalam pejabat ni tak beri kesan apa-apa pun pada dia sekarang ni. Kenapalah Suria datang ke sini hari ini. Kenapalah hari ini, dekat pejabat, Suria pergi mintak izin dengan ayahandanya. Tak bolehkah hal anak beranak bincang di rumah. Tak bolehkah dia yang berstatus orang luar bukan ahli keluarga tak masuk sekali dalam kes ni.

"Ermmm…A…A…" Farizah tergagap-gagap. Apa kes ni. Tuan Malik punya mata macam nak telan orang ajer.

"Abang Azam tu, pandai main gitar ayah. Semua alat muzik dia tau main." Sampuk Suria.

Farizah menghela nafas lega. Pandai pun cover. Tapi bila masa Azam tu pandai main semua alat muzik.

"Kat mana dia mengajar muzik?" Sekali lagi Tuan Malik bertanya kepada Farizah.

"Errrmmmm…." Awatlah jadi gagap ni.

"Suria mintak Abang Azam tu mengajar kat rumah kita." Pantas Suria memotong.

Sekali lagi Farizah menghela nafas lega. Gud answer.

"Rumah kita?" Tuan Malik angkat kening.

"Rumah kitalah. Kan senang ayah."

"Baiklah. Ayah izinkan. Farizah akan teman Suria semasa sesi pembelajaran tu nanti." Putus Tuan Malik.

Hahh!!... Izinkan? Dan aku jadi peneman. Bukan. Jadi pengawal pemerhati Suria. Tak ker sepatutnya Tuan Malik kena cakap Tak Boleh kat anak dia ni. Kenapalah aku selalu jadi mangsa keadaan dalam situasi macam ni.

******

"Suria ada impian?"

"Ada."

"Apa dia?"

"Kalau boleh, Suria nak melihat semula."

Azam terdiam.

"Abang Azam." Tangan Suria meraba-raba. Mencari Azam disebelah.

"Yer."

"Abang suka kat Kak Izah ek…"

Azam tersengih. Dia sukakan makcik yang garang tu? Tak betul. Dia anggap Izah sekadar temannya sahaja. Lagipun sekarang Izah tak adalah garang macam dulu lagi. Cuma ayat dia tu agak-agak berbisa dan tak boleh blah.

"Mana ada. Kita orang kawan ar."

"Yer ker…" Suria menduga. Senyum sinis.

"Kita orang kawan okey. Jangan fikir yang bukan-bukan pulak." Sampuk Izah dari belakang. Dia memang pasang telinga ajer tadi masa membantu Mak Ton mencuci pinggan mangkuk yang digunakan untuk makan tengah hari tadi.

"Kawan ajer.."

"Kawan!!" Serentak Izah dan Azam berkata memandang tepat ke muka Suria.

******

"Taknak masuk dulu." Azam mempelawa.

"Gila apa nak masuk dalam rumah awak. Taknaklah."

"Ajaklah Pak Mat sekali."

"Jangan nak mengada. Pak Mat nak hantar saya pulak lepas ni."

Azam tersenyum. Makcik ni lah. Nasib kepala dia jenis senang masuk jugak walaupun mula-mula dulu garangnya macam singa betina ajer. Tapi tu lah, bila dah kenal lama-lama tak lah teruk sangat singa betina ni.

Azam memegang kepala. Tiba-tiba dia rasa pandangannya berpinar. Jadi hitam.

******

"Macam mana kawan saya doctor?" Farizah bertanya. Dia pun tak tau apa dah jadi. Tadi tiba-tiba Azam pengsan. Nasib dia dan Pak Mat belum pergi lagi.

Asyrik memandang wajah gadis dihadapannya. "Cik ni siapa?"

"Kawan dia?"

"Saya doctor Asyrik. Teman serumah Azam. Sekarang masa rehat saya. Ikut saya ke kafe. Saya akan ceritakan perkara sebenar."

Farizah mengangguk. Doctor muda itu dia ikut dari belakang.

*********

"Kenapa tak bagi tau awak sakit?" Farizah bertanya. Sudah lama berkawan, hari ini baru dia dapat tahu yang Azam mengalami penyakit yang serius. Baru hari ini dia dapat tahu siapa Azam itu. Itu pun setelah lama dia dan Doktor Asyrik duduk berborak di kafe hospital sementara menunggu Azam sedar.

"Malaslah."

"Malas?"

"Bagi tau pun keadaan tetap sama." Kata Azam lemah. "Izah, awak kawan yang baik. Sentiasa ada dengan saya saat-saat macam ni. Saya malas nak besar-besarkan perkara ini."

Farizah mengetap bibir. "Suria cari awak." Tidak bernada dia berkata.

"Awak cakap apa?"

"Saya cakap awak ada show. Sebab tu tak dapat datang ajar dia?" Farizah bersuara datar. "Tuan Malik dah tau."

Azam mengangguk. "Janji jangan sampai Suria tahu."

Farizah melepaskan keluhan. "Awak tak boleh buat macam ni. Awak inspirasi dia. Yang buat dia ketawa balik lepas apa yang terjadi."

"Biar keadaan terus macam ni. Saya keluar wad nanti, saya akan mengajar seperti biasa."
"Baguslah tu. Buat orang macam tu."

Azam hanya diam. Sakit-sakit pun kena ceramah free. "Izah…"

"Apa dia."

"Kalau saya mati nanti, saya nak dermakan mata saya pada Suria."

Farizah tersentak.

******

Suria masuk ke dalam rumah banglo dua tingkat itu dengan pandang mata luas ditebarkan disegenap ruang. Sungguh dia rindu untuk melihat keadaan di dalam rumah ini. terima kasih yang tidak terhingga pada orang yang begitu mulia itu kerana sudi mendermakan sepasang mata kepadanya. Dia menghampiri piano yang terletak disatu sudut ruang tamu. Tangannya menekan lembut piano tersebut. Beralih pula dia pada sofa tiga seater. Dia tersenyum. Sini tempat dia belajar bermain gitar.

"Akak."

"Yer saya."

"Mana Abang Azam. Dia tak pernah datang melawat Suria pun selama kat hospital."

Farizah hanya mendiamkan diri. Dia memandang Tuan Malik. "Suria penatkan. Apa kata masuk bilik. Berehat." Itu ajer yang mampu dia luahkan. Biarlah Suria tahu sendiri.

*********

Mata tertancap pada sebiji gitar akustik dan sampul surat berwarna merah hati di atas katil. Suria duduk di atas katil. Gitar itu dipegang. Dipetik sekali. Kemudian dia diletak semula. Sampul surat dikoyak cermat. Isi dalam dikeluarkan. Warkah dibaca.

Buat adik abang,
Assalamualaikum. Semasa warkah ini adik baca, abang sudah tiada lagi di dunia ini. Minta maaf banyak-banyak kerana tidak dapat mengajar Suria bermain muzik lagi. Suria punya bakat. Teruskan usaha. Pasti Berjaya.
Suria tentu sudah boleh melihat sekarang. Jagalah mata yang abang berikan ini dengan sebaik-baiknya. Buatlah apa sahaja perkara yang Suria impikan tapi ingat jangan kembali kepada sikap lama.
Abang sudah tiada apa ingin dikatakan lagi, mengenali Suria, mengenali Izah, mengenali Tuan Malik perkara yang cukup indah dalam hidup abang. Abang tidak ada adik. Suria telah abang anggap macam adik abang sendiri. Tuan Malik, Izah seperti saudara abang sendiri kerana mereka-mereka ini setia bersama abang sehingga ke akhir hayat abang.
Gitar ini abang hadiahkan buat Suria. Doakan abang sejahtera di sana.

Salam sayang,
Azam.

Warkah dilipat kembali. Berjujuran air mata jatuh ke pipi.

"Kak…" Lirih Suria memanggil Farizah. Segera dia memeluk Farizah yang sudah menahan sendu.

******

Suria merebahkan badan di katil. di satu sudut kamar tidurnya bersandar tegak sebuah gitar. Sudah hampir tiga tahun gitar itu bersama-sama dengannya. Suria kembali bangun. dia menghampiri gitar tersebut. Dibawa ke atas katil. di situ dia duduk. Memainkan kembali lagu yang pernah diajar oleh Abang Azam dulu. Lagu yang dia suka. yang dia minat. Dia mengalunkan irama muzik lagu itu dengan mulut turut sama menyanyikannya.

Deras hatiku berdetak
Di langit aku terlihat kamu
Terang malam teman kita
Dengan angin meniup sayu
Kupetik gitar akustik ini
Dengan harapan dia mendengar
Melodi indah yang kucipta
Hanya untuk luahkan rinduku padanya
Dan aku terus
Menyanyi lagu ini untukmu
Walau berjuta mendengar
Lagu ini hanya untukmu
Arah hidup kita
Tergambar bintang di angkasa
Berkelip melukis cinta

Terciptalah lagu kita
Oh..oh..oh
Oh..oh..oooh
Melodi indah yang kucipta
Hanya untuk luahkan rinduku padanya
Dan aku terus
Menyanyi lagu ini untukmu
Walau berjuta mendengar
Lagu ini hanya untukmu
Arah hidup kita
Tergambar bintang di angkasa
Berkelip melukis cinta
Terciptalah lagu kita
Terciptalah lagu kita

Ini lagu kita. Lagu dia. Lagu Kak Izah. Lagu Abang Azam. Petikan gitar ini yang membawa dia kepada seorang insan seni yang berjiwa cekal seperti Abang Azam. Yang membawa dia sama-sama merasa nikmat ada seorang yang bernama abang. Yang membawa dia melihat kembali dunia ini.

Suria tersenyum sendiri. Dia bahagia dengan apa yang dia ada kini. Dia bangga dengan apa yang dia lakukan kini. Dia bukan sahaja salah seorang ahli lembaga pengarah di syarikat ayah, malah dia juga merupakan seorang composer yang telah banyak menghasilkan lagu-lagu yang boleh dikatakan popular jugak. Ini semua kerana tunjuk ajar dari Abang Azam.

Kak Izah juga berbahagia. Kak Izah sudah punya keluarga sendiri. Dia ada Dr. Asyrik. Mungkin dua-dua saling jatuh cinta semasa sama-sama menjaga Abang Azam dulu kut. Itu andaian. Tapi sudah jodoh mereka. Betul cakap Kak Izah. Berkawan tidak semestinya bercinta. Memang semasa hayat Abang Azam dulu mereka hanya kawan sahaja.

Pada Abang Azam, terima kasih untuk semuanya. Doa Suria sentiasa menemani abang disana.

**********************************************
Assalamualaikum... Siap satu lagi cerita pendek. Sekadar hiburan semata-mata. Maaf kalau cerita ini tidak memenuhi kehendak pembaca sekalian (kenaper ayat sangat skema) Okey. straight ajerlah. Kalau korang rase cerita ini bosan sampai tahap tak tau nak cakap aper, sorry sesangat. Kalau korang rase cerita ini macam melampau sebab sampai 2x copy-paste lagu budak Aizat ni, sorry sesangat. Kalau korang rasa penceritaannya sangat serabut, sorry sesangat. Kalau korang rasa cerita ni tak ada adegan-adegan romantika de amor yang boleh buat korang nak gelak+senyum+khayal, sorry sesangat. Cerita ini dikarang tanpa sebarang plot, tanpa sebarang perancangan. Main belasah ajer apa nak tulis dan apa yang terlintas. Biasalah orang barukan. Masih banyak kena belajar. Kalau suka terima kasih. Kalau tak suka pun terima kasih. Hehehe... Salam.

pesanan penaja: Saya peminat lagu ni...(hhehehehe..)

Mata Pen,
akubintangbiasa.
posted by Penulisan2u @ 1:06 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
16 Comments:
  • At 15/5/09 9:16 PG, Anonymous wendy said…

    nice..sedih la jugak..lain dari yang lain..
    selalu kita baca cerpen sama jer..yang ni best..

     

  • At 15/5/09 9:19 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dah tau writer suka lagu ni sebab 2 copy paste 2x:p
    suka cite ni,jalan citer yang menarik tak membosankan.lain dari yang lain.Congrat do more>>

     

  • At 15/5/09 10:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedeyh tapi bez
    congratz to you too!!

    (:~D)
    ske komen

     

  • At 15/5/09 2:12 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    best..sedey nyer..

     

  • At 16/5/09 10:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    syahdu..huhu

     

  • At 17/5/09 1:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terharu...huhuhuu..

     

  • At 19/5/09 7:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    awak jahat..tau tak awak buat kite nangis..adoyy..
    tesedu2..macam video clip Kiss lagu korean and macam Stairway to Heaven jgk..
    tp best sgt..
    harap sgt mase mule2 Azam ngn Izah,tp ngn Ashrik pon ok la..
    boleh agak jgk yg azam akn derma mata dia kat suri!
    THX!BEST SGT!BISA MEMBUATKAN AKU MENANGIS(lagi2 bila psng lagu aizat)

     

  • At 19/5/09 8:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok

     

  • At 20/5/09 11:20 PTG, Blogger Daniera said…

    best sgttttttttttttt..

     

  • At 22/5/09 2:45 PTG, Anonymous Kyuuriin said…

    huk3...sdey la...

    tp best...

     

  • At 6/6/09 4:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter nie mmg bezz glerrrr!!!cdey..jln penceritaan yg bek..terharu tol la..keep it up!

     

  • At 6/6/09 7:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Im addicted to aizat's song too :-)
    Nice story

    -NABILAH-

     

  • At 8/6/09 10:26 PG, Blogger ~imia nuriz~ said…

    ahahaha..
    bpe byk sory daaaa...
    hahaha//
    btw nice story...
    beshhh

     

  • At 12/6/09 9:59 PTG, Blogger Nazif said…

    bez.. touching story,, :D

     

  • At 14/6/09 2:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cian azam tu...
    sdeyh r cite ni..waa..
    terharu sggh!

     

  • At 2/4/11 6:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite lain dari yg lain. mmg best. teruskn usaha..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group