BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Mei 18, 2009
Cerpen : Cinta Nescafe
Nama Pena : Labyrinth

Memang monyet punya manusia, selamba kodok jea, ada ke patut? memang tak patut kan? Mamat tu boleh buat muka selamba jea, macam tak bersalah selepas tin nescafe yang ditendangnya mengenai dahi aku. Apa mamat tu pekak, tak dengar ke aku mengaduh punyalah kuat, nasib baik tak kena kat muka aku kalau tak sure cedera muka i, tak pasal - pasal kurang hantaran nanti... Aduhh tak kuasa i,

Adess apa benda yang aku mengarut ni da,,, Syi atau nama sebenarnya Hannan Insyirah menggaru-garu kepalanya yang tak berapa nak gatal itu. Peristiwa siang tadi betul-betul mengganggu mindanya.

"Huh tak maulah teringatkan mamat tu, baik aku siapkan cerpen aku ni, besok boleh poskan dalam blog" gumam hatinya.

"idea idea i need idea" dia mengetuk jari jemarinya pada meja kerjanya yang terdapat dalam biliknya itu, sungguh entah kenapa otaknya hari ni beku, blur semacam, idea yang di cari tak kunjung tiba, "aiseh awat blank semacam aku hari ni"

Gitar kapok yang tersandar pada dinding di sebelah katil bujangnya di capai. Dah hampir seminggu dia tak menyentuh gitar kesayangannya. Jari jemarinya perlahan memetik gitarnya sambil bibirnya melagukan lagu kesukaannya
"dihimpit dicengkami rindu ini..,
gerimis dukaku menggamit kenangan silam,
resah dan pilu menghampiri..."

Lalala.... lagu Mungkir Bahagia dilagukan dengan penuh perasaan.. Ehemm sedap gak suara aku ni, agak-agak kalau masuk One In a million boleh menang tak? kekekeke.... dia tergelak kecil dengan bicara hatinya sendiri, perasan sungguh.

************

Muaz bersiul-siul kecil sambil sesekali kakinya menendang-nendang rumput-rumput yang terdapat di sekitar taman itu, namun dalam asyik menendang rumput-rumput itu dia tertendang sekali tin nescafe kosong yang terdapat disitu, matanya terbuka luas, mulutnya terlopong terkejut bila mendengar satu suara yang agak halus mengaduh kesakitan
"alamak mati aku, nak buat macam mana ni" gundah hatinya bila melihat pemilik suara itu sedang mengusap kepalanya sambil mulutnya mengomel-ngomel yang Muaz sendiri tak berapa nak dengar butir bicaranya.

"Ah buat bodoh jelah, aku bukannya sengaja pun" dia membuat keputusan sambil berlalu tanpa sedikit meminta maaf kepada mangsa keadaan tadi.
"buat muka selamba and blah... lagi senang.." getus hatinya

Muaz menggeleng-geleng perlahan, apasal lah asyik sangat teringat peristiwa pagi tu, jiwa kacau betul la... rungutnya. Nak buat apa ya hari ini, telefon Nelly tapi rasanya Nelly sudah tidur, teringat pula pada kekasih hatinya Nelly Aida, Nelly yang cerewet, manja, dan kadang-kadang dia sendiri rimaslah pulak bila Nelly mula terlebih manja, Hesy macam anak kucing lapar pun ada juga, menggesel-gesel tubuh ke bahunya kalau datang mood manjanya. Seram juga Muaz kadang-kadang dengan situasi itu, takut tak mampu nak kawal nafsu, terbabas nanti aku jugak yang susah.

Perkenalannya bermula kira-kira satu setengah tahun yang lalu, pertama kali melihat gadis itu dengan lebih dekat, hatinya mula tertarik siapa yang tidak mahu kenal dengan gadis yang lemah lembut, manja dan pandai bergaya begitu. Dan akhirnya selepas mengenali beberapa ketika mereka mengambil keputusan memeterai hubungan mereka sebagai sepasang kekasih, tak dapat nak lupa, bagaimana terasa begitu indahnya dunia ketika Nelly menyatakan persetujuan menjadi kekasih hatinya.
Dalam ralit melayan perasaan, dia tak sedar entah bila dia terlena, dengan lampu bilik yang terpasang hingga ke pagi

***********

"oitt Syi lajunya nak kemana tu" Insyirah menoleh pabila terdengar dirinya ditegur. Kelihatan Nurida tersengih memandang kearahnya.
"Aku nak cepat, Encik Boss panggil, entah apa yang dia hendak ntah" pantas laju mulutnya menutur bicara menjawab soalan temannya.
"ok, lunch nanti lunch sama-sama eh"
"ok, kat tempat biasa" sambil membuat isyarat tangan ok, langkah kakinya pantas diatur menuju kebilik bosnya Dato\' Azman Aftar.
Insyirah merungut-rungut tak puas hati, raut wajahnya sedikit tegang, selepas keluar dari bilik bosnya tadi, itulah raut wajah yang Nurida nampak, hendak bertanya takut pula kawannya berangin, macamlah dia tak tahu yang perangai kawannya yang sedikit baran itu

"benci betullah dengan encik boss tu," tiba-tiba tanpa diduga Insyirah membuka bicara.
"kenapa pulanya" Nurida pantas pula mengajukan soalan, tak sabar nak mengetahui apa yang berlaku sebenarnya.
"ada ke patut, dia suruh aku betulkan balik kerja semalam and then kerja tu mesti ada atas meja dia esok sebelum pukul 9 pagi, alamatnya aku balik lambat lagilah hari ini. "

Insyirah membebel-bebel meluahkan ketidakpuasan dihatinya.
"encik boss tu tak tahu ke yang aku ni perempuan, manalah elok balik lambat-lambat, apa-apa jadi karang aku dan keluarga aku juga yang susah." masih lagi tak berhenti-henti membebel.
"macam mak neneklah pulak si Syi ni" Nurida mengomel didalam hati.
"alah Syi, janganlah marah sangat, apa kata aku tolong kau". Nurida menawarkan bantuan. Mendengar kata Nurida, sekelip mata wajah Insyirah bertukar cerah, matanya bersinar "betul ke kau nak tolong aku? ni yang buat aku sayang kat kau ni" tanpa menghiraukan keadaan sekeliling pipi Nurida dikucupnya.
"oitt... oitt apa ni, kalau ya pun happy, janganlah over sangat" marah Nurida sambil mengesat pipinya dengan tangan, "Nanti orang ingat kita ada skandal pulak" sambungnya lagi, Insyirah hanya buat muka selamba, tersengih lebar menayangkan giginya, "eh jomlah pergi lunch aku laparlah" serentak dia menarik tangan Nurida menyebabkan temannya hampir terjatuh. Teman-teman sepejabat yang lain hanya mampu menggelengkan kepala melihat tingkah mereka. "macam budak-budak" itulah yang terbit dalam hati mereka.

***********

Muaz bersandar lesu, pada kerusi yang terdapat ditaman itu, hatinya masih terasa sakit hiba mengenangkan kasih yang diberi seikhlas hatinya tak dihargai, dia masih lagi seolah-olah tak percaya dengan apa yang dilihat,

"inikah balasan atas kesetiaaku Nelly? mengapa sanggup kau buat aku begini? hatinya merintih hiba, kecewa sedih semuanya bercampur aduk.

Tengahari tadi dia sengaja menuju ke pejabat kekasih hatinya itu, hajatnya mahu mengajak lunch bersama, tapi sengaja dia merahsiakan tentang kedatangan kononnya ingin membuat kejutan tapi sebaliknya, dia yang terkejut. Nasib baik tiada lemah jantung kalau tidak sudah arwah agaknya dia. Dia mengurut-ngurut dadanya terasa sebal perasaannya. Terbeliak biji matanya bila dia menolak pintu bilik Nelly melihat kekasih hatinya sedang asyik berkucupan dengan seorang lelaki dengan pakaian yang hampir tidak sempurna mana..

"hancur hatiku menjadi keping-keping..."
Bait-bait lagu nyanyian Ahmad Dhani tiba-tiba menerjah ke ingatannya
"ini bukan jadi keping-keping dah tapi dah jadi debu terus" bisik hatinya sendirian.

Hannan Insyirah berjalan-jalan sendirian di sekitar taman itu, memang itu kesukaannya, jika dia punya kelapangan masa. Air tin nescafe di tangannya diteguk perlahan, minuman kesukaannya sedari kecil

"kata orang nescafe ni tak berapa elok untuk kesihatan, tapi pedulilah, asalkan aku suka sudahlah, yang sakit pun aku bukannya orang lain" dia bergumam sendirian. Matanya meliar mencari tong sampah, hajat hatinya mahu membuang tin nescafe yang telah kosong isinya itu.

"Hisy mana pulak tong sampah ni, karang aku buang merata-rata karang kena saman lah pulak" sungutnya sendirian. Mata masih lagi diliarkan ke kiri dan kanan, dan tiba-tiba matanya tertancap pada seorang lelaki yang sedang asyik melayan menungan.

"macam pernah kulihat mamat tu tapi di mana ya" dia meletakkan jari telunjuk pada dagunya dan berfikir.

"hah...! mamat tin nescafe hari tu" baru dia teringat kini, mamat itulah yang bertanggungjawab atas kebenjolan di kepalanya hari itu.

"kali ni siap kau," akal fikirannya mula merencana sesuatu , tin nescafe di tangannya dipandang. Dia tersenyum nakal, dan langkah kakinya diatur kearah lelaki itu yang masih tak sedar lagi akan kewujudan dirinya.

"kukk...!!" terasa dahinya dihentak sesuatu.

"ouchh..! dia mengaduh kesakitan, pantas matanya meliar melihat sekeliling mencari benda apakah yang telah menghentam dahinya.

"hah...! tin nescafe? mana pulak datangnya benda ni" Muaz memandang sekeliling. Bertambah terkejut apabila melihat seorang gadis sedang memeluk tubuh tidak jauh dari tempat duduknya sambil menghadiahkan senyuman yang mengejek.

"wei... apasal kau..." tak sempat habis bicaranya gadis itu pantas memotong, "ini balasan kau, hari itu kau tendang tin nescafe kena kepala aku" Insyirah tersenyum puas, "padan muka, tahu sakit" hatinya sempat lagi mengejek lelaki itu.

Muaz terkejut, "la minah ni nak balas dendam ke, memang sengaja la cari pasal, mood aku tengah tak baik ni..

"Sekarang kiranya 1 sama la ek.." Insyirah menyambung lagi, terasa puas dihatinya. dia berlalu sambil menyanyi-nyanyi kecil. Gembira dengan kejayaannya... kekeke..baru kau tahu siapa aku.

Tapi.... tiba-tiba terasa pergelangan tangannya disentap, terpusing tubuhnya, "bukkk...!!" tersembam mukanya pada dada bidang milik lelaki itu.

"oittt apa ni? mak aku kata, lelaki dengan perempuan bukan muhrim haramlah bersentuhan", marah Insyirah sambil tangannya menggosok batang hidungnya yang terasa sengal, "orang ke apa mamat ni? keras semacam" sempat lagi tu.

"oit itu mak engkau yang kata bukan engkau" selamba Muaz membalas siapa suruh cari pasal.

"Ingat... aku takkan lepaskan kau", Muaz memberi amaran keras, pandangan tajam diberikan kepada Insyirah

heii...anak siapalah perempuan ni, kesian mak ayah dia, ada anak perempuan tak rupa perempuan, kasar semacam.. sempat pula hatinya bersimpati kepada keluarga gadis itu.

"oi kiranya kita takda apa-apa hutanglah, siapa suruh engkau cari pasal dengan aku dulu?, lain kali buat salah mintalah maaf, takdalah aku berdendam" tajam renungan matanya memandang wajah Muaz, masing-masing tidak mahu mengalah.

"weii monyet lepaslah tangan kau, sakitlah monyet, tersentak Muaz gelaran yang diberikan oleh gadis itu.

"apa kau kata? kau panggil aku monyet? suka hati je kau panggil aku macam tu, perempuan katik.."

"hahh..! kurang ajar sungguh, hambik kau, kakinya pantas memijak kaki milik Muaz,

"Aduii..." dia mengaduh, cengkamannya terlepas.

Sebaik sahaja tangannya dibebaskan Insyirah pantas melarikan diri... "weekkk!! padan muka" sempat lagi dia menoleh sambil menjelirkan lidah.

"apa punya perempuan lah minah tu, macam tidak cukup akal jea" Muaz menggelengkan-gelengkan kepalanya. Sengal di dahinya terasa kembali.

"ah balik rumahla.., sampai rumah nanti mesti mama ingat aku bergaduh, senget punya perempuan"

*************

"kau ni kenapa Syi? monyok jea aku tengok, nak kata putus cinta setahu aku kau ni single mingle lagi kan? Nurida bertanya, hairan, sedari tadi dia melihat Insyirah asyik termenung, biasanya gadis itu yang selalu menceriakan suasana pejabat mereka, dengan mulut yang tak reti diam macam burung murai yang riang berkicau, tapi hari ini diamlah pulak, risau pulak hatinya.

"takda apa-apa lah, aku cuma sedih, yelah hari ni kan last si encik boss tu kat sini, lepas ni takdalah orang yang nak marah aku, mesti aku sunyi... huhuhu"

Nurida menepuk dahinya, alahai benda itu yang difikirkan sampai begitu sekali, ingatkan fikir pasal masalah dunia ke, buang masa aku je care kat minah ni, hapa-hapa ntah.. sungut hati Nurida.

"ceh benda tu yang kau fikirkan, buang masa aku jelah kau ni" Nurida berlalu ke mejanya, malas melayan kerenah Insyirah yang macam-macam tu.

"hehehe.. saje je buat gimik, nak tengok kau care dekat aku ke tidak" Hannan Insyirah mengenyit matanya sambil tersenyum nakal, gembira dapat mengusik sahabat baiknya.

"eh..eh tapikan Nuri, hari inikan anak dia masuk gantikan encik boss tu, kau rasakan anak dia ada macam dia tak? Insyirah bertanya

"Woi apa Nuri2 ni? dah macam burung nuri jea aku dengar" marah Nurida, tak gemar dipanggil begitu. "manalah tau gaya dia macam mana, kita tengok jelah nanti" sambung Nurida

Hehehehe... Isyirah tergelak, hatinya di ulit bahagia dapat mengusik temannya yang satu itu.

"wah seronoknya gelak, ni nak kerja ke nak gelak?" Tiba-tiba ada suara asing menegur gelaknya, siapakah gerangannya?

Tawanya terhenti, matanya terbuntang dan Nurida lagilah terkejut.

"monyet..!!" Insyirah terjerit kecil

"hai katik...jumpa lagi kita" lelaki dihadapannya menegur sinis.

Apa benda ni, seorang monyet, seorang katik, Nurida kehairanan, tak faham apa-apa.

"ok guys, mulai esok anak saya akan menggantikan tempat saya, saya perkenalkan ni anak saya Muaz Azfar Azman Aftar, masih single and available, umur 28 agak romeo, kena hati-hati sikit dengan dia ni" terdengar suara Dato\' Azman membuat pengumuman disertakan dengan usikan kepada anaknya, sengaja mahu mewujudkan suasana santai. ketawa mereka di situ pecah.

"papa ni, sengaje je nak kenakan Muaz" wajahnya bertukar masam, malu di usik di hadapan ramai-ramai begitu.

"dia ni bos baru aku? kenapalah mesti mamat ni? aduii benci"

"Hai semua, saya harap kerjasama dari anda, dengan saya mudah sahaja caranya, anda hormat saya, saya akan hormat anda kembali" mendalam kata-katanya itu sambil matanya menjeling ke arah Insyirah yang telah memerah wajahnya

"hehehe... lepas ni siaplah kau katik" hatinya tertawa jahat, pelbagai rancangan sudah terencana dalam kepala otaknya.

Episod huru-hara dalam hidup Insyirah pun bermula gara-gara hanya berpunca daripada satu tin nescafe. Hai mungkin sudah takdir kot.

*************

"hadui penatnya" Insyirah melepek kepenatan di mejanya.

"kau kenapa Syi?" Nurida bertanya, timbul rasa kasihan apabila melihat raut wajah temannya yang kepenatan.

"monyet tulah.. tak habis-habis nak membuli aku, tak boleh tengok aku senang sikit kalau dah monyet memang monyetlah jugak. benci,benci,benci"

"uikk apa yang benci-benci ni? kata orang kalau benci-benci lama-lama jadi suka-suka tau?" Tersembul wajah Muaz dihadapan mejanya sambil menatang sebiji mug.

Insyirah menjeling geram, balik-balik muka mamat ni, tak ada muka lain ke yang aku boleh tengok dekat pejabat ni. hurmm harumnya bau nescafe ni, hidungnya kembang kuncup menikmati aroma air kegemarannya, entah kenapa timbul idea nakal dalam kepalanya untuk mengenakan Muaz.

"bos buatkan air untuk saya ke? terima kasihlah bos, susah-susah jea" selamba mug di tangan Muaz dicapainya terus di bawa ke mulut, meneguk perlahan sambil wajahnya di buat seolah-olah sedang menikmati kelazatan air tersebut.

"oiii air aku tu?"

"ala bos buat yang lain lah, takkan nak minum sisa saya kot?" kikiki...seronoknya dapat kenakan monyet ni.
Tergambar raut wajah bengang di wajah Muaz, lelaki itu berlalu dengan perasaan tak puas hati.
"wei Syi beraninya kau kenakan budak boss tu?

"ehehehe padan muka dia, siapa suruh tiba-tiba timbul kat meja aku, eh.. kau nak rasa nescafe yang dia buat tak? boleh tahan gak rasa dia, kaw gila..." Insyirah menghulur mug kepada Nurida.

"taknaklah aku, aku bukan minum nescafe pun" hisy budak ni main redah jelah tahunya.

**************

Muaz bengang, teramat bengang.

"geramnya aku dengan si katik tu, hai hati sabar-sabar" bisiknya cuba menyabarkan diri sendiri. "Berani betul perempuan tu minum air aku semalam, spesis apa ntah tak tahu malu langsung"

Telefon di atas mejanya di capai "Manisah tolong panggilkan dispatch, saya ada surat urgent nak kena hantar hari ini" arahan terus diberikan kepada setiausaha setelah talian tersambung.

"bos dispatch mc hari ni, wife dia bersalin" terdengar jawapan daripada setiausahanya.

Dispatch cutilah pulak hari ni, siapa aku nak suruh hantar surat ni, dia mengusap tengkuknya perlahan sambil berfikir.

"hah..!" tiba-tiba dia menjerit kecil, Manisah di talian sedikit tersentak, "kuss... semangat.." sambil mengusap dadanya.

"panggil Insyirah masuk bilik saya" arahan diberikan.
tok..tok.. ketukan di pintu mengganggu tugasnya. "masuk" muaz memberi arahan.

"boss panggil saya? tanpa memberi salam Insyirah terus bertanya tak ingin dia berlama di bilik lelaki itu, takut pergaduhan tercetus seperti selalu.

"hurm kau nampak surat tu tak? Muaz bertanya sambil jarinya menunjuk kearah satu sampul surat yang terletak atas mejanya.

"nampak" dia mengangguk pantas, cis aku tak buta lagilah..

"aku nak kau hantar surat tu hari ni, lepas hantar surat sebelum pukul 3 mesti ada kat office, jangan nak merayap" dia memberi arahan.

"hah bos nak saya hantar surat tu? bos ingat saya ni dispatch ke? mencerlung matanya geram, suka-suka hati je arah orang macam tu..

"Ini arahan aku, kalau kau rasa nak terus kerja kat sini, baik kau buat ikut apa yang aku suruh" selamba je Muaz member pilihan.

" Yelah-yelah saya hantar", surat itu dicapainya dengan wajah yang mencuka, cis takpa, ada lori ada bas, ada hari aku langgar kau naik bas.

Muaz tersenyum lebar, gembira gadis itu mengikut arahannya.

"oit lepas hantar surat mesti terus balik office sebelum pukul 3, tak balik office aku pecat kau" terdengar suara Muaz yang begitu menyakitkan telinganya.

"yelah-yelah saya tahulah tak payah nak ingatkan banyak-banyak kali"

Helmet diatas mejanya dicapai, nasib baik aku pakai seluar hari ni.

Nurida kehairanan, tak sempat dia membuka mulut untuk bertanya, Insyirah sudah memberitahunya dahulu.

"aku nak keluar hantar surat, budak boss tu memang monyet, takda hati dan perut betullah, punyalah ramai staf yang ada, aku juga yang jadi mangsa" dia menghamburkan rasa bengang yang terkumpul.

Mulutnya masih terkumat-kamit membebel, tidak perasan yang setiap tingkah lakunya menjadi perhatian Muaz disebalik dinding cermin bilik pejabatnya.
"sudahlah dekat luar tu mendung"

***********

"Hisy macam mana ni, hujan lebat gila, monyet tu pula suruh aku sampai office sebelum pukul 3, kalau tak jadi penganggur terhormatlah aku gamaknya" dia mengeluh perlahan, jam ditangannya dikerlingnya, menghampiri 2.45 petang.

"ah redah jelah, kalau demam nanti boleh aku ambik mc" Insyirah membuat keputusan.

Muaz bersandar tenang pada sofa yang terdapat dalam bilik pejabatnya, ada sedikit rasa senang terbit dalam hatinya. Hehehe... dekat pukul 4 petang dah, si katik tu tak balik-balik lagi, memang sengaja cari nahas, dia ingat aku main-main ke..

Telefon diatas mejanya berdering, Muaz pantas bingkas bangun mencapai telefon yang masih menjerit itu "boss ada call, saya tak tahu dari siapa tapi katanya penting" kedengaran suara Manisah ditalian.

"takpalah, sambungkan pada saya" dia memberi arahan

Panggilan telefon tadi betul-betul diluar duganya. Muaz bingkas bangun sambil mencapai kotnya.
"Manisah saya keluar" beritahunya pada setiausahanya ketika melintasi meja Manisah. Wajahnya mendung sekejap sahaja tadi dilihat wajah bosnya begitu riang, tapi sekarang sekelip mata sudah bertukar. Manisah mengangguk tak berani membuka mulut untuk bertanya.

Tiba di meja Nurida, dia berhenti seketika, berfikir...

"Nurida ikut saya," putusnya akhirnya.

Nurida terkejut "ke mana bos" spontan mulutnya bertanya.

"ikut jelah jangan banyak tanya"

Nurida menjeling pada Muaz yang hanya membisu dari tadi, begitu fokus pada pemanduan nampaknya. Wajah bosnya nampak tegang, dia sendiri kecut hendak bertanya apa-apa.

Dia tersentak bila tiba-tiba kereta membelok masuk pada kawasan HKL.

"Apa yang terjadi sebenarnya?" hatinya mula tidak sedap.

Seolah faham dengan apa yang bermain di fikiran Nurida, Muaz bersuara akhirnya "Insyirah kemalangan"

***********

Muaz meraup wajahnya berkali-kali, Kata-kata doktor tadi masih lagi terngiang-ngiang di ingatannya.
"saya tak berani nak jamin apa-apa, keadaan kecederaan Hannan Insyirah terlalu kritikal, menurut saksi, tubuhnya melambung beberapa kali, kalau dalam tempoh 48 jam, dia masih lagi tiada apa perubahan, maksud saya still tak sedar, harapan untuk dia terus hidup agak tipis"

Ya ALLAH semuanya salah aku, Dari sebalik dinding kaca itu dia memerhati keadaan Insyirah yang berselirat dengan wayar-wayar pada tubuhnya. Suasana sunyi menyelubungi semua tika itu, yang ada hanyalah bunyi mesin bantuan hayat. Nurida yang berdiri di sisinya juga sepertinya, lebih selesa berdiam diri dan memerhati sahaja.

Sudah hampir 24 jam berlalu, tapi belum ada lagi tanda-tanda yang gadis itu akan sedar, hati mereka semua sudah mula digayut kebimbangan yang teramat sangat.

Tiba-tiba, lampu merah pada mesin bantuan hayat itu mula menyala, garis-garis hijau pada skrin yang menunjukkan degup jantung milik Insyirah mula mendatar, bantuan kecemasan cuba diberikan. Kelihatan doktor dan jururawat bertungkus lumus berusahan memulihkan Insyirah, membantu dia bernafas, tapi keadaan tetap sama, masih seperti tadi malah jantung milik gadis itu semakin melemah denyutannya, garisan hijau di skrin semakin medatar dan akhirnya terus mendatar lurus menunjukkan tiada denyutan lagi jantungnya. Hampir 5 minit mereka berusaha tetapi tiada tindak balas, akhirnya mereka pasrah, mungkin sudah sampai masa gadis itu untuk pergi.

Nurida sudah teresak sedih kerana kehilangan sahabat yang paling di sayanginya. Muaz Azfar tersandar lesu, semuanya salah aku. Entah kenapa dia terasa seperti kehilangan sesuatu yang terlalu berharga, malah perasaan ini lebih teruk daripada perasaan ketika dia putus dengan Nelly dulu, hatinya kosong.
"doktor...!" tiba-tiba terdengar jeritan daripada salah seorang dari jururawat di situ. Dia terpandang pada garis hijau di skrin yang tadinya mendatar tiba-tiba menggariskan puncak-puncak. "dia bernafas semula, cepat pasangkan oksigen"

**************

Insyirah membuka mata perlahan-lahan, kat mana aku ni? dia pelik, perutnya terasa pedih yang teramat, aduh laparnya....... matanya dipandang kearah sekeliling, Uikk, monyet ni pun ada?

"kenapa ni?" hairan, apasal diaorang semua pandang aku macam tak pernah nampak orang?

"kau berjaya menakutkan aku" Muaz bersuara perlahan, lelaki itu tersenyum. Pandangannya diarahkan ke wajah Muaz, eh...eh kenapa matanya merah, dia menangis ke? Insyirah mengerutkan wajahnya, seolah dia sedang kesakitan.

"kenapa? sakit ke? riak-riak risau mula tergambar pada wajah-wajah makhluk-makhluk di sekelilingnya.
Dia menggeleng lemah "saya lapar..." betul memang dia teramat lapar, sebab seingatnya, sebelum dia menjadi minah dispatch terjun, dia belum menjamah apa-apa.
Mereka yang mendengarnya melepaskan nafas lega, ceh buat suspen jea...

************

"wei... jom kahwin?"

"hah?" Insyirah terkejut, uikk biar betul mamat ni, takkan nak ajak aku kahwin dalam keadaan aku begini!
"kenapa? tak percaya ke? aku serius ni"

"tak...takdalah, awak ni hilang akal ke apa? takkan dalam keadaan saya begini, awak nak ajak saya kahwin, lagipun kan doktor kata kena tunggu 6 bulan barulah saya sembuh betul-betul, nikan baru 3 bulan lebih".

"Sebab keadaan kau macam nilah aku ajak kau kahwin, senang sikit aku nak menjaga kau" terus terang Muaz menjawab."

"owh awak nak kahwin dengan saya sebab awak kasihankan saya dan nak menjaga saya jea ke?

"hurmmm... itu pun antara sebabnya, tapi sebab yan paling utama, aku sudah jatuh cinta dengan kaulah katik, lagi mau tanya ka? Merah wajahnya mendengar kata-kata Muaz, ceh.. tak romentik langsunglah mamat ni.

**********

Hannan Insyirah mengelamun dibalkoni banglo mewah itu. Rutinnya begitu kala petang menjelma, dia suka mengambil angin petang di situ. Lamunannya pecah bila terasa ada tangan yang merangkul pinggangnya.

"Syi i love you" terdengar bisikan lembut ditelinganya berserta kucupan manja di pipinya. Dia memusingkan tubuhnya, selesa dalam dakapan lelaki itu. "i love you too abang..." dia membalas ikhlas. Hampir setahun berumah tangga, Muaz Azfar melayannya dengan baik, amat berbeza sekali dengan layanan ketika zaman mereka bermusuh ketat.

"nah..." satu tin nescafe dihulurkan kepadannya, dan ditangan Muaz sendiri terdapat satu tin lagi.

"thanks.." Insyirah menyambutnya. Satu tin nescafe yang banyak memberi makna kepada kehidupan mereka berdua

~THE END, Nescafe is my fvrt.... hehehe~
Ni cerpen ak yg ke 3 nway all, thnk 4 comment, vry apprcte~ salam ~Labyrinth
posted by Penulisan2u @ 12:44 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
45 Comments:
  • At 18/5/09 10:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story..
    good job writer..

     

  • At 18/5/09 1:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    setuju...
    nice story...

     

  • At 18/5/09 1:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    swit story....
    luv it..
    huhu..

     

  • At 18/5/09 1:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud job,luv it,jalan cerita yang menarik,my bf pun minat Nescafe hari2 minum,baca cite ni ingat kat dia..hehe.
    congrat.keep it up.

     

  • At 18/5/09 2:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yap, nice story, ada lagi cerpen2 yg lain? ada blog? anyway congrats...

     

  • At 18/5/09 2:19 PTG, Blogger Bae said…

    thnks...
    4 commnt, 4 read n 4 so on lah.....
    sangat menghargai anda...
    visit my blog 2 view my cerpen..
    ~salam~

     

  • At 18/5/09 2:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehe..suke la cte2 hr neh..
    u make my day!!
    buat la lg byk2..kekeh

     

  • At 18/5/09 6:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Labyrinth...nama blog plz, tq....

     

  • At 18/5/09 8:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best giler tp.....
    baru syok2 bace dah dtg part nak mati lak,,ish3 kacau tol...
    tp i'm happy with this story...keep it up..

    all the best!

    melor_ku

     

  • At 19/5/09 2:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    swet story..=)
    keep it up

     

  • At 19/5/09 4:48 PG, Blogger Bae said…

    1) hehe kpada cik melor_ku... maafla ye, disebabkan ianya sebuah cerpen jadi jalan ceritanya agak laju sedikit,
    part mati adalah antara unsur suspen yg cube sy masukkan untuk membantu membawa kepada klimaks cerita ni.. jadi kalau kiranya sy pnjgkan cerita takut mleret-leret dan pembaca menjadi bosan pula, nanti kang jadi novel terus gtu kalau terlalu panjang... nway masyeh yea cik melor sudi baca n cmmnt...

    2) kepada cik yg tanpa nama tu, kalau awak nak p ka blog saya, awak boleh klik kat nick saya ni and akan membwa awk terus kepda blog sy.. masyeh juga..

    3)kepda semua, sy bkn pndai bbhasa, terus terang sy juga tak pndai bkrya, jadi komen anda yang membina sangat saya hrgai..
    ~salam~

     

  • At 19/5/09 9:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adeh..sgt klaka..
    ske ayat ni'ade lori ada bas,ada hari aku langgar kau naik bas'hahha.
    ble bce ase gelak je..
    keep up the gud work yer..

     

  • At 19/5/09 11:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehe..klakar tul..monyet?katik?..ha3..dr benci timbulnya sayang..bese g2la..pe pn sweet..keep it up..chaiyyok!!

     

  • At 20/5/09 2:13 PTG, Blogger nothing said…

    anyway cite ni best..
    cerita pun teratur...
    saya dpt rasakn yg penulis mnggmbrkan bhawa karakter lelaki, muaz merupakan seorg yng bertggungjawab...
    penuliis u ada bnyk idea mgkin d sebbkn ianya sebuah cerpen maka trpksa u pendekn cerita bby the way saya rasa u bleh bbuat novel yg best..
    keep it up

     

  • At 20/5/09 4:04 PTG, Anonymous alongstyle said…

    aku pn se2ju gk...cta ni mmg x boring lngsung...gud job..

     

  • At 20/5/09 7:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kalo baca cite panas yang hilang, lebih kurang camnila jalan citernye...
    imiginasi yang sama..

     

  • At 20/5/09 8:01 PTG, Blogger Bae said…

    panas yang hilang? karya siapa? boleh beritahu di mana saya boleh baca karya tu? mungkin hanya kebetulan...

     

  • At 21/5/09 7:57 PTG, Blogger ♥corcraze♥ said…

    memula bace cam buhsan sket,cam nak stop jek,tp bila tgh2 cam best lak...hehe..
    labyrinth,cube2 la wat novel,sure best!
    em,kite pon cam start addict ngn nescafe smnjak start final neyh..hehee..
    best2,congratz!

     

  • At 22/5/09 1:50 PTG, Anonymous Kyuuriin said…

    best..tp klaka pun ader gak....

    hehehehe

     

  • At 23/5/09 2:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy suker nescafe gak...
    congrat bez citer...
    ~~adreayana~~

     

  • At 24/5/09 10:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    heheheh...
    sblm ni sy pnah bc cerpen tajuk teh o..
    ari ni nescafe lak...

     

  • At 25/5/09 2:55 PTG, Anonymous katak said…

    huhuhu terharu jgk....

     

  • At 26/5/09 5:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bezz giler....

     

  • At 27/5/09 2:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ade kritikn yg mmbina,
    ade juge kritikan yg mhncurkn,
    pedulikan org kata..
    bukan mudah utk mlhirkan sbuah idea..

     

  • At 30/5/09 6:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet story....

     

  • At 1/6/09 10:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kiutny...
    betul kta tanpa nama tu...
    pedulikan pe org nak kate..
    sbb smpai mati pun
    kat xkn leh nak puaskan ati sume org...
    gud luck kat labyrinth..
    wat lagi cite2 yang besh camni...

    ~lizarazu~

     

  • At 4/6/09 12:37 PG, Anonymous lemonmanis said…

    nice story lar!!
    good job..=)

     

  • At 4/6/09 10:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud jod..keep it up

     

  • At 5/6/09 3:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    labyrinth's blog
    http://nurilbahanudin.blogspot.com

     

  • At 5/6/09 9:37 PG, Blogger Lily Angella said…

    Best. good job

     

  • At 7/6/09 3:40 PTG, Blogger M Fizan said…

    sgt suka..
    cinta milo xde ke??

     

  • At 11/6/09 4:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    uittt....
    best giler seh.........
    kelakar pon ya jgk...
    tahnks 4 nice story

     

  • At 11/6/09 5:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg bes
    2 je leh kata
    sbb xtau nak kata pe tuk cite yg bes nih

     

  • At 12/6/09 6:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ringkas, ssuai untuk santaian minda

     

  • At 13/6/09 4:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu.. best gler.. ^_^

     

  • At 14/6/09 4:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best giler... x trlampau konflik ... ^_^

     

  • At 15/6/09 9:06 PTG, Blogger bartdaer said…

    i pun suke gak nescafe + coffemate...hehheehe

     

  • At 16/6/09 4:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu nescafe addict...

     

  • At 19/6/09 1:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah bez la cter nie..
    jln cternye pom mnrik sgt..
    i like it..

    nnt buat cter cnta milo lak ek..
    hahaha..
    grau je..
    papepom cter nie sgt3 besh..
    (",)..

     

  • At 19/6/09 11:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestttt....menarik sgt...

     

  • At 20/6/09 3:15 PTG, Blogger Bae said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

  • At 22/6/09 12:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mengarut.. gitu jerk.. jln cerita tdk cukup menarik. isi ok.. tp nk dramatik n more realistik lg...

     

  • At 2/8/09 4:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Nescafe is my feveret too...nice cerpen...luve it...

     

  • At 18/6/10 9:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez larh cter niyh..
    good job!maaf ye...
    tapi part yg guna mesin bntuan hayat tuh..
    m'nusia hnya boleh hidup tnpa oxigen slama 4 minit,
    mnurut dr..
    sy tau ni pon sbb arwah nenek sye dulu pon mcm ni
    anyway..cter ni mmg sweet! <3

     

  • At 12/3/11 12:35 PTG, Anonymous lyeza said…

    hahaha.. pasal tin nescafe pun boleh nak gaduh.. apa-apa pun cite ni best gak

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group