BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Khamis, Mac 19, 2009
Cerpen : Sambungan Hadiah Teristimewa II
Nama Pena : abg aloha

Adam duduk di sofa buruk pada satu sudut ruang tamunya, matanya memandang tepat ke arah gambar yang tergantung sekian lama di dinding. Gambar dia bersama arwah isterinya. Pandangan yang penuh dengan tajam tiba-tiba membuatkan Adam mengalirkan air mata. Pipi yang tidak mudah basah itu, dipenuhi dengan air jernih mengalir. Mudahnya emosi Adam terganggu, dia amat merindui kasih dan sayang daripada isterinya. Adam hanya sebatang kara, ibunya meninggal dunia ketika hendak melahirkan Adam. Bapanya juga meninggal dunia pada hari sama dalam kemalangan jalan raya ketika membawa ibunya ke hospital. Untungnya dalam kemalangan itu Adam terselamat dan setelah itu dia diasuh di salah satu rumah anak-anak yatim yang berdekatan di situ. Kehidupan yang dilalui Adam sepanjnag hidupnya amat memeritkan apatah lagi dengan kehilangan ibu bapa yang tidak pernah bersemuka dan isterinya yang meninggal ketika melahirkan anak sulungnya.

"Assalamualaikum" tiba-tiba terdengar suara perempuan terbit dimuka pintu. Air matanya dikesat, pipi yang membasah menampakkan kulitnya kelihatan lembab. Adam seolah-olah hendak merahsiakan duri yang lama tertanam di dalam hatinya. Luka itu masih belum terubat meskipun bertahun lamanya berlalu. Matanya merah membekam warna hitam.

"Waalaikumusalam" jawab Adam sambil melangkah kaki ke muka pintu yang tidak ditutup dan dibiarkan buka kerana cuaca di kampung Jelebu agak kepanasan dan tujuan Adam membuka pintu untuk membenarkan aliran udara masuk.

"Oh, Hawa. Ada apa ya? Boleh saya bantu?" sambung Adam lagi.

"Maaf kalau saya menganggu. Saya ada bawakan lauk, sengaja saya masak lebih. Lauk ikan pari masak asam pedas" Jelas Hawa, dengan mengukir senyuman sambil matanya memandang tepat ke arah Adam. Hawa dapat merasakan sesuatu yang berlaku kepada Adam sebelum dia datang menyinggah. Tetapi dibiarkan saja perasaan itu.

Hawa menjadi jiran Adam setelah berpindah keluar daripada rumah Adam. Kedatangan Hawa ke kampung Jelebu selama hampir sebulan membuatkan hidup Adam semakin terurus. Pernah sekali, Hawa meminta Adam memotong janggut yang ada di wajah Adam serta mengenakan pakaian yang rapi dan Adam mengikuti kata-kata Hawa kerana baginya itu adalah perkara yang baik. Setelah Adam mengikut saranan Hawa, wajahnya jelas kelihatan ketampanan, dan kesegakan duda berusia 27 tahun itu. Wajahnya kelihatan suci dan bersih membuatkan Hawa mula menaruh perasaan terhadap Adam. Hati Hawa mula hancur dan selalu memandang serong kepada insan yang bernama lelaki dek kekejaman yang pernah dilakukan oleh lelaki durjana. Tetapi pandangan itu mula berubah apabila Adam hadir dalam kehidupannya, senyuman mula terukir dan semangatnya untuk hidup kembali menjelma.

"Awak ni susah-susah saja. Kalau saya lapar saya boleh beli atau masak. Selama hampir sebulan awak tinggal di sini, awak selalu beri saya makanan. Saya malu pada awak, saya minta maaf" Adam rasa serba salah. Dia merasakan dirinya seolah-olah tidak berguna dan hanya menjadi beban kepada Hawa.

"Susah? Saya tak pernah rasa susah awak. Saya ikhlas nak bantu awak, saya hanya insan yang ada rasa simpati dan hormat. Saya tolong awak kerana awak pernah tolong saya, saya hormat awak kerana awak hormat saya sebagai seorang wanita, saya sayang awak kerana bukan atas nama simpati." Hawa yang hanya tercegat dikaki tangga menjelaskan kata-kata kepada Adam dengan nada yang agak serius. Tetapi Hawa terlepas kata, apabila dia mengungkapkan kata sayang. Kata-katanya terhenti dan mukanya berkerut sebagai tanda rasa malu.

"Sayang? Maksud awak? Awak sayang saya?" Adam membalas kata-kata hawa dengan nada yang menghairankan.

"Tak ada apa-apa lah. Maaf saya terlepas cakap pula" Hawa cuba menyembunyikan perasaanya dek kerana malu.

"Baiklah" Adam memandang wajah ayu gadis yang berada tepat di hadapannya itu sambil memikirkan persoalan yang di ujarkan olehnya sebentar tadi.

"Ambillah lauk ini. Makan ya. Kalau tidak, kesejukkan tak sedap pula" Hawa mula mematikan perasaannya seketika. Adam menuruni tangga dan mendekati Hawa yang menghulurkan dulang yang berisi lauk, dan nasi.

"Terima kasih ya. Nanti saya makan"

"Sama-sama, saya balik dulu sebab ada kerja. Assalamualaikum" setelah Adam menyambut dulang yang diberikan oleh Hawa, lalu meminta diri. Adam hanya tercegat dan berasa hairan dengan gelagat gadis itu.

"Waalaikumusalam"

* * *

"Pak Abu lihat, Am dengan Hawa dah makin rapat. Ada apa-apa ke?" pertanyaan Pak Abu membuatkan Adam tersenyum kecil. Pak Abu adalah bilal masjid di kampuang tersebut. Pak Abu jugalah selalu memberi nasihat berguna kepadanya ketika menghadapi masalah dan kesedihan sewaktu Adam menghadapi dugaan yang amat berat dalam hidupnya iaitu menerima berita kematian isterinya.

"Entahlah pak Abu, Am pun keliru. Tapi Am rasa dia adalah wanita yang dicipta untuk Am. Tapi Am bimbang, Am tak yakin dengan perasaan Am." Adam mula kebingungan.

"Kenapa banyak tapi ni? Jawab jujur dengan pak cik, Am suka dia atau tidak?" jelas Pak Abu dengan muka yang serius.

"Pak Abu bukan apa. Kalau dah suka baguslah, jadikanlah dia isteri Am, lagi pula ada orang yang boleh jaga Am. Tak baik dipandang orang jika apa yang Am buat dengan Hawa berlajutan" sambung pak abu.

"Saya tak buat apa-apa pun dengan dia, Pak Abu. Sumpah" jelas Am dengan sedikit terkejut. Dia tersentap apabila orang lain memikirkan perkara yang tidak pernah dibuat dan terkutuk.

"Am jangan salah faham. Pak Abu memang kenal Am dari kecil sampai besar. Am tak akan buat benda-benda tak senonoh macam tu. Tapi itu Pak Abu, orang lain macam mana, perbuatan Am boleh menimbulkan fitnah. Am kena fikir juga ya. Memanglah Am selalu pergi solat dan bersujud kepada yang Esa, tapi mulut orang Am"

"Baiklah, Am minta maaf Pak Abu. Sekarang baru Am faham."

"Pak Abu bukan apa, mulut kita boleh kita tutup Am. Tapi mulut orang lain. Tapi jangan pula Am fikir, biar apa yang dia orang cakap... asalkan kita tak buat. Itu pemikiran yang salah. Kita diminta untuk menjauhkan fitnah malah menampakan timbulnya permasalahan fitnah juga ditegah. Pak Abu tak mahu kisah Maryam yang difitnah berzina dengan Yusuf an-Najjar kerana mengandungkan Nabi Isa a.s tanpa ada ikatan pernikahan. Maryam seorang gadis suci dan sangat taat kepada perintah Allah s.w.t dituduh bermukah oleh kaumnya sendiri. Pak Abu harap, Am faham apa maksud Pak Abu " Pak Abu menerangkan pendapatnya kepada Adam. Dia sudah menganggap Adam sebagai anaknya sendiri.

"Am faham Pak Abu. Am akan ikut cakap Pak Abu. Mana yang baik untuk Pak Abu, itu baiklah untuk Am" jelas Adam.

"Terima kasih Am." Pak abu mengukirkan senyuman tanda kegembiran dengan anak didiknya itu.

"Am, Pak Abu nak bang dahulu. Solat isyak dah nak masuk. Ada masa nanti kita sembang-sembang lagi ya. Sebelum Pak Abu terlupa, mohonlah petunjuk daripadaNya. Buatlah solat istikharah ya." Pak Abu membangkitkan dirinya dan melangkah masuk ke dalam masjid"

"Baiklah Pak Abu, terima kasih" setelah Pak Abu beredar, Adam masih lagi duduk dan memikirkan tentang apa yang diperkatakan oleh orang tua separuh abad itu. Hatinya mula merasakan sesuatu yang tidak dapat diungkapkan.

"Ya Allah berikanlah aku petunjukmu, sesunggunya aku tidak mahu termasuk dalam orang-orang yang sesat" benaknya di dalam hati. Malam itu juga Adam menunaikan solat dhuda seperti yang disarankan oleh Pak Abu untuk mendapat petunjuk. Adam mengharapkan jawapan kepada segala persoalan yang bermain dalam pemikirannya selama ini sejak kehadiran insan bernama Hawa. Adakah Hawa hadir sebagai penganti hidup Salwa isteri kepada Adam? Adam masih lagi keliru untuk mendapatkan jawapan. Keputusan yang dibuat bukan sahaja untuk dirinya tetapi juga untuk Hawa. Adam tidak mahu mensia-siakan hidup Hawa yang terpaksa hidup susah dengan Adam kelak.

* * *

"Ambillah sepohon bunga yang aku tanam ini dan jagalah ia seperti dirimu sendiri. Suburkanlah ia dengan air hujan dan baja yang banyak. Kelak kau akan tersenyum dan gembira bersama bunga yangku beri ini"

Adam tersentap dan terbangun daripada tidurnya. Alangkah terperanjatnya dia apabila bermimpikan sosok kelibat lelaki berjanggut yang berpakaian serba putih datang menghampirinya. Keadaan lelaki tersebut sungguh sempurna dan tampan. Adam tersentap dari tidurnya dan wajahnya membasah dengan mandian peluh yang tak terhingga. Bantal yang setia menemani waktu tidurnya, turut membasah keringat mimpi Adam dek kerana ketakutan.

"Apakah bunga yang dimaksudkan oleh lelaki tua itu?" pertanyaan ini sering bermain difikiran Adam sepanjang hari selepas dia bermimpikan kejadian aneh. Adam termenung sepanjang hari dan ada ketikanya dia berbicara sendiri sehingga Hawa yang datang memberikan makanan tengah hari perasaan dengan sikap Adam.

"Apa yang bualkan seorang diri tu awak?" tanya Hawa.

"Eh, awak. Tak adalah. Terima kasih hantarkan lauk." Adam tersentap dari fikirannya sebaik sahaja suara Hawa terdengar di luar pintu. Langkah diatur menuju ke muka pintu dan terus menuruni tangga sambil tanggannya menghulurkan sambutan dulang berisi lauk.

"Sama-sama. Saya balik dahulu ya. Tak elok ada yang melihat. Assalamualaikum"

"Baiklah, waalaukumusalam". Adam hanya melihat gerak geri Hawa yang menuju ke rumahnya yang tidak jauh dari rumah Adam.

Setelah hawa beredar pergi, Adam mula mengelamun kembali. "Apa maksud mimpi aku itu? Ya Tuhan, berikanlah aku petunjukkmu." bentaknya di dalam hati.

"Atau aku tanyakan sahaja kepada Pak Abu malam ini di masjid tentang mimpi aku itu"sambungnya lagi. Setelah mendapat kata putus, Adam nekad untuk berjumpa dengan Pak Abu untuk mendapatkan kepastian tentang maksud mimpinya. Mungkin ada benar juga kalau mendengar kata-kata orang yang berpengalaman. Adam melangkah ke dapur sambil membawa lauk yang dihantar oleh Hawa.

* * *

Setelah selesai solat maghrib berjemaah di masjid, Adam duduk disatu sudut tangga depan pintu masjid sambil memikirkan mimpinya itu. Adam masih lagi mencari jawapan kepada mimpinya itu. Adam bimbang jika mimpi itu membawa sesuatu yang buruk atau sebaliknya. Sepanjang hari Adam memikirkannya, jiwanya kacau dan tidak tenteram dengan kehadiran mimpi yang tidak disangka-sangka.

"Jauh termenung. Apa yang difikirkan tu?" sergah Pak Abu dari belakang membuatkan Adam tersentap seketika.

"Terperanjat Am, Pak Abu ni saja nak mengusik Am"

"Maaf, Pak Abu bergurau saja"

"Pak Abu, Am nak Tanya boleh?" Adam mula pertanyaanya.

"Apa dia" Pak Abu memandang jelas wajah anak didiknya itu.

"Pak Abu pandai meramal mimpi tak?" Adam membalas pandangan Pak Abu dengan mata yang amat tajam sambil menanti jawapan daripada pertanyaannya..

"Meramal mimpi, tak pandai. Tapi IsyaAllah Pak Abu boleh mentafsir mimpi kamu itu. Apa yang kamu mimpikan?"

"Am mimpi, datang seorang lelaki lengkap berpakaian putih, dia beri Am sepohon pokok bunga dan meminta Am menjaga bunga itu. Lepas itu dia cakap, bunga itu akan menemani Am sepanjang hidup. Apa masudnya itu Pak Abu"

"Oo…begitu. Am, jujur pak abu cakap dengan Am. Perkara yang Am alami sekarang, Pak Abu telah alami hampir 20 tahun yang lalu. Sebelum Pak Abu berkahwin dengan mak cik Kalsum, Pak Abu mempunyai seorang isteri bernama Maria. Tetapi Maria meninggal dunia sewaktu dia hendak melahirkan anak kami yang sulung. Dan kemudian, mak cik Kalsum datang sama persis seperti kedatangan Hawa dalam hidup Adam. Pak Abu juga bermimpi, tetapi mimpi Pak Abu berlainan dengan mimpi Am." Pak Abu terhenti seketika. Terlihat sebak diwajahnya apabila mengingatkan arwah isterinya, Maria.

"Berlainan? Apa pula mimpi Pak Abu?" tanya Adam dengan nada yang bersemangat.

"Pak Abu bermimpi, seorang lelaki persis yang Am ceritakan kepada Pak Abu, dia memberikan sekuntum bunga yang layu dan mati. Lalu dia menyuruh Pak Abu menanamkan bunga itu ke dalam tanah. Setelah di tanam beberapa saat, bunga itu tumbuh dan mekar tanpa meletakkan sebiji benih pun. Dia menyuruh Pak Abu menjaga bunga yang tumbuh itu, sama persis yang dikatakan kepada Am."

"Tapi Pak Abu faham apa yang dimaksudkan oleh mimpi itu?" tanya Adam lagi.

"Tidak, Pak Abu tak faham. Sebab itu Pak Abu menceritakan mimpi ini kepada arwah Haji Sabtu. Dia mengatakan kehadiran Kaltum dalam hidup Pak Abu akan memberikan sinar harapan baru dan zuriat yang banyak. Dari satu pohon bunga yang layu, tumbuh pohon yang lain tetapi dari punca yang sama. Katanya lagi, arwah isteri Pak Abu merestui hubungan kami." jelas Pak Abu sambil menahan titisan air mata yang mula terbit apabila mengingatkan kembali kisah-kisah yang lalu.

"Sekarang baru Am faham. Mungkin DIA telah memberikan Am petunjuk kepada permasalahan ini dalam mimpi persis sama yang pernah Pak Abu alami. Am nekad dan yakin yang Am akan menikahi Hawa kerana seluruh alam merestui hubungan kami. Tapi, adakah Hawa sudi menerima Am?"

"Hawa ada datang ke rumah Pak Abu beberapa hari yang lalu atas urusan kedai usahasama antara dia dengan mak cik Kaltum, secara tidak langsung Hawa telah menyatakan yang dia mencintai Am sewaktu dia mula-mula berkenalan dengan Am. Tetapi dia malu untuk menyatakan hasratnya itu kerana dia menganggap dirinya kotor dan hina dan tidak sesuai dengan Am." jelas Pak Abu sambil mengukir senyuman.

"Alhamdulilah. Baru boleh tarik nafas lega. Am tak kisah dia telah rosak atau tidak, kerana dia pernah menceritakan kisah silamnya kepada Am. Kalau Am kisah dengan semua itu, sudah lama Am menjauhi dia. Am ikhlas dan tahu yang dia tidak bersalah. Pak Abu, Am nak meminang dia secepat mungkin dan Pak Abu boleh jadi orang perantara antara kami ya." jelas Am dengan nada yang gembira. Tangan Pak Abu yang telah dianggap sebagai ayahnya di genggam.

"InsyaAllah. Pak Abu dan mak cik Kalsum akan meminangkan Hawa untuk Adam. Itu janji Pak Abu"


* * *

Mata Adam dengan Hawa saling bertentang tatkala Adam sedang melafazkan akad nikah. Senyuman terukir dibibir Hawa membuatkan wajah hawa begitu ayu, baju yang dikenakan sungguh cantik dan menawan. Setiap yang memandang pasti tertawan. Dengan sekali lafaz, akhirnya Hawa berjaya dimiliki oleh Adam, mereka selamat diijabkabulkan sesuai dengan perancangan. Hati dua insan yang berlainan perwatakan dan latar belakang akhirnya berlaku. Hawa diwalikan oleh abangnya, iaitu Saiful. Hanya Saiful dan Suhana iaitu isterinya sahaja yang datang bagi pihak Hawa, selain itu tidak terlihat ahli keluarga yang lain. Disebalik wajah yang ayu dan tersenyum manis, tersimpar seribu kata hiba yang tak terungkap. Suasana yang sepatutnya dipenuhi dengan nikmat kesyukuran, dihimpit rasa kecewa dengan ahli keluarganya. Terutama pak ciknya, iaitu En. Amran yang berjaya menghasut pemikiran ahli keluarga yang lain, yang memfitnah Hawa menggoda dirinya sendiri setelah kes perbuatan sumbang En Amran merogol anak saudaranya sendiri diketahui oleh isterinya iaitu mak cik Hawa, Mak Sarah. Dengan hasutan dan keyakinan yang ditipu oleh En. Amran, telah membutakan hatinya untuk menerima penjelasan daripada Hawa. Begitu juga dengan ahli keluarganya yang lain kecuali Abang Hawa, Saiful dan isterinya, Suhana.

Atas alasan itulah Hawa bertindak nekad untuk keluar dari kepompong penindasan dan fitnah yang dilemparkan ke atas dirinya. Disebalik kekecewaan Hawa terhadap ahli keluarganya sebenarnya dia telah lama memaafkan ahli keluaragnya walaupun amat perit dilalui.

"Apa yang dimenungkan tu" suara Saiful membuatkan Hawa terhenti dari mengingatkan kisah silamnya. Hantinya mula berdesir yang tidak-tidak. Kedukaan dari riak wajahnya mula pudar setelah melihat wajah abangnya yang tercinta, yang senantiasa memberinya semangat dan harapan untuk teruskan hidup disaat Hawa menghadapi dugaan yang amat berat sedikit masa dahulu.

"Abang. Tak ada apa-apa. Hawa Cuma teringatkan mak dan ayah" Hawa mula menyembunyikan perasaan hampanya atas ketidakhadiran ahli keluarga yang lain.

"kalau mak dan ayah ada, sudah tentu dia gembira melihat Hawa bernikah dan telah memiliki suami yang baik" sambungnya lagi.

Saiful memutarkan badanya sehingga berhadapan dengan adik kesayangannya dan memandang tepat ke mata Hawa. Dengan perlahan, Hawa mula menitiskan air matanya. Adam yang melihat gelagat dua beradik itu dari jauh, mula mendapatkan Hawa dan Saiful.

"Kenapa ni abang? Hawa?" Tanya Adam.

"Hawa rindukan kehadiran mak dan ayah. Dia teringin sangat melihat mak dan ayah melihatnya bernikah dan mempunyai suami. Tetapi tidak berkesempatan." jelas Saiful.

Setelah mendengar penjelasan daripada Saiful, Adam mula memegang tangan isterinya itu dan menciumnya. Tangan yang masih merah berinai dan lembut terasa hangatnya kasih sayang seorang suami yang didambakannya selama ini. Tangan kanan Adam masih lagi memegang tangan Hawa. Setelah melihat air mata isterinya itu mula berjurai, Adam mula menggerakkan tangan kirinya dan mengesatkan air mata Hawa.

"Jangan menangis sayang, abang ada selalu bersama sayang. Bukan abang seorang sahaja yang ada, abang saiful, kak Su, mak cik Kalsom, pak Abu dan ramai lagi yang masih sayangkan sayang. Abang yakin, mak dan ayah sayang pasti akan melihat dan merasakan kebahagian kita di alam sana. Mereka juga selalu mendoakan kebahagian kita. insyaAllah sayang." Adam memberikan kata-kata manis yang diungkapkan buat pertama kali setelah mereka sah bergelar suami isteri. Sambil berbicara, Adam mengenggam kuat tangan isterinya sambil diperhatikan oleh semua orang. Tergambar jelas diwajah semua yang melihat keadaan Hawa dalam kesedihan turut mengalami perasaan yang sama.

Hawa diam seribu bahasa. Hanya mampu tertawa dalam tangisan dek kerana terharu dengan kata-kata suaminya itu. Hati siapa yang tidak luluh jika kata-kata seperti itu ditujukan khas buat insan yang dicintainya.

"Dah sayang jangan menangis lagi ya. Mulai daripada hari ini, abang akan menjaga sayang tanpa ada tangisan lagi"

"Terima kasih abang" suara Hawa kurang kedengaran dek kerana terlalu hiba bercampur terharu.

"Jangan ucapkan terima kasih, sudah menjadi tanggungjawab abang menjaga sayang. Sayang adalah anugerah yang diberikan oleh Yang Esa kepada abang. Dan sayang jugalah hadiah yang teristimewa yang diberikan oleh Arwah Isteri abang, melalui mimpi. Abang bersyukur sayang hadir dalam hidup abang" suasana menjadi penuh dengan rasa hiba dan terharu. Hawa dan Adam saling berpelukan sambil disaksikan sekalian yang hadir majlis akad nikah mereka. Ada di antara mereka yang turut mengelurkan air mata.

** Sekian cerpen bersiri Hadiah Teristimewa daripada saya. Terima kasih atas sokongan anda semua. Nantikan cerpen bersiri saya yang berikutnya yang bertajuk "Mahal na mahal kita" Assalamualaikum**

abg aloha
posted by Penulisan2u @ 10:48 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
34 Comments:
  • At 19/3/09 12:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    menarikla cerita ni.
    saya nanti kan cerpen yg lbh menarik lg.

    semoga awak berjaya!

     

  • At 19/3/09 12:19 PTG, Blogger nadiah_abdllah said…

    hehe...
    hepi ending..
    :D

     

  • At 19/3/09 12:21 PTG, Anonymous Villegurlz said…

    salam..
    citer yg agak menarik..
    juz ada 1 keraguan..
    kalau writer tlg jelaskan...
    sy confius bab solat Dhuha tu...
    bukan ker Solat sunat tu biasanya pada watu pagi setelah terbit fajar..and..setahu saya..
    solat utk mohon petunjuk biasanya...
    Solat Sunat Istikharah...
    i'm juz asking...
    Maaf kalau salah..

    ~yg Confius~

     

  • At 19/3/09 1:21 PTG, Anonymous sya said…

    ya..pendapat saya pun same ngan pendapat di ataas

     

  • At 19/3/09 1:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    actually solat istikharah..bkn slt dhuha ye penulis...
    sekadar membetulkan..

     

  • At 19/3/09 2:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam.....

    untuk meminta petunjuk, selalunya kita lakukan solat sunat istikharah, bukannya solat dhuha.

    Solat Dhuha bermaksud solat sunat yang dikerjakan pada waktu dhuha, iaitu pada saat matahari telah naik lebih kurang setinggi sebatang lembing atau galah (kira-kira jam 20 minit selepas terbit matahari atau lebih) hinggalah matahari berada tepat di tengah-tengah langit (sebelum menjelang Zuhur).

     

  • At 19/3/09 2:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam
    nak tegur sket..
    solat dhuha tu kite wat waktu dhuha dalam pukul 10 pagi cm tu..
    klo nk mintak petunjuk wat solat istikarah..
    sebelum tulis pape berkaitan ibadah ni
    tolong kaji or tnya kat org yg tau dulu..
    takut nnti ada yg trsalah faham pulak..

     

  • At 19/3/09 5:05 PTG, Blogger iman said…

    hmmm sgt menarik cerita ini... nice story.. namapk dari sudut yang berbeda

     

  • At 19/3/09 5:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Yup.. me pun perasan..patutnya bukan solat dhuha..tp solat istikhoroh kan..

     

  • At 19/3/09 8:46 PTG, Blogger Asrul aka YaGaMi LaiTo said…

    salam..terima kasih memperbetulkan saya..saya pun tidak perasan..maaf sekali lagi..saya terlepas pandang..

    sekali lagi, terima kasih kerana tergur atas kesilapan saya yang tidak disengajakan..

    terima kasih... abg aloha

     

  • At 19/3/09 9:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    okey
    best..

    (:~D)
    ske komen

     

  • At 20/3/09 12:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so sweet...bahagianya depa....uuwaaaa....
    thanks penulis..best sangat..akhirnya hapy ending...part mimpi tu penulis kreatif lah...walau ada kesalahan atau mungkin kesilapan yang tidak disengajakan, tapi good job.. saya tunggu mahal na mahal kita, tak sabar nak baca awak punya penulisan...thanks

     

  • At 20/3/09 7:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wowwwww wonderful!!!!!!!!!
    congrats2!!!!
    hihihi
    hahaha
    hehehe
    kahkahkah
    kihkihkih

     

  • At 20/3/09 9:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    thaniah kepada penulis...
    lalalal..
    nice story yang pernah saya baca..
    terima kasih

     

  • At 21/3/09 1:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dah tamat ke? hikhik...
    waiting 4 new short story from u...
    nice

     

  • At 21/3/09 7:48 PG, Anonymous Zana2561 said…

    Congrat abang Aloha....
    Ayat-ayat yang diolah sungguh menarik...tersusun...cuma apa yang hendak saya katakan...apabila selesai menulis hendaklah dibuat semakan...supaya tidak lagi ada kesalahan dalam penulisan...seperti solat dhuha...ini adalah pendapat saya yg ikhlas....

     

  • At 21/3/09 11:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnyer!!!!!!!
    tahniah abg aloha....

     

  • At 21/3/09 1:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    congrat abg aloha...
    best sangat cerita ni...pandai awak susun awak...
    ikhlas.. Sofia

     

  • At 21/3/09 3:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2...
    xtaw nk ckp apa...

     

  • At 21/3/09 5:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahahha...tol2 best cite ni..aku suka part mimpi tu..hahaha..lain dari yg lain...good job

     

  • At 21/3/09 6:25 PTG, Anonymous Zambri said…

    INI MACAM CERITA BETULLL JEWWW...
    APA2 PON, BEST DAN GOOD JOB..WELL DONE...

     

  • At 21/3/09 11:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku cuma komen pada cerpen yg aku minat..
    so cerpen ni aku komen sebab aku minat..
    ok la ..

     

  • At 22/3/09 12:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad..best

     

  • At 22/3/09 12:56 PG, Anonymous sutera_maya said…

    susunan ayat yang mnenarik. dan seronok dibaca..
    suke sgat...lalalla..thankz

     

  • At 22/3/09 10:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya suka cerita ini..not bad

     

  • At 22/3/09 9:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    CERITA NI SANGAT MENARIK...

     

  • At 23/3/09 7:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    menarik..good job

     

  • At 23/3/09 10:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2...

     

  • At 23/3/09 10:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sgt menarik..menyentuh jiwa..padat dgn isi dan perasaan...hurm..congrats! slmt maju jaya

     

  • At 23/3/09 10:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ini penuh dengan nilai dan pengajaran dan jalan ceritanya tak merepek...tak macam penulis yang lain...terima kasih

     

  • At 24/3/09 1:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    okey lah cerita ne..aku xboring baca...macam ne la aku nak

     

  • At 26/3/09 1:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2..huhuhu

     

  • At 24/4/09 12:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy sentiasa mengagumi penulisan awak...
    sgt myentuh perasaan...
    bila lagi nk terbitkn novel sendiri...
    skurg2nya,org lain yg tk mngethui penulisan awak melalui blog awak..blh menghargai penulisan awak dgn membacanya melalui bku...

     

  • At 4/5/09 12:41 PG, Anonymous Abg Aloha said…

    Terima ksih atas sokongan dan dorongan kalian semua..saya janji akan saya akan buat terbaik kerna ini adalah minat saya...menulis...senang dapat berkenalan dengan kalian semua..thanks a lot.. please support me to improve my writing...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group