BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Februari 09, 2009
Cerpen : Debunga Rindu
Nama Pena : AnGeliCa RisZa

" Kau jangan ingat aku akan jatuh hati dengan kau la. Muka dahla hodoh, hitam, bertabur dengan jerawat batu pulak tu. Kau ni takde duit ke nak beli pencuci muka? Tak pun, pakai je.."
" Hello, pakcik Fahim..!" katanya dipotong pantas oleh Alia yang baru sahaja bergelar isterinya pagi tadi.
" En. Fahim ok?" dengan lagak angkuh nya Fahim membalas.
" Ok, en. Fahim. Tak payahla nak belagak-lagak dengan saya. Kalau En. tak nak kat saya, macamla saya ni nak sangat cintakan En.? Tak payah perasan la.. macam bagus sangat." Alia pun boleh nak berlagak dengan suaminya itu.
" Ok, that"s not a matter. Kita kahwin pun sebab ayah kita kan? So, pape hal awak jangan cari saya. dan untuk pengetahuan awak, saya dah ada kekasih sebelum ni. Kahwin dengan awak bukanla tiket untuk saya putuskan hubungan dengan dia, ada faham?" jawab Fahim sambil merenung-renung mukanya di cermin.
Tak payah terangkan pun takpe! Bukan aku tak biasa tengok kau bermanja-manja dengan perempuan gedik tu, dalam ofis pun berani buat, kat luar aku tak tau la macammana..? Alia menyumpah dalam hati. Suaminya anak bos tempat dia berkerja. Demi mengikut kata ayah mereka yang berkawan baik tu, mereka pun berkahwin.
" Nah, kau tolong tidur bawah, ok?" Fahim melempar selimut tebal dan sebiji bantal ke atas lantai.
" Saya perempuan, awak patut bagi saya tidur atas katil." Alia meminta simpati.
" Takde beza laki ke perempuan. Isteri kena ikut kata suami." Angkuhnya orang tua ni! Mentang-mentang muka lawa sikit nak pandang rendah pada aku. Dia ingat aku takde perasaan ke? Takpe-takpe. sabar. aku dah jadi isteri dia, nak tak nak aku kena ikut cakap dia.
**********************************************
" Sedapnya bau. Siapa masak ni mak?" Fahim yang secara tiba-tiba menjengukkan kepalanya di dapur pagi sabtu itu.
" Menantu mak la, siapa lagi?" Fahim menjeling ke arah Alia,
Mesti tak sedap.
Rasala dulu baru tau!
Berlagak!
Alia dan Fahim macam boleh baca pulak apa hati masing-masing kata. Alia menjelirkan lidahnya pada Fahim. Fahim membuat isyarat mencekik.
" Ai, Fahim. Dudukla makan, bila nak pergi honeymoon?" Fahim yang tengah minum air sambil berdiri tu tersedak. Alia gelak dalam hati, padan muka! Tapi depan mak kena berlakon, dia pun mengusap-usap belakang Fahim.
" Honeymoon? Ala, mak. Tak payah la pergi-pergi honeymoon, kat rumah pun tak larat nak bermadu dah, kan sayang?" Fahim mengangkat kening pada Alia, loya tekak aku mendengarnya, En. Fahim!
" Ha la, mak. Lagipun Alia banyak kerja kat ofis." Alia membalas, dia pun tak teringin nak pergi mana-mana dengan suaminya yang angkuh itu.
Wei, ayat aku la! Sibok je.
Biarla ayat siapa pun, aku yang cakap dulu, uwekk..
**********************************************
" En. Fahim nak makan kat mana malam ni?" Alia bertanya kepada Fahim di ofis petang itu.
" Kenapa kau sibok?" Fahim membalas.
" Takla nak menyibok. Kalau awak nak makan kat rumah, saya masakla."
" Tak payah, saya makan luar," Dah seminggu mereka berkahwin, sekali pun Fahim tak pernah menyentuh Alia. Dia masih menyintai Sofea, girlfriendnya yang mak ayahnya tak berkenan dulu. Macam manala kau boleh cintakan dia, En. Fahim? Aku turut bersimpati dengan kau. Harap muka je cantik, tapi perangai, kalah kucing Parsi manjanya. Naik loya tekak tengok bila kau berkepit dengan dia, ish3.. taste kau memang terukla..
" Apa kutuk-kutuk? Dah pergi balik cepat. Jemu tengok muka kau tu. Balik nanti ngadap muka kau jugak!"
" Bila saya kutuk awak?"
" Cukup. Jangan lengahkan masa saya, saya ada date jap gi," Sofea la tu. Baru disebut, muncul dah muka Sofea menjenguk ke dalam bilik mencari Fahim.
" Ohh, my honey. I really miss u." Fahim berkata dan menjeling ke arah Alia. Che, ingat aku nak jeles? Boleh blahla.
" Apa you tunggu lagi? Balikla pompuan tak tau malu, kekasih orang pun dia nak kebas. Kan, honey?" Sofea yang sedang berpelukan dengan Fahim berkata.
Alia mengemas-ngemas dokumen atas meja Fahim. Dia menjadi PA Fahim. Selalu dia tengok Fahim bermesra dengan Sofea tu, emm malas aku nak cari kes dengan kau, Sofea. Kau tu yang tak tau malu, nak kata aku pulak? Alia segera meninggalkan bilik Fahim, sakit mata dia melihat drama hangat depannya tu. Bukan jeles, tapi geli!
Alia menahan bas. Dia balik menaiki bas je selalunya. Bukan tak cukup duit nak beli kereta, tapi dia lebih senang bersederhana. Boleh jugak kalau nak balik dengan Fahim, tapi laki angkuh tu langsung tak pernah nak ajak dia pergi ke ofis sekali, apa lagi nak ajak balik sekali? Jauh panggang dari api!
Di rumah, mereka tidur di bilik yang berlainan, mujurla ayah Fahim menghadiahkan mereka sebuah rumah, kalau tak lagi terdera hati aku ni, nak tidur pun kena tengok muka katak perasan tu..
****************************************
Sudah sebulan mereka berkahwin, pagi tu..
" Awak, esok mak saya nak datang." Fahim menegur Alia yang sibuk menegemas ruang tamu.
Dah takde dah "aku, kau" dengan aku. Emm sedap sikit telinga aku ni mendengar.
" Jadi, kenapa?"
" Kita kena la berlakon yang kita ni bahagia. Awak tau? Tetiap pagi, masak untuk saya."
" Siapa kata saya tak masak untuk awak? Saya masak, malam tengok dah berkulat awak tak makan."
" Emm, no komen. Pastu, mak saya mari, awak ambik cuti, tak payah kerja."
" Kenapa?"
" Awak nak tinggalkan mak saya sorang2? Temankanlah dia. Menantu jenis apa awak ni?"
" Yela-yela.. tak payah persoalkan siapa saya. Awak pun macam bagus sangat."
" Awak.."
" Berapa lama mak datang?" Aduh, terlepas cakap pulak. Malas nak gaduh dengan Fahim. Buat habis air liur je, pastu dapat dosa free, sakitkan hati suami.
" Katanya seminggu,"
" Seminggu?? What?"
" Yes, so we must acting like a loving marriage couple.. Ye, Alia? Salam & cium tangan."
" Kenapa?" hee, tak ingin aku nak cium-cium tangan kau pulak?
" Loving couple. Practise sekarang."
" Esok jela."
" Sekarang. Esok tak kekok sangat." Alia tunduk mencium tangan Fahim.
" Sebut, hati-hati ya, bang."
" Hati2, ya.. bang.. gelila."
" Geli ke tak, kena buat, ok? Sayang pun hati-hati ya." Terpaku Alia dengan ciuman Fahim di dahinya.
" Practise make perfect. Ingat, saya ni abang, jangan panggil awak lagi. Jom pergi ofis dengan saya. Apa awak masak pagi ni?" baru nak tanya??

Berubah sebab mak datang? Watpe? Takde maknanye.
" Camne Alia? Bahagia dengan anak mak?"
" Ye mak. En .. Abang Fahim baik sangat, mak." Fahim merenung Alia sebulat matanya sebab sesipi je nak terkantoi tadi.
" Alia ni pun rajin, mak. Tiap-tiap hari dia masakkan untuk Fahim." Puji yang sengaja direka-reka untuk menyedapkan hati maknya. Aku masak pun bukan kau nak makan. Bagi gemuk kulat roti je makankan untuk kau.
" Okay la, mak. Fahim pergi dulu. Alia cuti temankan mak. Alia, abang pergi dulu, ya." Fahim mengelipkan matanya pada Alia, isyarat loving couple.
" Hati-hati, ya bang." Alia mengucup tangan suaminya yang dianggap bos di rumah dan ofis tu. Fahim sempat melihat maknya tersenyum melihat dia mencium dahi Alia. Mesti mak percaya, kami lah pasangan paling bahagia!
" Sayang pun hati-hati, ya." Amboi, mesranya muka. Kejap je ni, mak. Kalaula Alia ada kekuatan untuk memberitahu yang dia tak bahagia sebenarnya, tapi lidahnya kelu kerana terkenangkan ayahnya. Alia mendapat pelbagai tips daripada mak mentuanya.
" Lelaki ni, kita kena ikat perut dia dengan masakan kita, baru dia tak lari," Tak sempat ikat pun mak, tali pun takde.
" Luar bilik kita kena jadi kucing Parsi, atas katil kena jadi harimau.." Kucing Parsi? Kucing Parsi Fahim kat ofis, mak. Atas katil takkan ada dalam kamus perkahwinan kami.. Mesti mak sedih kalau tau, maafkan Alia, mak.. Alia cuma mengangguk dengan nasihat2 mak Fahim tu.

Tengah hari Fahim balik, makan sekali dengan mak dan Alia. Malam pun sama. Dia tak balik lewat macam dulu-dulu, tapi Alia yakin, benda ni takkan lama. Tapi dia berasa bahagia melihat Fahim bagaikan berselera makan masakannya. Tapi, tak taula gak kalau ini hanya taktik loving couple yang dia cipta tu. Taktik loving couple yang paling susah sekali ialah tidur sebilik!
" Ok, malam ni awak tidur atas sofa, esok awak tidur atas katil pulak, selama seminggu macam ni. Baik, kan camtu?"
" Okay, awak jangan mungkir janji."
" Saya janji dengan awak." Fahim menghulurkan jari kelingkingnya pada Alia.
" Apa?"
" Janji." Jari kecik Alia ditarik dan disimpulkan dengan jarinya sendiri.
" Nah, selimut."
" Takpe, nanti saya keluarkan sendiri,"
" Takpe, sekurang-kurangnya tak semua kita berlakon. Ada jugak masa saya jadi suami awak yang sebenar." Lembut suara Fahim, tak macam selalu, cakap menempik je kerjanya. Baik jugak hati Fahim rupanya. Tapi kenapa perlu buat semua ni? Ayah, Alia tak tau sampai mana tahap ketabahan hati Alia nak menempuh semua ni. Apa aku boleh buat? Dia tak cintakan aku, takkan aku nak paksa dia pulak?
" Thanks, awak.."
" Abang.." Fahim membetulkan sambil tersenyum, pertama kali Alia nampak senyuman ikhlas dari Fahim untuknya.

" Senyumannya kelihatan sungguh ikhlas, aku takut aku terjatuh hati pada dia. Dia nampak sangat menawan.."
" Apa awak buat tu? Tutupla lampu, saya nak tidur tak bolehla."
" Saya tulis diari, awak tak payah sibok. Tidur kalau nak, tak nak tak payah."
" Alia.. abang mengantuk, esok kena kerja lagi." Amboi, boleh dapat anugerah ni. Hebat betul acting dia. Nampak natural je macam dia memang cintakan aku. Hati kecilnya menyuruh dia menutup diari dan juga lampu. Esoknya, selepas balik dari pasar, Alia pening-pening dan dia muntah. Mak Fahim ternampak pulak.
" Alia, Alia mengandung, tak?" Alia terkejut.
" Tak kot, mak. Biasa je Alia rasa ni, mak."
" Mak rasa kamu mengandung. Nanti mak call Fahim, mintak dia balik, bawak Alia ke klinik, cek, ya."
" Tak payahla, mak. Dia sibuk kat ofis, mak."
*************************************************************
" Mengandung?? Ya2.. Fahim balik sekarang."
Di rumah..
" Alia, sayang. Betul ke apa yang mak kata tadi? Jom kita pergi cek." Loving couple actor tu tak lupa skripnya. Actressnya pulak yang pening. Dalam kereta.
" Aku ingat aku kahwin dengan orang yang suci. Rupanya pembawa anak..? anak aku takpe lagi, tapi anak laki lain?? Cakap Alia, laki mana?!" Muka Fahim merah.
" Apa awak cakap ni?"
" Masih berlakon lagi?"
" Kalau saya bawak anak laki lain pun, awak kisah apa?"
" Kau tau aku ni laki kau? Mana boleh kau duakan aku??"
" Awak, awak tak cintakan saya pun kan? So what?"
" Aku percaya kau ni orang baik2. rupanya.."
" Apa?? Awak ingat saya apa? saya tak pernah mengandung la! Mak yang salah paham. Saya ada sakit, awak paham? Biasala saya muntah. Tak bermakna saya pregnant!"
" Aku tak percaya!"
" Just wait & see, Mr. Fahim!" Idiot! Hish, gila ke? Aku bukan macam kucing Parsi kau tu la! Menggatal sana sini!

" Dia tak mengandungla, mak. Sakit dalam perut je." Ada sinar kecewa dalam mata mak.
" Mak mimpi semalam main dengan cucu. Tetiba Alia muntah, mak ingat mimpi mak betul."
" Belum sampai masanya, mak." Aku pernah cium dahi dia je pun, takkan dah boleh mengandung? Tu pun cuma lakonan je. Aku takkan sesenang bagi benih aku kat orang yang aku tak cinta..! Fahim berbisik sendiri.
" I"ve told u." Dalam bilik Alia meluahkan rasa hatinya. Fahim diam.
" Awak tak.."
" Abang." Fahim membetulkan ucapan Alia.
" Abang tak percaya, bukakla kain saya, tengok saya ni masih suci ke apa? saya pun ada maruah, bang. Abang buat saya macam tak bermaruah, tuduh bukan-bukan." Alia menangis teresak-esak. tak dapat ditahan lagi airmatanya yang cuba ditahan tadi.

Fahim kelihatan bersalah.
" Alia.. Maafkan abang. Abang terlalu ikut perasaan tadi. Ego. Alia isteri abang. Mana mungkin abang boleh terima kalau abang kena bertanggungjawab atas benih orang lain?" Fahim menarik Alia ke dalam pelukannya. Pertama kali lelaki memeluknya selain ayahnya dulu. Fahim mengesat airmatanya.
" Cukupla, maafkan abang ya. Abang yang salah. Jom turun, hari ni Alia masak apa? Abang dah lapar ni." Bila dia nak memujuk, abang la. Bila marah atau tak puas hati, "saya awak", "Aku kau". Apa taraf aku ni dalam hati kau, Fahim??
*************************************************************
" Eh apa ni? Kan malam ni saya tidur atas katil? Kita dah janji semalam." Alia memeluk bantal dengan tangannya sambil menjeling ke arah Fahim yang naik ke atas katil tiba-tiba.
" Tak semestinya Alia tidur atas katil, abang kena tidur atas sofa. Takde pun dalam perjanjian kita semalam kata camtu kan?"
" Ala pe ni? Tak aci. Saya tak nak tidur dengan abang."
" Takpe, Alia janganla risau. Abang dah mandi tadi, sekarang dah wangi. Abang tidur atas katil pun tak mengganggu Alia punya. Abang janji takkan sentuh Alia. Jangan risau."
" Ee.. Jahatla abang ni, penipu." Alia mencubit lengan Fahim.
" Apa penipu? Dah, nak tidur, tidur. Tak nak tidur, tak payah. Off kan lampu, abang dah mengantuk ni. Esok nak bangun awal." Alia mengikut je kata suaminya. Hatinya berdebar kuat. Tak pernah lagi dia tidur sekatil dengan Fahim walaupun dah lama mereka berkahwin.
*********************************************************
Alia terbangun esok pagi, terasa ada tangan melingkar di pinggangnya. Bukak-bukak mata, hidung Fahim betul-betul di depan matanya.
" Ahh..!"
" Ha, kenapa?" Fahim terkejut lalu terbangun. Dia terus melepaskan pinggang Alia dan bangun dari katil.
" Kenapa sentuh saya? Kata tak nak sentuh semalam?"
" Ala, janganla naïf sangat. Kita kan suami isteri? Lagipun bukan sentuh dara pun, takat terpeluk je. Bukan sesaja. Ter.." Alia menutup badannya dengan selimut.
" Ala, dahla jangan perasan. Kalau saya nak sentuh.."
" Abang."
" Em ye, abang. Kalau abang nak sentuh Lia pun, dah lama abang buat. Bukan malam tadi je ada peluang, banyak peluang yang ada. Dah, ambik wudhu" cepat, solat dengan abang."

Katak penipu! Tapi dia nampak comel la pagi-pagi masa bangun tidur. Hehehe.. Alia membisik sendiri.
" Cepatla jangan lambat-lambat. Nak bergerak pun macam siput babi." Fahim bersuara kuat membuatkan Alia tersentak.
" Apa siput2?" Menyesal aku puji tadi, cakap ikut sedap mulut je. Aku cepuk sekali kang baru tau!
" Kenapa abang tak masuk je dulu? Nak marah-marah orang. Dia buat lambat-lambat takpe.?"
" Isteri kena ikut kata suami. Just do without argue." Yela2. asyik nak memerintah orang je yang dia tau.
" loving couple," Fahim menghulurkan tangannya selepas selesai solat. Mengada2.
" Depan mak cukupla."
" Practise make perfect."
" Dah cukup perfect dahla, bang."
" Isteri ikut cakap suami." Hish. Kat ofis cukupla gatalnya, ni kat rumah pun nak suruh-suruh aku cium dia jugak. Nanti kat ofis, dia cium kucing Parsi dia tu pulak. Alia menurut tanpa bicara lagi.
****************************************************
Hubungan mereka suami isteri ada juga perubahan dengan kehadiran mak Fahim.
" Mak dah balik, tak payah saya panggil " abang" la ye?"
" Emm, isteri kena hormat suami, tak kira dengan siapa atau di mana. Lagipun, saya lagi tua daripada Lia kan? So, go on calling me abang." Che bangga sangatla tu kita hormatkan dia? Boleh blahla.
" Alihla station lain. Rimasla tengok pompuan pakai skirt pendek gitu..!" Alia bising.
" Ala, biarla. Bukan selalu boleh tengok pompuan sexy gini."
" Che, gatal! Tengokla sorang2."
" Nak pergi mana ni, Lia?"
" Tidurla."
" Kejap. Buatkan abang kopi. Malam ni nak berjaga lama sikit. Kenala ada tenaga. Hehehe.." Gila, ada bini nak menggatal dengan pompuan lain jugak.
*************************************
Tak la, aku tak pun mengharap dia sentuh aku. Tapi aku tak kisah kalau dia nakkan tubuh aku pun, aku kena juga jalankan tugas aku dari segi tu. Hish, pelik juga aku ni? Takkan aku dah jatuh hati dengan dia?
" Abang, tolong angkatkan telefon!" Kata Alia semasa dia sedang mandi pagi sabtu tu. Apa la, orang mintak tolong sikit pun berkira! Telefon yang berbunyi tu langsung tak berangkat. Dia tau Fahim ada kat luar tu. Tapi kalau dah pemalas camtu la jadinya. Malas sombong!
Alia terpaksa keluar dengan towel saja. Dia mengangkat telefon, dia melihat Fahim duduk membaca paper. Fahim macam terkejut, tapi dia kan berlagak sombong, jadi berlakon buat tak nampak jela.

Habis bercakap, Fahim bertanya siapakah yang menelefon.
" Kawan."
" Boy ke girl?"
" Kenapa sibok? Busy body je."
" Saja nak tau, tak leh?"
" Tak payah. Ahh.." Alia terjerit kuat.
" Ler kenapa pulak?"
" Aduh, sakitnya."
" Kenapa Lia?" Fahim bangun dan melipat papernya, lalu menuju ke arah Alia.
" Jangan datang, ya Allah sakitnya..!" Alia tergelincir atas lantai, dia tak nak Fahim menyentuh dan melihat badannya kalau Fahim mengangkat dia nanti.
" La, dah jatuh pun masih nak berlagak?"
" Tak payah," Alia menepis tangan Fahim yang hendak mendukungnya itu. Fahim tetap mendukung Alia dengan tangannya, angkat-angkat saja towelnya terselak lalu menampakkan bahagian dada hingga ke bawah badannya. Fahim terkejut lalu terus melepaskan Alia tanpa sengaja.

" Aduh! Abang nak bunuh saya ke?!" Alia mengaduh sakit tanpa melihat yang dia sudah tak bertowel langsung dah.
" Ahh..! jangan tengok!" Fahim menelan air liurnya. Sexy jugak rupanya bini aku ni. Body montok. Alia menolak muka Fahim agar memandang ke arah lain. Fahim terpaku dengan kecantikan tubuh Alia sebenarnya.
" Tuala, jauhnya. Arghh.." Fahim sedar dari lamunan lantas mengambilkan Alia tualanya. Merah padam muka Alia. Dahla sakit, kena menanggung malu pulak!
**********************************************
" Abangla punya pasal!" Marah Alia semasa Fahim berkeras nak mengurut badannya.
" Sshh.. Cukup ok? Tengok banyaknya lebam. 1, 2.." Fahim mengira2 lebam biru yang ada pada badan Alia.
" Dahla bang. Saya malu ni." Alia dibaringkan meniarap di atas katil. Bahagian pinggangnya terdedah sampai ke atas. Fahim pula mengambil minyak angin.
" Sakit kan? Sakit diam, abang urutkan."
" Tak payahla, bang. Bawak pergi klinik je cukup."
" Klinik mana ada orang urutkan? Camna nak lega?"

Emm sedap jugak. Mana dia belajar ni? Akhirnya Alia tertidur. Walaupun geli dengan sentuhan Fahim, disebabkan penat menjerit tadi, dia pun terlena. Anehnya, Fahim bagai seronok pulak mengurut Alia. Dia menampal plaster pada lebam-lebam Alia, kemudian duduk merenung badan separuh bogel Alia, mengusap-usap rambut panjang Alia dan meninggalkan ciuman hangat pada leher isterinya tu. Alia terjaga semasa Fahim berjalan keluar.

" Kenapa turun? Kan sakit, dudukla senyap-senyap kat atas tu."
" Saya nak masak untuk abang."
" Tak payah, abang makan kat luar hari ni, naik cepat."
" Nanti, saya nak makan apa?"
" Abang suruh naik, naikla. Nak abang angkat lagi?" Perlahan-lahan Alia mengheret kakinya, tak semena-mena Fahim mendukungnya.
" Takpe, saya boleh jalan sendiri." Fahim diam. Dia terus mendukung Alia. Alia merenung suaminya tu. Timbul rasa kasih yang tak terdaya untuk dihalang, Fahim memang kacak, dia tak boleh nafikan. Tapi bukan kerana wajah dia akan jatuh hati, tapi kerana budi.

Fahim membalas renungan mata Alia. Tak lama mereka berlawan mata, Alia memandang ke arah lain.
" Aduh! Abang!"
" Sori2, Lia. Abang tak perasan..!" Alia menggosok-gosok kepalanya yang terhantuk ke muka pintu tadi. Terasa pusing satu dunia dengan hantukan tu, kuat maa.. Alia dibaringkan.
" Sakit? Maaf, abang tak perasan."
" Ada mata tengok benda lain, tu la. Lain kali buat lagi, pening macam nak meletup dunia ni tau..?" Alia membebel.

Cantik pulak muka bini aku ni lepas tengok banyak kali. Mana pergi dah jerawat batu dulu? Dah hilang? Ke mata aku yang silap sebelum ni? Alia masih membebel, Fahim tidak mendengar apa butir kata Alia tapi terus mencium bibir Alia.
Alia terkedu dan terus diam. First kissnya akhirnya jadi milik suaminya juga. Alia cuba melayan, tak sedar dia mengusap-usap leher Fahim. Fahim terus mencium sehingga handsetnya berbunyi baru lah dia tersedar.
" Maafkan abang."
******************************************
Masa terus berlalu, Fahim bagai dah tak boleh kalau tak makan masakan Alia. Dah biasa. Pergi ofis pun dia akan pergi dengan Alia. Nampak macam dia dah semakin sayangkan Alia, tapi dia masih tak dapat lupakan kucing Parsinya tu lagi. Mungkin disebabkan Sofea, Fahim tak pernah menyentuh Alia lagi selepas hari Alia sakit tempoh hari.
" Kau nak datang Joe? Datangla, aku tunggu." Alia bercakap dengan handphonenya pada pagi Ahad itu.
" Joe mana, Lia?"
" Kawan."
*******************************************
" Joe, rindunya aku kat kau!" Alia memeluk badan Joe.
" Aku pun sama. Dah lama tak jumpa. Senang je jalan ke rumah kau ni."
Perkenalkan ni hubby I, Fahim. Abang, ni Joe, kawan U dulu." Fahim dah mula bengang dengan Joe. Mana boleh camni? Peluk-peluk bini aku.
" Lia, pergi dapur jap, abang nak cakap."
Di dapur.
" Mana boleh duakan abang, Lia? Sedap pulak tu berpeluk depan abang?"
" Tak salah pun Lia rasa nak peluk dia? Salah ke bang?"
" Kalau nak peluk laki camtu, tak payah pakai tudungla. Tak tau malu betul! Ingatla awak tu dah ada suami."

Fahim makin bengang melihat Alia ketawa.
" Abang jealous ke?"
" Mes.. Emm siapa kata abang jealous? Takde masa."
" So, kenapa semangat je marah-marah tadi?"
" Mestila abang kena tegur! Lia kan isteri abang?"
" Dahla, bang. Kesian Joe tunggu. Kalau abang boleh ada kekasih lain, Lia pun boleh." Katanya sambil berlalu ke ruang tamu.
Amboi, mesranya! Fahim menjeling Joe yang bertepuk tampar dengan isterinya sambil mencebikkan bibirnya. Ya jugak, watpe aku nak jeles? Tapi, dia isteri aku. Mana boleh buat aku macam ni?

Joe pulang selepas menghadiahkan ciuman di pipi Alia.
" Apa ni? Lia buat abang macam transparent je tadi, pastu bergurau mesra pulak dengan laki tu."
" Apa bezanya abang dengan kucing Parsi tu?"
" Bila masa abang ada kucing Parsi? Kucing pun takde."
" Pikir sendiri la bang. Lia malas nak bertengkar."
*******************************************
" Sofea, kita putus ok?"
" Kenapa?"
" I dah tak cintakan you. You pun cintakan harta I je kan? Lagipun I kena setia pada isteri I. I balik dulu."
" Honey, bila masa.." Fahim tidak mendengar dan dia terus meninggalkan Sofea terpinga-pinga keseorangan.
Di rumah.
" Alia kena putuskan hubungan dengan Joe."
" Kenapa pulak? Ikut suka hati saya la saya nak kawan dengan siapa pun. Abang mana ada hak melarang?"
" Isteri kena ikut cakap suami."
" Bukannya salah pun nak berkawan, bang?"

" Abang dah putus dengan Sofea, jadi Lia pun kena putus gak dengan dia..! jangan degil la, Lia."
" Kenapa putus pulak? Abang kan sayang sangat dengan dia?"
" Abang dah tak sayangkan dia, abang.. kenapa ni, Lia?"
" Sakit perut, bang. Tolong.." Alia kelihatan pucat. Secepat mungkin Fahim membawa Alia ke hospital. Lama di dalam ICU.
" Maaf, En Fahim. Puan Alia takde harapan hidup lama. Kansernya dah berada di tahap serius sakarang."
" Doktor, tolong selamatkan dia. Saya sanggup bayar berapa pun, doctor..!"
" Maaf, kami dah cuba. Mungkin malam ni malam last untuk dia." TIDAK!! Fahim menjerit di dalam hati.

" Lia, maafkan abang. Abang sayangkan Lia. Lia jangan tinggalkan abang ya..?" Fahim merayu pada Alia. Alia cuba tersenyum walaupun kesakitan begitu terasa. Fahim menggenggam erat tangan Alia dan dikucupnya bertalu-talu.
" Lia kena pergi kalau Allah panggil. Joe.. dia perempuan, tomboy sebenarnya. Lia harap abang dapat halalkan semua makan minum, maafkan kesalahan Lia pada abang dari rambut hingga ke hujung kaki. Maafkan Lia juga kerana tak dapat bahagiakan abang." Alia mengusap lemah pipi Fahim.
" Abang cintakan Lia, abang nak hidup bahagia dengan Lia, jangan tinggalkan abang, Lia. Tengok, abang dah belikan cincin sebagai tanda cinta abang pada Lia."

Alia tersenyum melihat Fahim mengeluarkan sebentuk cincin silver dari poketnya. Fahim menyarungkan cincin itu pada jari manis Lia lalu dikucup dahi dan pipi Alia berkali-kali. kelihatan airmatanya menitis dari tubir matanya. Alia mengesat airmata Fahim.
" Redhakan pemergian Lia ke sana, bang." Alia mengucap kalimah syahadah dengan tenang di sisi suaminya. Fahim menangis sambil memanggil-manggil nama Alia. Dia memeluk Alia sekuat hati dan merayu-rayu agar Alia kembali bersamanya, sehingga ayah Alia memintanya bersabar. Ayahnya pun tidak sempat melihat anaknya menghembuskan nafas terakhir.

5 Mac
" Hari perkahwinan aku dengan anak bos aku. Semua orang bahagia masa malam pertama akad nikah, aku ni je dipaksa pulak tidur atas lantai. Apa nak buat, dia cintakan kucing Parsinya kat ofis tu, bukan aku. Camni cepatla aku kena osteoprosis kalau tetiap hari tidur atas lantai.."

4 Julai
" Ciuman suami aku. Malu aku nak mengaku, dia la ciuman dan cinta pertama aku. Aku tak sedar bila aku mula cintakan dia. Tapi aku sedar yang aku cintakan dia masa dia dukung aku tadi. Dia memang lembut. Hati, aku dah jatuh cinta.. Aku harap dia pun akan cintakan aku satu hari nanti, aku takkan lupa berdoa moga antara aku dan dia ada ikatan yang kuat."

10 Julai
" Tak sangka lakonan aku dan Joe menjadi dan yang penting dia cemburu! Hehehe.. aku tak tau apa maksud nya dia buat camtu, tapi aku rasa bahagia sangat tengok dia cemburu. Sekurang-kurangnya dia ada rasa aku ni milik dia. Aku cintakan kau, En. Fahim.."

14 Julai
" Doktor bagi amaran kat aku, aku kena berhati-hati. tapi aku malasla nak makan ubat. Aku yakin aku takkan ada pape. Tapi aku kena ready ke atas segala kemungkinan"

Fahim menyesali segala perbuatannya dulu. Kenapa masa begitu mencemburui dia dan Alia? Kenapa aku ego sangat untuk mengakui yang aku sayangkan dia? Kalau hubungan aku kuat dengan dia, dia mesti akan dengar cakap aku supaya makan ubat. Salah aku jugak. Aku ingat sakit dia tak serius. Rupanya kanser usus!
Ya Allah, maafkan aku kerana tak sempat menjalankan tugas sebagai suami dengan baik. Aku bersalah pada arwah Alia. Kembalikan dia pada aku..! agar aku dapat menjalankan tugas aku dan menjaga dia dengan baik! Tolong kembalikan dia, ya Allah! Aku cintakan kau, Alia!! Abang cintakan Alia.. maafkan abang.. maafkan abang..
-AngEliCa riSZa-
posted by Penulisan2u @ 2:38 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
15 Comments:
  • At 9/2/09 12:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hai...cam blue pon ade gak
    pastu...cam x logik plak...
    gagagaga

     

  • At 9/2/09 2:02 PTG, Blogger ~zuLaiFaH~bUdaK CuEk@! said…

    hishh..
    x pham laa
    nasihat e-lass,tlong la baiki story line

     

  • At 9/2/09 4:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ape nie???
    tak faham langsung...
    dahla tak logik...

    try lagi ok???

     

  • At 9/2/09 5:27 PTG, Blogger [syarimoney] said…

    cite ni best. tp ending dia sedeyh lah....
    tp x semua bahagia itu milik kite kan.
    hurm..... congrats to writer.
    pndai buat cite walaupun sad ending.
    xsemestinya idup ni happy aje kan..
    =)


    ~sar~

     

  • At 9/2/09 6:59 PTG, Anonymous tna said…

    hargailah setiap org yg kita ada

     

  • At 9/2/09 9:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih ar cite ni....apa2 pun good try

     

  • At 10/2/09 2:27 PTG, Blogger aLyn_azman said…

    ermm,...
    mla start bca smpai ke tngah igat ending dia gempak la jgak,
    tpi sy trkilan gitu bab watak Alia tw mniggal..
    lgi s2, cm xlogik jew ayat yg kata alia tw akn mati malam ni..
    ermm,..
    pape pun thanks, bleh dprbaiki lgi mutu pnulisan anda..
    usaha tngga kejayaan..
    sy doakn pnulis bleh pgi jauh lgi.. doakn sy jga..
    salam

     

  • At 12/2/09 7:07 PTG, Anonymous pink_zie said…

    sedih la cite ni tp best...
    to writer teruskan usaha...
    good luck...

     

  • At 15/2/09 1:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sgt la x sesuai untuk dbaca oleh semua lapisan masyarakat

     

  • At 15/2/09 12:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus2..
    menarik2..
    best2..
    seronok2..
    tersenyum sy bace citer ni..
    ngeee..!
    teruskan usaha ntuk berjaya..!
    4 stars to u! ****

    ~~PapaTul~~

     

  • At 26/2/09 10:13 PTG, Anonymous grea said…

    not bad
    story tu ader,tp kena pandai olah
    maybe klau buat romantik komedi pun ok gak,ramai yg suka
    ^_^

     

  • At 2/3/09 4:52 PTG, Blogger Miss SwEeTFoResT said…

    best sgt5..sian alia.. T_T

     

  • At 8/6/11 9:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Ok le cerita ni lastnya sedih le pulak. Semoga berjaya dalam dunia penulisan....

     

  • At 6/3/12 10:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni macam novel bukan terlarang.....tp ending campur novel lain...ok jugak tp kena baiki sikiit2 la
    ..apaun tahniah

     

  • At 22/8/12 7:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best story but sad ending...sedihnya...dgn endingnya..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group