BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Januari 31, 2009
Cerpen : Pergi Dia Meninggalkan Penganti
Nama Pena : EKAH

Suasana didalam rumah banglo putih ini begitu riuh sekali. Sanak saudara bertumgkus lumus menyiapkan persediaan perkahwinan aku dengan wanita pilihan umi dan walid. Riuh rendah suasana rumahku ketika ini,mereka bergembira,maklum sahajalah aku anak tunggal dalam keluarga ini. Mereka bergembira,namun hatiku sakit semakin parah. Walaupun berat hati ini namun aku terpaksa mengikut kata orang tuaku. Tiada siapa yang tahu,hati ini bagai dilanda ribut,ditusuk sembilu,ditiup angin yang kencang kerana nama yang bakal kusebut dalam lafaz akad nikah bukan nama sidia, Arisyah Umairah Binti Mohd Hamidi.
Umi dan walid ingin memperjodohkan aku dengan Syarifah Khairiah kerana ingin mengekalkan status Syeikh dalam keluarga kami. Kadang-kala aku terfikir kenapa aku diberi nama Syeikh Mohd Aiman Bin Syeikh Mohd Idris.Kerana nama ini,umi dan walid menolak cinta hatiku.
Syeikh Aiman memandang sepi telefon bimbitnya.Tiada lagi kedengaran panggilan telefon dari Arisyah Umairah. Sejak daripada malam itu, Arisyah sepi tanpa mengirim berita.
"Arisyah,umi ingin memperjodohkan saya dengan...."
"dengan Syarifah Khairiah?.."belum sempat aku menghabiskan kata-kataku,dia menyambung laju menghabiskan kata yang ingin aku sampaikan.
"dari mana awak tahu semua ini?"aku mempersoal kembali.
"Syeikh Aiman,dia pilihan umi kamu,terima dia dan jangan kecewakan orang tuamu…"Suasana begitu sepi bagai meratap kesedihan kami.
"tapi saya sayangkan awak Arisya tiada satu atau dua hati ini untuk diberikan kepada orang lain."Aiman menatap wajah Arisyah penuh keikhlasan.
"Syeikh Aiman,percayalah pada jodoh,kerana setiap hambaNya mempunyai jodoh masing-masing.."mutiara jernih menitis tanpa dapat dikawal.
Arisyah yang sedang menyapu krim pencerah muka Fair & Lovely,segera tertumpu ke telefon bimbitnya. Tertera nama Syeikh Aiman di skrin telefonnya.harus diangkat ataupun tidak? Itu yang bermain di fikirannya. Kali pertama deringan itu dibiarkan. Namun deringan itu berdering lagi.
" Asalammualikum.."kedengaran suara Aiman.
"waalaikumsalam.."hanya itu yang dibalas oleh Arisyah.
"kenapa panggilan saya lambat diangkat?.."soalan itu membekukan fikiran Arisyah.
"dalam bilik air tadi.."sepi suaranya dihujung talian.
"Arisyah,saya rin…" belum aku menghabiskan kata-kataku,dia menyambung sepi.
"Syeikh Aiman,jangan awak ungkap lagi kata-kata itu. Rindu awak hanya untuk dia,kasih awak hanya untuk dia,dan cinta awak juga hanya untuk dia,Syarifah Khairiah bakal suri hidupmu. Simpan kata-kata itu untuk dia awak" Mutiara jernih menitis lagi,murah sungguh harga setitik mutiara itu.
"Arisyah Umairah,setahun lamanya kita labuhkan cinta kita bersama,kasih kita bersama,rindu kita bersama. Tidak mudah untuk saya alihkan semua itu untuk orang yang tidak saya cintai."Keegoan seorang lelaki tidak lagi terpampar dalam diri Aiman,setelah jiwanya kalah dengan desakan air mata Arisyah yang turut menitiskan air matanya juga.
"Aiman cukuplah,anggap ini bukan jodoh kita.."Habis kata-kata itu,talian diputuskan oleh Arisyah. Tidak sanggup lagi menahan kesedihan untuk terus mendengar kata-kata dan suara dari orang yang sangat dia cintai.
Arisyah Umairah berpusing kekiri dan kekanan. Menukar-nukar posisi tidurnya. Dia tidak mampu melelapkan matanya. Wajah Syeikh Aiman bermain terus difikiranya. Lantas dia bangun mencapai leptop di tepi katilnya. Dia membuat keputusan untuk mengerimkan emel kepada Aiman.
Skrin laptopnya menunjukkan waktu malam berlalu pergi. 2.30 pagi,jarinya mula menaip bait kata buat insan yang berada dihatinya. Dengan wajah yang sepi ditemani sunyi dimalam hari,dia mengarang sebuah puisi buat Aiman,meluahkan hatinya yang sedang luka.
"kenapa hati ini rasa bengini,
melihat dirimu dan mendengar suaramu,
hatiku begetar seperti getaran rebana yang diketuk kuat.
Bila kau didampingi rama-rama cantik,
hatiku sakit bagai ditusuk sembilu,
pedih,parah,luka segalanya aku rasakan.
Aku ingin kau sentiasa berdamping denganku,
Seperti pantai dan pasir.
Namun datangnya rama-rama cantik itu
memisahkan kita untuk melabuh kasih dan sayang.
Kini aku hinggap didahan yang layu,
Melihat kebahagiaan rama-rama cantik itu bersamamu.
Mutiara jernih,menitis tidak berlagu.
Pergilah sayang,aku hanya mampu melihat dirimu dari jauh sayang..."

Sesudah mengukir kata, jarinya menekan butang Send ke Emel Aiman. Niatnya hanya untuk mempercepatkan waktu pagi ke waktu subuh. Namun luahannya itu dibalas oleh Aiman.
"Arisyah,saya memang tidak pandai untuk membina kata indah buat dirimu,tapi percayalah hati ini kuat mengatakan yang Syeikh Aiman hanya ingin melabuh kasih,dan ingin jua sentiasa berdamping bersamamu Arisyah Umairah. Percayalah sayang…"
Emel itu hanya dibiarkan oleh Arisyah tanpa dibalas. Aiman menanti dan terus menanti. Hanya tinggal dua minggu hari pernikahan Aiman dengan Syarifah Khairiah. Jauh dilubuk hati jejaka itu tidak sedikit pun mengambil tahu urusan pernikahanya itu. Namun yang difikirkanya hanya Arisyah Umairah.
Setibanya Syeikh Aiman diruma yang baru pulang dari tempat kerja,terus menuju kebiliknya. Tidak dihirau umi dan walidnya yang sedang minum petang di ruang makan. Sejak keputusan umi dan walidnya untuk menyatukan Aiman dengan Syarifah Khairiah,keadaan suasana rumah itu tidak indah lagi buat Aiman. Hilang segala senyuman dari bibir jejaka itu.
Wajah riang Arisyah Umairah hilang bagai ditiup angin. Sepi hidupnya kini hanya dia yang tahu. Dahulu Arisyah dan Aiman sering bermadah janji,namun kini janji hilang tanpa perlu dicari. Gambar yang disimpan kini terkubur menjadi debu api. Segala memori ingin dilupuskan agar hati yang kecewa tidak semakin parah. Dalam ingin menghapuskan segala kedukaan,mata yang jernih milik wanita cantik ini tertumpu pada sampul surat yang berada di sisi katilnya. Dia mengambil surat itu dan membukanya lalu berbisik,
‘Ya Allah,apakah nasibku ini. Aku hidup sentiasa dibasahi air mata. Setiap hari,diriku didatangi kesedihan dan keperitan. Setelah aku menangis kerana sankit yang menimpa,kini aku menangis kerana cinta yang tidak diakhiri dengan hati yang gembira. Ya Allah,aku lebih rela kau ambil nyawaku atas kesakitanku ini,dari aku terseksa dengan kepedihan hidup melihat kekasihku mengucup dahi seorang wanita yang bergelar isteri. Dan wanita itu bukanlah aku... Maafkan saya Aiman,kerana menyembunyikan satu perkara bahawa saya kini sedang bertarung dengan kematian. Saya tidak ingin awak mengetahui perkara ini, kerana awak bukan lagi milik saya...’
Berat matanya untuk berpisah dari memandang wajah Syeikh Aiman.
Tidak jemu-jemu Syeikh Aiman memandang frem yang disisipkan gambar mereka berdua. Kenangan yang selama ini dibina,hilang ditiup angin. Rindu yang selama ini dirasa kini dihalang oleh tembok yang kukuh. Cinta yang selama ini terbina,hampir musnah akibat gelora yang menimpanya. Hanya Tuhan yang tahu,hatinya kini masih mengharap Arisyah Umairah yang akan menjadi isterinya. Dia berdoa dan terus berdoa agar segalanya masih sempat diubah.
Seperti ingin dihempas sahaja telefon bimbitnya kelantai apabila tertera nama Syarifah Umairah. Deringan telefonnya tidak berhenti-henti,seakan-akan menyuruh untuk diangkat.
"Assalammualaikum Aiman.."dia memulakan bicara.
"Waalaikummusalam,kenapa awak telefon saya?.."suaraku tegas.
"maafkan saya Aiman,umi awak menyuruh saya untuk mengajak awak pergi memilih baju pengantin kita..."Terang wanita itu ketakutan.
"awak pergilah dengan umi saya sahaja,saya tiada masa.."Aku terus mematikan panggilan itu.
Aku tahu tidak wajar aku melakukan semua ini kepadanya,kerana dia juga terpaksa mempersetujui perancangan yang dibuat oleh keluarga kami. Ini semua juga bukan kehendaknya,untuk merampas aku dari wanita yang aku cintai. Aku tiada niat untuk berlaku kejam dan berkeras padanya kerana dia dari kalangan hawa yang patut dilindungi. Tetapi aku masih tidak bolem memberikan kepadanya kelembutan yang selama ini aku berikan pada Arisyah Umairah. Hatiku masih belum boleh menerimanya.
Sesudah selesai mencuci wajahnya dan siap disapu rapi dengan krim pencerah muka Fair & Lovely ,dia duduk teringatkan kenangan sewaktu hari pertama dia berjumpa dengan Syeikh Aiman. Waktu itu Arisyah berada di sebuah pusat membeli-belah Gradiant,yang sedang sibuk matanya mencari pencerah muka Fair & Lovely. Sedang fokus merenung kotak pencerah muka itu,datang seorang lelaki melanggarnya dari belakang.
"sory,sory tak sengaja…"wajah lelaki itu cukup tenang.
" it`s ok.."senyuman diberikan.
Sejak dari kejadian itu Arisyah dan Aiman bertukar-tukar nombor telefon bimbit.
Dan terbinalah sebuah ikatan kasih dan sayang antara mereka berdua. Namun segalanya hanya sementara.
Sekeping kertas dan sebatang pen biru dicapai oleh Arisyah Umairah. Malam ini dia ingin meluahkan segalanya. Hatinya yang luka kerana kasih yang tidak dapat dikecapi dengan insan yang tersayang,kini ingin diluahkan. Hanya tinggal seminggu lagi,Aiman bakal menggeggam tangan Tok Kadi dan bakal menyarungkan cincin di jari manis suri hidupnya. Tapi malang sekali jari manis itu bukan milik Arisyah Umairah.
"Assalammualaikum, buat insan yang pernah singgah dalam hati kecilku ini,Syeikh Mohd Aiman Bin Syeikh Mohd Idris. Apa khabar awak? Saya disini mungkin kelihatan sihat,tapi… tak apalah mungkin suatu hari nanti awak akan tahu. Aiman,seminggu lagi awak bakal menjadi seorang suami. Mungkin hatimu sedang gugup sekarang menanti untuk berada dihadapan Tok Kadi kan? Tapi sungguh hati ini kecewa kerana bukan namaku yang bakal kau sebut dalam lafaz akad nikah. Bukan juga jari manisku ini yang bakal kau sarungkan dengan cincin pilahanmu. Hati ini juga hancur kerana dahi yang bakal kau kucup erat dengan lafaz Bismillah, bukan miliku juga. Tapi semua itu bakal dimiliki oleh insan yang bertuah iaitu Syarifah Khairiah,bakal suri hidupmu. Aiman disini saya ingin menyatakan,bahawa hati ini cukup kecewa kerana tidak dapat memiliki kasih sayangmu hingga akhir hayatku. Namun saya bersyukur kerana dalam masa yang singkat hidup didunia ini,saya dipertemukan denganmu untuk melabuh cinta dan sayang walau hanya sementara. Terima kasih kerana pernah mengungkap kata cinta dan sayang buat diriku.Hari ini hati ini rela mengatakan untuk melepaskanmu dari hatiku yang sangat dalam buat insan yang bernama Syarifah Khairiah. Pergilah sayang,labuhkan segala cinta dan sayangmu buat insan yang bakal menjadi suri hidupmu..."
-Ikhlas dari hatiku Arisyah Umairah.-
Surat itu disimpan rapi. Ingin diserahkan kepada Syeikh Aiman di lapangan terbang esok. Kemudian dia mencapai telefon bimbitnya,nama yang didail ialah Syeikh Aiman.
\"asssalammualaikum Aiman.."
"waalaikummusalam,Arisyah tidak saya percaya suara awak yang saya dengari sekarang"
"awak rindukan saya…"
"tidak Aiman,bukan itu tujuan saya,tapi saya ingin berjumpa dengan awak esok,boleh?"tegas lantaran suaranya.
"boleh,dimana?"senang hatinya menjawab pertanyaan Arisyah.
"di KLIA,sebelum pukul 10.00pagi. jangan lambat ya.."
"tapi kenapa disana..."Soalanya itu tidak dijawap malah Arisyah hanya berkata..
"saya tunggu awak disana esok,assalammualikum"
Aiman kehairanan,mengapa perlu berjumpa disana.Persoalan itu dibiarkan,tidak sabar hatinya meronya-ronta untuk datangnya pagi singgah di jendela esok.
Seawal 8.30pagi,Aiman keluar menuju ke KLIA. Sejambak bunga ros dibelikan untuk Arisyah. Terlalu teruja jejaka itu apabila Arisyah meminta untuk bertemu dengannya. Segala masalah hilang dari bebanannya.
Arisyah Umairah duduk sambil membelek telefon bimbitnya. Kelihatan diskrin telefonnya message dari Aiman yang dikirimkan malam tadi selepas panggilan telefon dimatikan.
" Arisyah,tidak sabar untuk saya menanti hari esok untuk bertemu denganmu,tunggu kedatangan saya sayang.."
"Arisyah.."suara itu datang menyapanya.Bunga dihulurkan pada Arisyah.
"terima kasih sebab sudi datang.."
"untuk awak segalanya saya sanggup lakukan.."
"sebenarnya saya nak berikan ini untuk awak,mungkin yang terakhir untuk awak."sampul surat dihulurkan.
"maksud awak.."matanya sambil tertumpu pada beg bangasi baju yang berada di sebelah Arisyah.
"saya akan pergi,pergi jauh dari sini,saya akan tinggalkan tempat ni dan mungkin tidak sempat untuk saya hadir majlis perkahwinan awak. Tapi saya janji akan mendoakan kebahagiaan awak bersama dia..."sepi wajahnya,air mata tidak dapat ditahan lagi.
"tidak,saya tidak akan membenarkan ini berlaku,saya sayangkan awak…"
"Cukup Aiman,ini keputusan muktamat saya,"
"Arisyah,kalau memang ini yang akan terjadi hari ini,tidak saya menunggu waktu ini tiba.."
"Aiman selamat tinggal,assalammualaikum…"
Aiman hanya diam membisu,tiada kata yang mampu keluar dari bibir Aiman. hanya Wajah Arisyah semakin lama hilang sedikit demi sedikit ditelan manusia yang berpusu-pusu ke pintu utama.Akhirnya wajah manis gadis itu hilang terus dari pandangan Aiman.
Waktu malam tiba begitu pantas sekali. Aiman duduk diberanda biliknya,sedih hati apabila membaca surat yang diberikan oleh wanita yang kini pergi meninggalkanya. Terselit sekeping nota di surat itu yang tertulis ‘usah kau cari lagi diri ini kerana tiada tempat yang akan kau temui dimana sembunyiknya diri ini.’
"ibu,tolong sampaikan hadiah ini untuk Aiman. Mungkin Arisyah tidak sempat untuk memberikannya sendiri.." wajah yang cerah dijaga rapi selama ini kelihatan pucat dan lesu. Lemah tubuhnya diatas katil disamping ibu yang tersayang.
"baiklah sayang,nanti ibu sampaikan…"
Di saat akhir hidupnya,dia sebenarnya pulang ke kampung halamannya di Sarawak. Ibu dan ayah yang menjadi peneman disampingnya.
"ibu Arisyah tidur dulu ya,nanti ibu kejutkan Arisyah ya ibu…"matanya kuyu melihat wajah ibunya.
"ya,sayang…"

"Arisyah bangun sayang,ibu bawakan bubur untuk Arisyah,bangun sayang…"tanganya sambil membelai lembut tangan Arisyah.
"Arisyah,Arisyah bangun sayang…"panggilan itu hanya dibiarkan oleh Arisyah.
"Arisyah!!abang!"jeritan itu mengejutkan suaminya yang berada di ruang tamu.
Suasana suram bagai meratapi pemergian Arisyah. Kawasan perkuburan dipenuhi sanak saudara. Kini jasadnya meninggalkan nama yang sepi. Tiada siapa yang mampu menolak takdirNya. Kesengketaan barah otak yang selama ini dialaminya kini berakhir dengan kematian. Kesengketaannya hanya dia yang rasa.
Tepat jam 10.00pagi,tangan mengaminkan bacaan doa. Kini Aiman selamat diijapkabulkan bersama Umairah. Memang sudah takdir,jodoh Aiman bersama Syarifah Umairah. Mungkin ada hikmah disebalik semua ini.
"assalmmualaikum Aiman..."
Sedang sibuk pengantin bersalaman dengan sanak saudara suara itu menyapa Aiman.
"pak cik,Arisyah mana pak cik,dia tak ikut sekali..?"Arisyah yang menjadi soalan utamanya.
"Aiman ini hadiah dari Arisyah,ini pesanan terakhir dia yang kami perlu sampaikan..."
"apa maksud pak cik..."Aiman tidak memahami maksud ayah Arisyah.
"Aiman,Arisyah,Arisyah dah tiada..."sedih ibu Arisyah mengeluarkan fakta itu.
"tidak....!!" semua pandangan tertumpu pada Aiman yang sedikit menjerit.

"Aiman,saat awak membaca ruangan ini mungkin saya sudah tiada disini,di dunia ini. Lamanya saya menyimpan rahsia ini kerana tidak sanggup saya melihat kesedihan yang akan awak berikan pada saya. Biarlah awak menitis air mata setelah hilangnya nyawa ini,dari terpaksa melihat air matamu menitis bersimpati terhadap diri ini yang menanggung sakit yang tiada ubatnya. Saya menghidap sakit barah otak pada tahap kritikal. Baru beberapa bulan saya mengetahui sakit ini. Jadi tiada gunanya untuk saya mencari penawar mengubat penyakit ini,kerana tiada ubat yang mampu menyembuhkannya. Namun sakit ini terasa bagai hilang saat saya bersama awak. Itu sudah cukup melupakan kesakitan yang saya rasakan. Aiman,mungkin suatu saat saya akan pergi meninggalkan awak. Dan tidak sanggup rasanya saya tinggalkan swak seorang diri disini. Mungkin kerana itu, Tuhan mempertemukan jodoh awak bersama isteri yang berada disisimu sekarang. Aiman,sayangi dia lebih dari awak menyayangi diri ini. Tolong Aiman,ini permintaan saya. Lakukannya agar hati ini tetap gembira melihat kebahagiaan awak dari sana,di suatu tempat yang sangat jauh. Laptop ini saya hadiah kan kepada awak,isikan segala memori awak bersama keluarga barumu disini. Maafkan segala kesalahan saya selama saya berada dihati awak. Sampaikan salam saya buat isterimu. Salam dari Arisyah Umairah Bt Mohd Hamidi,Sarawak...."
Tubuhnya bagai ingin rebah. Segalanya terungkai hari ini. Isterinya dipeluk erat oleh Aiman,agar permintaan Arisyah dimakbulkan.
"Arisyah,saya akan cuba sedaya upaya saya untuk menyayangi dia,terima kasih Arisyah kerana pemergianmu meninggalkan peganti walau hati ini berat untuk menerimanya...".Aiman akan sedaya upaya menyayangi isterinya sebagai seorang suami. Itu janjinya pada Arisyah Umairah.
posted by Penulisan2u @ 12:32 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
8 Comments:
  • At 31/1/09 11:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    syarifah khairiah ke syarifah umairah?
    pening kepala baca ko pnya cite ni..
    xbesh langsung
    dh la siap promote fair %lovely lg...
    ditaja ke?

     

  • At 1/2/09 9:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ni besla jugak..cume ayat yg digunakan agak kaku & terlalu formal..maybe penulis perlu byk membaca & mempelajari cara unt membuat cerpen agar ayat yg digunakan tidak terlalu formal..bakat dah ada cuma perlu asah je lg..WISH U LUCK!!!!

     

  • At 1/2/09 8:01 PTG, Blogger [syarimoney] said…

    agak mempromote kan fair & lovely. hekhekhek =p
    tp xpelah cerita ni best gak...


    ~sar~

     

  • At 1/2/09 10:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emm...sbnrnye siti pasangan utk sheikh/syeikh, syarifah/sharifah utk syed..pas2,taraf syed xsama dgn sheikh..
    even klau lelaki yg sheikh kawen dgn p'puan yg xde gelaran, anak2 diorg still bleh m'warisi gelaran tu.klau family p'puan yg nk kekalkan gelaran,then t'pksa r kawen dgn sheikh..
    tp zaman skrg dh x ksh sgt..family ktorg byk je kawen dgn org yg xde gelaran.

     

  • At 3/2/09 12:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pening la..baca citer nie..
    kejap syarifah khairiah..sekejap syarifah umairah..
    pastu acapkali tertukar watak..
    plz double check dulu karya anda sblm antar..
    dan lagi satu....
    betul kata tanpa nama yang sebut pasal syed/syarifah and sheikh..
    xder kena mengena antara sheikh n syarifah ok...

     

  • At 10/2/09 3:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer yang membosankan....
    keliru....

     

  • At 21/2/09 1:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    iklan fair & lovely ke nie ????

     

  • At 21/10/10 1:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best lah this story? Buat laalaa sambungan.
    laptop ada ? wife ada ? nak pengisiannya pulak.

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group