BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, Januari 11, 2009
Novel : Ayat Power 1
Nama Pena : dr.rock

Merah mata aku menahan mengantuk mendengarkan kuliah statistik dari Prof Nuraina.Anggukan kepala tak usah kiralah,dah dua tiga kali terhantuk dengan meja.Kalau ada award student paling taat,memang confirm aku jadi pemenang.’Sami’ na wa Ataqna" la katakan.

Ni semua gara-gara kurang tidur malam tadi,berjaga semalaman menyiapkan assignment Anatomy yang berlambak-lambak.Nasib la badan,siapa suruh main futsal before siapkan kerja sekolah kan? Nak suma gara-gara tergoda dengan pujukan Zurina malam tadi.Yelah kan,dah berzaman tak main futsal.Si Zurina siap wat aksi Ronaldo lagi.Maunya aku tak tergoda.Tutup je buku,terus meronggeng gi court futsal.

"Huaaaaaaaaaaaaaaa…mengantuknya",keluhku sambil menutup mulut yang ternganga luas menguap.Dua-dua hamba Allah sebelah aku berpaling.Tak malu la aku,si Nani dengan Dania je pun.Apa nak di segankan.Minah 2 orang ni dah masak dengan perangai aku.

Sebelah kanan aku,Dania yang dah penat menyonteng tangan aku dengan macam-macam gambar.Siap suh teka-teka lagi.Tapi tak berkesan lak formula ni.Parah betul mengantuk aku ni.Kat kiri lak,siapa lagi kalau bukan Nani.Minah pendiam yang dok sengih je memanjang,banyak dia dapat pahala.Yelah,senyum tu kan sedekah yang paling mudah.

"Weh Nabil.Ko ni kena sampuk hantu apa?Makin aku conteng tangan ko,makin sedap ko tidur.Memang tak bleh pakai la ko punye kaedah ilangkan mengantuk ni.",bisik Dania.

Kata-kata Dania aku biarkan je.Tak kuasa aku nak melawan.Sat lagi,siapa nak contengkan tangan aku kalo aku mengantuk kan.Hehe.

"Sal ko dok asik sengih-sengih je.Cakaplah something.Aku rasa ko bukan Nabil dan weh.Ke ko dah jadi Billah.Ko mimpi apa malam tadi weh?Tiba-tiba ko jadi pendiam ni.Tak melawan macam selalu.".

Isk,Dania ni.Dok mention bab sensitif ni,malu la aku.Potong stim aku nak jadi budak baik betul.Geramnya!!!!!!

"Ye..ye,aku cakap.Aku bergadang la malam tadi.Siapkan keje sekolah.puas hati.Tak ada maknanya aku mimpi-mimpi ni.Tak sampai masa lagi la aku nak jadi perempuan Melayu terakhir weh.Buang karan je semua tu.Hahaha,ko lain la.",balasku.Muka Dania yang tadi sok sengih dah berubah.Jadi cuka cap burung elang dah aku rasa.Nasib la Dania,sapa suh cakap bab mengayukan diri ni.

Dania dah cubit-cubit aku.Refleks katanya bila dia malu & marah.Sekarang ni,aku tak tau dia dok kat situasi mana.Aku rasa dia segan la kot.Yelah kan,dia yang ayu & lemah gemalai tu kena smash dengan aku.Nasib la kawan.

Tapi yang aku confiusnya,dia nak malu dengan sapa.Kitorang je pun kat Ujung Dunia ni.Tempat paling belakang dalam dewan kuliah yang memang dah dikosongkan untuk kami tiga sekawan.Tangan dia dok tunjuk-tunjuk sebelah aku.Apa kena ntah?Nano dah berubah muka ke?Isk,confius.
"Nani,ko pehal??????",kata ku sambil menyilangkan tangan kat kerusi sebelah aku.Bila aku palingkan muka,mak aih aku rasa nak tercabut nyawa.Bukan Nani kat ujung dunia ni tapi seorang hamba Allah berjantina lelaki.Camne lak dia boleh tersesat ke belakang ni?Nani lak mesti kes lambat ni.Umar Al-Farouq @ Eistein tengah pandang aku dengan muka segan nak idup,mati tak mau.Merah-merah muka.Bukan ke aku yang patut malu??

-------------------------
Aku melangkah lambat-lambat ke depan Lab Anatomy.Biarlah hari ni aku jadi orang terakhir lak yang hantar assignment.Dah puas dah jadi orang no 1.Semua orang pun dah tak sabar-sabar nak explore cadaver.So,takde la orang perasan dengan kelambatan aku ni.Bonus gak la ye kalau jadi orang last ni.Hehea.

"Ya Allah,Nabilah.What happen tu you,my girl.So upset to see you to be the last.".Dr.Radiah menepuk lembut bahuku.Mak aih,tersentuh lak rasa hati.Huhuhu.

"So sorry,doc.So many things to do this week n it’s seem like I neglect my responsibility as student.What a hectic week to face",balasku sambil tersenyum.First time ni aku lambat hantar,maunya dia tak terkejut.Student kesayangan la katakan.

Dan kata-kata Dr.Radiah seterusnya membuatkan aku makin semangat nak jadi orang 1st semula.Bila aku melangkah semula ke tempat aku,semua mata dok pandang aku.Ade utang ape?Si Einstein je yang tertunduk pandang buku.Bangga la kot sebab akhirnya berjaya gak jadi orang 1st.Biaq p la,sekali ni je aku bg chance tau.Next time jangan harap la romeo.

Lek la kawan-kawan,1st time aku wat peel ni.Padahal aku bukanlah manusia yang liat menyiapkan assignment.Al-maklumlah,BUKU BERGERAK kata Izmir.Izmir yang sangatlah poyo tu je yang berani panggil aku dengan panggilan buku bergerak ni.Orang lain,jangan harap la.Semua dok panggil Singa Beranak Sulung.Yelah kan,aku ni boleh tahan juga barannya.
-------------------------------------
.Mula-mula pelik gak tapi akhirnya etiloginya diketahui gak.Rupa-rupanya si Umar ni dah lama dah nak challenge aku bab-bab menghantar assignment ni.Start dari 1st year lagi.Tapi nasib tak menyebelahi dia,bila aku asik jadi orang 1st menghantar assignment.Aku rasa dia tercabar la kot sebab aku glamour dari dia.Sebut je nama aku,semua doktor confirm kenal.Bangga weh!

Dan disebabkan aku ni dok asik angkut buku kemana tempat aku gi dan mulut aku yang becok selalu dok wat havoc kat kafe membuatkan aku dapat panggilan tu.Kira panggilan tu spesial la sebab kerana dialah,aku dapat gelaran tu.Cuma jadi glamor,sebab mamat pendiam ni kawan dengan si Izmir poyo tu.Aku je dapat pengiktirafan camtu.Hehe.Tapi satu je yang aku kalah dengan dia,bab result.Dia ni memang terror.Aku pun pelik gak.Tengok dia kat kampus,takde la banyak mulut cam aku.Tapi bab result best ni,aku memang surrender.Mujur rambut die je tak menggerbang macam saintis tu.Kalau tak,boleh wat pameran kat Pusat Sains dah.Hahhaa.

Selalunya akulah manusia paling awal menyiapkan assignment.Cuma minggu ni aku agak sibuk dengan proposal Bakti Sosial yang akan dijalankan di Kuala Rompin Pahang tidak lama lagi.Kesibukan yang mencengkam membuatkan tugasan aku sedikit terabai.
----------------------------------
"Nabil,hang nak tau dok satu perkara?",soal Nani.Dania kat sebelah dia lak asik tersengih-sengih dari tadi.Apa la gosip terbaru kawan-kawan aku ni.Pelik tapi benar betul

"Erm,bagi tau la cepat.Sementara aku ada mood ni",balasku bersahaja.Al-maklumlah aku tengah bercuti sekarang ni.Memang bad mood memanjang la.Nak plak malam sempat tido setengah jam je malam tadi.Lagi la berganda-ganda aku punye mood swing.

"Ko cakap ye Dania.Ayat-ayat ko power sket!".
"Ko la Nani.Kalo aku cakap,dia kata aku wat cerita dongeng lak sat lagi.Ko manusia tulus,polos dan ikhlas sket".

Isk,dorang ni.Main tolak-tolak lak.

"Aku jelah yang cite.Aku nak jadi perempuan melayu terakhir dah tak lama lagi.Amacam gempak tak cite aku.".Aku tahan ekspresi muka supaya kelihatan serius.Dua-dua tergamam.

"Ko biar betul Nabil.Aku belikan ko high heels nak?Aku belanja",

"Aku lak belikan ko beg Zaraa yang aku berkenan tu nak.Memang cantik Nabil.Kalo ko pakai,gerenti semua orang tak pandang orang lain dah".

Bersungguh-sungguh lak dorang ni.G percaya lak cakap aku.Muka cam menang duit sepuluh juta.Padahal,aku ni sakit-sakit dada tahan gelak.Nak tergolek-golek aku dengan perangai budak-budak ni.Isk,macam tak kenal je dengan perangai aku yang tak pernah serius ni.

"Boleh-boleh.Sesekali belanja aku.Apa salahnya kan.N ni gosip paling hangat arini.Korang nak dengar lagi tak".

"Nak..nak",terangguk-angguk cam Upin & Ipin dah.

"Ape yang aku cakap tipu je weh.Takde maknanye semua tu.Korang beli jelah kasut & beg tu untuk diri sendiri.Taun depan aku berubah la weh.Masuk 4th year.Haha.Tapi cam takkan jadi kenyataan je sebab kita dah masuk clinical dah.Nak mati terjelepok,belikanlah aku high heels tu.Hahha".

Seperti dah aku duga,muka dua-dua kawan aku ni ape lagi.Jadi cuka cap elang semula la.Sape suh korang tak cerita gosip cepat-cepat,dah kena tipu dengan aku.
"Ko ni tak baik tau.Ktorang ni dah hepi tahap gaban dah tadi.Alik-alik ko tipu.Erm,kempunan jelah kita nak tengok dia jadi ayu,Dania",keluh Nani.Mula dah wat ayat-ayat merajuk tu.Tak tahan betul aku.

"Ala..ala,bucuk.Jangan la gitu.Meh,meh cita gosip hot tadi.In one word,no explanation.",pujukku.

"Ha,ko jangan terkezut lak.Tadi kan,Einstein kan.Dia kan,borak kan,dengan kan,Izmir kan………….

"Ape kan-kan.Ko tercekik tulang ikan ape?Straight to the point",pintasku.Dania terkejut dengan tindakan aku.Nani lak yang memang cepat melatah terus buat ayat baru.

"Aku rasa Einstein suka kat ko!!!!!!!".
-------------------------------
"Hahahahahahhaahahahahaha".Macam kena rasuk aku dengar ayat tu.

Maunya tak lawak.Macam cerita dongeng pun ada.

Einstein yang pendiam tahap dewa tu boleh suka kat aku yang macam murai tercabut ekor ni.Dunia nak kiamat apa?Dah la tak pernah cakap dengan aku,alik-alik suka kat aku.Silap interpretation la kawan.Hahaha.

"Awatnya ko gelak.Betul apa.Aku dok belakang dia tadi masa kat Lab.Masa ko jalan g depan tadi,dia dok perhati je.Pastu bila dia tau ko hantar report lambat,sibuk la dia kata kat Izmir yang dia terkejut bila dia jadi orang 1st hantar assignmnet kali ni.Dia kata dia risau bila tengok ko asik keluar masuk bangunan MPM je.Macam-macam la dia cita.",jelas Dania.

"Aha,ni cam ada tokok tambah ni.Sikit punya sekejap aku jalan g depan hantar assignmant tadi,takkan la banyak lagi cerita.Korang goreng aku ape?".

"Yang tu betul weh.Ko ni pun,bukan ke ko jalan cam kura-kura tadi.Ko bangun je tadi,dia terus bisik-bisik kat Izmir..".

"Kata dia berbisik,mana plak korang boleh dengar?".Musykil aku dengan kanak-kanak ni.Ada sixth sense apa?

"Memang la dia berbisik.Tapi Izmir la wat bahasa isyarat kat aku bila ko dah nak patah balik tempah duduk.Time Einstein tengah dok tatap buku sampai nak keluar biji mata tu.".

"Hahahha,malas la aku nak layan korang.Gasak tau tak.Disebabkan bakat korang buat cite dongeng ni,nanti aku masukkan korang kat Biro Pendidikan masa Bakti Sosial na.Bleh la hiburkan hati nenek-nenek & atuk-atuk kat kampung.Hahhaa",.

"Tak caya sudah.Buang masa je cakap dengan ko Nabil.Bukannya nak dengar percaya.Kalau Dania cakap yang lagi satu perkara,lagi la ko tak percaya.Silap aribulan,ko suruh aku tulis skrip cerita cinta lak.Tak jadi doktor la aku sok.",balas Nani.Ada riak geram pada suaranya.

"Ape dia?Mana la tau,ko betul-betul ada bakat jadi penulis skrip.Hehe".

"Mamat tu asik pandang ko je masa ko terlentok tadi.Pastu,aku dengar dia istighfar.Dia takut tergoda dengan ko la weh.Betul,aku tak tipu.".
"Hahhaa.lagi tak bleh pakai.Dia istighfar sebab tak tahan dengan perangai aku yang tak hengat dunia bila tidur.Tak pun,air liur aku meleleh time tidur tadi.Haha".
-----------------------------------
Alhamdulillah,program Bakti Sosial di Rompin Pahang akhirnya tiba juga.Aku selaku S/U berkaki lebar ni boleh la bernafas dengan lega.Mujur la big boss aku,Azri ni tak banyak songeh.Senang sikit berurusan.Semua budak 3rd ikut program ni.Dan malam terakhir kami di sini,Forum Perdana dianjurkan sebagai salah satu aktiviti kerohanian & perkongsian ilmu bersama.

Ketenangan aku malam tu sedikit terganggu bila Ikmal yang sepatutnya jadi pimpinan majlis malam tu terpaksa balik ke Batu Pahat.Ada urusan yang tak dielakkan,neneknya sakit tenat.Aku dah pening kepala dah.Yelah kan,mostly kawan-kawan lelaki sebatch aku ni semua otak-otak otai.Kalau bab mengarut ni boleh la.Bab-bab agama ni diyakini la tapi tak pernah lak dorang ni mengendalikan majlis.

Pening,pening & pening.Mana aku nak cari galang ganti ni.Tidak!!!!!!!!!!

"Nabil,ko pehal.Cam nak bersalin je.Ada masalah ape weh?",teguran Izmir membuatkan aku tersentak.

Izmir!Ha,ada adah mangsa aku.Dari takde orang langsung,boleh la.Puh,kena mengayat la mamat ni.Bismillahirrahmanirrahim

"Izmir,aku nak minta tolong.Ko lah harapan bangsa,agama & negara.".
"Aha,cam pelik je bunyinya.Mesti ada something ni.Kalo tak,takdenya ko nak cakap baik-baik dengan aku.Siap patriotik lagi ayat.Ada apa?".

"Erm,Ikmal suppose jadi Imam solat Maghrib ni.N jadi pengerusi forum gak.Tapi dia terpaksa balik rumah.So,aku nak minta tolong ko gantikan tempat dia boleh?".

"Oho,tak sesuai la Cik Kak.Aku yang dok kacau kambing orang ni nak jadi imam.Kena perhambat la aku sat lagi.Ko cari orang lain jelah weh".

"Loh,yang ko p kejar kambing orang kampung watpe.Isk,apalah nasib badan.Malang lak menimpa.Ada kawan pun tak boleh tolong.Sedih aku."

"Nak wat camne,kat rumah aku takde binatang tu.Aku kejar la.Ha,aku boleh carikan orang tapi apa janji ko kat orang tu & aku kalo aku berjaya tolong ko?".

"Cis,tolong tak ikhlas.Sape suh dok KL,dah jakun bila masuk kampung.Erm,jap aku fikir".

Aiyak,nak bagi janji apa ye.Aku lemah sikit bab janji berjanji ni.Yelah kan,kalo mungkir janji jadi orang munafik lak.Huhu,ape aku nak cakap ye?

"Oit,lamanya.Udah ke belum fikirnya".
"Opocot mak kau.Sapa yang sanggup,aku akan jadikan suami aku.".
"Serius ko ni,Nabil.".
"Bukan takat serius dah,dah duarius dah ni.",balasku bersahaja.Izmir tersenyum mendengarkan kata-kata aku.Eh,aku silap cakap apa tadi.Apa ke janjinya aku tadi ye?Aduh-aduh,parahnya la bila berjanggit penyakit si Nani ni.

"Erm,saya rasa saya boleh gantikan Ikmal.I’m not the best but I’ll try my best.Insyaallah.".Suara misteri yang datang dari belakang aku tu membuatkan aku terkejut.Bukannya suara si Izmir.Ya Allah,si Einstein rupanya.

---------------------------------
Nak caya ke tak nak.Erm,caya.Tak caya.Udah la,dia yang offer diri.Yakin jelah.

"O,terima kasih.terima kasih.Saya ingat dah takde orang dah boleh tolong tadi.Erm,ikhlas kan.Bukan sebab janji yang Izmir minta tadi kan",tanyaku.Aku pun lupa apa yang kau janjikan sebenarnya.Gara-gara kurang tidur dah seharian bergotong-royong membuatkan daya ingatan tak betul sikit.

Einstein Cuma tersenyum.Dan lambat-lambat dia menganggukkan kepala.

"Insyaallah,Lillahi Ta’ala.",balasnya sambil terus menundukkan pandangan.Ya Allah,baiknya hamba Allah ni.

"Jazakillahu kaulan khasira",balasku.Dah lama bebeno aku tak speaking bahasa Arab ni.Sejak merockkan diri.Einstein dan Izmir berlalu dengan berkumandangnya azan Maghrib.Aku pun kena bersiap-siap cepat,sat lagi bising lak minah berdua tu.
---------------------------------------
"Allahu Akbar".Baru ku tau yang si Einstein ni sangat bagus bacaan Al-Qurannya.Tajwidnya terjaga,begitu juga makhraj hurufnya.Dan dari bacaan yang berkumandang saat dia mengimamkan solat Maghrib tadi,aku rasa cam dia ni bukan calang-calang orang.

Mungkin dia & pasti dia ni asalnya dari background agama yang baik.Aku tak pernah lak siasat latar belakang dia.Yelah kan,aku bukannya manusia busy body.Just student yang lain ni dok tertanya-tanya la sapa yang jadi imam tadi.Erm,tak mau la bagi tau.Sat lagi,ramai lak peminat si Einstein yang pelik tu.Kalah lak popularity aku sat lagi.Jap,bukan ke dia gak yang akan jadi pengerusi forum malam ni.Aiyak,kalah la aku camni.!!!!!!!!
---------------------------------------------
Einstein itu.Einstein ini.Macam-macam komen la pas balik dari Bakti Sosial aritu.Juniors aku asik dok lalu depan aku punya kelas je.Yelah,nak kenal mana si Einstein yang serba boleh.Dan yang paling aku tak tahan tu,si Dania & Nani pun nak gak bersaing dengan budak-budak gediks tu.Maunya tak gediks,lalu kelas orang asik terintai-intai.Isk,zaman sudah berubah.

"Kalo ko tak mau kat Einstein tu,aku nak la.Ko pun bukannya ada perasaan kat dia kan",.Ayat Nani konon-kononnya minta izin dari aku.

"Ambik jelah,kalo ko nak kat dia.Aku bukannya ada apa-apa pun dengan dia.Korang je pepandai buat cerita.".

Padahal,dorang dah maklum pun dengan pendirian aku.Lagi pun,takde maknanya aku nak admire mamat tu.Bukannya ada faedah pun.Nak plak si Einstein ni memang tak layan perempuan,lagi la nampak terhegeh-hegeh siapa yang nak mengorat dia.Isk,gasak la dok fikir pasal orang.Tak yah la ambik peduli hal orang lain.
------------------------------------------
Mama mengejutkan aku dengan satu berita.Katanya sepupu aku,Syazrin yang tengah study kat UK nak menamatkan zaman bujang.Oho,apekah yang terjadi.Otak aku yang weng-weng ni mula dah fikir yang bukan-bukan.Tak sempat aku bertanya lanjut,mama dah explain dulu.

"Mak Long kamu yang risaukan dia.Yelah kan,dok negara orang.Jauh dari mak ayah.Paling-paling kalau dia dah menikah,ada juga orang nak jagakan dia.Lagi pun,Ila tau kan perangai Syaz tu.Mudah sangat terpengaruh.Ni dah ada orang nak,baik la Mak long kamu nikahkan dia.".

"Lah,mamat yang nak kat dia tu baik ke Umi?Senang-senang ke Mak Long setuju.Dulu zaman Abang Arif bukan main susah lagi nak izinkan.".

"Kes Arif tu lain.Arif lelaki.Lagipun,yang lelaki tu baik.Tak silap ibu,bakal suami dia tu pensyarah UIA yang sambung belajar kat sana.Kawan Abang Arif gak,memang soleh pu orangnya.",balas Mama dengan yakin.

Dah nak bersuami dah si Syaz.Seganas-ganas Syaz tu pun ada orang nak.Aku ni,erm..ntah la.

"Apa yang dikeluhkan tu.Along nak menikah juga ke?Ke Along dah ade calon,segan je nak bagitau mama?’.

"Isk,mama ni.Serkap jarang lak.Takde lak.Mana ada calon.Along nak habiskan belajar dulu la.Bab-bab kawin ni,belakang kira.".
"Erm,yelah tu.Mama tak kisah pun kalo Along nikah time belajar pun.Mama dengan Papa dulu pun camtu juga.Kalau bab anak jadi alasan,hantar je kat mama.Mama pun dah tak sabar nak bercucu.Kalau Along rasa nak mama carikan calon pun,mama on je".

Berseri-seri muka mama cakap bab nikah-menikah ni.Nak carikan calon siap.Tak bleh ni,kena wat ayat power ni.

"Lek ma,bab calon jangan risau..2008 ni taun mencari jodoh & mengayukan diri. Insyaallah,sebelum tahun 2009,Along akan carikan menantu terbaik buat mama Dijamin punya.Ada cop SIRIM lagi.Kalau nak cop JAWI pun ok.",gurauku.

"Ok,dear.Janji tetap janji.Kalau mungkir,jadi orang munafik.Mama tunggu!!!!!!!!!",lembut suara mama menuturkan kata-kata.Tapi penuh dengan makna tersirat yang membuatkan aku bungkam.Siapa suruh bermain kata-kata??

--------------------------------------------
Penatnya seharian berkejaran di wad.Clinical Year yang penuh dugaan.Dan tahun ni juga aku harus melunaskan janji-janji dengan mama.Mana aku nak cari calon bercop SIRIM & JAWI ni.Tulah siapa suruh mengayat lagi.Dah tercabut kepala.Aiyak,nak plak sekarang masuk Department Emergency & Surgery,nak bernafas pun tak tenang tau tak.

"Nabil,ko ada dengar tak gosip kata Izmir nak bertunang.End of this year nak menikah?",tanya Dania.Aiyak,kaki gosip betul Cik Kak ni.Boleh la lawan Gayah Radio cerita TAIN.

"O,ic.Tak dengar lak.Aku tak sempat nak jumpa pun dengan dia.Nani pun dah jarang hang out.Mujur gak la kita dapat department sama.".

"Junior la kecoh-kecoh.Sebab tunang dia tu,junior kita.Ape ntah namanya,Asyira.Ntah,aku tak pasti lak,gtu-gtu la."
"Eh,bukan ke minah tu yang suka kat Einstein ke?Sal lak Izmir yang bleh dapat ni?",tanyaku.
"Oho,ko ni pun.Kalo si Einstein tu tiba-tiba tergedik dengan perempuan,ko juga yang merana ni.".
"Sal lak.Takde maknanya semua tu.Aku tengah pening sekarang ni.Mana aku nak cari menantu bercop SIRIM dengan JAWI untuk mama aku ni.Nak kata aku tak ayu,dah ayu dah pun.Tapi takde la macam iklan kat TV tu.Aku dah pakai kasut RORINE pun,takde nya ada orang dok kejar aku.Isk,tipu punya iklan",marahku.

"Haha,tu ko yang cari penyakit.Siapa suruh berjanji yang bukan-bukan,dah pening kepala.Tak dapek la den nak nolong.Ko pun tak pernah nak bagi chance kat orang nak dekat.Mana ada orang nak.

"Isk,tolong sikit.Tak kuasa aku nak menggemalaikan diri.Takde faedah langsung.Erm,terpaksalah aku guna cara kamikaze camni.".

"Ha,maksud ko.Ko nak mengayat dulu.Ko biar betul??",terjerit Dania dengan pengakuan aku.

"Yelah,bila masa la aku tak betol.Aku sihat walafiat lagi tau.Erm,tak mau aku jadi orang munafik.Ko pun tau,mama aku macam mana kan.Ko bg la support weh,jangan la wat muka tak percaya gitu.Huhu.Please",rayuku.Dania Cuma menggelengkan kepala.Mungkin tak percaya dengan kata-kata yang lahir dari mulut aku.

"Isk,bab ni aku tak sokong.Cam perigi cari timba lak.Senang cita,ko ambik jelah si Einstein tu.Takat aku dengar,dia tunggu green light dari ko je.Ko setuju tak dengan cadangan aku ni?Kalau mamat tu,Nobel Prize pun lepas tau.Mama ko mesti setujunya lah.".

Aku tersentak.Ha,Einstein.

"Oho,tu simpang malaikat 44 la.Tidaklah patik.".

"Ha,ko kena ingat Nabil.Janji ko dengan Izmir masa kat Rompin aritu.Mungkin memang dia takdir ko.Ko je yang tak sedar.".

Tidaaaaaaaaaaaaaaak,ayat terlepas tu.Nak tarik balik boleh tak.huhu.
-------------------------------
Mana nak di cari calon bercop SIRIM?Aiyak,sekian lamanya aku praktis nak mengayat,sampai sekarang tak pernah jadi.Nak plak kat hospital,mana sempat nak membunga-bungakan ayat.Baru nak stat buka mulut,dah kena kerah.Nasib badan jadi intern.

Gasak gak memikirkan calon SIRIM mama nih.Setelah dinilai-nilai,memang Einstein jelah yang lepas syarat.Aku bukannya tak mau kat dia awal-awal dulu.Just like,aku segan la weh.Yelah kan,dia tu alim bangat.Masa dia tengah hot tu,dia dok low profile je.Takde lak dia beriya bangga.Dosa tol aku buruk sangka dengan dia.Kena minta maaf ni!

Nak minta maaf,maaf gak.Tapi bila aku nak jumpa dia.Dah la jarang bercakap dengan dia.Aku je dok mengata dia.Pendiam lak tu.Camne aku nak mulakan ayat ye.Takkan la aku nak jadi perigi cari timba lak kan.Aiyak,gasak lak.
--------------------------------------
Sepanjang jalan ke kantin,aku dok fikir camne nak mulakan ayat.Dah banyak kali,aku jumpa dia.Tapi dia dok asik senyum je.N yang wat aku makin segan tu bila si Dania & Nani dan bocor masalah dunia aku ni kat Izmir.Kalo dah sampai kat Izmir tu,maka tamat la riawayat aku.Budak2 ni lak dok asik kata suh aku mengayat dulu.

Macam-macam ayat trigger .
Kata Izmir:"Dia memang suka kat ko.Just like,dia nak ko sendiri yang cakap kat dia.Dia kata tak salah kalo perempuan nak mulakan dulu.Zaman nabi dulu,Siti Khadijah yang pinang Nabi.

Jawapan aku:Memang la,tapi bukan Siti Khadijah sendiri yang tanya.Pinangan tu melalui Maisarah.Kiranya ada perantara juga.Isk,ko ni.

Kata Dania:Kira ko dengan dia dah setuju dah la.Giler la weh,ko pun suka kat dia rupanya.Sal la x bagi tau awal,awal.Apa next step dia?Ko nak aku tolong apa-apa x?

Kata Aku:Aiayak,aku suka sikit jelah.Sekarang ni baru aku rasa.Erm,ko tolong aturkan pertemuan aku dengan dia boleh tak?Aku serius ni.Hahah,tak jadilah,Segan lak tetiba.

Kata Nani:Isk,apa nak disegankan.Benda baik.Tak elok tangguh-tangguh.Lagi satu ko dah janji masa kat Rompin & janji dengan mama ko.Ko nak jadi munafik ke?

Kata aku:La,kat Rompin tak kira janji la weh.Aku termelatah masa tu.Ko la punya pasal.Dah kuat aku melatah sekarang.Erm,tak mau jadi munafik.Tapiiiiiiiiiiiiiiii

.Pening sudah!Sampai-sampai masa nak makan pun,fikiran dok melayang je.Parah!
------------------------------
"Assalamualaikum"
.
O,mak kau.Aku nak menikah dengan Einstein,dia nak kat aku tak?.Kalau dia tak mau,nak wat camna..Eh,waalaikummussalam".

Ya Allah,melatah lagi.Mujur la bukan kat OR,kalau tak habis semua bahagian badan terpotong.Segan weh,kuat lak tu aku melatah.Semua yang makan dok pandang aku.Dorang dengar la kot.Oho,mana mau sorok ini muka.

Perempuan sebaya ibu yang menegurku tadi Cuma tersenyum.Siapakah gerangan empunya diri ni?Nak tanya ke tidak ye?Tanya jelah.

"Maaf,mak cik.Saya ni memang kuat melatah.Erm,mak cik kenal saya ke?Saya Nabilah,tapi biasa kawan-kawan panggil Nabil je".

"Tak apa.Umar pun kata kat Ibu yang Bilah memang kuat melatah.Nabil ye,tapi Umar lebih gemar panggil Nabilah dengan panggilan Bilah.Dah lama Umar gesa ibu datang jumpa Bilah.Alhamdulillah,akhirnya harini jumpa juga.",balasnya.

"Umar?".Macam pernah ku dengar itu nama.Tapi di mana ye?

"Umar",balas perempuan tadi sambil tangannya menunjuk ke arah Einstein yang sedang membuang pandang ke arah taman mini bersebelahan kantin.Oho,dah berzaman orang tak panggil dia Umar rupanya.Patut la aku rasa semacam je tadi.Aku la yang memulakan panggilan Einstein tu.Banyakkkan salah aku kat dia ye?

"Bilah,melatah pun suarakan rasa hati ye.Insyaallah,di pihak Umar,ibu mengatakan persetujuan.Bilah,macammna.Kalau setuju, ibu nak segerakan membina jambatan cinta ni.Lagi pun,dah lama benar Umar mujahadah melawan cinta demi ikatan suci ini".Lembut tutur kata perempuan yang membahasakan dirinya ibu tu.Aku lak yang segan dengan situasi ni.Aiyak,apa nak di kato jang!

"Erm………erm,.Auntie.Bukan-bukan,eh Ibu.Camna ye.Boleh la kot".

Dan pelukan Ibu membuatkan darah menyerbu ke muka.Asal lak endingnya boleh jadi camni.Mana power aku nak mengayat bila jumpa mentua tu?Aku dah insaf dah rupanya!

*Salam semua.Rindu betul nak menulis.Busy dgn exam & laptop meragam dekat sebulan.Harap u all enjoy baca cite ni.Maaf kalo tak menepati selera pembaca.Insyaallah,nnt ada cerpen baru lagi.=)
posted by Penulisan2u @ 10:04 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
19 Comments:
  • At 11/1/09 11:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tengah best bc tetibe abis...
    huhu...
    pape pun ttp rock..

     

  • At 11/1/09 12:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    HUH..DASYAT AH DR.ROCK GUA MINAT SAMA LU NYER KARYA..ROCK BEB..GASOLIN

     

  • At 11/1/09 1:10 PTG, Blogger mira ;) said…

    huhu..mmg best..=))

     

  • At 11/1/09 2:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kahkahkah
    x ler blah ar ayt nie 'tadi kan,einstein kan,dia kan,borak kan,dengan kan,izmir kn..'
    kan,kan,kan
    bnyk bt0i kan dy..smpi nk terkeluar airmata bce ayt nie..wawawawawa
    best ar citer nie.mmg ayat power giler.!best!!

     

  • At 11/1/09 5:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha...
    bru syok nk bce...da hbs...
    best la cite nie...
    smbg la cite nie...pe jd lps 2..

     

  • At 11/1/09 9:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni best sangat. tahniah kpd penulis. tapi, ada satu pembetulan. sikit je. time nabilah cakap "jazakillahu khaulan khasira"... (1) jazakillah diucapkan untuk org perempuan, sedangkan ketika itu nabilah berterima kasih kepada izmir dan umar. (2)bila dieja dalam tulisan rumi sepatutnya "jazakallahu khairan katsira"..saya x pasti adakah khaulan=khairan yg bermaksud kebaikan. khasira i.e. penggunaan 'kha' biasanya untuk huruf خ sedangkan sepatutnya katsira yg bermaksud banyak dieja dengan huruf 'tsa' ث

     

  • At 12/1/09 5:33 PTG, Blogger nana_yoong said…

    Dr rock..tulisan mu x pernah menghampakan ku

     

  • At 12/1/09 11:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alahai... best2..
    saya suka..
    keep it up..
    tp ending dia cepat sgt...
    rasa cm diri sndiri lak dlm cta nih..
    tp xnak la melatah depan bakal mak mentua cmtu..
    huhuhuhuhu...
    anyway, congrate....

     

  • At 13/1/09 5:26 PTG, Blogger adaibrahim said…

    salam semua..maaf sebab cepat habiskan.
    insyaallah,cerpen ni ada sambungan dia,...dalam proses.
    tunggu!!!!!

     

  • At 15/1/09 4:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cita best tapi syg serabut ayat tuh!

     

  • At 15/1/09 7:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha lawakla cte ni...papepun keep it up k..tp sy perasan 1 jek,x slp sy ayt dlm cerpen awk sblm ny lebih baik dr yg ni.kali ni nmpk cam serabut n banyk guna bhasa2 yg kasar.sory to say..but kalo bleh kurngkn penggunaan bahasa camtu utk next cerpen.

     

  • At 28/1/09 12:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    heehe..memg best cite ni..i suka sangat..i cam nak je jadi si nabil tu..x yah pk2 nak cri calon..papehal pon tahniah kpd penulis..teruskan usaha bagi menulis cerpen yg lebih menarik dan kemas jalan ceritanya..

     

  • At 30/1/09 1:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni mmg klakar hbh..haha

     

  • At 4/2/09 4:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha,bes ar cite nie..
    sye bdak bru kt blog mie, bley taw x pe lg karya2 dr.rock????
    cbb nick dr.rock 2 yg sye nk sgt bc karya2 dye.. huhu..
    whtever,nice story n nice try...
    try again n gud luck..
    chayok2!!!!!

     

  • At 9/2/09 2:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lor..br epi2 tetbe da end lak ai...uhuw
    wt smbg nk x??huhu...ske la ngn umar 2!!
    cal0n suami!!hehe...d0akn sy dpt cm umar ye??
    amen~~

    ~~whitelemon7~~

     

  • At 21/2/09 12:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hodo....sakit mulu gua...gelak..peper pon mmg best ah...cayok2

     

  • At 23/3/11 9:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez ar cite nie..tp 2 ar gh syok2 bace leh palk abis law pnjng mesti best..bgus ar dktor rock pn tapi agama tetap dijage...teruskn usaha cayok3...

     

  • At 5/12/11 5:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    menarik jalan cerita nie.. usaha lagi ye.. selamat mencubba..

     

  • At 30/3/12 6:59 PTG, Blogger miss lavender said…

    saya nak baca blog dia la , tak puas baca dekat sini

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group