BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Januari 31, 2009
Cerpen : 143, I Miss U
Nama Pena : dolphin_penguin

Aku sendiri pun tak faham. Kenapa semua ni terjadi. Aku tahu,semua ni takdir Allah. Tapi kenapa aku?

Da_danial94: Sebab,awaklah orang yang paling kuat untuk hadapi dugaan ni. Allah takkan bagi awak senang-senang je masuk syurga tanpa ada halangan yang awak perlu tempuhi. Surela Allah nak uji awak dulu. Semua yang terjadi, semuanya sebagai tiket untuk awak masuk syurga. Lagipun,dalam setiap dugaan yang awak alami, pasti ada rahmat Allah tersembunyi. Ape yang penting, awak jangan cepat putus asa and kuatkan hati awak.
miera_dolphin94: Tapi saya takut saya tak kuat untuk hadapi semua ni. Saya tak tahu kenapa saya perlu untuk cemburu terhadap kawan saya sendiri. Nak kata saya ni lesbian, tak mungkin. Sebab saya still ada perasaan terhadap lelaki. Saya dah tak larat nak pikir pasal ni. Banyak sangat masalah dah berlaku. Saya tau tu semua dugaan tapi entah kenapa saya rasa cam tak larat nak hadapinya. Saya rasa macam kehilangan something yang besar, yang penting dalam hidup saya. Dia dah berubah. Entahla.. mybe perasaan saya je kot. Tapi, yang paling saya terasa is bila saya sedih, dia dah macam tak hirau je. Tapi bila Dila sedih, bukan main lagi dia pujuk. Sakit hati saya.
Da_danial94: Awak janganla pikir cam tu.
miera_dolphin94: Bukannya saya yang nak pikir cam tu. Diorang yang buat saya pikir cam tu. Saya rasa tersisih. Saya dah tak tau nak cakap ape. Saya dah cube untuk berbaik balik, tapi mesti ada yang tak kena. Setiap kali saya tengok saya dengan Dila, hati saya sakit. Hati saya pedih sangat.
Da_danial94: Sekarang ni, awak tenangkan hati awak dulu. Ambil wudhuk, solat sunat and zikir banyak-banyak. Mybe tu semua boleh tenangkan hati awak. Lepas hati awak dah tenang, awak tryla berbincang dengan dia.
miera_dolphin94: Tapi saya malu. Ego saya tinggi. Lagipun, dia dah macam tak nak pertahankan persahabatan ni. ‘’dah tak ngam, nak buat cam mane..’’ Kata-kata dia buat hati saya hancur luluh. Macam kena cincang 14 tau tak?. Saya ni dah macam takde ape-ape dalam hidup dia.
Da_danial94: Mane awak tau awak takde makne dalam hidup dia? Jangan nak pikir yang bukan-bukan. Tak baik. Awak buatla ape yang patut. Tapi sebelum tu, awak pikir baik buruknya dulu. Jangan sampai masalah ni menjejaskan study awak.

*
"Oit!!! Jom balik! Makan." Jerit Miera.
"After senduk Miera!" teriak Yaya.
"After Miera akula." Kata Niesa.
"Sape cepat dia dapatla" kata Kolat sambil menarik tangan Miera. Dalam pada masa yang sama, Dila terasa hati kerana Miera tidak mengajaknya makan bersama. ‘Kenapa Miera cam tak suke je bila aku ade?" rungut Dila dalam hatinya.
"Takde sape pun nak ajak aku pegi makan!!" rungut Dila.Miera yang mendengar rungutan Dila hanya mendengus kasar sambil berlalu pergi.
"Lari.. lari.. Jangan ajak Dila makan.. Nanti nasi semua habis" gurau Nana.
"Eh,bukan ko ke yang sepatutnya tak leh gi makan? Nanti bukan nasi je yang habis,lauk pun licin." Sampuk Dekma. Terhambur ketawa semua orang yang mendengarnya. Nana yang berbadan besar hanya mengetap gigi menahan geram. Kerlingan matanya memberi amaran menandakan dia akan membalas dendam kepada sesiapa yang ketawa tadi. Mereka terus terlupa akan rajuk Dila sebentar tadi.

*
"Eh,Ili mane? Dila pun takde." Tanya Ila. Tak silapnya,tadi Ili dan Dila berada di belakangnya sewaktu hendak ke dewan selera.
"Korang nak tau tak? Dila merajuk sebab kita tak panggil dia tadi. Pastu Ili yang kene pujuk. Aku getik nengoknye." Rungut Yaya.
"Biarla diorang. Korang ni takde keje ke?? Asyik ngumpat orang je. Dahla.. jom makan." Kata Nisa. Dia tahu rakannya, Miera sedih apabila mendengar cerita Yaya sebentar tadi.
Rakan baik Miera iaitu rakan sekelasnya, semuanya tahu tentang pergaduhan yang tak dideclairekan oleh kedua-dua rakan baik mereka itu. Miera dan Ili sama ego.. Kedua-duanya tidak mahu menunjukkan betapa diri menghargai sesame sendiri Mereka cuba untuk membantu Miera denagn memberikan semangat kepada Miera. Lagipun,mereka mengetahui sesuatu tentang Miera yang tidak diketahui oleh orang ramai. Tidak juga Ili dan Dila. Sesuatu yang terlalu pedih bagi mereka dan terutamanya Miera.

*
"Kenapa dia jadi cam tu? Kenapa tetiba je Miera jauhkan diri dari aku? Miera,ape masalah ko? Nape ko tak layan aku dengan Dila? Ko marah ke aku kawan dengan Dila? Tapi kenapa? Aku tak pahamla ko ni Miera! Aku dah tak sanggup nak berdepan dengan ko. Dekat di mata,tapi jauh di hati. Jumpa pun dah macam orang bisu je. Sampai bila nak macam ni? Kalo ko terus nak macam ni, lebih baik kita putuskan je persahabatn ni! Aku rase macam nak je putuskan persahabatan ni. Aku kawan dengan ko pun wat sakit hati je. Miera!" teriak Ili dalam hatinya.

*
Hari demi hari berlalu. Semuanya berjalan seperti biasa. Apabila Dila menghampiri,aku menjauhkan diri. Sungguh! Bukan niatku untuk menyakiti hati Dila mahupun Ili. Namun disebabkan rasa cemburu itu datang menghimpit diri tatkala Dila menghampiri membuatkan aku lemas dalam lautan kesengsaraan.
Aku tidak pernah merasakan Dila perampas rakan baikku. Jauh sekali untuk membenci dirinya. Dila juga rakan baikku. Tapi, kerana perasaan cemburu yang berputik membuatkan sikapku terhadap Dila dan Ili berubah menjadi dingin bak ais.

Da_danial94: Awak tryla berbaik dengan diorang balik. Janganla buat bodoh je.
Miera_d0lphin94: Saya dah try dah. Bukan saya sengaje nak buat bodoh dengan diorang. Tapi dah sikap tu spontan terkeluar, nak buat cam mane.
Da_danial94: Miera,memaafkan kesalahan orang lain merupakan sesuatu yang mulia dan berharga.
Miera_d0lphin94: Ntahla Danial. Saya pun tak tahu. Saya pernah terfikir pasal bende tu. Saya memang nak maafkan diorang dan berbaik dengan diorang sementara masih sempat lagi. Saya takut sangat kalo tak sempat,Danial.
Da_danial94: Miera,jangan cakap cam tu. Takde ape-ape yang perlu awak risaukan. Selalunya,bila kita dah sayang kat orang tu,kita akan cepat rase vulnerable. Sure, jauh kat dalam hati awak,awak sayangkan Dila dengan Ili. Bila awak dah sayang,automatically awak akan maafkan diorang.
Miera_d0lphin94: Ntahla Danial. Saya rindu sangat waktu saya rapat dengan dia dulu.
Da_danial94: Miera,fahamila erti rindu sebenar and kita hidup kat dunia ni memang dikelilingi dengan cinta terutamanya cinta dari Allah. Ingat tu.
Miera_d0lphin94: Danial,thanks coz slalu jujur dalam memberi pendapat. Saya juz nakkan kejujuran untuk meneruskan sisa harapan yang still ada.

*
Aku merenung kembali semua nasihat yang telah diberikan oleh teman-teman. Lantas aku bangun dan mengambil wudhuk. Tanggungjawab pada Allah dilakukan dengan khusyuk sekali. Betapa tenang dan damainya hati ini setelah mengadu kepada Penciptaku. Tembok keyakinan terbina kukuh dihatiku. Keyakinanku untuk berdepan dengan Dila dan Ili terlalu kukuh sehingga terlupa bencana ada dimana-mana dan dugaan seringkali datang tanpa diduga. Segala apa yang tersirat di dalam urat saraf otakku selama ini harus diberitahu kepada Dila dan Ili agar persahabatan ini dapat diselamatkan sebelum terlambat. Ili dan juga Dila merupakan gadis yang berpelajaran dan berfikiran terbuka. Mereka seharusnya dapat menerima kesemua penjelasanku yang tak berapa masuk akal ni dengan hati yang terbuka luas. Hatiku terseksa membiarkan mereka tertanya-tanya. Aku harap,dengan penjelasanku nanti, kami dapat kembali erat walaupun dalam hatiku merasa ragu.

*
Miera ketawa terbahak-bahak. Begitu juga dengan Yaya,Nana,Dekma dan Nisa. Tarian joget lambak yang direka oleh Kolat dan Ila sungguh mencuit hati. Ditambah pula apabila Yaya membuat tarian shuffle yang tak kurang hebat. Sungguh kelakar. Selepas keadaan telah reda,Miera mula bersuara. Niat dihati mahu memberitahu apa yang telah difikirkan olehnya semalaman.
" Wei,aku nak cakap sikit ni." Bicara Miera sebagai mukadimah. Disebabkan mukanya yang serius,kesemua rakannya berubah serius. Masing-masing bagai memahami rakan mereka yang satu itu akan meluahkan isi hatinya.
" Cakapla.. " kata rakan-rakannya. Dengan menarik nafas yang panjang, Miera mula berhujah.
" Aku ingat nak terus-terang kat Dila ngan Ili. Aku dah tak larat nak simpan semua ni. Lagipun,bila aku pikir pasal keadaan diri aku yang nath macam mane,aku jadi takut. Takut kalau-kalau aku tak sempat nak berbaik dengan diorang. Aku nak sangat rapat balik dengan diorang. Aku rindu waktu kita sama-sama gelak,nangis sama-sama." Luah Miera dengan tulus ikhlas.
" Ko ingat kitaorang tak rindu ke waktu dulu? Rindu gile tau tak?" getus Ila
" Aku dah tak larat tengok ko muram je." Luah Nana.
" Aku harap lepas ni semua ok balik." Kata Dekma.
" Aku tak nak tengok sesape pun muram dah lepas ni." Nisa mula berkata-kata
"Lepas ni,kita sama-sama susah senang ek.. Ape-ape yang jadi lepas ni,kita kongsi sama-sama ek? " pinta Miera. Terdengar esakan halus lahir. Semuanya tersentuh mendengar bicara rakan mereka itu.
" Dahla. Aku nak buang sampah jap." Ila bangun sambil membawa sampah untuk dibuang. Kesemuanya cuba untuk menggembirakan hati masing-masing apabila dilanda kesedihan sebentar tadi. Yaya mula menyanyi lagu zaman 80-an dengan nada sumbang yang sengaja dibuat-buat. Nana dan Kolat turut sama menyumbangkan lagu itu. Yang lain hanya mampu tergelak.
" Miera,aku terjumpa satu surat. Aku rase umtuk ko sebab dia tulis nama ko. Aku tak berani nak buka." Kata Ila sambil menghulurkan sekeping sampul kepada Miera. Sampul itu kelihatan sudah berkeromok.
"Ko jumpe kat mane?" Tanya Nisa.
"Aku jumpe kat tepi tong sampah." Terang Ila.
"Bukala Miera. Mane tau secret admire hampa ke yang bagi" kata Kolat. Entah kenapa, Miera berasa berdebar-debar untuk membuka surat itu. Tangannya mula membuka sampul itu lalu membaca surat itu. Mukanya berubah. Dahinya berpeluh dan berkerut. Tidak lama kemudian,matanya berair. Surat itu dirasakan ibarat api, Dikeromoknya lalu dibaling. Rakan-rakannya terkejut. Miera terus bangun lalu berlari ke arah pondok telefon yang berdekatan. Yaya bangun untuk mengejar Miera tapi dihalang oleh yang lain.
" Biar dia tenang dulu. Jom bace dulu surat ni" luah Nana. Setelah semuanya selesai membaca surat itu,dahi kesemuanya berkerut. Dalam hati masing-masing tidak menyangka Dila sanggup menulis sebegitu rupa.

*
Petang itu,Miera bergegas ke pusat sumber sekolahnya. Nawaitunya hanya satu. Dia ingin memberitahu apa yang terjadi pada Danial. Perkara ini harus diketahui Danial. Danial juga salah seorang daripada rakanku dan salah seorang yang merupakan sebahagian daripada hidupku. Dia wajib mengtahui ini semua.
Miera_d0lphin94: Danial,there’s something worst that u should know. Saya terbaca surat yang Dila tulis untuk saya. Teruk sangat.
Da_danial94: ape yang dia tulis?
Miera_d0lphin94:Macam-macam dia tulis. Saya rasa sedih sangat. Saya rasa apa yang dia tulis semuanya betul,Danial. Saya rasa tak payahla saya susah payah nak explain kat diorang kenape saya wat cam tu. Saya ni memang slalu mengganggu keseronokan orang. Saya nie memang tak layak kawan dengan diorang. Diorang kan kaya. Keluarga diorang pun dah mula rapat. Saya ni sapela sangat. Dahla rupe tak seberape. Ade hati nak kawan dengan diorang. Saya tau semua tu. Baru saya sedar yang selama ni orang kawan denagn saya sebab kesian je. Kalau tak pun, nak amik kesempatan je. Betul kate Dila. Saya takde ape-ape kat mata dia ngan Ili. Diorang tu ramai yang minat. Saya nie, takde sape pun yang minat. Saya tak kisah pun semua tu. Saya cuma nak kawan-kawan yang slalu ade denagn saya waktu senang dan susah. Salah ke? Saya ni hina sangat ke sampai tak layak dapat semua tu?
Da_danial94: Dila cakap camtu? Teruknya. Awak bukan orang berada jugak ke Miera?
Miera_d0lphin94: memang pun. Tapi kawan-kawan kat sekolah tak tahu. Awak dan Nana je yang tahu.
Da_danial94: Miera,listen here! No matter what the blind girl said to you,just ignore it. Dila tu buta. Memang patut pun awak tak rapat dengan dia dah.
Miera_d0lphin94: jangan cakap Dila camtu. Dia still kawan saya. Ape yang dia tulis tu betul. Sepatutnya saya sedar semua tu sejak dulu lagi. Saya rasa lebih baik saya ikut cakap ayah saya. Ayah saya nak bawa saya ke Amerika. Nak berubat kat sana. Insyaallah. Mane tau boleh sembuh. Saya dah tak mampu nak bertahan lagi. Kekuatan diri ini akan runtuh kalau terus diuji. Saya nak mereka berfikir panjang. Mencari ruang kosong untuk meletakkan di mana sebenarnya hubungan kami. Tapi,saya rasa ruang tu dah hilang. Tekad Miera bulat. Saya akan membawa diri.
Da_danial94: Miera,yang memberi kehidupan pada awak ialah Allah. Bukan orang lain. Yang memberi nafas kat awak juga Allah,bukan orang lain. Awak hidup ni sebab Allah yang bagi peluang untuk awak hidup. Takkan sebab benda yang merunsingkan dan menyedihkan awak,awak nak lupakan segalanya yang indah tentang hidup ni. Allah lahirkan awak hanya dengan jiwa dan roh awak. Takde manusia yang berkongsi roh meskipun ada yang berkongsi jasad. Awak dilahirkan dengan perasaan dan jiwa awak sendiri. Tak boleh berkongsi dengan sesiapa pun. Allah yang jadikan sedemikian. So,takkan disebabkan orang yang awak kenal asalnya orang asing,awak nak lupakan everything? Hidupla kerana Allah,Miera. Sebab itu sudah memadai untuk menyelamatkan awak daripada kekecewaan. Tapi apa-apa pun,saya sokong awak dari belakang. Jangan lupa saya pulak bila kat Amerika nanti.
miera_d0lphin94: Terima kasih Danial. Awak banyak membantu saya. Tak mungkin saya lupakan awak. Insyaallah kat sana nanti saya e-mail awak. Saya dah bagitau kawan-kawan saya yang lain. Esok saya bertolak.
da_danial94: jaga diri awak elok-elok. Kesihatan awak pun jaga elok-elok. Dengar ape kate doktor. Assalamualaikum.

*
"Ape semua ni? Nape dia tak bagi tau aku? Miera,sampai hati ko tak bagitau aku. Sampai hati ko buat aku macam ni. Nape ko tak bagitau aku yang ko ade leukimia?" bentak Ili. Di hatinya,terselit rasa kesal. Kenyataan itu membuatkan Ili tersentak. Punggungnya pula bagai disengat tebuan. Tidak selesa. Miera meninggalkan sepucuk surat untuk Ili dan Dila. Di dalam surat itu,terbongkarla segala apa isi hati Miera. Air mata yang mengalir di kalangan rakan-rakannya bagaikan tidak dapat dihentikan lagi apabila mengetahui Miera sudah tiada di dunia ini. Perasaan berdosa menghimpit diri Dila. Miera tidak dapat diselamatkan kerana penyakitnya sudah berada di tahap yang paling teruk. Doktor di Amerika hanya sempat melakukan kimoterapi yang pertama kali ke atas Miera.

Assalamualaikum. Aku harap surat ni tak mengganggu korang. Sory sebab aku tak terus-terang dengan korang. Aku dah wat keputusan untuk ikut ayah aku. Mulanya memang niat aku nak berterus terang dengan korang. Tapi,lepas terbace surat Dila,aku terus tak tenang. Ape yang Dila tulis tu semua betul. Aku mintak maaf sangat sebab tu. Aku dah tak sempat nak terangkan ape-ape. Dila,Ili, korang tanyala kawan-kawan kita kenape aku bersikap dingi kat korang. Diorang tau ape yang berlaku. Aku mintak maaf kalo slalu sakitkan hati korang. Aku mintak halal semuanya. Sory. Masa dah tak sempat dah. Aku takut aku dah tak boleh mintak maaf dari korang dah. Aku dapat rasakan ajal aku makin dekat. Tak tau kenape. Mybe dah ketentuan Ilahi. Sory 4 everything. Sory sebab tak gtau korang yang aku ade leukimia.
Aku minta maaf sangat kat korang sebab slalu susahkan korang dengan masalah aku. Sungguh! Aku takde niat pun. Ili, aku mintak maaf kalo wat ko sakit ati. Aku tak tau pulak yang ko akan sakit ati bila dengan aku. Kalo cam tu,aku akan try jauhkan diri dari ko kalo aku sembuh nanti. Tapi,ntahla. Aku dapat rasekan yang aku dah tak kuat lagi. Tapi aku rase,kalaupun aku sembuh balik,aku takkan dapat berbaik dengan ko macam dulu. Sebab aku tau. Ko takkan selesa dah dengan aku. Aku pun pikir macam tu. Aku dah tak tau nak berbaik dengan ko. Dila,aku tak marah kat ko pun. Aku cuma nak mintak maaf sebab slalu kco ko ngan Ili. Korang sama padan. Cun dengan cun. Memang patut pun berkawan baik. Lainla aku. Aku tau korang kesian je kat aku. Tapi takpe. Sebab aku bersyukur sangat dapat kawan macam korang. Aku gembira sangat dapat kawan dengan korang. Terima kasih kerana sudi kawan dengan aku biarpun hanya kerana belas kasihan. Aku akan selalu rindukan kenangan kita waktu dulu. Ili,aku akan ingat kenangan waktu kita baik dulu. Sementara aku masih hidup ni,aku akan jadikan kenangan kita semua sebagai satu kenangan yang indah sebelum aku pergi. Kalau aku pergi nanti,doakan aku tau. Aku harap dah takde dendam antara kita semua. Aku ampunkan semua kesalahan korang kat aku. For the last time, sory 4 everything. Aku sayang korang semua.143, I miss u!
143,
Miera.
Mengertila kini Ili. Kedinginan Miera selama ini bukan dengan kerelaan hatinya sendiri. Nana dan yang lain-lain telah menerangkan semuanya pada Ili dan Dila. Apa yang mereka mampu lakukan ialah berdoa untuk Miera dan menyesali tindakan mereka selama ini. Tapi hingga kini,tiada sesiapa pun yang mengetahui kenapa Ili merasa sakit hati apabila berada dengan Miera. Hanya dirinya dan Yang Maha Esa sahaja yang tahu. "Ko nak tahu kenape aku sakit ati bila dengan ko,Miera? Sebab ko caring kat semua orang membuatkan aku terasa tersisih. Aku tak nak mengharap kat ko dah,tapi tak tau kenapa aku still mengharap kat ko lagi walaupun ko dah takde. Miera,aku mintak maaf. Miera,aku akan ingat kenangan kita. Walaupun kenangan tu pahit mana pun,aku akan ingat. Sebab saat-saat yang berlakunya peristiwa tu,ade diri ko. Aku akan selalu rindukan ko,Miera" bisik hati kecil Ili. Danial,rakan e-mail Miera juga tahu akan pemergian Miera ke rahmatullah. Hati lelakinya berasa terusik dengan kisah perempuan itu. "Kalaula ditakdirkan Allah Miera masih hidup,aku akan melindunginya daripada terluka lagi." Bergema laungan keramat itu di dalam sanubari Danial
posted by Penulisan2u @ 12:28 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
11 Comments:
  • At 31/1/09 7:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy tersungkur di perenggan ke2....
    byk nye nama....

     

  • At 1/2/09 12:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ntah pe2..nk kata sedih xjgk,nk kata happy pun x...mendatar je citer nie...terlalu byk watak telah menyemakkan citer nie...byk lg yg perlu diperbaiki.....sory utk penulis klu kritikan sy nie kasar sgt....cuba lg k n jgn putus asa....cuma klu len kali nk menulis 2 pastikan citer 2 ada sesuatu yg ingin disampaikan kepada pembaca...teruskan usaha anda n gud luck k...:0)

     

  • At 1/2/09 7:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite awk ni da sedikit sebyk sm dlm life sy ms sek men..sy rs mcm sy plak dlm cite nih..=)

     

  • At 1/2/09 8:13 PTG, Blogger [syarimoney] said…

    cite ni nmpak mcm best. tp mendatar btl2..... lepastu byk btl name. smpaikan i pun dh pning cite ni sal ape...

    berusaha lebih ye untuk cerpen setrusnya ea. =)



    ~sar~

     

  • At 2/2/09 9:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sory lah penulis sy terlompat2..mase bace ni..
    maksud saya x bace abez...
    sy ingat citer cinta td..
    tp ok..bagus teruskan usaha..
    cuma agak pening skit APE citer ni nak sampaikan..tu aje..kesian daniel..menagis sendiri tnpa sebb iye lah bkn dia tau pun sape miera tu...tgk muke lagi lah x sbb kwn siber kan..

     

  • At 3/2/09 6:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ni mesti nk mengabadikan name kwn2 u, sbb tu byk sgt watak2 smpingannye smpai i pn agak pening2 lalat memahamkan mesej yg u nk smpaikan melalui citer ni...=)

    but at the end,i got nothing..tak tau ape yg penulis nk sampaikan. klimaks citer pn xde menyebabkan citer ni krg perencahnya..ape2 pn, perbaiki kelemahan u utk hasil karya sterusnya...sy tggu...~zOey

     

  • At 3/2/09 6:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni mcm realiti zaman skola dlu2 lak..

    x slh nk bt citer bdasarkan ksh hdup sndiri..tp penulis kena pandai memainkan penggunaan bahasa n jln citer yg leh menarik mnt pembaca.

    pilih 1 tema yg hendak diselitkan dlm karya..kalo tema sedih,mesti berupaya bt pembaca menangis. kalo tema lawak, mesti sampai pembaca gelak guling2..huhu..ni cth je la..
    nk menunjukkan betapa penghayatan itu penting dlm sesebuah karya.

    nyway..gud luck to the writer... truskan berkarya!

    ~aKuYgHanYaTauKoMenJe~

     

  • At 4/2/09 11:18 PTG, Blogger Siti Nor Farhana A. Rahim said…

    hurm...
    mula2 igt citer ni mcm sedih jer..
    at last syer prasan yg citer ni x bawa sayer ke maner2..
    citer da okay da, cuma syer rasa penulis sendir pun ader trsilap dlm letakkan nama2 watak..
    hope dpt baiki lg..
    but it is a nice story...
    gudluck...

     

  • At 26/2/09 12:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam...cite ni biase2 je...mule2 mmg pening nak paham sbb byk sgt watak... ila, ili... name pun hampir2 je...papepun...ok la... ku gagahkan jugak bace smpai abis...

     

  • At 13/5/12 9:35 PG, Blogger lovereyka said…

    bez ugak r....:)

     

  • At 20/8/12 7:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    borink ga bca..bkin tido...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group