BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Disember 22, 2008
Cerpen : Tidak Ku Duga
Nama Pena : Dayang D

"Ila, janganlah marah," pujukan Hairi tetap tidak dapat menghilangkan amarah ku. Ais krim yang ku beli tadi sudah jatuh di atas tanah. Semuanya gara-gara Fikri yang sengaja menolak ku dari belakang. Sudahlah wang yang ku gunakan tadi wang belanja yang terakhir pada hari itu. Ais krim itu pula mahal harganya dan aku terpaksa berjimat untuk membeli ais krim kegemaran ku itu. Hairi tiba-tiba menghulurkan ais krimya kepada ku.
"Ambillah Hairi punya," kata Hairi. Aku serba salah.
"Tapi ini Hairi punya," balas ku sambil menahan sebak.
"Tak apa," balas Hairi sambil tersenyum. Ais krimya tetap diunjukkan kepada ku. Aku terharu. Lantas aku terus mengambilnya.
"Tak apalah. Nanti Ila ganti balik ais krim ni," balas ku sambil menjilat ais krim coklat itu. Hairi hanya tersenyum. Hati ku mula lega.
"Jomlah, kita balik," ajak Hairi. Aku mengikut langkahnya sambil menjilat ais krim. Aku mengenali Hairi sejak kecil lagi. Hairi pendiam orangnya. Semasa kali pertama kami bertemu akulah orang pertama yang menyapanya. Itupun semasa Hairi dibuli oleh sekumpulan kanak-kanak. Sepatutnya Hairilah yang menyelamatkan ku tetapi sebaliknya pula berlaku. Apabila berbicara akulah yang paling banyak bertanya. Sepatah ku tanya sepatah jugalah yang dijawabnya. Dulu dia tidak berani memandang mata ku apabila berbicara. Bukan dengan ku saja. Dengan budak perempuan lain juga begitu. Akhirnya mereka bosan melayan Hairi. Tetapi entah mengapa hanya aku satu-satunya budak perempuan yang selesa melayannya. Aku selesa berdampingan dengannya. Mungkin kerana dia tidak banyak kerenah.
"Hairi…" Hairi terus menoleh ke arah ku sebaik sahaja aku memanggilnya.
"Kenapa awak baik sangat dengan saya?" aku saja bertanya.
"Mak saya cakap kita kena layan perempuan baik-baik. Jangan kasar-kasar dengan perempuan," jawapan Hairi membuatkan ku tersenyum. Mungkin inilah salah satu sebab aku selesa bersamanya. Kata-katanya sentiasa membuatkan hati ku senang. Hairi juga tidak pernah mengusikku. Apatah lagi menyentuh ku seperti rakan lelaki ku yang lain yang suka memukul tanpa sebab.
"Kita dah sampai rumah awak ni. Saya balik dulu," setelah Hairi bersuara baru ku sedar yang ku sudah berada di hadapan rumah. Hairi terus berjalan pulang ke rumahnya yang terletak tidak jauh dari rumah ku.

Petang itu selepas menyiapkan kerja sekolah aku terus tertidur di dalam bilik. Tetapi tidur ku terganggu apabila terdengar bunyi bising dari sebelah bilik ku. Aku cuba mengintai di balik pintu bilik ibu.
"Oo..jadi awak nak tuduh saya ada perempuan lain?!" kedengaran suara ayah memekik. Nyaring sekali.
"Memangpun. Entah-entah selama ni balik lambat dari pejabat duduk dengan betina tu agaknya! Abang, kalau tak betul takkan orang mengata," balas ibu.
"PANG!!" satu tamparan hinggap di pipi ibu. Aku tersentak. Suasana sepi. Ibu mula menangis. Ayah hanya membatukan diri. Aku tidak tahan lagi melihat ibu bapa ku bertekak begini. Lantas aku terus berlari keluar rumah. Air mata ku tidak dapat di tahan lagi.

# # #

Aku menangis sepuas-puasnya. Air sungai yang mengalir ku tepuk kuat. Mengapa dugaan sebegini melanda diri ku? Air mata ku mengalir jatuh ke dalam sungai. Aku tidak mempedulikan kaki seluar ku yang basah lenjun dek air sungai. Setiap kali aku susah hati, aku akan ke sungai ini untuk menenangkan fikiran.
Sudah berhari-hari aku dengar ibu dan ayah bertekak. Aku jadi tertekan. Peperiksaan UPSR hanya beberapa hari saja lagi. Kini fikiran ku terganggu.
"Ila, kenapa menangis ni?" tiba-tiba Hairi memunculkan diri. Aku terus menyapu air mata ku yang mengalir deras.
"Menangis? Ma..mana adalah. Pandai je," balas ku sambil tersenyum. Lantas aku menuju ke arah sebuah batu besar. Aku terus duduk di situ. Hairi memerhatikan ku. Aku tidak berani memandang matanya. Takut diketahuinya yang aku memang menangis.
"Menangis sajalah," kata Hairi sambil duduk di sebelah ku.
"Kenapa pulak awak suruh saya menangis?" aku pura-pura bertanya.
"Awak menangis kan, tadi?" tanya Hairi lagi.
"Mana ada!" aku memandang matanya. Hairi juga memandang mata ku. Aku menundukkan semula pandangan ku. Air mata ku mula mengalir begitu deras.
"Janganlah pandang saya menangis," aku mula tidak selesa apabila Hairi memerhatikan aku menangis. Selama ini aku cukup ego untuk menunjukkan air mata ku kepada sesiapa walau apapun masalahnya. Terutamanya kepada lelaki. Tetapi kali ini aku tidak dapat menahan lagi kesedihan ku.
"Ila, tak salah menangis. Menangislah puas-puas. Hilangkan segala beban," Hairi memujuk ku. Tangisan ku semakin kuat. Akhirnya aku menceritakan segala masalah ibu bapaku kepada Hairi. Hanya Hairilah teman yang aku paling selesa meluahkan perasaan walaupun ku punya ramai kawan perempuan yang lain. Hanya Hairi yang pandai memberi nasihat kepada ku.
"Terima kasih,Hairi," hati ku lega setelah mendengar nasihatnya. Hairi hanya mengangguk.
"Ingat, jangan biarkan masalah ni mengganggu awak lagi. Saya dah nak balik. Awak tak nak balik?" tanya Hairi.
"Awak baliklah dulu. Saya nak duduk sini sekejap lagi," kata ku. Hati ku masih berat untuk pulang ke rumah.
"Saya temankan awaklah," Hairi mempelawa. Sungguh baik hatinya. Hairi memang seorang lelaki yang sangat mengambil berat.
"Tak apalah. Kita balik sekarang," aku serba salah untuk membiarkan Hairi menemaniku. Lantas aku terus bangun berlalu pulang ke rumah.

# # #

"Ila, saya dapat masuk asrama!" pekik Hairi sambil meletakkan basikalnya dan meluru ke arah ku yang sedang duduk Di atas batu besar di tepi sungai. Lantas Hairi menghulurkan surat tawaran asramanya kepada ku.
"Saya nak pergi minggu depan. Seronoknya!" Hairi sudah terlompat-lompat kegembiraan. Aku tidak pernah melihat Hairi segembira itu. Wajah ku bertukar kelat.
"Maknanya nanti kita tak jumpa dah lah," aku mula bersuara. Hairi terhenti.
"Cuti nanti saya baliklah," balas Hairi. Aku mengangguk sambil tersenyum kelat.
"Tahniah," aku tidak tahu adakah aku betul-betul ikhlas menuturkan kata-kata itu.
"Terima kasih. Saya nak balik. Petang ni saya nak ke pekan beli barang," kata Hairi sambil mencapai basikalnya. Hatiku mula sayu. Sahabatku yang paling baik akan pergi meninggalkan ku. Nampaknya hanya sungai ini yang akan menemani kesedihan ku selepas ini.
"Hairi," Hairi menoleh sebaik sahaja aku memanggilnya.
"Awak di sana mesti berani tau. Jangan malu-malu lagi. Kalau ada orang usik awak, awak balas balik," pesan ku sambil menghala penumbuk ku ke arahnya. Aku cuba menyembunyikan kesedihan ku. Hairi mengangguk lalu berlalu sambil mengayuh basikalnya.

# # #

Tahun demi tahun berlalu. Aku dan Hairi susah benar mahu bersua muka. Kami tidak pernah berjumpa secara dekat. Aku dan Hairi masing-masing sudah berubah. Hairi nampaknya sudah lebih matang. Cermin mata nipis elok terletak di batang hidungnya. Aku pula sudah mula bertudung litup. Selepas sahaja aku tamat sekolah, aku terus melanjutkan pelajaran di universiti tempatan. Tetapi, nasib Hairi lebih baik lagi. Petang itu Makcik Jaharah, ibu kepada Hairi bertandang ke rumah ku. Wajahnya berseri-seri. Aku berharap adalah berita tentang Hairi yang mahu disampaikannya.
"Timah, anak akak si Hairi bulan depan nak ke Australia. Lepas Maghrib ni akak buat kenduri doa selamat sikit. Datanglah," ibu hanya mengangguk. Aku memasang telinga. Hairi mahu ke Australia?
"Untung akak dapat anak macam Hairi," Makcik Jaharah tersenyum mendengar pujian ibu itu.
"Dah rezeki dia,Timah. Ha.. Suhaila. Kamu di U mana sekarang ni?" tanya Makcik Jaharah kepadaku. Aku tersentak.
"Ha? Err.. UiTM," jawab ku cuba menyembunyikan kekalutan ku.
"Dah lama makcik tak nampak kamu, Suhaila. Dah besar panjang. Dah jadi anak dara lawa," kata-kata Makcik Jaharah itu disambut oleh ketawa kecil daripada ibu. Aku hanya tersenyum kelat. Sebenarnya aku geli dipanggil ‘anak dara’ walaupun itulah hakikatnya. Nampak seperti terlalu lembut.
"Apa lagi Ila. Nama je anak dara. Tak reti nak buatkan air untuk makcik ni?" bebel ibu. Aku dengan malas cuba bangun ke dapur.
"Tak apalah. Akak cuma nak jemput doa selamat malam ni. Datanglah Suhaila. Lagipun kamu dah lama tak jumpa dengan Hairi kan?" kata-kata Makcik Jaharah itu disertakan dengan senyuman. Ah! Dia seperti tahu gelodak hatiku.
Malam itu seperti yang dipelawa, aku dan ibu ke rumah Makcik Jaharah. Rumah Makcik Jaharah sudah dipenuhi dengan tetamu. Ibu lantas terus ke dapur membantu apa yang patut. Aku pula terus ke ruang tamu menyertai kaum perempuan yang lain. Tambahan pula ramai sahabat yang sudah lama tidak ku temui juga hadir. Dari jauh aku dapat melihat Hairi yang segak berbaju melayu berwarna biru gelap. Dia sibuk melayan tetamu yang hadir. Tidak terkecuali anak-anak dara yang sengaja mahu menggedik. Hatiku mula cemburu.




Selepas sahaja majlis berakhir aku sengaja ringankan tulang membantu ibu dan Makcik Jaharah di dapur. Sebenarnya aku sudah mengajak ibu pulang tetapi ibu berkeras mahu membantu Makcik Jaharah mengemas sehingga siap. Kalau diikutkan mahu sahaja aku pulang sendiri tetapi mengingatkan yang hari sudah larut malam dan aku terpaksa berjalan sendirian aku terpaksa membatalkan sahaja niatku itu. Maklum sahajalah, macam-macam perkara boleh berlaku. Itu hari semasa Leha mahu berjalan pulang ke rumahnya pada waktu malam seperti ini dia telah diganggu oleh sekumpulan budak lelaki yang melepak di tepi jalan. Kebetulan aku perlu melalui jalan yang sama untuk pulang ke rumah.
"Ibu, kita balik sekarang ya?" aku tetap mahu memujuk ibu pulang. Mataku sudah semakin layu. Jam menunjukkan hampir sebelas malam.
"Sabarlah sekejap,Ila. Ibu tak sampai hati nak biarkan Makcik Jaharah buat kerja ni sorang. Lagipun banyak lagi ni," pujuk ibu sambil berbisik. Aku hanya mendiamkan diri.
"Tak apalah Timah. Dah malam sangat ni. Kamu baliklah dulu. Kesian akak tengok si Ila tu. Dah penat sangat," ada juga orang yang mengerti dengan keadaanku.
"Haa..kalau takpun Hairi boleh temankan Ila balik," cadang Makcik Jaharah sebaik sahaja terlihat kelibat Hairi.
"Ada apa ni mak?" Hairi menyahut sebaik sahaja terdengar namanya disebut. Itulah kali pertama aku mendengar suaranya setelah beberapa lama. Aku tidak memandang Hairi. Pura-pura mengelap tanganku yang basah selepas membasuh pinggan tadi.
"Hairi, temankan Ila balik. Dia takut jalan sorang dalam gelap macam ni," kata Makcik Jaharah sambil menarik tangan Hairi yang memang berada di muka pintu. Aku sebenarnya segan mahu berjalan dengan Hairi. Disebabkan Makcik Jaharah yang beria memaksa aku terpaksa akur.
"Kalau macam tu jomlah," kata Hairi sambil terus berjalan keluar dan menyarung selipar ke kaki. Aku menurut. Akhirnya aku dan Hairi berjalan beriringan. Suasana sepi seketika.
"Untung awak ya. Senang-senang je dapat belajar ke luar negara. Bukan macam saya ni," aku mula bersuara apabila menyedari suasana cukup sepi.
"Belajar di UiTM tu dah cukup baik apa," balas Hairi. Aku memandangnya.
"Makcik Jaharah bagitau ke?" tanya ku. Hairi mengangguk.
"Dia cerita macam-macam tentang awak tau," balas Hairi. Aku tergelak.
"Macam tu sekali Makcik Jaharah ingat saya?" aku tidak menyangka.
"Hish, macam mana boleh tak ingat. Kita dulu rapat sangat. Entah-entah tidurpun meracau nama awak agaknya," seloroh Hairi. Aku ketawa lagi.
"Awak sekarang dah berani ya. Dulu mana pernah nak melawak macam ni," baru kusedar tentang perubahan dirinya.
"Ila, ingat tak? Dulu awak yang suruh saya jadi lebih berani. Saya pegang kata-kata awak tu," balas Hairi. Dia masih ingat dengan kata-kata ku dulu.
"Oo..ingat lagi. Ingatkan dah ada ramai peminat ni dah terus lupakan saya," balasku.
"Cemburu ke?" soal Hairi sambil mengangkat keningnya.
"Saya ni siapalah nak cemburu dengan awak," balas ku. Sengaja bersuara sayu.
Hairi memukul bahuku sambil ketawa. Aku juga turut ketawa. Langkah ku diteruskan ke hadapan.
"Maaf!" kata-kata yang terkeluar dari bibirnya membuatkan aku terkaku sebentar.
"Kenapa?" aku menoleh ke arahnya.
"Memang betul saya tak suka awak cakap macam tu. Tapi saya tak patut buat awak macam tadi," balas Hairi dalam nada kekesalan kerana telah memukul bahu ku tadi.
"Tak ada apalah. Jomlah kita jalan lagi," balas ku. Aku dan Hairi berjalan beriringan sehinggalah aku tiba dengan selamatnya di rumah. Namun begitu dia masih kekal dengan perangai lamanya. Memetik jambu di depan rumah ku. Dulu Hairi selalu memetiknya setiap kali menghantar ku pulang dari sekolah. Aku hanya memerhati gelagat Hairi itu. Hairi hanya tersenyum sambil mulutnya mengunyah jambu.

# # #

Pagi itu aku sudah bercadang untuk ke pekan. Sengaja mahu mengambil angin. Tetapi ada sesuatu perkara yang membuatkan aku menjadi gelabah. Sudah merata ceruk rumah ku cari tetapi rantai tangan pemberian ayah tetap tidak ku jumpa. Rantai tangan itu amat bermakna bagi ku. Di atasnya tertulis elok nama ku. Ayah telah memberinya semasa kali terakhir sebelum dia menghembuskan nafas terakhir. Hanya itu sahajalah tanda ingatan ku kepada ayah. Mungkin itulah alasannya ayah semakin menjauhkan diri daripada keluarganya sehingga ibu menyangka ayah sudah mempunyai perempuan lain. Dia tidak mahu kami sekeluarga susah hati kerana dirinya.
Aku masih mencari rantai tangan tersebut sehingga ibu juga terpaksa mencari. Aku hampir menangis. Sudah berkali-kali aku mencari rantai tangan itu di tempat yang sama namun tetap tidak ketemu. Akhirnya aku terpaksa menerima hakikat bahawa rantai tangan itu telah hilang. Hasrat ku untuk berjalan ke pekan pada pagi itu ku batalkan sahaja. Aku marah pada diriku kerana cuai menjaga rantai tangan itu.
Petang itu Hairi bertandang ke rumah ku. Kebetulan aku sedang menyapu daun-daun kering di hadapan rumah. Aku dan Hairi berbual sebentar. Tetapi aku lebih terkejut apabila dia mengunjukkan rantai tangan ku.
"Ya Allah..macam mana boleh ada pada awak ni?" aku amat terkejut sambil membelek rantai tangan itu.
"Mak kata dia jumpa rantai tangan ni atas lantai di rumah. Nasib baik ada nama. Kalau tak, dah lama saya gadai," balas Hairi berseloroh. Aku hanya tersenyum.
"Terima kasihlah. Rantai tangan ni penting sangat bagi saya," balas ku sambil terus memakainya di pergelangan tanganku.
"Kenapa?" tanya Hairi.
"Arwah ayah yang bagi. Rantai ni sajalah yang jadi kenangan saya pada arwah," balas ku sambil membetulkan tuala yang ku letak di atas kepala. Aku tidak sempat mencapai tudung di dalam bilik.
"Maaflah," jawab Hairi pendek.
"Tak ada apalah. Nasib baik jumpa. Terima kasih," balas ku.
"Saya balik dululah ya. Ada banyak hal yang nak diuruskan. Minggu depan saya dah nak berangkat ke Australia," balas Hairi sambil tersenyum kepada ku. Lantas dia terus berlalu.

# # #

Sudah tujuh tahun berlalu. Aku dan Hairi tidak lagi bersua muka. Cuma sesekali kami berborak di internet. Aku dan Hairi masing-masing sibuk bekerja. Kata Hairi dia belum mahu pulang ke Malaysia. Dia seronok bekerja di sana. Katanya lagi dia akan mengirim hadiah besar dan kejutan yang akan mengubah hidupku. Aku hanya tersenyum sendiri mendengar. Hadiah apa agaknya.

Entah mengapa hari ini aku tidak sedap hati. Semasa bekerja tadi juga fikiranku merewang entah ke mana. Semua kerja ku tidak menjadi. Seperti ada perkara buruk yang akan terjadi. Namun ku buang prasangka itu jauh-jauh. Mungkin disebabkan aku terlalu sibuk dengan kerja membuatkan aku merasa begitu.
Keesokan pagi aku mendapat panggilan daripada ibu. Hati ku berdebar-debar. Ibu tidak pernah menghubungiku pada waktu pagi begini. Bukan dia tidak tahu yang aku bekerja pagi-pagi begini. Namun berita yang dikhabarkan ibu amat mengejutkan ku. Lemah lututku mendengarnya. Pada waktu itu juga aku bergegas pulang ke kampung. Aku terus mengambil cuti kecemasan tiga hari.
Sungguh aku tak percaya! Hairi telah ditimpa kemalangan jalan raya semasa di Australia. Yang paling aku kasihankan ialah Makcik Jaharah. Hairilah satu-satunya anaknya. Pak cik Murad pula terpaksa menenangkan Makcik Jaharah yang hampir gila. Tidak sempat aku mahu berbual panjang dengan dia, dia sudah pergi meninggalkan ku. Dia jugalah sahabat yang paling baik dengan ku semasa kecil. Mana mungkin aku akan lupakan Hairi begitu saja.
Semasa jenazah Hairi mahu dikebumikan Makcik Jaharah meraung-raung. Aku dan ibu terpaksa menenangkannya. Aku menumpahkan air mata melihat keadaan Makcik Jaharah itu. Mungkin Makcik Jaharah terlampau terkejut kerana Hairi pergi tanpa pesan.
Keesokannya Makcik Jaharah demam panas semasa aku dan ibu datang melawatnya. Badannya menggigil-gigil. Wajahnya pucat. Dalam pada itu dia sempat menghulurkan sebuah kotak berbaldu merah kepadaku. Lalu aku terus membuka kotak itu. Sebentuk cincin emas bertakhta berlian elok terletak di dalamnya. Aku memandang Makcik Jaharah dengan penuh tanda tanya.
"Hairi minta makcik pinang Ila. Dia ada cakap pada makcik yang dia nak balik Malaysia bulan depan. Ila simpan sajalah cincin tu. Tak ada maknanya lagi makcik simpan," balas Makcik Jaharah tenang. Dia sudah dapat menerima hakikat tentang pemergian Hairi.
Hairi mahu pulang ke Malaysia bulan hadapan? Maknanya Hairi.... Jantungku seperti berhenti berdegup. Tanganku menggeletar. Badanku tiba-tiba terasa panas. Hairi mahu meminangku? Ya Allah! Tiba-tiba pandangan ku gelap.
posted by Penulisan2u @ 6:13 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
10 Comments:
  • At 22/12/08 10:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam

    gud ending..

    ~freze~

     

  • At 22/12/08 11:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    really sad namun takdir tuhan penentu segalanya. good job n good story too. i touched. huhuhu.....

     

  • At 24/12/08 1:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Best cite ni..
    sad ending..
    Saya suka..

     

  • At 24/12/08 8:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedey woo..huhu
    tp, kita mmg xbley lawan tkdir tuhan..
    kesian kt ila..
    congrate to writer

    salam,
    Ara Ariani

     

  • At 24/12/08 8:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    assalamualaikum,
    salam ukhuwah,

    good ending..mmg sedih sbb hajat Hairi x kesampaian..sy suke cerita ni..bleh jadi pengajaran buat hamba Allah d dunia ini tok terima takdir Allah..atau lbh d kenali lg dgn qada n qada' Allah..terima jelah yg jodoh x de..ok sampai d c-ni saje komen sy..

    (: peace & smile always :)

    wassalam

    puteri nor alya diana

     

  • At 25/12/08 2:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waa...sedeynyer...
    tp bez r citer niey...
    ehmm...gud ending..
    congratz to da writer..
    huhu *_~

     

  • At 26/12/08 1:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    taktau nak komen aper.

     

  • At 27/12/08 6:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hhhmmmm terkesimaaaaa

     

  • At 5/1/09 5:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    knape endingnya sedih sangat? tak bestlah....

     

  • At 23/2/09 4:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    asyik2 mati asyik2 mati......x best la ending selalu mcm nie....hish

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group