BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, November 19, 2008
Cerpen : Bahagia Bukan Milikku
Nama Pena : Hazlina

Suasana pagi yang nyaman membuatkan aku terleka sebentar memandang panaroma yang indah terbentang di hadapanku.Aingin yang sepoi-sepoi bahasa menjamah wajahku dan terus hilang.Lantas aku menyelak rambut yang jatuh terjuntai di hadapan dek angina tadi.
"Tara.." panggilan Mak Piah disambutku dengan senyuman manis.Lantas aku bangun dan menyalami orang tua itu.Seribu kelegaan jelas terpancar pada wajah tua yang sudah dimamah usia.
"Syukur Tara dah pulang..Mak Piah ingat Tara masih marahkan Iqbal lagi..!" tutur Mak Piah lancer.Dia menuju ke arahku dan menghadiahkan sebuah pelukan mesra.Aku segera membalas dan senyum kembali.
"Iqbal kamu ada di atas.Pergilah tengok, tapi tolong jangan gaduh lagi ya!" pinta Mak Piah.Hatiku dirundung rasa bersalah dan sedih dengan permintaan Mak Piah.
"Jangan Mak Piah risau..Tara akan cuba bertolak ansur dengan Abang Iqbal.Dia kan suami Tara" ujarku sekadar menyedapkan hati Mak Piah.Mak Piah tersenyum dan terus ke dapur.Aku melangkah longlai masuk ke bilikku.Iqbal kelihatan sedang bersiap-siap mahu ke pejabat.Aku lantas menyalami tangan lelaki itu.
"Ingatkan tak nak balik dah.." sindir Iqbal kasar.Aku tersentak tetapi lantas tersenyum sendirian.
"Mana mungkin Tara menrajuk dengan suami sendiri lama-lama..Berdosa!Iqbal masih marahkan Tara?"
Iqbal berdiam diri.Dicapai beg bimbitnya dan lantas keluar dari bilk.Aku agak tersinggung dengan tindakan Iqbal.


"Kak Tara..Gaduh lagi ker?"
Aku lantas menggeleng kepala.Malas untuk membicarakan masalah rumahtangga dengan orang lain walaupun dengan adik ipar sendiri.
"Baguslah..Tak baik gaduh-gaduh lama.." ujar Imtias sambil tersenyum penuh makna.
"Ada-ada aja kamu Im..Eh, abang kamu dah balik.Kak masuk bilik dulu ya" lantas aku mengorak langkah masuk ke kamar.Tak lama kemudian Iqbal menyusul.
"Abang..Maafkan Tara ya" pohon aku perlahan.Iqbal masih lagi membisu seribu bahasa.Dia berpewatakan seperti aku tidak wujud.
"Abang..Tara tahu Tara silap..Jangan marah lagi"
Iqbal terus ke katil dan membaringkan tubuh.Dari pengamatan aku, Iqbal kelihatan sungguh lesu sekali.Aku mendekat diri duduk di samping Iqbal.
"Abang..Jangan macam nie..Tara risau!"
"Apa yang nak dirisaukan?Tara kan sekarang senang hati?" sindir Iqbal lagi.Aku tertunduk memandang lantai.
"Abang tak pernah angkat tangan kat Tara..Malam tue abang pukul Tara..Sebab tue Tara pergi rumah mak dan ayah" sedu Tara mula kedengaran.Dia berharap dapat memancing Iqbal dengan air matanya.Tenyata berjaya!
"Abang tak ada hak ke nak pukul Tara?" soal Iqbal.Bahu aku lantas dipaut dan dipeluk.
"Ada..Tapi malam tue abang pukul kuat sangat!"
"Okey, abang mintak maaf..Tapi malam tue abang tension then Tara dah mula tanya soalan merepek.Tara syak abang ada hubungan dengan perempuan lain ya?"
Aku lantas mengangguk kepala.Memang benar.Kelewatan Iqbal pada malam itu lantas mengundang syak padaku.Apatah lagi telefon bimbitnya dimatikan.
"Abang jangan pukul Tara lagi..Tara ingat abang tak sayang Tara" omel Tara.Iqbal tersenyum dan lantas menghadiahkan kucupan ke dahi Tara.
"Okey..Abang janji.Tara jangan pulak buat perangai dan lagi satu, kalau kita gaduh jangan nak pandai-pandai lari rumah mak dengan ayah Tara tau!" Iqbal lantas mengenakan syarat.Aku lantas tersenyum tanda setuju.



Kelihatan Mak Piah sedang mencuci pinggan di dapur.Aku lantas mengorak langkah untuk sama membantu ibu mertuaku.Imtias pula kelihatan kusyuk makan nasi lemak yang kelihatan masih lagi hangat.Terliur dibuatnya!
"Selamat pagi, kak!" sapa Imtias sambil menyuapkan nasi ke dalam mulut.
"Selamat pagi..Hurm mana adik kamu Nathalia?" soalku hairan melihat Imtias bersarapan seorang diri..Selalunya Imliyana yang akan turut sama bersarapan.
"Thalia kata dia ada kerja kursus dengan kawan.So pagi pagi-pagi lagi dia dah pergi.." jawab Imtias sambil menyendok lagi nasi ke piring.
"Amboi selera nampak makan..Nanti badan naik sapa yang nak kat Im.." tegur aku mesra.
"Alah adik kak Tania kan ada..Rekomen lah kat Im.." ujar Imtias nakal.Aku agak terkejut dengan kata-kata Imtias sebentar tadi.
"Owh ada hati dengan Tania ya!Nanti kak kasi tau Abang Iqbal kamu.." ugutku.Imtias mula gelabah.
"Jangan kak!Bahaya..."
Aku tergelak kecil dan terus menemui Mak Piah.Bau sambal nasi lemak menusuk rongga hidungku.Nafsu untuk makan terus membuak.Mana tidaknya, masakan Mak Piah mana ada tandingannya, lebih-lebih lagi kalau dibuat ikan masak cili api.Boleh tambah berpinggan-pinggan.
"Tara nak makan..?" tanya Mak Piah sambil menyenduk nasi ke pinggan.
"Apa Mak Pah tanya macam nie..Tara nak lah.Mana boleh tak makan, rugi nanti" seloroh aku sambil menyambut pinggan yang sudah diisi dengan sambal dan ikan bilis goreng.Telur rebus pun ada!
"Iqbal dah bangun ke?Tak kerja ke?" tanya Mak Piah lagi.
"Mak Piah, hari nie hari minggu.Cuti lah.Dia tengah tidur lagi, katanya letih sangat" jawabku.
"Fikiran dia kerja jer..Isteri kat rumah tak dihiraukan.Tak tahu Mak Piah nak kata apa lagi"
Aku hanya tersenyum.Kata-kata Mak Piah ada benarnya juga.Iqbal asyik memikirkan kerja sahaja dan masalah rumah diserahkan bulat-bulat kepada Mak Piah.Mahu ditegur takut kena marah pula.Iqbal nie pantang ditegur.Tapi Iqbal nie anak mak, sayang Mak Piah melebihi segalanya.Iya lah, sejak kecil ayahnya sudah meninggal, so Mak Piah lah segalanya.Kasihan!


Aku mengorak langkah secepat yang mungkin menuju ke kedai itu.Baju yang aku tempah mungkin sudah siap.Tak sabar rasanya nak menggayakannya hadapan Iqbal nanti.Mesti Iqbal suka kerana warna yang aku pilih adalah hitam, warna favourite Oqbal.
"Cik, baju yang saya tempah dah siap ker?" tanya aku pantas apabila sampai ke kaunter.
"Ini Puan Tara Elyana ke..?" soal pekerja itu ramah.Aku lantas mengangguk dan menghadiahkan seukir senyuman.
"Owh, baju Puan sudah siap.Sekejap yea!" pekerja itu lantas menghilangkan diri di sebalik bilik bersebelahan kaunter dan muncul beberapa minit kemudian dengan beg plastik.
"Semuanya RM 1,000.."
Aku lantas menyerahkan wang dan terus mengambil pakaian tersebut.Hati aku girang kerana baju ini sudah lama aku idamkan.Iqbal pasti suka!Sedang aku berjalan, aku terlanggar dengan satu tubuh yang agak besar.Hampir-hampir sahaja aku terjelupuk jatuh ke lantai.Mujur aku berjaya mengimbangi badanku yang agak kurus.
"Eh, tak nampak ker..?" jerkahku tanpa memandang wajah pemuda dihadapanku.
"Maaf..maaf.Saya tak sengaja!Saya tengah rushing nie" balas pemuda dengan nada sedikit kesal.
"Rushing pun jangan sampai nak langgar orang" balasku sambil mengorak langkah pergi.
"Cik...." panggil pemuda itu lagi.Aku dengan malas menoleh muka dan mencebik ke arahnya.
"Soory!"
"Iya lah...Jalan tengok depan" balasku terus berjalan.Bahu aku terasa lenguh sedikit kerana badan lelaki itu agak sasa dan berotot.Mungkin ahli angkat berat kot!


"Abang cantik tak...?" soalku sejurus Iqbal masuk ke bilik.Dia memandang aku dari atas sehingga ke bawah.
"Berapa ringgit?!" soal Iqbal kasar.Aku kaget dan terkejut dengan pertanyaan yang agak marah dan kasar.Beg bimbitnya dihempas ke katil dan lantas membuka tali lehernya.
"Abang tanya berapa ringgit!" soal Iqbal lagi.
"Seribu jer..Tapi abang ini kan colour favourite abang!" ujar aku mengumpan Iqbal agar gelodak marahnya reda.Takut aku berhadapan dengan Iqbal kalau dia mula marah.
"Awak nak habiskan duit saya ker?Tak ada benda lain nak beli?"
"Tapi Tara suka baju nie.Dah lama Tara idamkan baju macam nie..Kenapa dengan abang?"
Iqbal merengus kasar dan duduk di atas katil.Mata meliar ke seluruh bilik dengan pandangan yang tajam.
"Abang.." panggilku manja.Aku lantas mengorak langkah ke arah Iqbal dan membelai belakangnnya dengan harapan marahnya reda.Tapi tanganku ditempis kasar.
"Auch..Abang!" marahku sambil mengusap tangan yang kesakitan.
"Awak jangan nak berlagak baik kat sini..Baju nie membazir tahu tak.." ujar Iqbal sambil melemparkan baju tersebut ke tepi.Habis berselerak baju dan kain yang masih berbau harum.Aku benar tidak menjangka yang Iqbal akan bersikap dingin sebegini.
"Kenapa nie abang?Ada masalah ker?"
Jawapanku tidak dibalas tetapi Iqbal bangun dan menguti baju itu dan terus keluar dari bilik.Panggilan aku tidak dihirau olehnya.Aku terkedu sebentar.Diurut dadaku perlahan.Aku benar-benar tidak menjangka akan berlaku perkara sebegini.
"Kenapa Tara?Iqbal kenapa?" soal Mak Piah bertalu-talu.Aku lantas menghaburkan tangisan dan mendakap tubuh Mak Piah.Mak Piah seperti mengerti membelai rambutku perlahan.
"Mak Piah...Tara tak tahu kenapa Abang Iqbal jadi macam nie!" jawabku perlahan tetapi seduku agak kuat.
"Dia tadi bawak beg plastik keluar.Apa isinya?"
"Itu baju Tara..Tara baru hari ini pergi ambik kat butik.Tara tunjuk kat Abang Iqbal tapi dia marah-marah dan terus keluar.." jawabku jujur.Tubuh Mak Piah masih lagi kupeluk erat.
"Kejap lagi baik lah tue..Jangan menangis..Pergi tidur ya sayang!" pujuk Mak Piah segera membaringkan tubuhku ke atas katil.Aku akur dan cuba untuk tidur tapi tidak berjaya.Fikiran aku masih lagi tentang Iqbal yang entah menghilang ke mana.



"Zafran you jangan nak tipu I!You dah janji akan bertanggungjawab!" marah Thalia sambil menumbuk dada-dada Zafran berkali-kali.
"Yeah I know honey!Tapi mak I tak bagi I menikah sekarang..U gugur sajalah kandungan tue, lagipun kita masih muda lagi!" mudah sahaja Zafran menutur kata.Nathalia lantas terjelupuk ke tanah.Lelaki semuanya sama!
"You said you’ll take the responsibility!" ujar Nathalia sambil menangis teresak-esak.Dia sudah terpedaya dengan rayu pujuk Zafran sampai dia lupa diri dan menyerahkan harga dirinya kepada buaya seperti Zafran!
"I know!I had said...Tapi kita masih lagi kuliah"
"You nak suruh I buat apa?Gugurkan kandungan?Gila!I tak nak tambah dosa lagi" ujar Thalia yang masih lagi mengharapkan belas kasihan Zafran.
"Then you nak I buat apa?Jadi ayah kepada bayi nie..?No way!I wont do that..Thalia, I akan tanggung semua belanja doktor..Kita gugur, okey?" Zafran memujuk.Hatinya berharap agar Nathalia bersetuju.Mana mungkin dia akan menikah dengan gadis seperti Nathalia yang masih lagi mentah!
"Dosa, Zafran..Kita dah buat dosa..You nak tambah lagi ker?"
"Lebih baik daripada lahirkan anak luar nikah kan?Nanti dia yang susah dapat gelaran anak luar nikah!" sengaja perkataan luar nikah ditekankan oleh Zafran.Nathalia terdiam.Kata-kata Zafran adan benarnya juga.Anak luar nikah??
"Okey!Tapi you janji tak akan tinggalkan I?" usul Nathalia lagi.Zafran mengangguk lemah dan menarik tangan Nathalia untuk ke hospital swasta.Sejurus proses pengguguran berlaku, Zafran meyerahkan wang sebanyak RM100 kepadanya.
"What this?"
"Jangan cari I lagi..Kita dah tak ada apa-apa!" balas Zafran terus lari meninggalkan Nathalia yang masih lagi terpingga-pingga.
"Zafran!" jerit Nathalia tapi hampa.Kesakitan akibat pengguguran masih lagi terasa.Air mata mengalir laju.Zafran sanggup kau buat aku macam nie??Sanggupnya!!

Sudah seminggu Iqbal tidak pulang ke rumah.Telefon bimbit dimatikan.Hati aku mula risau dan mula memikirkan yang bukan.Suasana rumah juga sudah berubah.Imtias berkurung di bilik setelah puas mencari si abang manakala Nathalia sering mendiamkan diri dan tidak mahu bercakap dengan sesiapa.Kadang-kadang dia mengadu sakit perut.Mak Piah pula hanya mampu menitiskan air mata.
"Thalia..Kenapa dengan kau?Kak tengok muram jer?Kau risaukan abang kau ker?" tanya aku setelah melihat keadaan Nathalia yang semakin teruk.
"Abang kau akan pulang tak lanma lagi.Jangan risau!" pujuku lantas membelai rambut Nathalia yang semakin kusut.
Nathalia masih lagi membisu.Sesekali air matnya jatuh berguguran.Puas Mak Piah bertanya tapi tidak dijawab hanya mendiamkan diri.Sejak pulang dari kolej tempoh hari, Nathalia berubah.Tidak seceria sebelum ini.Mengurung diri dan membisu.Makan minum juga sudah tidak diambil peduli.
"Thalia ada masalah ker?Kongsi lah dengan kak!" pujukku lagi.Nathalia masih lagi dengan wajah muramnya.Kasihan aku melihatnya!
"Hidup Thalia dah tak ada maknanya kak..Tak akan ada yang nak terima Thalia lagi!" balas Nathalia lemah.Suaranya kelihatan sebak dan lantas sahaja air mata jatuh berguguran.
"Napa Thalia cakap macam tue..Thalia cantik, pandai dan pandai bergaya..Mesti ramai yang nak kat Thalia" ujarku sekadar menyedapkan hati Nathalia.
"Thalia dah tak suci!"
Aku terkejut.Apa gadis nie merepek?Tak suci..Nathalia!
"Thalia!Sedar tak apa yang Thalia cakap nie?!" marah aku dan lantas menggoncangkan tubuh Nathalia yang sedia lemah.Tanpa aku sedari perbualan kami didengari oleh Mak Piah.Dia lantas menuju ke Nathalia.
"Thalia!Kamu cakap apa nie..?" Wajah Mak Piah mula berubah panik.Dia takut anaknya akan mengambil jalan yang terpesong dan salah.
"Mak!!Thalia dah tak suci..Zafran tipu Thalia!" ujar Nathalia lantas menghamburkan satu tangisan yang agak kuat.Mak Piah terjelupuk jatuh ke lantai.Ditepuk dahinya berkali-kali dan menyalahkan dirinya atas apa yang telah berlaku.Imtias yang sedari tadi di dalam bilik lantas keluar apabila terdengar kekecohan.
"Napa nie kak?Mak.."Imtias lantas menuju ke arah Mak Piah masih lagi terduduk di lantai.
"Adik kamu Im..Dah tak suci!" ujar Mak Piah perlahan.Bahu Imtias dijadikan tempat untuk bertahan..Dia sudah tidak sanggup berhadapan dengan keadaan sebegini.Imtias terkejut mendengar apa yang diberitahu oleh si emak.
"Thalia..Apa nie?Kau buat dosa dengan sapa nie?" tengking Imtias.Aku terkejut melihat kemarahan Imtias yang tak pernah sebegini.Mungkin kasih seorang abang membuatnya hilang kawalan.
"Zafran bang..Dia tipu Thalia.." esak Nathalia lagi.
"Kau mengandung Thalia?" cepat-cepat aku menyoal.
"Zafran suruh gugurkan.Thalia ikut jer sebab dia janji tak kan tinggal Thali.Tapi lepas tue dia hilangkan diri..."
Pang!!!Satu tamparan hinggap ke pipi Nathalia.
"Kau nie memang anak yang tak sedar diri.Sanggup kau buat macam nie..Kau gugurkan bayi tue?Mak menyesal lahirkan kau!" marah Mak Piah lantas terus masuk ke bilik dan menguncikan diri.Nathalia mengejar dari belakang tapi kesakitan akibat penguguran menghalangnya untuk bergerak cepat.
"Mak, maafkan Thalia!"


Keadaan rumah semakin kelam dan hilang serinya.Mak Piah masih lagi mengurungkan diri dalam bilik.Nathalia pula sudah beberapa hari menghilangkan diri.Aku bercadang untuk membuat laporan polis tapi dihalang oleh Imtias.Katanya Nathalia akan muncul tak lama lagi.Iqbal juga tdak menunjukan batang hidungnya.
"Mak Piah..Makan sikit, nanti sakit!"
"Nafsu Mak Piah dah mati..Mak Piah tak sangka Thalia akan bertindak sebegini" ujar Mak Piah sebak.Hati tuanya sudah tidak mampu menerima kejutan lagi.
"Mak Piah, anak muda memang macam nie.Selalu tersasar ke landasan yang salah, sekarang nasi dah jadi bubur"
Mak Piah diam.Matanya hanya memandang dinding dan kipas yang sedang ligat berpusing.Bunyi loceng rumah mengejutkan aku.Aku lantas keluar dan terkejut menerima kehadiaran orang yang tidak disangkakan.Polis!
"Adakah ini rumah Encik Iqbal..?" tanya seorang polis yang agak berusia tapi masih lagi segak.Aku lantas mengangguk tanda mengatakan jangkaan mereka betul.
"Saya Encik Zulkefly.Encik Iqbal ditimpa kemalangan bersama isteri dia di Jalan Bayan Lepas" lantas Encik Zulkefly bersuara.Aku terkejut bukan kepalang.Iqbal kemalanngan.
"Tapi saya isterinya!" jawab aku untuk membetulkan kesilapan.
"Tapi mengikut kenyataan Encik Iqbal baru sahaja melangsungkan perkahwinan dan dia kini di hospital Pantai Mutiara bersama isterinya"
Aku terduduk!Iqbal kahwin satu lagi??Sanggup Iqbal menduakan kasihnya yang tak pernah berbelah bahagi.Kasih yang dihulur olehnya jujur dan ikhlas.


Tubuh di hadapan ku ditatap dengan penuh rasa kecewa.Wayar-wayar yang bersambungan langsung tidak membuahkan rasa kasihan.Yang ada hanyalah rasa benci yang membuak.
"Tara.." lamunan aku mati seperti perasaan yang mati sedari tahu yang Iqbal telah kahwin satu lagi.
"Sanggup abang buat Tara macam nie...Pedih!" lantas aku bersuara.Tadi sewaktu aku melawat isteri Iqbal yang satu lagi, hatiku bagaikan dirobek-robek.Mana mungkin aku tidak merasa sedih apabila melihat baju yang aku beli dengan rasa riang tersarung pada tubuh wanita yang aku sendiri tidak kenal.Baju itu sudah penuh dengan darah.
"Maafkan abang..Abang sayang Tara, begitu juga dengan Umairah!"
"Stop the nonsence, abang!Tara tak suka dimadukan.Abang kena ceraikan Tara!" ujarku lantas keluar dari wad.Mak Piah kelihatan tersedu-sedan di luar.Mak dan ayah aku muncul dua minit kemudian.
"Sayang apa dah jadi?" Dato Kamal bertanya lantas.Sebelahnya Datin Mirani juga mengangguk tanda ingin menanya soalan yang sama.
"Abang Iqbal kahwin satu lagi, ayah..Tara tak diberitahunya!"
"Apa?Iqbal kahwin satu lagi?" Datin Mirani bertanya lagi dengan nada terkejut.Wajah Mak Piah lantas dipandangnya tapi riak wajah yang ditunjukan oleh wanita tua itu mengundang rasa simpati kepada dirinya itu.Tidak sanggup rasanya untuk memarahi atas tindakan anaknya itu.
"Ayah..Tara mintak cerai dengan Abang Iqbal!"
Ayah lantas menoleh dan memberi reaksi kurang setuju dengan tindakanku.Tapi derita yang ditanggung hanya aku sahaja yang tahu.Aku tidak rela bermadu kasih dengan wanita lain.Aku tidak rela!Bahkan sejak kecil lagi aku tidak suka berkongsi barang mainan dengan kanak-kanak lain.Tabiat ini memang sukar ditegah lagi.
"Tara..Fikir baik-baik.Jangan nanti baru kamu nak menyesal" Dato Kamal lantas menasihati anak tunggalnya itu.
"Tara akan rasa menyesal kalau tak bercerai dengan Abang Iqbal!" ujar aku lalu pergi.Ayah dan ibu hanya memandang dengan rasa simpati, kerana mereka juga tidak mampu berbuat apa-apa lagi.
"Maafkan saya, Datuk dan Datin..Iqbal benar-benar mengecewakan saya" tiba-tiba Mak Piah bersuara.Suaranya agak serak dan sebak.Air mata yang masih bersisa dilap menggunakan hujung selendang.
"Ini bukan salah Mak Piah..Iqbal yang salah.Dia terlalu terburu-buru" Datin Mirani menjawab ringkas.Bahu Mak Piah diusapnya lembut.
"Saya tak tahu mendidik anak saya" Mak Piah sekali lagi menyalahkan dirinya atas apa yang telah berlaku.Dato Kamal hanya mampu melihat sahaja tetapi hatinya benar-benar kecewa dengan apa yang telah berlaku pada kehidupan puteri tunggal yang disayanginya.



Kini sudah hampir 3 bulan aku menjalani hidup sebagai janda.Gelaran yang amat sukar untuk diterima.Iqbal sudah memulakan kehidupannya yang serba baru bersama isteri baru.Aku hanya mampu merenung masa depan yang pasti kelam.Kehidupan perkahwinan yang diharapkan berkekalan akhirnya kecundang kerana orang ketiga.Telefon bimbit yang berbunyi mematikan lamunan aku yang agak singkat.
"Hello...!"
"Tara..Ini Mak Piah" suara wanita tua ini kelihatan sedang menangis.
"Tara sihat.Kenapa Mak Piah..Apa yang dah jadi?Kenapa suara Mak Piah lain?" tanya aku bertalu-talu.
"Thalia.." singkat sahaja jawapan dari Mak Piah.Baru sedar sudah mencecah 3 bulan juga Nathalia menghilangkan diri.Laporan kepada pihak polis juga sudah dibuat tetapi masih gagal dikesan.Zafran melepaskan tangan begitu sahaja dengan mengatakan bahawa sudah lebih 3 bulan mereka tidak ketemu bahkan juga mengatakan yang dia dengan Nathalia sudah pun putus.
"Kenapa dengan Thalia?Dah jumpa?"
"Dia mati!......" Mak Piah segera menghamburkan tangisan yang kuat.Aku agak terkejut dengan berita yang dibawa oleh Mak Piah.Nathalia mati?Kenapa?Bermacam persoalan singgah ke benakku yang sedia kusut.
"Macam mana?"
"Zafran..Dia bunuh..Mayat Thalia dibuang dalam tangki najis, Tara..Mak Piah sedih mengenangkan penderitaan arwah sebelum pergi" sekali lagi esakan Mak Piah kedengaran.Hatiku tak habis-habis menyumpah Zafran.Tegar sekali dia melakukan perkara sebegini dengan Nathalia, gadis yang benar-benar tulus mencintainya.
"Mak Piah jangan sedih.Allah pasti akan membalas perbuatan Zafran.Kalau bukan di dunia tapi di akhirat Zafran tidak akan terlepas.." ujarku lagi.Hatiku juga sebak yang amat mengenangkan pemergian Nathalia yang penuh dengan tragis.Nathalia dahulu memang agak rapat dengannya memandangkan dia satu-satunya naka tunggal perempuan dalam keluarga mereka.Selain dirinya Imtias juga merupakan tempat dia meluahkan perasaannya memandang Iqbal merupakan orang yang gaka tegas dan tidak terlalu rapat dengan Nathalia.
"Mak Piah sekejap lagi Tara pergi sana.." akhirnya aku memutuskan untuk ke sana biarpun luka lama masih lagi terasa pedih.Apatah lagi akan berhadapan dengan Iqbal dan isteri barunya.

Aku agak kaget melihat orang ramai yang mengerumuni rumah Mak Piah.Esakan orang ramai juga menjadi halwa telingaku.Aku lantas mengorak langkah masuk ke dalam rumah dan duduk di samping Mak Piah yang masih lagi tersedu-sedan.
"Mak Piah..." panggilku lembut.Orang tua itu lantas menoleh dan mendakapku kemas.Aku juga turut sama membalas dakapannya.
"Tara datang juga akhirnya..Tara Mak Piah sedih!"
"Jangan menangisi orang yang dah pergi..Berdosa!" jawabku lagi sambil membelai belakang badan Mak Piah supaya meresa lebih tenang.Namun gagal kerana Mak Piah masih lagi dengan tangisnya.
"Sabar Mak Piah..Mana jenazah Nathalia?" tanya aku apabila melihat ruang tamu kosong.
"Dah dikebumikan..Kau tahu sendirikan dibuang dalam tangki najis..Sebab tue Mak Piah suruh kebumi cepat-cepat"
Hatiku melonjak rasa kesal apabila tidak dapat melihat wajah Nathalia buat kali terakhir.Imtias dari jauh kelihatan menangis juga,Hati lelakinya mungkin tidak sekuat Iqbal yang bersahaja.Isterinya hanya duduk bersebelahannya tanpa sebarang reaksi sedih.Aku lantas bangun dan menuju ke arah Imtias.
"Sabar Im..Kalau Im tak kuat macam mana Mak Piah nak mengharungi ini semua?.."
"Kak..Terima kasih kerana datang.Im tak boleh terima dengan keadaan Nathalia sebelum pergi!" jawab Imtias mengesat air matanya.
"Boleh kak tahu kenapa Zafran buat macam nie?" tanyaku ingin tahu perkara dengan lebih lanjut.Imtias mengambil nafas yang panjang sebelum bersuara.Sebelum itu satu keluhan juga dilepaskan olehnya.
"Dia kata Thalia sering ganggu dia.Thalia akan cari dia di kolej, rumah dan mana-mana sahaja dia pergi..Zafran merasa rimas, sebab tue dia terus hapuskan Thalia" jawab Imtias seringkas yang mungkin.
"InsyaAllah, semua akan berpihak pada kebenaran.Jangan risau!" pujukku lagi.


Kini sudah setahun pemergian Nathalia dah hampir setahun lebih jugak aku hidup bersendirian.Emak dan ayah sudah puas memujukku untuk menikah yang satu lagi tapi aku lantas menolak dengan alasan luka semalam masih lagi berdarah.Kini aku bekerja di sebuah syarikat pengiklanan berhampiran dengan Batu Maung.Ayah menawarkan aku posisi di syarikat tetapi aku enggang kerana tidak mahu hidup bersangku paut dengan syarikat walaupun aku akur selepas pemergian ayah nanti pasti aku yang terpaksa menjalankan segala urusan syarikat.
"Tara, file semalam dah habis edit ker?Besok nak kena siar dah..?" tanya Nadia selaku Ketua Editor tempatku bekerja.Lamunan yang jauh terhenti dan soalan Nadia dijawabku dengan sengihan dahulu.
"Sudah..Sekarang file tue ada kat Delya.Dia kata nak fotostat buat simpanan syarikat" jawabku sambil mata memandang ke arah komputer melihat jenis-jenis file yang masih belum lagi siap.
"Okey, aku pergi ambik kat dia.Oit, dengar kata ada orang baru masuk company kita..Dia akan ganti bos kita yang nak pergi Hawai..Tadi aku terserempak dengan dia.Handsome doh!Pergilah ngorat!" sakat Nadia sambil tersengih.
"Aik nak suruh perigi cari timba ke?Tak malu ker?" aku pula menyoal Nadia kembali.Nadia merengus kasar tanda gurauan lalu bergerak pergi.Aku tersenyum sendiri sambil fikiran melayang ke Iqbal.Apa agaknya sedang dilakukan oleh bekas suaminya itu.Bahagiakah dia?!


Aku hairan apabila melihat kereta Iqbal tersadai di hadapn rumahku.Apa yang dah jadi?Mak Piah sakit ke?Atau ada sesuatu yang terjadi pada Imtias..Hatiku berkira-kira tentang alasan kedatangan Iqbal.
"Assalamualaikum!" ujarku sambil pergi menyalami mak dan ayah.
"Walaikumsalam.." jawab semua isi rumah.Iqbal memandangku dari atas hingga ke bawah sebelum tunduk kembali ke bawah.
"Apa hal Iqbal datang sini?Ada apa-apa masalah ker?" aku lantas bertanya.Mak dan ayah ternyata kurang senang dengan pertanyaan aku.Mereka menjeling ke arahku sebagai isyarat.
"Tara, Iqbal nak rujuk kembali!" ujar Datin Marini menggantikan Iqbal yang seolah-olah takut untuk berkata-kata.Aku terkejut besar dengan kata-kata emak.Aku mengerling sekilas ke arah Iqbal.Ternyata Iqbal terdiam sepi.
"Mana mungkin?Iqbal kan dah kahwin lain.." jawabku.
"Dia dah ceraikan isteri keduanya itu..Isteri kedua dia itu belum habis tempoh edah masa menikah dengan Iqbal.Oleh itu Iqbal mengambil keputusan untuk bercerai kerana tidak suka dikhianati.." ujar Dato Kamal bersahaja.Datin Miran juga begitu.
"Tak nak..Tara tak nak rujuk balik!" aku berkata agak tegas.Senang-senang melepaskan talak kini nak rujuk kembali.Apa Iqbal ingat aku nie boneka ke?Senang-senang nak diperbodohkan.
"Tara..Ayah nak kau terima lamaran ini.Kan suami kau dah insaf!" pujuk Dato Kamal.Aku melepaskan rengusan kasar.
"Bekas suami ayah..Iqbal bukan suami Tara lagi" pintas aku sambil menguis-nguis karpet yang dibeli dari turki itu.
"Tara bagi Iqbal peluang terakhir untuk betulkan kesilapan lalu.."Iqbal mula bersuara memohon simpati.Aku terkedu!


Mak Piah kelihatan di dapur menyediakan apa yang patut.Aku yang baru saja membersihkan rumah melepaskan lelah dengan duduk di sofa.Aku lantas mengelap peluh yang tepercik keluar.
"Penat nampak menantu Mak Piah nie.." Mak Piah menuju ke arahku dengan membawa segelas jus oren.Aku tersenyum.Kini aku kembali bergelar menantu kepada Mak Piah dan isteri kepada Iqbal buat kali kedua.Penerimaan lamaran ini lebih kepada simpati kepada Iqbal yang sering kali merayu kepadanya.
"Tak lah penat sangat.." jawabku ringkas.
"Orang mengandung memang kena banyak bekerja..Baru senang nak bersalin" Mak Piah mula berceramah.Bunyi telefon menganggu perbualan kami berdua.Aku lantas bangun dan menyambut telefon.
"Apa!" aku menjerit terkejut apabila mendengar kata-kata dari corong telefon.Mak Piah terkejut dan selepas itu aku tidak tahu apa yang terjadi.
Hampir 5 jam lamanya aku pengsan sebelum sedar lewat malam semalam.Semalam mencatat kenangan paling pahit dalam hidupku.Aku bagaikan hilang segala-galanya dalam sekelip mata dan pantas sekali.Sekarang aku hanya mampu berdoa untuk kesejahteraan dua insan yang aku sayangi.
"Mak Piah, kenapa cepat sangat mereka pergi.." ujarku dengan nada sebak.
"Sabar Tara!Jangan diingatkan lagi tentang orang yang telah pergi" Mak Piah memujuk.
Aku kembali terkenang peristiwa dua hari yang lepas.Aku mendapat panggilan yang Iqbal kemalangan dan meninggal di tempat kejadian.Aku jatuh pengsan!Gara-gara aku jatuh, aku keguguran..Iqbal pergi bersama anak yang dikandung olehku.Sedih memang amat sangat.Aku merasa kebahagian sudah tersurat bukan untukku.Kekecewaan dan derita sahaja mewarnai kehidupanku.Kesunyian ketika bergelar janda kembali menghambat kehidupanku..
posted by Penulisan2u @ 3:04 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
12 Comments:
  • At 19/11/08 10:27 PG, Blogger mieya ed0ya said…

    ala..
    x besh arh cter ney..
    ekeke..
    guwau aje!
    cter ney laen dr yg laen..
    sdey n gram glew..
    kal0 sy r..xkn 3me iqbal tuh.
    pnat2 wet kte beli bju 1000 hgt..sng2 bg isteri muda dye.
    ay0yoo..
    tp akhrnye iqbal m'nggl n tara k'ggurn..sdey jgak!

     

  • At 19/11/08 1:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni ok..tp pd sy klu dh name nyer cerita 2 biar la happy ending...sbb..dlm hdp x semua nya kan berakhir ngan kegembiraan, so klu cerita 2 biar la fantasi cket...hehhehe

     

  • At 19/11/08 11:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    urmm...
    umairah kawen ngn iqbal mase dlm edah lg?

    psl rujuk 2..
    rujuk 2 kn kalo org nk b'balik ngn wife/hsbnd die semasa dlm eddah.
    kalo dh setaun 2 bkn rujuk tp kawen.
    skdr m'beritahu..

    ***DR YG JAHIL

     

  • At 20/11/08 11:17 PG, Anonymous syusyu said…

    x bape nak bes ar...
    jalan cite klang kabot ar...
    banyak na watak...
    huhuhu....
    time bace pun nek pneng...

     

  • At 20/11/08 11:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besss..
    tp sdey giler...

     

  • At 20/11/08 12:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la juga tp pening sikit

     

  • At 20/11/08 5:51 PTG, Blogger AdAh said…

    cietr best giler tp sad ending ahh..
    kalo si iqbal 2 minta rujuk blk, gerenti sye tolak die..
    menyampah laki mcm 2..

     

  • At 21/11/08 12:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    urmmm ley thn la cte neh coz dye len dr yg len..npe wtak ramai sgt??agk pening la nk phm...but nway congrats 2 writer

     

  • At 22/11/08 5:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    benci la lelaki cam nie.cam abis manis sepah dibuang.dh la poligami x bg tau istri 1st.ish2


    -syeera-

     

  • At 26/11/08 4:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni best.. sedih macam kata dah jatuh di timpa tangga,tercium taik ayam pastu bau melekat lagi walaupun da cuci.

    sakit hati,geram je baca

    good job. keep it up!

     

  • At 31/12/08 2:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    apa motifnya cerita ni? saya tahu tajuknya 'bahagia bukan milikku' tapi sekurang-kurangnya bagilah satu pengajaran yang kita boleh ambil selepas dah habis baca... ye tak?

     

  • At 10/1/09 10:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pengajarannya :
    * seseorang yang mahu menikah harus menyelidik dhulu spa yg bkl d'nikahi, jangan cam iqbal..
    * jadi setia jgn cm iqbal khwin satu lagi tanpa pengetahuan isteri
    * setia seorang isteri..tara sanggup trima iqbal selepas apa yng suami dia wat kat dia..
    * brhati2 dgn janji lelaki, cntohnya tentang kisah nathalia..
    semua dah jadi bubur saat nathalia hamil sehingga dia ditemui mati..
    p/s: bukankah ini 1 pengajaran..ini menunjukan anda tidak menghayati cerita ini..
    kalau anda2 bnr menghayati anda akan mendpt bnyk pengajarannya..
    neway, thanx 4 the comment ya..really appreciate!
    ~hazlina~

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group