BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Oktober 08, 2008
Cerpen : Kiranya Ini Takdirku
zaharah awang
sitizaharahyusof@yahoo.com

Hari sudah pagi lagi.Mata ini seakan sudah mengerti akan waktu yang semakin berganjak.Jasad ini seakan sudah kalih akan tangungjawab yang semakin menggunung dari hari ke hari.Alhamdulillah.Aku masih diberi ruang di dunia ini.Masih lagi aku mampu menghela setiap nafas yang menghidupkan aku.Segera aku bangkit menuju ke bilik air menbersihkan diri dan berwudu". Selesai solat Subuh segeraku ke bilik Abang Lukman.Kosong. Katil masih lagi kemas seperti semalam. Air mata ini gugur lagi,betapa itu juga hati ini luluh.Remuk.
"Ibu...",terasa anak kecil itu menarik bajuku.Segera ku seka air mata ini dari kelihatan.
"Ye sayang..Anak ibu dah bangun?," inginku lontar jauh perasaan ini.Agar tidak kelihatan senduku di ruang mata nak kecil itu.
"Kakak dah bangun sayang? ",kurangkul anak itu dalam pelukanku.Erat.Seerat kasihku padanya.
"Belum, adik mengantuk lagi la ibu",rengeknya sambil menggeyeh matanya yang agak bulat.
"Tak boleh sayang, hari ni sekolah kan? Dah adik pegi mandi. Ibu nak kejutkan kakak",
"Kakak la mandi dulu",protes anak kecil itu.
"Tapi adik bangun dulu kan?Dah.Pegi mandi,"Sejurus itu adik menuju ke bilik air,walaupun dengan langkah yang lemah.Aku mengejutkan kakak.Lembut rambutnya kuusap.Sudah hampir dua tahun tanggungjawab ini kupikul.Aku bahagia sekali menjadi ibu kepada dua anak kecil ini walaupun pada mulanya, ku rasakan bagai satu permintaan yang amat berat.Masih lagi kuingat bagaimana pahit aku rasakan permintaan emak agar aku menjadi ibu pada kedua anak saudaraku ini. Lebih-lebih lagi pada waktu itu aku baru seminggu pulang setelah tamat memiliki ijazah di UK. Benci sekali aku pada emak waktu itu. Dia tak ubah sebagai pembunuh segala impianku selama ini. Namun aku tidak pernah juga lupa bagaimana kemarahan itu reda apabila pertama kali kakak memanggil aku ibu. Menitis air mata ini memikirkan bagaimana kakak kandungku tega membiarkan suami serta anak-anak ini hingga sanggup memilih jalan hidup yang tidak tentu arah tujuannya. Benar kata orang kemewahan mampu membuatkan orang yang kita kenal menjadi seseorang yang kita langsung tidak kenal malahan tidak kita mahu mengenalinya. Kenaikan pangkat sebagai Pengurus itu cukup membuatkan Kak Maria lupa akan tanggungjawabnya. Suami dan anak-anak dianggap beban dalam kariernya. Dia mahu bebas tanpa sebarang ikatan. Dek kerana tercabar keegoannya, Abang Lukman menceraikan Kak Maria. Tinggallah anak-anak yang tidak berdosa ini tanpa sokongan. Sekelip mata seakan keluarga ini runtuh. Demi Allah, aku kesian melihat anak-anak ini. Demi Allah betapa hati ini tersentuh melihat mata kakak merayu agar aku tidak meninggalkannya lagi. Hati mana yang tidak tersentuh dengan kondisi begini. Hati mana yang berperikemanuasian sanggup meninggalkan anak ini? Tidak. Aku tidak sekali sanggup. Lantas dengan relanya walaupun terpaksa aku menjadi ibu kepada kedua anak ini. Menjadi isteri Abang Lukman. Aku pasrah. Pasrah akan takdir yang telah tertulis untuk aku. Jika ini adalah jodoh aku, aku terima Ya Allah. Sedikit tidak aku mampu mengubahnya dan sedikit pun tidak aku mempersoalkannya. Alhamdulillah. Dari detik akad dilafazkan dari mulut Abang Lukman, dari itulah aku berusaha untuk menanam rasa cinta ini. Rasa kasih dan sayang. Rasa rindu. Hanya Kau yang tahu Ya Allah betapa perit usaha membina rasa ini dengan Abang Lukman yang seakan tidak mahu langsung menatap muka ini. Aku tidak mengerti adakah keputusanku yang bersetuju menjadi ibu kepada kedua anaknya menjadi suatu keputusan yang amat memyakitkannya. Dan demiMu Ya Allah tidak aku sekali menerima tanggungjawab ini atas sebab lain melainkan demi kebahagiaan kedua anak kecil ini.

"Ibu mana baju adik?" terlalu jauh aku mengelamun.
" Ni sayang,"segera ku menuju ke almari. Sepasang baju uniform sekolah kukeluarkan.
" Ibu turun bawah siapkan sarapan adik siap tau?," Ujarku seakan mengarah.

Pantas kaki ini menuju ke dapur. Kurang dari 20 minit pasti anak-anak itu akan siap menunggu di meja makan. Sejak menjadi ibu kepada kakak dan adik, inilah rutin hidupku. Soal karier sudah lama aku ketepikan. Aku mahu membesarkan mereka tanpa mereka merasa sedikit pun kurangnya kasih sayang ibu. Makan, pakai, menghantar mereka kesekolah malah mengajar mereka menyiapkan kerja rumah pun sepenuhnya aku lakukan. Hanya ini yang mampu aku lakukan untuk menunjukkan rasa kasih dan sayang aku pada mereka. Mungkin juga untuk menebus kesalahan Kak Maria.

"Ibu!!", suara kakak memecah sunyi di rumah.
"Ye sayang, napa?"
"Adik ni. Dia ambik color pencil kakak lagi". Segera ku matikan dapur dan menuju ke arah kedua anak kecil itu yang tidak lama lagi akan bergaduh.
"Adik napa amik kakak punya?,"soalku sambil memegang tangan adik.
"Kawan adik ambik adik punya,"ujarnya seakan mahu menangis.
"Napa dia amik lagi?"soalku lagi.
"Dia kata dia nak", jawabnya.Matanya seakan telah berkaca.
"Tak apalah.Kakak bagi adik pinjam dulu sementara ibu beli baru", putusku menenangkan keadaan.
"Pinjam lagi," Kakak seolah tidak berpuas hati.
"Adik ni selalu bagi barang kat kawan la ibu".
"Tak apalah. Nanti ibu tepon cikgu adik," aku tidak mahu meneruskan pertelingkahan ini berterusan. Adik terlalu lemah dalam mempertahankan haknya. Selalu dia tewas apabila kawan-kawannya meminta barang darinya. Hampir setiap bulan terpaksa aku membeli alat tulis baru untuknya dan setiap kali itu kakak akan berlagak seperti aku memarahi adik. Kadangkala aku tersenyum sendiri melihat telatah kakak. Hanya ini yang mampu memghiburkan hati ini. Apatah lagi mengenangkan Abang Lukman.

"Dah la, jom kita sarapan nanti lewat pulak,"segera ku capai beg sekolah adik dan memimpinnya ke menuruni tangga. Kakak mengekori aku dari belakang.
"Yea,yea, roti telur," kakak kesukaan. Sarapan kegemarannya.
Setelah bersarapan aku menghantar mereka ke sekolah. Sukar untuk dibayangkan bagaimana perasaan ini setiap kali kakak dan adik mencium tangan dan pipi ini setiap kali mereka ku hantar kesekolah. Sedih, bangga, gembira, bercampur baur.

Sudah 3 hari Abang Lukman tidak pulang ke rumah. Hati ini sudah seakan menguntum gembira apabila Abang Lukman sudah mahu berbual denganku, malah sudi menbawa kami keluar bersiar-siar. Gelak ketawanya semasa mandi bersama kakak di Bukit Merah masih terngiang ditelingaku. Percutian itulah merapatkan kami. Buat kali pertamanya, kami tidur sekatil bersama anak-anak. Bahagia sekali saat itu. Kurasakan doaku telah dimakbulkan. Harapanku pada hubungan ini makin membunga. Sesungguhnya perasaan cinta dan kasih itu terlalu indah. Dan sesungguhnya hanyaMu tahu Ya Allah betapa aku menyintai suamiku. Satu-satunya lelaki yang telah kuserah jiwa dan perasaan cinta ini. Itu adalah janjiku sejak aku sah menjadi isterinya. Masih hangat kucupannya di dahiku kurasakan. Kucupan yang cukup melenyapkan segala sendu yang terkurung selama ini. Betapa aku pada masa itu menitiskan air mata kegembiraan. Hangat tangannya menyeka airmata ini. Syukur Ya Allah. Alhamdulillah.

Tapi kegembiraan ini tidak lama. Kami dikejutkan dengan insiden yang menimpa Kak Maria. Kereta yang dipandunya terbabas. Kakak cedera teruk dikepala. Sarafnya banyak rosak. Abang Lukman cukup cemas di kala itu. Bergegas kami ke hospital. Abang Lukman menangis melihat kakak terbaring kaku. Tangisannya cukup meruntun hati ini. Betapa pedih melihatnya memeluk kakak. Aku tidak sanggup melihat keadaan itu. Berhari Abang Lukman tidak pulang. Dia menjadi penunggu setia kakak. Kerja dan anak-anak langsung tidak dipedulikan. Masih kuingat betapa payah untuk aku menjawab segala pertanyaan kakak dan adik menanyakan ayahnya. Setiap malam aku menelefonnya. Setiap kali itu dia meminta aku memahami keadaannya. Kataku aku faham. Namun pada hakikatnya kau sama sekali tidak faham ataupun secara tepatnya aku tidak pernah mahu untuk memahami.

Sebulan kakak di hospital. Akhirnya doctor benarkan kakak pulang. Ibu dan Ayah walaupun marah dengan sikap kakak dulu seolah-olah lupa akan kesalahan kakak. Kakak dijaga ibu dengan begitu baik. Malahan ibu meminta aku merahsiakan perkahwinan aku dengan Abang Lukman. Katanya Kak Maria tidak tahu akan hal ini dan sekiranya hal ini sampai di pengetahuan kakak mungkin akan menyebabkan kakak tertekan. Aku terpaksa memendam rasa lagi. Seribu protes membuku didada. Namun, aku berusaha memujuk hati ini. Aku percaya apabila kakak sembuh nanti semuanya akan menjadi seperti biasa. Insyaallah..

Permintaan kakak untuk melihat kakak dan adik cukup mengejutkan aku. Aku tidak sanggup melihat kakak dan adik dirampas kembali oleh ibu mereka. Walaupun kejam bunyinya. Bagaimana kalau kakak dan adik menerima ibu mereka kembali? Aku akan kehilangan mereka. Masyaallah...aku tidak sanggup. Mereka adalah segalanya pada aku. Mereka adalah nyawa aku. Namun aku tidak berupaya. Aku hanyalah ibu yang digalang ganti. Aku tidak berupaya mengubah hakikat itu. Mahu atau tidak aku terpaksa menurut.

Kakak dan adik ku bawa ke rumah ibu. Di sana Abang Lukman sudah sedia menanti. Sudah menjadi rutinnya. Balik dari kerja rumah emaklah hala tujunya. Menjaga kakak dan menemaninya dan hanya pulang kerumah kami setelah kakak tidur. Setibanya kami di rumah ibu, Kak Maria segera menuju ke arah kakak dan adik. Bersusah payah dia menolak kerusi rodanya mendapatkan adik. Adik dan kakak kelihatan kelu. Lantas aku menyuruh kakak dan adik menyalami ibu mereka. Mereka agak menolak pada mulanya. Puas aku memujuk, akhirnya mereka akur. Kurasakan kemenangan pada pihakku. Walaupun bunyinya memang kejam namun aku gembira dengan keadaan itu.

Kak Maria bersungguh mengucapkan terima kasih padaku kerana menjaga kakak dan adik. Katanya aku memang seorang ibu saudara yang baik. Saat dia menuturkan ayat itu kurasakan mahu ditampar mulutnya. Aku adalh ibu mereka. Bukan ibu saudara mereka. Aku cukup marah dengan ucapan kakak itu. Segera ku larikan diri. Aku lebih senang di dapur. Menolong Bibik memasak dari berada di dalam lingkungan mereka yang seakan mahu membunuh aku.

Masih segar dalam ingatan aku kejadian itu. Kak Maria bersungguh-sungguh mahu menyuapkan kakak dan adik makan. Namun, sedikit pun tidak mereka mahu membuka mulut. Kakak menolak pinggan ditangan Kak Maria. Sekali lagi aku rasakan kemenangan di pihak aku. Kakak dengan pantas berlari kearah aku dan mengatakan bahawa dia dan adik mahu aku menyuap mereka. Panggilan "ibu" dari kakak terhadap aku cukup membuatkan Kak Maria marah. Bersungguh-sungguh dia mengatakan bahawa aku bukan ibu kepada kakak dan adik. Disaat itulah laju kakak menuturkan bahawa aku pernah berkahwin dengan ayahnya. Kak Maria tidak percaya dan meminta kesahihan dari emak. Emak hanya mengangguk. Kak Maria seakan hilang akal menangis semahunya dan menjerit. Tanpa sempat ditahan kakak jatuh dari kerusi roda. Adik dan kakak cukup ketakutan waktu itu. Abang Lukman segera mengendong kakak dan bergegas menghantarnya ke hospital. Sudah tiga hari insiden itu berlaku. Hingga hari ini aku masih belum berkesempatan bercakap dengannya. Khabar kakak hanya aku perolehi dari emak yang melawat kakak setiap hari.

Tanpa aku sedari semua kerja dirumah yang menjadi saksi kepada pelbagai insiden suka duka dalam hidup aku telah selesai aku kerjakan. Jam sudah menunjukkan angka 12. sekejap lagi kakak dan adik akan pulang dari sekolah. Aku bergegas menyalin pakaian untuk menjemput kakak dan adik. Dikala itulah Abang Lukman muncul. Aku seakan terkejut.

"Abang da balik?", soalku sekadar berbasi-basi.
"Hmm..", ringkas jawapannya.
“Kakak macam mane?", sekadar ingin tahu walaupun kalau mengikut hati tidak sanggup untuk aku menyebut namanya pun.
"Macam tu lah, tapi doctor kata semakin pulih,"
"Abang nak makan?", risau aku melihat perubahan dirinya. Semakin cengkung.
"Tak. Terima Kasih.Nak tidur," ujarnya pendek.
"Nak Ina kejutkan pukul berapa?" aku seolah tidak mahu perbualan ini berhenti begitu saja. Aku mahu bertanyakan dirinya. Aku mahu menceritakan tentang anak-anak kami. Mahu Abang Lukman tahu bahawa kakak dan adik begitu merindukannya.
"Tak apa.Abang bangun sendiri." Aku kecewa dengan jawapan itu. Terasa diriku begitu jauh dengannya.
"Ina nak pergi ambik adik dan kakak." Aku tidak mahu berada disitu lagi. Terasa airmata ini mahu menitis.
"Okay," ujarnya samabil melangkah lesu mendaki tangga.
Ku percepatkan langkahku. Adik dan kakak mungkin sudah gusar menantikan aku di pagar sekolah.

Tepat jangkaan aku. Mereka terus meluru mendapatkan aku.
"Ayah dah balik ibu?" Soalan pertama kakak membuatkan aku faham betapa anak kecil itu rindukan ayahnya.
"Ye sayang, ayah dah balik. Tapi ayah nak rehat. Dia penat. Petang nanti baru kakak main dengan ayah ok?"
"Ayah da balik ibu?" Terpancar kegembiaan di wajahnya.
"Iya sayang," aku mengiakan lagi.
"Petang nanti kita ajak ayah pi taman nak tak adik?" Spontan idea itu muncul dibibir kakak.
"Nak!Nak!", adik kelihatan begitu teruja dengan cadangan itu.
"Okay.. tapi dengan syarat balik ni terus mandi, pastu makan, pastu solat, pastu tidur kejap. Bangun tu baru boleh kita pergi. Setuju?"
"Setuju!" serentak kakak dan adik menjawab.
Aku hanya tersenyum melihat mereka. Lancar kereta ku pandu menuju ke teratak kami.

Kakak dengan adik menurut setiap syarat yang aku tetapkan. Selesai menidurkan mereka, aku ke bilik Abang Lukman. Mahu memaklumkan kepadanya akan cadangan kakak. Kelihatan dia baru selesai menunaikan solat. Pintu bilik yang terbuka luas itu kuketuk.
"Abang…"aku memanggil lembut.
"Iya.Kenapa?" dia memalingkan mukanya mengadap aku.
Oh Tuhan aku rindukan wajah ini. Seakan mahu dirangkulnya erat. Mahu dia tahu betapa aku merinduinya.
"Ina... ,"panggilan itu menyedarkan aku.
"Kakak dan adik nak ajak abang ke taman petang ni,"lancar ayat itu keluar dari mulutku.
"Abang nak ke rumah mak, dah janji dengan Kak Maria," perlahan dituturkannya tapi jelas dipendengaranku.
"Tapi Ina dah cakap dengan kakak dan adik boleh," aku seakan merayu.
Tolonglah abang. Untuk kali ini. Tolong utamakan kami dari Kak Maria. Mahu saja ayat ini ku lontarkan padanya. Biar dia tahu bahawa dia sudah terlalu jauh meninggalkan kami.
"Tak boleh. Maaf. Cakap dengan kakak dan adik abang ada kerja," uajarnya sambil mengalih pandangannya membelakangi aku.
"Okay...," aku tidak mahu berbicara lagi dengannya. Cukuplah. Jawapan tadi sudah membunuh separuh dari semangatku. Kuatur langkah ke kamarku. Kuhembur segala kesedihan yang terbuku di katil. Aku tidak kuat lagi Ya Allah. Aku tidak berdaya menahan semua ini. Dugaan ini terlalu berat. Aku kesal dengan sikap Abang Lukman. Amat kesal. Kenapa begini perlu kami diperlakukan. Tidak maklumkah dia bahawa kami amat memerlukannya. Kami terlalu merinduinya. Lupakah dia akan kakak dan adik? Ya Allah, aku mohon Ya Allah. Tabahkan hati ini. Berilah aku jalan agar rumah tangga ini kekal Ya Allah. Sayang ini padanya sudah terlalu tebal. Aku tidak sekali menyesal dengan apa yang terjadi. Malah aku bersyukur kerana menganugerahkan Abang Lukman sebagai suamiku. Lantas, titipkanlah Ya Allah rasa cinta dan rindu dalam hatinya sebagai mana aku merindui dan menyintainya.


Tepat jam 4 petanag aku mengejutkan kakak dan adik. Kakak begitu teruja dan berlari ke bilik ayahnya. Aku berlari mengekorinya diikuti adik.
"Ayah!!," laungnya dari luar bilik.
Pintu bilik ayahnya dikuak.
"Ayah tak ada ibu,"ujarnya penuh kesal.
"Ayah ada kerja sayang, ayah pesan dengan ibu suruh bawa kakak dan adik pergi,"aku seolah memujuknya.
"Kakak tak nak pergilah,"dia merajuk. Muncungnya sudah panjang didepan.
"Sayang…Ayah ada kerja. Ayah janji bila kerja dia dah habis dia akan bawa kita jalan-jalan, okay?"
"Ntah kakak ni. Macam budak-budak," adik menambah.
"Kalau dia tak nak ikut kita tinggal dia je ibu", ujarnya lagi. Sengaja mahu menyakiti lagi hati kakaknya.
"Sampai hati ayahkan ibu?"Aku seakan mahu menitiskan air mata mendengar ayat itu dituturkan dari mulut kakak. Segera kurangkul tubuhnya. Kupeluk erat.
Ya sayang, tega sekali ayah buat kita begini. Aku bermonolog sendiri. Air mata ini gugur buat kesekian kalinya. Namun, segera kuhentikan sendu ini. Aku tidak mahu kakak dan adik terus sedih. Segera aku arah mereka bersiap. Aku mahu mereka gembira hari ini. Hakikatnya, aku mahu gembira hari ini. Mahu kuubat segala kesedihan tadi.

Adik dan kakak ku bawa berjalan. Penat bermain ditaman, kami ke restoran McDonald terdekat. Kami makan disana. Abang Lukman langsung tidak kupedulikan. Balikkah dia, bertanyakan dimana dia berada pun tidak aku pedulikan. Selesai bermain, aku membawa mereka membeli belah. Mainan dan beberapa pakaian baru kubelikan untuk mereka. Mereka kelihatan gembira sekali. Mungkin sedih mereka akan sikap ayah mereka tadi telah hilang. Tapi ternyata luka itu masih berbekas dihati ini. Bialah. Aku juga manusia biasa. Lemah dan tewas pada perasaan sendiri. Hampir pukul 9 baru kami pulang.
Setibanya dirumah, kereta Abang Lukman sudah ada di garaj. Terdetik rasa bimbang dihati. Mungkinkah dia akan marah pada aku membawa kakak dan adik berjalan sampai ke malam?

Aku meyuruh adik dan kakak mandi dan solat sebelum tidur. Mereka kelihatan begitu penat. Namun mereka tidak membantah. Segera kuatur langkah ke bilik Abang Lukman. Dia sedang menonton tv pada waktu itu.
"Dah lama abang balik?", aku memulakan perbualan kami.
"Dah, mak dan ayah kirim salam kat Ina,"ujarnya tanpa memandang kearah aku.
"Waalaikumussalam.Abang dah makan?
" Dah. Pergi mana tadi?" , dia mula memandang wajahku.
"Ina bawak kakak dan adik jalan-jalan. Shopping sikit," aku menjawab ringkas. Bimbang akan dimarahinya.
"Hmm…Ina pi mandilah. Pastu rehat. Abang nak kena siapkan kerja sikit ni. Dia mula turun dari katil dan mematikan siaran televisyen itu.
"Maafkan Ina tak bagitahu abang tadi," suaraku mula terketar-ketar.
"Tak apa. Dah la. Pi mandi.Rehatla," ujarnya sambil memberikan senyuman padaku. Senyuman itu membunuh segala luka hati ini. Hilang rasa sakit hatiku akan penolakannya siang tadi. Sayang dan cintaku padanya mekar lagi. Senyuman itu cukup memberi aku semangat untuk terus kekal disini. Sebagai isterinya.
"Okay," aku menjawab perlahan sambil membalas senyuman tadi.
Lancar langkahku ke kamarku. Membersihkan diri dan solat. Sempat aku menjenguk kakak dan adik yang telah selamat di alam mimpi. Ku kucup lembut dahi kakak dan adik sebelum meninggalkan bilik mereka. Abang Lukman masih tekun di meja di bilik kerjanya di rumah kami. Banyak kerja barangkali. Ku susun langkah mendapatkannya.
Pintu yang terbuka luas kuketuk.
"Abang nak kopi?."aku bertanya menunaikan tanggungjawabku.
"Tak apa. Ina rehatla," dia menjawab lantas memberikan senyumannya lagi.
"Okay. Good Night," aku segera beredar dari situ.
"Nite," jawabnya ringkas.
Aku kembali kekamarku. Merebahkan kepala. Kukira malam itu merupakan malam indah bagiku. Aku tidur dengan nyenyak membayangkan hubungan kami yang semakin pulih.

Lenaku dikejutkan pagi itu. Segera ku membuka pintu. Abang Lukman siap berbaju Melayu dan berkain pelikat berdiri di muka pintu.
"Ina kita solat sama,"ujarnya lembut.
Aku terkesima. Terkedu bercampur.
"Ina mandi jap yer abang?", aku serba salah.
"Ye, abang tunggu di bilik,"ujarnya lagi.
"Baik," segera ku sambut.
Tuala ku capai dan segera aku mandi. Aku tidak boleh membiarkan lama Abang Lukman menunggu. Selesai berpakaian dan berwudu" segera aku ke kamarnya.
Sejadah sudah sedia dihamparkan. Masyaallah. Aku terkedu. Terasa mahu saja air mata ini menitis.
Syahdu kudengar suaranya melaungkan Iqamat. Alhamdulillah Ya Allah.
Selesai solat dan membaca doa lembut dahiku dikucup.
Terasa indahnya diri seorang isteri.
"Ina...", panggilnya lembut.
Aku mengangkat mukaku menghadap wajahnya.
"Abang ceraikan Ina dengan talak satu", perlahan tapi jelas. Rohku seakan tercabut. Melayang...

Kiranya ini takdirku Ya Allah. Aku pasrah. Kiranya ini yang telah tersurat untukku aku redha. Namun kiranya kutahu begini akhirnya Ya Allah tidak kusemai kasih ini di tanah yang subur Kiranya ku tahu jatuhnya aku tidak akan aku daki puncak kasih ini. Terlalu indah kasih, cinta dan rindu ini namun tidak setanding rasan pahit kenyataan yang harus kuterima sebagai takdir. Takdir yang Allah anugerahkan padaku yang menguji ketakwaanku. Alhamdulillah...
posted by BLOGGER @ 8:50 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
28 Comments:
  • At 8/10/08 11:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huwaaaaaaaaaaaaaaa.....sedih nye,....naper la jd camtuuuuuuuuuu....

     

  • At 8/10/08 11:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte benar ke nih??ya Allah kesiannyer..sdeh sgt..knp abang lukman tu tak reti nk menghargai org.huaaaa rse nk nangis jek.

     

  • At 9/10/08 1:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Salam, sha harap citer ni tak habis mcm ni jer....
    wat lah sambungan lg....ape kesudahan untuk ina?
    anak2 saudaranya?

     

  • At 9/10/08 7:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eeiii..kejamnyer..x ptt btl..

     

  • At 9/10/08 9:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah buat penulis....kalau boleh buat lanovel..best citer ni

     

  • At 9/10/08 9:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Selfish...

     

  • At 9/10/08 9:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SALAM..

    SEDIH NYER..TERHARU BCE ENDING DIA..
    EM..2LA KAWIN BEKAS ABG IPAR NI SUSAH..KAN..


    TAHHINA PENULIS.
    GO ON K.
    MANTAPKAN LAGI PENULISAN ANDA..

     

  • At 9/10/08 10:06 PG, Blogger namasayatihah said…

    wa...very kejam...langsung xpk kn yg org tu da ssh2 jg anak die...

    ish2...

    gud story teller!!!

     

  • At 9/10/08 11:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih sgt2......harap di sambung and happy ending....

     

  • At 9/10/08 12:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaa menarik citer ni...kalo ade sambungan lagi best,cz at least tunjukkan ape yg terjadi pade Ina,she deserves a happy ending,but obviously bukan dengan abang lukman sebab die sangat2 bute untuk menilai keikhlasan ina...

     

  • At 9/10/08 1:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmm.. btl3x.. citer ni pttnya ada smbgn lg.. tergantung tu ending dia..

    wa... awk buat saya nangis.. selfish la husband n kakak dia tu..

    -LeaQistina

     

  • At 9/10/08 2:11 PTG, Blogger Live LiFe..LoVe LiFe.. said…

    isk..isk..
    teruknya luqman tu..hati batu ke apa?!..permata di depan mata dibuang mcm tu ja..kaca juga yg dikutip..arghhhh...

     

  • At 9/10/08 2:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii,,,kurang ajar nye lukman tu..
    x kenang budi langsung..
    perangai jahat tahap dewa,,,

     

  • At 9/10/08 5:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mula cter mcm lmh jer...dh lama2 aduii aii sdh nyerrrr...
    apa jadi kt ina ngn ank sdra 2 oghg tu... kisah benar kerrr... memang zalim tol si lokman tu.

     

  • At 9/10/08 6:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    la. knape cite ni sedih sangat?! waaaa!!!

     

  • At 10/10/08 7:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih nyer..
    xdpt x bygkan kalo jd dlm realiti kehidupan...
    kuang asam nyer lukman...
    tp wat la sambungan..
    nk tau gak, pe jd ngn life ina n ank2 dier..
    kejam sungguh..

     

  • At 11/10/08 1:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih cerita nie...
    mcm pengalaman idup smbdy je...
    hope ada smbgan apa jd ngan ina n ank2nyer...
    congresss....

     

  • At 11/10/08 2:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnyer citer...buatla sambungan citer ni...

     

  • At 12/10/08 10:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    em kalo bleh wat smbgn ek..
    bez gler cter nih..
    n sudey skali..

     

  • At 15/10/08 9:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    shit!!
    Lukman tu gila apa?
    huh!!
    Penulis,klau buat Ina tak sayangkan Lukman tapi still tunaikan tanggungjawab dia as a wife coz tk nk dpt tittle isteri derhaka lagi best je sye rase..
    Mak ayah nye pun satu..
    apa la..
    Klau buat lps Lukman ceraikan Ina then Ina pergi oversea dan kakak ngan adik tk nk org lain except ina je,bru tertekan si Lukman tu..
    Buat la lps tu Lukman lak falling in love ngan Ina tpi Ina nikah ngan orang lain yg tentunya responsible drpd si Lukman tu..
    haha,blh jadi gila dibuatnya..

    ~Good Story anyway~

     

  • At 15/10/08 1:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    husban dia ni tak adil..patut bersyukur.. isteri kedua dia tak salah...

     

  • At 15/10/08 2:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer yg agus..x sangka akhir ye jadi cam nie...
    any way harap ada citer smbungan...

     

  • At 16/10/08 1:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best nyer citer ni....
    tp suami tu kejam sgt...
    ape2 pun good story..
    harap bnykan lagi ye....

     

  • At 19/10/08 9:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaaaaaaaaaaaaaaa
    sdih tul citer ni......
    citer ni lbih kurg novel pe bnda ntah tjuk die aku lupe ar...
    wtk dlm tu pon abg lukman gk...tp yg popuan nme farah...n akak die sarah.....lbih kurg sme...hehehe...
    ciplak ek??
    pe2 pon bez la....
    ........ae_g................

     

  • At 22/10/08 12:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Ya Allah.......
    trk nye laki die....
    mle2 best ingtkn laki 2 dpt tme ina. tbe2 je laki 2 ckp cm 2....
    t'kejut badak den...
    menarik arr jln cte nie..

     

  • At 25/10/08 1:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah..jlan cerita menarik..
    harap ada smbngan dr pnulis..

     

  • At 30/1/09 1:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    crita yg ada farah n sarah tu novel jendela hati.
    buat penulis, saya dah banyak kali terbaca crita yang srupa mcm nie cuma nama watak aje yg beza. from top 2 bottom, sebijik cuma ada ubah skt cara crite.

    nie crita ori ke ciplak punya?????

     

  • At 13/3/09 4:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaaaa.....sedeynye cita nie....tahniah...arap ade smbungan lg..klo leh wat la novel..cita mmg best..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group