BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Oktober 15, 2008
Cerpen : Ayah
Dewi
durga_3103@yahoo.com.my

CERPEN : AYAH!!!

Jam di dinding menunjukkan tepat jam 9.00 pagi. Aku mencapai failku lalu bergegas keluar. Aku tidak sempat menikmati hidangan pagi yang cukup enak pada pandanganku. Penat aje ibuku menyediakannya.
"Laaaa.... Mana bas ni? Aku dah lambat," rungut hati kecilku.
Hari ini merupakan hari yang bersejarah buatku, yang mungkin akan berupaya mengubah nasibku yang selama ini bergelar penganggur. Aku mengerti betapa terseksanya graduan-graduan Universiti masa kini kerana aku turut mengalaminya sekarang. Penat-penat mereka mendapatkan tempat di menara gading demi untuk masa depan yang cerah, namun segalanya termusnah sekelip mata sahaja apabila mereka tidak berjaya di alam pekerjaan. Ada yang belajar tinggi-tinggi pun akhirnya ke kilang juga mereka. Entah apa nak jadi dengan kehidupan ini. Tiada seorang pun dapat menjangka. Aku merupakan bekas graduan Sarjana Muda Teknologi Maklumat Dengan Kepujian. Aku telah tamat pengajianku lapan bulan lepas. Puas aku mencari peluang kerjaya, namun usahaku tidak menunjukkan sebarang perubahan. Aku sikit pun tidak mengeluh. Mungkin belum lagi reseki aku agaknya. Aku tetap bersyukur kerana sekurang-kurangnya aku telah terpilih sebagai salah seorang calon yang bakal berhadapan dengan penemuduga, walaupun aku tidak pasti apa yang akan dipersoalkan, siapa dan bagaimana orangnya.....? Aku berharap sangat agar memperolehi kerja ini.
Sedang aku mengelamun, tiba-tiba sebuah teksi berhenti betul-betul dihadapanku.
"Cik, nak pi mana?" seorang pakcik tua bertanya kepadaku.
"Georgetown," aku menjawab ringkas. Sebenarnya aku terkejut. Sememangnya aku tidak berapa gemar menaiki teksi, kurang selesa. Keadaan aku yang terdesak memaksaku; aku tiada pilihan lain. Pakcik, pemandu teksi ini agak pendiam orangnya. Jadi, perbualan antara kami agak terbatas. Akhirnya, aku tiba ke destinasiku, iaitu sebuah Syarikat Multinasional yang terkenal di Pulau Pinang. Nasibku agak baik kerana giliranku belum tiba lagi. Mataku liar meninjau setiap sudut bilik tersebut, yang akhirnya terpikat dengan lukisan pemandangan air terjun yang terletak disudut hujung sekali. Begitu halus keseniannya. Sempat juga aku melihat calon-calon yang hadir. Mereka kelihatan begitu bersemangat sekali. Nampaknya, hanya aku seorang sahaja yang berpakaian 'Baju Kurung' dengan 'Tudung' berwarna biru muda yang menutupi kepalaku. Yang lain.......
Modennya! Mereka mengenakan blaus dan skirt pendek atau lebih dikenali sebagai "mini skirt". Calon lelaki pula memakai pakaian kemas dan bertali leher. Aku tersentak apabila tiba-tiba sahaja namaku dipanggil.
"Cik Natasha Binti Abdul, anda boleh masuk sekarang," begitulah pegawai pendaftar memanggilku. Aku melangkah dengan penuh keyakinan. Perlahan-lahan aku menyusun pergerakkanku menuju ke Bilik Mesyuarat 1. Aku sedikit gementar, namun tidak aku tunjukkan. Aku memberi salam sambil melemparkan senyuman manis ke arah tiga orang penemuduga yang setia menanti kehadiranku.
"Cik Natasha Binti Abdul?"
"Ya, saya Encik."
"Silakan duduk."
"Terima kasih Encik."
"Baiklah Cik Natasha, sebelum saya tanya awak soalan yang sepatutnya, boleh awak bagitahu kami....... siapa kami?"
Waduh aku seperti dipanah petir. Nasiblah kerana semasa aku menunggu giliranku, aku sempat bertanya kepada penyambut tetamu perihal penemuduga yang bakal aku hadapi.
"Boleh Encik. Mengikut maklumat yang saya perolehi, Encik bertiga merupakan pihak pengurusan atasan yang mana En. Ibrahim, En Kassim dan En. Saiful merupakan pekerja paling lama, berpengalaman dan dipercayai oleh Tuan Haji Abdul Saki, pemilik Syarikat ini."
"Okey, antara kami bertiga, siapa En. Ibrahim, En. Kassim dan En. Saiful?" sekali lagi aku diuji.
"En. Ibrahim berbaju merah, En. Saiful yang duduk di tengah manakala En. Kassim yang sedang menulis", aku menjelaskan dengan lebih terperinci.
Aku dapat mengagak yang mereka bertiga agak terkejut kerana aku dapat meneka dengan tepat. Pelbagai soalan diajukan kepadaku. Proses temudugaku akhirnya sampai ke penghujungnya. Mereka berpuas hati dengan semua jawapan yang diberikan olehku.
"Cik Natasha, terima kasih kerana sudi hadir. Cik boleh tunggu di luar. Kami akan panggil selepas membuat keputusan," jelas Encik Kassim.
Rupa-rupanya aku merupakan calon terakhir. Selepas setengah jam kemudian, kami semua dipanggil semula. Aku amat gembira kerana akhirnya aku telah berjaya mendapatkan kerja. Aku diarahkan melapor diri keesokkan harinya.


Hari ini merupakan hari pertamaku di Syarikat Multinasional Saki. Selepas melapor diri, aku diperkenalkan dengan staf-staf yang bekerja disitu. Aku telah dilantik sebagai Software Engineer." Ketika aku sedang sibuk membuat kerjaku, En. Saiful memanggilku ke biliknya. Bersamanya seorang jejaka tampan.
" Cik Natasha, kenalkan ini Encik Iskandar, waris tunggal Tn. Hj."
"Assalamualaikum, En. Iskandar," aku memberi salam.
"Waalaikummuassalam." Dia menjawab sambil mengukir senyuman kepadaku.
Aku agar rimas berada di bilik itu. Apa taknya, aku dipandang bagaikan hendak di telan oleh En. Iskandar. Aku tidak pasti apakah puncanya aku ditenung. Mungkinkah aku dikenalinya sebelum ini atau adakah aku pernah berhutang dengannya? Entahlah... biar apa pun, apa yang aku tahu ialah aku ke sini untuk bekerja. Akhirnya, aku meminta diri untuk menyambung semula kerja yang aku tinggalkan sebentar tadi.
"Sopan ye Cik Natasha tu."
"Ya sesuai dengan gaya Baju Kurung yang dipakainya. Bertudung pulak tu. Ha, Is terpikat ke?"
"Eh, ke situ pula pakcik ni. Tak kan salah kot puji seseorang yang sememangnya patut menerimanya."
"Yalah. Pak cik mengaku Natasha memang seorang gadis yang ayu. Dia juga seorang yang pemalu, berbudi dan sopan. Keistimewaannya ialah dia memiliki sepasang mata yang besar dan menawan. Sesiapa yang melihatnya pasti akan jatuh cinta. Pak cik rasa kecantikkannya pasti diwarisi daripada Ibunya." Pandai-pandai sahaja mereka membuat kesimpulan.
Ketika tiba waktu makan tengahhari, aku didatangi oleh En. Iskandar......
"Cik Natasha, tak pi makan ke?'
"Belum lapar lagi," aku terpaksa berbohong. Padahal perut aku dah mula minta diisi. Sebenarnya, aku tidak berapa tahu akan tempat itu. Maklumlah baru dua minggu aku berpindah ke Pulau Pinang.
"Eh........ tak kan tak lapar kot? Apa kata saya teman Cik Natasha. Itu pun kalau Cik Natasha sudi."
"Tak pelah En. Iskandar," aku menolak tawarannya.
"Panggil je Is. Tak payah berencik-encik. Formal sangat. Saya pun panggil awak Tasha je ye? Manja sikit..."
Aku pelik. Kenapa dengan mamat sorang ni, lain macam je. Macam tak betul lah pulak... Emmmm........ lantaklah.
Akhirnya, aku terpaksa mengalah. Kami sama-sama ke Restauran terdekat. Ketka aku sedang menikmati hidanganku.....
"Tasha orang mana?"
"Perak" aku menjawab ringkas.
"Kebetulan ayah Is pun orang Perak juga."
Aku diam. Ibuku selalu berpesan, ketika menghadap reseki kurangkan percakapan. Hormatilah pemberian Illahi. Kita patut bersyukur kerana mendapat makanan yang secukupnya. Tidak seperti beberapa negara yang menghadapi masalah kebuluran. Bukan senang hendak dapat sesuap nasi. Kami kembali semula ke tempat kerja.
Aku dapat rasai kebanyakkan pekerja di sana memerhatikanku. Ada yang tersenyum, ada yang buat tak tau dan ada juga yang menjeling. Semuanya gara-gara Iskandar. Apa taknya, sebelum ini dia tak pernah keluar makan dengan mana-mana stafnya, terutama staf wanita. Waktu kerjaku tamat tepat jam 5.00 petang.
Aku mengorak langkah ke perhentian bas yang terdekat. Sedang aku menunggu bas, tiba-tiba Iskandar muncul. Berdebar-debar jantungku apabila terpandangnya. Aku sedikit kekok bila bersamanya.
"Tasha, Is tolong hantaq."
"Tak pe."
Kali ini aku sudah bertekad tidak akan memberi Iskandar peluang. Bas ke Bayan Lepas akhirnya tiba. Nyawaku bagai kembali semula. Aku meninggalkan Iskandar. Sempat juga aku menoleh kearahnya. Dia tersenyum memandangku.
Saban hari aku terpaksa berdepan dengan Is. Aku tidak nafikan Is memang seorang lelaki yang baik dan jujur.
Tetapi....
Entah apa yang menghalangku dari terus merapatinya. Mungkin kerana aku takut untuk mempercayai kaum lelaki setelah melihat penderitaan ibuku yang telah ditinggalkan oleh seorang lelaki yang bergelar suami.
Sehingga ke hari ini, aku tidak pernah mengenali ayahku apakan melihat wajahnya walau pada sekeping gambar. Namun, aku pasrah menghadapinya. Aku percaya pasti ada hikmahnya disebalik kejadian yang berlaku.
"Hai, cik adik. Termenung panjang nampak."
Aku segera kembali dari lamunanku ke alam nyata. Is berdiri disebelahku sambil tersengih-sengih melihatku, membuatku malu.
"Ingat kat sapa? Is ke?"
"Eh..... muka tak tahu malu. Buat apa Tasha nak ingatkan Is. Tak de masa lah," aku menjawab lantas mencapai kertas kerja yang perlu disiapkan olehku. Dia masih tersengih. Malas aku nak layan si Iskandar. Makin dilayan makin menjadi pula nanti.



Sudah hampir mencecah dua tahun aku bekerja di Syarikat Multinasional Saki, dan masih menjawat jawatan Software Engineer. Kini, aku dan Is semakin akrab. Kami menjadi sahabat sejati. Kehulu, kehilir pasti bersama. Kami bagaikan pasangan kekasih, merpati sejoli. Walaupun demikian, aku masih belum tergerak hati untuk memperkenalkan ibu tersayangku kepadanya. Bagi aku, belum lagi masanya. Seperti biasa aku menunggu bas ke Bayan Lepas. Aku tidak memiliki kereta kerana ibuku tidak membenarkannya. Mungkin takut sesuatu yang buruk akan berlaku. Maklumlah, akulah satu-satunya saudara terdekat ibuku.
"Mak, Tasha dah balik."
"Penat ke nak?"
"Ya mak."
"Mandi dulu sayang..."
Ketika aku mencapai tualaku menuju ke bilik mandi, pintu rumahku diketuk. Aku bergegas ke pintu utama. Aku terkejut melihat jejaka yang terpacak di depanku.
"Tasha, siapa nak?"
"Kawan........ kawan Tasha Mak."
Ibuku menjenguk kepalanya. Is menyapa ibuku lalu dijemputnya masuk oleh ibuku. Aku pula diarahkan membawa air minuman buat Is. Aku menjeling Is, tapi dia pura-pura buat tak nampak. Akhirnya, ibuku meninggalkan kami bersendirian.
"Tasha, maafkan Is sebab datang tiba-tiba tanpa diundang. Is nak sangat berkenalan dengan ibu Tasha. Boleh Is tahu, kenapa dengan ibu Tasha?"
"Lumpuh," hanya itu yang mampu aku katakan.
"Tak rawat?"
"Dah cuba. Tapi..... keadaan masih tak berubah."
"Macam mana ibu Tasha jadi macam tu?"
"Ayah.....!"
"Ayah?"
"Ya.... semuanya salah ayah Tasha. Berlaku ketika Tasha baru berusia dua bulan, ayah Tasha telah meluahkan hasratnya untuk pergi jauh dari kami dua beranak. Sampai ke hari ini, ibu Tasha sendiri masih belum mendapat jawapan kenapa ayah tinggalkan kami. Apa dosa Tasha dan ibu? Ketika ayah keluar dari rumah, ibu mengejarnya dari belakang sehingga dia tidak sedar akan sebuah lori yang dipandu laju menuju dari arah bertentangan. Lori tersebut terbabas lalu merempuh ibu Tasha. Ibu terselamat dari ajal tetapi hidupnya terseksa." Tanpa disedari, air mataku tidak lagi dapat dikawal. Biarlah..... biarlah air mataku itu membasahi pipiku. Biarlah air mataku itu menolong membasuh luka hatiku. Aku redha. Jika semua ini dugaan-Nya, aku rela menghadapinya. Is kelihatan agak terharu. Akhirnya, dia bertanya kembali,
"Ayah Tasha tahu tak ibu Tasha kemalangan?"
"Tak. Waktu tu dia dah jauh dihadapan."
"Is tak sangka Tasha dan ibu menghadapi penderitaan sebegini. Maafkan Is sekiranya menyebabkan luka lama Tasha berdarah kembali. Is tak tahu macam mana nak tenangkan Tasha. Tasha, Is.... Is minta maaf ya." Aku tahu 'berat mata memandang berat lagi bahu yang memikulnya'. Hampir satu jam kami berbual mengenai ibu. Akhirnya, Is meminta izin daripadaku untuk pulang. Dah lewat sangat. Tak manis dipandang orang jika anak gadis dan teruna berdua-duaan pada waktu itu walaupun hanya sekadar berborak.

Aku kembali bekerja semula selepas dua hari bercuti. Aku terpaksa menjaga ibuku. Badannya tiba-tiba sahaja panas. Demam agaknya. Bersyukurlah kerana kini demamnya sudah surut.
"Tasha, ibu awak dah sihat ke?"
"Eh.... Is. Okey dah."
"Boleh Is tahu apa rahsia kejayaan Tasha?"
Spontas aku menjawab, "Dorongan dari ibu, berfikiran positif, yakin kepada kemampuan, berani terima risiko, berdikari, tidak memerlukan bantuan orang lain, menerima orang lain dengan kelebihan dan kekurangan masing-masing, menghayati dan menyukai sesuatu yang dilakukan, tidak bosan, berdoa dan bertawakal. Cukup atau nak lagi."
"Emmm... cukup. Tu pun dah banyak sangat."
"Eh... Is sakat Tasha kan?"
"Tak.... saja bergurau. Tak boleh ke?"
"Suka hati Islah."
"Sebenarnya... Is ada sesuatu nak bagitahu Tasha."
"Apa dia?" aku akui timbul perasaan debar didada kerana tidak tahu apa yang bakal diperkatakan oleh Is.
"Arggg... tak ada apa-apalah." Dia segera beredar meninggalkan aku. Aku terpaku melihat kelakuannya.
Semenjak itu, Is sering mengelak diri daripada terserempak denganku. Perangainya sejak kebelakangan ini agak memelikkan. Pasti ada sesuatu yang disembunyikan olehnya. Perhubugan kami yang dahulunya akrab, kini mula dlanda taufan. Persahabatan kami menjadi renggang. Aku dengan kerjaku dan Is dengan kerjanya. Aku juga sedaya upaya mengubah haluanku sekiranya aku terlihat akan kelibat Is. Pekerja-pekerja lain juga turut menyedarinya. Selepas dua bulan lamanya kami hidup menyepi tanpa sebab, Is kembali sekali lagi. Kali ini kerana ingin menjemputku ke majlisnya.
"Tasha, maafkan Is kerana mengelak daripadamu. Ada sebabnya. Suatu hari nanti akan tahu juga Tasha. Malam ini ayah Is mengadakan majlis ulang tahun kelahiran Is yang ke24. Is harap sangat kehadiran Tasha dan ibu. Tolong jangan hampakan harapan Is."
Is kelihatan masih menunggu kata putus daripadaku.
"Baiklah, Tasha akan datang bersama ibu," akhirnya aku memberi persetujuan.
Pada malam itu, aku berpakaian kemas; tetapi masih dengan koleksi Baju kurungku yang aku sesuaikan dengan Tudang berwarna jingga. Perlahan-lahan aku menolak masuk kerusi roda ibuku kedalam rumah Tn Hj Abdul Saki, insan yang belum pernah aku temui sebelum ini walaupun sudah dua tahun aku bekerja di Syarikat miliknya. Aku diperkenalkan kepada Tn. Hj. Abdul. Tiba-tiba.........
"Fatin."
"Aaaaaaa.... abang."
"Aduh, Tasha... tolong mak. Kepala mak terasa berat." Akhirnya ibuku tidak sedarkan diri. Aku terkejut besar melihat keadaan ibuku.
"Mak, mak... bangun mak. Kenapa dengan mak." Aku cuba mengerakkan ibuku. Tetapi aku gagal. Segera aku menghubungi Dr. Amri. Ibuku dirawat dan dimasukkan ke wad kecemasan. Aku semakin gelabah. Hanya tuhan sahaja yang tahu perasaanku di saat itu.
"Ya Allah, Ya tuhanku. Janganlah kau terus mendugaku. Selamatkanlah ibuku. Aku tiada sesiapa pun selain daripada ibuku. Janganlah kau rampasnya daripadaku. Kau berkatilah hambamu ini. Kau tunaikanlah doa aku ini. Ya tuhan....... Amin"
Iskandar dan ayahnya turut berada di hospital. Aku cuba ditenangkan oleh mereka, namun usaha mereka sia-sia sahaja. Aku tidak sanggup kehilangan ibuku yang telah mendidikku selama 25 tahun. Aku dibesarkan tanpa kasih sayang seorang ayah, tetapi aku tidak pernah merasa kekurangan tersebut. Tiada siapa pun yang boleh menggantikan tempat ibuku. Aku dapat merasai Tn. Hj. Abdul Saki memandangku. Mungkin dia simpati denganku.
"Dr. Amin, macam mana mak saya?"
"Sabar Tasha. Keadaan mak Tasha masih kritikal. Dia diserang sakit jantung. Dia masih belum sedarkan diri, jadi saya tidak dapat memberitahu awak apa-apa sekarang ni. Banyak berdoa ya."
"Dr. Amin, mak saya tiada sebarang tanda-tanda sakit jantung. Macam mana tiba-tiba dia boleh mendapat serangan tersebut?"
"Tasha, sebenarnya mak awak terkejut. Dia tidak dapat menerima kenyataan. Ada sesuatu yang membuatnya tidak dapat kawal perasaannya, lalu diserang sakit jantung yang serius."
"Ya...... Allah. Selamatkanlah ibuku."
Aku masih setia menunggu ibuku sedar daripada lenanya. Apa yang penting buat masa sekarang bagiku ialah ibuku sedarkan diri.
"Tasha, biarlah Is tunggu ibumu sedar. Dah malam sangat. Tasha baliklah dulu. Tak baik duduk sorang-sorang kat sini. Awak tu perempuan."Is menasihatkan aku.
"Tak pelah Is. Tasha tunggu mak. Is baliklah. Lagipun dia mak Tasha. Tolong tinggalkan Tasha sendirian." Sambil menangis aku memberitahu Is. Aku memang seorang yang agak degil, lebih-lebih lagi bak ibuku.
"Jangan macam ni Tasha. Kuatkan semangatmu. Is risaukan Tasha. Is sayang Tasha. Tasha satu-satunya gadis yang sentiasa berada didalam hati Is. Is tahu sekarang bukan masa yang sesuai untuk Is luahkan isi hati Is. Biarlah ibumu sembuh dulu. Is balik dulu..."
Aku juga sememangnya sukakan Is. Namun, apakan daya, aku telah dilahirkan sebagai seorang perempuan. Aku hanya mampu mendiamkan diri. Akhirnya aku tidak sedar bagaimana aku boleh terlena di salah sebuah kerusi yang berhadapan dengan wad kecemasan.



Keesokkan harinya, aku dikejutkan oleh Dr. Amri.
"Tasha, bangun nak. Dah pagi. Awak tertidur. "
"Ohh, Dr. Amri. Mak saya okey ke?"
"Saya ada berita baik buat awak. Mak awak sudah sedar. Keadaannya stabil. Awak boleh berjumpa dengannya sekarang."
Kebetulan Is dan ayahnya sampai tepat pada masanya. Oleh itu, kami sama-sama masuk berjumpa dengan ibu.
"Mak, Tasha bimbang tengok keadaan mak."
"Tasha, mak tak apa-apa. Jangan bimbangkan mak"
"Macam mana Tasha tak bimbangkan mak. Tasya ada mak sorang aje dalam dunia ini. Harapkan ayah, entah kat mana dia sekarang? Hidup ke?"
"Tak baik kata macam tu Tasha. Baik mahupun jahat dia tetap ayah Tasha.."
Ibuku dan ayah Iskandar berpandangan. Aku pelik. Apa perhubungan mereka? Kenapa mereka berpandangan? Belum sempat ibuku bersuara, Iskandar menyampuk....
"Mak cik, Is sukakan Tasha. Kalau mak cik izinkan, Is akan membawa rombongan meminang. Is nak jadikan Tasha permaisuri Is. Mak cik setuju ke?"
Mukaku berubah menjadi merah. Aku tunduk malu.
"Tak... Maafkan mak cik. Mak cik tidak berniat menghalang perhubungan kamu berdua. Tapi....... sebenarnya..... Tasha, Is, kamu berdua adik-beradik kerana ayah Is, Tn. Hj. Abdul Saki merupakan ayah Tasha juga."
"Apa?" serentak aku dan Is menjerit. Mukaku agak pucat. Segera aku meninggalkan mereka.
Ibu dan ayahku sudah bersama semula setelah sekian lama berpisah. Ayahku sebenarnya merupakan seorang insan yang baik. Dia terpaksa meninggalkan ibuku atas desakkan datuk dan nenek sebelah ibuku. Ibu berasal dari keluarga berada manakala ayahku hanyalah pekerja buruh binaan biasa. Perbezaan darjat menyebabkan ayahku tidak diterima. Akhirnya, ayah aku bertekad meninggalkan kami semata-mata untuk mencari harta kekayaan. Selepas mencapai taraf tersebut, barulah dia akan datang mencari kami semula. Namun, nasib tidak menyebelahi ayah apabila ibu membawaku berpindah ke Kedah. Dan, kini kami menetap di Pulau Pinang. Seperti kaum Nomad, kami juga akan sentiasa berpindah-randah.
Aku telah memohon melanjutkan pelajaran ke London. Sebenarnya, aku tidak dapat menerima kenyataan bahawa Is adalah abangku.
Kini, aku berada di Kota London yang tersergam indah dengan seni binaannya yang menarik. Masa berlalu begitu pantas sekali. Aku kini berada dalam semester tiga. Tinggal satu semester sahaja lagi untukku menamatkan pengajianku. Sedang aku bersiar-siar di Kota London, aku didatangi seseorang. Seseorang yang aku memang kenal rapat. Ya, Iskandarlah orangnya.
"Is, apa awak buat kat sini?"
"Cari Tasha. Apa khabar?"
"Sihat." Nada suaraku menunjukkan aku kurang senang dengan kehadirannya.
"Boleh bagi Is masa tak? Nak cakap sikit."
"Cakaplah... Tasha tak halang."
"Tasha, apa yang awak dan saya sangkakan sebenarnya tidak benar."
"Apa yang saya dan awak sangkakan?"
"Tentang perhubungan kita."
"perhubungan kita? Apa lagi Is?"
"Tasha, sebenarnya kita berdua bukan adik-beradik kandung. Kita tiada pertalian darah."
"Apa yang Is merepek ni. Kan sudah jelas, ayah kita berdua sama."
"Memang... Tapi Tn. Hj. Abdul Saki bukan ayah kandung Is. Dia ayah Tasha. Is ni hanyalah anak angkat. Perkara ini pun Is baru je tahu. Is telah diambil oleh ayah dari Rumah Anak Yatim. Ketika itu, Is baru berusia dua minggu. Is anak luar nikah. Is tak tahu siapa ibu mahupun bapa Is. Ayah ambil Is bagi mengambil alih syarikatnya kelak apabila dia meninggal dunia. Ayah ingat dia tak akan jumpa semula dengan isteri dan anak kandungnya. Is sekadar menumpang kasih sahaja."
"Is, jangan sekali-kali berkata sebegitu. Tasha pun sebenarnya amat sayangkan Is. Sebab tu bila Tasha dapat tahu Is abang Tasha, terus Tasha memilih untuk melanjutkan pelajaran agar boleh berjauhan dengan Is. Tasha tak dapat terima Is sebagai abang Tasha. Sudah lama Tasha inginkan Is menjadi suami Tasha," jawabku jujur.
Aku tidak sedar bahawa mak dan ayahku turut datang bersama Is. Mereka memelukku erat.
"Tasha, maafkan ayah kerana tidak memberitahu perkara sebenar pada Tasha. Dan..... mulai hari ini ayah akan mengambil- alih semula tugas ayah sebagai seorang suami dan ayah yang baik. Kini, ayah mempunyai dua orang anak. Seorang anak kandung dan seorang lagi anak menantu. Ya.........
Ayah bersetuju mengkahwinkan kamu berdua. Ayah yakin Is akan memberi kebahagian kepada Tasha kerana dia memang seorang yang penyayang."
"Terima kasih ayah..."
Aku dan Is di Ijab Kabulkan sebaik kami pulang ke Pulau Pinang. Kami bagaikan pinang di belah dua. Pasangan yang cukup ideal. Segala urusan perniagaan ayah diuruskan oleh Iskandar dan aku hanyalah pembantu setianya. Selang setahun kami berkahwin, kami dikurniakan pasangan kembar.


Ayah dan ibuku gembira kerana berpeluang menimang cucu. Mereka banyak menghabiskan masa bermain dengan cucu kesayangan mereka. Akhirnya, aku bahagia disamping ibu, bapa dan suamiku yang tercinta. Semoga perhubungan kami sekeluarga akan bahagia sampai ke bila-bila pun. Akan aku didik anak-anakku menjadi insan yang berguna kepada bangsa, negara dan masyarakat.


TAMAT

Hasil Nukilan,
Nama: Thurgadevi a/p Anathan
Alamat: Lot 359, Kampung Baru Chendrong, 31000 Batu Gajah, Perak
posted by BLOGGER @ 12:08 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
8 Comments:
  • At 15/10/08 4:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmm.. cite kurang menarik.

     

  • At 16/10/08 8:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmmm... ok not bad...
    yg menulis je yg tahu bertapa susahnya nak hasilkan sesuatu karya tu kan?
    anyhow... good luck...

     

  • At 16/10/08 8:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nama natasha memang famous ya...?
    adik i nama dia pun natasha gak...
    hehehe...

     

  • At 16/10/08 11:21 PG, Blogger atashinci said…

    ok not bad tpi.....
    macam mkn nasi xcukup lauk lak
    xtau knape....
    hehhhe

     

  • At 20/10/08 6:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    actually...ceritanya blh thn cume tambahkan lagi babak-babak yg menarik....maybe jugak u blh jdkannyer novel.....bykkan babak k.....

     

  • At 21/10/08 10:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite best..kalu blh ending buat lain skit..kmfim lg gempak

     

  • At 21/10/08 2:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Ada kekeliruan di sini ...
    Iskandar berumur 24 tahun manakala Natasha berumur 25 tahun ... macam mana pula Iskandar boleh jadi ABANG Natasha ... confuse akak ..

    Lagi 1 tolong jaga ejaan .. masih banyak lagi yg perlu dibaiki ..

     

  • At 23/10/08 12:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    secara jujurnya,cerita ni menarik,tetapi sangat 'straight to the point'...jika diselitkan dengan lebih babak serta dipanjangkan sedikit,kekurangan ini dapat diatasi...jika dibuat novel pun bagus juga.

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group