BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, Ogos 17, 2008
Cerpen : Pertemuan Itu
Pertemuan itu
violette_bear@yahoo.com.sg

Pertemuan antara aku dan Suriya tidak mendatangkan apa-apa kebaikan atau memberi jalan penyelesaian malah masalah kami bertambah rumit. Benak ku kian buntu mencari jalan keluar. Aku duduk melengung di tempat menunggu bas. Terasa hilang sudah daya untuk melawan kehendak takdir. Takdirkah yang patut di salahkan??atau sendiri yang mencari bala??
Rya, apa lagi hendak difikirkan..terima saja apa yang berlaku. Relakan saja apa yang terlah tersurat, dari berterusan mencari penyelesaian yang tiada jalan keluar, hati kecil ku berkata.
Eh! Mana boleh..jangan mengalah..pasti ada jalan penyelesaiannya..usaha itu penting, suara kecil hatiku berbalah sesama sendiri.
" Diamlah" oppss!! Terkeluar lak suara dialam nyata. Menoleh ke kanan ternyata pemuda disebelahku melihat aku dengan pandangan pelik. Yelah mahukan tak pelik, dalam aku termenung tiba-tiba aku suruh diam tak pasal-pasal, tak ke orang tengok aku pelik. Segaris senyuman aku hulurkan.tak pelah sedekah…aku mula angkat punggung untuk berlalu, buat apa nak tunggu lagi, muka aku ni dah rasa tebal 10inci dah ni.
-----
Kenapalah perempuan tadi ek??dah lah termenug sampai nak tembus dinding bas tu, tiba-tiba suruh orang diam. Tak ke aku terkedu, dah lah aku memang tengah bercakap kat handphone, pastu dia boleh blah macam tu je meninggalkan aku dalam keadaan yang teramat blur nih. Nasib baik muka cun, ceh!menyempat je aku perhati muka dia masa dia buat muka terkejut bila aku kat sebelah dia. Tu lah termenung lagi macam dia tengah duduk dalam taman bunga. Aku tersenyum sendiri, hai ada jugak orang cakap aku mereng senyum sorang-sorang. Ni semua sebab perempuan tadi la ni. Hmmm…

Langkah kaki ku hayun perlahan, saja melambat-lambatkan masa malas nak balik rumah sebenarnya, disebabkan kereta rosak terpaksalah aku naik bas, padahal boleh je kalau nak naik teksi tapi konon nak melepas rindu naik bas, sebab dulu bas awam ni lah pengangkutan utama aku. Aku pergi sekolah dulu pun naik bas awam, tu pun saje jugak konon nampak macholah kalau naik bas awam dari naik bas sekolah, alahai poyo tak sudah aku ni dari dulu sampai la sekarang.hehehe…Eh! tu perempuan tadi tu. Apa dia buat kat depan rumah aku ni??
" Assalamualaikum…"
" Waalaikumsalam.." jawab ku dibelakangnya.
" Uish! Terkejut saya. Macam mana pulak awak ada kat luar nih??tak nampak pun ada orang keluar dari rumah??" alahai blur la pulak minah cun nih…
" Saya memang kat luar dari tadi baru je sampai rumah, tu yang saya jawab salam awak tu…" kelihatan dia terangguk-angguk.
" Owh..ni rumah awak la ye?"
" Yup. Kenapa?boleh saya tolong?" dia ni tak perasan aku agaknya. Muka slumber je tengok aku.
" saya nak jumpa Mama Chik, eh mak awak"
" Owh..jom la masuk sekali" ajak ku. Dia hanya menurut dari belakang.
----
" Mama Chik, Rya nak minta maaf terlebih dulu sebab apa yang Rya cakapkan ni mesti akan melukakan hati mama Chik.." pinta ku sambil buat muka seposen.
" Erm..ye lah..cakap je la tak yah tayang muka sekupang depan mama Chik"
Setelah berbincang dengan mama Chik barulah lega hati aku, buang masa betul jumpa Suriya tadi bukan bagi selesai masalah, lagi bagi kusut kepala aku adalah, hampes punya kembar gara-gara dia aku pulak yang macam orang sakit jiwa. Tangan ku mencari-cari handphone didalam beg, Suriya perlu dibeitahu hal ni, harap-harap lepas ni jangan dia bagi kepala aku serabut lagi sudah. Nombor Suriya ku dail, panggilan ku bersambut
" Hello..Suri" terjahku
" Asslamualaikum.."
" Waalaikumsalam.."
" Main terjah je"
" Sorry..Suri everything settled dah lepas ni kau yang kena bagi tahu mama dengan babah, aku tak nak masuk campur lagi"
" Camne boleh settled? Mama Chik tak marah ke bila pinangan dia aku tolak?"
" Tak marah..tapi aku yang parah"
" Kenapa pulak?"
" Jangan seboklah, kau pergi terus terang dengan mama dan babah,pastu bawa pilihan kau minggu depan"
" Thanks Kak Rya…"
" Ok lah Suri, salam.." telefon ku matikan. Masalah Suri selesai macam mana pulak dengan masalah aku?
----
Pagi yang indah, udara yang segar dan aku harap hari-hari selepas ini akan indah dan segar seperti pagi ini, tapi akan indah dan segarkah?? Wa!! Serabutnya!! Ini semua sebab apa yang aku putuskan semalam, satu keputusan yang aku sendiri kurang pasti, walaupun otak aku ni ada rasa gangguan bila memikirkan apa yang bakal berlaku minggu depan tapi aku masih cuba berlagak yang segalanya akan berjalan lancar. Suriya..Suriya kenapa selalu buat akak macam ni??? Sedikit keluhan terluah juga.

Bila agaknya aku nak berjumpa dengan anak mama Chik ye?? Tu lah mama Chik ni, siapalah suruh hantar budak tu duduk dengan nenek dia, pastu terus hantar belajar asrama, habis asrama hantar overseas pulak, dah aku tak kenal siapa dia. Kalau abang Fendi ke, abang Fadli ke aku kenallah, boleh jugak bawa berbincang masalah ni. Ini orangnya pun aku tak tahu macam mana rupa dia, sekali je muka macam jambatan tak siap, wa!!!! Tak nak lah!! Nanti tak comel pulak anak-anak aku…wa!!!
Tok! Tok! Tok! Hah!! Ya Allah apa punya melalut karutlah otak aku ni. Siapa pulak sebok ketuk-ketuk pintu bilik aku ni. Dah lah aku tengah bengong nih.
" Masuk!"
" Cik Rya, ada orang nak jumpa" beritahu pembantu ku.
" Siapa Tina? Pembekal ke?"
" Bukan, dia cakap dia bakal tunang Cik Rya" ha??? Bakal tunang aku??? Mak!!tolong Rya!!!
" Owh, yeke..erm..silakan dia masuk" relax Rya..jangan gelabah, ada kang kantoi yang ko sendiri tak kenal siapa bakal tunang ko tu.

" Assalamulaikum…boleh saya masuk" satu suara garau memberi salam, jantung ku berdegup laju, macam ada pertandingan kompang pulak dia kat dalam tu. Perlahan kerusi ku pusingkan menoleh kearah pemilik suara.
" Waalaikumsalam..silakan masuk…"
----
Mak aiihh!! Aku punyalah terkejut tengok dia tadi tapi dia boleh buat muka slumber macam dia tak pernah jumpa aku je. Kalau 1st time hari tu dia mungkin tak perasan, tapi bukan ke yang 2nd time dia siap bercakap dengan aku, pastu siap ikut aku masuk rumah lagi. Apa punya kepala pun aku tak tahulah, agaknya semut dah buat kampung dalam kepala dia kot, tu yang pelupa macam opah-opah. Mama ni pun satu, tiba-tiba cakap dia dah pun ada calon menantu pilihan dia, mentang-mentang aku bagi green light sebelum aku balik Mesia, alih-alih balik je terus cakap dia dah ada calon.

Jiwa dan hati ku melayang pada kekasih hati yang pergi tanpa sebab. Hani..kenapalah tiba-tiba awak minta kita akhiri hubungan yang dah 3 tahun kita lalui, walaupun ramai yang nasihat , jangan percaya pada cinta jarak jauh ni tapi saya tetap jugak setia pada awak. Tak cukup lagikah kesetiaan saya ni? Saya tahu perkenalan kita hanya melalui alam maya yang bisu tanpa suara, yang buta tanpa wajah tapi saya dah jatuh hati dengan keperibadian awak, awaklah tempat saya mengadu bila saya ada masalah. Awak dah janji nak tunggu saya, awak nak jumpa saya bila saya sampai Mesia, awak janji yang awak akan terima semua kekurangan saya andai saya tidak sesempurna insan lain, tapi kenapa belum sempat kaki saya menjejak bumi kelahiran ini kata putus yang awak lafazkan??Kenapa Hani??? dan dek kerana itulah aku minta mama carikan calon isteri buatku, konon-konon frust menonggenglah, so buat keputusan pun ikut hati je. Sekarang ni mama dah carikan calon tapi calon ni macam blur je aku tengok. Tak bereaksi langsung pada aku yang hensem lagi macho nih. Eh! Terpuji diri sendir lak. He….
----
Suriya sekali lagi datang menemui ku, dikhabarkan berita yang kurang enak untuk didengar. Kekasih hati sudah beralih arah, menangis-nangis depan aku. Suriya kenapalah tak kau je yang jadi adik aku jadi akak. Sebenarnya Suriya kakak kepada ku, tapi oleh kerana sikap ku yang lebih matang maka gelaran kakak diberi kepadaku, sudahnya segala masalahnya tertuju padaku sekaligus akulah penyelesai masalah yang dia buat. Apalah nasib dapat kakak tapi macam adik manja pulak. Puas jugalah nak memujuk dia supaya jangan menangis, lama-lama dah bengkak mata tu macam kena tumbuk baru nak berhenti. Lepas tu boleh sambung lagi, sebab takut mama dengan babah pulak marah sebab kekasihnya dah lari,sedangkan alasan dia menolak pinangan mama Chik kerana dia telah mempunyai kekasih. Adoyai Suriya…..

Penat memikirkan masalah Suriya aku teringat pertemuan aku dengan Fikri bakal tunang ku minggu depan. Aku rasa aku macam pernah jumpa dia tapi dimana ya??eh! tertiru dialog Yassin plak.heheeh… kalau tengok dari luaran orangnya hensem, alah semua anak mama Chik hensem, tapi muka dia lebih pada papa Chik patutlah dia tak seiras langsung muka abang-abangnya. Banyak soal jugak orangnya, macam-macam yang ditanya tentang aku, eleh macamlah tak tahu pasal aku, bukan aku tak tahu mama Chik tu, dah pasti dia akan cerita pasal aku dari A-Z tak kurang sikit pun tambah perencah mungkin. Mama Chik dulu teman semasa mama di Universiti dan persahabatan tu masih kekal sampai sekarang, kebetulan mama Chik tak ada anak perempuan jadi aku dan Suriya selalu dapat perhatian lebih dari mereka. Seingat aku lah bakal tunang aku ni di besarkan oleh neneknya sebab bila tinggal dengan mama Chik asyik sakit je. Aku pun malas nak amik tahu sangat hal dia, eh! tiba-tiba dah besar gajah dia nak jadi tunang aku pulak. Bila ingat aku nak tunang dengan dia aku rasa nak cekik-cekik je si Suriya. Hish!
----
Yahoo Messenger ku buka, setelah sekian lama aku tinggalkan. Sejak dari peristiwa Hani memutuskan hubungan kami aku langsung tidak menjengah laman "wajib" ku itu. Tapi emel yang kuterima 2 hari lepas membuatkan hati ku diusik sendu. YM ku disapa
Twin^Hani : Salam..Ummar awak masih marah pada saya?? Jawablah sayang…saya minta maaf…kalau masih ada kasih dihati,kalau masih ada ruang maaf untuk saya jawablah.
Stranger : Salam Hani. Hani saya dah maafkan awak, tapi maaf kerana tidak dapat menerima awak semula, kasih saya hanya untuk bakal isteri saya kelak. Maafkan saya.
Twin^Hani : Kenapa cepat awak berubah hati?? Maafkan saya…kalau saya masih ada peluang maaf buat saya, awak datanglah dirumah saya hujung minggu ini. Ini alamat saya…………………… Salam setulus kasih untuk awak Ummar.

YM ku terus bisu, sebisu aku kini. Hati ku berbelah bagi. Macam mana aku nak pergi rumahnya sedangkan hari yang sama adalah hari pertunangan ku dengan Rya. Rya….Eh! baru terperasanlah Hani juga kembar sama seperti Rya. Banyak betul cerita tentang Rya yang aku dengar dari mama, semuanya baik-baik belaka, tak de cacat sikit pun. Baguslah kalau benar seperti dikata mama, aku juga redha kalau ini jodoh aku. Aku berjanji takkan sekali aku melukai hati bakal Hawa ku itu, walaupun dia bukan pilihan hatiku, tapi apa yang pasti mama tak mungkin memilih gadis yang tak baik untukku. Bibir ku melukis senyum bila teringatkan pertemuan pertama aku dengan Rya, walaupun dalam muka terkejut dia telah menarik perhatian aku untuk terus ingat padanya..Rya..terluah namanya dari ulas bibirku perlahan.
---
" Kak Rya..macam mana ni…tolonglah Suri…" Si Suri dah buat 10 round dalam bilik aku, naik juling mata aku tengok dia. Tak habis-habis dengan masalah. Lepas satu, satu masalah dia yang buat aku sakit kepala.
" Suri..kalau dia tak datang terima jelah..mama dengan babah marah pun tak kan lama, lagipun kakak dah terima lamaran mama Chik tu. Jadi anak mama Chik akan bertunang dengan kakak, mama dengan babah pun dah tahu hal ni. So Suri tak yah pikir lagi pasal boyfren Suri tu" akhirnya aku berterus terang pada Suri tentang penerimaan peminangan mama Chik. Lagipula mama Chik tak kisah, kamikan kembar jadi tak ada masalah siapa yang menerima. Pada awalnya mama Chik memilih Suri kerana Suri kakak kepadaku, tak mahu melangkah bendul katanya, tapi kalau Suri dah ada pilihan hati dia tak kisah kalau aku yang memerima lamaran itu. Sementelah aku tak punya kekasih lagi tapi….hurm..biarlah malas nak pikir otak aku ni dah nak beku dah. Tak pelah nanti aku minum air banyak2 bagi cair semula.hik hik…
----
Ini kali ke-4 pertemuan aku dan Rya kali ni dia lebih mesra dari pertemuan ke-3 kami yang berlangsung di officenya sahaja. Makan malam yang tak berapa romantik ni aku yang set kan, kami hanya makan di mamak saja. Aku dah cakap awal-awal tak payah pakai beria sangat sebab ini cuma makan malam biasa. Banyak yang kami bincangkan, kali ni soalan lebih tertuju kepada aku. Yelah bertahun mama dengan mama Enda berkawan tapi sekali pun aku tak pernah jumpa Rya dan kembarnya. Kalau ada pun pergi rumah mama Enda, si kembar ini tak pula ada di rumah. Tak berjodoh agaknya masa kecik-kecik. huhuhu….Aku pulak jenis pemalu dan selalu mengelak bila diajak kemana-mana. Aku lebih selesa dengan buku-buku yang menjadi teman aku sepanjang masa. Akulah ulat buku diantara adik-beradik ku yang lain, dan akulah yang paling ‘sopan’ berbanding abang-abangku yang berperangai chempiang tu.

" Fikri lagi 2 hari kita akan bertunang, awak dah sedia ke? Sedangkan saya bukanlah orang yang sepatutnya bertunang dengan awak"
" Erm..Rya saya tak kisah dan saya terima siapa pilihan mama saya, saya pasti pilihan dia tak mungkin silap. Lagipula kita sama-sama menerima perkara ini kan" aku senang melihat senyum dari ulas bibir merah itu. Tenang dan sejuk mata memandang raut wajahnya. Semoga kau akan menjadi isteri yang menjaga kehormatan suami Rya, doaku didalam hati.
" Kenapa awak pandang saya macam nak telan?" Opss! Aku telan air liur. Lama sangat ke aku tengok dia??
" Owh! Tak ada apa-apa cuma saya suka tengok awak senyum" jujur aku berkata. Dia tertunduk menyembunyi wajah. Alah-alah malu malu kucing pulak bakal tunang aku nih. Terlupa sebentar masalah aku dengan Hani. tiba-tiba aku teringat dengan pertemuan kami, pertemuan pertama, dan kedua adakah dia masih ingat??
" Rya, awak ingat kali pertama kita berjumpa?" soal ku tiba-tiba.
" Eh! Mestilah ingat..awak datang opis saya hari tu. Tak kan saya dah nyanyuk sampai tak ingat bila jumpa awak…apa-apa je awak ni lah" sah! Dalam kepala dia semut dah buat sarang. Tak pe2 biar aku jadi tenggiling kasi makan semut tu semua. Heheheh…
Aku pun cerita pertemuan kami pertama yang tanpa aku sedar buat aku jatuh hati pada dia. Love at the first sight la konon..
----
Aku tersenyum-senyum sendiri, alamak aku dah angau ke dengan si Fikri nih??hehehe..cam tak sangka dia rupanya manusia yang tiba-tiba kena sergah dengan aku suruh diam. Aku ni memang ada sindrom pelupa pun, tu lah mama suruh makan kismis tak nak. Hatiku menyanyikan lagu Kalis Rindu..sempoi..
Melihatkan semua persiapan untuk ku, tiba-tiba aku teringat pada Suri apa agaknya cerita si Suri. Dia tak de pulak cari aku, kalau tak hari-hari mesti call cerita problem dia. Aku berlari turun ke bawah mencari mama.
" Ma.." perlahan ku menegur takut mama terkejut pulak.
" ha..turun jugak tuan puteri ni.." aku tersengih.
" Ma, Suri macam mana. Apa cerita? Pakwe dia datang tak masa majlis Rya bertunang?" soal ku
" Tadi baru dia call, katanya buah hati dia jadi datang, tapi majlis untuk Suri diadakan bulan depan dan tarikh kahwin kamu berdua ditetapkan pada tarikh yang sama. Boleh?"
" Erm..Rya ikut je mana yang baik ma…" tiba-tiba mama memeluk ku. Tubuh ku dirangkul kejap, setitis airmata dia jatuh dibahu ku. Ala..mama ni suka betul buat aku rasa syahdu tau…
" Ma..kenapa ni..ma sedih ye kami dah nak kawin..kalau gitu Rya batalkan je lah" saja aku mengusik. Pantas mama mengangkat wajah.
" Kamu ni…mama sedih,terharu sebab mama dikurniakan anak sebaik Rya, yang sanggup berkorban kerana kakak kamu tu" aku tahu mama sedikit kesal dengan perbuatan Suri.
" Tak pe ma..Rya rela, Suri tak pernah suruh Rya buat semua ni..Rya terima jika Fikrilah Adam untuk Rya. Jodoh ini memang untuk Rya, Suri cuma watak tempelan je…" aku tersengih, segarit senyum terluah dibibir mama.
" Kamu memang selalu buat mama senang hati sayang" akhirnya aku kalah, air mata ku mengalir juga. Mama kuraih dalam pelukan, sebuah ciuman mama hadiahkan ke dahi ku. Terasa sendu di hati.

Emel ku buka berderet emel dalam inbox ku. Aku tertarik dengan emel dari Hani, subject: Pic of mine…
hah! Hani bagi gambar dia lah. Kenapalah tidak dari dulu lagi, kenapa nak berahsia sangat, aku akan terima segala kekurangan dia. Gambar terpampang luas dan……

" Asslamualaikum…."
" Waalaikumsalam..Mamanya..ni rombongan dah sampai pun…" terdengar riuh rendah diluar aku semakin berdebar. Ada rasa sedih bergayut di hati apakah Ummar telah buka emel tu? Akan datang ke dia hari ni? Walau telah ku ajar hati ini untuk mengatakan yang dia akan datang, tapi entah kenapa aku merasa takut sekiranya dia tidak datang. wa!! Bencinya!!!
" Rya…mama Chik nak masuk sarungkan cincin tu" mama Chik sudah pun di depan mata. Ku toleh pada Suri, entah apa yang dilamunkan, muka nampak toye je sebab yang dinanti belum lagi kunjung tiba. Tangan ku hulur, cincin berlian bermata satu tersarung di jari manis ku, mencium lembut tangan mama Chik yang bakal menjadi ibu mertua ku. Dahi ku dikucup.
" Rya..terima kasih kerana sudi jadi menantu mama Chik. Ini Fikri bagi surat untuk Rya" tangan ku menyambut huluran surat itu. Mama chik keluar sejurus surat ku ambil, si Suri membontoti mama Chik dengan muka macam kerang busuk. Aku kuis tangan Suri minta dia menemani aku dibilik tapi dia buat dunk je. Geram betul!.
Surat di tangan aku buka, apa ajelah Fikri ni, ada pulak siap bagi surat. Macamlah tak boleh jumpa. Surat ku buka, dua keping ganbar jatuh dihujung kaki. Tiada satu baris pun yang tertulis di atas kertas, kosong. Kukutip dan kubalikkan sekeping darinya ternyata itu adalah gambar ku. Eh!! Kejap-kejap ni gambar yang aku bagi pada Ummar…apa ni?? I need an explanation now! Gambar lagi satu, ah lupakan. Nanti boleh tengok. Pantas aku bangun meluru keluar, mama Chik ku cari, semua mata memandang kearah ku.
" Mama Chik, Fikri mana?? Soal ku kalut.
" ada diluar, dia tak…" tak habis mama Chik berkata aku dah pun berlalu. Sorry mama Chik, Rya ada hal hidup dan mati.

Terlihat Suri dengan Fikri berbual mesra. Fikri melempar senyum buat ku, kaki ku melaju kearahnya.
" Kak Rya, Suri nak kenalkan kekasih Suri" hati ku dah berdegup laju. " Awak! Mari sini" mata ku hala mengikut lambaian tangan Suri, tiba-tiba terasa beban dibahu bagai hilang. Terlihat seorang lelaki berkulit hitam manis melangkah perlahan kearah kami.
" Erm..Suri kejap lagilah kenalkan. Akak ada hal, kamu! Meh ikut saya!" tangan ku unjuk pada Fikri. Tangan Fikri ku tarik ke sudut rumah, dengan bercekak pinggang aku bertanya
" Mana awak dapat gambar tu??" walaupun aku dapat menduga tapi aku perlu jawapan yang pasti.
" Rya Mahani itu nama awak kan. Saya Fikri Ummar" tenang Fikri a.k.a Ummar menutur kata. Aku terkelu, lidah ku beku, hanya air mata yang menitis.
" Hani..janganlah nangis..bukan saya marah awak pun..sebelum datang sini saya bukak emel, bila gambar awak yang terpampang awak tau, saya rasa lega sangat. Patutlah since first saya jumpa awak saya dah jatuh hati, rupanya awak memang Hawa untuk saya. Awak ingatkan saya pernah ingin awak jadi Hawa saya dan saya menjadi Adam awak??" panjang lebar penjelasan dari Ummar. Aku pula semakin kuat pula esaknya.
" Hani..looked I tak marah ok…I tak marah. Malah Ummar bersyukur dengan apa yang berlaku" Ummar menyeka air mataku dengan jarinya.
" Maafkan saya Ummar…saya tak berniat nak melukakan hati awak..saya minta putus pada awak sebab saya tak yakin pada diri sendiri. saya takut nak jumpa awak. Bodohkan alasan saya??" kataku dalam sedu.
" Tak pelah,saya dah maafkan. Kalau saya bukanlah Ummar dan Ummar yang sebenar datang hari ini apa yang awak nak buat? Bukan ke awak dah setuju nak bertunang dengan orang lain?"
" Saya sekadar ingin minta maaf dan ingin melihat wajahnya walau hanya sekali ini"
" Bukan ke kejam awak buat macam tu?" ada rasa tidak puas hati dari nada suara Ummar.
" Tapi bukankah awak juga ada cakap yang awak hanya serahkan kasih sayang hanya untuk bakal isteri awak je. Bukan ke itu cukup untuk buat hati saya sakit juga??" soal ku semula.
" Ok,Ok..dah lah tak guna kita persoal perkara yang dah pun selesai. Ternyata awak tetap Hani yang keras kepala, manja dan orang yang paling saya sayang. Hani saya menerima awak seadanya, segala buruk dan baik dan ternyata awak tak lah buruk tapi cun sangat. Sampai buat saya jatuh hati pertama kali pandang awak" lalu hidung miliknya ku cuit sedikit. Memerah pipinya menambah ayu diwajah.
" Abis gambar lagi satu gambar apa?"
" La..tak tengok ke??Gambar sayalah..masa kecik2" saja aku nak menyakat dia, rupanya dia tak tengok. Tak penyabor betul bakal isteri aku ni. Hatiku sendiri berdetik, kalaulah Suriya Hani yang menerima lamaran ku, pasti aku kecewa kini. Sesungguhnya jodoh itu memang Allah yang tentukan seperti mana ajal dan maut hanya Dia yang mengetahui.
-----
Kini aku meniti bahagia bersama Ummar, sepatutnya aku mengucap terima kasih pada Suri sebab kerana dia menolak pinangan mama Chik akhirnya aku dapat bersatu dengan Ummar yang kini suami ku. Bila teringat semula kisah antara kami aku tersenyum sendirian. Punyalah aku selalu merurngut dalam hati Suri suka buat masalah, rupanya masalah Suri pemberi sinar bahagia buatku. Terima kasih kakak ku merangkap baby tua ku.

Kurenung lembut wajah kekasih,teman,suami merangkap ayah pada anak yang kini berada dalam kandungan ku. Wajah itu selalu membuat ku tenang. Terima kasih sayang. Tubuh kupusing, kembali menatap skrin kecil di depan ku,jemari kembali lincah dipapan kekunci, novel ku harus dilunasi, sementelah idea datang mencurah ketika hening ini. Fikri Ummar kaulah kasih ku abadi. Terima Kasih Ya Allah kerana memberikan pertemuan yang cukup indah untuk aku dengan Adam ku.
posted by BLOGGER @ 1:27 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
15 Comments:
  • At 17/8/08 5:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story..
    tp cam pning skit time bce..
    but it is nice..
    good job..

     

  • At 17/8/08 8:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yeap..its quite pening gk la..hee..

     

  • At 18/8/08 10:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Nice story.Gaya penulisan yang matang. Bintang kejora untuk anda.,

     

  • At 18/8/08 1:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    agreed...mula2 pening gak...tapi cite ni memang best...keep it up

     

  • At 19/8/08 1:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ar cite ni..
    sy suke..

     

  • At 19/8/08 1:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ar cite ni..
    sy suke..

     

  • At 21/8/08 2:17 PTG, Blogger dieyma said…

    tak faham...

     

  • At 21/8/08 3:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pening oii di awal ciet...susah nk faham..xp akhirnya dapat jugak dihayati part akhir ni..mmg best..teruskann..

     

  • At 22/8/08 12:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sory klu terasa pening..he..thnx for all da commentator..wink!wink!

     

  • At 29/8/08 10:10 PG, Blogger wak_ijat83 said…

    best best best....taik bintang utk awak...eh silap silap.....lima bintang utk awak.....errr pe lagi ekk?

     

  • At 30/8/08 3:33 PTG, Blogger aku.. said…

    erm..cam nk cepat jer...

     

  • At 1/9/08 10:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pening ler mule2 tu....
    nasib ade ending nyer..
    le kali wat cte yang sng org nak bace tau.
    gd job...

     

  • At 21/9/08 5:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mle x paham... last2 bru pham... pening gak lar nk bce cerpen ni... teruskan usaha... tingkatkan tahap penulisan k.... (^-^,)

     

  • At 16/10/08 12:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pening la kpala ku bce cerpen niiii..xphm btl..adushhh

     

  • At 18/10/08 1:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet...;)

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group