BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Ogos 15, 2008
Cerpen : Kenangan terindah
-babyblues-
han_izza@yahoo.com

"Oh my God!!!!!"
Aku menekan brek dengan tiba-tiba sehingga memeranjatkan pemandu kereta di belakang kereta ku. Hon dibunyikan beberapa kali. "Relax lah bro. Ko tak nampak ke kambing melintas di depan tu, takkan aku nak langgar kot." Dalam masa aku cuba mendapatkan kembali keyakinan dan ketenangan untuk meneruskan pemanduan ku, kereta Spectra hitam di belakang memotong kereta Persona biru kesayanganku sambil pemandunya menjeling tajam ke arah aku. Kononnya nak tunjuk rasa marah kat aku la tu. Tolonglah.....bukannya salah aku 100% k. Tiba-tiba aku terpandang seseorang di tempat duduk belakang kereta tersebut. Seseorang yang pernah aku kenali. Seseorang yang dah lama tak ku temui. Mungkinkah dia?


"Tapi mama, abah..Erin sayangkan abg Zam. Erin cintakan dia. Tolonglah bagi kami peluang abah, mama..tolonglah", aku cuba memujuk kedua ibu bapa ku untuk menerima pilihan hatiku namun ketegangan wajah mereka mempamerkan jawapan yang bakal ku terima sebentar lagi. "Erin tak faham lagi ni. Mama tak nak Erin menyesal nanti. Mama nak Erin hidup senang. Hidup bahagia dengan lelaki yang mampu bahagiakan Erin", mama cuba memujuk aku dengan memegang tangan ku tapi hatiku memberontak. Aku tak faham. Kenapa mereka seolah-olah memandang hina terhadap pekerjaan abg Zam. Tidak mampukah seorang pekerja kilang menjaga aku? Tidak mampukah seorang pekerja kilang menyara aku? "Abah kalau boleh nak pilihan Erin membanggakan mama dan abah sepertimana Erin membanggakan kami. Kami tak nak Erin tersilap membuat pilihan. Erin masih muda. Banyak masa lagi nak kenal orang lain.", abah bersuara dalam nada yang tegas dan seolah-olah langsung tak ada peluang untuk aku mempertahankan apa yang aku mahu. Aku terdiam dan tanpa memandang muka mama dan abah, aku terus berlalu ke bilik ku. Aku tidak marah tapi aku berkecil hati kerana mereka terlalu memilih. Mereka seolah-olah memandang hina terhadap insan yang aku cintai sepenuh hati.


Berjalan berduan di tepi pantai begini bersama abg Zam membuatkan aku lupa sebentar bermacam-macam masalah yang menyesakkan kepala otak ku ni. Sampai detik ini, abg Zam masih belum mengetahui penolakan ibu bapa ku itu. Entah mengapa aku tidak sanggup melukakan hati orang yang aku sayang dengan memberitahu perkara sebenar. Biarlah aku menanggung derita itu seorang diri.
"Ayg...abg rase cuti sekolah nanti abg nak p umah ayg la. Nak jugak kenal ibu bapa ayg, adik beradik ayg. Tentu diaorang suke abg datang kan ayg? Nanti mesti nenek ayg masakkan je pe yang abg nak makan. Tentu nenek ayg lagi suka bila abg bagitau makanan kegemaran abg kan ayg?". Kata-kata abg Zam cukup membuatkan dada ku sebak. Aku betul-betul terasa terharu tapi apa daya ku aku tidak mampu menjelaskan perkara sebenar kepada nya. Apa yang aku mampu hanya lah mengiyakan impian kekasih ku itu. Entah tercapai atau tidak. Hanya takdir dan masa akan menentukan segalanya.

"Ya Allah Ya Tuhanku, bantu lah hambaMu ini menempuh segalanya. Bukakanlah hati kedua ibu bapaku untuk menerima dia Ya Allah..Tabahkanlah hati hamba mu ini menghadapi segala kemelut perasan ini Ya Tuhan...Tunjukkanlah kepadaku jalan yang sepatutnya aku pilih supaya aku tidak melukakan hati sesiapa pun."

"Abg, ayg sayang abg sangat-sangat. Ayg cintakan abg sepenuh hati ayg. Maafkan ayg kerana tidak berterus-terang. Tunggulah bila tiba masanya, abg akan tahu jua." Kata-kata ini hanya terucap di dalam hatiku sahaja, tidak mampu untuk aku luahkan. Aku risau sekiranya abg Zam mengetahui mengenai masalah ini nanti, abg Zam akan tinggalkan aku. Aku tidak mahu kehilangan abg Zam tapi aku juga tidak mahu melukakan hati ibu bapa ku sendiri.


Semalam aku bermimpi aku dikejar seekor lembu bertanduk panjang. Dahla tanduknya panjang, bercabang 2 pulak tu. Mengerikan betul. Nak dijadikan cerita, dalam mimpi aku itu, aku memakai dress berwarna merah dan kasut tumit tinggi yang juga berwarna merah. Aku berlari bagaikan orang gila sehinggalah tiba-tiba aku terjatuh ke dalam telaga yang dipenuhi kala jengking. Ketika aku menjerit-jerit meminta tolong, tiba-tiba aku mendengar nama ku dipanggil.

"Erin..Erin...ishhh budak ni, mimpi pe sampai menjerit-jerit macam ni?", nenek ku kelihatan resah memandang wajah ku. Ketika itu baru lah aku tersedar yang itu hanyalah mimpi semata-mata tapi entah mengapa aku rasa tidak sedap hati dengan mimpi tersebut. Mungkin ada maksud tersembunyi yang tidak elok untuk aku esok atau mungkin pada hari-hari yang mendatang...ahhhh...tak mungkin. Mimpi Cuma mainan tidur sahaja. "laaaa...Erin..kenapa ni? Tu la tidur tak basuh kaki dulu la tu. Dah, p basuh kaki pahtu sambung tidur balik. Tok dah ngantuk ni.". sebelum sempat nenekku menyambung ceramahnya, aku cepat-cepat bergegas ke bilik air. Semoga tiada apa-apa berita buruk untuk hari esok dan akan datang. Amin...


"Mama, abah..ni lah abg Zam", aku memecahkan kebisuan antara ibu bapaku ketika abg Zam mengujungi keluarga ku di kampung. Aku tidak sampai hati untuk menolak hajat abg Zam untuk berjumpa dengan mama dan abah. Akhirnya dengan penuh iltizam, aku memberanikan diri memberitahu mama dan abah tentang hajat abg Zam itu. Pada awalnya mereka seakan-akan berat hati untuk menerima kujungan abg Zam tapi setelah mendengar ayat nekad ku, mereka akhirnya menerima juga permintaan ku. "Selagi mama dan abah tak jumpe abg Zam, macam mana abah dan mama nak tahu siapa dia sebenarnya. Don’t judge a book by its cover only mama, abah. Hina sangatkah dia di mata mama dan abah? Erin bukan mintak mama dan abah terima dia tapi Erin just want both of u meet him, just for once. Know him and I will not push mama and abah to accept him if both of u still didn’t want him in our family. Just meet him..please…". "Ok, abah bagi dia datang tapi abah dan mama tak menjanjikan apa-apa. Ingat!", abah menerima hajat abg Zam walaupun dalam keadaan terpaksa tapi itu sudah lebih dari cukup buatku kerana aku hanya mahu mereka mengenali siapa abg Zam sebenarnya.

Aku tersenyum melihat abg Zam melayan kerenah adik-adik ku. Abg Zam nampak gembira dan bahagia dengan keluarga ku. Mama dan abah juga seolah-olah pandai memainkan watak mereka. Sepanjang 3 hari 2 malam abg Zam tinggal bersama kami, abah dan mama melayan abg Zam dengan cukup baik sekali. Tidak nampak langsung penolakan mereka tehadap abg Zam. Aku betul-betul gembira. Mungkin mama dan abah sudah mengubah persepsi mereka terhadap abg Zam. Aku rasa kebahagiaan sudah kembali dalam hidupku seperti dulu.


Ku sangka panas hingga ke petang, rupa-rupanya hujan di tengah hari. Tiba-tiba di suatu hari, mama menyuarakan hasratnya yang membuatkan aku rasa kaki ku teramat lemah sampai aku rasa tidak mampu berdiri lagi. "Erin, minggu lepas ada rombongan datang merisik Erin. Lelaki tu anak kawan abah. Engineer pulak tu. Mama dan abah dah jumpa budak lelaki tu. Baik budaknya, umur pun tak jauh beza dari Erin. Mama nak tahu pe pendapat Erin. Erin jumpalah dia dulu. Kenal-kenal orangnya macam mana dulu. Ni gambar budak lelaki tu, kat belakang tu ada no handphone dia. Namanya Ilham Iskandar. Telefonlah dia nanti ye sayang. Mama dan abah izinkan Erin keluar dengan Ilham. So, apa pendapat Erin sayang?". Aku tergamam dengan kata-kata mama. Sanggup mama dan abah buat aku macam ni. Aku terdiam dan tanpa ku sedari aku terus melangkah masuk ke bilik tanpa menjawab soalan mama. Aku hanya tersedar bila mama menjerit nama ku. "Tengoklah mama macam mana. Bagi Erin masa. Otak Erin kosong sekarang. Maaf", lemah suaraku menuturkan kata-kata seakan-akan ada sesuatu tersekat dalam tekak ku. Malam itu, aku menangis semahu-mahunya. Habis basah lencun batal pelukku dibuatnya. Nampaknya, aku perlu berkorban. Berkorban demi kebahagiaan semua pihak.


"Awak Ilham ye?", sapaku kepada seorang lelaki yang memakai T-shirt berwarna hitam dan berseluar jeans lusuh. Mungkin dialah lelaki yang menjadi pilihan mama dan abah. Patutlah mama dan abah suka. Muka pun boleh tahan tapi sayangnya, dia bukan pilihan ku. "Iye...iye..saya Ilham. Awak mesti Erin kan. Jemput duduk", dia menghadiahkan sebuah senyuman kepadaku sambil tangannya menarik kerusi untuk aku duduk. "Thanks. Sorry terlambat. Ada hal sikit tadi. Dah lama ke awak tunggu?", aku memandang sekilas kepadanya. Wajahnya agak bersih dan menunjukkan ciri-ciri seorang lelaki yang baik. Baik ke? Entahlah. Itu tanggapan ku sahaja. "Its ok. Tak ada la lama mana pun. Saya pun baru je sampai tadi. Awak nak minum apa?". "Tak apa lah awak. Saya tak rasa nak minum lagi. Awak tahu kan tujuan saya nak berjumpa dengan awak harini?". "Yap. Semalam awak bagitau saya nak bincang sesuatu dengan saya. Awak nak discuss pasal pe?". "I hope u didn’t mind if I just say straight to the point. Saya tak reti la nak berbahasa. Aritu, mama cakap family awak datang merisik saya kan?". "Iye awak, kenapa? Ada masalah ke?", soalnya sambil mengerutkan keningnya. Nampak sangat dia tidak mengetahui perkara sebenarnya. Nak mula dari mana ni ye? Hai...susah betullah. "Macam mana nak cakap ye. Sebenarnya awak, saya masih belum bersedia nak menerima sape-sape pun dalam hidup saya. Jujur saya katakan, saya memang sudah ada pilihan hati saya sendiri tapi perhubungan kami tidak direstui oleh mama dan abah saya. Saya harap awak faham dengan apa yang saya katakan ni. Saya rasa ramai lagi perempuan lain yang lagi layak untuk awak di dunia ni selain saya. Saya tak dapat nak membohongi diri saya untuk menerima awak. Maafkan saya...". Aku memandang tepat ke dalam matanya dan buat kesekian kalinya aku berasa teramat-amatlah bersalah kerana mengecewakan hati seorang insan yang belum pun aku kenali. Aku melihat dia mengosok-gosokkan telapak tangannya dan mengangguk beberapa kali. Entah apa yang difikirkannya. Aku pun tak tahu. "Baiklah awak..jika itu keputusan awak. Saya hormatinya. Saya akan bagitau family saya perkara sebenarnya. Saya harap awak akan bahagia dengan lelaki pilihan awak itu". Ilham menghadiahkan sebuah senyuman yang cukup buat aku rasa lagi bersalah. Otakku menafsirkan senyuman itu sebagai sebuah seyuman terpaksa tapi mungkin juga tidak. "Thanks awak. Sorry coz makes this hard decision between us." "Its ok awak. Cinta bukannya boleh dipaksa kan?". Lagi sekali Ilham tersenyum dan kali ini aku membalas senyuman itu dengan seribu rasa bersalah tapi hatiku lapang selapang-lapangnya. Sekarang, aku perlu menghadapi mama dan abah pula. Mesti aku kena marah punyalah bila mereka dah tahu perkara ni nanti. Nasib ko lah badan, sape suruh cari pasal.


"Erin ni betul-betul tak sedar dek untung betul! Sape yang suruh Erin buat keputusan macam tu. Malu mama dan abah dengan keluarga pakcik Ismail tahu. Mana abah dan mama nak letak muka kami ni? Ish, budak pompuan ni sorang..", mama memandang muka ku dengan pandangan yang penuh dengan amarah. Aku melihat abah duduk di sofa sambil memeluk tubuh. Mungkin abah juga sedang menahan marah. Sebelum mama dan abah semakin menyinga, baik aku mempertahankan keputusan ku. Sekurang-kurangnya biarpun aku teruk dimarahi, aku puas dengan tindakan yang aku ambil. Aku sudah tidak boleh berpatah balik sekarang kerana aku sudah jauh ke depan. Go Erin go!!!
"Maafkan Erin mama, abah. Erin tak sanggup melukakan hati Ilham dan tak sanggup nak menipu diri Erin untuk menerima orang yang Erin tak sayang dalam hidup Erin. Lagipun, Erin tak pernah cakap Erin akan menerima Ilham sekiranya Erin bersetuju untuk berjumpa dengan dia. Erin takkan mampu bahagiakan Ilham mama, abah. Biarlah dia memilih orang yang mampu bahagiakan dirinya."
"Amboi sesedap mulut je bercakap. Ni mesti tak lain tak bukan sebab Zam budak kilang tu kan. Erin ni tak faham-faham lagi. Pe yang budak kilang tu nak bagi Erin makan nanti hah??!!! Erin tu lulusan U, dia sape? Erin pernah fikir x?". Kata-kata mama betul-betul membuatkan aku terkejut. Aku tak sangka sampai begitu sekali pemikiran mama dan abah.
"Mama, abah..Erin tahu. Mama dan abah nak menantu mama dan abah nanti membanggakan mama dan abah. Kalau Erin pilih Ilham, mesti orang akan cakap, menantu En. Zul dan Pn. Hasmah tu Engineer. Tapi, klu abg Zam yang jadi pilihan Erin, mesti orang akan cakap, menantu En. Zul dan Pn. Hasmah tu keje kilang je. Mama dan abah mesti rasa malukan nanti mama, abah. Mulut orang mama, kita tak dapat tutup. Kalau hidup kita ni asyik nak dengar cakap orang, sampai bila kita nak maju mama, abah. Entahlah mama. Erin dah tak tahu nak cakap pe lagi. Maaflah, Erin melukakan hati mama dan abah." Aku menundukkan kepala ku. Aku tidak sanggup memandang wajah mama dan abah. Aku tahu aku telah mengecewakan mereka dengan sikap degil ku ini.
"Macam ni lah, abah yang akan buat keputusan. Abah nak Erin putuskan hubungan Erin dengan Zam dan mintak maaf dengan Ilham. Abah nak Erin terima Ilham. Itu keputusan abah." Keputusan abah ini bagaikan kayu balak yang menimpa kepalaku. Tiba-tiba aku rasa kepalaku sakit yang teramat. Nafasku tak menentu. Dadaku berombak kencang. Tak tahu apa yang harus aku katakan lagi. Nampaknya, aku perlu teruskan pengorbananku. Ya Allah ya Tuhanku, tabahkanlah hati hambaMu ini.
"Baiklah abah, jika itu keputusan abah. Erin juga punyai pendirian Erin sendiri. Disebabkan mama dan abah berkeras tak mahu Erin teruskan hubungan dengan abg Zam, Erin akan putuskannya...". Aku berhenti seketika untuk menarik nafas dan aku sempat melihat mama tersenyum. Aku memejam kan mata seketika dan menyambung bicaraku yang tersekat.."tapi Erin juga tidak akan menerima Ilham mahupun mana-mana lelaki lain dalam hidup Erin. Biarlah Erin sendiri..maafkan Erin...ini keputusan terbaik yang Erin mampu buat. Erin tak sakitkan hati mama dan abah dengan menolak abg Zam dan mama dan abah juga tak menyakitkan hati Erin dengan memaksa Erin memilih Ilham." Sekali lagi mama dan abah terkejut dengan keputusan ku. Tanpa menuggu walaupun sesaat lagi, aku terus masuk ke bilikku. Aku tahu aku cukup biadap hari ini tapi aku dah tak sanggup berdepan dengan mama dan abah lagi. Cukuplah..


Ke hadapan kekasih kesayanganku,

Maafkan ayg kerana sudah lama tidak menghubungi abg. Ayg tahu abg sudah beribu kali menghubungi ayg dan mencari ayg. Ayg bukan sengaja menghilangkan diri ayg. Ayg tidak sanggup berhadapan dengan abg. Abg, dengan kehadiran surat ini, ayg harap abg akan faham segala-galanya. Abg tahukan bertapa ayg menyayangi dan mencintai abg dan sampai sekarang cinta ayg terhadap abg tidak pernah berkurang tetapi kerana "sebuah halangan", ayg tak mampu dan tak berdaya lagi untuk terus bersama abg. Biarlah ayg simpan sendiri apa sebabnya ayg mahu abg lupakan ayg. Ayg tidak mahu menyusahkan abg dengan perkara tersebut. Biarlah ayg sendirian menanggung segalanya.

Abg lupakan lah ayg. Carilah perempuan lain yang lebih layak untuk abg dan mampu bahagiakan abg lebih dari diri ayg. Hanya satu yang ayg mintak, janganlah bencikan diri ayg kerana perpisahan ini bang. Ayg sanggup menghadapi segala onak dan duri hidup ini bang tapi ayg tak sanggup nak menghadapi kebencian abg.

Abg, tika abg membaca surat ini mungkin ayg sudah pergi jauh dari sisi abg. Ayg pergi untuk mencari ketenangan diri bang. Maafkan ayg bang..ayg meminta perpisahan ini bukan kerana diri ayg bang tapi kerana ’halangan’ tersebut. Lupakanlah ayg bang..lupakanlah ayg. Halalkanlah makan dan minum ayg selama ayg bersama dengan abg. Maafkan segala kesilapan ayg dari hujung rambut hinggalah ke hujung kaki. Jaga lah diri abg elok-elok. Cinta ayg akan selamanya bersama abg.

Salam sayang,
Erin


Ponnnnnnnnnnnnnnn...........
Bunyi hon yang begitu nyaring mengejutkan aku dari terus mengelamun. "Fuh, lama jugak aku mengelamun ye sampai tak sedar dah hampir tiga jam aku berada dalam kereta ni". Aku memerhati sekeliling. "Strategik jugak aku park keta aku kat bawah pokok ni. Redup je. Rindunya kat abg Zam. Bagaimana agaknya dia sekarang? Dah kahwin agaknya dia. Ahhhhhh...kalut betul laa... Alamak dah terlewat. Mengamuk la Syasha dan Alia nanti..". Aku membetulkan tudungku dan meneruskan perjalanan ke rumah kawan baik ku, Syasha. Lusa merupakan majlis perkawinannya dan sebagai kawan baik yang teramat baik, aku dengan bangganya dilantik sebagai pengapit bersama dengan dua orang lagi kawan baikku iaitu Alia dan Fatiha. Dah lama aku tak berjumpa dengan diaorang sebenarnya. Seingat aku semenjak aku memutuskan perhubungan aku dengan abg Zam. Waduh...sekali lagi nama itu juga disebut. Tah-tah dah jadi bapak orang dah pun dia. Moga-moga dia bahagia sekarang.

"Assalamualaikum......"
"Ha...sampai pun budak ni sorang..ish....kenapa lambat sangat ni?". Aku dah agak dah. Mesti kecoh punyelah mulut kawan ku yang sorang ni. "Ala sorry la Sya. Traffic jams la cyg. Aku dah bawak macam ribut tadi." Aku menghadiahkan sebuah kucupan di pipi Shasya sebagai tanda maaf. Cover line je la keje aku. "Mana Alia dan Fatiha?", tanyaku sambil mataku melilau mencari kelibat sahabat kesayanganku itu. "Ada. Kat dapur agaknya. Duk nolong menyibuk dengan makcik-makcik kat dapur tu ha..". "Amboiiiii mulut, takder insurans", Fatiha mencelah perbualan aku dan Shasya. Aku meluru ke arah Alia dan Fatiha dan terus memeluk mereka. "Ni sorang lagi, hilang tah ke mana. Susah betul nak jumpa. Nasib baiklah teknologi dah canggih sekarang ni. Dapatlah jugak tengok muka kat handphone. Dah abih bawak diri ke cik adik sorang?" Alamak, malang betul la. Sampai-sampai je dah teruk kena leter dengan Alia. Aduhai...nasib badan..."Alaaaaa...sory la cayang-cayangku sekalian. Aku menghilangkan diri pun bukan sebab apa. Sekarang kan aku dah balik. I’m back ok. Dah lupakanlah sume tu dulu, aku lapar ni. Jomlah...makan..".


Opssss...............mak ko!!!!
"Sorry...sorry.......". Aku tidak mengedahkan suara lelaki tersebut. Dalam kalut-kalut mengutip gelas-gelas plastik yang jatuh itu, aku dikejutkan sekali lagi dengan kehadiran lelaki yang melanggar aku tadi. Dia membantuku mengutip gelas-gelas tersebut. Tanpa memandang dan berpusing ke arah lelaki tersebut, aku terus mengutip gelas yang bertaburan itu. Tiba-tiba aku rasa hatiku berdebar semacam. Bau perfume lelaki itu seolah-olah aku kenali dan membuatkan aku teringatkan pada seseorang. Lantas aku terus berdiri. Reaksi aku itu membuatkan lelaki itu pula terkejut. "Awak ok? Maafkan saya. Saya tak sengaja tadi..awak...". Oh Tuhan...apa pula kali ini? Suara itu.. Suara yang sudah sekian lama tidak ku dengari. Suara yang pernah mencairkan hatiku suatu ketika dulu. Aku memejamkan mataku dan dengan perlahan-lahan aku memusingkan badanku ke arah lelaki tersebut. Aku mengangkat mukaku dan memandang wajah lelaki tersebut. Ya Tuhan...itu memang dia..itu memang dia..insan yang pernah cintai sepenuh hati dan sampai sekarang masih lagi aku cintai.
"Ayg..Erin....!!!!!!". Abg Zam kelihatan terkejut dan juga sepertiku tidak menyangka akan berjumpa lagi setelah hampir enam tahun berpisah. "Abg.....", kataku lemah. Aku rasa kepalaku kosong dengan tiba-tiba. Sendi lututku mulai longgar. Tanpa disangka aku rasa diriku melayang dan aku dapat lihat dia datang menyambutku......gelap..........................

"Za...za...bangun Za". Perlahan-lahan aku membuka mataku. Disekelilingku aku melihat Shasya, Alia dan Fatiha tersenyum memandangku. "Za dah sedar dah!" Aku mendengar adik menjerit. Entah kepada siapa dia menjerit. Apa maksudnya aku dah sedar? Apa yang dah terjadi? Abg Zam? Mana abg Zam? Ahhhhhh......aku mungkin bermimpi tapi kenapa aku rasa lemah sangat sekarang? Aku kat mana sekarang ni? Aku cuba melihat sekeliling tetapi otakku terlalu penat untuk menafsirkan di mana aku sebenarnya dan dengan perlahan-lahan aku kembali memejamkan mataku. Tiba-tiba..."Ayg.......". Suara itu..suara itu lagi..Aku kembali membuka mata dan aku dapat melihat abg Zam berdiri disebelah katil tempat ku berbaring. Dia memegang tanganku dan mengulus mesra rambutku. Oh Tuhan, bermimpikah aku? "Abg, maafkan ayg..", aku membalas genggaman tangan abg Zam dan air mata ku mula mengalir. "Ish...cyg..jangan menangis. Kawan-kawan ayg dah menceritakan segalanya sayang. Abg dah tahu. Jangan menangis ye sayang. Dari dulu sampai sekarang, abg tetap setia menunggu ayg kembali. Abg tidak pernah lupa mencintai ayg walaupun sesaat dan tidak pernah satu waktu pun abg lupa dengan cinta ayg terhadap abg. Abg tahu ayg milik abg selamanya dan abg milik ayg selamanya juga. Kita tidak akan berpisah lagi sayang. Suka duka kita akan tanggung bersama-sama ye sayang. Dah, jangan menagis lagi. Tak elok." Kata-kata abg Zam membuatkan aku terkejut namun akhirnya aku tersenyum. Biarlah apa yang akan berlaku selepas ini, aku akan tetap bersama dengannya. Bersama insan yang aku cintai sepenuh hati. Kami berdua mengorak senyuman seolah-olah fikiran kami sedang memikirkan perkara yang sama sekarang. Pandangan mata kami bersatu dan aku tahu, aku dengan dia tidak akan berpisah lagi walaupun seribu halangan menanti.

TAMAT
posted by BLOGGER @ 6:05 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
8 Comments:
  • At 16/8/08 12:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bleh la....

     

  • At 16/8/08 3:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    "Aku membetulkan tudungku dan meneruskan perjalanan ke rumah kawan baikku, Syasha."

    "Dia memegang tanganku dan mengulus mesra rambutku.."

    aik..macammana zam tu boleh main2 rambut za pulak? bukan tadi dia pakai tudung? ooo..buka sebab pengsan ke? za=erin ke?

     

  • At 16/8/08 3:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sorry....saat akhir tukar name dari za ke erin...1st time buat cerpen...banyak silap...

    pasal bukak tudung tu lak coz pengsan..

    juz mencuba...peace!!

    -babyblues-

     

  • At 16/8/08 7:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak baca semulaka sebelum submit?

     

  • At 18/8/08 2:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kenangan yang terindah.....apa kenangan yang indah tu yek.... tak nampak pun?

     

  • At 18/8/08 4:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boring....jln citer yg clear...

     

  • At 7/10/08 10:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aik..asal jalan citer cam tak abis je..ape jadi ngan mak bapak erin tu nanti biler dpt tau diorang kapel balik? n ape agaknyer keje zam tu ye..still keje kilang ke?
    isk..ade ke lelaki sesetia zam tu?hmm..wallahualam..

     

  • At 14/10/08 1:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dear babyblues,
    your story is actualy my real love story..thanks..
    benar masih ada lelaki sebegini di dunia ini..until now he's waiting for me for almost 8 years..dan hingga kini juga kami masih bersama meskipun ibu bapa ku masih tidak merestui..kami sudah bertekad..biarlah bersama sampai mati walaupun kami tak mampu bersatu..wallahualam..Tuhan Itu Maha Mengetahui..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group