BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Julai 14, 2008
Novel : Jalinan kasih 1
Syifa
najjahsyifa@yahoo.com.my

Udara pagi di kampung sangat sejuk dan terasa mencengkam sehingga ke tulang hitam. Setelah bangun untuk solat subuh, Fatihah kembali menarik selimutnya dan dia terlena hingga ke tengah hari. Cuti semester kedua yang baru bermula membolehkan dia melupakan sejenak tentang pelajarannya. Kali ini dia tidak menyertai mana-mana program masa cuti yang dianjurkan oleh pihak universiti kerana ingin bersama neneknya di kampung.
Sinar matahari yang memancar terang telah menerobos masuk melalui tingkap bilik yang sedikit terbuka. Silau dengan cahaya tersebut, Fatihah terjaga dari lenanya. Sambil menguap panjang, dia bangkit dari katil dan membuat sedikit regangan bagi melonggarkan otot-otot yang regang. Setelah berasa agak selesa, dia keluar dari biliknya dan mengatur langkah ke dapur.Suasana di rumah pada pagi itu agak sunyi.

" mana nenek aku pergi ni? takkan dah ke ladang limau kot. Semalam aku dah pesan suruh tunggu aku." Fatihah bercakap sendirian.

Sambil mencari kelibat neneknya, Fatihah menuju ke meja makan. Bau nasi lemak yang ada di bawah tudung saji terasa amat mengiurkan. Sudah lama dia mengidamkan nasi lemak itu. Rasa nasi lemak yang disediakan oleh neneknya itu memang tak sama dengan yang dibeli di kedai. Rasanya lebih mengancam. Maklumlah… cukup bahan katakan.

" nenek macam tahu-tahu aje selera aku. Ni lah untungnya tinggal dengan nenek. Setiap kali aku balik, mesti dia masakkan yang sedap-sedap. Aku pun apa lagi, makin berseleralah nak makan. Tup-tup, bila dah balik ke kampus, ramailah yang tegur badan aku dah naik. Tapi aku ni jenis yang tak kisah, asalkan tak ada penyakit, okeylah tu." Fatihah duduk di kerusi sambil bercakap sendirian.

"tak sabar lah nak makan nasi lemak ni, perut aku pun dah berbunyi. Tapi, aku belum mandi lagi, takkan nak makan dulu kot…, tak senonoh betul la. Dah la bangun lewat, makan dulu baru mandi. Hish…tak boleh jadi ni. baik aku pergi mandi dulu." Fatihah mengomel sendirian, lantas bangun menuju ke biliknya.

" Eeei.. sejuknya air ni. kalau ada air panas kan best. Macam mana lah nenek boleh tahan mandi pagi tiap-tiap hari. Aku yang mandi tengah hari ni pun, airnya terasa sejuk macam ais. Mungkin nenek dah biasa kot. Macam pepatah melayu, alah bisa tegal biasa.."

Fatihah mandi dengan tergesa-gesa. Badannya terasa amat sejuk apabila terkena air paip yang mencurah. Selesai sahaja mandi, Fatihah mengelap badannya hingga kering dan bergegas memakai baju. Hari ini dia hanya mengenakan pakaian yang ringkas sahaja, seluar track dengan t-shirt lengan panjang. Jika tinggal di rumah, dia selesa berpakaian sedemikian. Walaupun agak moden, namun ianya kelihatan masih sopan. Siap berpakaian , Fatihah keluar dari biliknya dan menuju ke dapur. Perutnya yang terasa lapar itu perlu diisi segera. Dia yang mempunyai penyakit gastrik sentiasa berjaga-jaga dengan waktu makannya. Situasinya yang sentiasa tinggal berjauhan dengan keluarga telah memaksa dia untuk menjaga diri sendiri. Dia tidak mahu meyusahkan sesiapa jika penyakitnya itu datang menyerang.

Setelah membaca doa makan, Fatihah menyuapkan nasi lemak yang telah digaulnya dengan kuah ke mulut. Dia mengunyah secara perlahan-lahan dan kelihatan begitu menikmati keenakan rasa nasi lemak yang berada di dalam mulutnya itu. Selesai sahaja makan, Fatihah menuju ke sinki untuk membasuh tangan. Dia juga tidak lupa untuk menyucikan pinggan yang telah digunakan. Sejak kecil dia telah diasuh oleh nenek untuk berbuat demikian. Kini, perbuatan itu telah menjadi sebati dengan dirinya.

Bosan bersendirian di rumah, Fatihah mengunci pintu rumahnya dan berjalan menuju ke ladang limau. Sudah lama dia tidak menjenguk ladang tersebut. Tentu telah banyak perubahannya. Kata nenek semalam, ladang itu kini sedang mengeluarkan hasil. Perjalanan untuk menguruskan ladang itu pun agak baik dan tidak banyak masalah sukar yang timbul. Fatihah berasa gembira mendengar cerita neneknya itu dan bersyukur kerana titik peluh arwah mamanya dulu tidak sia-sia. Dari kejauhan, Fatihah telah dapat melihat buah limau yang masak kekuning-kuningan. Pandangan itu amat memukau pandangan matanya.



Tiba di ladang limau, Fatihah berjalan perlahan-lahan untuk meninjau keadaan di situ.

" hai Puteri, bila kamu pulang? Dah lama Pak Abu tak lihat kamu, semakin cantik kamu sekarang ya.." Pak Abu yang sedang mencabut rumput menegur Fatihah yang lalu berhampirannya. Suaranya kedengaran mesra sama seperti dahulu. Pak Abu merupakan pekerja lama di ladang itu. Dia mula bekerja sejak Fatihah masih kecil lagi. Hubungan mereka begitu akrab dan Fatihah telah menganggap Pak Abu sama seperti datuknya sendiri.

" betul ke Pak Abu? cantik macam Siti Nurhaliza ke atau macam Juhi Chaula. Kalau macam Siti, habislah dia Pak Abu sebab tak dapat cari makan. Maklumlah, ada orang ganti tempatnya." Fatihah membalas sapaan Pak abu dengan gurauan juga.

" Hisy kamu ni Puteri, tak habis lagi perangai nakal kamu tu. Kamu ni sebenarnya bukan cantik macam Siti Nurhaliza, tapi macam comel kat rumah Pak Abu tu.." sambil tersenyum, Pak Abu membalas pertanyaan puteri dengan gurauan nakalnya.

Dengan muka yang sengaja dimasamkan, Puteri berpura-pura merajuk. Pak Abu telah mengenakannya dalam diam. Melihatkan keadaan puteri yang mendiamkan diri, Pak Abu lantas ketawa berdekah-dekah. Dia dapat menangkap tindakan Puteri yang berpura-pura merajuk.

" alah Pak Abu, orang nak merajuk sikit pun tak boleh. Bagilah chances kat Puteri nak merajuk sekali-sekala. Tapi kan Pak Abu, tak ada benda lain ke yang boleh Pak abu samakan dengan puteri, asyik-asyik kucing tu jugak yang Pak Abu pilih. Puteri tahulah kucing Pak Abu tu memang comel." Fatihah tidak jadi meneruskan aksi merajuknya itu.

" Pak Abu bergurau jelah. Dah lama tak menyakat kamu. Ingatkan bila dah besar tak nakal lagi, rupanya makin nakal adalah. Bila kamu pulang? Berapa lama kamu cuti kali ni." Pak Abu mengulang kembali soalan yang masih belum berjawab.

" baru semalam Pak Abu, cuti semester keenam. Kali ni cuti lama sikit Pak Abu, dua bulan lebih." Fatihah menjawab pertanyaan Pak Abu tanpa gurauan lagi.
"Oh…macam tu. Eloklah sangat. Bolehlah kamu temankan nenek kamu tu. Dia pun tinggal sorang kat rumah. Kalau kamu ada, taklah sunyi sangat jadinya. Nak harapkan Pak Usu kamu tu, dia tu selalu aja tak ada kat rumah. Nak nampak muka pun susah, hujung minggu baru dapat jumpa." Ngomel Pak Abu.

" nak buat macam mana Pak Abu, dah kerja dengan kerajaan, mestilah ikut peraturannya. Cakap pasal nenek ni, Puteri nak tanya pak Abu, ada nampak nenek tak? Dah lama puteri kat sini, tak nampak pun bayangnya." Setelah lama berbual, puteri teringatkan neneknya.

" kalau tak silap Pak Abu, nenek kamu ada dekat pondok sana. Tengah kira buah limaul. Pergilah kamu tengok kat sana. Kat sini pun dah panas ni, eloklah kamu pergi berteduh kat sana. Pak Abu bukannya apa, bimbang kulit kamu akan jadi gelap macam kulit Pak abu ni.takut-takut tak ada yang masuk meminang. Kalau Pak abu ni tak apalah, dah kahwin." Pak abu masih sempat bergurau dengan puteri.

" tak kisahlah pak Abu. Kalau tak ada yang berkenan, kahwin ajelah dengan pak abu. Mak cik Milah pun tak marah, dia dah bagi lampu hijau kat Puteri." Sambil melangkah pergi, Puteri masih sempat membalas gurauan Pak Abu. Pak Abu hanya menggelengkan kepalanya sambil tersenyum. Dia tahu, bila berlawan cakap dengan Puteri, ada sahaja akalnya.

Dari jauh, puteri dapat melihat kelibat neneknya yang sedang sibuk ke hulu ke hilir. Lagaknya macam orang muda. Puteri amat kagum dengan usaha neneknya memajukan ladang peninggalan arwah mama. Ketika dia masih kecil, mama telah berpisah dengan papa. Walaupun kecewa kerana ditinggalkan, mama tidak pernah berputus asa dalam hidup. Dia berusaha keras untuk membuka ladang ini. Mama ingin buktikan bahawa dia masih boleh berdikari walaupun tanpa papa di sisi. Namun begitu, mama tidak berpeluang untuk menikmati hasil titik peluhnya ini kerana Allah lebih menyayanginya. Mama telah pergi ketika puteri masih kecil. Seingat puteri, waktu itu dia berumur 9 tahun.

" oh nenekku sayang !" Puteri berjalan perlahan-lahan untuk mengejutkan neneknya yang sedang asyik memberi arahan kepada pekerja-pekerjanya.
" eh, sayang, sayang! Puteri sayang Puteri,"Hajah Zawiah melatah apabila dikejutkan secara tiba-tiba. Dia yang sememangnya mempunyai penyakit melatah akan cepat melatah jika disergah secara tiba-tiba. Kadangkala, ianya akan menjadi-jadi hingga dia keletihan. Puteri yang melihat keadaan neneknya itu hanya ketawa. Dia mendekati neneknya dan memeluk erat. " alah nek, ni Puteri lah nek." Puteri menenangkan neneknya.

" hai Puteri, kamu ni suka sangat kenakan nenek. Kamu tak sayangkan neneknya ya, suka tengok nenek letih-letih." Hajah Zawiah geram dengan sikap cucunya itu. suka sangat buat dia melatah. Tapi, dia tak kisah sebab kadang-kadang perangai Puteri itulah yang membuatkan dia terhibur.

" Puteri mintak maaf nek, Puteri gurau aje. Tu lah nenek, siapa suruh tinggalkan Puteri sorang-sorang kat rumah. Kan dah kena. Semalam kata nak tunggu Puteri dulu, datang sama-sama kat ladang. Tapi hari ni, kenapa tinggalkan Puteri pulak.?" Fatihah mengomel kerana ditinggalkan sendirian di rumah.

" oh…pasal tu kamu nak kenakan nenek ya? Bukan nenek tak nak kejutkan kamu, tapi kamu tu yang tidur nyenyak sangat. Nenek kesian nak kejutkan kamu sebab nenek tahu kamu letih duduk dalam bas semalam. Asalnya memang nenek nak tunggu kamu, tapi datang pak Ali bagitahu ada orang nak jumpa nenek kat ladang. Jadi terpaksalah nenek tinggalkan kamu dulu. Nenek tahu, kamu mesti tak sesatnya kalau datang sorang-sorang pun sebab kamu kan orang bijak. Ingatan kamu kuat, takkanlah jalan nak datang ke ladang ni pun kamu boleh lupa?" Hajah Zawiah menjawab pertanyaan cucunya itu.

" alah nek… sebenarnya Puteri tak kisah. Kesian nenek sebab terpaksa bagi penjelasan yang panjang lebar. Puteri gurau jelah nek" Puteri tersenyum melihat reaksi neneknya.

" kamu datang ke sini dah makan ke belum?" dia teringat yang dia hanya meninggalkan nasi lemak di bawah tudung saji tanpa memaklumkan kepada cucunya itu.

" dah nek. sedap nasi lemak tu. Kalau masuk pertandingan pasti boleh menang anugerah, nek. Lain kali bolehlah nenek buat lagi." Puteri memuji masakan neneknya itu.
"Ada-ada sajelah kamu ni Puteri. Alang-alang kamu dah datang , baik kamu tolong nenek kira buah limau dalam bakul ni. kejap lagi ada orang nak datang ambil. Kalau siap cepat, lagi cepat kita boleh pulang. Matahari pun dan tinggi ni. kejap lagi pak usu kamu balik, tak ada sesiapa pulak kat rumah." Hajah Zawiah meminta bantuan cucunya untuk mengira jumlah limau yang akan dijual kepada pemborongnya nanti.

" Itulah nek, asyik ingatkan pak usu aje. Diakan dah besar. Bila dia tengok tak ada orang kat rumah,pandai-pandailah nanti dia datang cari kita kat sini. Bukan tak biasa pun…" kata Puteri sambil memasukkan buah limau yang telah dibilangnya ke dalam bakul.


Bunyi kereta yang menderu masuk ke halaman rumah mengejutkan Fatihah yang sedang berbaring di kerusi. Dia berasa agak keletihan setelah seharian berada di ladang. Setelah selesai makan tengah hari bersama neneknya, dia merehatkan diri di ruang tamu rumah sambil menonton televisyen. Oleh kerana terlalu mengantuk, dia merebahkan badannya ke kerusi dan hampir tertidur. Apabila mendengar bunyi kereta, dia bingkas bangun dari kerusi dan menjenguk ke tingkap rumah. Setelah melihat pak usu yang keluar dari kereta, Fatihah keluar menuju ke pintu rumah.

" Assalamuailaikum, Puteri." Ucap Haikal di muka pintu.

" waalaikummussalam, jawab Fatihah sambil mencium tangan bapa saudaranya itu. "Kenapa lewat sampai, semalam kata nak bertolak pagi." Tanya Fatihah sebelum sempat Haikal masuk ke rumah.

" alah… pak usu tertidur tadi. Sebab tulah lewat sikit bertolak." Jawab Haikal sambil mengusap-usap kepala anak saudaranya itu. Sejak Fatihah melanjutkan pelajaran ke Universiti, mereka jarang bertemu. Kalau ada pun, hanya sekejap sahaja. Dia begitu sayangkan Puteri kerana sejak dari kecil lagi, Puteri sentiasa mengikutnya ke mana sahaja dia pergi. Puteri sering bermanja dengannya dan dia tidak kisah kerana dia tahu puteri sangat rindukan kasih-sayang seorang ibu.
Mereka berjalan beriringan masuk ke dalam rumah. Fatihah membantu Haikal mengangkat barang-barang yang dibawa pulang ke dalam rumah.

" nek…, o.. nek…, pak usu dah pulang ni." Fatihah menjerit memanggil neneknya yang berada di dapur.

" ya, nenek dengar ni. Tak payahlah kamu panggil nenek kuat-kuat." Balas Hajah Zawiah kepada cucunya itu. Belum sempat dia mencuci tangannya, Puteri dan anaknya Haikal telah muncul dahulu di dapur.

" nenek buat kuih apa ni? bau sedap aje…" tanya Fatihah sambil menjengukkan kepalanya ke dalam periuk. Dia tahu neneknya memang pandai membuat kuih. Sebut aje kuih apa, pasti nenek tahu cara memasaknya

" nenek masak bubur camca. Kalau makan petang-petang macam ni pasti sedap. Tak payahlah kita pergi beli kuih kat kedai lagi." Jawah Hajah Zawiah

" baguslah mak. Haikal pun dah lama tak makan bubur ni. rasa terliur lah pulak." Sampuk haikal sambil mengacau-ngacau bubur yang masih belum masak itu.

Petang itu, mereka tiga beranak menghabiskan masa dengan berbual-bual sambil minum petang di bawah pohon bunga kenanga. Suasana kampung yang berangin pada waktu petang membuatkan mereka lebih suka duduk bersantai di luar rumah. Rasanya lebih aman dan nyaman.

Pada malam itu, Fatihah menemankan Haikal menonton televisyen. Namun begitu, tiada rancangan menarik yang dipaparkan.

" macam mana cuti kali ni, puteri nak duduk kat rumah aje ke?" tanya haikal kepada Fatihah.

" kalau boleh, seminggu lagi puteri nak cari kerja. Bukannya apa, puteri pun bosan jugak kalau asyik duduk kat rumah aje. Nenek pun sibuk kat ladang. Tinggallah puteri sorang-sorang kat rumah ni." jawab puteri sambil matanya masih lagi tertacap pada kaca televisyen.

" kalau pak usu cadangkan puteri satu kerja, puteri nak tak? Tempatnya pun dekat aje. Puteri boleh ulang-alik naik bas dari rumah." Haikal teringatkan kawannya yang masih memerlukan pembantu bagi menguruskan tadika.

" pembantu tadika…, pak usu janganlah nak buat lawak pulak. Puteri bukannya tahu nak jaga budak-budak pun. Dibuatnya menangis, tak ke susah jadinya." Fatihah kurang berminat dengan cadangan pak usunya itu.

" alah… puteri, bukannya puteri sorang aje kat situ. Ada lagi dua tiga orang pembantu yang lain. Lagipun, puteri bukannya kena jaga baby, jaga budak kecik aje. Kebanyakkan daripada mereka dah pandai uruskan diri. Puteri hanya perlu pantau dan jaga keadaan saje" Haikal masih memujuk anak saudaranya itu untuk bekerja disana. Dia berharap dapat membantu menyelesaikan masalah kawannya buat seketika sebelum dapat dia mencari pekerja baharu.

" tengoklah dulu macam mana, kalau puteri rasa berminat Puteri akan bagitau pak usu" Fatihah tidak mahu memanjangkan bicara tentang kerja itu lagi. Perhatiannya kini lebih fokus kepada cerita yang baru bermula.

" okeylah, kalau Puteri berminat bagitau pak usu cepat-cepat. Kalau boleh setujulah yek. Kesian kawan pak usu tu, dia sekarang ni sibuk nak cari pembantu. Kalau dah dapat, tak lah jadi masalah." Ulas Haikal.

Sedang mereka asyik berbual-bual pasal pekerjaan , Hajah Zawiah datang dan duduk bersebelahan Puteri.

"nenek dengar kau orang bincangkan pasal kerja. Siapa pulak yang nak kerja ni?" tanya Hajah Zawiah.
" sebenarnya begini mak. Kawan saya ni, dia kerja kat tadika. Sekarang dia nak cari pembantu sementara untuk gantikan tempat pekerjanya yang sedang dalam pantang. Itulah yang saya syorkan pada Puteri. Tapi dia macam tak berminat aje."

" alah pak usu ni. kan Puteri dah cakap nak fikir dulu. Bukannya Puteri nak tolak pun. Kalau pak usu beria sangat, bagitau ajelah kawan pak usu tu, Puteri akan bantu dia."jawab Puteri selamba.

" betul ke ni Puteri setuju nak kerja kat situ? Pak usu bukannya apa, kawan pak usu tu baik orangnya. Tak sia-sia kalau Puteri kerja kat sana. Gajinya pulak boleh dibawa berunding. Tak payahlah Puteri susah-susah buang masa nak cari kerja lain lagi."

" betul la ni pak usu. Takkan Puteri nak bergurau pulak. Kesian Puteri tengok pak usu, dari tadi lagi asyik memujuk. Tapi kalau Puteri memang tak boleh tahan, Puteri akan berhenti aje. Boleh kan?

" Puteri mesti cuba dulu, barulah tahu okey ke tak" Hajah Zawiah yang hanya mendiamkan diri tiba-tiba mencelah. dia menyatakan hasratnya untuk mengadakan kenduri tahlil untuk arwah mama Puteri. Telah lama dia tidak mengadakan kenduri tahlil tersebut.

" Haikal, Puteri, nenek sebenarnya nak tanya pendapat korang. Sementara korang berdua masih ada bercuti kat rumah ni, nenek berhasrat nak buat kenduri sikit hujung minggu ni. Kenduri tahlil untuk mama Puteri. Dah lama kita tak buat kan…"

" kalau macam tu eloklah mak. Lagipun hujung minggu ni Haikal masih cuti lagi. Bolehlah haikal bantu mana yang patut." Haikal menyokong hasrat emaknya itu.

Majlis kenduri hujung minggu itu berlangsung dengan sempurna. Ramai sanak-saudara datang membantu dan memeriahkan majlis. Suasana di rumah Hajah Zawiah kelihatan riuh rendah dengan gelak tawa mereka. Majlis kenduri tahlil diadakan pada waktu malam. Nenek telah menjemput orang-orang kampung untuk datang meraikan majlis.

Setelah selesai sahaja bacaan tahlil, semua tetamu yang datang dijamukan dengan hidangan nasi beriani. Kebanyakkan daripada mereka pulang setelah selesai makan. Namun begitu, sanak-saudara yang terdekat masih lagi tinggal untuk membantu mengemaskan pinggan mangkuk yang telah digunakan. Fatihah juga tidak menang tangan untuk membasuh pinggan mangkuk yang kotor. Walaupun berasa letih, dia tetap bertenaga untuk menyelesaikan kerjanya itu.

Sedang leka membasuh pinggan, Fatihah terdengar akan perbualan mak uteh dengan neneknya.

" aku tengok Puteri tu dah besar sekarang. Sudahlah cantik, rajin pulak tu. Macam manalah si Wafiq tu boleh lupakan anaknya. Kalau aku jadi dialah, aku akan jaga puteri tu baik-baik. Maklumlah, bila kita dah tua, anak kitalah yang akan jaga kita. Ini lain pulak, ada anak tak mengaku anak. Hish…tak tahulah aku…" Mak uteh membebel panjang tanpa menyedari percakapannya itu didengari oleh Fatihah.

" alah kau ni uteh, kalau cakap tu, suara memang tak boleh nak perlahankan sikit. Kalau Puteri dengar, kecik hati dia tau. Selama ni, dia tak pernah tanya pasal Wafiq. Aku tahu dia rindukan papanya tu. Tapi nak buat macam mana. Kalau boleh, aku tak nak tengok Puteri sedih-sedih.Biarlah dia tinggal dengan kami ni asalkan dia gembira. Walaupun tak kaya, kami akan cuba bagi kasih sayang pada dia." Hajah Zawiah membalas percakapan mak uteh dengan suara yang sayu.

Fatihah yang mendengarkan percakapan itu hanya diam membisu. Dia berasa sebak, namun ditahannya agak tidak mengalirkan air mata. Sebetulnya dia memang rindu akan papanya itu.

Setelah selesai mengemaskan semuanya, Fatihah masuk ke dalam biliknya dan berbaring di atas katil. Keletihan yang menjalar di badannya tika itu terasa seolah-olah telah hilang. Fikirannya melayang jauh mengingatkan papanya yang kini entah dimana berada. Telah lama mereka tidak bertemu. Papa hanya datang ketika mama meninggal dulu dan dia tidak pernah muncul selepas itu. Memikirkan tentang papa, dia sering mengalirkan air mata. Namun begitu, dia tidak mahu sesiapa melihat keadaan dirinya yang bersedih. Dia cuba bersikap ceria di hadapan orang lain terutamanya nenek. fatihah akhirnya terlena dalam kesedihan yang membungkam di dada.
posted by BLOGGER @ 10:03 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
1 Comments:
  • At 16/7/09 12:29 PTG, Blogger fadh said…

    nak tau x...
    klu kite mndi air paip tengah2 hari kt kampong, alamat nye melecor la bdn dik oi....
    laen la klu mndi air kolah... mang la sejok...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group