BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, Jun 22, 2008
Cerpen : Cermin Snow White Alya
Mia
neman_hoody@yahoo.com

Aku seorang manusia biasa.Tiada apa-apa yang istimewa tentang diriku.Cuma satu yang perlu aku ungkapkan di sini,setiap manusia itu tentunya diciptakan dengan sesuatu kelebihan.Itu hakikat.Tapi aku sendiri musykil.Kalau benar setiap manusia itu memiliki kelebihan,apa pula kelebihan yang ada padaku?Puas juga aku mencari,tapi serasa aku sampai sekarang masih belum kutemui.
Lihat saja pada diriku.Umurku sudah hampir memasuki alam awal remaja.Tapi keadaanku masih begini sejak dahulu.Aku gila-gila orangnya.Tak pernah terurus.Ya,bak kata orang belum matured lagi.Aku sukar dibentuk.Maklum sahaja,keras kepala mengalahkan batu yang jika dititikkan air pun akan terhakis.Sebutlah sesiapa sahaja aku tak pernah gentar untuk melawan cakapnya.Ibu?Senang saja.Aku suka memekakkan telingaku setiap kali ibu membebel.Ayah?Jangan haraplah aku dapat mendengar suaranya.Maklumlah,sejak ayah membuka dua lagi 'cawangan' dalam kehidupan rumahtangganya,payah sekali rumah ini untuk mendapatkan bekas tapak kakinya.Kakak-kakak?Mereka suka mendesak.Aku benci didesak untuk melakukan sesuatu perkara. Apalagi,aku tak pernah hairan dengan mereka semua.Abang-abang? Mereka tahu menyakatku sahaja.Setiap perkara yang aku lakukan pasti menjadi bahan ketawa dan ejekan mereka.
Akhirnya,aku putuskan bahawa tidak ada sesiapa yang boleh mengubahku. Biarlah aku sendiri yang mencari nilai hidup ini agar aku lebih mengerti dan menghargai diri sendiri.

-------------------------------------

Pagi itu seperti biasa aku masih belum bangkit daripada lena yang panjang.Meski jam sudah menunjukkan pukul 11 pagi,kenyenyakanku belum lagi pudar disinarkan oleh mentari pagi.Subuh tadi aku sedar kakakku Aqilah ada mengejutkanku untuk solat subuh. Suara ibu turut menerjah cuping telingaku.Kaki abang ada juga hinggap di badanku. Ah..pedulikan semua itu.Selembut-lembut cara kejutan kakak,dan sekasar-kasar kejutan abang,aku tidak akan bangkit daripada tidurku selagi belum puas kuteguk nikmat tidur.Subuhku berlalu begitu sahaja.Tak mengapa,aku masih belum wajib menunaikan lima waktu solat.Masih belum sampai waktunya lagi.Walaupun umurku sudah melayak- kan aku dipukul oleh ibu dan ayah kerana mengabaikan solat tetapi disebabkan tangan dan kakiku lebih tangkas daripada ibu bapaku,maka mereka sudah berputus asa untuk menghukumku.
Pukul 12.00 tengahari barulah mataku celik.Aku lihat semua ahli keluargaku sedang melakukan aktiviti masing-masing.Seperti lazimnya,setelah bangun daripada tidur aku akan mencari makanan untuk diisi ke dalam perutku yang sedang memainkan lagu heavy metal ini.
"Alya…dah puas tidur?Pagi tadi tak solat subuh,kan?Lepas ni jangan lupa qodo' balik,ye..Kalau tidak jangan harap nak makan apa yang ibu masak ni." Ibu menyergahku sebaik sahaja kakiku melangkah ke dapur.Aku memekakkan telinga mendengar laser yang keluar dari mulut ibu.Pantas tanganku mencapai air susu dari peti ais dan koko crunch di cabinet dapur.Aku hanya menjeling sekilas wajah ibu yang memerhatikanku sejak tadi tanpa berkata apa-apa.Aku menikmati koko crunch bersusu sebagai 'sarapan'ku pada tengahari itu di hadapan televisyen.Abangku Azim,Alif dan Azrul serta adikku Adam semuanya sedang menonton televisyen. Kebetulan kakakku Atia baru sahaja keluar dari kamarnya.Dia mengumumkan bahawa selepas zohor nanti dia ingin membawa kami keluar ke One Utama untuk membeli-belah.
"Ha..baik korang cepat-cepat mandi.Lepas zohor ni akak nak bawa korang pergi jalan kat One Utama.Siapa yang tak mandi tak bolah naik kereta akak,ye."
Dalam fikiranku sudah terbayang-bayang beberapa buah komik Gempak Release yang menjadi bahan bacaan kegemaranku yang banyak dijual di MPH One Utama.Aku tersenyum sendiri.
'Alahai…tapi kena mandi pula.Malasnya…'hati kecilku merungut sendirian. Memang hakikat,kalau bukan tak mandi bukan akulah namanya.Aku jenis pemalas orangnya.Kalau boleh seharian aku tidak mahu mandi.Meski ibu dan kakak puas berleter dan abang pula tidak henti-henti mempersendakanku,aku tidak pernah hairan.Aku sering bersikap hati kering dengan mereka.Aku tidak akan melakukan sesuatu perkara yang sememangnya aku tidak mahu lakukan.Ugutlah apa sahaja,aku tidak akan pernah tergugat.Entah dari mana datangnya sikap degil ini aku pun tidak tahu.Hendak dikata tempias daripada abang-abangku,mereka tidaklah pula sedegilku.Aku cuma terikut-ikut sifat kelakian abang-abangku kerana aku lebih rapat dengan mereka berbanding dengan kakak-kakakku yang lain.Untuk keluar rumah,jangan harap aku akan mengenakan skirt atau apa-apa yang boleh dikaitkan dengan perempuan.Tudung?Jauh sekali.
Di One Utama,aku kebosanan menunggu kakakku memilihkan baju-baju baru untuk abangku.Waktu begini,seperti biasa akal gila-gilaku agak aktif.Aku merentap tanda-tanda harga yang bergantungan di pakaian yang dipamerkan di situ.Agak banyak bilangan tanda harga yang berada di dalam genggamanku.Aku tersenyum puas. 'Tak dapat beli baju,dapat price tag pun jadilah..hehe…' bisikku dalam hati.Setelah selesai urusan membeli pakaian untuk abangku,kami bergerak menuju ke kedai seterusnya.
"Eh..kau pegang apa tu Alya?"kakakku Aqilah menegurku sewaktu kami berjalan beriringan.Rambutku yang panjang mengurai ditariknya.Aku tersengih lebar hampir ke telinga.Aku menyorokkan tanganku ke belakang.
"Eii..apa sengih-sengih ni haa..dahla gigi tu kuning je,tak gosok gigi!Rambut macam Ju-On..Tengokla kau pegang apa tu.."kak Aqilah mendesakku dan dalam masa yang sama dia merentap tanganku yang berada di belakang.Aku masih tetap tersengih mendengarkan kutukan kak Aqilah yang juga suatu kenyataan.Aku tidak mampu melawan dan akhirnya kak Aqilah melihat apa yang berada dalam tanganku.
"Ya Allah..apa yang kau buat nih..ish..tak senonoh betul.."kak Aqilah menyeringai.Abang-abangku,Azrul,Azim dan Alif serta kak Atia memandang ke arahku.Langkah mereka terhenti.
"Kak..tengokla apa dia buat.Dia cabut semua tag harga kat kedai tadi tu." Semua adik-beradikku ketawa terbahak-bahak.Aku cuma tersengih. 'Ah..peduli apa aku!!Macam tak tahu aku jenis apa.' Aku bermonolog sambil teringatkan perbuatanku yang selamba sebelum ini.Selain mencabut tanda harga,aku pernah juga membawa pulang buku tulis yang kujumpai di kantin sekolah kakakku.Walaupun kakakku telah memberi amaran supaya tidak mengambilnya kerana buku itu sebenarnya ditinggalkan oleh sahabatnya secara tidak sengaja,namun aku tetap mengambil buku tersebut dan menjadikannya buku contengku.Inilah Alya,tak makan saman orangnya.

------------------------------------

Petang Isnin,aku baru pulang dari sekolah.Rutin harianku,sebaik sahaja sampai di rumah,aku tidak akan terus mandi sebaliknya hanya menukar pakaian sekolah.Selepas itu aku akan melakukan apa-apa mengikut kehendakku.Kadang-kala aku menonton televi-syen atau bermain permainan komputer.Satu sikap burukku pula,aku suka melepaskan geramku kepada rakan-rakan di sekolah terhadap adikku,Adam.Ya,memang kedengaran agak gangster,tetapi hakikatnya aku tidak kisah untuk memukul adik lelakiku yang kecil itu.Adakalanya dia berani melawan,maka tercetuslah pergaduhan besar antara aku,pelajar darjah 6 dengan budak yang baru berusia 6 tahun.Peleraiannya tiada kecuali apabila kami masing-masing kepenatan untuk terus bergaduh.
Tetapi petang itu aku lebih barnafsu untuk melukis komik.Banyak antara komikku yang telah aku hasilkan dengan pelbagai jalan cerita mengikut moodku.Aku memastikan abang-abangku berada jauh dari tempat aku melukis komikku.Aku tahu, abang Azrul terutamanya sangat gemar membaca komikku dan kemudiannya mengutuk-ngutuk hasil kerjaku.Hasil kerjaku dikatakan ciplak,tidak asli,tidak kemas dan sebagai-nya.Memikirkan perangai abang yang suka menyakat,aku serik untuk membiarkan komikku dibaca olehnya.Namun,kerap kali juga aku terpaksa bertumbuk dengan abang Azrul semata-mata untuk menyelamatkan komikku daripada baca olehnya.
"Alya,pergi mandi lepas tu terus makan.Makanan dah siap ni."Ibu melaung dari dapur.Aku mengeluh. 'Aduh..ada-ada aja ibu ni.Kacau daun sungguh.' Aku tidak berhenti melukis.Arahan ibu sekadar masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri.Di pihak ibu,aku tahu ibu juga turut mengeluh seperti lazimnya. 'Nak suruh makan pun susah.Bukan suruh mencangkul pun.'
Sambil melukis,aku teringat kejadian di sekolah tadi.Kelasku menerima seorang pelajar baru yang bernama Shahrul Azizi.Pada mulanya aku tidak ambil kisah dengan kehadirannya.Namun,ada satu insiden yang membuatkan aku cukup benci melihat wajahnya.Patutkah seorang pelajar yang menjejakkan kakinya di kelasku baru beberapa jam menegur tingkah lakuku?Aku masih ingat ayat pedas yang keluar daripada mulutnya yang tidak ubah seperti mulut murai itu.
"Kau ni Alya..tak boleh bersopan sikit ke?Dahla tempat kau tu bersepah semacam.Selekehlah kau ni.Macam ni ke namanya perempuan?"
Air muka Shahrul nampak tenang walaupun ayatnya cukup berbisa.Kata-katanya itu pastinya didengari oleh beberapa orang pelajar lelaki yang berdekatan.Itulah yang membuatkan aku panas hati.Bukan setakat hati,seluruh tubuhku menggigil menahan marah dan geram.Siapa dia yang berani menegurku sedemikian rupa?Sudahlah tegurannya tidak belok-belok,malah tegak terus tanpa berkias.Cukup membuatkan aku malu yang teramat.Ditambah lagi,apa yang diperkatakannya itu sangat sensitif di telingaku.Aku sedar siapa diriku.Bukanlah sesopan dan sebaik rakan-rakan sekelasku yang lain.Tetapi aku juga punya hak untuk aibku dilindungi.
Ikutkan hati mahu sahaja aku menghayunkan kepalan penumbukku ke mukanya dan kawasan mulutnya bakal aku musnahkan dengan tumbukan luar biasa.Namun memandangkan pada waktu itu kelas sedang berjalan,aku membatalkan niatku.Bukan kerana tidak berani tetapi sekadar menghormati guru yang sedang mengajar di hadapan.Sedangkan adik kecilku pun pernah menjadi mangsaku,apatah lagi budak sebiadap Shahrul.Aku tidak akan teragak-agak untuk membelasahnya.
Mengingatkan peristiwa itu,terasa hatiku menggelegak kepanasan.Komik yang berada di depan mataku terimbas seolah-olah wajah Shahrul.Tidak semena-mena komik itu menjadi mangsaku.
"Alya!!!!"Suara ibu sekali lagi menggegarkan gegendang telingaku.Aku tersentak dan kulihat komik yang kulukis separuh jalan tadi hampir musnah diconteng pelukisnya sendiri.

----------------------------------

"Alya,aku minta maaf pasal semalam.Sebenarnya,aku memang nak tegur kau cara baik tapi aku tak tahu macam mana.Maaf,ya Alya.Aku Cuma tak biasa tengok perempuan macam kau."
Aku melontarkan pandanganku jauh ke depan,mengabaikan budak lelaki yang sedang berbicara denganku dari tempat duduk sebelah.Suaranya bukan main sayu menuntut simpati.Semudah itu dia ingin menebus kesalahan?Hanya dengan meminta maaf?Tiada kata yang melompat keluar dari mulutku.Cuma hembusan nafas kasar tanda maafnya tidak diterima olehku.
Tiga hari berturut Shahrul meminta maaf daripadaku.Hari pertama dan kedua hatiku masih seperti tembok penjara.Sukar untuk dipanjat kerana terlalu tinggi dan payah untuk dimusnahkan kerana terlalu kebal.Namun hari ketiga tembok tinggi dan kebal itu serta-merta ghaib seolah ada satu kuasa hebat yang menghilangkannya.Shahrul tiba-tiba datang ke rumahku pada pagi Sabtu.Kehadirannya disambut oleh ibu kerana kebiasaan-nya ibulah yang menyambut tetamu.Apa yang membuatkan aku terkejut bagai dialirkan elektrik ke seluruh tubuhku,Shahrul memberitahu ibu bahawa kedatangannya adalah dengan tujuan untuk meminta maaf atas kesilapannya terhadapku.Ibu menyuruh aku bersemuka dengannya apabila mendengar penjelasan itu.
"Alya,aku minta maaf sekali lagi atas kesalahan aku dulu.Sampai bila kau tak nak maafkan aku?Aku rasa serba-salah ni.Tak aman rasanya nak hidup." Ada getar dalam suara budak lelaki yang memiliki paras rupa yang cukup menyamankan pandangan itu. Dalam hatiku secara tidak langsung memuji sikapnya.Betapa ikhlasnya dia meminta maaf sehingga sanggup bertandang ke rumahku setelah permohonan maafnya kutolak mentah-mentah sebanyak dua kali. 'Matangnya budak ni.Otak advance juga ya.Tak macam aku ni.Ish…'
Aku terpinga-pinga mendengarkan bicara Shahrul lantas menggaru-garu kepalaku yang tidak gatal. 'Sampai macam tu sekali?Tak aman hidup?Selama ni aku buat silap kat orang tak ada rasa apa-apa pun.Jauh sekali nak minta maaf.Budak ni biar betul.Minta maaf sampai datang rumah.Adoii…sakit otak aku!Inilah bahananya,budak tak matang macam aku.Apa pun tak tahu.Sudahnya jadi setengah tiang bila kena kat scene macam ni.' Lama aku berdiam diri,tidak tahu patah-patah perkataan apa yang seharusnya aku lancarkan.
Akhirnya aku menerima permohonan maaf Shahrul.Lebih baik begitu daripada aku terus termangu di hadapannya sekaligus membuatkan aku kelihatan seperti orang bodoh.Apatah lagi,tadi ibu sudah berpesan supaya aku memaafkannya.Shahrul kelihatan begitu gembira sekali dan mengharapkan aku menjadi sahabatnya.Hanya anggukan yang dapat kubalas sebagai jawapan.Peristiwa itu sebetulnya seperti janaan tenaga nuklear yang membuatkan aku terkesan.Terkesan begitu dalam sekali.Hampir cacat aku dibuatnya.

------------------------------------

"Alya,cepat bersiap.Kita dah nak bertolak ni."
"Baik bu..Ya tengah pakai tudung ni."Aku menyahut lembut panggilan ibu.Aku bergerak pantas menyarungkan tudung bawal berwarna merah jambu ke kepalaku.Fesyen lilit tudung ke atas kepala menjadi pilihanku.Hari ini aku sekeluarga akan menghadiri majlis kesyukuran yang diadakan oleh keluarga Shahrul bersempena dengan kejayaannya dalam peperiksaan UPSR dan PSRA.Kami berkongsi kegembiraan hujung tahun itu.Aku juga turut memperoleh kejayaan seperti Shahrul.Siapa sangka,musuh di awal perkenalan akan menjadi sahabat akhirnya.Bukan sekadar sahabat biasa,tetapi lebih daripada itu.
Shahrul ialah sahabat yang paling baikku.Dia telah banyak berjasa kepadaku. Kerananya,aku bisa berubah menjadi aku yang sekarang ini.Sahabat seperti Shahrul yang berperanan sebagai 'cermin Snow White' bagiku telah banyak menyumbang kepada perubahan sikapku. Istimewanya \'cermin Snow White\'ku ini ia bukan memberitahuku siapa gadis yang paling cantik di dunia,tetapi ia memberitahuku tentang bagaimana untuk tampak cantik keseluruhannya.Bukan hanya penampilan dan rupa paras,tetapi nilai-nilai murni dalam diri yang membentuk peribadi mulia.Shahrul juga kini semakin bijak mencari kalimat yang sesuai untuk menegur kesilapan dan kekuranganku,tidak seperti pertama kali dia menegurku. Namun,aku tidak menafikan bahawa tindak-tanduk drastiknya awal tahun dahulu turut memberi aku pengajaran dan membuatkan aku bermuhasah diri buat kali pertamanya dalam hidupku.
Sejenak aku merenung diriku dari atas ke bawah melalui pantulan cahaya di cermin.Aku melihat ada seorang gadis manis yang sedang tersenyum dalam cermin itu.Pakaiannya menunjukkan kesopanan dan budi bahasanya.Senyumannya menampak-kan barisan gigi yang teratur dan putih berseri. Itulah diriku kini.Betapa sebuah pertemuan dan persahabatan telah mengubah segalanya.Tiada lagi Alya yang tidak matang,bersifat ganas,tidak terurus dan macam-macam lagi yang tidak enak dikisah-kan.Gadis manis dalam cermin itu….sungguh!!Itulah aku.Bukan setakat zahirnya berubah wajah,namun batinnya lebih-lebih lagi.
Ternyata khilafku mengatakan tidak ada sesiapa yang dapat mengubah diriku.Hakikatnya ada,cuma Allah yang lebih mengetahui dan menjadi rahsianya sehingga tersingkap segalanya di depan mata seorang hamba seperti aku.

-TAMAT-
posted by BLOGGER @ 8:53 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
11 Comments:
  • At 22/6/08 10:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen anda perlukan perenggan..
    dailog diasingkan daripada penerangan.

     

  • At 23/6/08 6:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emmm..sory to say la.cerpen ni agak xlogik.neway gud try

     

  • At 8/7/08 6:19 PTG, Blogger Unknown said…

    cite best.. mcm kata Tanpa Nama.. kurang logik.. tapi enjoy baca.. :0

     

  • At 11/7/08 4:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sory 2 say la cite cm biase2je tp leh buat bagus lg kan.....chayok2 k.........=)

     

  • At 19/8/08 1:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kalau penulis ni mmg baru darjah 6 (i assumed so based on the age given for the characters i.e Alya n Shahrul), ok la gak. boleh maju lagi ni.

     

  • At 16/9/08 3:49 PTG, Blogger Unknown writer said…

    best gak. cayooo... awak darjah 6 tahun berapa?2008? jika ya samelahhh... aku ni jiwang sikit suka baca novel atau cerita cinta tuh... tapi geli jugak bila baca ayat nih abang dan ayang. yak!

     

  • At 13/12/08 11:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ehmmm....not bad lorr...

     

  • At 21/1/09 9:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cermin snow white??
    klakar nyer..
    awk ni still budak2 ek?
    tahlaaaaaaa..x besh sgt pown..=.=

    keep on writing..

     

  • At 21/3/09 11:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    selekeh gile budak alya tu..
    nyampah rasenye..
    cite ni dah ok..
    cuma pening cket la bile nak bace..
    xde perenggan langsung..
    pening kpale..
    drpd x rabun nnti terus jadk rabun

    *Kakak Alula*

     

  • At 28/9/09 6:54 PTG, Anonymous ansuh said…

    Wah hebatnya... baru form 1 dah pandai tulis novel...
    Kite pun form 1 jugak......

     

  • At 30/6/11 8:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    laaaa...,dak kcik ag y tlis nie...nie msti ko ctew psal dri ko kn???????hahaha . . .pew pown bwat y t`baek k . .NANA SAYANG ALEP<33

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group