BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, November 22, 2009
Cerpen : Cinta berputik
Nama Pena : farhana kasim

"liya cepat la sikit,kita da lambat ni nak pergi kuliah."jerit Nur alisya sofea di hadapan bilik air.kawannya itu kalau tak ingatkan sejam tak keluar lagi dalam bilik air tu.

Ye la makcik oii...liya dah nak kuar ni..wait tau..laung nya kembali.
Nur alisya sofea membelek dirinya di cermin,di memekai baju kurung pesak unggu dan tudung yang sedondon dengan warna bajunya itu.Ketika itu liya memerhatikan dia,tanpa alisya sedari.kau memang cantik alisya pujinya dalam hati.kawannya itu seorang yang simple,penyayang dan baik hati.Muka da la cute,mata dia memang cantik,dapat mencairkan hati setiap lelaki la.

Oit...mak nenek kita da lambat ni,boleh dia termenung sergahnya kepada liya..
oi..alisya terperanjat beruk liya tau"main sergah orang je dia ni tau..liya buat muka seposen.
kawannya hanya tersengih sumbing melihat muka kawannya itu.

Yelah..cepat la pakai tudung tu,liya da la nak muke-up,karang berejam tau tak."Alisya
megingatkan liya sambil mengerling jam di tangannya itu,bukannya tak masak dia dengan perangai
kawannya itu da semester akhir pun.Baik bos..siap tabik lagi mengalahkan askar,dia mengusik alisya.

"Alamak malunya liya,alisya berbisik dekat liya,"niy liya la wat hal tak pasal pasal
famous tau,semua mata memandang kearah mereka.Mereka menjadi tumpuan sebab paling lambat masuk,
sedangkan lecture da lama sampai..Niy la liya ,kalau tadi tak tinggal assignment tak la lambat.

Sorry la my friend,bukannya selalu,promise Liya kepada alisya.Sambil tersengih.
Alisya menjeling tajam kearah kawannya itu.memang la tak selalu makcik sebab kita da tahun akhir
kan,gelengnya.

"Alisya mama liya ajak datang rumah hujung minggu ni..boleh kan sambil menunggu respon kawannya itu.Dia akui keluarga liya sungguh baik dengannya tak sombong walaupun dalam keluarga berada. "Erm.....pergi ke tidak erk ...sambil menjeling kearah kawannya yang penuh mengharap itu.
Ok la..makcik no problem alisya pergi,tapi ade ape erk,"soalnya kepada liya.
Oppsssssss...lupa nak gi tau abang kesayangan liya yang kat Amerika nak balik,so..da buat doa
kesyukuran la.Oh..

Alisya jom kita keluar makan,ajak liya.Tak pe la liya,liya je la pergi..dia malas
nak keluar malam itu.Yela.. nanti liya tapaukan tau.
Dia bukannya tak kenal dengan perangai Alisya tu sanggup tak makan,nak menonton drama korea kesukannya itu."Siang tadi Mereka pergi shopping complex,apa lagi Alisya beli dvd korea terbaru tittle "Flower Over Men,lagipun actor kesukannya Lee Min Ho,Kim Bum dan Kim Hyun Joong.Mesti tak beranjak dia kat tv tu.
Ok.. terima kasih liya"kata Alisya kepada kawannya baik nya itu.

"Alisya..bawa baju lebih sikit tau, nanti tidur kat umah Liya.kata Liya kepada Alisya.
Ok la tapi kan kita ada kelas ari isnin..potong Alisya .Yela tak payah risau nanti liya suruh papa hantar pagi pagi kan kita kelas petang right.Sambil menepuk bahu Alisya.
Ok la kalau macam gitu.

Mereka diambil oleh Pak Mansor dreber keluarga Liya.
Setelah tiba di perkarangan vila mereka disambut oleh Datin Aida,mama Liya.Liya mengucup tangan mamanya itu,begitu Alisya.Datin Aida memang suka dekat Alisya,yela Alisya menghormati orang tua,sopan santun.baik hati dan peramah.

Dah ..jom kita masuk ajak Datin Aida dekat kedua gadis itu.Ok la mama ...perut Liya da berdangdut ni tak sabar nak makan masakan mama sambil memenggang erat tangan mamanya itu.
Dah ..Liya pergi bawa beg kat atas tuu..simpan dalam bilik..Alisya memerhati sikap keramahan dua beranak itu.
Yup madam Aida,Liya mengusik mamanya itu.Datin Aida hanya tersenyum.
Oit....makcik termenung pula dia niy..jom kita bawak beg kat atas sergah Liya dekat Alisya.
Ok la..mana la termenung tengok dia tu manja sangat dengan mamanya itu sampai orang kat sini di lupa kan.

Setelah selesai mereka menuruni tangga untuk ke meja makan,Wah mama bersinar sinar mata liya,apa tak nya makanan kegemarannya ayam masak merah ada kan atas meja.Hisy..mama ni buat Liya terharu je,sambil membuntang matanya memandang masakan kegemarannya itu. Dah la makan cepat .mama kan tahu anak kesayangan mama yang jarang balik niy mesti da makan ayam masak merah.sambil menghulurkan pinggan kearah anaknya dan Alisya.Sedap la makcik puji Alisya kepada Datin Aida.Oit...Alisya tak payah puji puji makcik niy karang melambung makcik ni dekat siling..katanya sambil ketawa.Dia memang senang sikap Datin Aida yang peramah,dulu masa dia pertama kali bersua dia memanggil Datin Aida dengan panggilan Datin,cepat cepat Datin Aida suruh panggil makcik je.Dia tak suka orang panggil dengan gelaran yang dia dapat itu.
Memang dia seorang yang baik dan tak sombong.

"Mama abang Rul mana niy,dah lama Liya balik batang hidung abang tak nampak pun.
Sambil memerhati di sekeliling rumah..baru dia teringat akan abangnya itu.
Ermm...ntah la liya perangai abang Rul tu tak berubah ubah,baru sampai rumah da melepak dengan kawannya itu bukannya nak berehat dekat umah niy..Datin Aida mengeluh memikirkan sikap anak bujangnya itu..
Tak pe la mama ,biar la mesti dia rindu dekat kawan kawanya tu.Dalam hati liya pun pening memikirkan sikap abang kesayangan dia tu.

Alisya hanya berdiam diri,tidak menyampuk pun sepatah apa yang di bualkan dua beranak itu..Mama mungkin abang akan berubah bila dia jumpa someone special kot,sambil menjeling kearah Alisya.
Alisya tak mengerti pemikiran kawan baiknya itu.Datin Aida mengagguk mengerti,dia memang suka sangat klu Rul berjumpa dengan Alisya,Alisya memang sesuai sangat dengan anaknya itu,walaupun perangai anaknya yang sombong itu.Dia yakin perangai anaknya akan terhakis jika jumpa dengan Alisya

Doa kesyukuran menyambut kepulangan abang liya telah sempurna di jalankan.Alisya menolong mengemas,pinggan pinggan di angkat dengan berhati hati..tiba tiba dia terlanggar seseorang yang melalui dihapannya itu.Oit...perempuan mata kau letak dekat mana ah"tengking Mohd Fakrul Aiman.sambil memerah mukanya.Alisya teperanjat betul,mak Dato dia main tengking je..bukan ke si mamat niy yang main lalu yer,sedang kan tanggan dia di penuhi pinggan.Hisy nak kena mamat niy bebel Alisya di dalam hati.

Maafkan saya encik,sambil beranikan diri,Alisya ingin membela diri.Setahu saya tadi tak ada orang kat sini tadi,encik yang main terjah jer lalu,lagipun laluan ni kat besar,lagi satu mata saya letak kat sini,sambil jarinya ditunjukkan kearah matanya itu.
Ekh...apasal ni Rul tegur Datin Aida ,ni mama nyampuk Liya tiba tiba,dia memerhati adegan tadi.Abang rul yang main lalu kat sini..dia marah Alisya pulak,pada hal sebenarnya dia yang langgar tapi tak ngaku.bleh dia ckap mata letak kat mana.Jadi niy abang Liya yang selalu di ceritakan tu,bisik Alisya dalam hati.

Rul..RUL Tak berubah ubah panas baran tuu..sorry la Alisya abang liya niy memamg gini ade something wrong sikit.Dia menjernihkan keadaan. Oklah x de hal.Jom liya kita pergi dapur ,cuci pinggan ajak Alisya.Ok..dah korang berdua pergi cuci pinggan dekat sini biar mama kemas ok,sambil tersenyum Datin Aida,Alisya tersenyum nipis kembali kearah Datin Aida.

Ketika itu fakrul memerhati senyuman Alisya yang begitu menawan dan ayu,lesung pipit kedua belah pipi mencantikkan lagi kecantikan asli.Dalam diam dia seperti terpukau dengan kecantikkan Alisya,tetapi ego leleki dia lebih menebal.

"Alisya jangan ambik hati tau dengan perangai abang Liya tau.Yela mak nenek ,tak de masalah la,tapi liya tabik la dekat Alisya tau ,smbil meletak tangan kat atas dahi.
"Erm... berkerut dahi Alisya memikir kan kata liya tadi..asal pula alisya menggaru garu kepalanya yang ditutupi tudung itu..Yela..Alisya berani lawan balik kat abang Rul tu tadi,dia tu memang asyik nak betul jer.Oh..Alisya mengangguk angguk seperti burung belatuk tanda mengerti.

Keesokan pagi,Alisya menyiapkan juadah sarapan pagi sebab dia memang biasa bangun pagi,dia membuat nasi lemak.Erm Datin Aida menyergah ke dapur,bau wangi nasi lemak menusuk hidung nya itu.Awalnya Alisya bangun, sarapan pagi pun da siap, erk makcik ,terperanjat Alisya yang asyik membancuh minuman itu yang tidak sedar kehadiran Datin Aida.Dah biasa bangun awl makcik jadi saya tolong la buat sarapan,lagipun cuma nasi lemak jer,hisy Alisya tahu tak liya pun tak pandai masak nasi lemak tau.
Erm... mama mengata Liya nampak nyer.Liya memuncung ke arah ibunya itu.Hisy da bangun dia ni,bukan mengata kenyataan kan.ketawa Datin Aida mula pecah.

Oit cik akak tak payah nak memuncung panjang panjang macam tikus mondok jer..ketawa Alisya.Erm...Liya cepat la makan kita nak balik kampus la,karang petang kita ade kelas nanti sempat tau.
Ye la,ok jom mama sarap..nanti mama panggi papa.Liya pergi panggil abang Rul ok.

Ok,ketika makan Fakrul memuji masakan itu,erm... sedap la mama ,da lama Rul tak makan masakan mama.Datin Aida dan Liya tersenyum penuh makna.Hisy abang Rul ni masakan mama pun da tak kenal ke"kata Liya.Fakrul pelik,asal pulak Liya"soalnya kepada adiknya itu.Ari ni Alisya la yang masak,berubah terus muka Fakrul,apa tak nya dia memuji masakan itu di depan perempuan yang di tengking semalam.Terus diam tak berkata,sambil menjeling ke arah Alisya yang berdiam dari tadi.Fakrul memerhatikan penampilan Alisya cukup simple,blaus unggu dan tudung sedondon,hisy minah ni suka unggu agaknya..sambil memikirkan
Alisya.Hisy aku ni buat apa la fikirkan minah ni,bukan hal aku..,bebel Fakrul di dalam hati.

Rul hantar Liya kat kampus ok"kata Datin Aida kepada anak bujangnya itu.Kenapa Rul pulak kan ade Pak mansor.Hisy jangan ingkar kata mama,marah Datin Aida.Ok la..jawabnyer malas.

Oi... liya cepat la aku banyak keje ni kata fakrul,karang naik teksi baru tahu,katanya kepada adiknya itu.Yup abang Rul kita orang da siap.

Fakrul serius memandu sambil memasang radio era "celoteh Pak nil dan Din Beramboi mencuit ati..ketika itu kedengaran lagu terlanjur cinta dari pasha dan rossa,:
Fakrul menghayati bait bait lirik itu:
Waktu bergulir lambat
Merantai langkah perjalanan kita
Berjuta cerita terukir dalam
Menjadi sebuah di lema
Mengerti enkau perasaanku tak terhapus.

Hisy tak terhapus pe benda niy sambil menoleh kearah Alisya yang termenung di belakang.
Dia meneruskan perjalanan,setiba di kampus Liya menyalami tangan abang nyer itu,tenqiu my dreber "gurau Liya kepada abang nya itu.Yela la malas Fakrul nak layan adiknya yang suka bergurau sepanjang masa itu.Ok la Encik Fakrul terima kasih yer hantar kami,Asalamualaikum"kata Alisya seraya tersenyum nipis kepada Fakrul.

Fakrul seolah olah berada di awang awangan kerana terpesona dengan senyuman yang mencairkan hati dia,Fakrul menjawab di dalam hati.Liya perasaan abangnya itu merenung Alisya dengan penuh makna,ermm abang lain macam jer tenung tegur Liya.

Mana ada,Fakrul berkata selamba.Alisya menyiku kawannya itu,nak kenakan la tu bisiknya di dalam hati.Fakrul tersenggih sumbing.

Fakrul memecut keretanya sambil menyanyi riang entah lirik apa apa ntah yang keluar dari mulutnya itu.Aku akan tawan hati Nur Alisya Sofea.

Hai rul kata tadi nak keluar.tegur Datin Aida.ermmm..malas la mama.Boring la mama,Rul nak rehat jap kat atas.Dia memikirkan macam mana nak rapat dengan Alisya,kerana dia da tenking perempun itu mesti takut nak dekat dia niy..

"Ye la abang nanti Liya ajak Alisya ok..segera dia mematikan handsetnya itu .Alisya cepat la siap,kenapa pulak nak bersiap soal Alisya kepada liya.Eermm,ntah la apa mimpi tah abang liya nak berlanja makan.Hisy tak nak Alisya ,dia segera menolak"Liya jer la pergi.
Tak boleh lah,Alisya sayang Liya tak tanyanya kepada temannya itu..mestila sambil memicit kedua belah pipi kawannya itu.. kalau sayang ..jom kita pergi makan.

Ermm yela.,Fakrul memesan nasi campur,tomyam,ikan bakar dan sedikit buah buahan.Hisy banyaknya abang order niy nak makan tiga orang jer niy..Alisya mengiyakan kata Liya itu.
Hisy makan la orang da nak belanja ni,ermm cepat la order air Liya memesan milo ais,manakala Alisya memesan juice orange,begitu juga Fakrul yang berkata serentak.Liya hanya ketawa..


Dia memerhati abangnyer itu.Mesti da jatuh hati kat Alisya ni bisiknya dalam hati.Alisya pula tidak selesa kerana mata fakrul asyik memerhati dia.Selepas mereka keluar bersama Fakrul mula menyampaikan hasrat hatinya nak berkawan dengan Alisya.

Mereka sering keluar bersama ,dan hubungan Alisya dan Fakrul semakin erat.Liya senang dengan perubahan sikap abangnyer itu,sudah dah tak panas baran.Abangnya juga seorang yang romantik.Apa tak nyer sering bagi Alisya bunga dan cocoholate.

Setelah setahun berkawan akhirnya Fakrul telah menyuruh mamanya menhantar rombongan meminang permaisuri hatinya Nur Alisya Sofea.Keluarga Alisya setuju..dan akhirnya Mohd Fakrul Aiman dan Nur Alisya Sofea sah bergelar suami isteri dan mereka hidup bahagia serta dikurniakan sepasang cahaya mata.

P/S: harap semua suka dengan cerpen pertama saya niy..
jangan lupa bagi komen.
posted by Penulisan2u @ 4:18 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
13 Comments:
  • At 22/11/09 11:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    biasa je
    x de apa yg menarik ngan cite ni ,
    n tak de pembuka n penutup kata .

     

  • At 22/11/09 12:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok gak la citer ni...
    usaha lagi k.. cayok2!!!!!

     

  • At 22/11/09 1:32 PTG, Anonymous lizz said…

    salam to writer..nak komen sikit:
    1. setiap perbualan mesti ada "...."
    2. Bezakan setiap perbualan, ni main redah jer...
    3. Spelling jaga2 yer...janganla excited sangat...
    4. Kalau boleh lebihkan part yang jadi pengajaran kepada pembaca
    Cerita biasa2 je..semoga terus berjaya...

     

  • At 22/11/09 3:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aduhai..ayat skima..pe karangan bm lak..xbest..sowi..
    teruskan usaha..

     

  • At 22/11/09 4:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hurmm, jalan cerite mendatar sgt.
    kalo ley, cerpen tu biar kemas sket.
    jgn gune byk sgt shortform, tak sume paham laa.
    tros kan usaha! GO GO CHAIYOK!

     

  • At 22/11/09 6:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hi..terlalu gopoh gapah

     

  • At 23/11/09 11:56 PG, Blogger niza said…

    salam,,
    maybe percubaan yg baik utk yg first time
    berkarya,,,
    tp,,kat sekolah ada belajarkan,,
    kalau ad dialog kne ltk ap,,
    bole terkeliru kalau xde tanda tu,,

    pastu,,,yg awl2 ok jerk,,tp yg da nak ending nya tu,,
    mcm da mls nak tulis lg,,,nak hbs cept eh,,

    plot cerita,,,xde kelainn dgn cerita2 yg lain,,
    bosan cz kita da bole agk endingnya mcm mne,,

     

  • At 24/11/09 1:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pening siot bce!!
    tunggang terbalik..
    pembuka ngn penutup kata hilang ker mana ntah..
    next time make sure pembuka n penutup kata ader yer.
    thenks

     

  • At 24/11/09 11:01 PG, Anonymous ann@waida said…

    tunggang langgang ayat kamu tu..usaha lagi!!

     

  • At 24/11/09 11:40 PG, Anonymous Ungu Ranger said…

    dlm cerpen yang mempunyai dialog, WAJIB ada pembuka dan penutup kata..

    tu yang penting skali.

    perenggan jaga yaaa..
    main redahhh je..

    plot citer da best, walopun biase2 je sbena nya.

    cuma yg teramat penting, jaga etika menulis.

    cuba lg!!
    :)

     

  • At 24/11/09 11:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    susah nak bezakan antara dialog dan ayat penceritaan.... mengelirukan....
    make sure buat pembuka kata n penutup kata yer....
    n ending cam cepat sgt... n ayat mcm dalam buku sekolah menengah.... skema.... boleh skema tapi x kena ngan jalan penceritaan....

    nice try...!

    ~icetea83~

     

  • At 24/11/09 12:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aper nk disampaikan benarnyer erk.........
    bg sesiape yg paham tolong explainkan....

     

  • At 24/11/09 1:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mcm cite bdk2

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group