BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Selasa, September 08, 2009
Novel : She's my maid 3, 4
Nama Pena : oRkId eDyliYnE

---3----

Asha yang sudah bangun dari tidur bersiap sekadar berbaju baby t-shirt bersama seluar separas bawah lutut. Rambut yang panjang disanggul ringkas menggunakan penyucuk sanggul plastik.

Dia keluar dari bilik dan menuju ke dapur.

"Asha. Awalnya bangun?" tegur Bik Ita dengan senyuman memandang wajah ceria Asha tidak seperti semalam. Macam orang tak mahu hidup sahaja rupanya.

"Asha biasa bangun awal ni. Good... Baik untuk kesihatan," jawab Asha sedikit teragak-agak sambil memalingkan wajahnya ke arah lain seakan mencari sesuatu.

"Masak apa? Nak Asha tolong?" tanya Asha sambil mendekati Bik Lina yang asyik memotong bawang besar, kecil, merah, putih, kuning. Semua ada.

"Nasi goreng kampung je. Rasanya Asha duduk jelah. Benda ni bukannya susah sangat nak buat pun," tegah Bik Ita yang sudah pergi menenggekkan kuali untuk menggoreng ayam yang sudah dikunyit dan ditepungkan.

"Bik Ita, Bik Lina. Saya di sini dilantik secara tidak rasminya menjadi ma... pembantu rumah. So... Jadi, berilah saya lakukan apa sahaja yang ada kena mengenanya dengan kerja saya ini," jelas Asha dengan penuh protokolnya. Nadanya, dengan penuh kesopan-santunan rakyat Malaysia.

"Kalau macam tu, Asha pergilah siram pokok dekat taman tu," suruh Bik Lina sambil memandang wajah Asha yang sudah macam kucing minta makan sahaja rupanya sebab tidak diberi buat kerja.

"Yo..." Tiba-tiba bersemangat nak melakukan kerja sambil meletakkan tangannya di hadapan dahi. Memberi tabik menerima arahan.

"Baiklah Bik Lina," jawab Asha kembali normal dan terus berlalu meninggalkan dapur.

Bik Lina dan Bik Ita terpaku seketika. Betul ke tidak si Asha ni. Ada sahaja benda yang dia nak tersilap cakap.

"Rumput-rumput, bunga-bunga di taman. Nantikan kemunculan Asha untuk memberimu minuman pagi," bual Asha sendiri seperti membuat iklan filem sahaja dituruti dengan tawa kecilnya.

Dia singgah di bilik mengambil barangnya.

"Mana aku letak Pak Cik Menyanyi aku ni? Alah kacau betullah. Bosanlah aku kalau tak ada Pak Cik tu," bebel Asha sendiri sambil dibongkarnya beg bajunya.

"Hah I got you. Pak Cik Menyanyi. Hari ni kau jangan lari dari melakukan tugas kau," tawa Asha apabila menjumpai satu mp3 berwarna merah jambu di celah-celah bajunya yang menimbun dalam beg besarnya itu.

Dililitkan tali earphone ke lehernya dan menggantung mp3 itu di lehernya seakan rantai.

"Macam ni baru best," bual Asha lagi sambil menutup begnya dan berlalu keluar.

"Asha. Dah bangun?" tegur mama yang baru sahaja turun dari bilik. Awal juga mama bangun. Baru pukul 7 suku dah terpacak dekat bawah ni.

"Dah lama Asha bangun. Nak pergi siram bunga-bunga di taman," jawab Asha dengan skemanya ayat yang dikeluarkan.

"Hah pergilah," balas mama dengan senyuman memandang Asha.

Asha menundukkan sedikit wajahnya dan kemudian berlalu menuju ke taman.

Sementara hendak ke taman, dia lalu di garaj.

"Wah. Milik siapakah Porsche ini?" tanya Asha dengan senyuman melihat belakang kereta Porsche yang diletakkan di bawah garaj bersama beberapa kereta mewah yang lain.

Diteleknya sehingga dia berdiri di hadapan kereta itu.

"What? Apa? Kau? You? Tuan kau? Pemilik kau?" Apa sahaja yang dibebel Asha. Habis semua disebut sambil tangannya bergerak-gerak nak menerangkan rasa hatinya yang bercampur baur itu.

"Aku pasti akan balas dendam. Jagalah. Sebab kau and tuan kau semalam aku umpama seorang gadis yang telah diapa-apakan. Ish. Siaplah. You tell your tuan tu supaya berhati-hati lepas ni. Kalau tak..."

"Asha. Bebel apa sorang-sorang? Jumpa tak tamannya?" tanya Bik Lina memintas kata-kata Asha yang sedang memberi amaran kepada Porsche 911 GT2 yang berada di hadapannya itu.

"Bik Lina. Buat apa dekat situ?" tanya Asha kembali melindungi malunya yang mula bertandang kerana ada orang yang melihatnya membebel sendiri.

"Bik Lina lupa nak beritahu Asha taman dekat mana. Barang-barang nak siram pokok pun Bik Lina tak beritahu dekat mana," jelas Bik Lina sambil memandang langkah Asha keluar dari garaj. Jauh sungguh rupa garaj dengan taman. Macam manalah Asha ni boleh sesat.

"Cantik kereta ni. Siapa punya?" tanya Asha sengaja hendak bertanya. Sebenarnya dalam hati dah merancang benda jahat.

"Tu Emir punya," jawab Bik Lina sambil berjalan beriringan dengan Asha untuk ditunjuknya mana letaknya taman kawasan vila itu.

"Emir tu siapa Bik Lina?" tanya Asha lagi dengan gaya seperti penyambut tetamu hotel pun ada juga.

"Emir anak Ju dengan Kamil. Anak lelaki nombor dua," jawab Bik Lina melayan kepala Asha yang tengah ligat berfikir.

Asha mengangguk dengan senyuman jahatnya.

"Emir tu kerja apa?" Dikumpulnya sebanyak info yang mungkin untuk mengenakan si Emir.

"Doktor apa tu pedrik. Patrik. Alah yang doktor kanak-kanak tu. Bik Lina tak berapa ingatlah. Dia pernah cakap dengan Bik Lina dulu," jawab Bik Lina sambil menggaru lembut kepalanya hendak mengingatkan juga apa yang pernah diberitahu Emir kepadanya. Sepuluh kali Emir beritahu, sepuluh kali dia lupa.

"Doktor Pediatrik?" tanya Asha seakan membetulkan sahaja.

"Hah itulah agaknya. Bik Lina ni mana ingat benda-benda ni. Biasalah dah kurang sikit ingatan ni." Tersipu-sipu dia mengenangkan umurnya.

"Oh tu yang dia banyak anak patung dalam kereta dia tu. Macam dekat kedai cendramata pun ada juga Asha tengok," jelas Asha dengan tawa kecilnya.

"Dia memang suka anak patung. Dekat bilik dia kalau Asha masuk jangan terkejut pula. Macam bilik budak kecik," tambah Bik Lina sekali turut membuatkan Emir bahan tawa kecilnya.

"Tu taman. Paip ada dekat tepi tu, getah paip ada dekat dalam bilik tu. Nanti bila Asha dah siap semua, kemaslah balik barang-barangnya," beritahu Bik Lina sambil menuding kepada satu pintu yang berdekatan dengan taman.

"Yelah. Asha pergi buat kerja." Hujung earphonenya mula disumbatkan ke telinganya.

Bik Lina berlalu setelah Asha pergi membuka pintu stor menyimpan alatan dan mengeluarkan getah paip yang hendak digunanya.

Asha mula menggerak-gerakkan kepalanya mengikut rentak lagu yang menghiasi gegendang telinganya.

"Harue yoldubonshik jonhwalgoro hwaginhago. Ojjoda tonghwajungiltaemyon gwaenhan uishimuro. Non to mesejil namgyonwa. I shigane daeche nugugillae jonhwalhae. Itjido anhun yojal sangsanghae manduronae. Sumi makhil geot gata Yeah-. Sarangiraneun mare nal gadweodugo. Jigyoun jansorinun sahyo to jipchagi doego No. Nol jiullae dashin nae jonhwae nega tuji motage I said." Mulut Asha mula merepek mengikut setiap bait yang didengarnya. Lagu ‘Wrong number’ yang dinyanyikan kumpulan DBSK yang diminatinya.

Sekali dengan gaya-gayanya dia menari ke sana kemari mengikut rentak seakan kumpulan yang diminatinya itu.

Emir yang melihat Asha dari jauh hanya tersenyum. Dahlah mulut dia pantas sahaja menyebutkan ayat dalam bahasa Korea itu. Siap menari lagi. Air yang dipancurkan entah ke mana sahaja perginya.

Dia apa lagi. Berjalan mendekati Asha. Dari tadi dia dengar Asha menyanyi entah apa-apa tu sampai ke telinganya yang berada di bilik yang berandanya bertentangan dengan taman.

"Ni aku datang pun mesti tak perasan ni," getus Emir dengan senyum nakalnya.

"Wow michyoborigetda dakchyojugil wonhaetda. Noui gumulsoge babogatun Fish igollonun andwae? Cash. Noui sarangi nae sarul doryonae aryonhae. Onul na moriga apawa to dashi hwanchongi dullyowa. Gwanshiminnun chok nal wihanchok iranun gose nan gudaemanui kokdugakshi. Noranun sorie modun sumul jugil pillyoga omnunde. Ni pume innun nal nohajwo Say. Boso nal su itge nal dowajwo Say. Dashi shijak hal su obsulmankum nomu molli waboryoso. You Got The Wrong Number. You Got The Wrong Number. I’m Sorry. You Got The Wrong Number. So Don’t Call Me No More. Ijen bosonago shipunde." Pantas mulutnya menyanyikan bahagian yang dirap oleh ahli kumpulan itu.

Emir yang sudah berada di sebelahnya lansung tidak dihiraukan. Buka volume sampai macam nak pecah gegendang mana nak dengar.

Disebabkan Asha menari ke sana ke mari, dia berpusing membawa sekali getah paip yang masih lagi terpancur airnya dan...

"Hoi," jerit Emir perlahan sambil ditatapnya wajah Asha yang sudah membatu. Air pancur itu tidak dialihkan dari memandikan Emir.

"Aniyo Xiah shi," ucap Asha dalam bahasa Korea bermaksud ‘Hai Xiah’. Sambil melambai-lambai dengan muka penuh keterujaan.

"Apa yang awak merepek? Basah satu badan aku dikerjakan. Alih lah," suruh Emir sambil berjalan mengundur menjauhi air yang terus menyimbahnya.

"Xiah ni pandai cakap melayu ke?" gumam Asha dengan senyuman yang masih seperti tadi. Teruja tak sudah macam nampak artis. Yelah ‘Xiah’ yang disebutnya tu salah satu ahli kumpulan DBSK yang diminatnya itu. ‘Xiah’ lah yang paling dia minat sekali sebab suara sexy. Muka Emir yang saling tidak tumpah wajah Xiah itulah membuatkan dia teruja dan tergamam.

"Mana ada orang nama Xiah dekat sini. Saya Emir. Ni Emir Jihan anak tuan rumah. Ingat tu," kata Emir membetulkan kata-kata Asha yang memang dari tadi bagai di awang-awangan je.

"Emir bo?" tanya Asha sekali lagi terkeluar Korea dia maksudnya ‘Emir apa?’.

"Emir Jihan wahai Cik Asha," jawab Emir sambil memerah hujung bajunya. Rambut yang tadi terpacak sudah leper kerana simbahan tadi.

"Awak? You? Kereta?" Sekali lagi Asha diserang gagap kerana mengetahui disebabkan Emir semalam dia menjadi serabut tak tentu hala.

"Gagap ke? Nak siram pokok tu betul-betul sikit. Siram pokok. P. O. K. O. K. Pokok. Bukan orang," jelas Emir sambil diejanya perkataan ‘pokok’ itu untuk Asha yang muka dah macam asam kecut menahan marah sebab kejadian semalam.

"Saya masuk ni. Suara tak sedap jangan menyanyi. Terbalik vila ni nanti," kutuk Emir sambil hendak berlalu. Sebenarnya bukan suara Asha tak sedap sebab dia marah Asha siram dia.

Asha yang ditinggalkan kegeraman. Dicampaknya getah paip itu dan memijaknya dengan kasar membayangkan dia memijak muka Emir yang umpama Xiah DBSK tu.

‘Siaplah kau Xiah celup. Geramnya...’ Gumam Asha dalam hati.


-----------4------------


Asha menyiram pokok-pokok di taman dengan hati yang membengkak kerana Emir. Habis semua pokok itu dimandikannya dengan air yang berlambak. Bukannya siram.

Setelah selesai, dia pun meletakkan semua barang-barang yang telah digunanya kembali ke dalam stor.

Hujung earphone yang berada dalam telinganya dikeluarkan dan dibiarkan sahaja benda itu tergantung di lehernya. Dalam perjalanan untuk masuk kembali ke dalam rumah, dia lalu lagi di belakang Porsche Emir.

"Nasib baik kau comel. Kalau muka kau pun macam tuan kau yang Xiah celup tak sedar diri tu, alamatnya, masuk lombong kau, aku kerjakan," bebel Asha sandiri sambil menenung tajam kereta itu seakan kereta itu faham dengan apa yang dicakapnya.

"Buang masa aku layan kau. It’s time for act of revenge," kata Asha sambil tergelak nakal sendiri. Belakang kereta Porsche itu diusap-usapnya seakan membelai kucing.

Kemudian dia berlalu masuk. Dilihatnya Emir sedang membaca surat khabar di ruang tamu. Dijelingnya sekilas dan dia terus berlalu ke dapur.

"Asha. Dah siap?" tanya Bik Lina yang melihat kelibat Asha yang masuk ke dapur dengan senyum nakal yang tersemat di bibir munggilnya itu.

"For... Dah siap," jawab Asha. Dibetul-betulkan rambutnya yang tersasar dan menyapa wajahnya.

"Tolong Bik Ita angkat ni. Kejap lagi diorang nak turun sarapan," pinta Bik Ita yang sudah selesai meletakkan semua nasi yang di dalam kuali ke dalam satu mangkuk kaca besar.

"Arahan diterima," ucap Asha sambil mengambilnya dan dibawanya ke meja makan. Dilihatnya Emir sudah menapak untuk duduk di meja makan.

Asha dengan pantas meletakkan mangkuk itu dan berlalu ke dapur. Di balik pintu dapur, dia mengendap mana tempat Emir duduk kemudian tersenyum sendiri.

"Asha buat apa tu?" tegur Bik Lina sambil dicucuknya pinggang ramping Asha.

"Mengendap Xiah celup," latah Asha sambil buat posisi orang nak melawan balik bila diserang. Macam orang nak berlatih tekwando pun ada juga.

"Mengendap?" tanya Bik Ita dengan senyuman. Muka cukup comel tapi melatah.

"Tak. Tak. Mana ada," kata Asha menutup malunya. Tangannya dikibas-kibas di hadapan mukanya. Matanya dikedip-kedipkan.

"Asha," panggil Emir yang sudah duduk di meja makan. Sengaja hendak didengkinya Asha.

"What?" tanya Asha dari dalam dapur kerana sedikit terperanjat ketika namanya dipanggil.

Asha keluar dari dapur dan matanya tertacap pada wajah sirius Emir Jihan.

"Ada apa?" tanya Asha sedikit rendah dari tadi.

"Saya nak kopi," pinta Emir sambil ditatapnya wajah selamba Asha.

"Kopi. Lagi?" tanya Asha masih lagi tiada riaknya sedangkan dalam hatinya membara macam hendak disepaknya sahaja lelaki itu.

"That’s all. Hurry up. Saya dah lambat nak pergi hospital ni," arah Emir. Senyumannya disembunyikan kerana tidak mahu nanti Asha tahu kenakalannya itu. Padahal dia pakai t-shirt biasa je bukannya baju kemeja. Mana ada doktor pergi hospital pakai t-shirt. Nak tipu tak pandai betul.

"Cakap Bahasa Melayulah. Saya tak faham," balas Asha selamba sedangkan tadi dia membebel menggunakan Bahasa selain dari melayu boleh pula.

"Eh, tak faham? Awak belajar sampai darjah berapa? Tadi nyanyi merepek meraban macam baca mentera tok janggut betapa dalam gua batu tu pandai pula?" tanya Emir bertalu-talu. Bukan dia tidak dengar tadi Asha memekik ‘what’ di dapur.

Asha mengeggenggam jari-jemari kecilnya itu. Geram semakin membara di lubuk hatinya yang paling dalam. Kata orang, bakar dalam.

"Saya cakap tadi, itu je. Cepat sikit," balas Emir kerana diihatnya wajah Asha sudah merah. Dia sangkakan Asha hendak menangis.

Asha berlalu ke dapur.

‘Xiah celup tak sedar diri. Kau... Ish geramnya,’ gumam Asha dalam hati sambil diambilnya cawan dan diramasnya sekuatnya. Dibayangkan dia sedang mencekik leher Emir.

"Asha. Emir minta apa?" tanya Bik Ita yang hendak mengambil pinggan. Dilihatnya wajah Asha seakan susah sahaja hendak memenuhi permintaan Emir.

"Dia nak kopi," jawab Asha sambil ditenangkan riaknya menatap wajah Bik Ita.

"Nak Bik Ita buatkan ke?" tanya Bik Ita simpati.

"Tak apa. Ini Intan Asha Areen. Setakat kopi. No hal punya," balas Asha dengan bangganya dan berlalu mendapatkan apa yang patut.

Setelah selesai, dengan ayunya dia menatang cawan kopi itu ke meja makan.

Kelihatan Ara sudah turun dari bilik. Tersenyum sahaja di pagi hari.

Diletakkan berhati-hati di hadapan muka Emir yang tunjuk muka macho je. Belagaklah tu anak tuan rumah.

"Any... Ada apa-apa lagi?" tanya Asha dengan lembutnya dan senyuman ayunya.

"Nope," jawab Emir dan mengambil cangkir itu untuk diminumnya air yang dibuat Asha tadi. Saja nak membuat percubaan sama ada Asha ni pandai ke nak buat air?

Asha tersipu dan kemudian hendak berlalu.

"Asha," panggil Emir kegeraman sahaja nadanya.

Asha membuat muka bingung dan berpaling. Dilihatnya air kopi sudah membasahi dagu dan baju Emir membuatkan dia menahan tawa dan senyumannya.

Ara yang baru hendak duduk di meja makan juga turut terkejut dengan jeritan abang keduanya itu. Pagi-pagi perangai dah pelik semacam. Kononnya nak dengki orang.

"Ni air kopi ke apa?" tanya Emir sambil ditunjukkan cawan kosong kepada Asha. Diminum sekali teguk je dan semua terkeluar balik. Tekak tak mampu nak telan.

"Kopi Prancis, Encik Emir," jawab Asha selamba.

"Sejak bila dalam rumah ni ada kopi Prancis? Ni masin kopi awak ni. You know that? Can you differentiate between sugar and salt or not?" tanya Emir sambil membulatkan matanya. Hancur. Buat air pun tak tahu. Nak jadi pembantu rumah macam mana?

"Apa Encik Emir cakap?" tanya Asha sengaja dibuat muka tak fahamnya.

Emir sudah menahan marahnya. Geramnya. Susah nak faham Bahasa Englih pula budak ni.

Ara hanya melihat perbalahan dua manusia tu tanpa masuk campur. Malas nak menambah kedut di wajah.

"Cik Asha. Awak tahu tak kopi awak ni masin. Awak boleh bezakan ke tak antara gula dengan garam?" terang Emir seakan sukar sahaja dia hendak menukarkan ayat itu kepada Bahasa Melayu.

"Oh yang saya letak tu garam ye?" tanya Asha kembali seakan orang bodoh.

"Emir kenapa ni?" tanya papa yang baru sahaja turun. Kebisingan anak lelakinya itu sampai ke pendengarannya di bilik.

Turut juga kelihatan mama, abang along dan isterinya turun untuk makan sarapan.

Emir sudah buat muka arahan pada Asha yang hanya buat muka tak faham sahaja memandang wajah berkerut Emir.

Yang lain sudah duduk mengambil tempat di meja makan.

"Emir naik atas kejap. Tukar baju," pinta Emir sambil berlalu meninggalkan meja makan. Hari itu sahaja sudah dua kali dia menukar bajunya kerana Asha, pembantu rumah baru yang diambil mamanya tanpa pengetahuannya.

Asha bersorak dalam hati dan terus berlalu ke dapur untuk membantu apa yang patut.

posted by Penulisan2u @ 2:34 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
25 Comments:
  • At 8/9/09 3:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la cite nii....

     

  • At 8/9/09 4:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cpt sambung x saba

     

  • At 8/9/09 5:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..ada blog x??

     

  • At 8/9/09 8:44 PTG, Blogger .:: Suhaidah Tan ::. said…

    best cerita ni kelakar..

     

  • At 9/9/09 1:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam orkid..
    gud story..tahniah..ble nk smbung lg ni..??
    cam leh buku kn jer..??
    keep up a gud story..!!
    -nik-
    niya1501@yahoo.com

     

  • At 9/9/09 4:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bila nk smbung...xsbr nk bc...

     

  • At 9/9/09 8:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok je

     

  • At 10/9/09 8:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cptla smbung.....

     

  • At 11/9/09 1:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    syok...cepat lah smbng...

     

  • At 11/9/09 2:04 PTG, Blogger norsheilah said…

    best.. cepat sambung tau... x sabau nak tau.

     

  • At 21/9/09 6:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln cerita yg menarik...... tak sabar nak tau kisah selanjutnnyer......

     

  • At 1/10/09 7:45 PG, Anonymous sem4_na said…

    Salam...alhmdllh...
    best story ni..
    x kering gusi di buatnya!
    congratulation...teruskn berkarya!!

     

  • At 1/10/09 4:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    begang dgn penulis..daa ramai org tny ade blog ke x..sekali pun writer xjawap...at least jawaplah walaupun 1kali..

     

  • At 4/10/09 8:50 PG, Blogger oRkId eDyLiYnE said…

    tanpa nama:

    sorry to say cause saya bukan tak nak jawab...
    sebab saya pernah nampak ada satu comment yang ada menyatakan alamat blog saya di situ jadi sebab tu saya tak jawab soalan yang commenter lain bagi...
    tapi dah tak ada sekarang ni, maybe dibuang oleh penerbit blog ni...
    saya baru get through balik cerita2 saya dekat sini nak tengok comment2 and terbaca your comment...
    sorry for my mistakes ok...
    thanks for the comment...
    saya ada blog...
    http:orkidedilyne.blogspot.com
    silalah datang...
    anda dialu2kan....

     

  • At 17/11/09 4:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    org gaji muda, mp3, gaya ala2 hoppers, ermm.. asasnya dh mcm cter hlovate - 5 thn 5 bln..

     

  • At 17/11/09 6:58 PTG, Blogger IrD!y@nA# said…

    erm.. just nk bg tau kt orkid..
    klu lam bhase korea.. aniyo 2 'no'
    klu nk ckp hai.. kne tlis 'anyong' o 'anyonghaseyo'
    n klu nk ckp 'what?' ejaan dia 'muh?'
    just bg tau..

    -irdiyanah-

     

  • At 19/11/09 2:13 PTG, Anonymous mrs.khairi said…

    makin menarik cite nie...
    aku ska bca novel2 mcm nie...
    ok... not bad...

     

  • At 23/11/09 8:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i love dbsk!!!!!!!!!!!!!!
    n xiah...kekeke..
    good2!keep it up!

     

  • At 22/12/09 7:06 PTG, Anonymous Vallieya said…

    prut aku dh nak meletus ni gare2 bce citer ko.pas ni kalo ko wat klakar lg leh trberanak aku tau.!

     

  • At 11/2/10 10:47 PG, Anonymous leha said…

    hmm.. actually, i can feel your 'personality' in here.. it maybe not yours, maybe it's what u want to be.. is it correct? hahah.. but seriously, i can feel your inner self in this story, but i don't know whether it is true or not.. i hope u get don't mad at me yeh? i actually does not really like this type of story when the writer put 'some personality' whether their true self or want-to-be personality.. hahah.. it might be just me..yap,i think it's just me who think this way..no offence yeah? i just ant to share my opinion.. mm, do u get what i'm trying to say? heheh..sorry for rumbling around.. keep the good work.. many people like your work.. i'll continue reading this till the end..:D

     

  • At 27/7/10 5:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besttttttttttttttt.......................................

     

  • At 24/10/10 11:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    slm cerita ni memng best.tpi seboleh2nya klu nk letak bhsa korea tu biarla betul ejaan n maknanya ya..sy just nk comment skit.aniyo tu mknany no.so if u want 2say hai or hello,just ckp annyeunghasaeyo.stp pktn korea itu unik ok.jdi pronounciation n ejaan kna btul.apa dlm bhsa korea bkn bo or muh.tetapi mwo..wlupn sy xla pndi sgt bhs korea ttpi sekrg2nya basicnya sy tau.btw bnykkn belajar membaca.NICE JOB!TQ

     

  • At 16/4/11 11:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    muahaha..ade gak peminat dbsk kat cni...fuhhh...keep it up..!
    xiah oppa...jaejae..haha :D

    dbsk forever..chongmal kamsahamnida..

     

  • At 17/8/11 8:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cter nie...teruja nk baca

     

  • At 19/10/11 9:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    story mcm citer novel tuan rumah pembantu rumah...90% the same..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group