BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Khamis, September 03, 2009
Novel : Pertemuan 7
Nama Pena : kayaizzat

Pergi tak kembali::

Hujan renyai-renyai membasahi bumi ciptaan Tuhan. Dari kejahuan ku perhatikan jenazah Amirul diusung ke tanah perkuburan yang kelihatan muram sekali. Ada sendu kedengaran dicuping telingaku. Dapat ku lihat beberapa orang lelaki menurunkan tubuh Amirul yang telah kaku di balik kain kafan yang berwarna putih. Aku cuba membendung air mata dari terus mengalir. Perlahan-lahan tubuh Amirul diangkat untuk disemadikan di liang lahat. Selang beberapa minit,tubuh gagah Amirul tidak kelihatan lagi. "Selamat tinggal Amirul,akhirnya kau menemui "Pertemuan " yang kau cari selama ini". Kata-kataku sekadar tersangkut di kerongkong. Sebolehnya aku enggan memberi hadiah terakhir pada Amirul hanya dengan air mata. Biarlah Amirul pergi dengan tenang. Cukuplah Amirul terseksa disaat nyawa ingin menjemputnya.


Sayup-sayup kedengaran suara Pak Imam membacakan talkin." Bismillah hir rah man nir rahim. Mahasuci Tuhan yang Engkau bersifat dengan Baqa' dan Qidam, Tuhan yang berkuasa mematikan sekalian yang bernyawa, Mahasuci Tuhan yang menjadikan mati dan hidup untuk menguji siapa yang baik dan siapa yang kecewa. Mahasuci Tuhan yang menjadikan lubang kubur sebesar-besar pengajaran untuk menjadi iktibar kepada orang yang lalai, dan sebesar-besar amaran kepada orang yang masih hidup.
Ingatlah! Bahawa sekalian mahluk Allah akan jahanam dan binasa,melainkan zat Allah Taala. Ialah Tuhan yang Mahabesar kuasa menghukum, manakala kita sekalian akan kembali menghadap hadirat Allah Taala.


Wahai Amirul Hassan Bin Norhasni, wahai Amirul Hassan Bin Norhasni,wahai Amirul Hassan Bin Norhasni, hendaklah kamu ingat akan janji-janji Allah yang mana kamu ada bawa bersama-sama dari dunia ini.

Sekarang kamu telah menuju masuk ke negeri Akhirat. Kamu telah mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah, dan bahawa senya Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah.


Ingatlah wahai Amirul Hassan Bin Norhasni, apabila datang kepada kamu 2 orang malaikat yang serupa dengan kamu iaitu Mungkar dan Nakir, maka janganlah berasa gentar dan takut, janganlah kamu berdukacita dan risau serta janganlah kamu susah-hati dan terkejut. Ketahuilah wahai Amirul Hassan Bin Norhasni, bahawasanya Mungkar dan Nakir itu hamba Allah Taala, sebagaimana kamu juga hamba Allah Taala.

Apabila mereka menyuruh kamu duduk, mereka juga akan menyoal kamu. Mereka berkata:
Siapakah Tuhan kamu?
Siapakah Nabi kamu?
Apakah agama kamu?
Apakah kiblat kamu?
Siapakah saudara kamu?
Apakah pegangan iktikad kamu?
Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu?


Di masa itu hendaklah kamu menjawab soalan-soalan mereka dengan cermat dan sehabis-habis terang, tepat dan betul. Janganlah berasa gementar, janganlah cuak dan janganlah bergopoh-gapah, biarlah tenang dan berhati-hati.
Hendaklah kamu jawab begini:
Allah Taala Tuhanku,
Muhammad nabiku,
Islam agamaku,
kitab suci Al-Quran ikutanku,
Baitullah itu qiblatku, malahan solah lima waktu, puasa di bulan Ramadhan,mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji diwajibkan ke atas aku.Semua orang Islam dan orang yang beriman adalah saudara aku, bahkan dari masa hidup hingga aku mati aku mengucap: "La ila ha illallah Muhammaddur rasulullah".

Wahai Amirul Hassan Bin Norhasni tetapkanlah hatimu, inilah dia suatu dugaan yang paling besar. Ingatlah bahawa kamu sekarang sedang tinggal didalam alam Barzakh, sehingga sampai satu masa kelak, kamu akan dibangunkan semua untuk berkumpul di Padang Mahsyar. Insaflah wahai Amirul Hassan Bin Norhasni, bahawa senya mati ini adalah benar, soalan malaikat Mungkar dan Nakir di dalam kubur ini adalah benar,bangun dari kubur kemudian kita dihidupkan semula adalah benar,berkumpul dan berhimpun di Padang Mahsyar adalah benar, dihisab dan dikira segala amalan kamu adalah benar, minum di kolam air nabi adalah benar, ada syurga dan neraka adalah benar.


Bahawa senya hari Kiamat tetap akan adanya, begitu juga Tuhan yang maha berkuasa akan membangkitkan semula orang-orang yang di dalam kubur. Di akhirnya kami ucapkan selamat berpisah dan selamat tinggal kamu disisi Allah Taala. Semoga Tuhan akan memberi sejahtera kepada kamu. Tuhan jua yang menetapkan hati kamu. Kami sekalian berdoa mudah mudahan Allah Taala menjinakkan hati kamu yang liar, dan Allah menaruh belas kasihan kepada kamu yang berdagang seorang diri di dalam kubur ini.Mudah-mudahan Tuhan akan memberi keampunan dan memaafkan kesalahan kamu serta menerima segala amal kebajikan kamu.


Ya Allah Ya Tuhan, kami merayu dan bermohon kepada Mu supaya tidak disiksa mayat ini dengan kemegahan penghulu kami Muhammad SAW. Subhana rabbika rabbil izati amma ya sifun wassallamu alalmursalinwalham dulillahi rabbil alamin. Setiap yang bernafas, Pasti akan Mati - "Kullu nafsin za iqatul maut" Firman Allah swt, "Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar berada di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, yang ingat-mengingati supaya mentaati kebenaran, dan yang ingat-mengingati dengan kesabaran." Surah Al-A'sr ."


Aku menjadi begitu insaf sekali. Bacaan talkin yang ku dengar kali ini membuatkan aku gagal membendung tangisan . Bersyukurnya aku diberi peluang untuk menatap keindahan alam,betuahnya aku masih diizinkan Tuhan beramal sebanyak mungkin. Hujan renyai-renyai selihatan agak besar. Ku perhatikan Puan Hasni seperti kain buruk terkulai tidak bermaya. Aku tahu,pemergian Amirul kali ini benar-benar meleburkan seluruh hidupnya. Di pangkuan Hasliza,Puan Hasni diam tak bersuara. Mungkin hatinya remuk dan hancur berkeping-keping.


Saat orang ramai meninggalkan Tanah Perkuburan Sungai Limau,ku atur langkah longlaiku ke rumah baru Amirul yang hanya bertiang dua sahaja. "Amani,bersabar ya". Kata-kata abang Zaky membuatkan aku gagal membendung kesedihan. Besar benar pengorbanan abang Zaky terhadapku. Biar penatnya belum tentu hilang,dia sanggup berkorban demi aku,memandu bergilir-gilir bersama kak May May untuk menemui Amirul buat kali terakhir walaupun hakikatnya "pertemuan"yang ku harapkan tidak menjanjikan apa-apa. Baju yang ku pakai telah mula basah. Aku tidak memperdulikan semua itu,harapanku di detik terakhir ini,dapatlah kiranya aku membacakan Surah

Yassin buat Amirul. Ku keluarkan Surah Yassin pemberian Amirul dulu. Suaraku tersekat-sekat,ada air hangat mula membasahi pipilku. Demi Amirul,aku perlu meneruskan. Biarlah hadiahku hari ini,akan membuatkan Amirul tenang di alam Barzakh.


Tanpa memperdulikan hujan yang semakin lebat,abang Zaky setia di sisiku memayungi kepalaku dari di timpa hujan. Kesiannya aku bila terpandang tubuhnya yang menggigil kesejukan. Ku teruskan bacaan yang sedikit terganggu. Hujan semakin lebat turut sebaik bacaan Yasin ku tamatkan. Abang Zaky berterusan melindungi tubuhku dari hujan biar tidak seincipun tubuhnya yang kering.



Tanah Perkubur Kampung Sungai Limau ku tinggalkan dengan seribu memori. Di luar pagar tanah perkuburan kelihatan Kak May May manis dengan sepasang kurung putih dan selendang putih pemberianku semalam. Emak,abah,Imam Basri dan Mak Eton ku lihat sedang berehat di dalam MPV Estima milik kak May May. Ku atur langkahku,namun derap langkah ku terasa amat berat sekali. Terasa kenangan bersama Amirul semakin mekar menguntum. Ku tumpahkan seluruh wajahku pada deretan batu nisan yang diam membisu. Perasaan sayu memagut-magut jantungku. Dan entah yang keberapa kalinya,bayang Amirul mengentak-ngentah kenanganku dan yang pasti pemergian Amirul kali ini adalah buat selama-lamanya.


"Amani,andainya nanti Amirul peri dulu,jangan sesekali Amani menghadiahkan selautan air mata,andainya nanti mentari tidak lagi memancarkan sirnanya,jangan sesekali Amani meratap pilu. Ingat ya,bukankah Tuhan telah menjanjikan pada setiap hambanya,bahawa setiap yang hidup pasti akan mati jua. Harapan Amirul,kiranya impian kita tidak kesampaian,janganlah dibuang segala memori. Cinta ini,akan Amirul usung hingga ke mati". Air mataku gugur lagi bila teringat kata-kata Amirul. Hatiku benar-benar dicengkam rasa rindu. Sesungguhnya,antara diriku dan dirinya telah ada tembok yang amat besar,namun rasa rindu dan sayangku untuknya masih mekar bertamu dikalbu.


"Amirul,selamat tinggal untuk selamanya". Ku gagahkan diri ini meninggalkan rumah baru Amirul. Ada sendu yang cuba ku sembunyikan dari pengetahan emak. "Amani………………Amani perlu kuat,kita yang hidup perlu meneruskan kehidupan. Biarlah Amirul bersemadi dengan tenang. Percayalah biar apa rintangan yang datang,abang akan tetap berada di sisi Amani". Kata-kata semangat abang Zaky sedikit sebanyak mengubat rasa dukaku biar hakikat sebenarnya terasa diri ini berterbangan entah ke mana.



Dengan penuh kelembutan,abang Zaky menyarungkan kot birunya di tubuhku. Emak sekadar memandang aku dengan pandanga sayu. Mak Eton dan kak May May cuba membalut duka ku. Akhirnya MPV Estima milik kak May May meninggalkan Tanah Perkuburan Sungai Limau. Hujan semakin lebat. Semakin lama,semakin jauh ku tinggalkan Amirul sendirian. Mungkin saat ini,Malaikat Mungkar dan Nangkir telah menunggu Amirul. Harapanku agar segala amalan Amirul sewaktu hayat,dapat menebus kesilapan yang pernah terjadi. Dalam hati ini,tiada sedikit dendam yang bersarang lagi. "Amirul………Amani maafkan segalanya". Kenyataan yang terpaksa aku terima,Amirul telah pergi menghadap penciptaNya,namun kenangan dan memori bersamanya sukar untuk ku singkir jauh.



MPV Estima Kak May May membelok ke pekarangan rumah Amirul. Ku perhatikan suasana perkarangan rumah itu,tiada lagi gelak tawa mewarnai kedamaian senja yang semakin berlabuh. Kak May May memimpin tanganku. Kami berjalan menuju ke rumah nenek Amirul. Nenek Amirul menyambut kedatangan kami dengan tangan terbuka. "Amani………..terubat sikit rindu nenek pada Amani. Lama betul nenek tak jumpa Amani." Nenek Amirul merangkul tubuhku. Terasa ada air mata mengalir menembusi pakaianku lalu menyentuh tubuhku. "Nenek, mulai hari ini kita perlu belajar menerima takdir Illahi. " Aku mengelap pipi nenek Amirul. Wajah tuanya kelihatan amat menderita. " Lepas ni………………tak ada sapa yang akan melayan karenah nenek Amani…..!!!. Ku peluk kembali tubuh nenek Amirul.



"Amani………..pergi mandi dulu,nanti demam". Pelukan itu ku lepaskan dengan lembut bila mendengar suara Mak Su Amirul. Aku cepat-cepat mengesat air mata yang masih berbekas. Mak Su menghulurkan sehelai tuala mandi berwarna biru kepadaku. Tanpa membuang masa,aku menuju ke bilik air yang berada di luar rumah. Selepas mandi,aku ke bilik yang disediakan oleh Mak Su untuk kami. Kelihatan abang Zaky telah sedia untuk mengimamkan solat maghrib kami. Aku cepat-cepat menyarung telekung. Bersalahnya aku keranan membiarkan abang Zaky dan keluargaku menunggu lama. Bacaan Surah Fatiha abang Zaky amat lancar sekali. Aku menumpukan sepenuh perhatian pada solatku,namun apakan daya…………bayang Amirul mencuri tumpuanku.



"Amani…………….mari turun makan". Teriakan Mak Su mengejutkan aku,abang Zaky dan seluruh keluarga kami yang baru sahaja menyelesaikan bacaan doa. Aku cepat-cepat mengemas telekung dan juga sejadah. Kami beramai-ramai turun ke ruang dapur rumah Nenek Hamidah. "Makan Cikgu Hadi",Mak Su Hasanah mempelawa abah makan. "Jangan malu-malu noh……buat je macam rumah sendiri. ". Ku lihat abang Zaky menyenduk nasi lalu diletakkan di dalam pingganku. Perihatin benar abang Zaky padaku. Masakan Mak Su Hasanah tetap enak seperti dulu,tapi apakan daya ………….seleraku telah hilang entah kemana. Namun begitu,aku jamah jua makanan yang telah terhidang di hadapan kami demi menjaga hati Maksu Hasanah. Ku perhatikan abang Zaky makan dengan begitu gelojoh sekali. Mungkin kelaparan,seingatku sejak malam tadi,tiada sebutir nasi pun berjaya menembusi kerongkongnya. "Sedap betul masakan maksu ni…………". Abang Zaky melontarkan pujian pada masakan maksu. Ku lihat senyuman maksu meleret hingga ke telingga. "Tak sedap mana pun……………kalau sedap sangat,tak kan Paksu selalu beli lauk kat luar". Kata-kata maksu yang kelihatan agak lucu akhirnya berjaya memecahkan kesunyian hati kami.


Selepas makan,kami solat isyak bersama-sama. Kali ini,kami berimamkan abah. Selesai solat isyak,kami ke rumah Amirul yang terletak bersebelahan dengan rumah Nenek Hamidah. Dapat ku lihat,semua mata tertumpu pada diriku. "Nilah bekas…..bekas tunang Amirul". Betapa pedihnya telingaku bila mendengar suara seorang wanita berbisik di telingga temannya. "Hina sangatkah seorang wanita yang putus tunang di mata orang ramai ?" Aku gagahkan jua langkahku. Biarlah apa kata orang,aku pasrah,sekurang-kurangnya aku tidak bergelar janda berhiasa.


Kak May May mengusap-usap pehaku saat kami bersimpuh di sebelah Hasliza. "Amani…………………sabar ya,mulut mak ngah memang macam tu". Aku sekadar melemparkan senyuman. Ku perhatikan kaum hawa sibuk menyusun hidangan di atas dulang. "Amani balik ke Johor bila". Aku pandang wajah Liza. Ada air mata yang bertakung sayu. "Esok………..rasanya. Lagipun cuti abang Zaky habis,lusa pulak………..kak May May ada janji dengan klien.". "Ingatkan Amani lama di sini,banyak benda yang Liza nak cerita". Ku renung mata bundar Liza. Ku lihat gadis itu mengelap air matanya yang telah tumpah di pipi. Simpatinya aku. Tidak ku duga,dia tidak sekuat seperti yang ku sangka. Ku biarkan dia menangis sendirian. "Liza mai sini sat no….angkat dulang tu …………..". Liza cepat-cepat mengelap air matanya. "Amani…………lepas kenduri ni,jumpa Liza kat gazebo ya". Aku menganggukkan kepalaku.


Langkah Liza kelihatan amat longlai sekali. Di ruang tamu kedengaran suara pak imam menamatkan bacaan doa. Kaum hawa yang berada di dapur cepat-cepat mengangkat dulang yang mengandungi bermacam-macam makanan. "Kak Amani……………..tak payah buat,akak kan tetamu kami". Aku memandang Hafizoh adik bungsu Amirul Hassan. "Menyibuk pulak tetamu tak diundang ni……………..". Ku perhatikan wajah mak ngah. Ternyata dia amat benci melihat wajahku. Aku buat muka seposen.


Ketika jam menunjukkan angka 10.30 malam,tetamu mula pulang ke rumah masing-masing. Aku cepat-cepat ke pintu utama. Di bawah remang cahaya bulan,ku lihat sekujur tubuh milik Liza sudah menanti aku. Namun langkah ku terhenti tiba-tiba bila terdengar suara Puan Hasni berbicara.


"Hadi…………….sesungguhnya Tuhan memang maha adil. Kau tahu……….tiap kali lepas solat,aku sering berdoa agar hidup kau sekeluarga hancur. Kau sendiri tahu…….dendam membuatkan aku hilang harga diri. Demi melaksanakan dendam,aku sanggup mengadaikan perasaan anak sendiri,kerana dendam aku sanggup membunuh rasa cinta anak-anak kita. Aku puas bila berjaya melaksanakan dendam. Sedaya upaya aku merancang pelbagai helah untuk memisahkan Amirul dan Amani sebab itulah aku cepat-cepat mencari penganti Amani biarpun aku tahu antara Amirul dan Liza tiada rasa cinta yang suci. Aku insaf Hadi,Tuhan menunaikan permintaanku secara tunai. Tuhan benar-benar memisahkan Amirul dari kami………………". Tangisan Puan Hasni akhirnya memecah keheningan malam. Dari celah dinding ku perhatikan abah hanya diam membisu. Emak dan Pakcik Razlan hanya memerhati segala tingkah Puan Hasni.


Ternyata………….hati Puan Hasni terlalu keji di mataku. Namun aku bersyukur,akhirnya dia mengaku kesilapannya. Ku tinggalkan drama tragis untuk menemui Liza yang agak lama menantiku. "Assalamulaikum……………". Ku perhatikan wajah Liza. Dia memandang wajahku dengan pandangan yang tidak dapatku tafsir. "Amani…………..maafkan Liza"
posted by Penulisan2u @ 5:11 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
1 Comments:
  • At 27/9/09 11:01 PG, Blogger nhidayah said…

    ermm best...cdih...mcm2 dgaan y amani lalui.agk2 nye ape la ksdhan hdup amani ni ek.congrate to writer...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group