BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, September 14, 2009
Novel : Ku Terima Seadanya 1
Nama Pena : ZuLyaN RamSaR

Sahabat,
Dalam kabut,
ku tercari-cari cahaya.
Akhirnya,
Ku temui sinar ceria,
di raut wajahmu.
Andainya alam ini mampu berkata-kata,
Pastilah pujian buat dirimu.
Pada waktu itu,
Akulah yang bertuah,
Punya sahabat sepertimu.

Sahabat,
Kau bimbinglah aku menuju ILLAHI.
Sahabat,
Aku ingin sepertimu,
Dalam ketenangan,
Menghadapi hidup ini.

Sahabat,
Aku bersyukur mengenalimu.
Ku harap,
Moga kita kan bersama,
Mengharungi segala suka dan duka.

Moga kejayaan milik kita.
Agar hidup menuju mulia.



Cuaca panas hari ini. Yusliza resah di bawah sebatang pohon. Sudahlah panas, lama pula tu. Kalau tidak kerana orang yang ditunggunya itu adalah teman sebiliknya, tidak mahu dia terus tercegat di situ.
"Err…kak, toilet kat mana?" tegur seorang lelaki. Yusliza menoleh. Dia semakin berang. Ewah..sedap aje panggil orang kakak. Apa, nampak tua sangat ke aku ni? rungutnya sendirian. Dia perhatikan lelaki itu dalam-dalam.
"Assalamualaikum, pak cik. Maaf, saya tak tahu toilet di mana. Saya student baru kat sini" jawab Yusliza penuh sopan. Lelaki itu malu sendiri. Tergaru-garu kepalanya yang tidak gatal.
"Ma…maaf. Saya ingat awak ni akak senior. Tak apalah, saya pergi dulu. Thanks." Lelaki itu terus pergi. Yusliza hanya menggelengkan kepala.
Sepuluh minit telah berlalu. Kelibat teman sebiliknya tidak juga kelihatan.
Hisy...dia ni pergi tandas ke,buat tandas?rungutnya lagi. Hai,dah berapa kali la dia merungut di bawah pokok ni? Yusliza nekad. Dia melangkah untuk mencari rakannya. Belum sempat dia mencapai tombol pintu, tiba-tiba seseorang menolak pintu itu dari dalam. Sakit dahi Yusliza akibat terhantuk pada pintu tersebut. Dia merungut kesakitan.
"Sorry...sorry,saya tak sengaja. Awak okey ke?"soal lelaki itu cemas. Yusliza mendongak melihat siapakah gerangan yang menyebabkan dahinya sakit. "La…awak rupanya. Saya minta maaf. Apa awak buat kat sini?" soal lelaki itu.
"Takkan saya berdiri kat pintu ni,tilik pintu ni. Mestilah saya nak masuk. Maaf je dari tadi. Kalau boleh saman ni, saya mintak ganti rugi satu juta" marah Yusliza. Lelaki itu hanya tersenyum melihat kemarahan gadis di hadapannya. Kasihan pun ada apabila melihat gadis itu menggosok-gosok dahinya. " Ni apa senyum sorang-sorang? Gila? Ke…tengah sindir saya dalam hati tu?" Yusliza menjeling.
Terhambur ketawa lelaki itu. Yusliza hanya memandang pelik. Asal mamat ni tiba-tiba ketawa pula? Memang dia ni gila ke? " Apa, ingat saya gila ke?" tegur lelaki itu apabila melihat gadis di hadapannya memandangnya dengan penuh kepelikkan. "Anyway, saya Hakim. First year student of Architecture. Awak?"
Yusliza tersenyum. "Samalah kita. Saya Yusliza. Panggil Yus je. Kenapa saya tak pernah nampak awak sebelum ni?" soal Yusliza ramah. Hakim pelik. Tadi bukan main garang. Ni dah okey pula. Pelik betul perempuan ni.
"Saya masuk lewat. Baru semalam daftar. Ada problem sikit. Awak tunggu siapa ni?" Hakim mula menyenangi gadis itu.
Yusliza tarik muka masam. Geram dia dibuatnya. "Saya tunggu..." Perbualan mereka terhenti apabila satu suara memanggilnya. Yusliza dan Hakim menoleh serentak. "Wei,apasal lama sangat? Penat aku tunggu." marah Yusliza.
Fifi terkocoh- kocoh berlari anak menuju ke arah Yusliza."Kau simpan dulu marah kau tu. Kau bawa minyak angin tak? Aku nak. Sakit sangat perut ni." pinta Fifi.Yusliza menggeleng lantas menghulurkan minyak angin kepada Fifi. Sekejap sahaja, gadis itu kembali hilang dari pandangan mereka. Hakim hanya memerhati. Memang eloklah dua makhluk ni berkawan. Seorang mudah naik angin, seorang lagi pandai menjawab.
"Kim,aku ingat kau tak jumpa tandas tadi. Lama aku tunggu." Belum sempat Yusliza menyambung kata-katanya, satu suara menegur Hakim. Hakim hanya tersengih mendengarnya.
"Sorry la,aku baru berkenalan dengan seorang classmate kita ni. By the way, kenalkan,roomate saya, Zaidi. Adi, ni Yus." ujar Hakim. Yusliza dan Zaidi hanya berbalas senyuman.
"Actually,saya dah kenal Adi ni. Maklumlah, sama-sama kena denda sebab turun lewat masa orientasi. Tapi tak perasan pula satu course." Yusliza terkenang kembali saat-saat menjalani minggu orientasi seminggu yang lalu. Kerana terlalu penat, dia,Fifi dan Yati tidak menyedari bahawa waktu berlatih sorakan sudah bermula.Mereka hanya tersedar apabila terdengar suara senior memanggil sambil mengetuk pintu. Kelam-kabut mereka bangkit lalu bersiap. Sampai sahaja di dalam dewan, mereka dikenakan denda yang memalukan. Berdiri di atas pentas sambil memeluk selimut dan bantal. Hanya mereka berempat. Yusliza, Fifi, Yati dan Zaidi. Sempat lagi Fifi dan Zaidi ber’debat’ di atas pentas. Mujurlah hanya mereka berempat yang mendengar. Kalau senior tahu, pasti denda yang lebih teruk akan dikenakan.
"Wei budak air liur basi, apa kau buat kat sini?"sergah Fifi. Hilang segala lamunan tadi. Fifi semakin menghampiri mereka.
Zaidi terkejut."Eh,kau bantal busuk. Mana bantal busuk kau?" Zaidi gelak. Hakim seperti biasa,terpinga-pinga. Yusliza membisikkan sesuatu ke telinga Hakim. Lelaki itu mengangguk faham.
" Ni, roommate aku,Fifi."Yusliza memperkenalkan Fifi kepada Hakim dan Zaidi. Fifi membalas senyuman Hakim. Namun,senyuman Zaidi dibalas dengan jelingan. Zaidi pula terus mengusik.Yusliza hanya mengeluh perlahan melihat karenah mereka berdua.
"Hai kawan-kawan."tegur seorang gadis. Mereka berempat berpaling. Kelihatan seorang gadis ayu bertudung dan berbaju kurung. Siapa dia? Masing-masing tidak mengenali gadis itu. "Err..korang semua.. Architecture,kan?" gugup gadis itu bersuara.mereka berempat saling berpandangan. Kemudian, mengangguk perlahan.
"Great,hai,I’m Wanda.from Kelantan."hanya Yusliza dan Fifi yang menyambut huluran salam Wanda. Mereka memperkenalkan diri masing-masing.
"Aku baru daftar hari ni. Saja je daftar lewat. Malas la nak join orientasi. Penat. Buang tenaga aje." Ulas Wanda tanpa ditanya.
"Oh,ye ke?" mencebik Fifi mendengarnya. Berlagak betul minah ni. meluat aku tengok. Kutuknya di dalam hati.
"Tadi aku dah daftar kat kolej. Bilik korang nombor berapa? Bilik aku B410" katanya lagi. Yusliza dan Fifi berpandangan."What?" serentak mreka bersuara.
Begitulah bermulanya perkenalan diantara Yusliza, Fifi Wahidah, Zaidi, Muhammad Hakim, dan Nur Wanda.


Fifi, Hakim dan Zaidi berjalan beriringan menuju ke kolej. Mereka baru sahaja pulang dari pasar malam. Riuh mulut mereka bercerita itu ini. Yusliza yang menyusuri di belakang hanya tersenyum mendengarnya. Yusliza memang begitu. Dia seorang yang pendiam dan penuh rahsia. Adakalanya, pelajar lain menganggapnya seorang yang sombong.
" Yus,aku tak puas hati la dengan minah gedik tu."rungut Fifi tiba-tiba. Berkerut dahi hakim dan Zaidi mendengarnya. " kau tau tak,dia nak pinjam baju aku, aku bagilah. Lepas tu,boleh dia kata macam-macam. Itulah, inilah, nak pakai cakap ajelah. Tak payah nak kutuk-kutuk baju aku!" bentak Fifi melepaskan geramnya.
"Lain kali, kalau dia nak pinjam baju kau, cakap je yang baju kau semuanya tak mengikut citarasa dia. Semuanya saiz kecil. Tak sama dengan saiz baju dia yang bersaiz ‘besar’ tu."perli Yusliza. Dia turut geram mendengarnya. Kalaulah negara ini tiada undang-undang, dah lama dicekik-cekik si Wanda itu. "Kalau apa-apa hal terjadi pada dia, jangan mak bapak dia salahkan aku,sudah. Memang cari nahas kalau aku dilibatkan bersama." sambung Yusliza lagi.
"hisy...korang ni. Sampai ke situ pula. Dah,jom makan."sampuk Zaidi. Mereka berempat terus menuju ke kafe.



"Yus, kau percaya tak yang aku tak suka kat kau."soal Zaidi tiba-tiba. Fifi menampar kuat bahu Zaidi. Lelaki itu tetap selamba. Hakim sudah tersenyum-senyum melihat tingkah mereka berdua. Yusliza tetap membisu. Kalau dulu, dia akan melenting. Tapi sekarang, dia sudah biasa.
"Hoi Yus,aku cakap dengan kau ni"sergah Zaidi. Bengang dia melihat sikap selamba Yusliza.
"Apa dia...?"
"Kau percaya tak yang aku tak suka kau?"soalnya lagi.
"Em...aku percaya. Mana ada orang yang suka kat aku yang sombong lagi hodoh ni."Yusliza merendah diri. Tangannya terus ligat menyalin semula nota-nota kuliah tadi. Apalah yang aku tulis masa kuliah tadi. Berserabut betul!. Marahnya sendirian.
"Ala…jangan cakap macam tu. Aku bukan apa. Aku cuma tak suka sikap kau yang pendiam tu. Aku ni jenis yang happy go lucky. Kecohlah sikit macam si Fifi ni. Baru la aku rasa selesa nak join kau. Kau diam macam ni,buat aku gerun nak dekat dengan kau."luah Zaidi. Terhambur ketawa dari Yusliza.
"kau ni buat lawak la. Kau nak cakap,cakap je la. Apa, kau ingat aku ni makan orang? Fifi,aku nak ke toilet kejap. Zaidi,aku tetap aku. Kalau kau nak tahu macam mana aku sebenarnya, sama-samalah kita saling mengenali diri dengan lebih dalam. InsyaALLAH, kau akan sentiasa selesa dengan aku." Yusliza berlalu meninggalkan mereka bertiga seketika.
"Wei,asal kau cakap macam tu? Kalau kau nak tahu, mulut dia tu lagi bising daripada kitaorang tau. Si Wanda tu, dah berapa kali kena sembur dengan dia."ujar Fifi. Termenung Zaidi mendengarnya. Betul ke?
"Fifi,kau nampak Yus tak?"tegur Yati, seorang lagi teman sebilik mereka. Yati menghampiri mereka lalu duduk di sebelah Hakim. Kuaci di tangan Zaidi dirampasnya.
"wei, tak malu ke?"marah Zaidi. Yati hanya menjelir lidah lalu makan kuaci yang dirampasnya tadi.
Fifi hanya menggeleng. "Yus pergi toilet. Apa hal kau cari dia ni?"
"Aku nak pinjam kalkulator. Aku lupa mana aku letak. Kau ada bawa tak,Fi?"tanya Yati. Fifi menggeleng lagi. Yati memang selalu lupa. Entah apalah yang selalu diingatnya. Fifi menyelup begnya. Dihulurkan kalkulatornya kepada Yati.
"Yes,thanks Fi. Nanti aku pulangkan balik. Bye." Yati berlalu meninggalkan mereka. Sempat lagi dia menampar kuat bahu Zaidi. Sajalah tu nak cari gaduh. Geram lelaki itu dibuatnya.
"Hai guys. How are you?" Wanda bersuara manja. Meluat Fifi mendengarnya. Kalaulah ditangannya ada cili sekarang ni, mahu saja dicili mulut gadis itu.
"Sepatutnya kitaorang yang tanya soalan itu pada kau."balas Fifi. Dia mendongak. Terbeliak matanya melihat penampilan Wanda hari ini. Hakim sudah tertunduk. Malu Fifi dibuatnya. Orang lain yang pakai,orang lain yang terasa malunya.
"Wanda,baik kau balik tukar pakaian tu. Tak elok tahu tak! Hodoh. Tak malu ke?"tegas Fifi. Wanda menahan malu. Mahu tak malu. Dia ditegur di hadapan dua orang lelaki.
"Ala...bukan seksi sangat. Eleh...Hakim,buat-buat tak biasa pulak. Hari-hari si Yus tu tak bertudung.nampak juga auratnya.tak pula kau tunduk."Wanda mencebik melihat tingkah Hakim.
"Tak seksi kepala otak kau! Skirt atas lutut,terbelah pula tu. Bersinglet, apa,kat kedai dah tak ada baju lain? Sebelum aku koyak-rabak pakaian kau kat sini, baik kau blah. Blah sekarang!"tengking Fifi. Tahap kemarahannya sudah mencapai ke tahap kritikal. Dia segan dengan Hakim yang terkenal sebagai pak bilal di kolej. Malu dengan Zaidi yang selamba dan gila-gila,namun lelaki itu sebenarnya cukup menghormati kaum hawa.
Wanda menghentak-hentak kakinya."Yelah,yang tak baik semuanya aku.yang hodoh,yang buruk, semua aku. Hisy…kalau Yus tak apa"
"Ni kenapa tiba-tiba libatkan aku? Kau apa hal? Apa masalah kau dengan aku?"marah Yusliza apabila terdengar Wanda merungut tentangnya. Wanda hanya menjeling lalu beredar dari situ. Wanda tahu,kalau dengan Yusliza, diakhirnya nanti pasti dia disindir habis-habisan oleh gadis itu.
Hakim tergelak melihat muka bengang Wanda."Husy...garangnya kau ni Yus. Takut aku. Tapi jangan macam ni selalu.kesian kat anak-anak kita nanti."
Yusliza mengecilkan matanya memandang Hakim."banyaklah kau! Anak-anak kita konon. Tak nak aku kahwin dengan kau. Ni baru sikit tau. So, jangan nak buat perangai dengan aku. Kalau tak nak menangis, duduk diam-diam."amaran daripada Yusliza. Fifi dan Zaidi hanya tersenyum.
Yusliza mengemas barang-barangnya."Jom blah. Lepas zuhor nanti aku ada meeting dengan Abang Midi pasal pameran tu"


Yusliza meletakkan sesuatu di atas meja Wanda. Gadis yang sedang leka membelek kukunya itu terpinga-pinga."Nah,Yazid kirim suruh aku bagi pada kau. Lagi satu,dia kirim salam." Ujar Yusliza. Segera dia menuju semula ke meja belajarnya. Meneruskan latihan-latihan yang belum disiapkan.Wanda merenung hadiah tersebut. Kemudian, dia bangun lalu meninggalkan bilik.
"Woi Fifi,handphone kau bunyi tu.Angkatlah. Aku nak tidur pun susah!"marah Yati. Dibalingnya sebiji bantal ke arah Fifi. Yusliza tersenyum. Budak dua ekor ni kalau dah tidur,liat betul nak bangun.
"Aku mengantuklah..."jawab Fifi apabila handphone sudah melekap di telinganya. "Kau suruhlah orang lain."rungutnya lagi.
"Hisy...yelah...yelah... tunggu kejap." Talian dimatikan. Fifi memandang Yusliza dengan mata kuyunya. Tergelak Yusliza melihatnya.
"Yus,teman aku. Emergency case" pinta Fifi.
" Ha? Kenapa? Apahal?"Yusliza terkejut apabila Fifi mengatakan ada hal kecemasan.
" Ala…mamat dua ekor tu lah. Si Hakim dan Zaidi tu. Jomlah" Fifi bangkit menukar pakaiannya. Yusliza menuruti Fifi. Fifi menggoyang-goyangkan tubuh Yati.
"Wei kuih lapis. Jaga bilik. Aku nak keluar kejap dengan Yus"
"Hmm..."balas Yati lalu menyambung tidurnya. Yusliza mengeluh sendirian. Seorang kuih lapis, seorang minah gedik, seorang lagi Donald duck. Aku pula...? si sombong agaknya. Hai...macam-macam gelaran.


" Itulah,orang ajak main takraw, kau main bola tampar. Sekarang padan muka. Tangan dah terseliuh."bebel Fifi kepada Zaidi. Yusliza yang sedang mengurut tangan Zaidi hanya tersenyum mendengarnya.
"Eleh...bukan aku sengaja.memang aku main takraw. Tapi waktu tu aku tak ready lagi. Tiba-tiba bola datang. Aku try halang,tapi terseliuh pula tangan ni. Lagipun, yang kau bising-bising ni kenapa? Tengok Yus,maintain je."jawab Zaidi.
"Boleh kau tanya aku macam tu? Tu,si Hakim call aku malam-malam,time aku tengah syok tidur, disebabkan kau. Menyusahkan aje. Aku tengah dok syok mimpi putera raja datang meminang. Tengok si Hakim tu. Bukan main sedap dia sambung tidur." Fifi merengus geram. Yusliza menoleh kearah Hakim. Lelaki itu sedang tidur di kerusi. Siap bawa selimut dan bantal lagi.
"Fi,kau tidurlah dulu. Nanti dah siap urut Adi aku kejut kau. Korang bising-bising ni,silap-silap satu kolej terjaga."gurau Yusliza. Zaidi tertawa mendengarnya. Fifi hanya menjeling tajam. Perli akulah tu. Tapi okey juga. Daripada melayan si Zaidi ni. Bisik Fifi sendirian. Terus dia menuju ke sebuah kerusi lalu tertidur di situ. Tersenyum Zaidi danYusliza melihatnya.
"Sorrylah menyusahkan kau malam-malam ni."Zaidi memulakan bicara. Yusliza tersenyum.Tangannya terus ligat mengurut tangan Zaidi.
"Taklah. Aku belum tidur pun tadi. Lagipun,kitakan kawan. Apa salahnya aku tolong kawan aku yang dalam kesakitan. Pedulikan kata-kata Fifi tu. Dia memang macam tu. Hati dia baik sebenarnya."ucap Yusliza.
"Aku tahu. Aku tak ambil hati pun. Pandai juga kau mengurut."puji Zaidi. Memandang tepat pada wajah Yusliza. Comel juga dia ni.Desis hatinya.
"Aku dah biasa jadi tukang urut kat rumah."Yusliza berkata. " How’s Anisa? Sihat?"
"She’s fine. Kau sebut nama dia ni,rindu pula aku pada buah hati aku tu" tutur Zaidi selamba. Yusliza mencubit geram lengan lelaki itu. Gatal! Zaidi merungut kesakitan. "Anyway,aku nak balik hujung minggu ni. Jom."pelawa Zaidi. Yusliza memandang Zaidi seketika. Kemudian, meneruskan urutannya.
"Tengoklah macam mana nanti."jawab Yusliza. Suasana kembali sepi. Masing-masing mendiamkan diri. Zaidi hanya memerhatikan tangan Yusliza yang sedang mengurut tangannya. Tiba-tiba, matanya menangkap sesuatu.
"Stop…stop…"arah Zaidi. Yusliza menghentikan urutannya. Berkerut dahinya memandang Zaidi. Zaidi mencapai pergelangan tangan Yusliza. Yusliza hanya membiarkan. Mamat ni nak tilik nasib ke?
"Kenapa dengan tangan kau ni? Macam kena air panas je.?"tegur Zaidi. Dia terus membelek tangan gadis itu. Macam teruk aje. Bisik hatinya.
Yusliza cemas. Segera dia menarik semula tangannya lalu disorokkan kebelakang. "Err...dah siap urut. Kau berehatlah. Aku naik bilik dulu. Jumpa esok." Yusliza segera mendapatkan Fifi lalu mengejut rakannya itu. Mereka berdua beredar meninggalkan Zaidi dan Hakim di situ. Zaidi semakin hairan melihat perubahan Yusliza. Namun dia yakin. Suatu hari nanti, pasti dia akan mengetahuinya. Perlahan-lahan Zaidi bangun mendekati Hakim.


"Korang nak dengar cerita tak? Prof. Adam akan berkahwin dengan Prof. Rohana. Awal bulan depan"beria-ia Fifi bercerita. Yusliza dan Zaidi hanya mendengar. Tiada langsung riak teruja mereka mendengar berita itu.
"Kau baru tahu ke,Fifi?" Hakim bertanya. Fifi memandang mereka bertiga. Satu persatu wajah dihadapannya diperhatikan.
"Korang...dah tahu lama ke?"
"Dah lama kitaorang tahu."ucap mereka serentak."Cuma lupa nak beritahu kau. Sorry."sambung Zaidi. Fifi tarik muka masam. Dia sangka, dia adalah antara orang yang terawal mengetahui berita tersebut. Rupa-rupanya tidak. Tergelak mereka melihat riak wajah Fifi.
Dewan kuliah semakin lengang. Hanya tinggal beberapa orang sahaja yang mula membuat perbincangan. Mereka berempat mula bangun untuk meninggalkan dewan kuliah.
"Eh...eh...korang" tegur satu suara. Langkah mereka terhenti seketika. "Assigment tu…buat in group,kan?aku nak join korang."pinta Wanda seakan mengarah. Yusliza malas melayan. Terus dia melangkah pergi. Hatinya masih sebal dengan sikap Wanda. Mereka baru sahaja bertengkar pagi tadi kerana Wanda meninggalkan bilik tanpa mengunci pintu. Mujur tiada apa yang hilang.
"Yus,tunggu aku."Hakim segera menyaingi langkah Yusliza.Sejak peristiwa Wanda menyindirnya,Hakim sering mengelak daripada bercakap dengan gadis itu. Tinggal Fifi dan Zaidi di situ. Wanda masih menanti menunggu jawapan.
"Em...joinlah"jawab Fifi ringkas lalu pergi.Zaidi menuruti langkah Fifi. Wanda hanya memandang. Macam tak ikhlas aje. Tapi tak apalah, asalkan aku ada group. Gumamnya sendirian.
posted by Penulisan2u @ 2:59 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
13 Comments:
  • At 27/9/09 10:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story..i like it.. awak sambungla cepat yer.. naksabar nak tahu citer ni nieh

     

  • At 15/10/09 1:10 PTG, Anonymous kelantanesse gurlz said…

    not all kelantanese girl gedik

     

  • At 16/10/09 1:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm..bleh thn...
    mmg la 'not all kelantanese girl gedik'
    pnulis pn xde ckp camtu...
    ko xbc cite ni tol2 ke??
    lg 1,pnulis xckp pn wanda tu klantn tulen ke...apa ke...
    just bgtau dari klntan...
    jgn trlalu snsitif n brfkrn negatif...
    ni hnya crita utk dibaca...
    pompuan gedik ni, kat mn2 pn ad...
    pe2 pn...nice story...
    truskn usha anda,pnulis...

     

  • At 26/11/09 2:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story,trskn usaha anda !

     

  • At 10/3/10 9:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bEz...mnarik...
    smbung lg k..

     

  • At 7/7/10 2:08 PTG, Anonymous eqin said…

    best jgk citer ny..........
    smbung citer cepat yer........

     

  • At 27/8/10 10:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cite ni...smbg le cpt..kelantanese girl..psl tu pn jgn jdkn isu.. bile la nk maju...sy pn klntn gak...relek2 suda...

     

  • At 12/3/11 1:25 PTG, Blogger ZuLyaN RamSaR said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

  • At 12/3/11 1:28 PTG, Blogger ZuLyaN RamSaR said…

    btl 2...
    sy cm nk jdkan 5 org yg dtg drp daerah yg brbeza
    mnjlin 1 iktn prshbatan...
    2 j...maaf la klu ad yg mrh...

     

  • At 3/8/11 4:50 PTG, Blogger Qaseh Al Yahya said…

    bez

     

  • At 21/11/11 1:46 PG, Blogger muzika said…

    Best story.

     

  • At 18/4/12 12:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite pasal awek yg suke ungkit2 kisah lame ade x?

     

  • At 16/5/12 2:34 PTG, Blogger umihaikal said…

    letih tul nk bace kt dlm ni..haih..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group