BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, September 14, 2009
Novel : Kasihmu Ain Zulaika 2
Nama Pena : Ashsya iltizam

Aku memandang sekeliling. Semuanya begitu asing buat aku, kenapa aku ditakdirkan berada disini. Menjadi sebahagian dari keluarga ini. Ya Allah, mungkinkah ada hikmah disebalik semua ni. Sudah dua minggu aku bergelar pengantin baru, baru dalam segala-galanya. Aku memerhatikan setiap sudut dalam bilik yang aku huni. Jauh berbeza dengan bilik aku. Di dalam bilik ini semuanya dihiasi dengan barang-barang mewah. Almari, set sofa, katil, dan macam-macam lagi yang aku rasa harganya mencecah beribu-ribu.
" Turun..mama panggil." Aku tersentak apabila mendengar suara yang memecah kesunyian tengah hari itu. Aku memandang kearah suara itu, sebuah senyuman dihadiahkan pada aku, aku hanya membatukan diri aku sambil mata terkebil-kebil memandangnya.
"abang nak pergi pejabat ni..ada hal sikit, may be lewat sikit abang balik hari ni." Sambungnya lagi sambil mencapai sehelai baju yang tersangkut didalam almari dihadapanku. Aku hanya mengangguk sahaja mendengar celoteh dari mulutnya. Manusia yang berada bersama aku sekarang merupakan seorang lelaki yang telah sah dinikahkan dah telah bergelar sebagai suami aku. Aku memerhatikan dirinya dari atas sampai bawah. Cukup hensem!! Orangnya tinggi lampai, berdada bidang, kulitnya kekuning-kuningan dan wajahnya pula dihiasi dengan kumis yang nipis dan giginya putih tersusun rapi beserta dengan bibirnya yang kemerah-merahan seperti delima merekah. Menyerlahkan lagi ketampanan yang sedia ada pada dirinya. Setahu aku tak pernah aku nampak bibirnya menyentuh sebatang rokok pun, memang mustahil kalau dia merokok…bibirnya merah. Perfect!!. Tetapi kenapa aku langsung tidak mempunyai sebarang perasaan kepadanya sedangkan dirinya cukup sempurna buat aku Lelaki itu tiba-tiba sahaja melambaikan kedua-dua belah tangannya pada aku. Aku tersentak.
"Kenapa tengok abang macam tu,.." aku mengalihkan pandangan aku setelah mendengar perkataan yang keluar dari bibir lelaki yang aku kenali dengan nama AZIL ALHAM.
" Pergilah turun, nanti bising pulak mama kat bawah tu.." ulangnya lagi. Segera aku berlalu dari situ tanpa melihat sedikit pun raut wajah manusia dihadapan aku. Azil Alham memerhatikan jasad gadis yang telah bergelar sebagai isterinya sehingga jasadnya itu hilang dari pandangannya. Azil Alham mengeluh perlahan. Dirinya sendiri pun tidak tahu makna keluhan yang dilepasnya itu.

Satu persatu anak tangga aku langkahi sambil mata aku liar memerhati sekeliling. Sayup-sayup kedengaran suara Tan Sri Ismail dan Puan Sri Salmah sedang bergelak ketawa disertai bersama suara asing yang tak pernah aku dengar selama aku berada di dunia mewah ini. Semakin lama aku semakin mendekati suara yang sedang bergelak ketawa itu.
" Ain..mari sini.." panggil Puan Sri Salmah apabila melihat kelibat diri aku..bibirnya tidak pernah lekang dengan senyuman. Tangannya melambai-lambai menanti kedatangan aku. Teragak-agak aku melangkah untuk mendekati Puan Sri Salmah tetapi terpaksa juga aku gagahi. " duduk sini..." arah Puan Sri Salmah. Aku akur tanpa mengeluarkan sebarang suara pun.
"Azil mana.?" Tanya Tan Sri Ismail pada aku sambil matanya meliar melihat sekeiling.
" Ada dalam bilik." Jawabku perlahan. Tan Sri Ismail hanya menganggukkan kepala tanda memahami jawapan aku.
" Ain..jom makan sama-sama." Beritahu Puan Sri Salmah. Aku hanya mengangguk laju. Semua perkataan dan arahan yang dikeluarkan dari mulut Tan Sri dan Puan Sri aku akur tanpa banyak soal. Aku seakan-akan lembu yang dicucuk hidung. Ikut saja kata mereka. Aku berbuat begitu sebab aku masih rasa yang aku tak layak bersama dengan mereka. Menumpang kekayaan dan kesenangan mereka, malu semakin menebal bila semakin lama aku berada disini.
" jauhnya mengelamun menantu kita ni mama.." aku tersentak. Terus sahaja mata aku tertancap pada yang empunya suara tu. Satu senyuman dihadiahkan pada aku. Secara spontan aku membalas senyuman itu.
" ish..Azli ni, perangai tak berubah-ubah..nak sakat orang kerjanya.." jejaka yang berada dihadapan aku kini hanya tersengih sahaja mendengar teguran Puan Sri Salmah.
" Ain, ini anak mama..adik Azil, merangkap adik ipar Ain..Azli ni baru habis belajar.." terang Puan Sri Salmah. Aku hanya mengangguk saja mendengar penerangan dari bibir ibu mertua aku. Aku terkejut apabila tiba-tiba sahaja jejaka dihadapan aku menghulurkan tangannya untuk bersalam dengan aku. Wajahnya aku pandang dalam-dalam mencari keikhlasan dalam dirinya.
" woi Az..kau nak buat apa dengan isteri abang tu.." sergahan itu mengejutkan semua manusia yang berada di ruang tamu termasuklah diri aku.
"alah abang ni, Az nak salam pun tak boleh ke?." Azil Alham tersengih. Azil Alham tahu tindakannya itu mengejutkan semua orang.
" Boleh..boleh, apa salahnya.." balas Azil Alham pada adik bongsunya sambil melabuhkan punggungnya disisi aku.
" Azil nak pergi mana segak macam ni.." soalan Puan Sri Salmah membuatkan Azil Alham menjadi perhatian mata-mata yang berada disitu, kecuali diri aku.
" Nak pergi pejabat ma, dah lama Azil tak jenguk pekerja Azil kat pejabat.." penerangan Azil Alham membuatkan Puan Sri Salmah tersentak.
" Azil jangan nak mengada, papa dah bagi cuti kahwin 2 bulan tu gunakan sebaik-baiknya.." Azil Alham terdiam. Kata-kata mamanya penuh dengan maksud-maksud yang mungkin dirinya sendiri tidak faham.
" Entahlah abang ni, papa dah bagi cuti tu cuti sajalah..tak payah rajin-rajin nak jenguk pekerja. Tak pernah Azli dengar bos bagi cuti kahwin kat pekerja macam abang tu, 2 bulan. Special tu.." kata-kata yang dikeluarkan Azli Zainal membuatkan Azil Alham menjegilkan matanya. Azli Zainal ketawa kecil dengan gelagat yang ditunjukkan Azil Alham padanya.
" abang, apa kata abang pergi bulan madu..cuti yang papa bagi panjang lagi.." cadangan Azli Zainal membuatkan aku terbatuk-batuk kecil, cepat sahaja aku menjadi perhatian Azil Alham dan keluarganya. Terus sahaja mata-mata disitu tertumpu pada aku.
" Maira tak sihat ke?" pertanyaan Azil Alham membuatkan batuk aku bertambah-tambah. Entahlah, apa yang tak kena dengan jejaka ini pun aku tak tahu..tiba-tiba sahaja memanggil aku dengan panggilan macam tu. Tak pernah ada sesiapa pun yang memanggil aku dengan gelaran macam tu. Aku menggelengkan kepala tanda membalas pertanyaan Azil Alham.
" Pergi tukar baju Azil, nanti bawa Ain makan angin kat kawasan kita ni..Ain kena biasakan diri dengan tempat ni tau, nanti papa dengan mama belikan kereta untuk Ain bawa pergi mana-mana.." aku tersentak. Kata-kata mereka betul-betul mengejutkan aku.
" tak payah susah-susah Puan Sri, apa yang ada ni dah cukup buat Ain..Ain tak nak apa-apa dah.." beritahuku berterus terang. Kelihatan Puan Sri Salmah, Tan Sri Ismail, Azli zainal dan juga Azil Alham kelihatan terkedu. Aku tersentak apabila tiba-tiba sahaja tangan Azil Alham mencapai tangan kanan aku.
" mama..bukan Puan Sri.." secepat kilat mata aku terarah pada Puan Sri Salmah. Wajahnya yang sentiasa tersenyum itu membuatkan hati aku lega.
"Ain minta maaf mama.." ujarku perlahan. Mereka semua memandang diantara satu sama lain kemudian masing-masing ketawa kecil..Tan Sri Ismail yang sedari tadi menjadi penonton setia turut juga ketawa. Wajah aku kemerah-merahan seperti udang yang baru diangkat dari para api. Tidak dapat dibayangkan betapa malunya aku saat itu. Berapa tebal muka aku saat itu hanya Allah SWT sahaja yang tahu. Aku tertunduk malu. Aku memandang Azil Alham yang berada disisi aku, cepat-cepat saja ditutup mulutnya dengan kedua-dua belah tangan. Aku menjeling tajam. Entah kenapa hati aku berasa begitu sakit sekali dengan gelagat yang ditunjukkannya pada aku. Azil Alham kembali normal apabila melihat kekeruhan diwajah aku.
" Papa..mama, Azil dengan Maira bercadang nak balik kampung. Kami dah bincang semalam..cuti Azil pun panjang lagi.." aku tersedak. Tiba-tiba secara automatic tangan kanan aku mencubit lengannya. Azil Alham beradoi kecil. Sesedap mulut dia saja cakap macam tu, Bila masa pulak mamat sekor ni bincang dengan aku pasal hal balik kampung ni, sepatah haram pun tak ada disebut pasal ni kat aku. Memang betul-betul nak cari nahaslah. Tapi apa salahnya, boleh juga aku jumpa mak dengan ayah. Tiba-tiba sahaja aku berasa kekok, Aku tak perasan sejak bila aku menjadi perhatian keluarga Azil Alham.
"kenapa Ain?." Tanya Tan Sri Ismail pada aku.
"Tak ada apa papa.." Jawabku malu-malu.
"Kalau macam tu tak apalah, mama dengan papa ada hal sikit nak dibuat.." ujar Puan Sri Salmah. Kemudian Tan Sri Ismail dan Puan Sri Salmah sama-sama berdiri untuk beredar dari situ. Azli Zainal juga turut bangun, keadaannya seperti ingin beredar dari ruang tamu.
" Az kau nak pergi mana?" Tanya Azil Alham tiba-tiba.
" nak naik atas, nak rehat…lagi satu malas nak ganggu abang dengan isteri abang berdua-duaan" usik Azli Zainal sambil menghadiahkan sebuah senyuman yang penuh bermakna kepada abangnya. Azil Alham membalas usikan adiknya dengan penumbuk. Azli Zainal mengaduh kecil. Kemudian cepat-cepat dia beralih dari situ sambil ketawa kecil. Maka tinggallah aku bersama dengan Azil Alham, hanya kami berdua sahaja. Suasana sunyi sepi, aku dan Azil Alham hanya memandang diantara satu sama lain.
" Ain marah abang ke?" Tanya Azil Alham tiba-tiba. Aku hanya membiarkan sahaja soalan itu tanpa dijawab.
"Abang minta maaf kalau abang ada buat salah.." ucapan maaf dari bibir Azil Alham membuatkan fikiran aku tersentak. Spontan pandanganku beralih pada wajahnya. Mata kami bertentang. Aku mengukir senyuman buatnya. Azil Alham terdiam dan terpegun, tak pernah dirinya melihat senyuman gadis yang telah bergelar sebagai isterinya sebelum ini. Ini boleh dikatakan pertama kali Isterinya menghulurkan senyuman buatnya. Senyuman yang berharga terlalu mahal dan tidak termampu dibayar dengan wang ringgit.
" Abang tak pernah buat salah dengan Ain..abang tak patut minta maaf.." bagitauku dengan seikhlas hati. Hati Azil Alham bertambah-tambah terharu kerana wanita yang berjaya mencuri hatinya masih sudi bersuara dengannya. Selama mereka berdua berkahwin, Ain Zulaikha tak pernah mengeluarkan suara atau bertegur sapa dengannya..langsung tak pernah.
"Terima kasih Ain sebab sudi bercakap dengan abang, sudah sekian lama abang menantikan suara Ain keluar untuk abang." Aku tergamam. Kata-kata Azil Alham betul-betul membuatkan hati aku tersentuh. Aku betul-betul tak sedar yang selama ini aku telah membuatkan jejaka ini terseksa kerana aku. Jejaka yang telah bergelar sebagai suami aku yang sah. Aku betul-betul berasa berdosa dengannya. Ya Allah, ampunilah dosa aku Ya Allah..aku telah berdosa dengan suami aku..aku telah menyeksa hidupnya ya Allah..tanpa dapat ditahan-tahan lagi air matanya mengalir laju melalui pipi. Dahi Azil Alham berkerut lapan belas apabila melihat air mata yang jatuh dipipi gadis dihadapannya. Azil Alham terkedu, dia tidak tahu apa lagi kesalahan yang dibuatnya pada gadis ini sehingga menyebabkan gadis ini menangis tersedu-sedu.
"Abang, Ain minta maaf. Ain banyak buat salah kat abang, Ain minta ampun dari hujung kaki sampai hujung rambut..maafkan Ain sebab menyeksa hidup abang, Ain minta maaf." Dalam sedu tangis yang tak dapat ditahan-tahan lagi aku memohon kemaafan dari Azil Alham atas kesilapan yang aku buat terhadapnya selama ini sambil aku berlutut dikakinya. Azil Alham terkesima, dia tidak sangka Ain Zulaikha akan bertindak seperti ini. Cepat-cepat dipapah Ain Zulaikha sehingga berada didalam pelukannya. Aku menangis tersedu-sedu di dada bidang Azil Alham. Entah kenapa saat ini aku terlalu beremosi sehingga susah untuk aku menghentikan tangisan aku sendiri.
"Kenapa dengan isteri abang ni, kenapa menangis macam ni sekali..Ain..Ain tak pernah buat salah kat abang, abang faham dengan situasi Ain..sudahlah jangan menangis lagi, nanti Mak Jah Nampak lain pulak jadinya.." pujuk Azil Alham. Ibu jari tangan kanannya menyeka air mata yang berlinangan dipipi aku, bibirnya mengukir senyuman buat aku. Senyuman yang dihulurnya sedikit sebanyak dapat mengubat hati aku yang tengah bercelaru.
"Abang maafkan Ain?" Tanyaku. Azil Alham tersenyum kemudian mengangguk. Hati aku lega, bertambah-tambah lega melihat senyuman yang tak lekang dibibir Azil Alham. Inilah kali pertama aku melihat senyuman Azil Alham yang penuh kegembiraan dan keikhlasan. Azil Alham meraih aku kembali kedalam pelukannya. Dalam masa dua minggu, baru hari ini aku terasa kebahagiaan dalam mendirikan rumah tangga..begitu indah sehingga tidak mampu ditutur dengan kata-kata.
"Terima kasih…." Hanya itu yang mampu aku keluarkan sejak sedari tadi. Pelukan Azil Alham semakin kemas. Aku juga turut membalas pelukannya itu.
"ehem..ehem.." suara itu mengejutkan kami yang berada dalam dunia kami sendiri. Cepat-cepat aku meleraikan pelukan yang kemas dibadan aku.
" Azli tau la yang abang dah kahwin tapi janganlah open sangat, Azli yang tengok pun malu tau..tambah-tambah lagi akak ipar kita yang muda ni" Azli Zainal mengusik. Azil Alham hanya mampu membalasnya dengan senyuman sahaja. Wajah aku ketika itu bukan main malu, rasanya dah berinci-inci ketebalannya. Cepat-cepat aku berlalu dari situ dan menuju kekamar aku meninggalkan Azil Alham bersama-sama dengan adiknya.
" kau ni Az..malu Ain tu, abang pun malu juga tau"Azil Alham juga turut berlalu dari situ dan turut menuju kekamar dimana isterinya berada sambil tersengih nakal.
"sorry abang, Az gurau je." Laung Azli Zainal dari ruang tamu. Azil Alham menjeling tajam.
Perlahan-lahan Azil Alham membuka pintu biliknya, jasad Ain Zulaikha menjadi perhatiannya. Bulu roma Ain Zulaikha entah kenapa tiba-tiba sahaja meremang. Bunyi seperti ada benda terjatuh menarik perhatiannya, secara spontan matanya memandang kearah bunyi itu.
"abang.." Azil Alham tersengih. Azil Alham tau yang dia telah mengejutkan gadis yang tengah asyik melayan perasaannya.
"kenapa masuk curi-curi macam tu, lain kali bagilah salam dulu..ini tak." Aku memasamkan muka, memang aku tidak suka sikap macam tu.
"maafkan abang Ain, lain kali abang tak buat lagi". Aku diam membisu membiarkan kata-katanya berlalu pergi bersama angin malam yang bertiup lembut.
"abang minta maaf bagi pihak adik abang.." Azil Alham bersuara perlahan. Aku menatap wajah lemah dihadapanku. Tangan kiri Azil Alham aku capai dan mengenggamnya dengan kemas, Azil Alham memandang aku kemudian aku menghadiahkannya sebuah senyuman.
"Abang tak perlu nak minta maaf dengan Ain, Abang ke adik ke langsung tak buat salah apa-apa pun dengan Ain." Aku memulakan bicara. Mata aku masih lagi menatap wajah Azil Alham yang jernih dan putih bersih itu. Azil Alham mendengar bait-bait kata yang keluar dari bibir aku lantas mendekati aku di hadapan meja solek. Aku menghayati langkah-langkah yang di atur oleh jejaka yang mahu menghampiri diri aku. Azil Alham merebahkan punggungnya keatas katil dan duduk bersetentangan dengan aku. Ini adalah kali pertama aku berhadapan dengannya seperti ini. Kedua-dua belah tanganku dicapai Azil Alham dan digenggamnya dengan erat seperti tidak ingin melepaskan diri aku jauh darinya. Mata kami bertemu, lama juga kami berkeadaan begitu sehingga aku lemas dalam pandangannya yang begitu tajam menusuk kedalam hati aku. Aku mengalihkan pandanganku daripadanya, Azil Alham ketawa kecil melihat gelagatku dan wajahku juga sudah bertukar warna menjadi merah seperti udang yang baru dimasak.
"kenapa malu dengan Abang?. Tengok muka Ain tu dah merah menyala." Ujar Azil Alham diiringi dengan sengihannya. Serta merta kedua-dua belah tangan aku meraba-raba wajahku. "mana ada!!" spontan perkataan itu terkeluar dari celah bibirku. Senyuman Azil Alham semakin melebar sambil kedua-dua belah tangannya menarik badan aku kedalam pelukannya. Pelukan itu membuatkan diri aku berasa lega dan selamat. Aku turut membalas pelukannya. Badannya yang hangat itu seakan-akan menyuntik satu semangat baru kedalam diri aku, seakan-akan aku baru sahaja dilahirkan kedunia ini.
"jangan tinggalkan abang, abang terlalu sayangkan Ain. Berilah peluang pada abang untuk lalui detik-detik yang terlalu singkat ini untuk merasa kebahagiaan kehidupan sebegini, abang merayu.." aku tersentak dan tergamam mendengar perkataan yang terkeluar dibibir Azil Alham. Aku melonggarkan pelukan itu perlahan-lahan.
"abang, kenapa ni? Kenapa tiba-tiba abang cakap macam ini. Ain sesekali tak akan tinggalkan abang, hidup mati Ain hanya untuk abang". Aku mengenggam dengan erat tangan Azil Alham. Aku sendiri pun tak tau dari mana aku mendapat kuasa untuk menuturkan ayat seperti itu. Serasanya seperti bukan diri aku yang sebenar. Ayat itu adalah seperti perjanjian diantara aku dengan Azil Alham, tapi dapatkah aku berpegang pada janjiku sendiri? Dapatkah aku membahagiakan kehidupan Azil Alham? Dapatkah aku melakukan semua itu? Ya Allah hanya padaMu aku bergantung segala-galanya, hanya padaMu aku mengharapkan segalanya-galanya. Rahmatilah aku dalam menjalani kehidupan ini, bahagiakanlah hidup aku bersama suami ku ini Ya Allah… "Ain.." teguran Azil Alham membuatkan aku tersentak dan membuatkan aku kembali kedunia yang nyata. Entah sudah berapa lama aku melayangkan fikiran sehinggakan tidak sedar yang Azil Alham masih lagi berada disisi aku.
"apa yang Ain menungkan, ada masalah ke?" aku kaget. Aku tak tahu jawapan apa yang aku harus aku beri padanya.
"ahh..tak ada apa-apa." Ujarku spontan. Azil Alham tersenyum lagi, digenggam erat kedua-dua belah tangan gadis yang berada dihadapannya kini.
"abang tahu, Ain ada fikirkan sesuatu kan?cuba beritahu abang apa benda yang ganggu fikiran Ain sekarang." Aku membetulkan kedudukan aku sekarang dan memandang wajah Azil Alham dalam-dalam.
"Ain tengah fikir kenapa abang menuturkan ayat sebegitu pada Ain, macam abang nak tinggalkan Ain dan nak pergi jauh dan sejauhnya dari Ain. Ain tak suka dengar ayat begitu..Ain sayangkan abang." Hati lelakinya tersentuh mendengar pengakuan dari orang yang disayanginya dan terus dibawa Ain kedalam pelukannya. Air mata lelakinya seakan-akan ingin menyibukkan diri dipipinya, Azil Alham menahannya agar Ain Zulaikha tidak melihat kelemahannya sebagai seorang lelaki. Azil Alham tidak mahu menunjukkan kelemahannya dihadapan orang kesayangan. Dia tau dia perlu kuat untuk menjalani hidup ini. Tapi kata-kata Maira sekejap tadi adalah seperti apa yang difikirkan selama ini. Azil Alham dapat merasakan kehidupannya tidak lama, dia merasakan yang dia tidak akan dapat hidup bersama dengan orang yang tersayang buat selama-lamanya, dirasakannya hidup ini terlalu singkat buatnya. Sebab itulah Azil Alham menyuruh mamanya mencarikannya seorang isteri. Seorang isteri yang dapat membahagiakan hidupnya. Azil Alham tau yang Ain Zulaikha akan membahagiakannya, kerana pertama kali melihat wajah Ain Zulaikha hatinya sudah jatuh sayang pada gadis ini. Entah kenapa perasaannya pada Ain Zulaikha begitu mendalam sedangkan selama umurnya 27 tahun dia tidak pernah bergaul dengan mana-mana perempuan pun.
" abang, apa yang abang fikirkan." Teguran Ain Zulaika kembali mengejutkan Azil Alham yang berada dalam dunianya sendiri.
" tak ada apa, abang cuma fikir bila kita nak menimang cahaya mata". Wajahku kemerah-merahan menahan malu yang muncul dalam diri aku. Sampai begitu Azil Alham memikirkannya. Tapi umurku baru sahaja 20 tahun, adakah itu umur yang sesuai untuk aku bergelar seorang ibu. Bulu roma aku tiba-tiba sahaja meremang apabila memikirkan tentang perkara ini.
" esok kita bertolak balik kampung. Abang tahu Maira rindukan Mak dengan Ayah kat kampung.." Ain Zulaikha menganggukkan kepalanya. Azil Alham seakan-akan faham gelodak hatinya yang begitu meronta-ronta merindukan ayah dan mak di kampung. Bagaimanakah keadaan mereka selama dia meninggalkan kampung itu untuk mengikuti suaminya. Sihatkah ayah dan mak? Cukupkah makan dan minum mereka? Apakah yang mereka buat sekarang? Tak rindukah mereka pada dirinya ini yang tak pernah terpisah jauh dari mereka?.
" mak..ayah.." terpacul nama itu dibibir nipisnya disertai dengan linangan air mata yang jatuh dibirai matanya tanpa disedarinya.
" Ain..". Azil Alham menyeka air mata yang membasahi pipi Ain Zulaikha dengan ibu jari kanannya. Di tatap wajah itu sepuas-puas hatinya.
" sudahlah, jangan menangis lagi. Abang tahu Ain rindukan mak dan ayah. Esok kita bertolak balik kampung. Dah..jangan menangis, abang tak suka tengok air mata Ain. Janji dengan abang, walau apa pun yang terjadi Ain jangan membazirkan air mata Ain..janji dengan abang, boleh?" Ain Zulaikha menganggukkan kepalanya sambil mengesat air mata yang masih menyibukkan diri di pipinya. Terukir senyuman di bibir indah Azil Alham, dibawa isterinya itu kedalam dakapannya dan dipeluk dengan kemas seperti tidak mahu melepaskan pelukan itu.
posted by Penulisan2u @ 5:09 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
12 Comments:
  • At 15/9/09 12:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terlalu meleret-leret la..bnyak sgt monolognya...

     

  • At 15/9/09 9:30 PTG, Anonymous raisyah said…

    best erk...ain..??nme sme cm beshfriendz aku..heheee..
    da hbs ke blom nie???

     

  • At 22/9/09 10:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    maira sape??

     

  • At 8/10/09 9:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xde pnjelasan cmne azil leh jatuh cinta ngn ain.tiba2 je ain jd wanita yg trlalu dsayangi,yg dlm diam dia mnyukai ain,walaupun mereka x prnh jumpa.

     

  • At 13/10/09 11:11 PG, Blogger hana_aniz said…

    genre ni selalu ada. tp ok lah. sy memg minat citer cm ni. ada blog tak writer??

     

  • At 5/12/09 12:19 PTG, Anonymous ain twin said…

    ain.....? cm nma aku je hehe.... cite n best la cuma da yg x bape pham lah.. cape maira 2? nme smarn ain zulaika ke? dah abih ker ker citer n? x palah lah bye gud luck untk penuls hehe

     

  • At 5/12/09 12:22 PTG, Anonymous ain twin said…

    aku skong kritikn tnpa nme...... truskn usaha anda mjdi pnuls yyg terbek...........

     

  • At 6/8/10 5:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmm.. penulisan agak bagus.. cuma perlu baiki lagi. pnceritaan yang berulang2..

     

  • At 28/9/10 2:39 PTG, Anonymous ctzie ben said…

    penceritaan yang berulang ulang
    dan terlalu panjang
    ak rsa ok r cter niyyyyyyyyyy
    ntah r ak pon x paham gakssssssss
    mybe bg ak ok ok jer hahhahahahahahah

     

  • At 23/10/10 3:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citeww best tp sape maira????

     

  • At 27/10/10 12:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer best tp ade kslhn. kata ain nk dkhwnkn dgn anak lelaki tunggal, tp knape azil ad adik llaki?

     

  • At 14/12/10 12:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aah ye,bkn azil ank tunggal ke? urmm
    ok blh than. layan je..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group