BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Selasa, September 08, 2009
Novel : Kasih, Relakan Ku Pergi 2
Nama Pena : Alina Haizar Anuar

Bab 1

Ita membuka pintu pejabatnya, lantas menekan suis lampu dan penghawa dingin. Dia memandang sekeliling pejabat tempat dia bekerja. Sudah hampir setahun Ita bekerja di kawasan projek pembinaan terowong LRT di Putrajaya ini. Keadaan pejabat ini sungguh semak. Beginilah keadaan pejabat kontraktor binaan, Pelan-pelan rekabentuk projek yang bergulung-gulung berselerak di semua tempat. Meja-meja tempat mereka bekerja bersusun rapat-rapat kerana ruang pejabat tidak begitu luas. Pejabat kontraktor bukanlah satu pejabat yang begitu selesa untuk bekerja. Tetapi demi mencari rezeki, semua keadaan tidak selesa ini menjadi soal nombor dua kepada mereka yang bekerja di sini. Bukan sahaja keadaan pejabat yang sempit dan semak, kadang-kala bila tiba musim kering, selaput debu merah akan melekat di seluruh pejabat. Debu merah akan menyelaputi kerusi dan meja kerjanya. Sampai mukanya juga akan terasa melekit-lekit akibat di diselaputi debu merah.

Ita mengambil sehelai tuala good morning, pergi ke pantri dan membasahkannya dengan air paip. Kemudian dia lapkan seluruh permukaan meja dan kerusinya sehingga terasa bersih sedikit. Kemudian Ita masuk ke dalam pejabat Pengurus Projek dan mengelap meja dan kerusi ketuanya. Ita mengemas bilik itu sementara orang lain belum tiba lagi.

Selalunya dia dan kawan-kawan yang mengikut van akan sampai ke pejabat paling awal sekali. Setelah hampir pukul sembilan, baru orang lain mula masuk ke pejabat ini. Kawan-kawannya yang lain di lihatnya sudah mula duduk dan memulakan kerja masing-masing. Tidak ramai pekerja perempuan yang bertugas di pejabat tapak perbinaan ini. Tempat kerja seperti ini sering didominansi oleh pekerja lelaki. Kebanyakan pekerja perempuan bekerja di Ibu pejabat, yang terletak di Kuala Lumpur. Ita pula hanya seorang pekerja kontrak yang bertugas sebagai kakitangan tapak bina dan bukan kakitangan di Ibu pejabat. Ita tidak pernah pun menjejakkan kakinya ke ibu Pejabat, Usaha Holdings.

Walaupun hanya bekerja sebagai pekerja kontrak, Ita tetap bersyukur mendapat pekerjaan yang dijawatnya sekarang. Selepas tamat pengajian di Politeknik, dia terus membuat permohonan untuk bekerja sebagai kerani di pejabat tapak pembinaan Usaha Holdings. Bagi Ita ini adalah pekerjaan buat sementara waktu, sebelum dia mendapat pekerjaan lain yang besesuaian dengan Diploma yang dipegangnya.

Ita bertubuh langsing, mempunyai dua biji lesung pipit yang menghiasi pipinya yang putih dan gebu. Bibirnya yang kaya dengan senyuman merah walaupun tanpa di gincu. Matanya besar dan bulat. Mukanya yang cantik nampak seperti seorang yang nakal. Hidungnya tidak terlalu mancung tetapi cukup mecantikkan wajahnya.

Rambutnya pendek di potong dengan gaya 'page boy' . Itu pun kerana kawannya Noni yang mencadangkan dia mengenakan fesyen rambut seperti ini. Kalau ikutkan Ita, dia bukan pandai sangat bergaya. Tetapi dengan gaya potongan rambut tersebut bukan membuatkan dia nampak seperti 'tom boy', malahan lebih menyerlah kewanitaannya. Wajahnya mengembirakan sesiapa yang memandangnya

Semenjak kecil lagi Ita telah tinggal di Rumah Penyayang Darul Izzah, rumah untuk kanak-kanak yatim piatu. Cerita tentang ibu bapanya pun dia tidak dapat gambaran sepenuhnya. Cuma mereka berdua sudah meninggal dunia dan oleh kerana tidak mempunyai keluarga terdekat yang mampu menjaganya. Ita di serahkan kepada rumah anak yatim. Ita tidak pernah mengenali kehidupan lain selain daripada kehidupan di rumah anak yatim tersebut. Ita juga jarang memikirkan dirinya bernasib malang, kerana dia tidak pernah mengenali kasih sayang itu semua.

'What you don't have, you never miss.' Itu moto hidupnya.

Ita merupakan seorang gadis yang periang dan sungguh kaya dengan senyuman. Semasa di rumah anak yatim itu, dia disenangi oleh kakak penjaga dan juga menjadi penghibur terutama kepada adik-adik yang baru datang.

Nasibnya baik setelah tamat pengajian di Tingkatan Lima, permohonan untuk memasuki politeknik telah di terima. Memandangkan umurnya yang hampir mencecah 18 tahun, Ita memang terpaksa keluar mencari kehidupannya sendiri setelah 18 tahun tumpang kehidupannya di Rumah Penyayang Darul Izzah.

Semasa di Politeknik, Sepang, Izzah sungguh gembira belajar dengan teman-teman, cita-citanya untuk menjadi seorang jurutera. Dia bercita-cita untuk meneruskan pengajian Kejuruteraan Awam setelah habis pengajian Diplomanya. Tetapi memandangkan dia mengalami masalah kewangan untuk melanjutkan pengjian, dia cuba-cuba untuk memohon pekerjaan terlebih dahulu.

Lagipun kini setelah berumur 21 tahun, Ita perlu menganggung dirinya sendiri. Lantas apabila dia mendengar dari kawannya terdapat kekosongan di tapak projek Usaha Holdings di Putrajaya, dia tidak membuang masa untuk memohon pekerjaan tersebut. Ita hanya di tawarkan jawatan kerani tetapi dia sudah cukup gembira. Gajinya yang kecil itu cukup untuk menampung makan minum dan tempat tinggalnya seorang. Lebih daripada itu, Ita mula menabung untuk tujuan melanjutkan pelajarannya.


Walau pun dia mempunyai kelulusan yang lebih tinggi, tetapi Ita tetap bersyukur dengan pekerjaannyaan sekarang. Sekarang ini bukan mudah untuk mendapat pekerjaan yang sesuai. Keadaan ekonomi yang tidak menentu

Buat masa ini impian untuk menjadi jurutera kelihatan begitu jauh dan mustahil untuk di capai, tetapi cita-citanya tidak pernah padam. Macamana pun Ita berazam, pada satu hari nanti Ita akan dapat menyambung pelajarannya ke peringkat Sarjana Muda. Bukan itu sahaja, cita-citanya ialah untuk belajar di United Kingdom. Ramai rakan-rakannya yang berkemampuan telah menyambung pengajian mereka ke seberang laut. Itu jugalah cita-cita. Cita-cita yang tidak pernah padam, Cita-cita Ita, si anak yatim piatu.

Ramai kawan-kawannya yang masih lagi mengagnggur. Tetapi mereka mungkin tidak begitu terdesak seperti Ita. Mereka masih mempunyai emak, ayah atau saudara lain yang boleh menanggung mereka belajar. Tidak sekali-sekali bagi diri Ita. Dia hanya mempunyai dirinya sendiri, tidak ada sesiapa yang boleh membantu dirinya.

Ita berharap, ia akan mendapat tawaran untuk menjawat jawatan penyelia atau jurutera di pejabatnya itu satu hari nanti. Begitulah yang di janjikan oleh Encik Berahim semasa Ita memohon jawatan kerani pada masa dulu. Dengan itu, dia akan dapat lebih wang, boleh dia kumpul untuk menyambung pelajarannya nanti.

Tetapi sehingga sekarang masih belum terdapat kekosongan untuk kedua-dua jawatan tersebut. Walau bagaimanapun Ita tetap seronok dengan kerjanya di sini. Dia didedahkan dengan banyak perkara tentang industri pembinaan, sesuai dengan kelulusannya sekarang. Lagipun bila bekerja dengan kontraktor yang terlibat dengan pembinaan Struktur Mega seperti sekarang ini, Ita berpeluang menimba ilmu, terutama dalam bidang kejuruteraan awam.

Bagi Ita bila dapat bekerja di kawasan Putrajaya sudah menjadi satu kejayaan padanya. Pada masa sekolah lagi, semasa mula-mula membaca tentang aspirasi Tun Dr. Mahathir tentang Putrajaya, Ita bercita-cita hendak bekerja di Putrajaya. Ketika sedang belajar juga, sudah mula mengenal Putrajaya. Habis semua bacaaan tentang Putrajaya di geledahnya di dalam perpustakaan dan di internet. Menjadi sebahagian daripada tenaga kerja pembangunan Putrajaya merupakan impiannya yang menjadi kenyataan. Walaupun dengan hanya bertugas sebagai kerani. Dia berasa bangga dapat menyumbang tenaganya dalam projek mega kebanggaan negara ini.

Setelah pekerja lain mula masuk bekerja, Ita segera memasak air untuk minuman pagi pekerja-pekerja di situ. Setelah membancuh secerek teh dan kopi, Ita segera membawa secawan kopi untuk ketuanya yang baru sahaja masuk ke pejabat.

Pengurus projek, Encik Berahim itu tidak langsung mengangkat mukanya daripada membaca blue print semasa Ita meletakkan minumannya di atas mejanya. Ita tidak kisah dengan perangainya itu. Dia memang begitu. Sentiasa serious dengan tugasnya. Ita kembali ke tempat duduknya. Dia mula menaipkan surat seperti mana yang di arahkan oleh Encik Berahim semalam. Kalau lambat siap, nanti En Berahim akan mula menyinga. Pengurus projek ini garang orangnya.

Di luar sana keadaan begitu terik. Kadang-kala apabila ada kenderaan yang lalu di atas jalan tanah merah itu, debu akan berterbangan. Kawasan tapak pembinaan ini memang satu kawasan yang lasak. Sekali-sekala, lori pembasah jalan akan membasahkan jalan bertanah merah untuk mengurangkan debu tersebut, tetapi dalam keadaan panas yang terik, kadang-kadang membuatkan jalan-jalan tersebut kering semula dengan segara walaupun baru sahaja di basahi oleh lori pembasah jalan.

Pekerja-pekerja binaan kebanyakannya terdiri daripada pekerja indonesia. Seramai 400 orang pekerja indonesia yang telah di bawa masuk untuk menjalankan kerja projek pembinaan terowong LRT. Setiap pagi beberapa buah bas kilang berwarna biru datang menghantar mereka masuk ke dalam tapak pembinaan. Selepas harian bekerja, pada waktu petang bas yang sama akan membawa mereka pulang ke kawasan perumahan yang disediakan oleh syarikat untuk penginapan pekerja.

Kalau dilihat di sekitar kawasan pembinaan Putrajaya, tidak terdapat rumah-rumah kongsi yang sebagaimana yang boleh di lihat di tempat pembinaan yang lain. Ini adalah kerana kawalan ketat daripada pihak pemaju dan juga penguasa untuk memastikan bahawa kawasan pembangunan Putrajaya sentiasa bersih dan terkawal. Setiap aktiviti mesti dilakukan di tempat yang betul, tempat makan di kantin yang sesuai, tempat rehat, tempat membuang air, membuang sampah dan macam-macam lagi. Semuanya di sini agak ketat kawalannya. Setiap minggu penguasa akan datang untuk memeriksa kualiti alam sekitar, tasik kantin dan makanan, yang di sediakan untuk pekerja.

Projek pembangunan di Putrajaya yang merangkumi lebih dari 4000 hektar ini menggunakan banyak tenaga kerja dari Indonesia. Tetapi sejak krisis pendatang Indonesi ayang melanda, kini ramai pekerja pekerja binaan yang di ambil daripada Bangladesh, Thailand dan Myammar, bagi menampung kekurangan pekerja binaan. Kalau tidak, pembangunan pesat yang sedang berjalan di sini akan tergendala. Semuanya sedang mengejar masa yang telah diperuntukkan untuk menyiapkan bandar bestari ini. Daripada hasil bacaan Ita, fasa satu Putrajaya telah siap sempurnanya. Kini fasa dua Putrajaya sedang giat di bangunkan.

Sepanjang pagi Ita tekun menjalankan tugasnya. Memang tugasnya bukanlah sepenting mana, seperti tugas-tugas jurutera dan pengurus projek, kecil sahaja fungsinya di sini tetapi dia tetap berbangga menjadi sebahagian daripada pekerja yang membangunkan Putrajaya, yang merupakan satu aspirasi negara;.

Menjelang pukul, 5.30 Ita cepat-cepat mengemaskan tempat kerjanya. Dia melihat sekeliling, kebanyak pekerja telah pulang, cuma tinggal pekerja yang akan balik dengan van yang masih lagi menunggu untuk pulang. Walau bagaimanapun, di luar sana, pekerja binaan masih meneruskan kerja mereka sehingga malam, kerana banyak kerja-kerja pengkonkritan harus di habiskan.

Van yang membawa mereka keluar dari tapak pembinaan Putrajaya, terhenjut-henjut merentasi jalan yang tidak bertar. Pada mula-mula dahulu, sakit-sakit badan Ita dibuatnya apabila menempuh perjalanan sedemikian rupa. Kini dia sudah biasa dengan keadaan lasak seperti itu. Kebanyakan pekerja menggunakan pacuan empat roda untuk memasuki kawasan penbinaann ini. Ita tetap bersyukur kerana syarikatnya telah menyediakan kemudahan pengangkutan untuk mereka masuk ke kawasan tapak pembinaan ini. Jika kena menggunakan kenderaan sendiri, dia sememang tidak mampu.


Tmpat kerja mereka jauh masuk ke dalam kawasan Pembangunan Putrajaya. Buat masa ini, tidak ada jalan yang betul-betiul baik dan sempurna untuk sampai ke tempat dia bekerja. Kalau Ita terlepas van ini, dia memang tidak dapat datang bekerja. Oleh yang demikian, Ita sangat berhati-hati tentang ketepatan masa dia bekerja.

Ita menyewa sebuah rumah kampung dengan 3 lagi rakannya di Kampung Abu Bakar Baginda. Penduduk kampung ini banyak mendapt kesan sampingan daripada pembangunan Putrajaya, seperti kesan sosio ekonomi positif diraih oleh penduduk kampung.

Kedai-kedai maakan tumbuh di sepajang jalan menunju ke Putrajaya macam cendawan tumbuh selepas hujan. Tidak kurang kedai-kedai lain, seperti kedai gambar, kedai hardware, kedai photostat dan tempat mencuci kereta. Kampung Abu Bakar Baginda kini bertukar wajah.

Harga tanah kini melambung tinggi. Pada masa yang banyak rumah-rumah sewa di bina kini kerana banyak permintaan untuk rumah sewa bagi pekerjab-pekerja yang bekerja di kawsaan Putrajaya. Tuan-tuan tanah di sekitar kampung ini ramai yang membina beberapa buah rumah sewa di hadapan rumah atau di tanah-tanah kepunyaan mereka.

Kalau bukan pekerja tempatan, pekerja asing pun di terima juga. Ini menimbulkankan ketidak selesaan di kalangan penduduk lain. Kawasan kampung yang dahulunya aman dan damai, kini sesak dengan kenderaan yang lalu lintas. Yang membimbangkan penduduk kampung ialah kenderaan berat kini kian banyak menggunakan jalan kampung ini. Demikianlah jika ada kesan positif, kesan sampingan yang negatif akan ada juga.

Ita menyewa rumah kepunyaan Wak Mat di kampung itu. Terdapat 4 buah rumah semuanya dalam satu deretan. Wak Mat pula menduduki sebuah rumah lain yang lebih besar di belakang deretan rumah sewa tersebut.

Rumahnya yang disewanya mempunyai dua bilik. Di dalam rumah itu ada empat orang penyewa yang berkongsi membayar sewa sebanyak RM400.00 Ita tinggal bersama dengan dua daripada rakan mereka yang bekerja di kilang Sony Bangi dan Noni yang bekerja satu pejabat dengannya.

Ayu dan Siti, kedua-dua berasal dari negeri Perak, sudah dua tahun mereka bekerja di Kilang Sony Bangi. Pada mula-mula dahulu mereka tinggal di Asrama Sony di Bangi, tetapi jemu dengan undang-undang ketat yang di kenakan oleh pihak asrama. Kini mereka menyewa rumah Wak Mat.

Ita dan Noni serasi tinggal bersama sebilik. Noni seorang gadis yang begitu manis dan lembut berasal dari Melaka. Noni juga tekun bekerja, mencari duit untuk menolong ibu bapanya

"Aku orang susah Ita. Aku bekerja untuk tanggung adik-adik aku belajar. Aku bukan boleh enjoy sakan bila dapat duit. Lainlah macam kau, tidak ada apa-apa tanggungan.''

"Kau tak tahu Noni, kalaulah aku boleh tukar tempat dengan kau, aku hendak tukar. Aku ni sebatang kara, Noni. Hidup aku untuk siapa? Aku, kalau kena kerja nak tanggung emak dan bapa aku lagi seronok. Noni."

" Iye ke macam tu?"

"Sekurang-kurangnya kau ada matlamat untuk membantu emak bapa kau. Kau patut bersyukur. Aku ni entahlah Noni. Memang tak ada tanggungan, tapi..kalaulah kau tahu..bertapa sunyinya hidup aku Noni."

Ita terasa sedih. Noni pun menjadi sedih mendengar kata Ita. Selama ini dia begitu jarang bersyukur dengan kehadiran emak, bapa dan adik-adik. Melihat kesedihan Ita buat dia insaf.

"Duit tu pun aku simpan untuk sambung belajar. Aku ni tak punya sesiapa lagi dalam dunia ini. Tetapi aku nak buktikan kepada diri aku sendiri yang anak yatim piatu macam aku ni pun boleh menjejakikan kakinya ke luar negara. Memang sudah menjadi cita-cita aku hendak ke UK. Macamana aku tak tahu. Tapi aku yakin aku akan dapat cari jalan juga."

"Aku juga dapat rasayang kau akan dapat juga apa yang kau inginkan Ita. Okay Ita,, jangan sedih . Jom kita pergi kat gerai depan tu, aku belanja kau makan tom yam."

"Okay. Kalau kau nak belanja, anytime.."

Ita ikut sahaja. Perutnya sudah terasa lapar. Malam ni mereka bercadang untuk tidak masak apa-apa kerana sudah penat bekerja hari ini.
posted by Penulisan2u @ 12:47 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
4 Comments:
  • At 9/9/09 9:15 PG, Blogger Clay said…

    hmmm ada potensi, kenapa bab 1 tak boleh buka? ada blog tak?

     

  • At 9/9/09 9:18 PG, Blogger Alina Haizar Anuar said…

    Hi...blog di http://relakan-kupergi.blogspot.com/

     

  • At 4/12/09 11:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Assalamualaikum wbth..
    idea penceritaan ada dan dikembangkan dengan baik sekali,garapan cerita penulis sedikit sebanyak meruntun jiwa si pembaca apatah lagi jika kisah penceritaan sesekali banyak menyentuh hal2 yang berkaitan realiti hidup.pada saya,kisah penceritaan saudari menarik dan boleh dikembangkan lagi untuk menjadikan ianya lebih menarik..emm..tahniah.
    Hakim..

     

  • At 31/3/10 2:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Tahniah, cerita yang menarik, cuma bagi saya nada ayat-ayat yang digunakan biasa sahaja iaitu nada yang mendatar. Teknik plot terutamanya teknik pemerihalan agak meleret-leret, tapi jangan putus asa. Teruskan usaha memperbaiki tatabahasa agar penulisan anda dengan lebih mantap dan berkualiti.

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group