BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Selasa, September 08, 2009
Novel : Anjing dan Kucing 2
Nama Pena : Kyra Akira

Air tenang di sungai itu sesekali berkocak dengan lontaran batu daripada tangan Kassim. Dia tiba di lokasi itu setelah habis menunaikan solat subuhnya. Matanya semalam membuat fiil. Terngiang-ngiang di telinganya hasrat Tok Aki yang tak masuk dek akal itu.


Malam tadi abah telah menerangkan tentang kejadian yang menyebabkan dia dan Puspa terpaksa menjadi korban. Rosmah, anak Mak Dila, adik abah yang ke-11 tidak dapat meneruskan perkahwinannya lantaran tunang yang dikasihi di tangkap khalwat di dalam bilik hotel di Desaru, Johor. Rosmah, adik sepupunya itu merupakan cucu emas Tok Aki dan Wok. Dan kerana itulah majlis langsung yang bakal diadakan pada bulan hadapan itu dibuat dengan besar-besaran. Malahan majlis itu ditaja sepenuhnya oleh Tok Aki dan Wok. Jemputan sahaja sudah mencecah 3000 orang. Khabarnya 3 ekor lembu dan 2 ekor kerbau bakal ditumbangkan.


"Kenapa tak cari sahaja pengganti pengantin lelaki so Rosmah still boleh teruskan plan untuk naik pelamin," Cadang Kassim yang nyata tidak berpuas hati lantaran terpaksa menjadi sasaran sebagai kambing hitam untuk majlis ini.


"Kalau kamu Kas, sudahlah tunang kamu curang, kena tangkap khalwat pulak sama perempuan lain di saat-saat akhir nak naik pelamin? Tentu tidak bukan," ujar Pak Salleh selaku bapa Kassim menyoal Kassim semula.


Kassim diam. Dahinya berkerut. Fikirannya kosong.


"Rosmah pun dah bawa diri bercuti 2 bulan tanpa gaji ke rumah kawannya di Sarawak. Luka benar hati dia. Sebab itulah kali ni dia takda di kampung," terang abah lanjut.


Baru Kassim perasan bahawa kepulangan semua saudara-maranya kali ini tidak ditemani dengan kehadiran Rosmah. Selalunya Rosmahlah manusia yang paling seronok pulang ke kampung. Maklumlah cucu emas Tok Aki dan Wok. Bukan seperti dia yang sering digelar cucu derhaka.


"Kamu fikirlah Kas. Ini soal maruah Tok Aki dan Wok kamu. Tak kesian ke kamu pada Tok Aki. Dah habis di canang dan di jemput satu kampung suruh datang kenduri kahwin Kak Mah kamu tuh. Mana nak diletak muka Tok Aki kamu tuh kalau majlis ni tak jadi? Nanti lelah Tok Aki kamu tuh datang lagi. Apa-apa jadi kat Tok kamu nanti Kas, kamu akan rase bersalah. Masa tuh, menyesal pun dah tak berguna. Nasi dah jadi bubur. Jadi gunakanlah akal waras kamu untuk berfikir. Kamu pun bukan bodoh. Kamu sendiri peguam," bicara abah panjang lebar sebelum meninggalkan dia yang termanggu seorang diri di beranda rumah tempat dia dan keluarga tinggal sementara di kampung ini. Abah tidak lupa menepuk-nepuk lembut bahunya tanda peringatan.


Itulah perbualan di antara dia dan abah malam tadi. Rasa bingung dan gusar menyelubungi dirinya sehingga ke saat ini. Untuk membantah permintaan Tok Aki rasa bagai tidak mampu ditolak. Di kerling air keruh sungai itu. Sekeruh itu juga perasaannya tika ini.


"Hah, kalau gitu aku nak kahwin sama siapa? Gayah candi itu ke atau Puspa senget itu ke? Arghhh!!!" Kassim berbicara seorang diri. Di ramas-ramas kepala yang runsing.


"Aku pun bengap jugak. Kenapalah aku takda makwe lagi sampai sekarang? Setiap kali aku mengurat mesti makwe orang. Yang nak kat aku si Gayah candi tuh jugak. Kalau nak harap kahwin sama Puspa, biar jadi bujang terlajak aku rela daripada kahwin dengan dia. Dahlah pasal si minah senget tuh aku diiktiraf sebagai cucu derhaka. Takkan dah sampai besar macam ni still cucu derhaka? Adoi tok, pitam kepala Kas tok, pitam..." Kassim mengetuk-ngetuk kepalanya. Berat sungguh beban yang di tanggung dirinya. Tangannya meraup-raup wajahnya kasar.


"Tok, kenapalah tok buat Kas macam ni? Kenapa? KENAPA....???" Jerit Kassim lantang dengan sekuat hatinya di pesisir sungai Pahang itu. Unggas-unggas yang ada juga bagai mengerti perasaannya tatkala ini. Keruh, kelabu dan hitam.

................................


Sudah 3 hari Puspa di kampung ini. Rimas, penat, lelah dan lemas dirasakan. Masakan tidak, selama tempoh 3 hari itu berkoyan-koyan saudara-maranya datang memujuk agar Puspa bersetuju dengan cadangan Tok Aki untuk melihat Puspa dan Kassim naik pelamin menggantikan tempat Rosmah, kakak sepupunya yang kecewa. Puspa sudah tidak betah lagi dengan pujuk rayu semua orang. Hatinya masih kebal dengan keputusannya yang tidak mahu mengahwini Kassim anak Pak Uda Salleh, abang ke-4 emaknya. Dia tidak rela berkongsi hidup dengan Kassim, abang sepupunya itu. Bagi Puspa, dia lebih rela mati daripada menjadi isteri lelaki itu. Mati lebih afdal bagi dirinya!


Kadangkala Puspa kesal sendiri. Dirinya baru sahaja bangkit daripada kekecewaan beberapa bulan yang lalu. Masih terbayang-bayang saat dia masih menyulam kasih dengan Hamzah buah hatinya itu. Hamzah dan dirinya telah lama memintal kasih sejak di bangku matrikulasi sehinggalah 3 bulan lepas. Ini bermakna sudah 8 tahun mereka memadu cinta. Tiga bulan lalu Puspa memutuskan untuk mengakhiri perhubungan itu lantaran tidak mampu lagi bertahan dengan kerenah dan sikap cemburu serta mengongkong Hamzah. Pada mulanya perasaan kesal menyelubungi keputusannya itu. Ditepis jauh rasa itu dan alhamdulillah, tekadnya kuat. Lama kelamaan hilang juga rasa kasih dan sayangnya buat insan bernama Hamzah itu. Dia bersyukur kerana dia telah bebas. Namun kebebasannya kali ini terjerut kembali tatkala Tok Aki meminta agar dia berkahwin dengan Kassim. Lelaki yang telah dibencinya sejak dari kecil lagi. Mungkin boleh dikatakan sejak azali perasaan benci itu sudah wujud.


Tangan Andak mendarat lembut diatas pangku Puspa. Puspa menoleh, Andak sudah pun duduk di birai katil betul-betul di sebelahnya. Matanya menoleh pula pada pintu kamar. Tertutup rapat dan terkunci kemas. Puspa mengeluh sendiri. Sudah dapat mengagak tindak tanduk Andak setiap kali ingin memujuknya. Nampak gayanya saudara-maranya telah menggunakan ‘secret weapon’ itu. Puspa tahu sendiri bahawa jika Andak telah dihantar sebagai ’messenger’ kepadanya oleh tentera-tentera keluarganya yang rebah di medan pujuk memujuk itu petanda bahawa kes rayu merayu ini telah sampai ke ’ultimate level’.


"Andak, jangan kau sama nak pujuk aku. Aku tak moh Andak. Aku tak moh..." Puspa berkata dengan suara separa jerit.


Aku tahu aku bakal kalah dengan kembarku ini. Aku dan Andak merupakan kembar tidak seiras dan berlainan gender. Perbezaan aku dan Andak terletak pada tarikh lahir kami. Andak lahir pada Mei 19, dan aku Mei 20. Hairan bukan? Bagaimana aku dan Andak boleh dikatakan kembar jika memiliki tarikh lahir yang berbeza. Andak lahir pada jam 11.57 pm pada Mei 19 dan aku pula 12.06 am pada Mei 20. Andak dilahirkan tepat 9 minit lebih awal daripadaku. Akibat 9 minit itu juga kami memiliki horoskop yang berbeza. Andak dengan horoskop Taurus dan aku dengan horoskop Gemini. Gaya, lagak dan perangai kami berbeza. Kami boleh dikatakan mempunyai sikap antagonistik. Atau lebih mudah bertentangan.


Jika aku seorang yang pemarah, garang dan baran. Andak sebaliknya. Andak pula seorang yang penyabar, lembut hati dan sangat-sangat tidak pemarah. Jika aku lebih kepada bidang sains, Andak lebih kepada bidang seni. Kerana itu aku mengambil bidang bioteknologi dan Andak mengambil bidang grafik. Akhirnya aku bekerja sebagai seorang pensyarah di Universiti swasta milik kerajaan negeri Selangor dan Andak menjadi pengarah grafik di sebuah syarikat pengiklanan terkemuka di ibu kota Kuala Lumpur. Segalanya tentang kami sangat bertentangan. Rupa paras dan tubuh badan kami juga bertentangan. Aku berkulit putih merah, bermata galak, berbibir tebal, berbadan agak tembam dan rendah ketinggiannya. Andak pula berkulit sawo matang, bermata sedikit kuyu dan redup, berbadan kurus tegap, dan ketinggiannya pula adalah 6 kaki 2 inci. Aku hanya di paras dadanya sahaja.


Lantaran kerana itu nama kami juga sedikit klasik. Ayah kata kami macam dalam cerita P.Ramlee Musang berjanggut itu. Musang berjanggut... Cis! Ada kisah di sebalik musang berjanggut itu dan aku sangat-sangat tidak menyukainya. Kembali kepada ceritaku diatas, aku di beri nama Puspawangi dan Andak dengan namanya Tun Nila Utama. Klasik bukan nama kami. Ayah mengatakan perbezaan kami yang menyebabkan kami adalah satu. Seperti Puspawangi dan Tun Nila Utama. Perbezaan mereka membawa mereka untuk bersatu. Ayah kata itu sebagai simbolik kami. Hanya kami berdua mempunyai nama klasik dan unik ini. Abang Long, Abang Ngah, Kak Lang, Kak Uda, Abang Anjang dan Busu tidak mempunyai nama unik seperti kami. Abang Long bernama Hamdan, Abang Ngah bernama Hajid, Kak Lang bernama Hanan, Kak Uda bernama Habriyah, Abang Anjang bernama Haimadi dan Busu bernama Hafthah. Mereka memiliki huruf H di pangkal nama. Aku dan Andak sahaja tidak memiliki priviledge itu. Sedih bukan.


Sesuatu yang mungkin tidak di ketahui orang ramai. Aku dan Andak memiliki ‘connection’ di antara kami. Apa sahaja tindak tanduk aku, Andak dapat mengetahuinya. Begitu juga dengan aku. Rahsia bagaikan tiada rahsia. Kami berdua mempunyai kuasa psikik dan telepati. Mungkin kerana itu jua, segala pergerakanku adalah pergerakan Andak dan sebaliknya juga oleh Andak.


Bunyi ‘snap’ oleh tangan Andak mengejutkan aku. Aku mendongak memandangnya lemah. Andak berdiri di hadapanku ketika ini. Mukaku muram.


"Tam, kau fikir tentang kita ye? Jauh menung kau…" bicara Andak lunak. Andak memang boleh membaca fikiranku. Aku diam dan menundukkan mata jauh ke lantai bilik. Tidak mahu berfikir apa-apa pun kerana takut fikiranku dapat di baca oleh Andak dengan mudah.


Andak melutut di hadapanku. Tangannya menggenggam kemas kedua-dua tanganku. Kepalanya di lentokkan di atas pangku ku. Terasa damai seketika. Aku dapat merasai apa yang di perkatakan oleh Andak di dalam hatinya. Setiap baris rasa di hatinya di capai oleh hatiku. Lama kami berkomunikasi secara halus begitu. Mungkin juga hampir 20 minit. Aku kemudian melepaskan genggaman tangan Andak. Airmataku menitis perlahan-lahan dan kemudian semakin laju dan deras. Andak mengangkat kepalanya dari pangkuanku. Dia meletakkan kedua tangan lelakinya di pipiku. Mata kami bertemu. Aku faham dengan mesej yang disampaikan. Aku cuba melawan. Matanya mula berkaca. Titis-titis air jernih membasahi kelopak matanya. Dan sebagai adik yang sangat memahami isi hati abangku ini. Akhirnya aku mengalah. Aku memberi anggukan lemah pada Andak. Dan akhirnya kami dua beradik berpelukan bersama.


Itulah indahnya ikatan antara kami. Tidak perlu bibir menuturkan kata. Sekadar hati, minda yang berfungsi dan mata tajam yang menjadi deria penghubung kami. Aku akur kali ini jika ini takdirku. Dan aku berserah hanya kepada-Mu. Pasrah itulah jawapanku kini.

...................


Harap2 semua enjoy dgn n3 ini. Plz make comment ya.
posted by Penulisan2u @ 12:58 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
24 Comments:
  • At 8/9/09 1:54 PTG, Blogger iriz said…

    mmg besh!..

    ada plak kmba cenggitu eh??

    heh..heh...

    gud job writer! :)

     

  • At 8/9/09 3:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok2 cpt sambung x saba da ni!!! cerite yg unik

     

  • At 8/9/09 5:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yucks!!!x der nama lain ker
    nama org kmpg lar..
    utk pnulis citer nie, hmpir 20 prtus pmbaca kat cn
    mmentingkan nama..kalu citer besh nama sedp baru diorng akn follow citer nie smpai abis..
    kalu x diorang akan follow smpai
    2 atau 3 novel jer

     

  • At 8/9/09 8:59 PTG, Blogger Satria Quetim said…

    hurmmm kepada tanpa nama di atas... sorry jika saya lebih gemar menggunakan nama lama2... saya ambil nasihat anda... tp saya gemarkan perubahan... jika tidak mendapat sambutan tidak mengapa... itu tandanya saya mencuba... jika tidak saya tidak tahu bagaimana sebenarnya citarasa pembaca di malaysia... anyway thanks untuk komen anda... dan semua yang sudi membaca terima kasih... saya hargai anda semua!!

     

  • At 10/9/09 3:10 PTG, Blogger MizZ_AnN said…

    huhuhuh...bagi saya, nama klasik ni lebih bagus berbanding dengan nama2 moden yg tah aper2 nak sebut... nampak bersahaja n tak keterlaluan org kata...actually nama moden ni bersifat imaginasi jer kan...dalam kehidupan takder la nama pelik2 mcm dalam novel tu...so sy rasa penulis patut kekalkan nama watak yg klasik2..especially nama "qaseh" or "dania"..heheheehe.

     

  • At 28/9/09 3:40 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    nama tu penting ke utk myedapkan jaln citer??
    entah la..tp sy suke gak citer ni..lain dr yg lain..
    keep up ye..!!

     

  • At 2/10/09 2:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kpd yang komplen nama kg tu si yuck!! mmg sengal ...nama kau tu sedap sgt ke?? bandar sgt laa..
    nama mak bapak , nenek moyang kau dulu tu nama omputih ker?..bengong btul
    ingat nama sedap klu citer x sedap org nak baca ker..sory!!bebudak je layan..
    kpd penulis karya teruskan ya..citer awk sedap dibaca

    truly 09

     

  • At 17/10/09 7:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    betul2...mmg si yuck la org tu...

     

  • At 21/10/09 7:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnyer.. terase cam nk ade kembar yg mcmtu.. beshnye!!! sweet sgt2.. coz ade org yg btl2 memahami n dpt menyulam isi hti ni.. btw, jln cerita sgt best!!!! keep up the good work!! :-)

     

  • At 22/10/09 10:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet sesangat citer nie.....
    kpd si yucks 2 apa kehel dgn nama????
    ape x lek ker nama klsik camtu??
    salah???
    ikut penulislh nk nama pepun, dia yg tulis kan.
    kalu org lawa pun perangai x sopan buat jugakkan(ibaratnya)
    so to penulis,teruskan menulis karya yg lebih best lg :)

     

  • At 25/12/09 4:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy setuju dgn semua..kpd si yucks tu....anda silap klu anda ingat name mempengaruhi kualiti cerita..sy pnh bce novel yg ade sume name2 yg sdp lg moden...tp jln cite xla ssedap mne pn....hampeh lg adela...sbnrnya, dlm satu2 cerita, yg mainkan peranan pntng adalah plot cerita n daya kreativiti penulis..klu si pnulis pndi gunakn kreativiti die, pembaca xprnh nk kisah pn name ape yg penulis pki utk penulisan die...cewah..pnjg plak sy komen...huhu..neway kpd writer, i like ur karya..nice..

     

  • At 28/12/09 1:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    syabas pd penulis.sy suka.jln citer yg menarik membuatkan sy ingin tau apa endingnye.tntang nm wtk sy x kisah gunakn nm2 lm asalkn citer yg digarap menarik utk bdibc.pd si yucks tu...nnpak sgt ko ni masih knk2 ribena lg.syok sindri pun ada....

     

  • At 23/7/10 8:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehe..telepati ek?cm crita novel aliya elyana la.. tp ni gender lain kn..ok la 2..sronok gak ar bc.gud job ye writer!=)

     

  • At 4/8/10 4:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kpd si yuck!
    xpyh nak hina sgt la..
    ape bgs sgt ke name moden ni?
    ntah2 name ko pun xsdp..
    so, jgn show off sgt la yg ko 2 bdk bndr & t'ikut2 bdya moden..
    tlg la ye..
    to writer..
    best n lain dr yg lain..
    keep it up >_<

     

  • At 13/8/10 9:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i like nama2 kt lam ni...kmpg btol

     

  • At 19/10/10 4:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ambo suko..........

     

  • At 25/10/10 11:25 PG, Blogger HirumaKecil said…

    Mantap per nama klasik.. x kisah la nama pa pon.. janji cerita best, aku folow jek..

     

  • At 11/3/11 6:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    betul2! penggunaan nma2 kmpung ni lagi dkat dgn jiwa pembaca dan bleh mghayati cter to..ni kalo nama moden tapi ntah apa2 smpai tergeliat lidah to buat apa??kpada pnulis goog job! jgn dgar ckp si yuck to...

     

  • At 26/5/11 4:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku suka citer ni gelak sorang2 bile baca...nama klasik best pe simple snang nk ingat watak...

     

  • At 15/6/11 4:23 PTG, Blogger bUDaK nAKaL@pHiQUe said…

    apa salah sekali sekala bermaen dgn nama klasik...kelainan y cube ditonjolkan...jalan citer best...keep it up =)

     

  • At 14/10/11 3:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    asal nma kg sgt,,,xsyok r,,,ak dh trbayang muka bapak sedara ak yg nma kassim dh,,,

     

  • At 4/11/11 11:34 PG, Blogger AdLin said…

    mengapekah pendek beno???huhuhu tp mmg besssss

     

  • At 3/3/12 11:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya xde masalah dengan jalan cerita awak tapi bagi saya untuk cerita ni, macam tak relevan la letak nama nama tu. nmpak xmasuk dengan cerita ni. sorry but at least jalan cerita menarik kan? :)

     

  • At 11/3/12 9:31 PTG, Blogger Coregurlz said…

    Ahahah..citer ni mmg kelakar la! Perangai si Puspa dan Si Kassim tu tak ubah mcm budak2.Ingatkan mereka baru remaja rupanya dah dewasa.Siap ade keje best2 lagi tu.Bila saya tahu yg kassim keje peguam.Terkejut saya,yelah peguam bergaduh dengan pensyarah? Hahaha..x tahu nak kate ape.Memang pelik tapi pelik itu unik kan? Gila abis,kembar ade connection! Itu adalah idea yang paling best! Tak terfikir pun sekali yang kembar boleh ade tarikh lahir yang berbeza dan horoskop yg berbeza jugak.Kembar unik!! Teruskan ye! Ermm,pasal nama tu bagi saya mmg ade masalah jugak terutama nama puspa..kat sekolah saya ade budak nama puspa jugak dan dia berbangsa India..So,bila bace citer ni,terbayang muka dia lak dalam ni..kekeke..Tapi x pe,teruskan je guna name tu.Sesuaila dengan jalan citernye.Pelik tapi unik!Saya mmg suka pelik sebb pelik adalah sesuatu yang unik.Terima kasih kerana berkongsi! :D

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group