BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, September 06, 2009
Cerpen : Rentasi Lautan Dugaan Buat Kasih Untuk Abah
Nama Pena : Kyra Akira

Unggas riang menyanyi memecahkan kesunyian di malam ini. Effa masih lagi bersengkang mata. Mulutnya sudah menguap-nguap beberapa kali. Namun terpaksa jua Effa telan segala keletihan ini. Tempahan kuih bahulu daripada Mak Aini harus disiapkan. 500 biji kesemuanya. Ingin ditolak hajatnya tidak sampai hati. Maklumla sewaktu dirinya masih kecil, Mak Aini pernah mengasuh Effa. Mata sudah mula berair, di tenyeh-tenyeh kuat biar segar. Kopi pekat yang menjadi peneman malam sudah hampir seteko ditelan Effa. Kesannya dah makin kurang efektif. Mungkin kerana badan yang sudah sememangnya keletihan.



Jam sudah berdenting 5 kali. Ini bermakna siang bakal menjelma dalam 2 jam lagi. ‘Aku harus tidur’ ujar Effa di dalam hati. Bahulu semua sudah siap disimpan di dalam tin. Perkakas-perkakas yang telah digunakan semuanya sudah Effa cuci dan kemaskan. Lampu dapur, lampu ruang belakang semuanya sudah dipadam. Dan kaki melangkah laju ke kamar perbaringan. Ditadahkan tangan untuk membaca doa tidur. Dan... sekian kalinya Effa pun hilang di sebalik kenikmatan di buai mimpi.

-----------------


Effa tersedar lantaran terdengar bunyi barang-barang jatuh dan pecah. Di pandang kearah jendela, ada cahaya yang masuk melalui celah-celah tingkap kayu itu.

"Sudah jam berapa ni," detik hati Effa.

Effa bingkas bangun dan menuju ke ruang dapur. Dilihat di atas meja makan semua bekas-bekas air, pinggan mangkuk sudah berteraburan di atas lantai. Serpihan-serpihan kaca berserakan. Effa berjalan dengan berhati-hati menuju ke dapur basah di belakang. Terlihat oleh Effa tangan abah yang berdarah. Meleleh laju. Habis lantai dipenuhi dengan darah abah.

"Ya ALLAH abah… Apa dah jadi ni?" Effa kaget melihat keadaan tapak tangan abah yang darahnya meleleh dengan deras. Pantas dia mencari kain buruk bersih yang disimpan di dalam gobok. Effa membawa abah ke tepi sinki. Dilalukan air di atas luka tangan abah.

"Adoi!!! Sakitnya tangan aku. Bisa sungguh. Bertuah punya anak... kau nak bagi mati aku ker..." abah menarik tangannya daripada Effa sambil menjerit sekuatnya di cuping telinga Effa. Bingit sungguh. Terasa berdengung seketika.

"Abah, abah nak ke mana tuh. Tangan abah tuh luka. Basuhlah dulu nanti Effa letak ubat," pujuk Effa lembut. Di peluk abahnya dari sisi. Di bawa semula ke sinki. Abah mengikut kata. Namun bila tangan abah cuba dibawa ke air yang lalu itu dia mengeraskan tangannya. 4-5 kali dicuba abah masih juga begitu.

"Abah tolonglah. Janganlah abah buat macam ni. Tangan abah ni luka teruk sangat-sangat ni. Abah..." suara Effa separuh merayu. Mukanya layu memujuk abah.

"Aku kata tak nak, tak naklah. Kau ni tak faham bahasa ke," abah menjerkah Effa kuat. Abah kemudian melarikan diri ke hadapan. Effa tidak sempat bertindak menahan abah lantaran abah telah menolak dirinya, badannya yang kecil itu melayang jatuh. Punggungnya terasa sengal. Di gosok-gosok punggungnya itu. Effa mengeluh kecil.

"Adoi!!!" abah menjerit kuat.

Effa yang mendengar jeritan abah laju menghala ke ruang hadapan. Dilihat abah sudah terduduk di atas lantai simen itu. Airmata abah turun laju. Muka abah berkerut-kerut menahan sakit. Lelehan darah pekat mengalir dari tapak kaki abah. Effa semakin panik. Kaki abah dilihatnya. Satu serpihan kaca besar yang berserakan di atas lantai tadi telah tertanam di tapak kaki abah sehingga tembus ke atasnya. Ngeri dilihatnya kaki abah itu. Diambil kain bersih tadi dan dibalut kaki dan tangan abah dengan cermat.

"Abah, abah tunggu kejap ye. Effa pergi rumah Mak Aini nak minta tolong," sebaik berpesan kepada abah, dia lantas mencapai tudungnya di tepi pintu dan berlari sekuat mungkin ke rumah Mak Aini.

Abah dibiarkan keseorangan sementara menanti bantuan daripada mak Aini. Mukanya berkerut-kerut menahan sakit. Di urut betisnya bagi mengurangkan sakit yang terasa. Darah pekat masih mengalir, namun tidak selaju tadi. Dan abah mengerang kesakitan sendiri.

-----------------------------

Dengan bantuan Hassan, anak Mak Aini yang kebetulan ada dirumah sewaktu tibanya Effa, abah dibawa ke hospital. Di dalam kenderaan, muka abah semakin pucat. Darah abah banyak yang hilang. Kasihan abah. Jarak rumah yang jauh dari hospital yang terletak di kota, menyebabkan abah semakin gelisah menahan sakit. Airmata Effa tumpah. Tidak sanggup dia melihat abah menderita menahan sakit luka di tangan dan tapak kakinya itu.

Sampai di Hospital Melaka selepas 45 minit perjalanan, abah dirawat di ICU. Tapak tangannya sahaja menerima 7 jahitan, kakinya pula 15 jahitan. Abah dimasukkan ke wad lantaran abah juga menghidapi penyakit diabetis yang agak kronik. Ujar Dr. Amran, doktor yang merawat abah, abah harus dimasukkan ke wad kerana luka di kaki dan tangan abah harus di cuci setiap hari jika tidak, lambat pulih. Abah harus dijaga dengan rapi. Effa bingung. Bagaimana dia akan berulang-alik ke hospital? Dia tidak mempunyai sebarang kenderaan. Baik kereta mahupun motosikal. Di kampung pula bas susah untuk didapati. Dua jam sekali pun payah. Kepalanya yang tidak gatal di garu-garu. Apalah nasib aku ni... bisik hati kecil Effa.

Mak Aini yang bagai mengetahui resah Effa menepuk lembut bahu Effa. Effa yang dari tadi melayan lamunannya tersentak. Di pandang ke wajah tua itu, dan dia mengukirkan senyum. Tidak begitu cantik senyumannya, namun manis.

"Effa jangan risaulah. Effa tunggu disini, Mak Aini nanti balik bawa perkakas abah semua dengan barang-barang Effa sekali. Dalam petang sikit mak Aini sampai semula," ujar mak Aini baik.

Effa mengangguk lemah. Di hulurkan kunci rumah kepada Mak Aini. Kadangkala Effa terasa malu. Mak Aini dengan keluarganya tidak mempunyai sebarang ikatan, jauh sekali bersaudara. Namun orang tua itu cukup baik dengan Effa dan abah. Seringkali juga anak-anak Mak Aini dan Mak Aini sendiri melawat Effa dan abah di rumah kampung mereka yang terperuk jauh dari rumah-rumah orang kampung yang lain.

Bahunya digoncang sedikit kuat mematikan lamunannya sebentar tadi.

"Effa, penat Mak Aini panggil. Mak Aini balik dulu. Petang nanti kita jumpa," Mak Aini menghulurkan tangannya dan disambut Effa. Tangan tua itu dicium ikhlas. Mak Aini memeluk kejap Effa. Dan Mak Aini berlalu pergi ditemani Hassan.

Effa menyambung kembali duduknya di sebelah katil abah. Di betulkan selimut abah. Kasihan abah. Terpaksa menerima 2 beg darah akibat kehilangan darah yang banyak tadi. Muka abah ditelitinya. Muka tua itulah yang telah banyak berjasa terhadap dirinya. Effa sedar dia hanyalah anak pungut yang dibela oleh jasad tua di hadapannya ini. Effa sendiri tidak tahu siapakah ibu bapa kandungnya yang sebenar. Hanya yang diketahui dia dijumpai oleh abah dan ummi sewaktu mereka hendak pergi ke kebun di waktu pagi 23 tahun yang lalu. Di tepi pohon manggis berhampiran kebun abah itulah dia dijumpai. Badannya bengkak-bengkak lantaran dihurung semut. Di waktu itu juga tali pusatnya masih belum tanggal. Dan jika tidak silap, arwah ummi ada mengatakan kemungkinan di waktu itu dia baru sahaja berusia 2 hari berdasarkan pada keadaannya ketika itu.

Nasib Effa baik. Ummi dan abah tidak sampai hati hendak menyerahkan dirinya kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat lantas dia diambil oleh abah dan ummi secara sah sebagai anak angkat. Ummi dan abah sepanjang hidupnya tidak pernah membeza-bezakan dia dengan Kak Long, Kak Ngah dan Abang Lang nya. Malahan kisah hidupnya sebagai anak pungut juga tidak pernah di ungkit. Namun sebaliknya pula layanan yang diterima oleh dirinya daripada kakak-kakak dan abangnya itu. Effa sering disisihkan dan sering juga menjadi mangsa buli, dera dan ejekan kakak-kakak dan abangnya itu. Namun, ummi dan abah sering memujuk Effa menyebabkan Effa tidak mahu mengecilkan hati dengan sikap kakak-kakak dan abangnya itu. Bagi dirinya hati tua abah dan ummilah yang harus didahului.

"Huk, huk, huk," abah terbatuk-batuk. Effa mengurut-urut dada abah. Abah kembali semula ke dalam tidurnya. Effa tersenyum melihat wajah bersih abah. Effa meletakkan kepalanya di bahu abah. Dan dia lena hanyut bersama abah.

-------------------------------

Sudah seminggu abah di dalam wad ni. Selama seminggu juga Effa menemani abah. Keadaaan abah semakin teruk. Luka di kaki dan tangan abah bernanah dan membengkak. Setiap kali dicuci, abah akan menjerit kesakitan. Effa seringkali menumpahkan airmata. Tak tertahan pilu di hati bagai di hiris sembilu. Jikalau boleh, Effa ingin menggantikan tempat abah. Tak sanggup rasanya melihat tubuh tua itu menggigil menahan sakit tatkala lukanya dicuci. Luka di kaki abah semakin parah. Doktor kata jika keadaan makin memburuk, kaki abah kemungkinan besar harus di amputasi. Bingung Effa. Dia tidak mahu abah jadi begitu.

Abah juga sudah hilang selera makannya. Badannya semakin mencerlung kurus. Effa juga kelihatan tidak terurus sudah. Dia sudah hampir seminggu tidak tidur baring. Tidurnya hanya di atas bangku keras di sebelah katil abah. Dan selama seminggu itu juga, dia hanya tidur-tidur ayam. Badannya semakin letih. Matanya sudah hitam dan lebam kerana tidak cukup tidur. Rumahnya juga sudah hampir seminggu tidak dia jejaki. Baju-baju kotor dia dan abah sudah menggunung tinggi. Nasib baik ada Mak Aini yang sudi tolong membasuhkan di rumahnya. Jika tidak tak tahulah Effa bagaimana nak dibuatnya.

"Effa dah contact kakak-kakak dan abang Effa?" tanya mak Aini sambil tangannya memicit-micit bahu Effa.

Effa mengangguk lemah. Masih segar di ingatannya jawapan-jawapan daripada Kak Long, Kak Ngah dan Bang Lang.

"Kak Long, abah sakit. Abah kat hospital ni Kak Long. Baliklah Kak Long. Kak long tak sayangkan abah ke?" pujuk Effa seakan ingin menangis.

"Hey, kau tak faham bahasa ke? Aku ni busy..!! Banyak kerja bukan macam kau menghabiskan duit abah sahaja kerja kau tuh! Dahlah aku malas nak layan kau. Klik!" bicara Kak Long kasar dan terus mematikan talian.

"Aku nih banyak kerja tahu. Aku ada anak nak urus lagi. Ada restoran nak jaga lagi. Kau apa tahu kau tuh bodoh. Pasal tuh abah tak bagi kau sambung belajar pasal kau tuh bodoh! Kau jaga jelah abah tuh… Panjang lagi umur orang tua tuh. Dah, dah, dah… malas aku layan kau aku banyak kerja," ujar Kak Ngah kasar setelah dia menyuarakan kehendak abah yang kepingin untuk berjumpa dengan anak-anak kandungnya itu.

Abang Lang pula langsung meletakkan telefon setiap kali mendengar suaranya. Tidak sempat dia berbicara, Abang Lang sudah mematikan talian. Dia pernah beberapa kali menghantas sms kepada kedua kakak dan abangnya. Namun masih mendapat jawapan yang sama. Terkilan sungguh hati Effa. Tidak tahu di mana salahnya abah mendidik mereka semua sehingga kakak-kakak dan abangnya menjadi lupa daratan. Ibarat kacang lupakan kulit.

Effa ingin sekali adik beradiknya itu pulang menjengah abah. Masing-masing sudah lebih satu tahun tidak pulang. Mereka pulang setahun yang lalu pun hanya sehari, itupun pada hari arwah ummi dikebumikan. Mereka pulang semula setelah petang. Effa tahu kakak-kakak dan abangnya itu seakan berjauh hati dengan abah semenjak Kak Long menyuarakan hasratnya yang ingin abah menjualkan tanah kebun 10 ekar itu. Kak Long mengatakan dia perlukan duit untuk membesarkan lagi perniagaannya. Kak Ngah yang menyokong pula mengatakan dia memerlukan modal untuk membuka cawangan restorannya manakala Bang Lang mengatakan dia memerlukan wang untuk membayar wang pendahuluan rumah. Abah bertekak habis-habisan dengan mereka. Abah tekad untuk tidak mahu menjualkan tanah pusaka milik keluarga abah.

Lantaran itu mereka mengambil keputusan untuk tidak menjenguk abah langsung. Abah pula menghidap penyakit kemurungan dan alzheimer sejak pemergian ummi. Dia jugalah yang terus cekal menjaga kebajikan abah.

"Mak Aini, Effa tak tahu nak jawab apa dengan abah. Setiap kali abah nampak Effa, abah mesti tanya mana Kak Long, Kak Ngah dengan Bang Lang. Effa diam je mak Aini. Dah macam-macam alasan Effa bagi. Sekarang dah tak tahu apalagi alasan Effa nak tipu abah. Effa dah tak sanggup nak tipu abah, mak Aini…" Effa mengadu. Di kesat airmata yang terbit di tubir matanya dengan hujung t-shirt lusuh biru itu.

"Sabarlah Effa. Moga Allah bagi petunjuk kepada mereka agar mereka temui jalan balik ke sini untuk bertemu abah," airmata mak Aini juga gugur. Tidak sanggup dia melihat gadis kecil dan muda ini menanggung keperitan hidup sendiri.

Semenjak abahnya Effa sakit, hasil kebun juga menurun. Tiada siapa lagi yang ingin mengerjakan kebun itu. Effa yang rajin berkebun juga tidak mampu untuk menguruskan kebun sebesar 10 ekar itu. Mana nak di kejar abah yang semakin hari semakin teruk dengan penyakit Alzheimernya itu. Kadangkala kencing dan berak juga abah lupa. Effalah yang harus menguruskan makan pakai, ubat-ubat abah, lampin pakai buang abah. Semua harta termasuk kereta yang dihadiahkan oleh abah kepada Effa dijualnya untuk menampung kos sara hidup abah dan dirinya. Nasib masih menyebelahinya, abah dan ummi mempunyai sedikit wang simpanan untuk mereka mengerjakan haji untuk kali ketiga. Namun ajal terlebih dahulu menjemput ummi yang meninggal di dalam tidur. Jadi wang itu tidak digunakan. Wang itulah Effa buat belanja untuk setahun ini. Wang itu pun semakin hari semakin susut. Effa membanting tulang membuat kuih untuk dijual bagi menampung hidup mereka dua beranak. Nasib baik jugalah Effa mempunyai kemahiran membuat kuih dengan baik. Mampu jugalah dia mencari duit untuk menambah rezeki.

Jika di harap kepada kakak-kakak dan abangnya, mati kebuluranlah Effa dan abah. Sesen pun tidak pernah mereka kirimkan wang. Pernah juga Effa meminta bantuan mereka namun caci maki serta hinaan juga yang diberi. Biarlah dia hidup susah daripada mengharap bantuan daripada kakak-kakak dan abang yang nyata lupa asal usul mereka.

"Huk, huk, huk!" abah batuk lagi.

Kadangkala batuk abah diiringi dengan darah. Tidak sanggup Effa melihat penderitaan abah. Diurut-urut dada abah lembut. Dada abah terasa sungguh sejuk. Bisik hati nurani Effa. Di buang segala kemungkinan bahawa masa abah sudah tidak panjang.

"Effa…" abah bersuara lemah. Effa mengambil tangan abah dan di genggam kuat. Mak Aini setia duduk di sisi Effa.

"Effa…" sekali lagi abah berbicara. Lemah sungguh abah kali ini.

"Ya abah. Effa di sini abah…" serak suara Effa menuturkannya.

"Abah rasa masa abah dah sampai… Effa jagalah diri baik-baik ya. Abah sayang Effa… Effa anak abah yang paling baik. Abah dah nak balik jumpa Allah. Abah dah rindu dengan ummi. Ummi dah… dah tunggu abah kat sana…" abah menuturkan kata-katanya tersekat-sekat. Dada abah berombak kuat.

Effa memandang Mak Aini meminta Mak Aini memanggilkan doktor yang bertugas. Mak Aini pantas bergerak.

"Abah jangan cakap banyak-banyak ya. Abah kena banyak rehat. Abah mesti sembuh ya. Abah jangan tinggalkan Effa. Nanti siapa nak temankan Effa lagi?" kali ini deraian air mata Effa deras turun. Dadanya tersangkut-sangkut menahan sendu. Di cium wajah abah bertalu-talu.

"Abah, mengucaplah abah. Asyhadu anla ilahaillallah.. wa asyhadu anna muhammadur rasulullah.." bisik suara Effa di telinga kanan abah.

Mulut abah terkumat kamit mengikut bacaan Effa. Sesekali jari telunjuk tangan kanannya ternaik-naik seperti pergerakan sewaktu duduk tahiyat akhir. Mata abah tertutup rapat dan dada abah semakin kurang berombak. Abah berhenti bernafas di samping Effa.

"Abah….!!" raung Effa kuat.

Doktor tiba selepas abah menghembuskan nafasnya yang terakhir. Dan Effa terkulai layu lembik di sebelah jasad tidak bernyawa abah.

Abah terlalu cepat abah pergi tinggalkan Effa… rintih sanubari Effa.

-----------------------------

Abah telah selamat dikebumikan di kawasan perkuburan yang sama dengan ummi. Pusara abah juga terletak selang 2 dari pusara ummi. Ramai orang yang menghadiri pengkebumian abah. Namun di sebalik puluhan orang yang hadir, adik-beradiknya masih tidak kunjung tiba walhal berita pemergian abah telahpun dikhabarkan. Kejam sungguh seorang anak menghakimi orang tua yang nyata telah banyak berkorban membesarkan mereka.

Kak Long kejam! Kak Ngah kejam! Abang Lang kejam! Itu sahaja bicara yang dapat Effa tuturkan. Dan kata-kata itu pun sekadar singgah di hatinya yang sakit membengkak terkilan kerana hajat terakhir abah untuk bertemu kakak-kakak dan abangnya tidak kesampaian.

Matanya sembab kerana terlalu banyak menangis. Dia kini tinggal bersendirian di rumah pusaka arwah ummi dan abah. Mak Aini ada menawarkan untuk menetap di rumahnya namun ditolak baik oleh Effa. Effa tidak mahu meninggalkan rumah yang banyak meninggalkan bait-bait kisah dirinya, abah dan ummi. Dia tidak mahu melupakan kasih abah dan ummi yang banyak tertumpah ke atasnya di rumah ini. Rumah ini terkandung jutaan nostalgia.

Airmatanya tumpah lagi tatkala dia masuk ke kamar abah. Di ambil baju abah dan di peluknya. Effa perlahan-lahan baring di atas tempat peraduan abah. Dia mengiring ke kanan dan di rengkokkan badannya.

"Abah, dah 6 bulan abah pergi tinggalkan Effa. Abah, Effa rindukan abah… pada siapa tempat Effa nak mengadu abah. Effa benar-benar keseorangan," airmata dibiarkan turun dan jatuh ke lantai katil.

"Ya Allah kau temukanlah aku dengan seseorang yang dapat melindungi aku dan tempat untuk aku mengadu. Aku benar-benar keseorangan di dunia ini Ya Allah..." bisik hati kecil Effa. Tanpa disedari dia terus terlena di pembaringannya.

-----------------

Effa tidak tahu sudah jauh mana dia berlari di kepekatan malam ini. Yang dia ketahui dia dapat bebas daripada cengkaman makhluk-makhluk yang telah membawa dirinya lari. Badannya sudah tidak larat untuk berlari meredah hutan. Kegelapan malam diredahi juga. Dia nampak cahaya yang agak tajam menghampiri. Dia berjaya berhenti disitu.

"Pang!!!" satu bunyi kuat terhasil. Dan Effa rebah di situ juga dengan hamburan darah yang dasyat mengalir.

------------------


Effa sedar setelah 2 minggu terlantar koma. Dia termanggu-manggu sendiri melihat keadaan sekelilingnya. Badannya terasa sangat-sangatlah sakit. Bagai ditikam dengan belati sakitnya. Dilihat tangannya berselirat dengan wayar. Kakinya bersimen, kepalanya berbalut. Lehernya juga berbalut. Hendak menggerakkan badan terasa sangatlah payah. Namun dia berasa sangat-sangat tidak selesa sekarang. Cuba dibetulkan kepalanya, namun tengkuknya terasa sakit. Sungguh sakit!

Effa memejamkan matanya. Cuba merehatkan otak. Berfikir lama tentang apa yang telah terjadi ke atas dirinya.

"Tap, tap, tap.." bunyi kasut menghampiri katil Effa yang ditempatkan di CCU itu.

Effa membuka matanya. Wajah itu terlalu asing di matanya. Effa cuba untuk duduk. Lelaki itu membantu Effa. Siapa lelaki ni? Getus hati Effa sendiri. Namun pertanyaan itu sekadar hadir di dalam hati. Effa tidak mampu menuturkannya. Effa masih takut dengan kejadian yang menimpa dirinya itu.

"Assalammualaikum cik. Nama saya Fadlurrahman. Panggil saya Fadlur," dihulurkan tangannya untuk bersalam. Effa hanya memandang kosong tangan itu. Wajah itu di perhatikan. Kulitnya sedikit hitam manis. Matanya bundar berwarna coklat cair seakan-akan hazel. Bercermin mata tanpa bingkai. Rambut hitam dan lebatnya itu di sikat kemas ke belakang. Berkumis dan berjanggut sangat nipis. Mungkin baru dicukur. Badannya sedikit sasa dan tegap. Lelaki itu yang tinggi segak memakai seluar slack hitam yang dipadankan dengan kemeja putih.

Lelaki itu melambai-lambaikan tangannya dekat di muka Effa. Effa tersedar dengan perbuatan lelaki itu. Dirinya malu kerana tentulah lelaki itu mengetahui bahawa dia begitu tekun menilik wajah tampan itu.

"Nama saya Fadlurrahman. Panggil saya Fadlur. Cik?" dihulurkan semula tangannya untuk bersalam. Effa hanya menggeleng.

"Kita bukan muhrim. Maaf," suara Effa sedikit bergetar menunjukkan betapa gelisah dirinya tatkala ini.

Riak wajah Fadlur sedikit berubah. Dia tahu bahawa apa yang diperkatakan oleh wanita genit di hadapannya ini benar. Dirinya terlalu banyak bercampur gaul dengan ramai golongan manusia sehingga batas-batas tidak muhrim itu sering dilanggar.

"Nama cik?" sekali lagi Fadlur bertanya. Kali ini dia sudah pun melabuhkan punggungnya di kerusi yang telah disediakan. Disilangkan kakinya dengan penuh gaya.

"Effa," ringkas bicara Effa. Tidak tahu bagaimana ingin menghilangkan rasa kekok bersama dengan lelaki ini.

"Saya minta maaf Cik Effa. Saya memang tak sangka tiba-tiba Cik Effa muncul di hadapan kereta saya. Saya tak dapat membrek. Kerana saya Cik Effa cedera parah begini," suara Fadlur menunjukkan keikhlasannya meminta maaf.

Effa menggeleng-geleng laju.

"Tak ada apa-apalah Cik Fadlur. Sikit sahaja," bicara Effa lembut dan masih bergetar.

Masakan mungkin koma sehingga 2 minggu tak ada apa-apa. Aku bingung betullah dengan perangai budak ni. Tingkah hati Fadlur yang berkata-kata. Dibiarkan soalan itu tidak berjawab. Dia yakin Effa mempunyai penerangan terhadap apa yang berlaku. Effa cedera teruk bukan kerana hanya dilanggar oleh keretanya namun ada kejadian lain lagi yang berlaku sebelum kemalangan itu. Dan itu jugalah yang telah diterangkan oleh Dr Shauki kepadanya.

"Tapi… tapi… hurmm… Jika Cik Effa tidak keberatan bolehkah Cik Effa jelaskan perkara yang berlaku terhadap Cik Effa sebelum dilanggar saya? Doktor ada menjelaskan keadaan parah Cik Effa tidak hanya disebabkan oleh kemalangan itu sahaja" nada suara Fadlur sedikit teragak-agak. Dia risau jika pertanyaannya itu boleh menyebabkan Effa tersinggung.

Effa yang mendengar tersentak dengan kenyataan itu. Matanya berkaca. Airmata kian mengalir dan makin deras mengalir. Bahunya terhenjut-henjut laju. Sedu sedannya makin jelas.

Fadlur sedikit terkejut dengan reaksi Effa itu. Dia mengalihkan duduknya di atas katil sebelah Effa. Di seka airmata yang laju tumpah itu dan di peluk bahu Effa untuk menenangkan tangisan Effa. Effa memeluk tubuh itu kuat. Sungguh kemas sehingga tiada daya Fadlur untuk meleraikan pelukan itu. Fadlur kemudian membalas pelukan itu dan membiarkan dadanya basah dengan juraian airmata Effa. Jururawat-jururawat, pesakit-pesakit dan pelawat-pelawat yang hadir hanya memandang drama airmata Effa dengan penuh tanda tanya.

-----------------

Kak Long, Kak Ngah dan Bang Lang pernah pulang ke rumah kampung untuk menemui Effa. Mereka ingin Effa menyerahkan geran tanah arwah abah yang telah pun di tukar nama sepenuhnya kepada Effa. Mereka ingin Effa memberikan tanah itu sepenuhnya kepada Effa. Mereka bertiga sepakat untuk menjualkan tanah itu demi kepentingan mereka sendiri. Effa hanya mengetahui bahawa Kak Long ingin meluaskan empayar perniagaannya, Kak Ngah pula memerlukan sedikit duit untuk membuat renovasi restorannya dan Bang Lang ingin membeli kereta baru untuk menggantikan kereta lamanya yang sudah tidak cantik dan bergaya itu lagi.

"Effa kau bagilah kat kami tanah tuh. Kami perlukan duit. Kami semua nak guna duit tuh..." Kak Long memujuk Effa lembut. Bicara Kak Long bagaikan lidah yang tidak bertulang. Memujuk rayu hati Effa yang keras tidak mahu menjualkan tanah pusaka arwah abah.

Kak Ngah datang dan duduk benar-benar di tepi Effa. Di pegang lembut bahu Effa.

"Effa tolonglah kami. Akak nak besarkan sedikit restoran akak tuh. Dah makin banyak pelanggan nanti kalau tak di buat renovation mana muat pelanggan nak duduk. Bolehlah yer?" bahu Effa diusap-usap lembut.

"Yalah... Bang Lang pun nak guna duit lagi. Kereta abang tuh dah tak eloklah. Abang nak kenalah tukar baru. Abang kenalah jaga imej abang sebagai manager kat office tuh.. bolehlah Effa…" tutur Bang Lang lembut.

Tidak pernah sebegini lembut pertuturan mereka selama ini terhadap Effa. Kutukan, caci maki dan kata nista yang selalu di hamburkan. Hanya kerana harta mereka berpura-pura di hadapan Effa. Mereka mahukan agar Effa menyerahkan tanah kebun itu kepada mereka.

Effa bingkas bangun. Hatinya meledak dengan api kemarahan yang membuak-buak.

"Oh!! Kalau pasal harta sanggup Kak Long, Kak Ngah dan Bang Lang balik kampung jenguk Effa ye. Waktu arwah abah sakit hari tuh tak ada pulak ingat nak balik. Sampai meninggal arwah tuh baru nak balik tuh pun pasal nak harta je kan. Jangan harap Effa bagi," Effa berdiri dan berkata kuat separa menjerit ke arah kakak-kakak dan abangnya itu.

"Alah Effa. Barang yang lepas jangan di kenang. Kami bukan tak nak balik, tapi ka.."

"Tapi apa? Bukan jauh sangat Linggi ni dengan KL tuh hah!! Alah Kak Long tak payah bagi alasan lagi. Bukan Effa tak tahu perangai semua. Sampai dah 6 bulan arwah abah meninggal takkan baru sekarang nak balik. Ni balik pon asyik nak minta harta aje. Arwah abah dah pesan yang tanah ni tak boleh di jual. Kalau Kak Long, Kak Ngah dan Bang Lang nak guna tanah ni dengan wajar, Effa benarkan. Tapi bab-bab nak jual tanah ni jangan harap Effa benarkan," Effa memangkas kata-kata Kak Long tadi. Suaranya masih sama, masih kuat dan sedikit memekik.

"Hey anak pungut!!! Tak sedar diri menumpang tanah bapak aku ada hati nak harta pulak. Sekarang aku nak tau.. ko nak bagi ke tak tanah tuh kat kitorang? Cakap CEPAT!!!" Bang Lang menyinga. Dia sudah pun bercekak pinggang. Matanya merah bagaikan api yang membara. Bergema suaranya di seluruh rumah papan milik arwah abah ini.

"Effa dah kata dari tadi Effa takkan bagi. Sampai Effa mati masuk kubur pun Effa takkan bagi. Sekarang berambus dari sini. Rumah ni tak mengalu-alukan kehadiran anak derhaka yang tamak harta. BERAMBUS...!!!" Effa menjerit-jerit dan mengunjukkan tangannya ke arah luar rumah.

Kakak-kakak dan abangnya tidak betah lagi untuk bertengkar dengan Effa. Semuanya melengus memandang Effa dan terus meninggalkan rumah kampung itu dengan menaiki kereta BMW kepunyaan Kak Long.

5 minit kemudian, Effa menerima satu sms berbaur ugutan dari Bang Lang.

Kau halau kami ya. Kau ingat, kau takkan selamat lepas ni. Jangan harap kami akan lepaskan kau dengan sewenang-wenangnya. Kau tunggu jelah.

Effa yang membaca sms itu menelan liur dalam-dalam. Di buang rasa takut terhadap sms itu.

-----------------

Pada suatu tengah malam, sedang Effa nyenyak tidur di kamar abah, dia terdengar bunyi derapan kaki. Atas dasar kerana takut dia menyorok di bawah katil. Namun nasibnya malang. Mereka dapat menjejaki Effa. Di tarik Effa keluar dari bawah katil itu dan di kendong Effa di atas bahu. Effa cuba melawan. Ditendangnya bahagian cawat lelaki itu kuat. Lelaki itu jatuh terduduk. Effa dapat melarikan diri namun dirinya di tangkap mudah oleh 2 lagi lelaki yang berbadan sasa itu

Effa di hempas kuat ke dinding. Dia terduduk diam di situ. Mukanya bertubi-tubi di tampar kasar. Darah pekat sudah mengalir laju dari hidung dan bibir Effa. Tidak cukup itu, rambutnya di hunjun kuat. Dirinya ditendang kuat oleh 3 lelaki itu. Mulut Effa sudah terlalu banyak menghamburkan darah. Effa terperesok di sudut dinding rumah kayu itu. Kepalanya berpinar. Penglihatannya juga sudah diwarnai dengan warna merah darah itu. Terasa satu badan penuh sakit.

Di lihat satu bayang lelaki masuk ke ruang itu. Tidak tahu dari arah mana lelaki itu datang. Lelaki itu pula menendang-nendang perut Effa laju. Kemudian di tarik rambut Effa sehingga Effa mengikut dan berdiri lembik. Di tampar kasar wajah Effa. Di tumbuk wajah mulus itu. Effa sudah tidak terperi kesakitannya. Mengerang dan meraung. Itu sahaja yang mampu di lakukan. Lelaki itu kemudian menolak Effa kasar sehingga Effa terpelanting ke satu sudut. Badannya terhempas ke dinding kayu itu.

"Hey sekarang kau rasakan. Akan aku hantar kau ke alam barzakh sana. Pergilah kau ke sana. Jumpalah kau dengan abah dan ummi. Padan muka kau!" bicara lelaki itu kasar. Diikuti dengan tawa yang kuat bergema oleh sekutu-sekutu jahanamnya itu.

"Abang Lang, sampai hati abang buat macam ni kat Effa," suara Effa tidak jelas butirnya.

Dan asakan demi asakan terhadap tubuhnya diteruskan sehingga dia pengsan di situ.

----------------

Dia sedar semula tatkala terasa badannya di cempung keluar dari bonet kereta itu. Dia diseret masuk ke dalam hutan oleh 2 orang sekutu Bang Lang itu. Kereta yang membawa dirinya sebentar tadi meninggalkan mereka bertiga di tepi lebuhraya yang dia sendiri tidak tahu di mana.

Entah tidak tahu berapa lama sudah dia diseret oleh lelaki itu. Badannya yang kecil itu tiada daya untuk melawan. Berlelas-lelas badannya dicalari oleh daun-daun serta ranting-ranting di dalam hutan itu. Namun secara tiba-tiba badannya dilepaskan.

Dia melihat salah seorang dari lelaki itu pergi jauh masuk ke dalam hutan. Lama juga namun masih belum muncul. Lelaki yang tinggal di situ menghampirinya. Memberinya sedikit air. Dia hanya minum. Tekaknya terasa terbakar. Perit dan sakit sekali. Lelaki itu duduk di sebelahnya. Di pegang muka Effa dan menilik wajahnya dengan cahaya bulan yang berbalam-balam di tengan hutan rimba ini.

"Sayang sekali kau ni. Wajah cantik tapi umur pendek. Nyawa kau dah nak khatam dah. Sekejappp aje lagi," lelaki itu berbisik di telinga Effa.

Effa kaget mendengarnya. Terbayang segala macam ketakutan. Wajah abah dan ummi bersilih ganti menerpa dalam benaknya.

"Tapi sebelum kau pergi dunia lain biarlah aku jamah dulu kau ni. Kurang –kurang tak lah aku kempunan nanti..." lelaki itu berkata dan melepaskan ledakan tawa yang kuat.

Di rangkul tubuh Effa. Di cumbu wajah Effa. Effa cuba melawan menggunakan sisa-sisa tenaga yang ada namun tidak mampu. Bajunya di tarik kuat. Menyembulkan isi dadanya yang montok. Lelaki itu dengan rakusnya mencumbui dua bukit milik Effa itu. Effa mengerang menolak tubuh lelaki itu. Lelaki itu menindih tubuh Effa. Di kuakkan kaki Effa ke atas. Di buka zip seluarnya. Di tarik kain yang membaluti tubuh Effa. Tubuh Effa kosong tanpa di baluti sehelai benang.

Effa meraba-raba lantai bumi itu. Tangannya mencapai kayu yang ada di situ. Di hentakkan kayu itu kuat ke atas kepala lelaki itu. Nasib Effa baik kerna saat tembok perawannya hampir ditembusi, kayu itu tepat mengenai sasaran. Lelaki itu jatuh dari terus menindih tubuh genit Effa. Effa menghentakkan kayu itu bertalu-talu ke kepala lelaki itu. Dan lelaki itu rebah ke bumi diam tidak berdetik. Effa tidak berfikir banyak kali. Dia terus berlari menghala keluar dari hutan itu. Sehinggalah dia menemui kemalangan dengan Fadlur. Sungguh. Kemalangan itu berlaku tatkala tiada sehelai pun benang menyelimuti tubuhnya.

-----------------

Effa menolak helaian-helaian rambut yang menutupi wajahnya yang sedang enak menghirup udara segar di laman rumah banglo dua tingkat itu. Disebabkan Fadlur juga dia ada disini. Fadlur bertegas mahu dia tinggal bersama Fadlur dan neneknya di kota metropolitan ini.

Fadlur merupakan seorang pegawai forensik yang sangat-sangat berdedikasi. Di atas nasihat Fadlur juga Effa membuat laporan polis. Segala butir cerita Effa di rekodkan. Abang Lang kini telah menerima habuan di atas tindakannya terhadap Effa.

Effa tidak mahu menyimpan dendam terhadap Abang Langnya namun itu tidak bermakna bahawa dia mampu melupakan segala perbuatan melampau abangnya itu terhadap dirinya. Dia hampir kehilangan nyawa dan mahkota wanitanya akibat perbuatan durjana abangnya itu. Masakan mungkin dapat dia melupakan segala itu dengan mudah. Dia berharap moga abangnya itu sedar dan insaf di atas segala perbuatannya.

"Termenung panjang nampak Effa ni… Ingat kat Fadlur ke?" suara Fadlur memecah lamunan panjang Effa. Fadlur nyata-nyata sudah lama memerhatikan dia. Tidak tahu bila Fadlur sudah ada di hadapan Effa.

Effa masih merasa malu apabila berhadapan dengan Fadlur. Mana mungkin tidak, lelaki itu pernah melihat tubuhnya tanpa sebarang alas pun. Lelaki itu jugalah yang telah menyelamatkan dirinya. Effa sangat-sangat berterima kasih kepada Fadlur. Lelaki itu sangat mengambil berat akan dirinya. Timbul perasaan asing di hati ini, namun cepat-cepat Effa lemparkan jauh pergi. Takut bertepuk sebelah tangan.

Fadlur meletakkan surat khabar di atas pangkuan Effa. Dia mencebirkan bibirnya menyuruh Effa membaca surat khabar yang telah di bukakan halamannya itu. Effa membaca tajuk besar di ruang itu.

’2 Beradik Rentung di Bunuh oleh Samseng Along’

Mata Effa menitis laju. Kak Ngah dan Kak Long di bakar hingga rentung oleh samseng along gara-gara tidak dapat membayar hutang mereka. Kak long dikatakan menempuh muflis akibat terlalu banyak berhutang dan menipu samseng Along manakala Kak Ngah dibunuh kerana meminjam dengan Along. Itulah yang dikhabarkan di dalam media cetak itu.

Abah, Effa kini sendirian di dunia ini. Effa sebatang kara. Rintih hati Effa sedih.

Fadlur menghampiri Effa. Ditarik Effa ke dalam dakapannya membiarkan dadanya di basahi oleh airmata Effa. Di elus rambut Effa lembut. Di cium ubun-ubun Effa. Fadlur menyayangi tubuh kecil yang berada dalam dakapannya.

"Effa… Biarlah Fadlur jaga Effa sampai akhir hayat Fadlur," Fadlur separuh berbisik.

Effa mengangkat mukanya memandang wajah Fadlur. Mata mereka bertentangan. Fadlur mengerti pandangan Effa yang meminta penjelasan yang lebih lanjut.

"Effa, izinkanlah Fadlur menyunting Effa sebagai suri Fadlur yang sah. Fadlur sayang, kasih dan cintakan Effa. Fadlur harap Effa pun mempunyai perasaan yang sama dengan Fadlur," Ikhlas Fadlur menuturkan kata. Sudah lama dia jatuh cinta terhadap wajah mulus Effa itu. Sejak dia sering melihat wajah Effa yang koma di hospital tempoh hari.

Effa hanya diam. Dia hanya mengangguk laju. Rembesan airmata kian laju mengalir. Cuma kali ini rembesan itu adalah rembesan bermulanya titik-titik bahagia di dalam hidup Effa. Dia yakin Fadlur mampu membawa dirinya ke lembah bahagia.

-----------------

Pusara abah dan ummi telah pun Effa taburkan dengan air mawar dan daun pandan. Telah dihadiahkan abah dan ummi dengan surah-surah dari kalam Allah. Airmata kerinduan bercucuran jatuh. Effa mencium batu nisan abah buat menghilangkan rindunya pada insan yang telah banyak berbakti dan berkorban untuk dirinya.

"Effa, sudahlah tuh. InsyaALLAH abah dan ummi bahagia di sana. Kita doakan semoga roh abah dan ummi di cucuri rahmat Allah S.W.T. Jom kita balik," ujar Fadlur sambil menggenggam erat tangan Effa. Di tangan kirinya di genggam tangan Fathuddin, anak lelaki sulung mereka berkat benih cinta yang telah kembang mekar mewarnai ikatan suci antara mereka.

"Mari Effa, tak elok lama-lama disini. Lagipun Effa kan tengah sarat mengandung. Nanti kang apa-apa jadi susah. Tambahan kita dah janji nak singgah rumah Mak Aini, kalau lambat apa pulak katanya nanti.." panjang bicara Fadlur.

Effa bangun lambat-lambat. Diimbangkan badannya. Perutnya besar memboyot. Kandungannya sudah berusia lebih lapan bulan. Di atas kerinduan yang terlalu terhadap abah, Effa tegas mahu pulang melawat pusara abah dan ummi. Fadlur tidak membantah malah Fadlur sendiri menawarkan diri menemani Effa pulang ke kampung.

Effa kini tidak lagi menetap di kampung. Tanah kebun abah telah Effa sewakan kepada orang untuk tujuan bertani. Sekurang-kurangnya hidup semula tanah kebun abah itu. Rumah lama abah di jaga rapi oleh Pak Samad penduduk kampung. Effa menggajikan Pak Samad supaya nostalgia Effa, abah dan ummi tidak lupus.

Effa keluar dari perkarangan tanah perkuburan itu. Dia memandang ke belakang. Abah, Effa sayang abah. Ujar Effa di dalam hati.

Di genggam tangan Fadlur kuat. Hidup kian bererti dengan kehadiran Fadlur, nenek, Fathuddin dan bayi di dalam kandungannya kini. Semoga Kak Long dan Kak Ngah juga selamat di alam sana. Dan Effa yakin episod hitam lampau kini sudah diwarnai dengan warna-warna pelangi. Dia bahagia kini. Dan untuk abah telah pun Effa rentasi lautan dugaan kerna kasih untuk abah. Jika mampu, dia sanggup merentasi lautan dugaan itu semula demi keluarga yang kini bahagia disisi.

---------------------------------------

Ini percubaan cerpen saya yang kedua selepas cerpen rundung duka ditubir hati. Harap anda semua terhibur. Jika boleh tolonglah tinggalkan comment.

-
posted by Penulisan2u @ 1:46 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
8 Comments:
  • At 6/9/09 3:20 PTG, Blogger Satria Quetim said…

    oppss!! sorry di atas ada ayat salah sedikit. harta hendak diberikan sepenuhnya kepada mereka... saya salah taip tulis effa. sorry...

    jika sudi singgahla ke blog saya
    http://akiramus.blogspot.com/


    from writer

     

  • At 6/9/09 5:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih...nak nangis...huhuhu....
    salute la Tim...

     

  • At 7/9/09 2:28 PTG, Blogger syasya said…

    gaya penceritaan agak berat...mmg sedih sangat baca cerita nni...tapi nasib baik ade happy ending..saya ade jgk bace cerpen rundung duka di tubir hati awk tu,..pun best jgk..

    to writer..keep it up!!karya2 awk walaupun cme dua ni je..tapi mmg sgt menyentuh perasaan..

     

  • At 7/9/09 5:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ai? mula2 xnk slam sbb bkn muhrim...last2 peluk pulak? cmne tu?

     

  • At 8/9/09 2:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emmmm....hadiah kedua dari awak.
    good as ur 1st masterpiece
    cerita ni msjnye sampai
    sng fhm n hepi ending
    even from beginning till almost the end sedih je..
    gud job,writer!!!

     

  • At 9/9/09 5:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmmm...
    cerita nih msejnye smpi..
    cuma agak berat sket..
    keep up de good work ek akira..

    musykil gak, mule2 x bagi pegang tgn sbb bukan muhrim..
    tp nape lepas2 tuh, peluk pun xpe..
    so, kena careful sket kat situ ek..
    chaiyok..chaiyok...

     

  • At 1/10/09 5:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kenapa nak ckp 'tuh'...tu sudah...

     

  • At 18/2/10 9:41 PTG, Anonymous cibot said…

    ada unsur2 lucah sikit...huhuhuhu..masukkan slot ksh syg nenek dgn effa dlu pon best jgk sblum fadrul bcnta dgn dia.

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group