BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, September 12, 2009
Cerpen : kasih tak terungkap
Nama Pena : lara marissa

Deringan telefon di sisi Azlan segera menyentaknya dari tidur yang lena . Azlan

mengeliatkan badannya sebelum mengangkat panggilan telefon tersebut . Segera dia

menekan keypadnya . Belum sempat dia memberi salam si pemanggil terlebih dahulu

menyergahnya .

" Oit , Lan ! Kau dah bangun ke belum ? Kau tau tak dah pukul berapa ni ?

Aku call kau sampai naik lenguh jari aku ni . Tidur mati agaknya kau ni ek ? Agaknya

aku letak bom jangka kat sebelah kau baru la nak bangun . ".

Tuntas Diana tanpa sempat dibalas sepatah pun oleh Azlan . Geramnya masih

bersisa . Apa tidaknya , jika dikira sudah sepuluh kali dia menelefon lelaki kejuruteraan

itu . Begitulah rutin hariannya semenjak mereka berdua menjejakkan kaki di UTHM .

Dianalah yang menjadi jam loceng mengejutkan Azlan setiap pagi . Diana jugalah yang

akan menjadi reminder kepada setiap tugasan Azlan .

Azlan masih tidak berganjak dari katilnya . Dia mengeliat buat kesekian kalinya .

" Ala…kau ni Di …Tak leh tengok aku senang sikit la…Aku ngantuk la . Semalam aku

buat assignment sampai pukul 4 pagi tau..". Balasnya dengan nada yang perlahan . Dia

betul-betul keletihan dan mengantuk kerana semalaman menyiapkan assignmentnya .

Dateline untuk penghantaran assignmentnya juga hanya tinggal beberapa hari saja lagi .

Dia perlu menyiapkannya segera . Lepas tu , bolehlah dia relax sikit…

" La…kenapa kau tak bilang dari tadi . Aku bukan apa , semalam kau dah janji nak pi

library ngan aku kan ? " . Diana mengingatkan janji mereka semalam sebelum masing –

masing pulang ke rumah sewa mereka . Azlan menepuk dahinya . Dia terlupa dengan

janji itu . Padahal semalam dialah yang beria – ia mengajak Diana study bersama . Dan

dia juga yang berpesan kepada Diana supaya tidak terlewat . Akhirnya , dia juga yang

terlupa .

" Eh , aahla Di!Aku terlupa la . Kau tunggu aku jap leh tak ? Bagi aku time nak

mandi , solek jap..Nanti aku amek kau kat rumah , ok ? " .

" Oit , banyaklah kau punye solek . Dah pi mandi cepat . Aku tunggu kau..Jangan

lama sangat! ? ". Pesannya sebelum mematikan talian .

● ● ●

Tepat jam 9.00 pagi Azlan tiba di rumah sewa Diana . Azlan memang sentiasa

menepati waktunya .Diana pula sudah siap menunggu di buaian di luar rumahnya .

Secalit senyuman manis diukir . Diana hanya berpakaian simple . Jeans dan tshirt

berwarna ungu dan tudung yang serona dengan bajunya . Kebetulan Azlan juga memakai

tshirt yang berwarna sedondon . Diana memboloskan dirinya di tempat duduk bahagian

depan .

" Assalamualaikum...". Diana menyapa Azlan yang tersenyum sendirian di dalam

kereta sejak tadi .

" Waalaikumsalam …Masuklah pintu tak kunci pun .." Balasnya selamba .

Diana tergelak kecil . Dia membetulkan tudungnya yang kemek ditiup angin . Azlan pula

masih tersenyum sedari tadi . Diana yang baru tersedar perlakuan Azlan segera menoleh

ke arahnya .

" Yang kau ni dah kenapa ? Aku pakai baju terbalik ke ? " . Diana segera melihat

dirinya . Dari bawah hingga ke atas . Tiada kesalahan yang dijumpa . Diana memandang

Azlan lagi . Dia menjungkitkan keningnya sebagai tanda tanya . Azlan masih lagi dalam

senyumannya . Kemudian , terdengar tawa kecil daripadanya .

" Takda la . Aku dok senyum – senyum dari tadi tengok kita ni . Kau tak perasan

ke baju kita sama warna ? Seluar pun sama warna . Cuma tudung aje aku tak pakai . "

Diana memandang tshirtnya dan Azlan silih berganti .

" Eh , iya tak iya jugak ek …Aku pun baru perasan la dok . " . Kali ini dia pula

tersenyum . Tersedar mereka sudah lewat , dia segera menyuruh Azlan supaya

meneruskan tujuan sebenar mereka . Sebenarnya , dia mahu mengelakkan pandangan

mata dari Azlan . Entah mengapa , seperti ada suatu perasaan yang menyelinap di dasar

hatinya tatkala pandangan mata itu menikam matanya . Namun , acapkali dia menidakkan

perasaan yang singgah sebentar di lubuk hatinya . Dia tahu batas mereka hanya sekadar

hubungan persahabatan saja . Dia tidak mahu perasaan itu membunuh persahabatan

mereka .

Azlan pula menggelengkan kepalanya . Dia tahu persis sikap Diana tiap kali

dipandang begitu . Dia tahu benar apa yang dibenci dan disukai oleh gadis Muar itu .

Apa tidaknya , mereka bersahabat sejak di bangku sekolah lagi . Acapkali juga hubungan

mereka di salah erti . Pada mereka berdua pula , biarlah apa orang kata . Katalah setakat

mana yang boleh mereka kata . Suatu hari nanti mereka yang berkata juga akan bosan .

Mungkin juga orang lain iri hati melihat keakraban mereka . Iyalah , Azlan pun tidak

kurang kacaknya . Diana pula tidak kurang cantiknya .

Seusai pulang dari library , mereka makan tengahari bersama memandangkan

mereka berdua tidak ada kuliah pada hari itu . Azlan kini sedang berada di tahun akhirnya

dalam jurusan Kejuruteraan Pembuatan manakala Diana pula dalam bidang Pengurusan

Harta Tanah . Walaupun jurusan mereka berbeza , namun tidak membataskan mereka

untuk bertemu dan study bersama . Malah mereka senang kerana dapat berkongsi

kelainan setiap kali berbual .

Mereka mengambil keputusan untuk makan tengahari di sebuah kedai makan

yang terkenal dengan nasi berianinya yang enak berdekatan dengan Taman Universiti .

Ternyata selera makan mereka juga sama pada hari itu . Diana sudah lama mengidamkan

untuk makan nasi beriani . Begitu juga dengan Azlan . Setelah memesan makanan ,

mereka berbual-bual kosong . Seketika , mereka hilang bicara .

" Eh ,Di . Aku dengar minggu depan ada intake students barukan ? "

Diana menggaru kepalanya yang tidak gatal . Cuba untuk mengingat kembali tarikh

kemasukan pelajar baru ke universiti mereka .

" Emm…Aah , betul la tu . Kita terlibat kan ngan orientasi diorang ? "

" Yups…Ni yang aku tak sabar nak tunggu . " Balas Azlan disertai dengan

senyuman nakal . Diana faham makna senyuman itu .

" Ah , kau…tu takda lain nak adjust junior-junior la tu…" . Balasnya . Azlan hanya

tersenyum . Diana tahu Azlan hanya sekadar bergurau . Dia juga tahu Azlan tidak

seberani itu kerana Azlan seorang yang agak pemalu . Tapi , kalau sudah lama berkawan

pasti tidak ada orang yang percaya Azlan bersifat begitu . Azlan seorang yang mudah

mesra dengan orang yang baru dikenali . Itulah sifatnya yang digemari Diana .

Azlan segera menghantar Diana pulang setelah selesai makan tengahari .Setelah

berpamitan , Diana masuk ke dalam rumah . Sebaik sahaja kakinya melangkah masuk ,

dilihat barang – barang Sheila , teman serumahnya telah berbungkus di dalam kotak .

Timbul rasa pelik di hatinya .

" Mana pulak si Sheila ni nak lari ek ? ". Soalnya di dalam hati .

Dia segera memanjat anak tangga rumah dua tingkat itu untuk mencari Sheila . Pintu

bilik Sheila yang sedikit terbuka membolehkan Diana masuk ke dalamnya . Dia melihat

Sheila sedang sibuk mengemaskan segala barang kepunyaannya . Diana bercekak

pinggang sambil mengerutkan keningnya .

" Eh , Ila . Kau nak lari mana ni ? " Soalnya tidak sabar untuk mengetahui perkara

sebenar . Sheila yang tidak sedar kepulangan temannya itu terkejut .

" Opocot mak kau terbalik ! ". Latahnya . Sheila memang seorang yang pelatah .

Siapa yang terpegang atau tercucuk pinggangnya pasti ada sahaja latah yang keluar .

" Oit , mak aku ada kat rumah tu kata mak aku terbalik plak . Kau nak pi mana ni ? "

Soalnya lagi setelah soalannya tidak dijawab . Sheila mengurut-urut dadanya dek kerana

terkejut tadi .

" Yang kau tu dah tak geti nak bagi salam kenapa…"

Diana tergelak . Sedar akan kesilapannya . Dia menepuk bahu Sheila .

" Ok , ok …Assalamualaikum , Ila..".katanya dalam nada yang masih bersisa tawanya .

" Ha…Waalaikumsalam . Aku nak keluar dari rumah ni la , Diana ".

Diana pelik . Kenapa tiba – tiba Sheila mahu keluar dari rumah itu ? Adakah dia melakukan

kesilapan ?

"Ha jangan nak fikir bukan-bukan . Aku nak keluar bukan sebab kau . Aku kalau boleh

lagi la tak nak tinggalkan kawan aku yang macam kanak-kanak ribena ni . Family aku baru

pindah Batu Pahat . So , aku ingat nak duduk dengan family aku la…". Terang Sheila lagi

dalam nada yang bercampur baur . Ada sedih dan ada pula gembiranya . Gembira kerana dapat

tinggal bersama keluarganya tetapi sedih kerana tidak lagi dapat bersama-sama Diana setiap

masa berkongsi pelbagai cerita .

" Ala…lepas ni aku boring la ek…". Balas Diana dalam nada yang sama . Dia juga

turut merasa sedih kerana terpaksa berpisah dengan sahabat yang sekian lama telah tinggal

dengannya bersama-sama . Sheila kemudiannya tersenyum . Dia menepuk bahu Diana .

" Eleh…Lan kan ada! ". Usik Sheila . Dia tahu sahabatnya itu begitu rapat dengan

Azlan , jejaka yang diminati oleh para mahasiswi . Dia juga tahu mereka cuma sekadar

bersahabat dan tidak lebih daripada itu seperti yang diuar-uarkan oleh orang . Dia juga tahu

perasaan Diana terhadap Azlan tetapi biarlah menjadi rahsia mereka .

Diana mencebikkan bibirnya tanda protes . Dia tahu Sheila cuba mengusiknya saja .

" Eh Lan tu lelaki . Takkan aku nak kongsi hal gurl-gurl ngan dia pulak …" . Balasnya .

" Eh why not! " . Jawab Sheila pula . Diana membeliakkan matanya . Sheila pula sedang gelak

besar mengenakan Diana . Diana mencucuk pinggang Sheila . Apa lagi , semua latahnya

keluar.

" Hah amek kau…usik aku lagi!" .

● ● ●

Pagi itu , mahasiswa dan mahasiswi baru mula menjalani sesi orientasi . Pelbagai

aktiviti dijalankan bagi menguji ketahanan fizikal dan mental mereka . Sesi orientasi itu telah

diadakan selama seminggu termasuklah sesi suai kenal . Di antara mahasiswa dan mahasiswi

yang ada , ada seorang mahasiswi yang sering mendapat perhatian . Julia namanya . Dia dilihat

sebagai seorang gadis yang cantik , bijak bergaya dan mudah mesra dengan orang yang baru

dikenali . Kadangkala sifat Julia juga dapat dikategorikan sebagai gedik kerana sering menarik

perhatian fasilitator lelaki . Dalam sesi orientasi itu , kebanyakan aktiviti yang agak lasak tidak

dapat dilaksanakan olehnya. Azlan yang menjadi fasilitator bagi kumpulan Julia dengan

mudahnya memberikan pengecualian kepadanya dari aktiviti tersebut .

● ● ●

" Di ! Di ! ". Laung Azlan dari jauh . Dia tercari-cari kelibat Diana dari pagi tadi di

jabatannya namun menjelang tengahari baru dia menemuinya . Ada sesuatu yang perlu di

tolong oleh Diana .

Diana menoleh . Tercungap-cungap Azlan mengejar langkahnya yang panjang .

" Oit , panjang betul langkah kau !Penat aku kejar dari tadi . "

Diana tergelak kecil .

" Apasal la dia susah-susah nak kejar . Mesej ke call aku kan dah

betul…Lan , Lan…" . katanya di dalam hati .

" Hah , ada apa kau sampai tercungap-cungap cari aku ni ? ". Soalnya tidak sabar .

Seperti ada perkara penting yang harus disampaikan .

" Aaa….aku nak mintak tolong kau sikit . Tapi tak boleh cakap kat sini . Kita pi kafe ,

ok ? " , pelawa Azlan . Diana mencongak-congak waktunya . Sebenarnya dia ada kerja yang

harus dilakukan . Tapi , dia segera membatalkannya dan menerima pelawaan Azlan . Baginya ,

Azlan lebih penting dari segala-galanya ...

" Ok…Tapi jangan lama sangat tau . Aku ada kerja sikit . "

Mereka meneruskan langkah menuju ke kafeteria . Sesampainya di kafeteria , mereka

mengambil tempat yang agak sunyi dari pelajar – pelajar lain .

" Hah , apa yang kau beriya –iya sangat nak jumpa aku ni ? Kau nak kawin ke ? ".

Soal Diana tidak sabar . Reaksi Azlan yang bersungguh- sungguh menanbahkan rasa ingin tahu

di hatinya.

" Emm…aku….aku…", bicara Azlan dalam nada yang tersekat-sekat . Dia tidak tahu

di mana dan bagaimana harus dimulakan . Dia malu untuk menyatakan hasrat di hatinya .

" Eh dah gagap plak kawan aku ni…Aku…Aku…Aku apa ?! " , bentak Diana tidak

sabar .

" Apa hal la pulak mamat ni …Ntah – ntah dia nak bagitau dia suka kat aku

tak…haha…", kata Diana di dalam hati . Sesungguhnya itulah saat yang dinanti sekian lama.

Namun harapannya seakan sirna kerana persahabatan mereka membataskan segalanya .

" Oit , kau ni berangan ea ? Kau dengar tak apa aku cakap tadi ? " , tuntas Azlan

mematikan angan – angan Diana . Diana kelihatan terpinga-pinga . Tidak mengerti apa yang

diperkatakan oleh temannya itu . Azlan menjungkitkan keningnya .

" Eh , apa kau cakap tadi ? Aku kurang dengar la..? ". Diana tersengih seperti kerang

busuk mengakui kesilapannya . Azlan merengus geram .

" Tu la berangan lagi . Aku cakap boleh tak kau tolong kenalkan aku ngan dak Julia

tu…? ". Perlahan saja nadanya . Barangkali malu untuk menyatakan hasratnya kepada Diana .

Namun , suara hatinya mengatasi rasa malu yang singgah . Sejak kali pertama dia bertemu

dengan Julia , Azlan seakan tertarik dengannya . Gayanya sungguh memikat naluri lelakinya .

Dan yang pasti , dia tidak mahu Julia terlepas ke tangan lelaki lain .

Diana kaget . Tidak tertelan air liurnya yang tersekat sedari tadi . Azlan juga pelik

melihat reaksi Diana . Dia memetik – metik jarinya di depan mata gadis itu .

" Hello…Did you hear me ? ". Soal Azlan .

Diana terdiam

" Tapi kenapa aku plak ? " . Soal Diana dengan rasa tidak puas hati . Mengapa harus

dia yang menjadi sasaran ?

" Ala budak tu kan satu jabatan ngan kau .. " . Desak Azlan lagi . Dia teringin benar

mengenali gadis bermata hazel itu . Dia amat mengharapkan pertolongan Diana

memandangkan dia juga tidak rapat dengan pelajar perempuan yang lain .

" Please , Di…" , rayu Azlan lagi . Wajah penuh pengharapan ditenung dalam oleh

Diana . Dia menghitung di dalam hati . Perlukah dia mengorbankan perasaannya sendiri demi

kebahagian orang yang disayangi ?

Azlan menggoncangkan bahu Diana sambil merayu –rayu . Diana tidak sampai hati

melihatnya .

" Ok lah … " . Akhirnya Diana bersuara . Azlan tersenyum puas . Terpancar

kegembiraan di wajahnya yang ceria . Diana bingkas bangun dari tempat duduknya . Tersedar

kerana dia sudah terlewat dari waktu yang ditetapkan .

" Eh kau nak pi mana Di ? " . Azlan menyoal penuh kehairanan .

" I have to go ,a lot of work to do . Lagipun aku nak jumpa si budak Julia tu . Nanti

dia dah balik hostel lak..Kang kau gak yang melepas . " Jelas Diana lagi . Azlan mengangguk

dan membenarkan Diana beredar . Langkah demi langkah yang Diana atur bersama dengan

perasaan yang bercampur baur . Perasaannya bergolak sepanjang perjalanannya itu . Namun ,

akhirnya dia mengikhlaskan dirinya menolong Azlan .

Diana tercari – cari kelibat Julia di jabatannya . Puas dia mencari , akhirnya mereka

secara tidak sengaja telah berjumpa . Diana segera menyapa Julia .

" Ha , Ju . Akak ada hal sikit nak cakap ngan Ju . Ada time tak ? ", soal Diana serius .

Lagaknya seperti gadis itu telah melakukan satu kesalahan . Julia kelihatannya agak kaget . Dia

khuatir sekiranya telah melakukan kesalahan di luar dugannya . Maklumlah , junior lagi ..

" Err…ada . You mean now ? ", balas Julia pula .

" Yups…" jawab Diana pula . Ringkas .

" Ok…"

Diana mengajak gadis itu ke kafeteria memandangkan waktu petang sudah mula menjenguk .

Lagipun , tugasannya juga belum disiapkan gara-gara permintaan Azlan .

" Ada apa kak nak jumpa Ju petang-petang ni ? "soal Julia tanpa membuang masa .

Ingin sekali dia tahu tujuan Diana bertemu dengannya kerana Diana jarang berjumpanya jika

tiada apa yang mahu diperkatakan .

" Kenal Azlan ? " Soal Diana . Tegas saja bunyinya .

" Yes . Why ? Anything problems ? "

" Dia nak kenal ngan Julia ..Boleh ? "

Julia menelan air liurnya seakan tidak percaya sambil membeliakkan mata .

" You mean that handsome guy ??" soal Julia lagi .

Diana tersenyum dan menganggukkan kepalanya tanda mengiyakan soalan tadi . Kini Julia

pula tersenyum meleret dan menganggukkan kepalanya . Diana faham maksud di sebalik

anggukan itu .

" Esok dia nak lunch ngan Julia . Nanti dia amek Julia , ok ..", tambah Diana lagi

sebelum mereka beredar dari situ .

Pada malamnya , Azlan menelefon Diana setelah sms yang dihantar tidak berbalas .

Diana menggangkat panggilan itu bermalas-malasan . Dia terasa letih seharian berkejar ke sana

ke mari .

" Helo.."

" Helo , Di !Kau apasal tak reply sms aku ? Buat penat aku taip jek kalau kau tak

reply. Amacam ngan dak Julia tu ? Dia terima tak ? " soal Azlan bertubi –tubi . Rimas Diana

dengan soalan itu .

" Dia kata ok..Aku cakap kat dia esok kau nak ajak dia lunch . Nanti kau amek dia .."

balas Diana pula .

"Alamak , Di .. Kau lah sahabat aku yang paling best dalam dunia ni . Siap adjust time

untuk aku plak tu . Macam tau – tau aku takda kuliah tengahari esok . " ,balas Azlan . Nadanya

penuh dengan kegembiraan . Diana menyepikan diri . Azlan yang menyedari situasi tersebut

segera bertanya .

" Di ..Kau ok ke ? " . Risau juga di hati Azlan . Selalunya , Diana lah yang petah

berbicara tentang itu dan ini setiap kali mereka bergayut di telefon . Diana mengeluh kecil .

" Eh aku ok jek . Ok lah Lan . Aku nak tidur dulu ni . Bye . Assalamualaikum .. "

Pintas Diana sebelum sempat Azlan berkata apa-apa . Talian dimatikan . Diana mencampakkan

handfonnya di atas katil . Dia membuka diari yang mencoretkan tentang kehidupannya selama

ini termasuk cerita tentang hatinya . Dia mencoretkan sesuatu di dalamnya sebelum melelapkan

mata ..
● ● ●

Lima bulan telah berlalu . Lima bulan jugalah Azlan telah berpacaran dengan Julia .

Selama itulah juga Azlan telah jarang bertemu dan berhubung dengan Diana . Hubungan

mereka sudah tidak seperti dulu . Segala-galanya telah berubah . Hanya perasaan Diana

terhadap lelaki itu yang tidak pernah sirna walaupun kenyataannya lelaki itu telah jauh darinya .

Malam itu , Azlan menelefon Diana setelah sekian lama menyepi . Dianalah yang

paling gembira saat itu kerana panggilan itulah yang dinanti saban hari . Diana menjawab

panggilan tersebut dengan cepat .

" Helo , Lan ! Apasal kau call aku ni ? Rindu kat aku ea…" , Diana memulakan kata

tanpa memberi peluang kepada Azlan untuk bersuara . Rindu benar dia kepada suara lelaki itu .

" Di ! Kau kena tolong aku ni !" tuntas Azlan tanpa membalas kata-kata Diana .

Diana hampa . Ternyata Azlan hanya teringat kepadanya sewaktu memerlukan pertolongan

saja . Tidak seperti dulu , gurauan mesra menghiasi masa mereka bersama . Diana mengeluh

kecil . Akhirnya dia bersuara .

" Tolong apa ? ", soal Diana .

" Tolong aku ambik Julia kat BP Mall . Tadi dia pi sana tapi kereta dia rosak . Kereta

aku pun tengah problem ni . Tolong aku , Di ..Kesian dia . Dah lama kat sana . Dah pukul

berapa dah ni . Tolong ,Di .." jelas Azlan lagi .

" Ok .." jawabnya ringkas .

" Thanks , Di .. I owe you one." Talian dimatikan . Diana segera menghidupkan enjin

kereta satrianya . Dia memandu agak laju untuk ke destinasi yang diperkatakan . Khuatir juga

dia terhadap keselamatan gadis itu . Dalam dunia serba moden ini , macam-macam boleh

terjadi terutamanya kes-kes yang melibatkan jenayah terhadap kaum wanita .

Diana memakirkan kereta di hadapan mall . Dia tercari – cari kelibat Julia . Dia menoleh ke

kiri dan kanan . Sedang dia menoleh akhirnya dia terlihat Julia . Tetapi dengan seorang lelaki .

Diana mengerutkan keningnya .

" Azlan ke ? Eh tak mungkin ..Dia kata kereta dia rosak ", gerutunya di dalam hati .

Lelaki yang bersama Julia itu kemudiannya kebetulan menoleh ke tempat Diana berdiri .

Lelaki itu tidak pernah dilihat oleh Diana . Lelaki tersebut kemudiannya memeluk dan

mencium pipi Julia sebelum beredar meninggalkan Julia di situ . Diana kemudiannya

menghampiri Julia yang tidak menyedari akan kehadirannya . Julia kaget seketika . Namun dia

pantas mengawal perasaannya yang cemas saat itu . Dia pasti Diana melihat insiden tadi . Dia

bimbang jika semua kecurangannya terbongkar .

" Eh Diana . Lama I tunggu you dari tadi . Kereta I break down plak . I call Azlan tadi

tapi…"

" Get into my car now . " pintas Diana . Ternyata dia berang dengan kelakuan Julia

sebentar tadi . Dia tidak mahu mendengar apa-apa penjelasan dari Julia . Sudah cukup wanita

itu memperbodohkan Azlan , lelaki yang mendambakan dirinya kepada wanita yang bergelar

kekasih . Selama ini , tugasan Julia , Azlan yang lakukan . Dia mempergunakan Azlan untuk

kepentingan dirinya . Selama ini memang dia ada mendengar desas- desus mengatakan yang

Julia curang di belakang Azlan . Namun Diana menidakkan kenyataan itu kerana dia tidak

mahu Azlan terluka .

Di dalam kereta , Julia hanya menyepikan diri . Diana pula cuba menenangkan dirinya

dari memaki hamun gadis di sebelahnya itu . Dia menjeling sekilas ke arah Julia . Julia pura –

pura tidak peduli dan membelek-belek kukunya . Ammarah Diana semakin bertambah melihat

kelakuan Julia yang gedik dan berpura –pura itu .

" Dah lama buat kerja tu ? ", sindir Diana . Julia mencebikkan bibirnya . Dia

membiarkan persoalan itu berlalu . Sengaja mahu menyakitkan hati Diana .

" I’m talking to you ! ", tambah Diana lagi . Julia merengus .

" Eh yang you nak busy body ni kenapa ? You ni girlfriend Azlan ke ? I punya suka lah

nak buat apa pun kat dia . He’s mine ! " , balas Julia dengan bongkaknya .

" Ok , fine . Memang aku dengan dia takda apa-apa tapi dia kawan baik aku . Siapa

yang sakitkan hati kawan baik aku it’s means hurt me too ! ". Tuntas Diana . Geram dengan

kenyataan Julia . Memang dia bukan siapa-siapa tapi dia amat menyayangi Azlan , lelaki yang

pertama dan terakhir dalam hidupnya .

Julia mengejek –ejek mimik muka Diana . Diana bosan melayan kerenah Julia yang

keanak-anakkan itu . Dia segera menghantar Julia pulang ke hostel . Kemudian memecut ke

rumah sewanya .

Baru saja dia menjejakkan kaki keluar dari perut kereta , telefonnya berdering .

Terpapar di skrin nama ‘ Lan’ . Dia sudah menjangka Azlan akan menelefonnya mengenai

Julia .

" Helo.."

" Hah , Di ! Kau dah ambik Ju ? " , Azlan menyoal segera .

" Dah ! ", balas Diana dalam nada yang masih bersisa kemarahan .

" Aik , marah nampak ? Kau kenapa ? Uzur ea ? ", usik Azlan lagi .

Diana merengus . Dia tidak ada mood untuk bergurau buat masa ini .

" Aku nak jumpa kau esok petang . Penting ! No excuse . Aku tunggu kau kat rumah .

Assalamualaikum . ", balas Diana tanpa berlengah sehingga meninggalkan seribu tanda tanya

kepada Azlan . Tidak lama kemudian , Julia pula menghubungi Azlan .

Keesokan petangnya seperti yang dijanjikan , Azlan mengambil Diana di rumahnya .

Azlan mengambil keputusan untuk ke Pantai Minyak Beku . Sebenarnya dia juga ada sesuatu

yang ingin diperkatakan kepada Diana , tentang peristiwa semalam .

Diana berdiri menghadap pantai . Azlan memulakan bicaranya .

" Ju cakap semalam kau marah dia . Dia kata kau cakap dia dah banyak menyusahkan

aku . Betul ke , Di ? Kenapa kau buat dia macam tu ? ", soal Azlan .

" Memang , memang aku marah sangat kat dia sebab dah banyak menyusahkan

kau…and dah lama bodoh-bodohkan kau !" , balas Diana pula .

" What ?? Stop talking nonsense , Diana ! " . Azlan masih mahu mempertahankan

kekasihnya itu .

" Huh..Nonsense kau kata ? Kau tau tak time aku ambik dia semalam apa yang aku

nampak ? She’s meet another guy ! Kau nak tau lagi apa aku nampak ? Aku nampak that guy

hug and kiss your lover ! Itu pun kau nak nafikan lagi ? ", jelas Diana lagi . Wajah Azlan

berubah merah , marah dengan cerita karut Diana . Dia tidak akan pernah percaya Julia

memperlakukannya begitu .

" Cukup , Di !Kalau kau nak buat cerita buruk pasal Julia lupakan niat kau tu ! Julia dah

ceritakan semuanya kat aku . Dia dah ceritakan apa yang kau dah buat pada dia . Tapi aku tak

percaya apa yang dia kata . Sekarang , baru aku percaya ! Aku tak sangka kawan baik aku

selama ni tikam aku dari belakang . Apa yang kau nak sebenarnya , Di ? Kau tamak , Di! Kau

tak nak aku jadi hak orang lain , right ?

" Stop , Lan !Aku tak sangka kau sanggup kata aku macam tu . Selama ni kita baik aja.

Tapi sebab perempuan yang kau baru berapa bulan kenal kau sanggup hancurkan persahabatan

kita !Sudahlah , Lan ..Mulai hari ni aku takkan ambik tau lagi pasal kau ! Terserahlah pada kau

nak buat apa pun . Aku takkan ambik tau lagi ! Sekarang lebih baik kau pergi ! Aku tak nak

tengok lagi muka kau kat sini ! "

" Ok , fine ! ", Azlan menghidupkan enjin keretanya dan berlalu pergi meninggalkan

Diana yang sedang berteman air mata . Diana buntu . Tidak tahu apa lagi yang harus dilakukan.

Persahabatan mereka telah berakhir . Dia mencapai telefon bimbitnya dan menelefon seseorang .

" Ila , tolong aku…", katanya setelah Sheila menjawab panggilannya .

● ● ●

3 bulan sudah berlalu semenjak peristiwa itu . Azlan dan Diana tidak pernah lagi

bertemu . Namun , berita pagi Jumaat itu menggemparkan warga kampus . Seorang mahasiswi

di sana mengalami kemalangan jalan raya dan kini sedang kritikal di Medical Hospital . Mereka

bertanya sesama sendiri siapakah pelajar yang menjadi mangsa itu .

Berita itu sampai ke pengetahuan Azlan lewat tengahari . Itupun setelah Sheila bertemu

dengannya .

" Lan , aku ada berita buruk untuk kau . " , beritahu Sheila tanpa berlengah .

" Apa dia ? Aku nak cepat ni, nak ambik Julia . "

" Kawan jenis apa kau ni , Lan ? Sahabat baik kau yang pernah susah senang dengan

kau dulu ditimpa kecelakaan pun kau tak ambik peduli ? " . Azlan mengerutkan keningnya .

" Diana kemalangan , Lan ! ", tambah Sheila lagi setelah tiada respon dari Azlan .

Azlan kaget . Namun , dia tidak mengendahkan berita tersebut .

" Apa kaitan dengan aku ? Dia bukan kawan aku lagi . Aku takda kawan yang busuk

hati macam dia ! "

" Busuk hati kau kata ?? Girlfrend kau tu yang busuk hati sebenarnya kau tau tak ! Kau

nak tau macam mana dia boleh excident ? Dia nak selamatkan sapu tangan yang kau bagi kat

dia dulu bila melayang tengah jalan . Itu yang kau kata busuk hati ?! " . Azlan tergamam . Dia

tidak menyangka Diana sanggup berkorban hingga ke tahap itu . Sheila mengeluarkan sesuatu

dari begnya .

" Nah , kau bacalah diari dia . Nanti kau akan faham semuanya . Semua dia ada

coretkan dalam diari ni . Termasuklah cerita tentang malam yang dia amek Julia . Kau bacalah

sendiri and fahamkan betul- betul . Sekarang dia ada kat hospital . Keadaan dia kritikal .

Doktor kata tak tau lagi sampai bila dia boleh bertahan .Pergilah ,Lan . Sebelum terlambat ..",

tambah Sheila lagi . Dilihat mata Azlan mula berkaca . Azlan berlari meninggalkan Sheila dan

berkejar ke keretanya . Dengan pantas dia menghalakan destinasinya ke Medical Hospital .

● ● ●

Azlan duduk di birai katil pesakit menantikan reaksi dari Diana . Namun , segalanya

hampa . Doktor berdiri disisinya dan menepuk lembut bahu Azlan .

"Diana mengalami hentakan yang kuat di kepalanya yang mengakibatkan ada darah

beku di kepalanya . Setakat ni, kami dah keluarkan darah beku yang ada . But for now we wait

some miracle until 24 hours . Then …kita buat apa yang patut . If she still unconcius , mungkin

dia akan mengalami koma atau sebaliknya . Berapa lama kita tak pasti . Mungkin sebulan ,

setahun , and maybe she can …". Doktor muda itu menghentikan percakapannya . Dia tahu

Azlan mengerti maksudnya .

" Diana needs support daripada orang yang rapat dengan dia .Maybe you can help her .

Sama-samalah kita berdoa …" , tambahnya lagi .

● ● ●

Azlan menundukkan kepalanya . Dia menyesali apa yang telah berlaku . Perlahan dia

membuka satu persatu helaian diari milik Diana . Air matanya mencuri keluar buat

kesekian kali . Kini , baru dia mengetahui apa sebenarnya terjadi pada malam itu . Dan kini

juga dia mengetahui perasaan Diana terhadapnya setelah sekian lama . Betapa Diana menahan

perasaannya setiap kali Azlan bersama dengan Julia dan betapa hancurnya hati Diana ketika

Azlan memutuskan persahabatan mereka .

Malam berkunjung tiba . Namun , Diana masih tiada perubahan . Selama itulah juga

Azlan setia menanti di sisinya . Semalam ,sebaik sahaja mengetahui hal yang sebenar , Azlan

menemui Julia dan memutuskan hubungan dengannya setelah mendapat bukti yang

menunjukkkan kecurangannya . Kebetulan ketika itu Julia sedang berduaan dengan seorang

lelaki .

Azlan mengenggam tangan Diana , cuba untuk mengumpul kekuatan yang ada . Lantas

dikucup tangan yang pucat dan tidak bermaya itu .

" Diana , ingat lagi tak masa tu kita sama-sama sambut birthday . Masa tu kita sama-

sama tukar hadiah . Aku takkan lupa saat tu , saat di mana kita sama –sama merasai kehadiran

seorang teman dalam hidup kita . Kita sama-sama janji takkan terpisah walaupun masing-

masing dah dimiliki . Ingat lagi tak ? " , soal Azlan lagi . Dia amat berharap Diana akan

bangun dan menjawab pertanyaan itu , bercerita tentang kenangan mereka bersama . Tapi ,

segalanya hampa .

Jari – jemari Diana bergerak-gerak .Azlan dapat merasakannya . Lantas dia mengengam

erat tangan itu . Diana mengerakkan bibirnya untuk berkata-kata .

" Lan…", ucapnya dalam nada yang amat lemah dan tidak bermaya .

" Ya , Di.." , jawab Azlan . Mutiara jernih mengalir di tubing matanya . Rindu benar dia

pada suara gadis itu . Dia mengeratkan genggaman tangannya , seolah-olah tidak mahu

melepaskan Diana walau sesaat . Terlalu besar kesalahannya terhadap gadis itu .

Diana mahu menyambung kata-katanya . Namun belum sempat dia meneruskan niatnya

itu , nafasnya tersekat-sekat . Azlan dapat melihat dada Diana yang kelihatan berombak-ombak

menahan nafasnya yang semakin laju . Azlan panik .

" Diana ! Di ! ", teriak Azlan sambil menggoncangkan bahu Diana .

" Lan … ", panggil Diana lagi dalam nada yang masih tersekat-sekat . Azlan

merapatkan telinganya hampir kepada Diana supaya dapat mendengar dengan jelas butir bicara

gadis itu .

" Aku…sayangkan …kan kau …Lan .. Tapi nanti…bila…" , Diana menarik nafasnya

lagi dan mengagahkan dirinya untuk menyambung katanya . Azlan semakin resah melihat

keadaan itu namun masih setia di sisi Diana untuk mendengar bicaranya .

" Bila aku…dah takda nanti…jangan lupakan aku…", Azlan menitiskan air matanya .

Terlalu sayu kata-katanya menikam perasaan Azlan . Dia tidak sanggup untuk mendengar

Diana berkata-kata lagi . Lantas dia berlari memanggil doktor bagi memeriksa keadaan Diana .

Sekembalinya Azlan bersama doktor di ruangan bilik yang menempatkan Diana , gadis

itu dilihat tidak lagi sesak nafas seperti tadi . Matanya juga tertutup rapat . Azlan kaget .

Doktor segera memeriksa denyutan nadi Diana . 5 minit kemudian , dia merapati Azlan yang

masih tegak berdiri di sudut kamar pesakit . Dia menepuk bahu Azlan .

" Sabarlah . Yang pergi tetap pergi .." , kata doktor itu ringkas sebelum berlalu pergi .

Nafas Azlan seolah-olah tersekat . Benarkah itu hakikatnya ?

Azlan merapati tubuh kaku Diana dan memegang tangannya yang masih hangat .

Terasa seperti gadis itu masih hidup dalam tidurnya yang lena . Air matanya gugur mengenai

tangan Diana . Dia mencium tangan itu . Bahunya terhinjut-hinjut menahan tangis .

Handfone Diana berbunyi , berkumandang lagu yang amat diminati oleh gadis itu .

Dilihat di skrin, tertera perkataan ,

Reminder :
Birthday Lan !
Hanya ajal yang akan memutuskan persahabatan kita...

Azlan termenung seketika . Dia terlupa hari ini hari ulang tahunnya . Air matanya semakin

berjujuran laju menuruni pipinya . Dia tidak menyangka Diana masih mengingati segalanya

tentang dia .

Azlan terpandang diari di sisi Diana . Dia membuka diari milik Diana . Sehelai kertas

warna yang bertulis di atasnya jatuh ke lantai . Azlan mengutipnya kembali . Dia membaca

coretan yang tercoret di atas kertas itu . Azlan teringat kembali suatu peristiwa ketika dia

bersama Diana...

" Eh , Lan . Kau nak tau tak ?Aku suka sangat dengar lagu ni . "

" Kenapa plak ? Jiwang sangat la lagu ni . Kau ni jiwang rupanya ek…Baru aku tau .. "

" Eh , lagu ni banyak maknanya bagi aku tau . Kau apa tau ? Tau nya pasal kereta kau

aje . "

Azlan memandang kertas itu lagi . Spontan , Azlan mendendang perlahan lagu itu

mengikuti rentaknya yang sedang berkumandang di telefon milik Diana .



Ungkapan kata selindung hasrat nan di hati
Andainya ditafsir terserlah makna yang tersembunyi
Renungan mata bukan pandangan biasa
Bertahun handai terjalin hingga waktu ini
Gurauan mesra menghiasi masa tika bersama
Semakin berputik perasaan ini
Kini baru ku sedari
Selama ini kau ku sayangi
Andai bukan itu hakikatnya
Mengapa rindu yang ku rasa
Mungkin tiada ku fahami
Tidak dapat ku nafikan lagi
Beban rahsia kian membakar diri
Kalimah cinta selongkar renungan dicipta
Mungkinkah dibiar terdampar kasih tak kesampaian
Naluri bisik bukannya dambaan cinta
Ikhlas ku nyatakan kau yang kusayangi
Kau yang kucintai
Walau tak mampu ku miliki
Ingin kuluahkan mungkin suatu hari
Kan terbuka pintu hati
Dapat jua kau terima
Diriku akhirnya …

" Diana…" , Azlan perlahan menyeru nama Diana . Namun tidak mungkin ada yang
menyahutnya .


Nukilan oleh ,
Lara Marissa

posted by Penulisan2u @ 1:47 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
20 Comments:
  • At 12/9/09 6:39 PTG, Blogger cinta terindah said…

    cedey sehhhhhhhhhhhh...
    erm keep it up writer...
    bleh bwat nvel g pas nie...

     

  • At 13/9/09 9:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bgus2...best cite nie...
    good job penulis..

     

  • At 13/9/09 12:49 PTG, Blogger nhidayah said…

    huhuhuh cedihnye ending cite ni.congrate to the writer.cite y simple tp menarik.keep it up!

     

  • At 13/9/09 3:49 PTG, Blogger syasya said…

    banyak betul cerpen pasal orang mati...
    terseksa jiwaku membaca kisah sedih cam ni.. huhuhu..

    citer ni best n senang sangat nak baca..

    to writer....good job!
    keep it up!

     

  • At 15/9/09 3:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    2 lagu ap????
    blh bg tau..

     

  • At 16/9/09 1:08 PTG, Blogger [F] said…

    nice.. the story looks like common story nowadays.. but still sweet.. keep it up.. =)

     

  • At 16/9/09 9:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    thanks pd sume pengomen2 yg setie...
    insyallah nanti sy post cerpen terbaru saya ok...
    lagu tu lagu didicazli,yajuknya dambaan cinta...
    lagu tu ost dlm drama cinta si rempit lakonan faizal yusoff n liyana jasmay

     

  • At 17/9/09 3:36 PTG, Blogger Leeya Hezlin said…

    hmm cite yg best..
    ala sedihnye diana mati..
    pe2 pn nice job..
    truskn b'karya..

     

  • At 18/9/09 8:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best giler citer...
    kcian kt diana...huhu
    mmg syok....
    lain kli bwt cerpen yg sentimental lg k...
    GOOODLUCCCK!!!!

     

  • At 19/9/09 10:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    TAHNIAH WRITER!!
    BEST CERITE NI!!
    DE YG HEPY,YG SEDIH PON DE..
    KEEP IT UP!!!

     

  • At 22/9/09 11:00 PG, Anonymous sha said…

    nk tau xxx sdeyyyyyyyyyy sgat6x......knapa lah uat citer ni gni??/ uat laaa mula2 azlan pnggil diana x myahut and then lma2x myahut laaaaa....knapa uat diana mninggal??? diana x smpat ag mrasa ksih syg azlan.....;-(

     

  • At 29/9/09 8:45 PTG, Anonymous Lara Marissa said…

    hehehe...
    teharunye dngar komen2 korg...
    cerpen bru sy akn di anta x lame lg..
    tggu tau..
    tjuknya cinta tak harus memiliki...
    thanks...
    nk knal2 add la kt fs (farah_piecesgurl@yahoo.com) or fb (thesad_hepigurl@yahoo.com)

     

  • At 1/10/09 2:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez hehe..
    tpi ending sedih ar..
    wah UTHM ek..
    thanks..
    tahniah pda writer coz dpt famous kn u ni ckit..
    dr kuittho ke uthm..
    gud luck.. (from siswi uthm)

     

  • At 10/10/09 1:52 PTG, Anonymous akurahsia said…

    pe kata kalau korang buka tempat untuk kitorang menulis??? maybe ada antara kitorang yang boleh menulis...nanti korang jugak yang untung kan.... pape pun, cerpen dalam nie memang best..x yah citer sumer tahu..best of luck untuk u all

     

  • At 24/10/09 11:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah writer...!!

    cerita p'sahabatn yg menyentuh hati....bergenang juga airmata nie m'baca....nnt buat novel lg k!!

     

  • At 24/10/09 12:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg ssuai dgn lgu dambaan cnta tu.. sdih...

     

  • At 3/2/10 1:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    simple tpi menarik..keep up gud work..hope dpt bace lagi karya penulis yg lagi baik drpd ini..:)

     

  • At 10/5/10 10:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdihnye... ini baru betul cerpen kasih tak terungkap... tahniah

     

  • At 30/10/10 9:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    segalanya ku terima XDDD
    haha , cerpen yg menarik :)
    mempunyai unsur-unsur tentang nilai sebuah persahabatan
    but lebih kpd bende yg terjadi skrg .
    :D tahniah! anda kretif ;')

     

  • At 7/7/11 4:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter yg mnyntuh ati dan pasaan...so sad...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group