BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, September 20, 2009
Cerpen : Erti Hidup
Nama Pena : Aryana

Kesusahan hidup tidak menjadi persoalan untuk memiliki kehidupan yang bahagia.
Kesusahan hidup tidak bermakna kita kalah dalam pelbagai segi.
Kesusahan hidup inilah yang mengajarkan kita tentang erti sebuah kehidupan ini.
Menyedarkan diri dari terlalai.


Nama aku Mohd Bismi B. Yusop…Bismi…singkatan drp Bismillahirahmanira’him…
Maka jadilah Bismi….Aku begitu suka dengan nama yg diberikan oleh arwah ibu bapa ku ini….

Menyingkap kembali kepada kehidupan ku yg 40 tahun yg lepas. Aku dibesarkan di sebuah kampong yang agak terpencil iaitu nun jauh dari segala kebisingan dan kesibukan bandar. Rumah aku….jauh dari rumah jiran-jiran tetangga yg lain iaitu satu2 pondok kecil yg berada di hujung bendang itulah rumah aku dan keluarga ku…Walaupun hanya pondok kecil..tetapi ia telah berbakti kepada aku…memberi segala pelindungan dari panas dan hujan.

Ayah aku seorang pesawah dan mengerjakan kebun secara kecil-kecilan sahaja…Kesemua hasil tanaman itu untuk aku dan ibu ku…aku seorang anak tunggal dalam keluarga ku…Walaupun keluarga aku tidak besar…Tapi kehidupan kami adalah dengan hanya berbantukan kepada bendang sewa dan bercucuk tanam secara sikit2 di atas tanah yang sekangkang kera itu…Hasil itu digunakan untuk segala perbelanjaan rumah dan menyekolahkan aku. Manakala ibu ku pula seorang suri rumah dan mempunyai kepandaian menjahit…Kebiasaannya baju aku dan ayah adalah hasil tangan ibuku sendiri….

Pada masa tu…aku masih bersekolah rendah.... " Ya...seingat aku...pada masa itu...aku berada di darjah 3". Masih terlalu muda untuk mengenal erti hidup...Tapi itulah kehidupan ku...Aku ingat lg...Ayah aku seorang yg sgt rajin bekerja..dia berkerja kuat membanting tulang 4 keratnya untuk keluarga kami... " Aku masih ingat lg pesanan ayah ak..blajar rajin2...nanti boleh ubah nasib keluarga kita"...Itulah kata2 ayah ku yg masih mekar dlm ingatan ku hingga sekarang....Di samping ayah berpesan...Ibu turut berpesan " blajarlah selagi boleh blajar".....Kata2 mereka itu masih segar dlm ingatan ku....

Pada waktu itulah juga aku telah dirundum dengan pelbagai masalah yg besar dalam hidupku iaitu ak kena menghadapi kehilangan kedua-dua org tua ku dalam sekelip mata shj....Sedang kami sekeluarga sedang ingin mengecapi kebahagian bersama-sama...aku redha dgn segala ketentuan ilahi iaitu kehilangan kdua-dua insan yg paling ku sayang dalam pada masa yg sama....

Aku masih ingat lg...Sebulan sebelum ayah ku meninggal...Ayah aku mengalami sejenis penyakit yg ganjil iaitu doktor sendiri masih belum dapat mengesahkan apa jenis penyakit yg ayah aku hadapi itu...Inikan pula mendapatkan penawarnya...Penyakit ganjil ini terus melarat sehingga ayah aku tidak dapat turun ke bendang dan bercucuk tanam...Ibu ku merasa pelik dengan penyakit yg dialami oleh ayah aku tu...Tapi...Walau bagaimanapun...ibu ku tetap bersabar dgn ketentuan ilahi itu dan sentiasa berdoa agar ayah ku cepat sembuh...Tapi...apakan daya...mmg sudah ditakdirkan ayah ku pergi mengadap ilahi jua...Semasa ayah menghabiskan nafas yg terakhir...ibu memanggilku... " Bismi...pergi panggil Tok Imam..."....Aku pun terus berlari ke rumah Tok Imam...mengikut segala pesanan ibu ku itu...Pada waktu tu...aku masih belum mengerti apa yg terjadi dan kenapa...Ibu meminta aku memanggilkan Tok Imam....Setahu aku...Tok Imam ni...hanya mengazankan solat dan mengajar mengaji shj...Tapi...Kenapa ya...???...

Sesampainya aku di rumah Tok Imam...aku terus memanggil... " Tok! Tok! Tok!....ibu panggil ke rumah…". Tok Imam terus bersiap-siap untuk ke rumah aku…bersama-sama dgn isterinya Mak Nab…Apabila…tibanya aku di rumah…aku terus memanggil " Ibu! Ibu! Ibu!...Bismi dah panggilkan Tok Imam…". Panggilan dari ku itu…tiada sahutan drp ibuku…aku terasa pelik…aku terus meluru masuk ke dlm rumah….dan apa yg di lihat ku…Ibuku terbaring di samping ayah ku…tanpa gerak geri…aku terus berlari ke arah ayah dan ibu ku tu…aku mengongcangkan badan mereka…tiada tindakbalas dari ayah mahupun ibu pun…Tok Imam datang menghampiri ku…dan membisikkan kepada ku bahawa Ibu dan Ayah ku telah tiada…Aku menangis semahu-mahunya…Kini baru lah ku mengerti..kenapa…Ibu meminta ku memanggil Tok Imam…

Selepas kematian kedua-dua org tua ku…aku hidup sebatang kara…tanpa belaian kasih sayang daripada kedua-dua ibu bapa ku…Aku hanya menumpang kasih keluarga Tok Imam….Walaupun…kedua-dua org tua ku telah tiada…aku tetap meneruskan pengajian ku…Segala pesanan ibu bapa ku masih tersemat di hati ku... "blajar Bismi…teruskan belajar…" . Jadi aku meneruskan segala pesanan yg ditinggalkan itu…Bagi ku…Walau sesusah mana pun hidupku…aku tetap akan meneruskan pengajian ku sehingga tahap yg tertinggi…Aku tidak mahu dianggap lemah…Aku menyara hidup ku dgn meneruskan pekerjaan arwah ayah ku… Aku melakukan segala pekerjaan itu dgn secekal hatinya…Pagi aku bersawah..petangnya aku ke sekolah kerana pada masa itu..sekolah ku adalah pada waktu ptg….Kadang-kadang aku terpaksa ponteng sekolah kerana ketiadaan wang utk ke sekolah…Selain itu, untuk aku mendapatkan makanan yg sedap2…aku selalu shj mengikut para jemaah masjid…Bagi mendapatkan makanan yg lebih sedap drp waktu biasa yg aku makan iaitu hanyalah ubi kayu rebus, pisang rebus dan sekali sekala makan nasi…Itu pun atas belas ihsan Mak Nab…Sebab aku selalu ikut jemaah masjid..dapat la juga aku merasakan makan ayam sekali sekala…

Walaupun hidup aku yg boleh dikategorikan melarat la juga..aku tetap meneruskan pengajianku…aku xpenah lupa pesanan arwah ibu dan ayah…belajar bersungguh-sungguh Bismi…itu je yg kita ada…klu xde ilmu…kita akan ditindas..dipandang hina oleh orang. Alhamdulillah…syukur kepada Allah…aku berjaya menghabiskan pengajian sehingga peringkat SPM…Keputusan SPM aku agak memberansangkan…xlah terlalu elok dan x jg terlalu teruk…tapi sedang-sedang la….Aku berpeluang masuk ke tingkatan 6…pada zaman dulu dpt masuk tingkat 6 tu dianggap hebat la tu….Tapi…aku xde wang untuk meneruskan pengajian ku…Aku fakir aku nak berkerja la dulu…klu ada rezeki aku sambung blajar lagi…Ramai kawan2 aku menagajak aku bekerja….Sebab kebanyakkan kawan2 aku…tidak ingin meneruskan pengajian..Bagi mereka sampai SPM sudah cukup memadai…untuk mohon kerja…jadi kerani, membawa teksi dan kerja posmen….

Aku pun membuat keputusan untuk bekerja….Tapi…aku mendapat halangan drp guru ku…Guru ku meminta ku meneruskan pengajian ku ke tingkatan 6. Bagi guru ku…bukan senang anak Melayu yg dapat meneruskan pengajian sehingga peringkat itu….Tapi memberitahu kepada Guru ku… " Cikgu…saya bukan xnak meneruskan pengajian saya tu…tapi saya x mampu nak menanggung yurannya yang mahal, lagipun sekolah tu jauh dari kampong". Kata Bismi kepada Gurunya. Gurunya menjawab… " Kamu xperlu risau Bismi…Cikgu telah membuat satu tabung dana..memohon sumbangan daripada guru-guru sekolah…bagi membantu kamu untuk meneruskan pengajian ke peringkat yg seterusnya". Aku begitu terharu dgn kesungguhan guru ku itu, tidak sanggup aku rasanya nak menghampakan harapan guru ku itu. Aku mengikut kata2 guru ku itu…aku meneruskan pengajian ku…Setelah tamat tingkat 6…aku mendapat tawaran masuk universiti Malaya…Sekali lagi aku mengalami masalah yg sama iaitu xde wang nak masuk ke universiti….

Ramai la kawan2 aku…menghasut supaya xyah meneruskan pengajian yg x kemana tu. Aku masih ingat lagi kata2…Leman.... " Kau xyah lah sambung blajar yg tak ke mana2 tu…kau tengok macam aku ni…dah keje…duit pun ada…siap boleh beli kereta lagi…Tapi kau apa ada…menghabiskan duit kat blajar…padahal xde apa2 pun… duit je yg abis…". Aku membalas kata2 Leman tu... " xpe la Leman…biar la aku bersusah-susah dulu sekarang, lagipun aku mmg dah biasa hidup susah pun…".

Walaupun ramai diantara kawan2 aku menghasut supaya aku tidak meneruskan pengajian…Aku tetap dgn keputusan aku... "Belajar sehingga peringkat yg tertinggi"…Itulah matlamat arwah ibu, ayah ku dan juga aku. Aku memcuba pelbagai cara memohon bantuan kepada pihak2 tertentu…Bagi meneruskan pengajian ku…Nasib aku begitu baik kerana permohonan ku terima oleh pihak mereka…Aku mendapat sejumlah wang…yang membolehkan aku mendaftar masuk ke universiti… Aku mendaftar msuk Universiti. Kehidupan aku di universiti agak susah….aku terpaksa mengikat perut iaitu makan nasi hanya sehari sekali dan waktu2 lain aku hanya makan roti dan biskut sahaja. Selain itu, aku juga terpaksa melakukan kerja part time, bagi menampung perbelanjaan sepanjang pengajian aku itu. Walaupun aku bekerja sambil belajar…aku tidak pernah melupakan tentang pelajarku…Aku hanya bekerja sewaktu aku ketiadaan kelas dan semasa cuti semester aku tidak pulang ke kampong. Sebaliknya aku bekerja, hasil kerja itu aku gunakan untuk membayar yuran semester baru.

Akhirnya, aku dapat juga menamatkan pengajian ku diperingkat universiti…Aku tidak percaya yg aku berjaya mendapatkan Ijazah dan aku juga telah diisytiharkan sebagai pelajar yg terbaik pada tahun itu. Aku mendapat tawaran drp seorang penyarah iaitu pensyarah tersebut meminta aku membantunya dalam penyelidikan dan beliau akan memberikan gaji kepada ku….Di samping itu, pensyarah tersebut juga telah mensyorkan aku menyambung ke peringkat Master juga dan jika keputusan aku memberansangkan aku boleh shj terus mendapat PHD….Aku bersetuju dengan cadangan pensyarah ku itu…Aku menyambung pengajianku…Mmg tidak disangka-sangka aku berjaya memperolehi PHD terus….Nasib aku mmg begitu baik…setelah berjaya menamatkan pengajian…aku ditawarkan mengajar di Universiti tersebut juga…Aku menerima tawaran tersebut…Oleh itu, jadilah aku pensyarah baru di Universiti Malaya… Aku merupakan seorang pensyarah yg termuda di situ iaitu sewaktu itu umur ku baru shj menjangkau 26 tahun.

Sewaktu pertama kali aku menagajar…telah menjadi titik sejarah dalam hidup aku iaitu pertemuan buat pertama kalinya aku dengan isteri ku sekarang. Isteri ku merupakan pelajar ku…Pada pertama kali pandangan mata..aku telah jatuh hati… Jodoh kami mmg panjang iaitu kami terselisih di kampong, rupa-rupannya kami satu kampong. Isteri ku itu baru berpindah ke kampung aku tu. Aku merisik-merisik Tok Imam dan mak Nab..siapakah gerangan perempuan yg lawa berhampiran rumah Tok tu...Tok memberitahu kpd ku...Perempuan itu bernama Aisyah iaitu anak kepada Sarjan Ahmad. Ayahnya seorang polis yg telah dipinndahkan ke kampung ini krn ditukarkan. Apabila mengetahuinya...aku terus menyatakan hasrat aku iaitu untuk memperisterikan Aisyah itu. Aku meminta tolong Tok Imam pinangkan Aisyah untuk aku...Tok bersetuju membantu ku...Pinangan aku diterima oleh pihak keluarga Aisyah...Jadi kami pun telah diijabkabulkan semasa cuti semester. Walaupun kami telah berkahwin...Aku tetap mengizinkan Aisyah meneruskan pengajiannya...Semasa di awal tahun 2...isteriku telah mengandungkan anak sulung kami. Anak sulung kami lahir semasa akhir tahun 2 iaitu semasa cuti sem.

Akhirnya, isteriku berjaya menamatkan pengajian dan memperolehi ijazah. Isteri aku berminat untuk menyambung dalam bidang pendidikan..aku mengizinkan. Kini isteriku sesorang guru. Kami telah mengecapi kebahagiaan bersama dan telah dikurniakan lagi 2 orang anak.

Begitulah kisah hidupku...Kini aku mengajar anak2 ku dengan kesusahan hidup ku.
posted by Penulisan2u @ 3:43 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
13 Comments:
  • At 22/9/09 5:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Bg aku...citer ni xleh bg aku perasaan pe2 ketika mbc. rs tawar je. dr penilitian aku, citer ni sepatutnya menyelitkan rs sedih,simpati n bbrape lg rs, tp aku xdpt rs prasaan tu bile bc cerpen ni. Mcm juri AF la plak..tp bg aku, cerpen yg baik akn mmbw pmbcnya sma2 merasai prsaan watak2nya.

    -BUdak bosan-

     

  • At 29/9/09 7:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku suker jer.....

     

  • At 30/9/09 10:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku pun xde feel r bc citer ni.. pape pun bole cube lg baek..


    -aku ttp aku-

     

  • At 30/9/09 12:52 PTG, Blogger nhidayah said…

    ok la jgk...
    best...
    tp cte ni mndatar je.
    x de klimaks.

     

  • At 3/10/09 9:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kepada penulis...kisah hidup penulis ke ni? saya suka cerita macam ni. bila saya baca kisah ini satu perkarayang dapat saya luahkan " kemiskinan bukanlah penghalang kita untuk mengapai kejayaan." tahniah penulis....

     

  • At 6/10/09 4:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Cerita ni ok...tapi saya punyai kisah hidup yang lagi sadis. Niat memang ada untuk menulis tapi tak tahu nak mula kat mana..boleh ajar..terima kasih

     

  • At 8/10/09 12:18 PG, Anonymous fiza said…

    cite ni ok..tpi terlalu banyak "itu, ku" pning kpala di watnya..apepun good job pnulis...truskn usaha dlm ape2 pn bdang... :)

     

  • At 8/10/09 6:56 PTG, Anonymous Nurisma said…

    ....bagi mereka yg tidak pernah merasai keperitan hidup mestilah tidak merasai apa2 dengan ceritanya.Bagi aku ia amat bermakna dan menyentuh...teruskan lagi mengarang cerita2 spt ini supaya generasi sekarang mengatahui jerit perih generasi lalu...

     

  • At 16/10/09 4:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    knape stiap maslh die salu ada jlan penyelesaian..pastu sume nye ok je???

    cam x logik lak..

     

  • At 25/10/09 11:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good, ak dpt rasekan kesusahan yg dilalui.. orang yg tak dpt feel tu maybe tak penah rase idup susah. orang yg biase idup susah jer tau cam mane susah peritnyer utk teruskan kehidupan nie...
    -who m i-

     

  • At 7/11/09 2:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh tahan tp ceter ni terlalu simple n ayat2 pun cam biase je....try improve ayat kasi gempak bru pembaca syok nak tahu selebihnya...t.q

     

  • At 27/1/11 6:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    rsenye cite ni diciplak @ direka..papepon sadis jgk..bertakung jgk airmata bila meletak kn diri sendiri dlm situasi tu.

     

  • At 12/4/11 9:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    slm..rasanya crta dr org lama dan rasanya cter sbnr penulis..sy dpt selami apa yg penulis ingin sampaikan.mmg zmn skrg ank2 dan remaja krg merasa ssh..itu yg menyebabkn cerpen sebegini dikatakan bsn..itu pndpt sy..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group