BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, September 06, 2009
Cerpen : Edisi ramadhan : Zikir cinta
Nama Pena : Dia Adila@dyadila

Suasana gelap hanya diterangi lampu-lampu yang berwarna-warni, lagu rancak seiring dengar rentak tarian dan lenggok setiap pemuda dan pemudi yang ada di situ. Ada yang bergeser ada juga tangan yang mengosok sesame sendiri, ada yang separuh sedar dan ada yang masih tak sedarkan diri.
"alaaa..Jo kau dah nak balik ke relaxlah baru pukul 2..malam masih muda" johan tersenyum, kepala Liyana yang terlentok di bahunya diusap perlahan. Gadis itu nampaknya hanyut dalam dunianya sendiri, maklumlah minum sampai 8 gelas.
"aku nak hantar si liyana ni..kau tengoklah dah hanyut.." mata Zack memandang gadis seksi disebelah Johan. Betis yang keputihan membuatkan nafsu lelakinya bergocak hebat.
"kau nak rasa dia ke malam ni?"
"emmm..malaslah aku malam ni nak rehatlah..lagipun Liyana ni aku tak selera sangat" gelak tawa mereka kedengaran. Liyana turut tertawa.
"kalau kau tak nak bagi dekat akulah"
"haiii kau nak bekas aku ke?"
"layan je.."
"hishh janganlah aku dah janji dengan mama dia tadi nak hantar dia balik" zack hampa. Niatnya tak kesampaian.
BMW hitam itu meluncur lagu meninggalkan kegirangan kelab bostam, dalam kepayahan matanya terpaksa dibukakan. Nasib baik mala mini dia tak minum banyak kalau tak mesti tidur hotel lagilah jawabnya.
Liyana disebelah dipandang perlahan, tersenyum. Liyana datuk Mahmud seorang gadis yang berani, seksi ada segalanya cantik? Ya memang cantik. Malah sudah berapa kali wanita itu menawarkan tubuhnya tapi ditolak dengan cara baik. Entah kenapa dia bukanlah lelaki yang sampai merosakkan perempuan. Hidupnya hanya diserikan dengan perempuan dan minuman keras. Hari minggunya tak akan bermakna tanpa dua perkara penting itu.
"haiiii…bangunlah rumah you dah sampai"
"alaaa Jo, I tak nak balik..I nak tidur dengan you"
"hahhh sudah jangan buat hal..turun" arah Johan. Hon kereta dibunyikan beberapa kali di depan rumah bangle 3 tingkat itu. Kelihatan seorang wanita tua berlari-lari anak mendapatkan keretanya.
"Ambik dia ni Mak jah.." bisik Johan dalam keadaan separuh sedar.
"Ya Allah" itu sahaja yang lahir dari mulut tua itu. Lalu memapah anak majikannya keluar dari kereta lalu masuk ke dalam rumah.
Laju kereta Johanmeninggalkan kawasan perumahan mewah itu. Dilihat jam sudah menunjukkan pukul 4 pagi. Tiba-tiba keretanya dipandu perlahan, tak tahu mana lagi arahnya. Balik rumah? Hahhh Vila mewah itu bukan tempat yang menenangkan. Dia bosan tinggal di rumah seorang diri. Mama dan papa tak pernah ada. Kereta dipecut laju tanpa arah.
***
"Qis tak tidur lagi?"
"belum mak…" telekung ditanggalkan perlahan. hening malam ini membuatkan dia terasa sangat damai. Al-Quran disimpan kembali ke tempatnya.
"mak tak tidur lagi?"
"emmm..mak dahaga pulak itu yang terbangun"
"mak nak air? Qis buatkan"
Mak Munah tersenyum. Kepalanya diangguk perlahan. Selama dia membesarkan siti nur balqis tidak pernah sekalipun anak itu menyusahkannya. Terlalu banyak yang berlaku tapi anaknya tak pernah merungut. Kesusahan dan kemiskinan hanya membuatkan anaknya tersenyum.
"ayah belum balik mak?"
"belum lagi Qis, biasanya masa ni dah sampai" hatinya mula berbunga risau.
Tiba-tiba ketukan yang kuat dari arah pintu membuatkan mereka berpaling. Mak Munah melangkah pantas mendapatkan suara suaminya yang mengetuk pintu macam nak pecah.
"Ya Allah siapa ni bang?"
"entahlah, abang jumpa kereta dia kemalangan dekat depan simpang sana..teruk juga luka budak ni"
"kenapa tak bawa ke hospital ayah?"
"nak naik apa Qis? Tak akan nak pergi hospital dengan basikal ayah tu?"
Balqis tersenyum. Betul juga kata ayahnya tak akan nak pergi hospital dengan basikal, tak mungkin ayahnya mampu. Tugas sebagai pengawal keselamatan membuatkan wajah tua itu Nampak begitu keletihan.
"dah bawa dia masuk bilik nanti ayah panggilkan anak Pak Lebai si Lokman tu…dia kan Doktor"
***
"weiii orang tua apa kau buat ni?" terasa sakit teramat sangat di kakinya. Rumah buruk ini dipandang lagi. Hishhh rumah jenis apa ni? kelihatan ada atap yang berlubang-lubang. Lantainya juga mengunakan tikar getah yang dah lusuh. Eiiii…
"anak kemalangan..pak cik bawa balik rumah"
"ini rumah ke reban ayam?" Pak Mail terkedu,
Tiba-tiba masuk seorang gadis yang manis bertudung putih. Dia menatang segelas air dan sepinggan nasi.
"ini ayah.."
"makanlah nak ini sajalah yang ada"
"apa ni? macam sampah" pantas pinggan itu ditepis kasar. Bulat mata Mak Munah melihat nasi bertaburan dilantai. Nafasnya turun naik. Geram. Balqis tersenyum. Dia mengutip kembali nasi dan lauk yang bertaburan.
"balqis"
"tak apa ayah qis ambilkan yang baru nanti"
"ehhh apa korang buat dengan aku ni hah?? Aku nak balik…hantar aku balik..aku tak nak dudk dekat reban ayam ni rimas busuk.."
"kaki anak cedera..nanti bila dah sembuh bolehlah balik" lembut bicara Pak mail. Ayahnya memang seorang yang sabar.
Johan cuba bangun tapi tak berdaya akhirnya dia merepek seorang diri di dalam bilik usang dan kecil itu. 3 hari dia merasa sengal di kaki dan tangan selama itu juga dia dijaga rapi oleh tiga penghuni reban ayam itu.
Wajah wanita itu dipandang sekali lagi.
"ehhhh..kau tak faham ke aku kata tak nak?? Pekak ke?"
"tak apa kalau awak tak nak tapi kalau kau nak makan awak ambil sendiri" Johan menjeling langkah wanita yang meninggalkannya. Hishh bilalah kaki aku ni nak baik? Boleh gila kalau terus duduk rumah buruk ni. perutnya berbunyi kuat. Lapar..pantas pinggan berisi nasi itu diangkat dan disuap laju ke mulut.
"kalau awak nak solat saya dah letakkan sejadah dengan kain pelekat dekat atas meja tu"
"hishhh kau ni tak bolehh diam ke? Rimas betullah perempuan ni, keluar..bodoh"
Balqis terdiam. Dia tersenyum, malas nak memanjangkan lagi marah lelaki itu dia keluar dari bilik. Memang sejak masuk ke rumah ini lelaki itu asyik marah, marah dan marah. Wajah bengis sentiasa menghiasi irisnya.
"ehhh…orang tua mana baju aku nak mandi..dan bau kambing, dahlah duduk reban ayam..nak suruh aku jadi apa?" mak munah mengurut dadanya terkejut dengan tengkingan Johan. Pantas dia menghulurkan tuala bersih ke arah anak muda ini. Nasib baik biliknya tak jauh dari bilik air kalau tidak alamat terpaksalah dia menahan sakit melangkah jauh.
"boleh ke?? Nak mak cik tolong?"
"tak payah..aku boleh jalan sendiri" dia meneruskan langkahnya. Berdenyut lukanya.
"aduhhhh!!.."
Mak munah berpaling. Cuba membantu tapi ditepi Johan. Dia tak mahu dipandang lemah. Dia berusaha sekali lagi untuk bangun. Tiba-tiba lengannya ditarik perlahan untuk bangun. Wajah Balqis tenang. Dengan lapik sehelai kain batik dia memimpin tangan johan hingga ke pintu bilik air. Johan terdiam. Hatinya ingin menolak tapi badannya menolak rasa hatinya.
"hati-hati..bilik air tu licin.." pesan Balqis dengan senyuman.
Tiada jawapan. Lelaki itu terus masuk tanpa mempedulikan Balqis dan Maknya.
"siapa nama kau?" Tanya Johan sedikit kasar.
"Siti Nur Balqis" emmm sedap namanya selembut orangnya bisik hati Johan.
"aku johan, kau tak lemas ke duduk dalam reban ayam ni?" Balqis menoleh ke arah Johan.
"walau dimana kita berada yang usulkan rasa adalah hati.. andai hati kita bahagia tak kisahlah kat manapun kita perasaan bahagia tu akan ada. Di sini hati saya dan di sini juga saya bahagia" panjang lebar jawapan Balqis membuatkan dia kembali kea lam nyata.
"awak boleh keraskan suara awak untuk saya tapi saya minta tolong jangan buat perkara yang sama pada dua insane yang selama ini membahagiakan saya…" nipis saja sidirannya. Johan terpana kali ini wanita itu ibarat memberikan dia amaran.
Alunan suara merdu yang mengalunkan ayat suci al-Quran membunuh lenanya. Dia bangun meluru ke bilik milik wanita itu. ingin menjerit supaya suara itu diam tapi mulutnya tiba-tiba terkunci. Kakinya seakan terpaku. Ada cahaya yang dari wajah yang bertelekung serba putih itu. Berseri.
"awak nak apa? "
"aku lapar" nada suaranya lemah. Kenapa begitu perlahan? Johan pelik dengan dirinya. Bukankah dia bangun untuk memaki hamun perempuan itu tapi kenapa tiba-tiba lain yang keluar?.
Dilihat Balqis bangun dari sejadahnya. Dia berlalu ke dapur. Johan hanya mengekorinya dari belakang. Lincah tangan Balqis meletakkan nasi dan membuka tudung salji yang menutup lauk di atas meja.
"mungkin awak tak biasa dengan lauk ini, saya minta maaf sebab inilah yang mampu kami sediakan untuk awak sebagai tetamu, mungkin dapat mengalas perut dari lapar" kata-kata Balqis membuatkan Johan terkedu. Diam. Lama terdiam akhirnya dia duduk membasuh tangan lalu menyuap laju makanan di depannya ke dalam mulut. Balqis tersenyum. Sekali lagi Johan tewas. Sepanjang dia makan Balqis hanya memerhati sedikit jauh darinya.
"esok hari jadi aku..kalau aku dekat KL mesti dah buat majlis besar-besaran"
"ya..bertuahlah awak.."
"aku memang dilahirkan bertuah, apa yang aku nak semua dapat…petik jari semua dapat"
"awak dah telifon keluarga awak?"
"untuk apa?"
"beritahu awak ada di sini..kalau tak esok mesti mereka risau"
"papa dan mama ke paris…tak mungkin mereka ingat aku dekat sini" sedikit sayu ucapan akhirnya. Tiba-tiba hatinya sebak. Sayu.
"mama dengan papa tu memang tak guna!!" jeritnya perlahan. Balqis tersentap, bukankah tadi dia merasa bertuah kenapa tiba-tiba nak marah?’
"dahlah tak selera aku nak makan..tak sedap langsung" Johan meninggalkan ruang dapur yang sempit. Bukan dia tak selera tapi airmatanya terasa ingin jatuh. Tak mungkin dia akan menangis di depan wanita miskin itu.
Malam itu tidurnya tidak sejenak selalu, tubuhnya terasa panas, kakinya terasa sejuk. Dia berpusing ke kiri berpusing ke kanan. Mulutnya mengerang kesakitan. Kepalanya berdenyut kuat. Mak Munah masuk ke dalam bilik, apabila mendengar panggilan ‘mama’ dari mulut anak muda itu.
"Ya Allah demam budak ni"
"kenapa Nah?"
"budak ni demam bang"
"Ya Allah pergi ambil air asam jawa..panas sangat ni"
Bergegas mak Munah keluar mendapatkan apa yang diminta oleh suaminya, dia masuk semula ke dalam bilik. Kepala Johan dibasahkan dengan air asam jawa, tuala basah diletakkan di dahinya.
"mama…mama johan sakit.."
Mak Munah memandang ke arah suaminya. Pak Mail hanya memandang sayu, budak ni tak dapat kasih sayang sebenarnya.
"mama…..mama.."
Tangan mak Munah masih digenggam erat. Terasa dia memegang tangan seorang ibu. Matanya masih terpejam. Dahinya berkerut menahan sakit.
Pagi itu johan terasa segar. Dia meraba tuala kecil yang terletak di dahinya. Air di sebelahnya dipandang. Tiba-tiba terselit satu perasaan sayu. Sedih yang teramat sangat. Rasa berdosa? Dosa? Tahukah dia erti dosa?, johan melangkah keluar dari bilik. Kepalanya masih sedikit sakit. Perlahan. Langkah terhenti apabila mendengar suara tawa dua beranak di ruang tengah. Si ibu sedang duduk dan anak sedang bersandar manja di bahunya.
"selamat hari lahir sayang mak ni" diusap lembut pipi Balqis. "tahun ni balqis nak hadiah apa?" mak munah bertanya..mungkin untuk sedapkan hati anaknya, walhal sebelum ini tiada apa yang mampu diberikan untuk membahagiakan anaknya. Balqis juga tak menyambung pelajarannya kerana mereka tidak mampu.
"emmm…balqis nak banyak…"
"banyak?? Apa?" Mak munah sedikit terkejut, apa yang diinginkan anaknya?
"banyak dan lebih banyak kasih sayang mak dan ayah…." Wajah itu dipandang lama…setitis airmata ibunya jatuh dipipi pantas diseka.
"mak jangan menangis sebab balqis, Qis tak sanggup nak merenangi lautan nanti bila di sana" berharganya airmata ibu. Betapa berdosanya jika seorang anak membiarkan airmata ibunya jatuh.
Johan menyeka airmatanya. Dia menangis?? Tapi kenapa?..ada sendu yang berlagu..adakah mama akan memeluknya begitu? Mama? Hah tak mungkin..baju mahalnya bernilai beribu ringgit tak mungkin dikotorkan dengan airmataku.
Dia melangkah perlahan mendapatkan dua beranak itu. Jelas wajah terkejut Mak Munah dan balqis. Dia duduk mengadap Mak munah.
"mak cik..saya…saya…saya minta maaf….." tangan tua itu dicapai..dicium lembut. Mak munah pada awalnya terkedu tapi akhirnya tersenyum. Diusap perlahan rambut hitam lebat anak muda didepannya. Kasihnya jatuh pada mata bundar itu. Kasih seorang ibu.
"sudahlah Nak…makcik tak pernah marahkan Johan…jangan menangis"
"mak cik boleh Johan baring atas riba makcik.." airmata mak munah kembali bergenang. Permintaan itu ibarat satu pengharapan di matanya. Balqis menjarakkan dirinya. Matanya masih melihat aksi pemuda itu baring di ribaan ibunya. Sayu.
"mak…maafkan Johan.." itu saja yang kedengaran sayu…" mak munah mengangguk lagi tangannya membelai lembut. Ya Allah kau berikan aku kurniaan yang tak terhingga. Terasa kehadiran adiff anak sulung yang dah lama pergi datang kembali.
Pak mail di muka pintu menyeka airmata yang mengalir di wajah tuanya. Tentu sekali jika adiff ada sudah sebaya dengan johan. Mesti dia sudah mampu tersenyum bangga dengan kejayaan anak sulungnya. Tapi tuhan lebih menyanyangi anaknya. Anakku tenanglah kau disana…..
Johan sudah membersihkan badannya. Baju milik pak mail dan kain pelekat tersarung di tubuhnya, tak sangka dia akan berpakaian begini. Kehadiran balqis mengejutkannya. Wanita itu hanya berbaju kurung kuning dan bertudung warna yang sama. Nampak sopan di matanya.
"ini untuk awak.." satu bungusan bertukar tangan.
"selamat hari lahir" ucapnya lembut.
"tak sangka kita lahir hari yang sama…" itu saja yang mampu diucapkan johan. Dia melihat senyuman manis di wajah Balqis.
"tapi saya tak ada hadiah untuk awak.." ada sedikit kesal di hati johan.
"tak apa hadiah saya adalah bila awak guna dan pakai hadiah saya tu dengan baik"
Wanita itu meninggalkannya dengan seribu tanda Tanya. Perlahan tangannya membuka balutan bungkusan yang diterima. Luruh airmatanya. Al quran dan tasbih itu dicium lembut..Ya Allah..terlalu jauh aku padamu…bisik hati kecilnya.
"ayah banyak lagi ke ni?" Tanya Johan. Panggilan itu membuatkan Pak Mail tersenyum. Terbayang Adiff yang selalu memanggilnya.
"emmm ada lagi 10 pokok…tak apalah itu kita sambung esok-esok" peluh yang meniti di dahinya dikesat dengan tuala kecil. Memang dia tak ubah seperti pekebun sekarang.
"ayah marilah kita balik, lagipun sikit lagi nak zohor dah ni"
"Alhamdulillah…" ucap pak mail lembut, 3 bulan dia mengajar erti hidup kepada anak angkatnya itu. Kini dia mampu berbangga dengan hasilnya. Syukur kepadaMu Ya Allah.
"marilah mesti mak kamu dah masak…"
***
"awak tak pernah marah dengan apa yang saya buat sebelum ini?"
"kenapa pulak nak marah?"
"sebab selama ni saya…."
"tak ada insan yang tak melakukan kesilapan, mungkin ada hikmah atas segala yang berlaku pada awak"
"maksud awak?" Johan bertanya lagi. Benarkah wanita ini tak pernah marah dengannya?
"kemalangan itu membawa awak jauh datang ke teratak buruk saya..luka di kaki awak membuatkan awak berehat dari cara hidup lama awak yang awak sendiri tak sedar selama ini adalah salah, itulah hikmah yang kita boleh Nampak"
"Islam bagi saya hanya pada kad pengenalan, 27 tahun saya hidup tak pernah saya terfikir untuk solat…"
"sekarang?"
"keluarga awak banyak menyedarkan saya, bangun dari satu mimpi yang paling ngeri dalam hidup saya, tak tahu macamana nak berterima kasih pada awak sekeluarga"
"kasih kita hanya padaNya, kerana segala yang berlaku dalam Hidup kita adalah skrip dariNya dan Dia juga pengarahnya"
Johan mengangguk perlahan, terbayang saat dia bergelumang dengan dosa yang teramat besar. Ya Allah kau mohon ampun padaMu..moga kau terima taubatku.
"kenapa awak suka senyum?"Tanya Johan.
"kan senyum tu sedekah"
"tapi kalau Balqis selalu senyum macam tu..nanti ramai lelaki yang akan tergoda" ucapan Johan membuatkan Balqis tersenyum lagi.
"setiap apa yang kita lakukan niatlah kerana Allah, kerana niat itu akan membuatkan kita sentiasa dilindungi" Johan tersenyum istimewanya gadis ini.
"jadi sampai bila nak bersedekah?"
"maksud awak?"
"senyum tu….?"
"sampai hujung nyawa…mungkin masa tu tiada siapa yang akan menangis sebab lihat saya senyum" johan tersenyum. Rasa kasihnya seakan melimpah kepada wanita di depannya kini. Jatuh cintakah aku??
Lama dia mendiami rumah usang ini. Terdengar lagi hinaannya kepada rumah ibarat syurganya ini. Macamana aku boleh terfikir meletakkan kau setaraf dengan reban ayam? Johan berkata sendir sambil memandang kea rah rumah milik Pak Mail sekeluarga. ‘Dia bahagia di sini kerana hatinya disini’ ucapan Balqis bergema kembali. Dia tersenyum. Mungkin hatinya juga disini.
Balqis memerhatikan laut yang terbentang luas, cantik. hatinya tak pernah berhenti melafazkan syukur kerana diberi peluang melihat laut itu. Dari kecil laut inilah yang menjadi temannya. Johan dan
"suka laut?"
"emmm….laut membuatkan saya sedar bertapa besar kebesaranNya, awak nampak garis antara langit dengan laut tu?"
"Nampak.." Johan melihat arah yang ditunjukkan oleh Balqis.
"awak pernah fikir tak berapa jauh garis tu?"
"entah.." johan tersenyum dengan jawapannya. Wajah Balqis ditatap kembali.
"emmm kalau awak selalu ada dekat sini awak akan rasa betapa cantiknya garisan tu…" itu sahaja jawapan yang lahir.
Johan memandang semula kearah yang dimaksudkan, berkerut dahinya memikirkan apa yang diucapkan oleh Balqis. Tak faham lagi apa yang dimaksudkan.
"awak tak nak balik?"
"awak halau saya?"
"bukan macam tu..tapi kehidupan awak bukan di sini, bukan dirumah buruk saya tu"
"Balqis…dirumah buruk awak tulah saya dapat kehidupan saya"
"tapi awak banyak tanggungjawab yang perlu awak selesaikan.."
"saya ada satu lagi tanggungjawab yang harus saya selesaikan di sini.." johan tersenyum. Segalanya sudah dimaklumkan kepada papa dan mama semua niatnya telah dinyatakan dan seperti biasa ‘it up to you baby’ jawapan ringkas mama.
"apa dia?"
"awak.."
"apa maksud awak?" balqis cuba menenangkan dirinya. Walaupun mata Johan tidak memandangnya tapi getaran hatinya sangat hebat ketika itu.
"saya seorang lelaki yang serba kekurangan terutamanya dalama melindungi maruah seorang wanita, kalau dulu wanita saya letakkan di tahap yang paling rendah, bagi saya tiada wanita di dunia ini mampu menundukkan Tengku Johan aliff. Tapi hari ini saya terasa tersungkur dengan rasa hati. Bukan kerana rasa cinta yang lemah tapi kerana bisikan cinta yang bertambah. Siti Nur Balqis sudikan awak menjadi Isteri, teman dan sahabat saya seumur nafas saya?..sudikah awak menjadi tangan yang memimpin saya hingga ke hujung nyawa" ucapnya tenang.
Tiada jawapan dari mulut wanita itu, yang kedengaran hanya ombak menghempas pantai.
"berikan saya masa kerana saya tak mahu cinta yang melebihi cintaNya"
Mungkin ini suratan yang ditakdirkan. Lama hati ini melonjak rasa, namun takut, johan menyimpan rasa siapa dia untuk memiliki gadis sesuci ini? Siapa dia untuk memahami setiap bicara lembut yang lahir dari insane yang bernama Siti Nur Balqis. Tapi bisikan Cinta kerana Allah membuatkan dia berani melafaz kata. Dia yakin andai dia tercipta untukku dan hanya aku yang akan memilikinya.
"Qis buatkan abang air..hauslah" rungut Johan, mukanya berpeluh-peluh. Tak pernah seumur hidupnya memegang cangkul tapi hari ini dia Berjaya menanam 3 anak pisang.
"berapa abang dapat hari ni?"
"emmm banyak juga 3 pokok" jawab johan dengan bangga. Senyumannya lebar, tapi kemabli mati mendengar ketawa kuat wanita kesayangannya. Kini dia sudah menjadi tunangku dan dalam masa terdekat ini kami akan menjadi suami isteri, ikatan yang selama ini sentiasa dinantikan.
"amboiii…Qis gelakkan abang nak kena ni" Johan bangun dari duduknya cuba mengejar Balqis, bergema gelak tawa mereka.
"mak tengoklah anak dara mak ni sesuka hati mengata Jo" adu Johan persis anak manja.
"alaaa….manjanya dia" perli Balqis, dia tersenyum bahagia.
Mak Munah hanya tersenyum, kebahagiaan anaknya adalah segala-galanya. Walaupun berketak orang kampungnya kerana membiarkan tuning anak tinggal serumah tapi dia dan suaminya tak pernah ambil kisah, dia kini bagaikan dikurniakan seorang anak lelaki. Malah sikap dah perubahan Johan membuatkan naluri keibuannya bertambah sayang.
"Qis tahu tak apa yang paling mengembirakan abang?"
"apa dia?" senyuman yang sama membuatkan dia terpana. Terima kasih Ya Allah…
"saat Qis terima lamaran Abang…saat Qis menyatakan Ya pada kasih dan saying abang"
Balqis tersenyum. Dia mengangguk perlahan. Solat istikharah yang dilakukan menunjukkan inilah pilihan yang paling tepat. Bukan kerana rasa yang terbit tapi kerana inilah takdirnya.
Mereka mengambil tempat di atas sebuah batu. Seperti selalu Johan akan menjarakkan duduknya, itulah yang dia pelajari dari balqis, cinta pada Tuhan adalah jalan cinta teragung.
"qis abang Tanya sikit boleh?"
"boleh.."
"sejak bila Qis sedar yang Qis cintakan abang"
"perlukah qis jawab soalan abang tu?"
"mungkin bagi qis tak penting tapi bagi abang jawapan qis akan membuatkan hati abang tenang"
"cinta qis pada abang saat abang tunduk membaca Alif..ba..ta..di depan ayah, sayang qis tumpah saat abang mula mengimamkan solat jemaah dan kasih Qis bercambah saat abang memilih Qis kerana Allah" tenang jawapan itu..hah dialah pilihanku. Johan memejamkan matanya perlahan. Dia tercipta untukku.
Mereka berjalan melintasi jalan, sama-sama tersenyum. Persalinan untuk majlis membatalkan air sembahyang sudah ada di tangan Balqis. Tak lekang mulut Mak siti memuji kecantikan Balqis saat menyarungkan baju berona putih itu. Wajahnya Nampak bersih memekarkan lagi cinta di hati.
"alamak kunci kereta tinggal dekat kedai Mak Siti" rungut Johan.
"emm..tak apalah abang, Qis tolong ambilkan..abang tolong pegang baik-baik baju ni nanti tak sempat pula Qis nak pakai"
"ok sayang, abang tunggu dekat kereta"
"Siti Nur Balqis sayang abang.." kata-kata itu terdengar di telinganya. Balqis mengundur perlahan dengan senyuman.
Dummm!!!…jeritan break kereta membuatkan Johan berpaling. Ada tubuh yang terdampar lesu di tengah jalan. Beberapa orang mengelilingi cuba membantu. Johan terpaku. Kosong. Hanya tangan terkulai dengan jari manis bersarung indah cincin pertunangan mereka kelihatan.
"BALQIS!!!!!"…..pandangan gelap.
***
Lama dia berteleku di sejadah. Setitis airmatanya jatuh membasahi pipi. Tangan diangkat ingin memohon…..
Ya Allah andai rindu ini milik kekasihku kau lindungilah Rinduku padaMu
Ya Allah andai kasih ini melebihi hati kau berkatilah kasihku padaMu
Ya Allah andai dia tercipta untukku kau lindungilah kasihku PadaMu
Ya Allah andai hati ini seakan berubah kau kembalikan aku kepadaMu
Andai kasih ini melebihi diriMu ku mohon kau ampunkanlah diriku…
Kau lindungilah kasihku seindah kasihku padaMu
Kau kasihi hatiku kerna Hati ini MilikMu.
Amin…
Matanya dipejamkan perlahan. Wajah Siti Nur Balqis menjelma lagi. Senyumannya membuatkan hatinya terasa amat rindu. Sakitnya YA Allah..
‘bisikan doaku pada butiran tasbih, kupanjatkan pintaku padaMu Maha cinta, sudah diubun-ubun cinta mengusir resah, tak bisa kuterpaksa walau hatiku menjerit’ lagu kesukaan Balqis meresap masuk ke jiwanya.
"cintailah DIA lebih dari segalanya kerana cinta DIA terbitnya rasa cinta" kata-kata Balqis sekali lagi membuatkan airmatanya mengalir.
Moga hatinya kuat menahan rindu ini..Qis, abang dah Nampak bertapa cantiknya pertemuan pantai dan langit. Indah. Moga kau dicucuri rahmat sayang….Zikirku hanya kerana cinta, Zikirmu mengajar aku erti kasihMu. Terima kasih Qis. Perlahan dia melangkah meninggalkan pusara. Abang sayang Siti Nur Balqis.

Nukilan kecil: dyadila
Rupa yang cantik tiada nilainya andai akhlak mulia entah kemana, Susuk tubuh yang cantik menggoda tiada bernilai andai auratnya terbuka, Tutur kata yang manja yang boleh mencairkan sang jejeka tidak bermakna andai hilang jujurnya. Namun andai wanita ...itu baik akhlaknya, taat pada ALLAH dan RasulNYA, banyak amalannya dan jujur pada tutur katanya itulah yang akan membuatkan wanita itu lebih cantik dan menarik. Wallahu
posted by Penulisan2u @ 3:00 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
81 Comments:
  • At 6/9/09 3:32 PTG, Blogger nadiah said…

    best2
    sdehnye

     

  • At 6/9/09 3:57 PTG, Anonymous yanna nabil said…

    cerita nie best..ada banyak pengajaran yg kita boleh dpt..err...ending dier je wat ak sedih...balqis mati..isk..isk..

     

  • At 6/9/09 4:51 PTG, Blogger GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said…

    ceta yg lain dari yg lain..

    tahniah ye penulis, teruskan berkarya

     

  • At 6/9/09 5:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emmm cite ni buat aku nak menitiskan airmata...
    knp Balqis mati....betulah cinta yg kekel adalah cintaNya..tahniah dyadila..sy suka cite awak..
    good job:)
    cite ade unsur kesedaran....cinta tak semestinya memiliki.

     

  • At 6/9/09 6:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape mati??!
    huaaaa~
    huhuhu~
    y? tell me y???
    T^T

    cter ni bes..huhu... ;(
    gud job!~
    [x abeh sedih lg..T^T]

     

  • At 6/9/09 6:43 PTG, Anonymous syu90 said…

    cter nie bgus gak....]
    bg pngjrn tuk sume....
    thniah....
    truskn lg brkarya...

     

  • At 6/9/09 7:09 PTG, Blogger ainulanique said…

    sweet sangat...
    moga saya pun ditemukan dengan cinta yang keranaNya..
    amin

     

  • At 6/9/09 7:11 PTG, Blogger KOMIE AROON said…

    best...
    dyadila mmg pndai buat cite yg buatkn org nangis
    jeles2
    hehe

     

  • At 6/9/09 7:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best.. sangat.. betul kata mereka2 diatas tu.. mudah mudahan kita semua sentiasa mendapat cinta dan kasih dariNYA kerana dari cinta dan kasih dari NYA itulah kita akan mendapat cinta dan kasih yang kekal abadi..
    sedyh betul la citer ni!!
    -fara-

     

  • At 6/9/09 8:11 PTG, Blogger shakirasweetgirl said…

    tenang sungguh cerita ni..

     

  • At 6/9/09 9:18 PTG, Blogger beruka makino said…

    berangan pulak nak jadi macam balqis...hehe

     

  • At 6/9/09 9:22 PTG, Anonymous emilhlovate@hotmail.com said…

    cdeyhnyer....
    dyadila...
    cerpen awk ni best...
    teruskn berkarya..
    tp,
    hati2 ckit dgn ejaan....
    n, struktur ayat...

    ape2 pun....
    sy doakan agar awak akan dpt menghasilkan karya
    yg lbh bermutu d ms akn dtg...

     

  • At 6/9/09 10:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih arrr cite ni...
    bgs yee tenang hati aku bc...suka cite dyadila..
    good writer..
    trskan wat cite best2 ek kak dya...hihihi

     

  • At 6/9/09 10:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    setiap yg bernyawa pasti kan merasai kematian...segala yg yang menjadi milik kita hanyalah pinjaman dariNya...redhalah andai Dia mahu mngambil semula kepunyaanNya itu...jazakillah ya ukhti

     

  • At 6/9/09 11:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    well done!!

    1. jln cerita teratur
    2. lotz of moral value
    3. syahdu sgt citer ni
    4. indahnya andai kata diri bley jd seindah balqis

    troskan usaha, u got da talent!!!

     

  • At 6/9/09 11:46 PTG, Blogger .:: Suhaidah Tan ::. said…

    best nye sedig larh..

     

  • At 7/9/09 12:34 PG, Blogger firdaus said…

    Ya Allah... jika aku jatuh cinta,
    cintakan aku pada seseorang yang
    melabuh cintanya padaMu, agar bertambah
    kekuatanku untuk menyintaiMu....

    Ya Muhaimin.... jika aku jatuh hati,
    izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
    yang hatinya tertaut padaMu agar tidak
    terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu...

    Ya Rabbana jika aku jatuh hati,
    jagalah hatiku padanya agar tidak
    berpaling daripada hatiMu...

    Ya Rabbul Izzati... jika aku rindu,
    rindukan aku pada seseorang yang merindui
    syahid dijalanMu...

     

  • At 7/9/09 1:28 PG, Anonymous shazana jamil said…

    tahniah...content yg penuh dgn nasihat & jalan cerita yg menarik..xsangka ending sedih tp still best..blh xwat sambungan untuk citer ni...excited nak tau apa yg penulis nak explore tentang main watak, johan..

     

  • At 7/9/09 6:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih endingnyer..
    tapi cerita ni memberikan seribu pengajaran..
    sangat berguna..
    tahniah penulis..=)

     

  • At 7/9/09 9:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aslkm....le sy bca cita ini...sedih sgt2...
    cerita yang telah mengubah kehidupan seorng lelaki.....kemudiannya menemui cinta yang mulia kerna ALLAH SWT...tapi..akhirnya kekasih hati hati telah kembali kpada-Nya....

    sy sukakn cerita ini...

     

  • At 7/9/09 10:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Assalammualaikum... Cite yg menyentuh perasaan, memberi keinsafan dan kesedaran kepada pembaca2 bhw cinta kepadaNYA adalah cinta yg hakiki...

     

  • At 7/9/09 10:36 PG, Anonymous balkis said…

    benar..cintakan Allah adalah cinta hakiki,krn cintakan manusia iakan pergi....

     

  • At 7/9/09 11:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam...best citer.
    meninsafkan dan sedih...
    byk pengajaran yg dpt
    tahniah

    < MassFDya >

     

  • At 7/9/09 11:04 PG, Anonymous irda said…

    crita yg menarik
    menyentuh perasaan

     

  • At 7/9/09 11:52 PG, Anonymous fzm2 said…

    menitis air mte
    aku bler bce cter ni..
    keep it up!

     

  • At 7/9/09 11:54 PG, Anonymous bidadaricinta said…

    huhu..sedihnya..
    andai bisa ku menjadi balqis..
    yg mencintainya kerana Allah..
    tahniah buat dyadilla..cerpen awk menyentuh hati.
    terharu membaca..byk pengajaran yg boleh kita dpt dlm mengejar cinta Illahi..citer ni juga menambah keinsafan di bulan ramadan ini..

     

  • At 7/9/09 12:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt cite nih..dpt byk pengajaran

     

  • At 7/9/09 12:47 PTG, Anonymous MIE SINAR_WAJA said…

    CERITA INI SUNGGUH SEDIH,
    CERITA INI SAMA MCM KISAH AKU DENGAN ARUAH TUNANGKU YG TELAH PERGI MENINGGALKAN AKU SELAMA 3 TAHUN, TARIKH ARUAH TUNANG AKU KEMBALI KERAHMATULLAH 221006 SAMA TARIKH DENGAN HARI LAHIR ARUAH 221085. KAU PERGI XKAN KEMBALI, KAU PERGI BUAT SELAMA-LAMANYA, KAU ABADI NUN JAUH DISANA, NAMAMU & KENANGAN KITA BERSAMA TETAP KEKAL DALAM INGATANKU SAMPAI AKHIR HAYATKU...........
    BILA AKU BACA CERITA INI AKU MENGALIR AIR MATA YANG MENITIS SECARA TIBA2 DARI KELOPAK MATAKU.

     

  • At 7/9/09 12:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnye....

     

  • At 7/9/09 1:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cayaaaaaa arrr lah...gler btui cter ni......jatuh air mata aku tau.....tapi boleh ke aku jdi pempuan cam 2...?? cinta pada insan yang mencintai Pencipta.....kat mana ar dapat ak jmpa...moga Allah tunjukkan jalan yang terang.. agar dapat aku temui cinta yang sejati.....amin..... go3 chayok!! komen aku... t nak wat cerpen 2 edit ar 24 kali... hu3..

     

  • At 7/9/09 1:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wat ar nama watak sue......ag besh jdi cter ko... kuang3.....

     

  • At 7/9/09 1:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape ending nye sdey...
    bagusnya kalau ramai perempuan mcm balqis di dunia ni...
    gud job penulis...
    teruskan lagi meghasilkan cerita yang bagus...
    sedih...sedih...sedih....

     

  • At 7/9/09 1:39 PTG, Blogger ainulmardhiah said…

    cite yg menyentuh perasaan...sdeh sgt2.

     

  • At 7/9/09 1:42 PTG, Blogger SuhailaAbdullah said…

    Satu jalan cerita yang menyentuh hati. Dalam realiti kehidupan tidak semuanya indah. Ada suka dan ada duka. Jika cerpen ini dijadikan sebuah novel pasti menjadi lebih menarik. syabas.

     

  • At 7/9/09 2:09 PTG, Blogger syasya said…

    wanita hiasan dunia..seindah hiasan adalah wanita solehah...cinta keranaNya adalah cinta yang teragung...

    cerita ni banyak memberi pengajaran..

    andai cinta yang seperti ini benar2 wujud dan menjadi pegangan setiap insan di muka ini..maka indahnya syurga dunia dihiasi wanita yang solehah..

    tahniah penulis...bait2 kata yang begitu syahdu menyentuh perasaan...

    keep it up!

     

  • At 7/9/09 2:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sngat..
    andainya diberi peluang sebegitu dalam hidup ini..
    cinta pada allah itu cinta abadi
    gud luck untuk penulis..

     

  • At 7/9/09 2:44 PTG, Anonymous babyanje95@yahoo.com said…

    andai tercipta wanita seindah ini..
    akan kujadi kan ia idola sepanjag hayat..
    bila dihayati cerita ini..
    aku masih jauh tak setanding balqis..
    ya allah aku hamba lemah..
    erm byk pedoman yang baby dapat..
    nanti cipta lagi ya..

     

  • At 7/9/09 4:10 PTG, Blogger insyirah sensei said…

    cite ni best gak
    lain dr yg lain
    tp klu penulis selitkan lg bnyk elemen dakwah, lg best cite ni..
    br la sesuai ngn tajuk zikir cinta

    anyway, congratulations for this beautiful story

     

  • At 7/9/09 4:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang penuh dengan pengajaran...well done writer cerpen ni memang best...sedih bile balqis mati...

     

  • At 7/9/09 4:41 PTG, Blogger .::Lock-Key Man::. said…

    betul2...

     

  • At 7/9/09 5:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sempurna sbgai seorg wanita muslim ... nice story..tp cmner ngn fmly die'''

     

  • At 7/9/09 6:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih gileeee!!!!! yaAllah!!! sedih gile!!! x tau nak ckp ape lagi! speechless!!

    karya yg baik!!!

    betul tu kasih teraggung adalah kasih kita terhadapNYA...

     

  • At 7/9/09 8:16 PTG, Blogger ~kiE~ said…

    bes..
    credit kepada penulis!
    :)

     

  • At 8/9/09 12:40 PTG, Anonymous rOzEz said…

    tahniah....cite ni mmg best..... best sgt..

     

  • At 8/9/09 1:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wanita pemberi ketenangan dan kebahagianan sukar di cari...mampukah aku menjadi seperti Qis?..Ya Rabbi....satu dalm seribu ni...

     

  • At 8/9/09 1:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus sungguh cite nie.. sungguh menusuk dikalbu...
    hrp penulis dapat menghasilkn lg y lebih bagus dr y ini...
    bnyak pengajaran y sy dpt dr kisah ni...insyaALLAH, awk akn berjaye, sy d0akn...amien..

     

  • At 8/9/09 3:43 PTG, Blogger ++...piCaSa-mE...++ said…

    cerita yg byk unsur2 keagamaan..tahniah kpd penulis..truskn b'karya..tp sedih,bile balqis mati disaat2 die nk menempuhi gerbang perkahwinnye..

     

  • At 8/9/09 4:45 PTG, Blogger myza2l said…

    taHNIAH,best sangat
    :DD


    MALUlah kamu dengan ALLAH swt kerana ingkar akan suruhannya
    MALUlah kamu dengan RASULLULLAH saw kerana meninggalkan sunahnya
    MALUlah kamu kerana lupa dan malas membaca AL-QURAN
    MALUlah kamu kerana tidak menghormati GURU
    MALUlah kamu kerana melawan kata IBUBAPA.
    MALUlah kamu atas DOSA -DOSA kamu

     

  • At 8/9/09 4:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte dh bgus n best sgt, byk pengajaran, p last die dgn kesedihan kn..ok, god luck writer...

    Za89

     

  • At 9/9/09 3:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    MUSLIMAH YANG DIKASIHI......
    Nilai cintamu hanya pada Allah yang
    satu, kasihi Tuhanmu redhalah Islam
    menjadi agamamu, pasti tiada kecewa
    buatmu. Kelak satu hari nanti ada
    insan yang menantimu. Berkat kasihmu
    pada Allah yang satu pasti itulah
    insan yang menjadi cintamu didunia
    wasilah dari Allah. Moga bertambah
    redha Allah padamu, melimpah kasihNya
    padamu kerana engkau meletak kasihmu
    padaNya dahulu sebelum cinta pada
    kekasih yang menjadi pilihan
    hatimu........
    keep up the gud work
    -nurani-

     

  • At 9/9/09 3:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mak aiiii ramai ye komen cite ni..ni mesti best tahap dewa ni..ni yang aku taksabar nak baca... apapun sume cite dya sya suka..best..hehhehe..kalau wat novel mesti laris di pasaran..hehehe..

     

  • At 9/9/09 4:12 PTG, Blogger Penulisan2u said…

    penulis menulis novel Dr.Cinta selamat membaca...

     

  • At 9/9/09 7:45 PTG, Anonymous smile4eve said…

    assalamualaikum..

    citer nie memg best..tp, sal sume ctr nk wt slh sorg tu mati? trend ctr zaman skg ke? sal x wt je diorg slmt ijabkabul..bahagia..

     

  • At 9/9/09 8:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..
    tersentuh sms baca citer ni
    byk pngajaran
    kata-kata yang menusuk kalbku
    tahniah kpd pnulis
    vespa_biru87

     

  • At 10/9/09 5:41 PG, Anonymous Quwwah Al-Mutamayiz said…

    alhamdulillah...Cinta Allah tak mengecewakan..andai insan tersayang itu kembali padaNya,takkan terbit rasa kecewa. malahn redha akan ketentuanNya...Syabas Dyadila...Allahu yubarik fik..

     

  • At 10/9/09 4:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cinta pada kumbang akn mati,,
    cinta pada bunga akn layu,,
    cinta pada manusia akn lenyap,
    tp cinta pada ALLAH kekal slamanya..

    god job writer,,
    xde airmata yg kluar,,klau dpnjgkn meybe ade kot...
    anyway,still menyentuh perasaan
    teringin nk jd mcm balqis
    wanita solehah...

    nisaa45

     

  • At 10/9/09 11:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    klau dlm tempoh tunang tu,,err,bukan masih diira ajnabi ke? Lagi elok sbenarnya klau buat cerita nikah terus tnpa tunang sbb kondisi dia orang tinggal serumh mcm tu..

    Tapi for the sake of the kick of the drama,kalau buat nikah terus tak leh la nak buat dia meninggal masa ambik baju nikah...haha~

    Good story,btw

    -budak.baek-

     

  • At 10/9/09 11:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cita yg byk beri pengajaran..
    harap2 aku dpt jdi mcm balqis...

     

  • At 11/9/09 12:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen: edisi ramadhan: zaikir cinta (ZC) nukilan Dia Adila
    @dyadila, amat menarik, cerpen zikir cinta mendokong mesej
    yang amat praktikal dalam memberi kesedaran, boleh mengubah
    cara hidup dan mencantas keegoaan.

    membaca dan menghayati cerpen zikir cinta (ZC) membuat saya
    terasa amat sedih dan mengalirkan airmata, ZC amat menyentuh
    perasaan saya.

    saya rasa, sekiranya cerpen zikir cinta ini diangkat menjadi
    derama untuk siaran tivi, ianya akan lebih menyerlah iktibar
    dan berkesan mesejnya untuk dihayati jutaan penonton. zikir
    cinta berjaya membentuk peribadi insan-insan, pengajaran
    daripada ZC memberi peluang kepada insan sentiasa memikirkan
    rumahku syurgaku, dan sentiasa mengumpul bekal untuk ke syurga.
    hal ini dilihat dari sudut keugamaan dalam cerpen zikir cinta.

    saya menyanjung tinggi karya ini, ia boleh menjadi satu karya
    besar dan mempunyai khalayak besar, TAHNIAH kepada penulis
    yang prolifik dan berbakat Dia Adia@dyadila, teruskan berkarya,
    zikir cinta adalah merupakan sebuah cerpen yang mempunyai nilai
    moral yang tinggi, sehinggakan saya sendiri rasa ingin hendak
    berjumpa insan yang berhati mulia, berperawatakan wanita solehah
    juga ayah dan ibu siti nur balqis yang hidup dalam kekuangan
    namun kaya dengan hati budi dan perasaan kasihsayang kerana
    cinta Allah. entah, dalam penghayatan saya, saya ingin berjumpa
    siti nur balqis hidup-hidup, gadis atau wanita yang berperawatan
    rabiatuladawwiyah ini, saya merasa semacam realiti dan airmata
    sedih saya macam manik putus tali tiada henti-henti mengalir
    apabila berulang-ulang membaca cerpen zikir cinta. kesedihan
    saya bertambah apabila diakhir cerita siti nur balqis menyahut
    panggilan illahi, Allah lebih menyayanginya. in nna lillah hi
    waa inn naa hii raa jii uunn.
    ..abang tolong pegang baik-baik baju ni nanti tak sempat
    pula Qis nak pakai"
    kata-kata terakhir siti nur balqis pada tunangnya tengku
    johan aliff, sebelum mendapat kemalangan jalanraya dan
    meninggal ditempat kejadian, setelah siti nur balqis menawar
    diri untuk mengambil kunci kereta yang tertinggal di kedai
    mak siti.

    Dia Adila@dyadila juga berjaya menyerap perwatakan dan sifat
    rabiatuladawwiyah (wanita solehah, cintanya terhadap Allah,
    mengatasi cinta dunia) sifat dan keperibadian rabiatuladawwiyah
    diwarisi sepanjang hidup siti nur balqis dalam cerpen zikir
    cinta (saya tidak jemu-jemu membaca cerpen zikir cinta sehingga
    tujuh ( 7 ) kali) untuk saya menghayati cerpen zikir cinta ini.

    sifat dan keperibadian wanita solehah rabiatuladawwiyah yang
    terserlah dalam diri siti nur balqis, jelas dapat kita temui
    dalam cerpen zikir cinta:
    "Qis tak tidur lagi?"
    "belum mak…" telekung ditanggalkan perlahan.
    hening malam ini membuatkan dia terasa sangat
    damai. Al-Quran disimpan kembali ke tempatnya.

    kemudian para yang seterusnya menyokong keperabadian rabiatuladawwiyah
    dalam diri watak siti nur balqis

    "kasih kita hanya padaNya, kerana segala yang
    berlaku dalam Hidup kita adalah skrip dariNya dan
    Dia juga pengarahnya"


    saya tangguh dahulu analisa saya untuk cerpen zikir cinta ini,
    inyaallah, saya akan menyambung analisa dan pandangan saya untuk
    cerpen zikir cinta ini, dalam masa yang terdekat ini.

    SAJALI BIN MOHAMAD
    email: jalimhd@yahoo.com

     

  • At 11/9/09 7:31 PG, Blogger mardya ramlee said…

    menitis air mata...
    tahniah!

     

  • At 11/9/09 10:21 PG, Anonymous insan bergelar lelaki said…

    setuju dengan sajali bin mohamad....aku pun terfikir nak jmpa siti nur balqis ni wanita yang sempurna insannya..
    kalaulah aku dpt isteri mcm dia...emmm, damainya hati...

     

  • At 11/9/09 1:46 PTG, Blogger MizZ_AnN said…

    c-deyh....baca punya baca..tak sedar air mata meleleh....sedar2 hidung dok sok sek sok sek..ahahahaha
    aku nangis baca cter ni...mendalam sungguh...

     

  • At 11/9/09 2:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku agree dgn semua komen kat atas..
    greatest cerpen kat sini yang pernah aku bc..
    best sgt,,membw aku dekat dengan satu dunia yg slama ini aku tak berapa sedar.. untuk cdngan wat drama si sajali aku setuju..biar pengajaran ni smpai dekat ramai org..
    bkn hnya pembc penulisan2u..zikir cinta more moral story
    :) dyadila awak ada bakat..teruskan ok:"

     

  • At 12/9/09 12:08 PG, Blogger emosi tak stabil said…

    kenapa ending die mcm nih ..

     

  • At 12/9/09 1:28 PG, Blogger misskim said…

    cerita nie mmg best...bnyak pengjran yang tersirat...agak sedih lorr...gud job eh...

     

  • At 13/9/09 12:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    NO OTHER WORD..
    JUST..
    ITS THE BEST STORY EVER!!!!!
    SEDIH N MNUSUK KLBU..
    HUHUHU

     

  • At 13/9/09 3:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adeeehhh...sedihh...nk tiok kawe baco,,uhukkk,,huhu,,xpo2
    hero x gaduh..mierul,,he2

     

  • At 13/9/09 4:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seDEY NYEEE,,
    PAPEWHAL NICE storY..

    BNyk pngajaran

     

  • At 15/9/09 2:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best bnyk pengajaran...

     

  • At 16/9/09 2:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    fuhhhh....satu-satunya cerpen yg wat aku tersentap..
    5 star 4 dyadila@dia Adila...you are good writer,,
    next zikir cinta ade??..heheheh

     

  • At 18/9/09 8:45 PG, Anonymous sAbirA said…

    Nampaknye cerpen nie terkesan kat hati sume orng....harap2 ade yng akan mencdgkan nye kepada mane2 stesyen tv untuk disiarkan dan didramakan........

    Gud job dyadila.

    CINTA SESAMA MANUSIA TAK SEMESTINYA DIMILIKI
    TETAPI,CINTA TERHADAP ALLAH ADALAH YANG HAKIKI......

     

  • At 22/9/09 11:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya terpanggil lagi untuk memperkatakan penemuan unsur-unsur perubatan tradisional yang dimuatkan dalam cerpen zikir cinta,oleh penulisnya Dia Adila@dyadila
    penyerapan petua dan nilai-nilai perubatan dapat kita lihat ketika Tengku Johan Aliff diserang demam, seperti yang digambarkan dalam dailog berikut
    "Ya Allah demam budak ni"
    "kenapa Nah?"
    "budak ni demam bang"
    "Ya Allah pergi ambil air asam jawa..panas sangat ni"
    Bergegas mak Munah keluar mendapatkan apa yang
    diminta oleh suaminya, dia masuk semula ke dalam
    bilik. Kepala Johan dibasahkan dengan air asam
    jawa, tuala basah diletakkan di dahinya.

    penulis cerpen zikir cinta telah berjaya menabur
    pengetahuan perubatan kepada pembaca, bahawa kita
    perlu mencari alternatif jika tiada ubat klinikal
    di rumah, ketika diserang demam. ini satu maklumat
    yang cukup berguna.

    SAJALI BIN MOHAMAD
    email: jalimhd@yahoo.com

     

  • At 22/9/09 12:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seterusnya saya kembali untuk meneruskan penganalisaan serta pandangan saya mengenai cerpen zikir cinta ( ZC ) yang amat saya minati ini.

    dalam cerpen zikir cinta ( ZC ) karya Dia Adila@dyadila, kekuatan cerpen terletak pada beberapa kata-kata hikmat yang diselit oleh penulis untuk menyegar
    zikir cinta. dari mutiara kata itulah karya ini dapat diangkat sebagai karya yang bermutu dan berkhalayak.

    sebelum saya memetik kata-kata mutiara atau kata-kata hikmat yang saya kutip dalam cerpen zikir cinta, elok rasanya saya memperkata bahawzikir cinta merupakan sebuah cerpen yang mendokong mesej yang besar
    untuk dijadikan pedoman dan pengajaran dalam kehidupan kita seharian.

    TAHNIAH kepada Dia Adila@dyadila, penulis cerpen cinta yang berjaya
    membuat keinsafan dan secara tidak langsung cerpen ini juga berunsur
    nasihat supaya kita tidak lupa, betapa kerdil dan kecilnya kita
    selagi diizinkan bernafas di bumi Allah.

    Berikut adalah kata-kata hikmat yang terdapat dalam cerpen zikir cinta,
    yang besar maksudnya dan pengaruh dalam penghidupan, kata-kata yang saya
    petik dibawah mempunyai makna dan pengertian yang luas, mencakup pelbagai
    aspek, yang wajar kita fikir dan kita fokus,


    "walau dimana kita berada yang usulkan rasa adalah hati...

    andai hati kita bahagia tak kisahlah kat
    manapun kita, perasaan bahagia tu akan ada.

    Di sini hati saya dan di sini juga saya bahagia"

    "tak ada insan yang tak melakukan kesilapan,

    "kasih kita hanya padaNya, kerana segala yang
    berlaku dalam Hidup kita adalah skrip dariNya dan
    Dia juga pengarahnya"


    senyum tu sedekah"

    "setiap apa yang kita lakukan niatlah kerana
    Allah, kerana niat itu akan membuatkan kita
    sentiasa dilindungi"

    saya tak mahu cinta yang melebihi cintaNya"

    cinta pada Tuhan adalah jalan cinta teragung.

    "cintailah DIA lebih dari segalanya kerana cinta
    DIA terbitnya rasa cinta"


    Rupa yang cantik tiada nilainya andai akhlak mulia entah kemana,

    Susuk tubuh yang cantik menggoda tiada bernilai andai auratnya terbuka,

    Tutur kata yang manja yang boleh mencairkan sang jejeka tidak
    bermakna andai hilang jujurnya.

    andai wanita...itu baik akhlaknya, taat pada ALLAH dan
    RasulNYA, banyak amalannya dan jujur pada tutur
    katanya itulah yang akan membuatkan wanita itu
    lebih cantik dan menarik.


    terdapat makna dan pengertian yang besar terselit dalam kata-kata mutiara
    yang penulis gunakan dalam penulisannya, karya zikir cinta boleh menjadi satu
    karya yang besar, dan ia adalah berunsurkan nasihat dan membuat kita
    TIADA MUDAH LUPA.

    SAJALI BIN MOHAMAD
    email: jalimhd@yahoo.com

     

  • At 27/9/09 10:14 PTG, Anonymous mizanthepewter said…

    jd lah golongan elitis yg mendekati syurga,apa guna punya merc m6 coupe jika tidak mampu sampai ke pintu masjid,ke gerbang ilmiah dan seterusnya pintu jannah. hanya 0.08 peratus org2 kaya akan menjejaki masjid,94 peratus golongan sederhana dan 06.2 peratus sahaja golongan miskin yg akan mengimarahkan masjid. sudah terang lagi bersuluh harta dunia melalaikan..

     

  • At 29/9/09 9:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sebuah nukilan yang mantap....

     

  • At 13/10/09 12:23 PG, Anonymous nur mujahidah said said…

    salam...mabrukk3x..tahniah3x.akhirnya tercapai hajat saya bila cite yg saya tgu2 slmer ni kuar jg ahkrnya..inilh cerpen yg berlandaskn syara'..selamer ni,apa yg saya bc,semuanya x ikut syariat islam..bgus dyadila..saya cdngkn awak teruskan brkarya lg dgn brlandaskn syariat islam.smg same2 kita dpt iktibar n pgajaran..and last..kalu bleh terapkan dlm dri kita akhlk spt siti nur balqis..RATU SYAHADAH..mjd sayap kiri dlm perjuangan Nabi yUSOFF alaihissalam..

     

  • At 14/10/09 8:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SYE DA SEDAR...

     

  • At 16/10/09 11:02 PTG, Anonymous afiqah....sts.... said…

    alhamdulillah....adanya nukilan seperti ini....
    god work....
    smoge berjye....

     

  • At 1/11/09 2:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wahhh kna bagi anugerah cerpen ni...ramai gile yg komen..
    wat aku xcited n bc...

     

  • At 6/9/10 10:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam... kan bgs klau cerpen ni d tv blh bg pgjran pd sm pntn! cerpen ni bg sy trharu dn sd suka sangat! trkan usaha anda.

     

  • At 12/7/12 6:41 PG, Blogger Fadzah said…

    bnyk pngjrn yg tersurat mmbuatkn hati mangis dn mmbri bnyk kesedrn .. mmng terbaik,jln cerita yg mnrik

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group