BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Ogos 31, 2009
Novel : Andai itu takdirku 1
Nama Pena : INTAN QASEH

"Mama Johan tak nak tinggal," petah kata-kata seorang kanak-kanak lelaki yang tidak mahu melepaskan seorang wanita awal 20-an itu pergi meninggalkannya.

"Johan. Mama nak pergi kerja sayang. Kalau Johan tak nak tinggal, macam mana mama nak pergi kerja? Johan sayang mama tak?" tanya wanita itu lembut sambil mengusap belakang kanak-kanak itu.

"Selalu boleh je mama bawa Johan pergi tempat kerja mama. Mama sayang Johan tak?" tanya Johan dengan nada manjanya bermain tarik tali dengan wanita itu. Rambut panjang wanita itu dielus-elus menggunakan jari kecilnya.

"Puan Julia sibuk ya hari ni? Kapan pulangnya?" tanya pembantu rumah berbangsa Indonesia yang berdiri di belakang Johan.

"Tak tahu lagi bik. Sayang tinggal dengan bibik dengan Nek Rayu ye sayang. Mama lambat ni sayang," jelas Julia sambil menggosok lembut kepala Johan.

"Yelah ma. Johan tinggal. Tapi auntie Zaza datang tak ma?" tanya Johan sambil menyentuh pipi Julia dengan jari-jemari kecilnya.

"Nanti mama call Auntie Zaza suruh datang bawa Hali sekali. So, sayang tinggal ye," pinta Julia mengharap Johan faham dengan situasinya.

"Johan tinggal dengan Nek Rayu ye. Nek Rayu tak ada kawan," tambah seorang wanita awal 50-an sambil berjalan mendekati mereka bertiga.

"Ok ma. Johan tinggal dengan Nek Rayu. Sayang mama," aku Johan sambil bibir kecilnya mengucup pipi mulus gebu milik Julia.

"Mama sayang Johan juga. Mama pergi dulu ye sayang. Bik saya pergi dulu. Ma. Julia pergi dulu," pinta Julia sambil bangun dari posisi mencangkungnya tadi memujuk Johan.

Julia berlalu mendapatkan keretanya.

"Mama. Lupa ye," kata Johan dengan senyumannya sambil menggoyang-goyangkan kunci kereta yang berada di tangan kecilnya.

Julia tersenyum sehingga menimbulkan lesung pipit di kedua belah pipinya.

"Pandai ye anak mama ni," puji Julia sambil berlalu kembali mendapatkan Johan untuk mengambil kunci keretanya.

"Anak siapa? Kan Johan anak mama. Mestilah pandai macam mama," jelas Johan petah.

Walaupun baru berumur 4 tahun, Johan sudah pandai menutur bicaranya dan sudah pandai bergurau.

Julia melambai Johan yang masih berdiri di hadapan pintu rumah sebelum memandu keretanya berlalu untuk ke tempat kerjanya.

Gelagat anak kecil itu betul-betul mencuit hatinya. Setiap hari sayangnya bertambah terhadap anak kecil itu. Setiap hari anak kecil itu jugalah yang membuat dia kuat untuk menjalani hari-harinya.

Kereta di hadapannya berhenti mengejut kerana lampu isyarat yang sudah bertukar merah membuatkan dia tidak sempat memberhentikan keretanya dan menghentam sedikit belakang kereta hadapan. Membulat mata Julia setelah menyedari kejadian itu. Dia turun dari keretanya untuk melihat keretanya dan kereta hadapan.

"Awak ni pandai bawa kereta ke tidak? Tak nampak ke lampu merah?" bebel pemandu lelaki yang keluar dari kereta yang dilanggar Julia sebentar tadi.

"Sorry Encik. Saya tak perasan tadi," jelas Julia serba salah. Teruk kereta lelaki itu. Tapi, teruk lagi keretanya.

Kereta lain cuba tidak menyesakkan jalan dan mengambil jalan yang lagi satu yang masih lengang. Ada juga yang terjenguk-jenguk hendak melihat kemalangan itu.

"Alasan. Awak tahu susah nak cari alat ganti kereta saya ni. Tahu tak?" marah lelaki itu dengan wajah yang mula menjadi merah menyala. Belakang keretanya diperiksa setiap inci yang tadinya berlaga dengan muncung kereta Julia.

"Sorry sangat," jelas Julia lagi dengan nada lembutnya. Tidak mahu membangkitkan lagi kemarahan lelaki itu.

"Apa awak nak bu..." kata-kata lelaki itu terhenti apabila berpaling dan memandang wajah wanita yang lembut tutur katanya itu.

Julia sudah tertunduk takut kemarahan lelaki itu bertambah tinggi terhadapnya.

"Lain kali pandu tu hati-hatilah. Ni baru langgar sikit. Cuba langgar kuat. Tak ke merbahayakan diri awak. Dahlah saya dah lambat ni," jelas lelaki itu sempat berpesan. Sunglasses yang berada di tangannya dikenakan kembali ke wajahnya.

"Habis kereta Encik ni macam mana?" tanya Julia antara dengar dengan tidak kepada lelaki itu.

"Lupakan jelah. Awak baiki kereta awak. Saya baiki kereta saya," jelas lelaki itu sambil membuang tubuhnya ke dalam keretanya dan memecut laju setelah lampu isyarat bertukar hijau.

Julia sedikit bingung dan kemudian dia turut berlalu untuk tidak menghalang lagi laluan orang ramai.

Keretanya terus dipandu ke tempat kerjanya seperti selalu dan diletakkan di perkarangan Elya’s spa and butique. Dia berjalan masuk ke dalam.

"Pagi Puan Julia. Hari ni tak bawa Johan?" tanya salah seorang perkerja yang cantik memakai baju kemeja dan skirt separas lutut berwarna merah jambu putih.

"Saya tinggalkan dia dengan nenek dia. Pagi ni macam mana?" tanya Julia sambil sesekali memandang wajah gadis di sebelahnya itu.

"Macam biasalah Puan Julia," jelas gadis itu. Senyuman terukir di bibirnya yang tercalit lipstik berwarna merah jambu.

"Kalau ada apa-apa cari saya dekat office ye. Oh ya. Hari ni Datin Harisa nak datang ambil baju yang dia tempah untuk majlis anyverserry dia. So, kalau dia datang, awak panggilkan saya," pinta Julia sambil berjalan mendekati sofa yang terdapat berdekatan dengannya.

"Ok. Itu je ke Puan Julia? Kalau tak ada apa-apa saya pergi dulu," pinta gadis itu pula.

"Itu je. Thanks," tutur Julia dengan nada lembutnya. Senyuman terus tersemat di bibirnya.

Gadis itu mengangguk sebelum berlalu.

"Julia. Baru sampai?" tanya seorang wanita awal 40-an yang duduk di sofa sambil memegang majalah di tangnnya.

Julia mengganguk sambil mengambil tempat di sisi wanita itu setelah bersalam.

"Hari ni Datin Hani buat apa?" tanya Julia bersahaja. Sekadar bertanya khabar.

"Macam selalu lah. Saya tak suka pergi tempat lain. Dekat sini juga yang sedap. Layanan pun baik je. Macam tuan empunya dia ni kan?" jelas Datin Hani dengan senyuman sambil menyentuh lembut peha Julia.

"Biasa je Datin. Julia ada kerja ni. Julia pergi dulu ye. Kita bual lain kali," pinta Julia sambil mengangkat punggungnya untuk berlalu.

"Yelah," jawab Datin Hani pendek membenarkan Julia berlalu.

Setelah masuk ke dalam pejabatnya, dia mengeluarkan telifon bimbitnya dari tas tangannya untuk janjinya terhadap Johan supaya meminta kakak sulungnya datang ke rumah membawa anak buahnya bersama untuk menjadi teman sepermainan Johan.

Selepas itu, seharian dia duduk di dalam perjbatnya menyelesaikan dokumen-dokumen yang masih tertangguh. Helaian demi helaian diselak dan mana yang perlukan pengesahannya, ditanda tangainya.

Terdengar beberapa ketukan di pintu kayu pejabatnya yang terukir cantik itu.

"Masuk."

"Puan Julia. Tak pergi lunch ke?" tanya seorang pekerja yang baru sahaja menjongol dari balik pintu.

"Tak apalah. Awak pergi dulu," jelas Julia dengan senyuman. Walaupun banyak kerjanya, bibirnya tetap akan mengukirkan senyuman untuk perkerjanya.

Gadis itu mengangguk sebelum berlalu meninggalkan bilik pejabat itu.

Julia berhenti seketika. Pen di tangannya diletakkan di atas meja. Matanya menyantap gambar yang cantik terletak dalam bingkai kaca di atas mejanya. Gambar seorang bayi lelaki. Gebu kemerahan kulitnya. Telifon bimbitnya dicapai kemudian tangannya menari-nari di atasnya.

Beberapa minit dia menekapkan di telinganya, kedengaran panggilannya disambut.

"Assalamualaikum ma. Johan mana ma?" tanya Julia. Nadanya masih lagi lembut seperti biasanya.

"Johan ada dekat atas. Tidur tadi lepas lunch," beritahu Datin Rayuni.

"Yelah. Tak meragam ke dia?"

"Taklah. Tu Hali pun ada datang dengan Kak Zaza kamu."

"Yelah ma. Julia saja nak tanya pasal dia. Julia letak dulu ma. Assalamualaikum." Telifon bimbitnya diletakkan kembali ke meja. Rambutanya yang panjang sehingga pinggang itu dibetulkan dan disanggul menggunakan penucuk sanggul yang memang berada atas mejanya.



"Puan Julia. Datin Harisa dah datang," beritahu seorang pekerjanya yang datang menghampiri Julia yang baru sahaja menyudahkan solat Asarnya.

"Thanks," ucap Julia sambil bangun untuk meletakkan kain telekungnya kembali.

Setelah selesai membetulkan rambutnya dan mencalit lipgloss ke bibirnya, dia keluar dari surau untuk mendapatkan Datin Harisa yang sedang menunggunya.

"Datin. Lama tunggu?" tanya Julia setelah mendekati seorang wanita awal 50-an yang sedang berdiri membelek baju-baju yang terpamer di dalam butik besar itu.

"Julia. Tak lah. Baru je datang. Makin lama auntie tengok Julia ni makin cantik pula. Apa rahsia ni?" tanya Datin Harisa. Wajah putih mulus wanita itu ditatapnya seakan tidak puas.

"Eh tak adalah Datin. Baju Datin tu dah siap. Nak try dulu ke?" tanya Julia sambil menggamit salah seorang pekerjanya yang berdiri tidak berapa jauh dari mereka berdua.

"Dah lama auntie buat dekat Julia. Tak perlulah. Nanti tak suprise pula kan. Jangan lupa datang ye majlis auntie tu," pelawa Datin Harisa mesra.

"Insyaallah Datin. Syida. Tolong bungkuskan terus," pinta Julia kepada perkerjanya yang membawa baju Datin Harisa.

"Ye Puan," jawab gadis itu dan terus berlalu.

"Datin tak nak beli apa-apa lagi?"

"Itu je kot. Kasut saya dah banyak dekat rumah tu. Tapi, ada kasut yang baru datang dari Paris tak?" tanya Datin Harisa hendak juga rasanya membeli sesekali.

"Belum sampai lagi Datin. Maybe petang atau malam ni."

"Kalau gitu tak apalah. Saya pakai apa yang ada. Tapi, kalau auntie nak tuan spa and butique ni, boleh ke?" seloroh Datin Harisa sengaja hendak membangkitkan suasana antara mereka yang sudah lama kenal.

Senyuman Julia tiba-tiba mati. Bibirnya yang munggil berkilat itu diketap.

"Puan Julia. Ni bajunya," beri pekerja tadi sambil menghulurkan satu beg kertas yang cantik lukisannya dan tertulis di atasnya Elya’s spa and butique dengan warna merah jambu.

"Ni Datin. Buat pembayaran dekat tempat biasalah," beritahu Julia sambil terukir senyumannya kembali.

"Auntie main-main je tadi. Jangan ambil hati ye," jelas Datin Harisa. Beg yang dihulur Julia disambut. Jari-jemari Julia disentuh lembut.

"Tak adalah Datin."

"Oklah. Anak auntie tengah tunggu dekat depan tu. Takut lama sangatlah pula. Auntie pergi dulu ye." Kata Datin Harisa meminta diri.

Julia mengangguk sambil memerhatikan setiap langkah wanita itu untuk ke kaunter.

"Puan Julia. Ada coustemer tanya pasal rekaan terbaru night goun," beritahu Syida setelah mendekati Julia yang masih asyik memerhatikan Datin Harisa tadi.

Julia mengangguk dan berlalu mengikut Syida untuk mendapatkan pelanggannya.



"Puan Julia." Kedengaran satu suara memamnggil.

Mata Julia yang mempunyai bulu mata lentik yang rapat tertutup itu perlahan-lahan terbuka menampakkan anak mata coklat cairnya.

"Puan tak nak balik ke? Dah pukul 10," beritahu orang yang memanggilnya tadi dengan senyuman.

Berkerja kuat sungguh majikannya itu sehingga bolah tertidur dalam keadaan terduduk seperti itu.

"Ye ke Fira? Terlelap pula saya. Semua dah selesai ke?" tanya Julia meminta kepastian sambil kakinya berlalu ke bilik air yang berada di bilik pejabatnya itu.

"Semua dah selesai. Saya pun dah nak balik ni. Saya tengok kereta Puan Julia ada dekat luar. Jadi, saya masuk tengok," jelas Fira sambil memerhati setiap langkah lemah-lembut yang diatur Julia.

Sepanjang dia berkerja dari mula tempat itu beroperasi 5 tahun lalu, sekali pun dia tidak pernah lihat majikannya itu berkelakuan kasar. Apatah lagi hendak marah.

"Thanks kejutkan saya. Kesian Johan nak makan McD. Entah sempat ke tidak saya belikan ni. Dah tidur agaknya dia," jelas Julia sambil mengemas barangnya yang bolah dibawa pulang bersama. Terkenang sebentar permintaan Johan petang tadi semasa dia menghubungi rumah.

"Happy meal lagi ke?" tanya Fira sengaja hendak menemani Julia sementara wanita itu berkemas kerana dia tahu Julia takut bersendirian. Tambahan pula hari sudah lewat malam seperti itu.

Julia mengangguk dengan senang hati. Semua perkerjanya di situ kenal dengan satu-satunya buah hatinya itu kerana kepetahan dan kelincahannya.

"Baru sehari tak jumpa dia saya dah rindu dekat dia," seloroh Fira.

Senyuman Julia bertambah lebar.

Setelah mengemas dan memastikan semuanya selamat untuk ditinggalkan, mereka bersama-sama berjalan ke kereta masing-masing.

Julia sempat singgah ke McDonald’s sebelum sampai ke vila papanya yang menjadi tempat tinggalnya sejak kecil sehingga tika itu.

"Julia. Kamu dah balik?" tegur Datin Rayuni setelah melihat Julia menjejakkan kakinya ke ruang tamu.

Julia mengangguk. Walaupun penat, bibirnya sempat mengukirkan senyuman.

"Mama. Kenapa balik lambat sangat? Johan rindu mama," aku Johan yang berlari-lari anak mendapatkan tubuh mamanya yang masih berdiri di ruang tamu itu.

"Mama pun rindukan Johan juga sayang. Dah mandi?" tanya Julia sambil melutut di hadapan Johan seperti selalu.

"Dah ma sebelum dinner. Mama ada belikan Johan McD?" tanya Johan penuh pengharapan.

"Rupanya ada janji dengan mama ye. Patutlah Nek Rayu suruh makan banyak-banyak tak mahu." Datin Rayuni tiba-tiba bersuara.

Johan menekup mulutnya. Matanya yang bundar itu dibulatkan.

Julia hanya tersenyum memandang anak itu.

"Alah tak apalah Nek Rayu. Johan kan dah makan nasi yang Nek Rayu masak tu juga," bidas Johan tidak mahu kalah. Dengan Julia semua benda yang dia minta, pasti akan dapat. Jika dengan Nek Rayu dan Tok Karil, mesti banyak sahaja alasannya.

"Mama nak naik mandi. Johan makan elok-elok ye. Jangan susahkan bibik," pinta Julia sambil menyerahkan satu beg plastik kepada Johan sebelum dia berdiri. Kepala anak itu disentuhnya lembut.

Johan mengangguk ceria kemudian berlari memanggil bibik di dapur. Pandai sungguh anak itu tentang arahannya yang lalu.

"Julia naik dulu ma," pinta Julia sambil melangkah meniti anak tangga untuk ke biliknya.

Barang-barangnya diletakkan ke meja kerja yang berada di sudut bilik sebelum berlalu untuk membersihkan dirinya.

Dia masuk ke dalam bilik mandi untuk membersihkan tubuhnya. Air pancuran yang membasahi tubuhnya melegakan urat sarafnya yang penat seharian berkerja.

"Mama. Cepatlah. Johan nak tidur dah ni," suara Johan dengan nada cerianya sambil menggolek-golekkan tubuh kecilnya di atas katil serba merah jambut itu.

Julia yang baru keluar dari dalam bilik mandi tersenyum melihat gelagat Johan. Walaupun matanya sudah mengantuk, kelincahannya masih lagi ada.

"Kejap ye sayang," pinta Julia sambil berlalu untuk mendapatkan bajunya.

Setelah menyarungkan bajunya, dia melabuhkan tubuhnya di sisi Johan yang sudah memeluk patung beruangnya.

"Mama penat ye?" tanya Johan sambil jarinya bermain pada wajah Julia yang sibuk mengelus rambut Johan yang pendek itu.

"Sikit je sayang. Hari ni Johan belajar apa dengan Hali?" tanya Julia sambil berbaring di bantal yang sama dengan Johan. Dekat terasa Johan dengan dirinya.

"Johan belajar abc. Mama nak dengar?" tanya Johan sambil berpaling memandang wajah Julia. Anak mata coklat cair Julia ditikamnya dengan penuh kasih sayang.

Julia mengangguk.

Johan dengan lancarnya menyanyikan lagu yang ada terisi pelajarannya hari itu.

"Pandainya," puji Julia dan satu kucupan mengena dahi Johan.

"Johan kan anak mama. Mestilah pandai macam mama." Itulah ayatnya jika Julia memujinya itu dan ini.

"Ok sayang. Tidur ye. Cepat baca doa tidur," pinta Julia sambil menadah tangannya.

Johan tanpa berlengah turut menadah tangan dan berdoa.

"Tidur ye. Esok mama kerja. Nanti mama bangun lewat pula," jelas Julia sambil memeluk erat anak itu. Sekali lagi kucupan mengena dahi Johan. Satu malam dia tidak mengucup dahi Johan sebelum tidur, rasa tidak lengkap harinya.

Johan mengangguk sambil membalas kucupan Julia tepat pada pipi mulus itu.

Entah pukul berapa Julia dan Johan tertidur.
posted by Penulisan2u @ 2:37 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
4 Comments:
  • At 31/8/09 11:11 PG, Anonymous wawa said…

    best nye ada blog x sweet lah johan kcik2
    dah pandai cpt smbg k

     

  • At 5/9/09 6:05 PTG, Anonymous emilhlovate@hotmail.com said…

    best laaa...
    sekali sekala layan citer cm nih best jgk...
    ske dgn p'watakkn julia tu...
    msti cntik orgnye kn...
    x sbr nk bc smbgn citer nih...
    julia ni confirm jnda muda....

     

  • At 10/9/09 4:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet nya johan budk kecik tu..
    mst best klu dpt anak mcm tu kan?
    petah bckap!

     

  • At 10/11/09 8:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Best nyer citer nih...mesti julia 2 cun giler..johan lak msti comel..xsbr nk baca smbungan...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group